Havaintoja nyky liikenteestä

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Eepee
Viestit: 6380
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Eepee »

jiipee kirjoitti: Pe Loka 23, 2020 1:01 pm
Aakku kirjoitti: Pe Loka 23, 2020 12:31 pm
Universal Four kirjoitti: Pe Loka 23, 2020 12:14 pm Miksi niissä kaikissa näkemissäni näytti auto olevan saksalainen 'premiumimerkki' ja sattumaa tai ei, mutta kaikissa näytti olevan ajo-ominaisuuksia parantava madallettu alusta ja leveät lättyrenkaat?
Voi olla sattumaakin.
Minun nuoruudessani niissä ulosajetuissa autoissa ei ollut madallusta, vaan korotettu perä. Useimmissa taisi olla karvanopatkin, sekä teddykarva istuinpäälliset. Renkaat ehkä heikonlaiset.
Eikös se mäkiauto-villitys ollut joskus 70- tai 80-luvulla? Perää nostamalla tehty mäkiauto menee alamäkeen tasamaallakin. Olikohan se tehty sen vuoksi, kun alamäessä yleensä kulkee kovempaa?

"...panna alumiinivanteet ja perää vähän nostaa..." https://www.youtube.com/watch?v=JJWcEL-mbgQ
Mää menin tuolloinkii vastavirtaan, oli pienesti nostettu keula, sopi omaan käyttöön. Aina pitää toisin ko muut :lol: .
The idea is to die young as late as possible
Jäärä
Viestit: 3769
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

Aakku kirjoitti: Pe Loka 23, 2020 12:31 pm
Universal Four kirjoitti: Pe Loka 23, 2020 12:14 pm Miksi niissä kaikissa näkemissäni näytti auto olevan saksalainen 'premiumimerkki' ja sattumaa tai ei, mutta kaikissa näytti olevan ajo-ominaisuuksia parantava madallettu alusta ja leveät lättyrenkaat?
Voi olla sattumaakin.
Minun nuoruudessani niissä ulosajetuissa autoissa ei ollut madallusta, vaan korotettu perä. Useimmissa taisi olla karvanopatkin, sekä teddykarva istuinpäälliset. Renkaat ehkä heikonlaiset.
Kyllä ralliautoissa oli madallettu perä ainakin 60-luvulla. Etenkin tähtiperä-Cortinoissa takapuskuri oli melkoisen alhaalla ja takamoottoriset Rellut olivat takaa melkoisen pihtipolvisen näköisiä, kun perää oli laskettu.
Kyllä se siitä.
Universal Four
Viestit: 1202
Liittynyt: To Maalis 20, 2014 6:14 pm
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Universal Four »

Mutta itse kysymys:
Miksi juuri noilla premiumilasketuilla laatuvehkeillä on vaikeuksia pysyä tiellä? Vai onko kyse kuskien huonoudesta?
Se, että monesti ne juuri on noita bemuja sun muita linttamersuja, ei mahdu sattuman piiriin. Sen verran yliedustusta näkyy niissä metsälöydöissä.

Ja miksi siellä pöpelikössä ei löydy vanhoja hiaceja ynnä muita ransitteja?
Viimeksi muokannut Universal Four, Pe Loka 23, 2020 2:24 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sattuma on aina valmiina murskaamaan hienoimmatkin suunnitelmat.
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja 361 »

Universal Four kirjoitti: Pe Loka 23, 2020 12:14 pm kyvyttömyys ja automerkki kytkeytyvät ainakin osin yhteen...
Vai....?
"Kaikki Audikuskit eivät ole kusipäitä...... mutta monella kusipäällä on Audi"

Näin kuulin ja näinhän sen täytyy olla.
korsteeni
Viestit: 3588
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Universal Four kirjoitti: Pe Loka 23, 2020 2:23 pm Mutta itse kysymys:
Miksi juuri noilla premiumilasketuilla laatuvehkeillä on vaikeuksia pysyä tiellä? Vai onko kyse kuskien huonoudesta?
Se, että monesti ne juuri on noita bemuja sun muita linttamersuja, ei mahdu sattuman piiriin. Sen verran yliedustusta näkyy niissä metsälöydöissä.

Ja miksi siellä pöpelikössä ei löydy vanhoja hiaceja ynnä muita ransitteja?
Sehän nyt olisi aika hölmöä jo ajatuksena, että pyrkivään ja agressiviseen ajotyyliin mieltynyt yrittäisi toteuttaa mieltymystään patalaiskalla hiacella ym. ransiiteilla. Pitäähän se auto olla sellainen että sillä on moinen edes teoriassa mahdollista. (kuljettajan kyvyt vain ei monestikkaan vastaa päänupin luuloja) :?

Vähän sama kuin että joku haluaisi ajaa kaksipyöräisellä ”kahtasataa” ja valitsisi peliksi polkupyörän...ei edes teoriassa mahdollisuutta :)
Universal Four
Viestit: 1202
Liittynyt: To Maalis 20, 2014 6:14 pm
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Universal Four »

"....hölmöä jo ajatuksena, että pyrkivään ja agressiviseen ajotyyliin mieltynyt...." .,.....ts. tyhmä

Siinä vastaus. Nimittäin ei se ainakaan viisasta ole, että älynsä puutteessa vaarantaa itsensä ja etenkin muut.

Se on sitä luonnonvalintaa.
Sattuma on aina valmiina murskaamaan hienoimmatkin suunnitelmat.
Jammu
Viestit: 22719
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Universal Four kirjoitti: Pe Loka 23, 2020 2:23 pm ..
Ja miksi siellä pöpelikössä ei löydy vanhoja hiaceja ynnä muita ransitteja?
haisulit ja ransetit on töimiesten tyäkaluja, kukapa tyäkalujaan mettään heittelis... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Suomi kuuluu länsimaihin
korsteeni
Viestit: 3588
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Universal Four kirjoitti: Pe Loka 23, 2020 2:40 pm "....hölmöä jo ajatuksena, että pyrkivään ja agressiviseen ajotyyliin mieltynyt...." .,.....ts. tyhmä

Siinä vastaus. Nimittäin ei se ainakaan viisasta ole, että älynsä puutteessa vaarantaa itsensä ja etenkin muut.

Se on sitä luonnonvalintaa.
Enkä minä sitten kyllä missään kohtaa puollustellut noita oman elämänsä ”kankkusia”! Kunhan totesin miksi niistä puskista löytyy tietyn tyyppisiä autoja :roll:
Ajomies
Viestit: 28136
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

korsteeni kirjoitti: Pe Loka 23, 2020 2:36 pm
Universal Four kirjoitti: Pe Loka 23, 2020 2:23 pm Mutta itse kysymys:
Miksi juuri noilla premiumilasketuilla laatuvehkeillä on vaikeuksia pysyä tiellä? Vai onko kyse kuskien huonoudesta?
Se, että monesti ne juuri on noita bemuja sun muita linttamersuja, ei mahdu sattuman piiriin. Sen verran yliedustusta näkyy niissä metsälöydöissä.

Ja miksi siellä pöpelikössä ei löydy vanhoja hiaceja ynnä muita ransitteja?
Sehän nyt olisi aika hölmöä jo ajatuksena, että pyrkivään ja agressiviseen ajotyyliin mieltynyt yrittäisi toteuttaa mieltymystään patalaiskalla hiacella ym. ransiiteilla. Pitäähän se auto olla sellainen että sillä on moinen edes teoriassa mahdollista. (kuljettajan kyvyt vain ei monestikkaan vastaa päänupin luuloja) :?

Vähän sama kuin että joku haluaisi ajaa kaksipyöräisellä ”kahtasataa” ja valitsisi peliksi polkupyörän...ei edes teoriassa mahdollisuutta :)
Polkupyörä on yksi niistä harvoista kulkupeleistä jolla ei kukaan ole ajanut sillä niin kovaa kuin pääsee! :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
aarne
Viestit: 1868
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja aarne »

Kyllä itse tuli nuoruudessa ulosmitattua omia ajotaitoja niin vanhalla Pololla kuin 99 saabillakin. :D Ei ollut priimiumia.. :lol:
Ja toisinaan tuntuu sama meno jatkuvan vanhalla pirkka-audilla (eli volkkarilla) edelleen. :oops:
Sinänsä mielestäni eri asia puhua ajotaidoista kuin riskinotosta liikenteessä. Ajotaidot eivät likikään aina korreloi merkin kanssa, riskinotto ehkäpä todennäköisemmin.
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja 361 »

aarne kirjoitti: Pe Loka 23, 2020 4:42 pm Kyllä itse tuli nuoruudessa ulosmitattua omia ajotaitoja niin vanhalla Pololla kuin 99 saabillakin. :D Ei ollut priimiumia.. :lol:
Ja toisinaan tuntuu sama meno jatkuvan vanhalla pirkka-audilla (eli volkkarilla) edelleen. :oops:
Sinänsä mielestäni eri asia puhua ajotaidoista kuin riskinotosta liikenteessä. Ajotaidot eivät likikään aina korreloi merkin kanssa, riskinotto ehkäpä todennäköisemmin.
Saab 99 oli aikansa Premium ja saabikuskit eivät kauaa edelläajavan takana viihtyneet.
Ajomies
Viestit: 28136
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Eihän se kovaa ajaminen ole taidosta kiinni, jos suoraa ajetaan, mutta sitten onkin haasteita kun ajoalusta muuttuu. On, kuoppaa, mutkaa, liukasta, vettä jne. silloin menee fysiikan rajojen ulkopuoliselle alueella ja varmasti jotain "yllättävää" tapahtuu.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
jiipee
Viestit: 10738
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Jammu kirjoitti: Pe Loka 23, 2020 2:48 pm
Universal Four kirjoitti: Pe Loka 23, 2020 2:23 pm ..
Ja miksi siellä pöpelikössä ei löydy vanhoja hiaceja ynnä muita ransitteja?
haisulit ja ransetit on töimiesten tyäkaluja, kukapa tyäkalujaan mettään heittelis... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Jotkut laittoivat bensa-ransettiin metri-taunuksen, consulin tai granadan vee-kutvosia, mutta ne taisi olla enemmän maalikylien kuminpolttajien iltaisin kenkimiä majavanpyydyksiä :D
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
aarne
Viestit: 1868
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja aarne »

Ajomies kirjoitti: Pe Loka 23, 2020 4:53 pm Eihän se kovaa ajaminen ole taidosta kiinni, jos suoraa ajetaan, mutta sitten onkin haasteita kun ajoalusta muuttuu. On, kuoppaa, mutkaa, liukasta, vettä jne. silloin menee fysiikan rajojen ulkopuoliselle alueella ja varmasti jotain "yllättävää" tapahtuu.
Eikä metsään ajaminen ole vauhdista aina kiinni. :)

Toki todennäköisyys siihen kasvaa kirivällä käyrällä.
Universal Four
Viestit: 1202
Liittynyt: To Maalis 20, 2014 6:14 pm
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Universal Four »

"Sinänsä mielestäni eri asia puhua ajotaidoista kuin riskinotosta liikenteessä" (lainaus tuolta ylempää)

Minä olen eri mieltä.
Ajotaito nimenomaan on kokonaisuus, jossa kyky ja halu arvioida riskinottotaso on vähintään yhtä tärkeä, kuin joku luisujen hallintataso tai reaktiokyky.

Ajotaitava kuljettaja ei kovin usein edes joudu testaamaan motoristen taitojensa tasoa.

Sillä mittarilla naisetkin keskimäärin pesee meidät miespuoliset ajotaidossa mennen tullen.
Sattuma on aina valmiina murskaamaan hienoimmatkin suunnitelmat.
Ajomies
Viestit: 28136
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

No vähän sama että se ylivarovaisuuskin aiheuttaa tilanteita, melkein samassa suhteessa kuin se yli kykyjen eteneminenkin. Ja nekun osuu samaan paikkaan, niin sitten tapahtuu. :(

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/88bc ... 72b34c12d3
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Avatar
Aakku
Viestit: 8290
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Ajomies kirjoitti: Pe Loka 23, 2020 6:35 pm No vähän sama että se ylivarovaisuuskin aiheuttaa tilanteita, melkein samassa suhteessa kuin se yli kykyjen eteneminenkin. Ja nekun osuu samaan paikkaan, niin sitten tapahtuu. :(

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/88bc ... 72b34c12d3
Oletatko, että kyseessä oli ylivarovaisuus?
"Toinen auto oli toistaiseksi tuntemattomasta syystä ainakin osittain pysähtyneenä kaistoille"
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
zukka
Viestit: 7805
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja zukka »

Universal Four kirjoitti: Pe Loka 23, 2020 2:23 pm Mutta itse kysymys:
Miksi juuri noilla premiumilasketuilla laatuvehkeillä on vaikeuksia pysyä tiellä? Vai onko kyse kuskien huonoudesta?
Se, että monesti ne juuri on noita bemuja sun muita linttamersuja, ei mahdu sattuman piiriin. Sen verran yliedustusta näkyy niissä metsälöydöissä.

Ja miksi siellä pöpelikössä ei löydy vanhoja hiaceja ynnä muita ransitteja?
Bemaria tai mersua en ole vielä käyttänyt metsähallituksen puolella,mutta passatilla olisin käynyt kalojen seassa ilman kaidetta noin 10 vuotta sitten. Myös subarun onnistuin pyöräyttämään kaistalla pysyen niin että olin perä menosuuntaan. Vastaavan onnistunut tekemään pajerolla.

Ehkä niitä muitakin olisi enemmän metsässä jos olisivat takavetoisia? Vielä kymmenen vuotta sitten ojista löytyi myös omegaa, volvoa ja sierraa.
Harvemmin autokouluissa sellaisilla opetellaan ajamaan. Ja onhan bmw edelleen usein nuorien keskuudessa suosittu ja silloin ajotaidot eivät ole ehkä parhaimmillaan.
Omakin ensimmäinen auto oli 535 bmw kun kortin sain, nostaahan tuo riskiä ajaa se pöpelikköön verrattuna jos olisi samanhintaisen corollan tai vastaavan ostanut. Myös hauskuuskerroin olisi ollut jossain nollan ja miinus kymmenen välissä.
aarne
Viestit: 1868
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja aarne »

zukka kirjoitti: Pe Loka 23, 2020 7:11 pm Omakin ensimmäinen auto oli 535 bmw kun kortin sain, nostaahan tuo riskiä ajaa se pöpelikköön verrattuna jos olisi samanhintaisen corollan tai vastaavan ostanut. Myös hauskuuskerroin olisi ollut jossain nollan ja miinus kymmenen välissä.
Tämä se on monesti yksi tärkeimpiä syitä saada tehokas takavetoinen, jos nuorempana vähänkin bensalenkkarin oireita. Hankala selittää sellaiselle jolle auto on pelkästään väline liikkua paikasta toiseen.
Ajomies
Viestit: 28136
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Aakku kirjoitti: Pe Loka 23, 2020 7:03 pm
Ajomies kirjoitti: Pe Loka 23, 2020 6:35 pm No vähän sama että se ylivarovaisuuskin aiheuttaa tilanteita, melkein samassa suhteessa kuin se yli kykyjen eteneminenkin. Ja nekun osuu samaan paikkaan, niin sitten tapahtuu. :(

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/88bc ... 72b34c12d3
Oletatko, että kyseessä oli ylivarovaisuus?
"Toinen auto oli toistaiseksi tuntemattomasta syystä ainakin osittain pysähtyneenä kaistoille"
No en tuossa tapauksessa, mutta laitoin vain tuon linkin tuohon. Anteeksi. :(
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa