Havaintoja nyky liikenteestä

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Avatar
Aakku
Viestit: 8254
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Ajomies kirjoitti: Ti Syys 28, 2021 12:47 pm Tänään piti käydä ajelemassa aamusta ja sumu oli aika sakeaa, mutta eipä se vaikuttanut autoilijoiden valokäytökseen mitenkään. Paljon autoja päivävaloilla, takaosa pimeänä. Ei vaan ole helppoa ymmärtää miksi ne valot ovat muutenkin kuin oman näkemisen vuoksi, myös sen näkymisen vuoksi niitä tulisi käyttää.
Tästäkin voisi ehkä kiittää EU:ta.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Aakku kirjoitti: Ti Syys 28, 2021 12:55 pm
Ajomies kirjoitti: Ti Syys 28, 2021 12:47 pm Tänään piti käydä ajelemassa aamusta ja sumu oli aika sakeaa, mutta eipä se vaikuttanut autoilijoiden valokäytökseen mitenkään. Paljon autoja päivävaloilla, takaosa pimeänä. Ei vaan ole helppoa ymmärtää miksi ne valot ovat muutenkin kuin oman näkemisen vuoksi, myös sen näkymisen vuoksi niitä tulisi käyttää.
Tästäkin voisi ehkä kiittää EU:ta.
Niin se taitaa olla, minkäänlaista ajattelua ei yksilötasolla tarvita, kaikki ohjeistetaan "ylhäältä". Tätä menoa kun jatketaan .......... niin huh huh......:(
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Jäärä
Viestit: 3760
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

Aakku kirjoitti: Ti Syys 28, 2021 12:55 pm
Ajomies kirjoitti: Ti Syys 28, 2021 12:47 pm Tänään piti käydä ajelemassa aamusta ja sumu oli aika sakeaa, mutta eipä se vaikuttanut autoilijoiden valokäytökseen mitenkään. Paljon autoja päivävaloilla, takaosa pimeänä. Ei vaan ole helppoa ymmärtää miksi ne valot ovat muutenkin kuin oman näkemisen vuoksi, myös sen näkymisen vuoksi niitä tulisi käyttää.
Tästäkin voisi ehkä kiittää EU:ta.
Takavalosääntö oli tyypillinen EU:n aikaansaannos siinä mielessä, että asiaa vatvottiin niin niin kauan, että tekniikan kehitys ehti tehdä koko säännön tarpeettomaksi tai jopa naurettavaksi. Mutta arvatkaapa, peruutettiinko direktiivi.

Mutta pitäähän isopalkkaisilla EU-päättäjilläkin olla töitä: päättää autojen takavaloista ja muovipillien kieltämisestä. Tämän tason päätöksissä on mahdollista saavuttaa yksimielisyys, isommissa asioissa lobbarit vievät päättäjiä mennen tullen.
Kyllä se siitä.
Jäärä
Viestit: 3760
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

Ajomies kirjoitti: Ti Syys 28, 2021 1:00 pm Niin se taitaa olla, minkäänlaista ajattelua ei yksilötasolla tarvita, kaikki ohjeistetaan "ylhäältä". Tätä menoa kun jatketaan .......... niin huh huh......:(
Luuletko aivan tosissasi, että edes puoletkaan nykyautojen kuskeista tietää, mitkä valot autossa palavat missäkin valokytkimen asennossa? Lisää vai vähemmän automaatiota?
Kyllä se siitä.
Tureq
Viestit: 2390
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:47 pm
Paikkakunta: Oulun seutu
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tureq »

Päivävalot voidaan tehdä hyvin tai huonosti. Huonoa versiota säädellään käsin.

Hyvää versiota ohjaa automatiikka joka laittaa täydet valot päälle kun hämärtää tai sataa. Ongelmaksi jäävät kirkkaat lumisateet/lumipölykelit ja sumukelit jolloin ei pyyhkijöitä tarvitse. Näissä keleissä pitäisi olla takasumuvalo päällä. Takasumuvaloa ei saa päälle ilmantäysien valojen päällelaittoa. Mittaristossa on selvät symbolit mitä valoja palaa.

Molemmissa versioissa voi kääntää täydet valot päälle. Fiksuissa versioissa täydet valotkin sammuu sytytysvirta katkaistuna, eli toimii kuten valomuisti ennen.
Avatar
Aakku
Viestit: 8254
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Tureq kirjoitti: Ti Syys 28, 2021 6:35 pm Päivävalot voidaan tehdä hyvin tai huonosti. Huonoa versiota säädellään käsin.

Hyvää versiota ohjaa automatiikka joka laittaa täydet valot päälle kun hämärtää tai sataa. Ongelmaksi jäävät kirkkaat lumisateet/lumipölykelit ja sumukelit jolloin ei pyyhkijöitä tarvitse. Näissä keleissä pitäisi olla takasumuvalo päällä. Takasumuvaloa ei saa päälle ilmantäysien valojen päällelaittoa. Mittaristossa on selvät symbolit mitä valoja palaa.

Molemmissa versioissa voi kääntää täydet valot päälle. Fiksuissa versioissa täydet valotkin sammuu sytytysvirta katkaistuna, eli toimii kuten valomuisti ennen.
Ei mene automatiikalla sumussa edes ajovalot päälle, saatika sumuvalo. Valotunnistin ei toimi välttämättä sumussa.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
oju
Viestit: 762
Liittynyt: Pe Elo 22, 2014 3:13 pm
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja oju »

Omassani menevät ajovalot päälle aika helposti sumussakin. Automatiikka ei tietenkään ymmärrä eroa sumun, lumisateen ja hämärän välillä vaan tutkii vain paljonko valoa anturille tulee. Olisi toki hyvä jos tuota automatiikan herkkyyttä voisi säätää, pistäisin vieläkin herkemmäksi jolloin valot olisivat aina päällä ellei olisi todella valoisaa.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Justiin tuli maikkarin uutisissa Kaskisten tasoristeysonnettomuudesta.
Kamala juttu, onneksi ei vielä pahemmin käynyt.
Linja-auto ei kuulemma pysähtynyt Stop-merkille.
Lääkkeeksi turvallisuuteen enshädäksi meinaavat laskea junien nopeutta……
Mutta jos se STOP-merkki käännettäiskin sille junalle, paranisko liikenneturvallisuus silloin?
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Matsikka kirjoitti: Ke Loka 06, 2021 10:20 pm Justiin tuli maikkarin uutisissa Kaskisten tasoristeysonnettomuudesta.
Kamala juttu, onneksi ei vielä pahemmin käynyt.
Linja-auto ei kuulemma pysähtynyt Stop-merkille.
Lääkkeeksi turvallisuuteen enshädäksi meinaavat laskea junien nopeutta……
Mutta jos se STOP-merkki käännettäiskin sille junalle, paranisko liikenneturvallisuus silloin?
Tuo juna ei tainnut kovinkaan lujaa tulla? Miksi linja-auton kuljettaja ei tätä havainnut, tai miksi jätti pakollisen pysähtymisen tekemättä, ainakin minua mietityttää. Se kyllä parantaisi liikenneturvallisuutta kun nopeudet pudotetaan nollaan ........ mutta eihän se sitten enää olisi liikennettä.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Ajomies kirjoitti: Ke Loka 06, 2021 10:55 pm
Matsikka kirjoitti: Ke Loka 06, 2021 10:20 pm Justiin tuli maikkarin uutisissa Kaskisten tasoristeysonnettomuudesta.
Kamala juttu, onneksi ei vielä pahemmin käynyt.
Linja-auto ei kuulemma pysähtynyt Stop-merkille.
Lääkkeeksi turvallisuuteen enshädäksi meinaavat laskea junien nopeutta……
Mutta jos se STOP-merkki käännettäiskin sille junalle, paranisko liikenneturvallisuus silloin?
Tuo juna ei tainnut kovinkaan lujaa tulla? Miksi linja-auton kuljettaja ei tätä havainnut, tai miksi jätti pakollisen pysähtymisen tekemättä, ainakin minua mietityttää. Se kyllä parantaisi liikenneturvallisuutta kun nopeudet pudotetaan nollaan ........ mutta eihän se sitten enää olisi liikennettä.
Toi rataosuus on todella vähäliikenteinen…ehkä sen takia kuski ei edes vaivautunut. Olis kuitenkin kannattanut.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Yrjö
Viestit: 1478
Liittynyt: Ke Maalis 15, 2006 7:41 pm
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Yrjö »

Matsikka kirjoitti: Ke Loka 06, 2021 10:20 pm Justiin tuli maikkarin uutisissa Kaskisten tasoristeysonnettomuudesta.
Kamala juttu, onneksi ei vielä pahemmin käynyt.
Linja-auto ei kuulemma pysähtynyt Stop-merkille.
Lääkkeeksi turvallisuuteen enshädäksi meinaavat laskea junien nopeutta……
Mutta jos se STOP-merkki käännettäiskin sille junalle, paranisko liikenneturvallisuus silloin?
Vuosisadan paras idea.
Junille väistämisvelvollisuus tasoristeyksiin :D
Kubota B 5001 DT
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Yrjö kirjoitti: To Loka 07, 2021 12:28 am
Matsikka kirjoitti: Ke Loka 06, 2021 10:20 pm Justiin tuli maikkarin uutisissa Kaskisten tasoristeysonnettomuudesta.
Kamala juttu, onneksi ei vielä pahemmin käynyt.
Linja-auto ei kuulemma pysähtynyt Stop-merkille.
Lääkkeeksi turvallisuuteen enshädäksi meinaavat laskea junien nopeutta……
Mutta jos se STOP-merkki käännettäiskin sille junalle, paranisko liikenneturvallisuus silloin?
Vuosisadan paras idea.
Junille väistämisvelvollisuus tasoristeyksiin :D
Eikös se yksi "tumma" oikeudessa kertoi tuomarille kun oli junan kanssa osunut yhteen, että juna ikään kuin koukkasi. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Justihin luin Il-Posta että linja-autokuski oli alottanu ajot maanantaina ja lapset oli peljänny sen kyytis. Ilmeisen sopimaton on ollut ammatinvalinta sillä.
Ittekkin oon kerran peljänny linja-autossa (vähä) . Sitten oltihinkin Kurikas ojas valasinpylväs katkennehena ja piti soittaa kyyttiä kotia.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
satunnainen
Viestit: 547
Liittynyt: Ke Touko 01, 2013 3:39 pm
Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja satunnainen »

Eilen kaupunkiin ajellessa 100 rajoitus tietä tuli ajettua kiinni joku jonka nopeus vaihteli 80-100 välillä, senverran ärsytti takana ajo että sopivan suoran tullen läksin ohi. Ohitettavalla oli se 80 suoralle tullessa nopeutta, kohta ihmettelin kun ei tunnu ohi pääsevän vaikka 100 nopeutta, painoin kaasun lattiaan ja 140 oli kovimmillaan... ohi sentään pääsi ja ihan 100 ajamalla pikuhiljaa hävisi taakse ohitettu. Ei ole ennen tarvinnut noin kiihdytellä hidastelijasta ohi päästäkseen, vähänkin huonompi paikka ja olisin luovuttanut.
aarne
Viestit: 1839
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja aarne »

Yrjö kirjoitti: To Loka 07, 2021 12:28 am
Matsikka kirjoitti: Ke Loka 06, 2021 10:20 pm Justiin tuli maikkarin uutisissa Kaskisten tasoristeysonnettomuudesta.
Kamala juttu, onneksi ei vielä pahemmin käynyt.
Linja-auto ei kuulemma pysähtynyt Stop-merkille.
Lääkkeeksi turvallisuuteen enshädäksi meinaavat laskea junien nopeutta……
Mutta jos se STOP-merkki käännettäiskin sille junalle, paranisko liikenneturvallisuus silloin?
Vuosisadan paras idea.
Junille väistämisvelvollisuus tasoristeyksiin :D
Vaihtotyöyksiköille on olemassa tehtailla ja muilla erityispaikoilla tasoristeysopastimia, joka kertoo että onko puomit kerenneet laskeutua ym turvalaitteet toimia ja näin ollen pienempi riski siihen että kukaan alle änkää.
Mutta ajatus siitä, että alettaisiin parhaillaan useita tuhansia tonneja pysäyttelemään kaiken varalta sen takia, että on riski että joku ei osaa liikennesääntöjä, on täyttä hulluutta.
Toki linjassa kaiken nykyisen hyssyttelyn kanssa, missä kellekkään ei saisi sattua mitään, mutta täyttä hulluutta silti.

Ensinnäkin se, että jonkun tavarajunan saat pysähtymään kymmenen metrin tarkkuudella on haasteellista ja vaatii vauhdin tiputtamista mateluvauhdiksi jo hyvissä ajoin. Siltikin riski pitkäksi menemiselle on jonkinmoinen.
Toisekseen, kun ponnistat sen massan uudestaan liikkeelle, niin edestä on kerennyt mennä jo kolme koulukyytiä, ja se neljäs torvelo roikkuu taas puskimissa.
aarne
Viestit: 1839
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja aarne »

satunnainen kirjoitti: To Loka 07, 2021 10:42 am Eilen kaupunkiin ajellessa 100 rajoitus tietä tuli ajettua kiinni joku jonka nopeus vaihteli 80-100 välillä, senverran ärsytti takana ajo että sopivan suoran tullen läksin ohi. Ohitettavalla oli se 80 suoralle tullessa nopeutta, kohta ihmettelin kun ei tunnu ohi pääsevän vaikka 100 nopeutta, painoin kaasun lattiaan ja 140 oli kovimmillaan... ohi sentään pääsi ja ihan 100 ajamalla pikuhiljaa hävisi taakse ohitettu. Ei ole ennen tarvinnut noin kiihdytellä hidastelijasta ohi päästäkseen, vähänkin huonompi paikka ja olisin luovuttanut.
Legendaarinen esimerkki kotipoliisista, joka todennäköisesti ajaa jollain enintään reilu 10 vuotta vanhalla, 1,6-1,8 litran moottorilla varustetulla pokemonin näköisellä kulkineella. Ottaisin mieluusti vaikka itsekin sakot, jos vain sattuisi poliisin haaviin tuollainen mulkero. Sitten kun ohi viimein tuollaisesta pääsee, niin parhaillaan vilkutellaan vielä pitkiä perään.

Edit:laajennettu epäiltyjen autovalikoimaa
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

En kyllä usko että noita kiihdytyksiä vahingossa tapahtuu silloin kun joku lähtee ohittamaan. Mutta ei vaan mene "jakeluun" miksi näin tapahtuu. Kerran yksi työkaveri kertoi marraskuun loskakelissä ajeltuaan ja havainnut takana tulevan auton valot, ajatteli siinä ettei tämän tarvitsisi ohittaa ja samalla ruiskutella sohjoa tuulilasille, lisäsi sitten vauhtia. No ei mennyt pitkään kun syttyi siniset vilkut ja punainen stoppivalo takana. Ei auttanut selitykset, vaan pieni lisä valtion kassaan tuli muistutuksena.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Jumunen
Viestit: 4338
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2009 5:41 pm
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jumunen »

Matsikka kirjoitti: Ke Loka 06, 2021 10:20 pm Justiin tuli maikkarin uutisissa Kaskisten tasoristeysonnettomuudesta.
Kamala juttu, onneksi ei vielä pahemmin käynyt.
Linja-auto ei kuulemma pysähtynyt Stop-merkille.
Lääkkeeksi turvallisuuteen enshädäksi meinaavat laskea junien nopeutta……
Mutta jos se STOP-merkki käännettäiskin sille junalle, paranisko liikenneturvallisuus silloin?
Lähes vastaava tapaus sattui takavuosina Tähtelässä. Koululaisia täynnä ollut bussi törmäsi ratakuorma-autoon. Sisko oli autossa kyydissä. Suuri osa lapsista loukkaantui lievästi, pahimmin kävi niille, jotka lensivät tupakkaosaton lasien lävitse. Siihen aikaan ei ollut busseissa turvavöitä ja olisiko ne olleet kaikilla käytössäkään. Merkillepantavaa oli, että bussin tulosuunnasta rata oli esteettä näkyvissä yli puoli kilomeriä kumpaankin suuntaan. Kuski oli kuulemma keskittynyt laittamaan kolikkoja raharenkiin.
sja
Viestit: 1692
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 9:09 am
Paikkakunta: KVS
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja sja »

Anturit, varoitusvalot, gepsit sun muut tilpehöörit euron hintaisia. Tiedetään suurimmilta osin junien sijainnit rataverkolla, loputkin huoltokamppeet lienee paikannettavissa kohtuu simppelisti jos kerran yksityisautoihinkin moisia ollaan pakottamassa. Kaskisten tapauksessa virtastakin saatavilla ihan vierestä. Väitetään olevamme yhteiskuntana digirintaman etulinjassa. Mutta silti ei saada aikaiseksi yksinkertaisia hälyvaloja jotka olisi helposti ja edullisesti asennettavissa noihin hiljaisiin tasoristeyksiin varoittamaan pian tulevasta junasta. En nyt tarkoita mitään miljoonan euron puomihässäkkää vaan tällainen pitäisi olla toteutettavissa tonnilla per tasoristeys!

Välillä kyllä ihan oikeasti hävettää tämä nykyinen suomalainen yhteiskunta :evil:
Valtra N141A-07
Valtra 6300 -02
Ursus 385-4 -80
Leyland 270 -75
Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Italiassa on outoa kun keskellä tiivisti asuttua kaupunkia on yhtä-äkkiä talojen välissä junanrata. Oikein kunnon juna eikä mikään paikallisjuna.
Aika outo maa muutenkin.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: allu-85 ja 36 vierailijaa