Tästäkin voisi ehkä kiittää EU:ta.Ajomies kirjoitti: ↑Ti Syys 28, 2021 12:47 pm Tänään piti käydä ajelemassa aamusta ja sumu oli aika sakeaa, mutta eipä se vaikuttanut autoilijoiden valokäytökseen mitenkään. Paljon autoja päivävaloilla, takaosa pimeänä. Ei vaan ole helppoa ymmärtää miksi ne valot ovat muutenkin kuin oman näkemisen vuoksi, myös sen näkymisen vuoksi niitä tulisi käyttää.
Havaintoja nyky liikenteestä
- Aakku
- Viestit: 8254
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Havaintoja nyky liikenteestä
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 28021
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Havaintoja nyky liikenteestä
Niin se taitaa olla, minkäänlaista ajattelua ei yksilötasolla tarvita, kaikki ohjeistetaan "ylhäältä". Tätä menoa kun jatketaan .......... niin huh huh......Aakku kirjoitti: ↑Ti Syys 28, 2021 12:55 pmTästäkin voisi ehkä kiittää EU:ta.Ajomies kirjoitti: ↑Ti Syys 28, 2021 12:47 pm Tänään piti käydä ajelemassa aamusta ja sumu oli aika sakeaa, mutta eipä se vaikuttanut autoilijoiden valokäytökseen mitenkään. Paljon autoja päivävaloilla, takaosa pimeänä. Ei vaan ole helppoa ymmärtää miksi ne valot ovat muutenkin kuin oman näkemisen vuoksi, myös sen näkymisen vuoksi niitä tulisi käyttää.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 3760
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
- Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
- Viesti:
Re: Havaintoja nyky liikenteestä
Takavalosääntö oli tyypillinen EU:n aikaansaannos siinä mielessä, että asiaa vatvottiin niin niin kauan, että tekniikan kehitys ehti tehdä koko säännön tarpeettomaksi tai jopa naurettavaksi. Mutta arvatkaapa, peruutettiinko direktiivi.Aakku kirjoitti: ↑Ti Syys 28, 2021 12:55 pmTästäkin voisi ehkä kiittää EU:ta.Ajomies kirjoitti: ↑Ti Syys 28, 2021 12:47 pm Tänään piti käydä ajelemassa aamusta ja sumu oli aika sakeaa, mutta eipä se vaikuttanut autoilijoiden valokäytökseen mitenkään. Paljon autoja päivävaloilla, takaosa pimeänä. Ei vaan ole helppoa ymmärtää miksi ne valot ovat muutenkin kuin oman näkemisen vuoksi, myös sen näkymisen vuoksi niitä tulisi käyttää.
Mutta pitäähän isopalkkaisilla EU-päättäjilläkin olla töitä: päättää autojen takavaloista ja muovipillien kieltämisestä. Tämän tason päätöksissä on mahdollista saavuttaa yksimielisyys, isommissa asioissa lobbarit vievät päättäjiä mennen tullen.
Kyllä se siitä.
-
- Viestit: 3760
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
- Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
- Viesti:
Re: Havaintoja nyky liikenteestä
Luuletko aivan tosissasi, että edes puoletkaan nykyautojen kuskeista tietää, mitkä valot autossa palavat missäkin valokytkimen asennossa? Lisää vai vähemmän automaatiota?
Kyllä se siitä.
-
- Viestit: 2390
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:47 pm
- Paikkakunta: Oulun seutu
- Viesti:
Re: Havaintoja nyky liikenteestä
Päivävalot voidaan tehdä hyvin tai huonosti. Huonoa versiota säädellään käsin.
Hyvää versiota ohjaa automatiikka joka laittaa täydet valot päälle kun hämärtää tai sataa. Ongelmaksi jäävät kirkkaat lumisateet/lumipölykelit ja sumukelit jolloin ei pyyhkijöitä tarvitse. Näissä keleissä pitäisi olla takasumuvalo päällä. Takasumuvaloa ei saa päälle ilmantäysien valojen päällelaittoa. Mittaristossa on selvät symbolit mitä valoja palaa.
Molemmissa versioissa voi kääntää täydet valot päälle. Fiksuissa versioissa täydet valotkin sammuu sytytysvirta katkaistuna, eli toimii kuten valomuisti ennen.
Hyvää versiota ohjaa automatiikka joka laittaa täydet valot päälle kun hämärtää tai sataa. Ongelmaksi jäävät kirkkaat lumisateet/lumipölykelit ja sumukelit jolloin ei pyyhkijöitä tarvitse. Näissä keleissä pitäisi olla takasumuvalo päällä. Takasumuvaloa ei saa päälle ilmantäysien valojen päällelaittoa. Mittaristossa on selvät symbolit mitä valoja palaa.
Molemmissa versioissa voi kääntää täydet valot päälle. Fiksuissa versioissa täydet valotkin sammuu sytytysvirta katkaistuna, eli toimii kuten valomuisti ennen.
- Aakku
- Viestit: 8254
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Havaintoja nyky liikenteestä
Ei mene automatiikalla sumussa edes ajovalot päälle, saatika sumuvalo. Valotunnistin ei toimi välttämättä sumussa.Tureq kirjoitti: ↑Ti Syys 28, 2021 6:35 pm Päivävalot voidaan tehdä hyvin tai huonosti. Huonoa versiota säädellään käsin.
Hyvää versiota ohjaa automatiikka joka laittaa täydet valot päälle kun hämärtää tai sataa. Ongelmaksi jäävät kirkkaat lumisateet/lumipölykelit ja sumukelit jolloin ei pyyhkijöitä tarvitse. Näissä keleissä pitäisi olla takasumuvalo päällä. Takasumuvaloa ei saa päälle ilmantäysien valojen päällelaittoa. Mittaristossa on selvät symbolit mitä valoja palaa.
Molemmissa versioissa voi kääntää täydet valot päälle. Fiksuissa versioissa täydet valotkin sammuu sytytysvirta katkaistuna, eli toimii kuten valomuisti ennen.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 762
- Liittynyt: Pe Elo 22, 2014 3:13 pm
- Viesti:
Re: Havaintoja nyky liikenteestä
Omassani menevät ajovalot päälle aika helposti sumussakin. Automatiikka ei tietenkään ymmärrä eroa sumun, lumisateen ja hämärän välillä vaan tutkii vain paljonko valoa anturille tulee. Olisi toki hyvä jos tuota automatiikan herkkyyttä voisi säätää, pistäisin vieläkin herkemmäksi jolloin valot olisivat aina päällä ellei olisi todella valoisaa.
- Matsikka
- Viestit: 16179
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Havaintoja nyky liikenteestä
Justiin tuli maikkarin uutisissa Kaskisten tasoristeysonnettomuudesta.
Kamala juttu, onneksi ei vielä pahemmin käynyt.
Linja-auto ei kuulemma pysähtynyt Stop-merkille.
Lääkkeeksi turvallisuuteen enshädäksi meinaavat laskea junien nopeutta……
Mutta jos se STOP-merkki käännettäiskin sille junalle, paranisko liikenneturvallisuus silloin?
Kamala juttu, onneksi ei vielä pahemmin käynyt.
Linja-auto ei kuulemma pysähtynyt Stop-merkille.
Lääkkeeksi turvallisuuteen enshädäksi meinaavat laskea junien nopeutta……
Mutta jos se STOP-merkki käännettäiskin sille junalle, paranisko liikenneturvallisuus silloin?
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 28021
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Havaintoja nyky liikenteestä
Tuo juna ei tainnut kovinkaan lujaa tulla? Miksi linja-auton kuljettaja ei tätä havainnut, tai miksi jätti pakollisen pysähtymisen tekemättä, ainakin minua mietityttää. Se kyllä parantaisi liikenneturvallisuutta kun nopeudet pudotetaan nollaan ........ mutta eihän se sitten enää olisi liikennettä.Matsikka kirjoitti: ↑Ke Loka 06, 2021 10:20 pm Justiin tuli maikkarin uutisissa Kaskisten tasoristeysonnettomuudesta.
Kamala juttu, onneksi ei vielä pahemmin käynyt.
Linja-auto ei kuulemma pysähtynyt Stop-merkille.
Lääkkeeksi turvallisuuteen enshädäksi meinaavat laskea junien nopeutta……
Mutta jos se STOP-merkki käännettäiskin sille junalle, paranisko liikenneturvallisuus silloin?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
- Matsikka
- Viestit: 16179
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Havaintoja nyky liikenteestä
Toi rataosuus on todella vähäliikenteinen…ehkä sen takia kuski ei edes vaivautunut. Olis kuitenkin kannattanut.Ajomies kirjoitti: ↑Ke Loka 06, 2021 10:55 pmTuo juna ei tainnut kovinkaan lujaa tulla? Miksi linja-auton kuljettaja ei tätä havainnut, tai miksi jätti pakollisen pysähtymisen tekemättä, ainakin minua mietityttää. Se kyllä parantaisi liikenneturvallisuutta kun nopeudet pudotetaan nollaan ........ mutta eihän se sitten enää olisi liikennettä.Matsikka kirjoitti: ↑Ke Loka 06, 2021 10:20 pm Justiin tuli maikkarin uutisissa Kaskisten tasoristeysonnettomuudesta.
Kamala juttu, onneksi ei vielä pahemmin käynyt.
Linja-auto ei kuulemma pysähtynyt Stop-merkille.
Lääkkeeksi turvallisuuteen enshädäksi meinaavat laskea junien nopeutta……
Mutta jos se STOP-merkki käännettäiskin sille junalle, paranisko liikenneturvallisuus silloin?
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 1478
- Liittynyt: Ke Maalis 15, 2006 7:41 pm
- Paikkakunta: Iisalmi
- Viesti:
Re: Havaintoja nyky liikenteestä
Vuosisadan paras idea.Matsikka kirjoitti: ↑Ke Loka 06, 2021 10:20 pm Justiin tuli maikkarin uutisissa Kaskisten tasoristeysonnettomuudesta.
Kamala juttu, onneksi ei vielä pahemmin käynyt.
Linja-auto ei kuulemma pysähtynyt Stop-merkille.
Lääkkeeksi turvallisuuteen enshädäksi meinaavat laskea junien nopeutta……
Mutta jos se STOP-merkki käännettäiskin sille junalle, paranisko liikenneturvallisuus silloin?
Junille väistämisvelvollisuus tasoristeyksiin
Kubota B 5001 DT
-
- Viestit: 28021
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Havaintoja nyky liikenteestä
Eikös se yksi "tumma" oikeudessa kertoi tuomarille kun oli junan kanssa osunut yhteen, että juna ikään kuin koukkasi.Yrjö kirjoitti: ↑To Loka 07, 2021 12:28 amVuosisadan paras idea.Matsikka kirjoitti: ↑Ke Loka 06, 2021 10:20 pm Justiin tuli maikkarin uutisissa Kaskisten tasoristeysonnettomuudesta.
Kamala juttu, onneksi ei vielä pahemmin käynyt.
Linja-auto ei kuulemma pysähtynyt Stop-merkille.
Lääkkeeksi turvallisuuteen enshädäksi meinaavat laskea junien nopeutta……
Mutta jos se STOP-merkki käännettäiskin sille junalle, paranisko liikenneturvallisuus silloin?
Junille väistämisvelvollisuus tasoristeyksiin
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
- Matsikka
- Viestit: 16179
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Havaintoja nyky liikenteestä
Justihin luin Il-Posta että linja-autokuski oli alottanu ajot maanantaina ja lapset oli peljänny sen kyytis. Ilmeisen sopimaton on ollut ammatinvalinta sillä.
Ittekkin oon kerran peljänny linja-autossa (vähä) . Sitten oltihinkin Kurikas ojas valasinpylväs katkennehena ja piti soittaa kyyttiä kotia.
Ittekkin oon kerran peljänny linja-autossa (vähä) . Sitten oltihinkin Kurikas ojas valasinpylväs katkennehena ja piti soittaa kyyttiä kotia.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 547
- Liittynyt: Ke Touko 01, 2013 3:39 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala
- Viesti:
Re: Havaintoja nyky liikenteestä
Eilen kaupunkiin ajellessa 100 rajoitus tietä tuli ajettua kiinni joku jonka nopeus vaihteli 80-100 välillä, senverran ärsytti takana ajo että sopivan suoran tullen läksin ohi. Ohitettavalla oli se 80 suoralle tullessa nopeutta, kohta ihmettelin kun ei tunnu ohi pääsevän vaikka 100 nopeutta, painoin kaasun lattiaan ja 140 oli kovimmillaan... ohi sentään pääsi ja ihan 100 ajamalla pikuhiljaa hävisi taakse ohitettu. Ei ole ennen tarvinnut noin kiihdytellä hidastelijasta ohi päästäkseen, vähänkin huonompi paikka ja olisin luovuttanut.
-
- Viestit: 1839
- Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
- Viesti:
Re: Havaintoja nyky liikenteestä
Vaihtotyöyksiköille on olemassa tehtailla ja muilla erityispaikoilla tasoristeysopastimia, joka kertoo että onko puomit kerenneet laskeutua ym turvalaitteet toimia ja näin ollen pienempi riski siihen että kukaan alle änkää.Yrjö kirjoitti: ↑To Loka 07, 2021 12:28 amVuosisadan paras idea.Matsikka kirjoitti: ↑Ke Loka 06, 2021 10:20 pm Justiin tuli maikkarin uutisissa Kaskisten tasoristeysonnettomuudesta.
Kamala juttu, onneksi ei vielä pahemmin käynyt.
Linja-auto ei kuulemma pysähtynyt Stop-merkille.
Lääkkeeksi turvallisuuteen enshädäksi meinaavat laskea junien nopeutta……
Mutta jos se STOP-merkki käännettäiskin sille junalle, paranisko liikenneturvallisuus silloin?
Junille väistämisvelvollisuus tasoristeyksiin
Mutta ajatus siitä, että alettaisiin parhaillaan useita tuhansia tonneja pysäyttelemään kaiken varalta sen takia, että on riski että joku ei osaa liikennesääntöjä, on täyttä hulluutta.
Toki linjassa kaiken nykyisen hyssyttelyn kanssa, missä kellekkään ei saisi sattua mitään, mutta täyttä hulluutta silti.
Ensinnäkin se, että jonkun tavarajunan saat pysähtymään kymmenen metrin tarkkuudella on haasteellista ja vaatii vauhdin tiputtamista mateluvauhdiksi jo hyvissä ajoin. Siltikin riski pitkäksi menemiselle on jonkinmoinen.
Toisekseen, kun ponnistat sen massan uudestaan liikkeelle, niin edestä on kerennyt mennä jo kolme koulukyytiä, ja se neljäs torvelo roikkuu taas puskimissa.
-
- Viestit: 1839
- Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
- Viesti:
Re: Havaintoja nyky liikenteestä
Legendaarinen esimerkki kotipoliisista, joka todennäköisesti ajaa jollain enintään reilu 10 vuotta vanhalla, 1,6-1,8 litran moottorilla varustetulla pokemonin näköisellä kulkineella. Ottaisin mieluusti vaikka itsekin sakot, jos vain sattuisi poliisin haaviin tuollainen mulkero. Sitten kun ohi viimein tuollaisesta pääsee, niin parhaillaan vilkutellaan vielä pitkiä perään.satunnainen kirjoitti: ↑To Loka 07, 2021 10:42 am Eilen kaupunkiin ajellessa 100 rajoitus tietä tuli ajettua kiinni joku jonka nopeus vaihteli 80-100 välillä, senverran ärsytti takana ajo että sopivan suoran tullen läksin ohi. Ohitettavalla oli se 80 suoralle tullessa nopeutta, kohta ihmettelin kun ei tunnu ohi pääsevän vaikka 100 nopeutta, painoin kaasun lattiaan ja 140 oli kovimmillaan... ohi sentään pääsi ja ihan 100 ajamalla pikuhiljaa hävisi taakse ohitettu. Ei ole ennen tarvinnut noin kiihdytellä hidastelijasta ohi päästäkseen, vähänkin huonompi paikka ja olisin luovuttanut.
Edit:laajennettu epäiltyjen autovalikoimaa
-
- Viestit: 28021
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Havaintoja nyky liikenteestä
En kyllä usko että noita kiihdytyksiä vahingossa tapahtuu silloin kun joku lähtee ohittamaan. Mutta ei vaan mene "jakeluun" miksi näin tapahtuu. Kerran yksi työkaveri kertoi marraskuun loskakelissä ajeltuaan ja havainnut takana tulevan auton valot, ajatteli siinä ettei tämän tarvitsisi ohittaa ja samalla ruiskutella sohjoa tuulilasille, lisäsi sitten vauhtia. No ei mennyt pitkään kun syttyi siniset vilkut ja punainen stoppivalo takana. Ei auttanut selitykset, vaan pieni lisä valtion kassaan tuli muistutuksena.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 4338
- Liittynyt: Ma Joulu 21, 2009 5:41 pm
- Viesti:
Re: Havaintoja nyky liikenteestä
Lähes vastaava tapaus sattui takavuosina Tähtelässä. Koululaisia täynnä ollut bussi törmäsi ratakuorma-autoon. Sisko oli autossa kyydissä. Suuri osa lapsista loukkaantui lievästi, pahimmin kävi niille, jotka lensivät tupakkaosaton lasien lävitse. Siihen aikaan ei ollut busseissa turvavöitä ja olisiko ne olleet kaikilla käytössäkään. Merkillepantavaa oli, että bussin tulosuunnasta rata oli esteettä näkyvissä yli puoli kilomeriä kumpaankin suuntaan. Kuski oli kuulemma keskittynyt laittamaan kolikkoja raharenkiin.Matsikka kirjoitti: ↑Ke Loka 06, 2021 10:20 pm Justiin tuli maikkarin uutisissa Kaskisten tasoristeysonnettomuudesta.
Kamala juttu, onneksi ei vielä pahemmin käynyt.
Linja-auto ei kuulemma pysähtynyt Stop-merkille.
Lääkkeeksi turvallisuuteen enshädäksi meinaavat laskea junien nopeutta……
Mutta jos se STOP-merkki käännettäiskin sille junalle, paranisko liikenneturvallisuus silloin?
-
- Viestit: 1692
- Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 9:09 am
- Paikkakunta: KVS
- Viesti:
Re: Havaintoja nyky liikenteestä
Anturit, varoitusvalot, gepsit sun muut tilpehöörit euron hintaisia. Tiedetään suurimmilta osin junien sijainnit rataverkolla, loputkin huoltokamppeet lienee paikannettavissa kohtuu simppelisti jos kerran yksityisautoihinkin moisia ollaan pakottamassa. Kaskisten tapauksessa virtastakin saatavilla ihan vierestä. Väitetään olevamme yhteiskuntana digirintaman etulinjassa. Mutta silti ei saada aikaiseksi yksinkertaisia hälyvaloja jotka olisi helposti ja edullisesti asennettavissa noihin hiljaisiin tasoristeyksiin varoittamaan pian tulevasta junasta. En nyt tarkoita mitään miljoonan euron puomihässäkkää vaan tällainen pitäisi olla toteutettavissa tonnilla per tasoristeys!
Välillä kyllä ihan oikeasti hävettää tämä nykyinen suomalainen yhteiskunta
Välillä kyllä ihan oikeasti hävettää tämä nykyinen suomalainen yhteiskunta
Valtra N141A-07
Valtra 6300 -02
Ursus 385-4 -80
Leyland 270 -75
Valtra 6300 -02
Ursus 385-4 -80
Leyland 270 -75
- Matsikka
- Viestit: 16179
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Havaintoja nyky liikenteestä
Italiassa on outoa kun keskellä tiivisti asuttua kaupunkia on yhtä-äkkiä talojen välissä junanrata. Oikein kunnon juna eikä mikään paikallisjuna.
Aika outo maa muutenkin.
Aika outo maa muutenkin.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: allu-85 ja 36 vierailijaa