Omat perunat

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Joordis
Viestit: 1509
Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Omat perunat

Viesti Kirjoittaja Joordis »

Meillä perinteisesti otettu siemenperunat itämään vappuna..

Riippuu tietenkin millä leveysasteilla asuu... eteläisessä Suomessa varmaan varmaan ajankohtaista.
Avatar
Aprikoitselija
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Touko 15, 2020 5:52 pm
Paikkakunta: Varsinais-Suomi, nykyään
Viesti:

Re: Omat perunat

Viesti Kirjoittaja Aprikoitselija »

Siemenperunat pihanurmikolle ruohojen päälle. Niitten päälle niitellään ruohoja semmonen patja, ettei aurinko viherrytä satoa. Maks ehkä noin 20 senttiä.

Sato korjataan noselemalla talikolla peittoa. Perunat löytyvät mullan ja ruohokompostin rajasta puhtaina.

Itse yritin joskus savimaalla kasvattaa kesäpottuja. Ne kuivuivat kovaan saveen, tai mätänivät, jos kesä oli vetinen. Tällä konstilla onnistuin ja olin tyytväinen. Kokeilkaa, ellette usko.
Joordis
Viestit: 1509
Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Omat perunat

Viesti Kirjoittaja Joordis »

Aprikoitselija kirjoitti: To Touko 27, 2021 1:45 pm Itse yritin joskus savimaalla kasvattaa kesäpottuja. Ne kuivuivat kovaan saveen, tai mätänivät, jos kesä oli vetinen.
Itsellä kanssa savista maata ja allekirjoitan nuo ongelmat... Mutta aina ollaan saatu sen verran perunaa, että ollaan pärjätty seuraavaan kesään. Jotkin lajikkeet toimivampia kuin toiset.
intikka b275
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Huhti 18, 2017 9:05 am
Paikkakunta: Savossa
Viesti:

Re: Omat perunat

Viesti Kirjoittaja intikka b275 »

Kannattaisko sinne savikolle ajaa hiekkaa ja kompostia antamaan kuohkeutta. Minulla pottumaa on erm Kht ja ajoin muutaman kuorman hiekkamaataja sitten kompostia. Potaatti on kasvanut hyvin samoin sipuli ja porkkana. Enkä ole käyttänyt keinolannotteita, nyt taas olisi aika syksyksyllä ajaa pari kärrillistä hiekkamaata palstalle.
Joordis
Viestit: 1509
Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Omat perunat

Viesti Kirjoittaja Joordis »

intikka b275 kirjoitti: Pe Touko 28, 2021 5:18 pm Kannattaisko sinne savikolle ajaa hiekkaa ja kompostia antamaan kuohkeutta. Minulla pottumaa on erm Kht ja ajoin muutaman kuorman hiekkamaataja sitten kompostia. Potaatti on kasvanut hyvin samoin sipuli ja porkkana. Enkä ole käyttänyt keinolannotteita, nyt taas olisi aika syksyksyllä ajaa pari kärrillistä hiekkamaata palstalle.
Omakohtaista kokemusta ei hiekasta ole savimaalle laitosta, mutta uskoisin isäukolla olleen aikoinaan jokin käsitys asiasta; kuulemma vähän sama juttu kuin olisi laittaa hiekkaa sementin sekaan.. eli pahentaisi vain asiaa...
Turvetta meillä on laitettu kuohkeuttamaan maata, pH kyllä laskee, mutta perunat tuntuu muutenkin tykkäävän hieman happamasta maasta.
Avatar
Aprikoitselija
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Touko 15, 2020 5:52 pm
Paikkakunta: Varsinais-Suomi, nykyään
Viesti:

Re: Omat perunat

Viesti Kirjoittaja Aprikoitselija »

Pieniporkkanamaa saveen.
Tökkii kepillä maahan porkkanankokoisen reijän, siihen sitä hiekkamaata ja siemen. Viereen samanlainen. Mahtuu porkkana kasvamaan ilman, että alkaa kiemurtelemaan saven ehdoilla.

Nämä minun aatokseni nyt olivat mökkiläisen omatarveharrasteluun. Viljely on erikseen.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Omat perunat

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Aprikoitselija kirjoitti: La Touko 29, 2021 2:08 pm Pieniporkkanamaa saveen.
Tökkii kepillä maahan porkkanankokoisen reijän, siihen sitä hiekkamaata ja siemen. Viereen samanlainen. Mahtuu porkkana kasvamaan ilman, että alkaa kiemurtelemaan saven ehdoilla.

Nämä minun aatokseni nyt olivat mökkiläisen omatarveharrasteluun. Viljely on erikseen.
Jos teköö reijän rautakangella, tulooko neliiskanttisia porkkanoita?
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Avatar
Aprikoitselija
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Touko 15, 2020 5:52 pm
Paikkakunta: Varsinais-Suomi, nykyään
Viesti:

Re: Omat perunat

Viesti Kirjoittaja Aprikoitselija »

Matsikka kirjoitti: La Touko 29, 2021 4:34 pm
Aprikoitselija kirjoitti: La Touko 29, 2021 2:08 pm Pieniporkkanamaa saveen.
Tökkii kepillä maahan porkkanankokoisen reijän, siihen sitä hiekkamaata ja siemen. Viereen samanlainen. Mahtuu porkkana kasvamaan ilman, että alkaa kiemurtelemaan saven ehdoilla.

Nämä minun aatokseni nyt olivat mökkiläisen omatarveharrasteluun. Viljely on erikseen.
Jos teköö reijän rautakangella, tulooko neliiskanttisia porkkanoita?
Empä tiijä. Sulla on sevverrta isämmaata että kokkeile. Ihtellä mitä oli on nyt vain kyntösten alla.
Joordis
Viestit: 1509
Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Omat perunat

Viesti Kirjoittaja Joordis »

Aprikoitselija kirjoitti: La Touko 29, 2021 2:08 pm Pieniporkkanamaa saveen.
Tökkii kepillä maahan porkkanankokoisen reijän, siihen sitä hiekkamaata ja siemen. Viereen samanlainen. Mahtuu porkkana kasvamaan ilman, että alkaa kiemurtelemaan saven ehdoilla.

Nämä minun aatokseni nyt olivat mökkiläisen omatarveharrasteluun. Viljely on erikseen.
Tulee ihan turhapuron touhut mieleen..
https://www.youtube.com/watch?v=WWda9RxbDkk
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Avatar
Aprikoitselija
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Touko 15, 2020 5:52 pm
Paikkakunta: Varsinais-Suomi, nykyään
Viesti:

Re: Omat perunat

Viesti Kirjoittaja Aprikoitselija »

Joordis kirjoitti: Su Touko 30, 2021 9:44 am
Aprikoitselija kirjoitti: La Touko 29, 2021 2:08 pm Pieniporkkanamaa saveen.
Tökkii kepillä maahan porkkanankokoisen reijän, siihen sitä hiekkamaata ja siemen. Viereen samanlainen. Mahtuu porkkana kasvamaan ilman, että alkaa kiemurtelemaan saven ehdoilla.

Nämä minun aatokseni nyt olivat mökkiläisen omatarveharrasteluun. Viljely on erikseen.
Tulee ihan turhapuron touhut mieleen..
https://www.youtube.com/watch?v=WWda9RxbDkk
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Tuo Uunon ajatus oli minulle uutta. Voi kai sitä noinkin.
Toisaalta, eräs tuttavani pani sipulit peltoon perunanistutuskoneella. Sitä vähän ihmeteltiin, mutta kyllä siitäkin sato tuli.
Talumees
Viestit: 6352
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Omat perunat

Viesti Kirjoittaja Talumees »

Aprikoitselija kirjoitti: To Touko 27, 2021 1:45 pm Siemenperunat pihanurmikolle ruohojen päälle. Niitten päälle niitellään ruohoja semmonen patja, ettei aurinko viherrytä satoa. Maks ehkä noin 20 senttiä.

Sato korjataan noselemalla talikolla peittoa. Perunat löytyvät mullan ja ruohokompostin rajasta puhtaina.
Joskus kuullut että perunat laitettu jonoon nurmelle ja sitten kynnetty yks siipisellä viilu päälle. Syksyllä käännetty viilu auki ja kerätty perunat.
Sirkkeli ja 8 sormea
Viestit: 7721
Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
Viesti:

Re: Omat perunat

Viesti Kirjoittaja Sirkkeli ja 8 sormea »

Vai että,joka reikä pitää siementää (mikäli oikein kuulin ,tuon yuotuben linkin ) mitä se,sitten meinas ja itääkö joka reiässä,sanokaapa se.
Tuo kangella istuttaminen,se ei kyllä oikeastaan,ammu kovinkaan pahasti ohi aiheesta,olen jostain kirjasta lukenut että,sellaista on oikein harjoitettukin,jossain päin suomea,käyttäen siihen vartavasten kehitettyä työkalua,millä oli oikein nimikin.."Perunan istutus töötti" Sitä en tiedä että,oliko kysymyksessä oikein tehdasvalmisteinen värkkikalu vai,oma valmiste ja oliko,joka talossa oma sellainen vai,jos joku oli,oikein käypäsen laitteen kehittänyt,niin kierrätettiinkö sitä,perunan istus aikaan,talosta taloon.
mrjb425
Viestit: 2031
Liittynyt: Pe Maalis 06, 2009 4:29 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Omat perunat

Viesti Kirjoittaja mrjb425 »

Taisi olla Kalle Päätalon kirjassa tämä potun istutuslaite. Olen aikoinaan tehnytkin sellaisen; laudanpätkään naulasin kolme n.6-7cm päästä teroitettua puunpätkää. Tähän laudanpätkään naulasin riman, ettei tarvitse kumarrella, kun vehjettä siirtää.
Jalalla polkaisin penkkiin reiät ja siirsin ns. koneen seuraavaan kohtaan. Saattaa olla vielä jossain tallessakin.
Pelto on vain niin savinen ja juolavehnän valtaama, että vien ne muutamat potut naapurin peltoon kasvamaan.
Avatar
Aprikoitselija
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Touko 15, 2020 5:52 pm
Paikkakunta: Varsinais-Suomi, nykyään
Viesti:

Re: Omat perunat

Viesti Kirjoittaja Aprikoitselija »

mrjb425 kirjoitti: Su Touko 30, 2021 6:23 pm Taisi olla Kalle Päätalon kirjassa tämä potun istutuslaite. Olen aikoinaan tehnytkin sellaisen; laudanpätkään naulasin kolme n.6-7cm päästä teroitettua puunpätkää. Tähän laudanpätkään naulasin riman, ettei tarvitse kumarrella, kun vehjettä siirtää.
Jalalla polkaisin penkkiin reiät ja siirsin ns. koneen seuraavaan kohtaan. Saattaa olla vielä jossain tallessakin.
Pelto on vain niin savinen ja juolavehnän valtaama, että vien ne muutamat potut naapurin peltoon kasvamaan.
Ne oli entisaikojen ihmiset tykynpainamien näköisiä. Pitkälti kai sen takia, että pellon pinta on siinä varpaitten tasalla, eikä raktoreita eikä muita kuokkaa isompoia vehkeitä ollut..
intikka b275
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Huhti 18, 2017 9:05 am
Paikkakunta: Savossa
Viesti:

Re: Omat perunat

Viesti Kirjoittaja intikka b275 »

Omat potut
Tein pari vuotta sitten aikasta perunaa taimenistutusputkella, perunat olivat pieniä n.40mm halkaisialtaan ja niissä oli 20cm idut. Ajoin perunan multaimella vaot ja taimivasuun perunat ja putki kouraan. Tökkäsin putken vaon harjaan, pikku ripaus kevätlannotetta putkeen ja pottu perään.Emannuus kulki perästä ja multasi perunat, itua jäi n.5cm pintaan ja peruna oli viikossa taimella ja kyllä perut joutui myös nopsaan.
TunturiPappa
Viestit: 5767
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Omat perunat

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Matsikka kirjoitti: La Touko 29, 2021 4:34 pm
Aprikoitselija kirjoitti: La Touko 29, 2021 2:08 pm Pieniporkkanamaa saveen.
Tökkii kepillä maahan porkkanankokoisen reijän, siihen sitä hiekkamaata ja siemen. Viereen samanlainen. Mahtuu porkkana kasvamaan ilman, että alkaa kiemurtelemaan saven ehdoilla.

Nämä minun aatokseni nyt olivat mökkiläisen omatarveharrasteluun. Viljely on erikseen.
Jos teköö reijän rautakangella, tulooko neliiskanttisia porkkanoita?
Porakangella saa sitten kuuskulmasta.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Vm -61
Viestit: 1191
Liittynyt: Ke Kesä 05, 2013 7:22 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Omat perunat

Viesti Kirjoittaja Vm -61 »

Aina en ole omia syönyt, mutta ne mitä olen itse keittänyt ovat aina omia olleet. Kassakone kilahtaa niin perunat omiksi vilahtaa. Näin saa omia perunoita nopeiten. Toki en moiti sitä hitaampaakaan konstia. :D
joskus tekis
ja toisinaan sitten taas ei
trahata
Viestit: 811
Liittynyt: Su Joulu 30, 2012 11:20 am
Viesti:

Re: Omat perunat

Viesti Kirjoittaja trahata »

Perunat on noin 30 cm varrella ja kohta päästään syömään päivittäin uusia omia perunoita ,ilman apulantaa ja ilman kasvinsuojeluaineita ovat kasvaneet.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 40 vierailijaa