valaut kirjoitti: ↑La Tammi 04, 2020 4:28 pm
jiipee kirjoitti: ↑La Tammi 04, 2020 4:05 pm
Jos nyt ymmärsin kytkennän oikein, niin se TriStar TS-60 säädin ilmeisesti toimii ns. shunttiperiaatteella, ei hukkaa ylimääräisen energian jonnekin, tässä tapauksessa lämmitysvastuksiin?
Jos tuo olisi rakennettu niin, että tuohon saisi kytkettyä ulkoiset vastukset esim. lämminvesivaraaja, niin pykälää parempi olisi.
Näkyy olevan monipuolinen PWM-säädin, eikä varmasti ihan halpakaan. Googlella löytyy manuaali, kun hakee "tristar ts-60 manual".
Manuaalin kuvassa 2.2b ("Figure 2.2b Installation Wiring for Diversion Charge Control") on kytkentäkaavio tästä sivukuormaan tehoa jakavasta vaihtoehdosta. Paneelit kytketään suoraan akkuun ja säädin kuormittaa sivukuormalla paneelistoa akun sijasta, kun akut eivät ota kaikkea virtaa vastaan. "Diversion control" on se säätimen lataustekniikka, josta tässä on nyt kyse. Siinä shuntataan ylimääräinen paneeliteho PWM-ohjauksella sivukuormaan.
"
6.0 Diversion Charge Control
The TriStar’s third mode of operation is diversion load battery charge control.
As the battery becomes fully charged, the TriStar will divert excess current
from the battery to a dedicated diversion load. This diversion load must be
large enough to absorb all the excess energy, but not too large to cause a
controller overload condition."
PWM säätyy sen mukaan, mikä akkujen napajännite on; mitä täydemmät akut, sitä suuremmalla pulssisuhteella ohjataan virtaa sivuokuormaan.
"
6.1 Diversion Charge Control
In the diversion mode, the TriStar will use PWM charging regulation to divert
excess current to an external load. As the battery becomes fully charged, the
FET switches are closed for longer periods of time to direct more current to
the diversion load."
Sivukuorman pitää olla koko ajan kytkettynä (ei termostaatteja tai kytkimiä) ja sen pitää olla riittävän suuri, jotta koko paneeliston teho voidaan "upottaa" sinne:
"
It is critical that the diversion load be sized correctly. If the load is too small, it
cannot divert enough power from the source (wind, hydro, etc). The battery
will continue charging and could be overcharged."
Liian tehokaskaan sivukuorma ei saa olla, jotta säädin ei ylikuormitu. Ylikuormatilanteessa säädin irroittaa kytkentänsä akkuun, jolloin shunttaava sivukuorma tavallaan katoaa järjestelmästä, eikä mikään enää rajoita akkujen lataamista; seuraa ylilataaminen. Aika raju latausjännite tulee, jos kolme sarjaan kytkettyä paneelia lataa akkua ilman rajoitusta.
Paneeliston maksimijännitteestä löysin vain tämän maininnan:
"
• Do not connect a solar input greater than a nominal 48V array for battery
charging. Never exceed a Voc (open-circuit voltage) of 125V."
Tarkoittaisiko tämä sitten sitä, että tässä "Diversion Charge Control"-vaihtoehdossa pitäisi käyttää korkeintaan 48 Vpp paneelistoa ja muissa säätimen käyttötavoissa pysyä alle 125 Voc?
En tiedä, noin tulkitsin. Ehkä siis mieluummin paneelit rinnan kuin sarjaan kytkien, kunhan paneelien jännite ylittää akun lataamisessa tarvittavan jännitetason, eikä säätimen maksimivirtaa ylitetä?