Sähköavusteinen polkupyörä?

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköavusteinen polkupyörä?

Viesti Kirjoittaja Aakku »

tumes kirjoitti: Ke Elo 26, 2020 7:44 am Vai luopuisitko Fordsonista jos joku laittaisi puoli miljoonaa pöydälle?
Kyllä se olisi varmaan hiinä ja hiinä.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
tumes
Viestit: 3122
Liittynyt: To Helmi 01, 2018 5:04 am
Viesti:

Re: Sähköavusteinen polkupyörä?

Viesti Kirjoittaja tumes »

Aakku kirjoitti: Ke Elo 26, 2020 9:09 am
tumes kirjoitti: Ke Elo 26, 2020 7:44 am Vai luopuisitko Fordsonista jos joku laittaisi puoli miljoonaa pöydälle?
Kyllä se olisi varmaan hiinä ja hiinä.
No 500 002 € ? 😎
MITÄ PIENEMPI VIKA SITÄ SUUREMPI LEKA
⚒️
korjailija
Viestit: 5523
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Sähköavusteinen polkupyörä?

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Jos ei tavallisella pyörällä ajo syystä tai toisesta enää suju niin kannattaa käydä kokeilemassa kolmipyöräistä nojapyörää, sillä saa kunnon nousemaan ja pystyy ajamaan pitkiäkin matkoja mukavassa asennossa ja varsinkin miehillä ei rasita tippaakaan eturauhasta ja sydäntäkin ainoastaan murto-osan siitä mitä tavallinen polkupyörä.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
Avatar
rattori
Viestit: 11106
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Sähköavusteinen polkupyörä?

Viesti Kirjoittaja rattori »

Nyt kun joka toinen päivä plussalla ja yöt pakkasella niin ei kitkoilla enää pärjännyt. Yritin torilta etsiä rouskuja ja narskuja mutta kyllä se piti vaan motonetistä hakea oikiat nastarenkaat ja made in Liperi, Suomi.
Kyllä nyt ratisee jäätikkö mukavasti alla ja pitoa piisaa.
------------
tractors
Avatar
rattori
Viestit: 11106
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Sähköavusteinen polkupyörä?

Viesti Kirjoittaja rattori »

Miinus 30 astetta aamulla, hiukan jäätää pyörän akkua ja rasvoja ja omaa naamaa, vaikka lämpimästä lähtee ja lämpimässä pyörä säilössä. Nyt nähdään varauksen kesto ja latausajat, kuinka heittää optimiarvoista.
------------
tractors
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköavusteinen polkupyörä?

Viesti Kirjoittaja Aakku »

rattori kirjoitti: To Helmi 18, 2021 6:42 pm Miinus 30 astetta aamulla, hiukan jäätää pyörän akkua ja rasvoja ja omaa naamaa, vaikka lämpimästä lähtee ja lämpimässä pyörä säilössä. Nyt nähdään varauksen kesto ja latausajat, kuinka heittää optimiarvoista.
Muista ladata akku lämpimänä, ettei tule silmille.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Pikkuvalmet
Viestit: 606
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:38 pm
Paikkakunta: Oulunlääni
Viesti:

Re: Sähköavusteinen polkupyörä?

Viesti Kirjoittaja Pikkuvalmet »

ja pakkasilla akun ympärille telttapatjasta eriste, niin toimintamatka kasvaa :wink:
tumes
Viestit: 3122
Liittynyt: To Helmi 01, 2018 5:04 am
Viesti:

Re: Sähköavusteinen polkupyörä?

Viesti Kirjoittaja tumes »

Kah, sattumoisin tuli vastaan Helkaman Lounatuuli, akku saanut sivutuulta mutta vielä ajokuntoinen. Naisten malli 28"
renkain. Tästäpä ajattelin elimiä ottaa omaan Helkamaan jonka runkokoko itselle riittävä.
Originaali patteri on 36-volttinen ja maksaa reilu 400 €. Sain idean. Mitäpä jos istutan pyörään peräkärryn jonne sovittelen kolme akkua sarjaan eli saamme 36 volttia mutta ampeeritunteja runsaasti enemmän. Rahaa palaa vähempi mutta toimintasäde kasvaa. Toimiiko näin?
MITÄ PIENEMPI VIKA SITÄ SUUREMPI LEKA
⚒️
Avatar
Aprikoitselija
Viestit: 1263
Liittynyt: Pe Touko 15, 2020 5:52 pm
Paikkakunta: Varsinais-Suomi, nykyään
Viesti:

Re: Sähköavusteinen polkupyörä?

Viesti Kirjoittaja Aprikoitselija »

tumes kirjoitti: La Huhti 17, 2021 12:24 pm Kah, sattumoisin tuli vastaan Helkaman Lounatuuli, akku saanut sivutuulta mutta vielä ajokuntoinen. Naisten malli 28"
renkain. Tästäpä ajattelin elimiä ottaa omaan Helkamaan jonka runkokoko itselle riittävä.
Originaali patteri on 36-volttinen ja maksaa reilu 400 €. Sain idean. Mitäpä jos istutan pyörään peräkärryn jonne sovittelen kolme akkua sarjaan eli saamme 36 volttia mutta ampeeritunteja runsaasti enemmän. Rahaa palaa vähempi mutta toimintasäde kasvaa. Toimiiko näin?
Osaahan se sähkö peräkärrystäkin tulla, kun kaapelilla kuljettaa. Käsityökalujen erijännitteisiä akkuja olen ehostuttanut firmassa, joka vaihtaa akunkuoriin sisukset. Kohtuullinen hinta ja pieni lisä akkujen kapasiteettiin on ollut vallitseva trendi.
Urpo
Viestit: 1167
Liittynyt: La Helmi 14, 2009 11:33 am
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Sähköavusteinen polkupyörä?

Viesti Kirjoittaja Urpo »

Kato ensin, moniko napainen on akkuliitin. Jos useampi kuin 2, niin voi joutua kytkentöjä muuttelemaan pyörässä. Helkaman Panasonic- akussa jouduin ohittelemaan älyosat kun sovitin kiinan keskimoottorille.
jiipee
Viestit: 10726
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Sähköavusteinen polkupyörä?

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Helkama SE10:n akkutelineen pohjassa on neljä napaa: kaksi isoa ja kaksi pientä. Paksut on varmaankin energian siirtämiseen, mutta mikä mahtaa niiden kahden pienemmän merkitys olla? Ei viitsi ehjää akkua alkaa uteliaisuuttaan avaamaan.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Nuffield
Viestit: 1441
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:39 pm
Viesti:

Re: Sähköavusteinen polkupyörä?

Viesti Kirjoittaja Nuffield »

Varoituksen sana sähköpyörästä, nopeus nousee helposti yllättävän kovaksi saattaen aiheuttaa vakavan onnettomuuden tilanteessa jossa normipyörällä ei olisi mitään ongelmaa ja 25kmh nopeudesta äkkipysäys saattaa muuttaa koko elämän☺️
VALLU ON PARAS!
jiipee
Viestit: 10726
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Sähköavusteinen polkupyörä?

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Vakio sähköpyörä lakkaa tehostamasta (avustamasta) siinä 25 km/h nopeudessa. Jos jaksaa polkea, niin saa sen kulkemaan nopeamminkin. 25 km/h on itse asiassa aika vähän; minun väkisinpoljettava Tunturi-polkupyörä 2-vaihteisella Sachs Torpedo -takanavalla kulki 70-80 luvun taitteessa ainakin nopeammin kuin vakio Tunturi Super Sport. Testirata oli meiltä noin kilometrin työmatka kunnan varikolle. Nyt on polkupyörän kone jo sen verran väljäksi kulunut, ettei enää varmaan onnistuisi.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Urpo
Viestit: 1167
Liittynyt: La Helmi 14, 2009 11:33 am
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Sähköavusteinen polkupyörä?

Viesti Kirjoittaja Urpo »

jiipee kirjoitti: La Huhti 17, 2021 3:52 pm Helkama SE10:n akkutelineen pohjassa on neljä napaa: kaksi isoa ja kaksi pientä. Paksut on varmaankin energian siirtämiseen, mutta mikä mahtaa niiden kahden pienemmän merkitys olla? Ei viitsi ehjää akkua alkaa uteliaisuuttaan avaamaan.
Ehkä arvasitkin, niin dataväylähän se on. Voit puhelimella lukea akun jäljelläolevan maksimikapasiteetin ja lataussyklien määrän. Ja pyörä ja laturi tottelee akun komentoja. Niin että älä sen takia avaa.
Superdextaaja
Viestit: 12974
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Sähköavusteinen polkupyörä?

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Aprikoitselija kirjoitti: La Huhti 17, 2021 12:30 pm
tumes kirjoitti: La Huhti 17, 2021 12:24 pm Kah, sattumoisin tuli vastaan Helkaman Lounatuuli, akku saanut sivutuulta mutta vielä ajokuntoinen. Naisten malli 28"
renkain. Tästäpä ajattelin elimiä ottaa omaan Helkamaan jonka runkokoko itselle riittävä.
Originaali patteri on 36-volttinen ja maksaa reilu 400 €. Sain idean. Mitäpä jos istutan pyörään peräkärryn jonne sovittelen kolme akkua sarjaan eli saamme 36 volttia mutta ampeeritunteja runsaasti enemmän. Rahaa palaa vähempi mutta toimintasäde kasvaa. Toimiiko näin?
Osaahan se sähkö peräkärrystäkin tulla, kun kaapelilla kuljettaa. Käsityökalujen erijännitteisiä akkuja olen ehostuttanut firmassa, joka vaihtaa akunkuoriin sisukset. Kohtuullinen hinta ja pieni lisä akkujen kapasiteettiin on ollut vallitseva trendi.
Mikä firma noita tekee? Itsellä on Milwaukeen 28V akkuja vino pino mykkinä ja koneet käyttämättöminä jo vuosia. Akkukäsisirkkeliä tässä alkanut erityisesti kaipaamaan mutta olisihan se mukava saada saman sarjan akkuporakone ja akkupuukkosahakin vielä toimintaan. Käsivalokin on sarjassa. Maksoi tonnin K-raudassa reilu 10 vuotta sitten.
Tekemällä virheistä oppii.
Avatar
rattori
Viestit: 11106
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Sähköavusteinen polkupyörä?

Viesti Kirjoittaja rattori »

Sitten kun loppuu pyörästä akkuavustus virta niin ei sitä jaksa polkea millään...metka juttu. :roll:
------------
tractors
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköavusteinen polkupyörä?

Viesti Kirjoittaja Aakku »

rattori kirjoitti: Su Huhti 18, 2021 5:57 pm Sitten kun loppuu pyörästä akkuavustus virta niin ei sitä jaksa polkea millään...metka juttu. :roll:
Riippuu käsittääkseni tekniikasta.
Itse poljen monesti ilman akkuvirtaa. Yhtä hyvin kulkee, kuin tavallinenkin pyörä. Olen kyllä kuullut, että jotkut moottorit toimii jarruna. Saisipa silloin edes ladattua akkua sillä vastuksella.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Avatar
Aprikoitselija
Viestit: 1263
Liittynyt: Pe Touko 15, 2020 5:52 pm
Paikkakunta: Varsinais-Suomi, nykyään
Viesti:

Re: Sähköavusteinen polkupyörä?

Viesti Kirjoittaja Aprikoitselija »

Superdextaaja kirjoitti: Su Huhti 18, 2021 12:43 pm
Aprikoitselija kirjoitti: La Huhti 17, 2021 12:30 pm
tumes kirjoitti: La Huhti 17, 2021 12:24 pm Kah, sattumoisin tuli vastaan Helkaman Lounatuuli, akku saanut sivutuulta mutta vielä ajokuntoinen. Naisten malli 28"
renkain. Tästäpä ajattelin elimiä ottaa omaan Helkamaan jonka runkokoko itselle riittävä.
Originaali patteri on 36-volttinen ja maksaa reilu 400 €. Sain idean. Mitäpä jos istutan pyörään peräkärryn jonne sovittelen kolme akkua sarjaan eli saamme 36 volttia mutta ampeeritunteja runsaasti enemmän. Rahaa palaa vähempi mutta toimintasäde kasvaa. Toimiiko näin?
Osaahan se sähkö peräkärrystäkin tulla, kun kaapelilla kuljettaa. Käsityökalujen erijännitteisiä akkuja olen ehostuttanut firmassa, joka vaihtaa akunkuoriin sisukset. Kohtuullinen hinta ja pieni lisä akkujen kapasiteettiin on ollut vallitseva trendi.
Mikä firma noita tekee? Itsellä on Milwaukeen 28V akkuja vino pino mykkinä ja koneet käyttämättöminä jo vuosia. Akkukäsisirkkeliä tässä alkanut erityisesti kaipaamaan mutta olisihan se mukava saada saman sarjan akkuporakone ja akkupuukkosahakin vielä toimintaan. Käsivalokin on sarjassa. Maksoi tonnin K-raudassa reilu 10 vuotta sitten.
Enpä uskalla mainostamiseen ryhtyä. Kuukkeliin voisit kokeilla kirjoittaa vaikka että akkujen kennotus. Ehkä sitä kautta. Jos et löydä apua tällä tavalla, tehdään vaikka kaupat niistä sun kaluistasi, mutta vanhat akut mukaan.
Avatar
rattori
Viestit: 11106
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Sähköavusteinen polkupyörä?

Viesti Kirjoittaja rattori »

Aakku kirjoitti: Su Huhti 18, 2021 6:17 pm
rattori kirjoitti: Su Huhti 18, 2021 5:57 pm Sitten kun loppuu pyörästä akkuavustus virta niin ei sitä jaksa polkea millään...metka juttu. :roll:
Riippuu käsittääkseni tekniikasta.
Itse poljen monesti ilman akkuvirtaa. Yhtä hyvin kulkee, kuin tavallinenkin pyörä. Olen kyllä kuullut, että jotkut moottorit toimii jarruna. Saisipa silloin edes ladattua akkua sillä vastuksella.
Etunapakone mulla ja ei pysty ajamaan ilman virtaa.
------------
tractors
jiipee
Viestit: 10726
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Sähköavusteinen polkupyörä?

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Urpo kirjoitti: La Huhti 17, 2021 8:26 pm
jiipee kirjoitti: La Huhti 17, 2021 3:52 pm Helkama SE10:n akkutelineen pohjassa on neljä napaa: kaksi isoa ja kaksi pientä. Paksut on varmaankin energian siirtämiseen, mutta mikä mahtaa niiden kahden pienemmän merkitys olla? Ei viitsi ehjää akkua alkaa uteliaisuuttaan avaamaan.
Ehkä arvasitkin, niin dataväylähän se on. Voit puhelimella lukea akun jäljelläolevan maksimikapasiteetin ja lataussyklien määrän. Ja pyörä ja laturi tottelee akun komentoja. Niin että älä sen takia avaa.
Ahaa, onpa mennyt tekniikka hienoksi munamankelissakin. Kuvittelin, että ne olisi jotakin akun lämpöanturin liitäntöjä, joilla laturi ja pyörän logiikka valvoisi, ettei akku kuumene liikaa ladattaessa ja purettaessa, mutta onkin sitten paljon enemmän.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], JiiSPee, juntunen, zukka ja 35 vierailijaa