Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.
tessulandia kirjoitti:Tuossa vaiheessa jos huomaan että mulla ei riitä konstit tai omat työkalut jonkun osan irrottamiseen ajan aina ensin jonnekkin pajalle missä vehkeet on,ihan turhaa kikkailua omassa autotallissa kun on ahdasta eikä näe eikä ole oikeita työkalujakaan.
Mitenkäs meinasit autolla ajaa jos esimerkiksi alapallon niitit on rälläköity?
Toki, voi olla järkevämpää irroitella se kartio ennen kuin alkaa muuta tekemään.
Jatkoa varten mulle on tämän ketjun ansiosta kertynyt pari hyvää niksiä vastaavia tilanteita varten. Ja kalusto kasvoi parilla työkalullakin.
Vaihdoin käytännön syistä nimimerkkiä. Edellinen oli "deadliestcatch".
En sanonukkaan että TUOLLA autolla enää ajetaan vaan yleensäkkin jos huomaa että ei riitä taidot tai kalut,meinaan vaan että kyllä sen näkee että joo eihän tuosta pääse lyömään niin ite ene des yrittäisi!
JA ensimmäinen virhe onkin rälläköidä niitit nivelestä,nyt ei voi enää paukuttaa minnekkään,ainakin mulle sanottu että ensin nivel irti navasta ja vasta sitten niitit pois,voi myös vaatia tukivarren irrotuksenkin...
En ole koskaan nähnyt niittaamalla kiinnitettyä ja pyöräntuentaan liittyvää niveltä, joka olisi tarkoitettu vaihdettavaksi. Niitataanko uusi nivel tilalle vai tuleeko nivelen mukana ruuvisatsi, jolla kiinnitys tehdään?
jiipee kirjoitti:En ole koskaan nähnyt niittaamalla kiinnitettyä ja pyöräntuentaan liittyvää niveltä, joka olisi tarkoitettu vaihdettavaksi. Niitataanko uusi nivel tilalle vai tuleeko nivelen mukana ruuvisatsi, jolla kiinnitys tehdään?
Foortin mondeossa ainakin niiteillä, ja uusi pulteilla kiinni.
jiipee kirjoitti:En ole koskaan nähnyt niittaamalla kiinnitettyä ja pyöräntuentaan liittyvää niveltä, joka olisi tarkoitettu vaihdettavaksi. Niitataanko uusi nivel tilalle vai tuleeko nivelen mukana ruuvisatsi, jolla kiinnitys tehdään?
Joissain Ameriikan autoissa on myös niitillä ja uudet pultataan kiinni.
jiipee kirjoitti:En ole koskaan nähnyt niittaamalla kiinnitettyä ja pyöräntuentaan liittyvää niveltä, joka olisi tarkoitettu vaihdettavaksi. Niitataanko uusi nivel tilalle vai tuleeko nivelen mukana ruuvisatsi, jolla kiinnitys tehdään?
Opelin Astroissa alapallo myös niitattu, tarvikepallo tulee pulteilla tukivarteen.
Kaikki tämän vuosituhannen aikana tehdyt vastaantulleet on niiteillä olleet. Korvaavat pultit saa vissiinkin olla kovempia kun kilotavara, 12.9?
Millon on tullut ensimmäiseksi käteensattuneita niveliä laitettua niin on huonoimmat saanut jo seuraavana vuonna vaihtaa taas uusiin. Eipähän ole kierteet ehtiny ruostua tiukkaan.
Aloittajan ongelmaa ei ole ollut, päinvastoin. Joskus lähtenyt kartio pyörimään niin että on joutunut kikkailemaan mutteria auki.
Ja vanhemmissa Fordeissa vaihtuu koko tukivarsi nivelineen/puslineen ei tarvi kikkailla niittien/pulttien kanssa.
Mutta yleensä aina ensin kartio irti navasta vasta sitten muut hilut,muuten ei tuu onnistumaan välttämättä helposti...
Wanha systeemi tuo niittaaminen on, ja vaihdettu uusi kiinnitetään pulteilla. Sitä normaalia korjaamoille asiakkaita systeemiähän tuo vaan on. Asia joka on nyt jo edennyt nykyajokkien kohdalla huippuunsa, kun polttimoiden vaihtokin pitää ohjeilmoida "älyboksiin".
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin. Konekansa.fi
Noin se on takaveto Opeleissa ja Mitsuissa,kun uuden laittopaikalleen niin piti hepata migillä reunasta ettei korkannu pois,jos oikean varmuuden halusi
Eikä unohtaa sovi autojen kuningasta, eli Mercedes-Benziä. Ainakin 124 ja 201 omaavat prässätyn pallonivelen. Vaihtelin tukivarteen uutta palloa ja kun ei helpolla tullut, lämmittelin pallonivelen silmukkaa pillillä. Pallo lähti kyllä irti, mutta silmukka virahti sen verran, että uusi pallo oli niin löysä paikalleen, että pääsi elämään aksiaalisuunnassa. Katsastuksessa vasta huomas kun keulaa kevennettiin. Uudestaan auki ja laakerilukitetta väliin. Eipä se pois pääsis muutenkaan kun on olake vastassa ja normaaliasennossa jousi painaa olaketta vasten.
IKINÄ en mene lämmittämään niveltä enkä suosittele muillekkaan. Vierestä katsoin kun ammattimies lämmitti sitikan alapalloa joka on kierteillä kiinni alatukivarressa. Ruuvipenkissä sitä lämmitteli pilleillä ja se räjähti. Lumppi meni cyprokista ja villoista läpi. Löi vielä peltikattoonkin kupan. Cyprokista olisi voinut kierteet tulkata, niin siistin reijän teki mennessään!
Kyllä lennart on nähnyt unta, tai kertoilee satuja! Ensinnäkin Xantian alatukivarressa EI ole alapallonivel kierteillä kiinni, vaan se on kierteillä kiinni navassa itsessään. Ja toiseksi; mikä vidu siellä muka vois räjähtää??!!! Pallonivelet kun ei ole mitään suljettuja painekammioita jotka räjähtelee kuumennettaessa. HÖH!
Ja jos Xantian alapallonivel ei halua irrota, sen saa irti kun ottaa migin ja hitsata tursottaa siihen niin että se kuumenee kunnolla, niin kyllä irtoo!
Viimeksi muokannut PuuhaPate, La Huhti 02, 2016 2:24 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
lennard kirjoitti:IKINÄ en mene lämmittämään niveltä enkä suosittele muillekkaan. Vierestä katsoin kun ammattimies lämmitti sitikan alapalloa joka on kierteillä kiinni alatukivarressa. Ruuvipenkissä sitä lämmitteli pilleillä ja se räjähti. Lumppi meni cyprokista ja villoista läpi. Löi vielä peltikattoonkin kupan. Cyprokista olisi voinut kierteet tulkata, niin siistin reijän teki mennessään!
Jos niveleen poraa ennen lämpöhoitoa sellaisen reiän joko estää estää paineen kerääntymiseen niin ei räjähdä silmille kun painetta ei pääse kertymään.
jassukata kirjoitti:-89 mallin Mitsussa oli prässätty alatukivarteen nivel joka lyötiin irti ja uusi tilalle. Ihme että pysyi....
Kaikissa näkemissäni mitsun vaihtonivelissä on ollut iso seger-sokka varmistamassa kiinnityksen tukivarteen. Alkuperäinen tosiaan vain prässätty.
On joskus pitänyt alapallon kartion irroittamiseksi irrottaa vetoakseli ja iskarin alapää, että pääsee irrotustyökaluilla edes kiinni kohteeseen. Mikäli alapallo muutenkin vaihtoon menossa, tuollainen haarukka vaan väliin ja lekaa siihen. Suoraan siihen korvaan lyömiseen on monesti aika huono tila.