mä ymmärin että tukivarsi paketti oli autosta irrotettu ja tätä rälläköitiin lattialla. tainut asentaja saaha sydänkohtauksen tai sitte rälläkästä lenitänyt joku rintaan.ylioyja kirjoitti:Jousi painoi tukivarren alas kun iskunvaimennin-napa-alanivel ei enää pidellyt sitä?Jiitek kirjoitti: Kajahti rintalastaan mikä? Kovinpa on nivel lämmennyt pelkästä niittien irroittamisesta.
Auton alapallonivel ei lähde irti!
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
- Paikkakunta: ii/oulu
- Viesti:
Re: Auton alapallonivel ei lähde irti!
-
- Viestit: 1473
- Liittynyt: To Elo 30, 2007 8:54 am
- Paikkakunta: KYMI
- Viesti:
Re: Auton alapallonivel ei lähde irti!
Sorry puutteelinen sepustus näköjään pääsi käsistä kun olin siirtynyt jo aidasta seipäisiin. Oli jousikuormitteinen pallonivel ja kansi pullahti asentajaa päin kun oli työstämässä niitä niittejä. Satuin paikalle muissa asioissa kun oli juuri sattunut.
-
- Viestit: 440
- Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 3:02 pm
- Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Auton alapallonivel ei lähde irti!
Pallonivelen räjähdyksestä on omakohtaista kokemusta parin vuoden takaa:
http://www2.masinistit.com/keskustelupa ... =4&t=57559
http://www2.masinistit.com/keskustelupa ... =4&t=57559
-
- Viestit: 2907
- Liittynyt: Su Kesä 04, 2006 11:21 pm
- Paikkakunta: sadonmaa
- Viesti:
Re: Auton alapallonivel ei lähde irti!
-63Chevy II esimerkiksi. Muistan elävästi kun niittejä poratessa onnistuin napsauttaan etusormen ensimmäisen nivelen pois paikoiltaan. Kätevänä poikana korjasin senkin itse...toyopet kirjoitti:Joissain Ameriikan autoissa on myös niitillä ja uudet pultataan kiinni.jiipee kirjoitti:En ole koskaan nähnyt niittaamalla kiinnitettyä ja pyöräntuentaan liittyvää niveltä, joka olisi tarkoitettu vaihdettavaksi. Niitataanko uusi nivel tilalle vai tuleeko nivelen mukana ruuvisatsi, jolla kiinnitys tehdään?
Alkoholi ei ratkaise ongelmia, mutta eipä kyllä maitokaan.
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: Ma Heinä 01, 2013 3:00 pm
- Viesti:
Re: Auton alapallonivel ei lähde irti!
Taunuksessa (vm 70 - 82) on myös etuakselin pallonivelet laitettu kiinni tehtaalla niiteillä. Varaosanivelen mukana tulee pultit ja mutterit. Pari kertaa on ollut pallo valmiiksi irti, on voinut rauhassa laikata niitit Taunus vaan liikkuu huonosti, kun alatukivarsi tökkää kiinni maahanjylhä kirjoitti:-63Chevy II esimerkiksi. Muistan elävästi kun niittejä poratessa onnistuin napsauttaan etusormen ensimmäisen nivelen pois paikoiltaan. Kätevänä poikana korjasin senkin itse...toyopet kirjoitti:Joissain Ameriikan autoissa on myös niitillä ja uudet pultataan kiinni.jiipee kirjoitti:En ole koskaan nähnyt niittaamalla kiinnitettyä ja pyöräntuentaan liittyvää niveltä, joka olisi tarkoitettu vaihdettavaksi. Niitataanko uusi nivel tilalle vai tuleeko nivelen mukana ruuvisatsi, jolla kiinnitys tehdään?
Re: Auton alapallonivel ei lähde irti!
Ottaa koko tukivarren pöydälle niin ei riko itteesä,ja nopeemmassa tapauksessa vaihtaa koko varren kuten muissa jo täytyykin.
Sitte eriasia jos alkaa maksamaan rahaa reilusti
Sitte eriasia jos alkaa maksamaan rahaa reilusti
-
- Viestit: 616
- Liittynyt: To Touko 14, 2020 9:17 pm
- Viesti:
Re: Auton alapallonivel ei lähde irti!
Onko joku saanut lyömällä nykyautojen alapallot irti kartiosta. Itse en ainakaan järjellisellä hakkaamisella saanut MB w211 ja w219 malleista , suht järeällä ulosvetäjällä lähti. Mutta nytpä tuli vastaan Mazda 6 GH kori (08-12) yllättävän järeä alapallo eikä irtoa tuolla ulosvetäjällä millä saa mersun alapallon irti..
Ja kuten täälläkin todettua, lämmittää ei uskalla ettei tule vahinko.
Ja kuten täälläkin todettua, lämmittää ei uskalla ettei tule vahinko.
-
- Viestit: 8190
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Auton alapallonivel ei lähde irti!
Jos vaan kartiosta kyse, niin siihen kyllä pienikin lämpö auttaa, eikä siitä kuolemaa seuraa.lämmittää ei uskalla ettei tule vahinko
Eri asia, jos rässättyä alapalloa irrottaa tukivarresta, ja kuumentelee että rasvat ja suokamumi palaa, niin sillon voi tulla nappi ottaa, ellei ole pohjakantee tehty reikää tai rälläkällä viiltoa että paine pääsee pois kuulapesästä!
-
- Viestit: 4377
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Auton alapallonivel ei lähde irti!
Kukko-ulosvetäjällä on tähän asti kaikki lähteneet, ne kaikista tiukimmatkin. Valitsee vain sopivan kokoisen Kukon. Vetää kunnon tiukkuuteen ja käy hörppäämässä vaikka kahvit välissä ja kas, jännitys on saanut aikaan irtoamisen sillä välin.
Sitten se viimeisin keino on rälläköidä alapallo yläpuolelta poikki ja ottaa koko alatukivarsi irti. Prässissä se nysä viimeistään antautuu. Ei ole tosin näin tarvinnut koskaan vielä tehdä.
Sitten se viimeisin keino on rälläköidä alapallo yläpuolelta poikki ja ottaa koko alatukivarsi irti. Prässissä se nysä viimeistään antautuu. Ei ole tosin näin tarvinnut koskaan vielä tehdä.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 28099
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Auton alapallonivel ei lähde irti!
Joihinkin alapalloniveliin ei saa kunnolla mahtumaan minkäänlaista pallonivelulosvetäjää. Ja vielä kun ei pääse suoraan vasaralla kopauttamaan siihen olka-tai tukivarteen, niin sitten juuri jokin "kukko" sopivien välikappalein voi pelastaa tilanteen. Sitten on noita pellistä tehtyjä tukivarsia joissa ei kopauttelua saa muuta aikaan, kuin sen pellin ruttuun menemisen, niin nekin jonkinlaisen ulosvetäjän tarvitsee. Hommasin sellaisen sarjan jossa on erikokoisia "haarukoita" ja käy järeämpiinkin niveliin, sillä nyt on pärjännyt, paitsi Saabin alapallon kanssa, mutta siihenkin on löytynyt sopiva vetäjä, ja se on nyt taltioitu kisa auton työkalupakkiin. Joskus sai tuohon hommaan menemään aikaa, nyt se jo hoituu jopa lähtöjen välissä, jos on tarve vaikka tolppa vaihtaa.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 616
- Liittynyt: To Touko 14, 2020 9:17 pm
- Viesti:
Re: Auton alapallonivel ei lähde irti!
Hajosi muuten omatekoinen prässikin kun koitin tätä GH mazdan palloniveltä . No se oli aika kevytrakenteinen, ehkä 7tn näppituntumalta oli kun prässi antautui
-
- Viestit: 7795
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Auton alapallonivel ei lähde irti!
En tiedä miten mazdaan,mutta eikö mersuun ainakin ole monesti omat ulosvetimet/ takaisinpaino työkalu jolla homma hoituu 5-10min
Yhdessä autossa vaati kerran 18t puristuksen prässillä.
Monikin mennyt yli 10t jotka sitten auenneet pamauksen kanssa.
Jos hankkisi mazdaan koko tukivarren suosiolla ennen kun hajoaa enemmän työkaluja?
Yhdessä autossa vaati kerran 18t puristuksen prässillä.
Monikin mennyt yli 10t jotka sitten auenneet pamauksen kanssa.
Jos hankkisi mazdaan koko tukivarren suosiolla ennen kun hajoaa enemmän työkaluja?
-
- Viestit: 28099
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Auton alapallonivel ei lähde irti!
Onhan se alapallo saatava irti vaikka uuden tukivarren laittaakin!zukka kirjoitti: ↑Ma Syys 27, 2021 4:20 pm En tiedä miten mazdaan,mutta eikö mersuun ainakin ole monesti omat ulosvetimet/ takaisinpaino työkalu jolla homma hoituu 5-10min
Yhdessä autossa vaati kerran 18t puristuksen prässillä.
Monikin mennyt yli 10t jotka sitten auenneet pamauksen kanssa.
Jos hankkisi mazdaan koko tukivarren suosiolla ennen kun hajoaa enemmän työkaluja?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 7795
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Auton alapallonivel ei lähde irti!
Niinpä olikin. Katsoin että nivel ei irtoa varresta.Ajomies kirjoitti: ↑Ma Syys 27, 2021 5:17 pmOnhan se alapallo saatava irti vaikka uuden tukivarren laittaakin!zukka kirjoitti: ↑Ma Syys 27, 2021 4:20 pm En tiedä miten mazdaan,mutta eikö mersuun ainakin ole monesti omat ulosvetimet/ takaisinpaino työkalu jolla homma hoituu 5-10min
Yhdessä autossa vaati kerran 18t puristuksen prässillä.
Monikin mennyt yli 10t jotka sitten auenneet pamauksen kanssa.
Jos hankkisi mazdaan koko tukivarren suosiolla ennen kun hajoaa enemmän työkaluja?
Ei kai tuo ole kun vaan moskaa, lämpöä, öljyä, alapallon irroitustyökalua. Välillä vaatii myös kumartamisen mekkaan ja tuttujen kirosanojen toistamisen useaan kertaan.
Pahimman katkaisin lukituspultin kohdalta että sai lyötyä ylöspäin lopun jämän nivelestä.
-
- Viestit: 616
- Liittynyt: To Touko 14, 2020 9:17 pm
- Viesti:
Re: Auton alapallonivel ei lähde irti!
Kylläpä se irtosi kartiostaan. Muutama lyönti , varovasti lämpöä ja hyvällä pallonivelen ulosvetäjällä (tai painajalla). Tiukka oli.
Lämpö siinä se avainsana oli , mutta olen lukenut muualtakin ettei tukivarsia saa lämmittää. En usko, että pieni lämmittäminen aiheuttaa mitään muutosta materiaalin ominaisuuksiin.
Lämpö siinä se avainsana oli , mutta olen lukenut muualtakin ettei tukivarsia saa lämmittää. En usko, että pieni lämmittäminen aiheuttaa mitään muutosta materiaalin ominaisuuksiin.
-
- Viestit: 4455
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Auton alapallonivel ei lähde irti!
Välillä niitä kartiolla olevia sai naputella pitkän aikaa. Hiukan hankala paikka saada hyvä ja napakka osuma, varsinkin kun pohjolan tallissa ilman nosturia koplailee. Painava vastin sinne silmukan toiselle puolelle voisi auttaa niin ei sen iskun voima katoa tukivarren joustoihin.
Kartiolla oleva on siitä hyvä kun se löystyy heti pienestäkin liikkeestä.
rellussa on sylinterimäinen tappi pallonivelessä ja se ruostunut pää ahdistaa sitä läpimenoa koko matkan jos ei hoksaa hioa. siinä taas on halkaistu se olkavarren silmukka ja tuskaa oli saada sinnekin pysymään temmi levittämään sitä hahloa.
Kartiolla oleva on siitä hyvä kun se löystyy heti pienestäkin liikkeestä.
rellussa on sylinterimäinen tappi pallonivelessä ja se ruostunut pää ahdistaa sitä läpimenoa koko matkan jos ei hoksaa hioa. siinä taas on halkaistu se olkavarren silmukka ja tuskaa oli saada sinnekin pysymään temmi levittämään sitä hahloa.
-
- Viestit: 28099
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Auton alapallonivel ei lähde irti!
Joskus vaan ihmeesti tarttuu kovaan nuo kartiot, mersuun kun olin vaihtamassa raidetangon päätä ja irrotin vanhan helposti, mutta kun se uusi olikin väärän kokoinen, meni sitten homma uusiksi. Vanha nivel paikalleen ja sitten osan vaihtoon. No sitten kun piti ottaa se raidetangon pää uudestaan irti, niin oli lujassa, ulosvetäjällä "jänkä" päälle ja sitten lekalla siihen olkavarteen kunnon isku ennen kuin irtosi. Sitten kun tuli ajankohtaiseksi vaihtaa se toinenkin raidetangon pää, niin piti vaihtaa koko raidetanko, kun oli mennyt mutkalle, siitä kiristyspanna kohdalta. Eipä osannut tutakaan tarkistella aikaisemmin.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 1541
- Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
- Paikkakunta: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Auton alapallonivel ei lähde irti!
Joo. Lähtee pitkälle ja kovalla pamauksella.Vaeltaja kirjoitti: ↑Su Huhti 03, 2016 8:47 pm Kyllähän se vaan osaa räjähtää ja lähteä kuin ohjus tuo sisäosa nivelestä kun sopivasti lämmittää. Pari kappaletta on niveliä pasahtanut kun pillillä lämpöä niille antanut, pahin ollu mersun sprintterin nivel joka ei halunnut irrota navasta niin kesken lämmityksen keskiosa lähti sitten kovan räjäyksen saattelemana lentoon. "Jokunen" nivelkin tullut vaihdettua kun työkseen autojen kanssa toimii ja oikeasti kannattaa olla varovainen noissakin hommissa, ikinä ei voi olla liian varovainen
Irroittelin yhtä, joka oli kiinni suoraan ohjaussylinterin päässä siten, että sylinterin varressa oli sisäkierre ja pallonivelessä oli ulkokierre. Kierteen kiinni pysyminen oli varmistettu kierrelukitteella. Sylinterin vartta ei oikein kärsiny lämmittää suoraan kierteen kohdalta, koska kromattu varsi olis helposti ottanu siitä itteensä, joten tuli lämmitettyä pallonivelen maljaa, josta lämpö johtui kierteeseen.
Aluksi rasva pursui pallon välistä ulos, eikä juurikaan muodostanu painetta, mutta jossain vaiheessa painetta pääsi muodostumaan ja pallo varsineen lähti kun tykin suusta.
Onneksi ketään, tai mitään ei ollu lentoradalla ja selvittiin pelkällä säikähdyksellä.
Eli nivel olisi pitänyt pilkkoa laikalla ennen lämmitystä.. Vast edes näin.
-
- Viestit: 325
- Liittynyt: Ma Syys 03, 2018 9:01 pm
- Viesti:
Re: Auton alapallonivel ei lähde irti!
Väkivallalla nuo ainaki täällä pohjosessa irtoa,on myös kokemusta etelästä kun töissä olin lahden korkeudella,eroja on missäpäin auto majaillut,kiitos suolauksen. Mitä tulee lämmittämiseen niin nivelen saa ammuttua maata kiertävälle radalle kyllä jos ei ensin poraa reikää että rasva pääsee ulos kiehuessaan.
-
- Viestit: 2025
- Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 3:36 pm
- Paikkakunta: Satakunta, Köyliö
- Viesti:
Re: Auton alapallonivel ei lähde irti!
Muijan Dusteriin vaidoin tänään alatukivarret. Aika hyvin lähti.
Mutteri auki senverran kun sopii avautumaan(ei saa pois kun ottaa napaan kiinni)
2kg moskalla pari/kolme reipasta mäjäystä lenkin kylkeen ja aukesi. Mutterin loppu irroituksessa tietty kartiotappi pyöri mukana. Lukkopihdit sain ujutettua kartion tyveen että sai pyörimisen estettyä.
Kun molemmat oli vaihdettu huomasin että nivelissä oli kuusiokolo jenkapäässä, olisi siihen ehkä sopinut katkaistu mutkakuusiokoloavain, tai sitten ei.
Mutteri auki senverran kun sopii avautumaan(ei saa pois kun ottaa napaan kiinni)
2kg moskalla pari/kolme reipasta mäjäystä lenkin kylkeen ja aukesi. Mutterin loppu irroituksessa tietty kartiotappi pyöri mukana. Lukkopihdit sain ujutettua kartion tyveen että sai pyörimisen estettyä.
Kun molemmat oli vaihdettu huomasin että nivelissä oli kuusiokolo jenkapäässä, olisi siihen ehkä sopinut katkaistu mutkakuusiokoloavain, tai sitten ei.
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 20 vierailijaa