Lehtijouset oli vanhassa lantikassa eikä mitään lukkoja. Käsittääkseni juuri sitä kehuttiin. Aika paljon olen ajellut maastossa ja Hj oli aika onneton pituutensa, suurten ylitysten ja pitkän akselivälin vuoksi. helposti otti mahasta kiinni eikä mahtunut mihinkään mistä muut menivät vaivatta. Proto taas meni koska kaatoi pienet puut eikä ollut arka pienelle nojaamiselle.sportswgn kirjoitti:Korjataan Manuelin lausuntoa Lantikasta (eli Land Roverista) sen verran, että niissä on kierrejouset ja menevät maastossa yhtä hyvin kuin g meset. Lantaruiskuissa (tojota land cruiser hj60/61) on taas kolinakärryn jouset, uudemmassa hdj:ssä kierrevieterit, samoin lj/rj:ssä. Lukkoja tavallinen tallaaja ei tarvitse, suurimmassa osassa g mesejäkin ne on käyttämättömyyttään jumissa ja ei saa pelaamaan ilman remonttia, mutta samalla ne korjaa kun hitsaa uutta peltiä, geet kun ovat kovia happanemaan.
Lukot eivät ole etenemisen edelletys, ryssien vehkeissä (VAZ, UAZ, GAZ jne) ei ole lukkoja, mutta silti ajavat niillä uskomattomista paikoista.
Volkkarin T3 eli se takamoottorinen paku synkrona on voimiinsa nähden uskomaton etenemään, varsinkin 16" renkailla. Molemmilta akseleilta löytyy kytkettävät lukot ja keskellä visko (joissakin keskelläkin kytkettä
Mutta aloittajan olisi vähän syytä tarkentaa kysymystään. Onko etsinnässä uusi vai käytetty auto, käyttötarkoitus jne. Tosin hyvää autoa ei ole vielä tehtykään, kaikissa niissä on jotakin vikaa
Kysyun jo alussa haetaanko maastoon vai tielle nelivetoa. Ne kun vähän erilaiset. BMW'n X-drive on hyvä tien päällä. Tavallinen 300 sarjan löytyy jo käytettynäkin X-drivella.Ei ne venäläiset sen kummepia ole kuin muutkaan lukottomat. Aivan samalla tavalla jäävät kiinni, mitta ulkomitat sopivat maastoon.
Ilman mekaanisia lukkoja on maastossa vaikeuksia tiedossa. Vasta mekaanisilla lukoilla vetää kaikki neljä. Ehdottomasti tärkein varuste maastossa. Tiedän kaverin joka yritti mennä Toyotan maasturilla Lapissa ja joutui tilaamaan pillarin vetämään se tojo kuivalle maalle.
X-driveä voi maastoajossa verrata sellaiseen jossa on lukko takana ja lukittava välitasaus. Eli ei se päjää maastossa G-mersulle, eikä sillä nojailla puihin. Tien päällä se hoitaa kaiken hyvin vaikka kuski ei olisikaan kokenut. G-mersu edellyttää jo osaamista. Tien päällä se on hyvä ajettsva, mutta haasteellisempi osaamisen suhteen. Uudemmat välitasaukselliset mallit jo helpompia tiellä.
Jos joku ei ymmärrä lukkoja, kertoo se vain sen ettei ole kokemusta.