"DOLLYN" eli hinausapuvaunun käyttö

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Lukittu
topik
Viestit: 2369
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:12 pm
Paikkakunta: Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja topik »

Aika vaikeata on, jos dolly rekisteröidään peräkärryksi ei sillä voi kuljettaa enään autoa. Koska kärryn kuormaamista rajoittaa esim, sellainen asia, että kuorma ei saa koskea tiehen missään vaiheessa kuljetuksen aikana.
Ympyrä kun sulkeutuu ollaan lähtöpisteessä.
http://www.konekansa.net/content.php?1-Etusivu
jussi_oulu
Viestit: 1015
Liittynyt: Pe Helmi 19, 2010 1:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jussi_oulu »

Onko säännöt muuttuneet vuoden 2013 jälkeen?
Tiedustelin dollyn käyttöä vuonna 2013 sekä trafilta että liikkuvalta poliisilta.
Erityisesti LP:n vastaus oli ikävää luettavaa:

Hei

Erityislainsäädäntö, joka olisi säädetty apuvaunua varten puuttuu. Siksi siihen on sovellettava muuta voimassa olevaa lainsäädäntöä.
Näitä ovat mm. vakuutus-, kytkentä ja ajokorttisäännökset.

Samaa tukee hovioikeustasoinen ratkaisu asiasta. Hinattavan ajoneuvon kytkentäsäännökset rajoittavat melko tavalla apuvaunun käyttöä, koska ne ovat pääsääntöisesti jarruttomia.
Henkilö- ja pakettiautoon kytkettynä jarruttoman dollyn omamassa ja sillä hinattavan ajoneuvon massa eivät yhteismassaltaan saa ylittää 750 kg.

Normaalissa hinauksessa samanlaista rajoitusta ei ole, koska siellä hinattavassa autossa pitää olla "jarrumies". Normaalissa hinauksessa ei myöskään ajokorttivaatimus muutu - riittää kunhan on vetoauton kuljettamiseen oikeuttava ajokortti. Apuvaunun myötä hinattava ajoneuvo on "kytketty", joten se vaikuttaa useissa tapauksissa myös ajokorttiluokkaan (massoista riippuen).

Dollyt, jotka on käyttöönotettu 1.1.2011 jälkeen, täytyy rekisteröidä ja loputkin liikenteessä käytettävät 2015 mennessä niin kuin muutkin hinattavat laitteet.
Vetokytkimeen kytkettävä härpäke on aina joko perävaunu tai hinattava laite. Ne ovat ainoat vaihtoehdot, koska muita lainsäädäntö ei tunne.
Maksimi hinausnopeus on 60 km/h.
Hinattavassa ajoneuvossa tulee olla liikennevakuutus, hinataan sitä apuvaunulla tai ilman. Kokonaan trailerin kyytiin nostettuna asia on toisin.

1. Trafin ohjeen mukaan liikennekäytöstä poistettua autoa saa hinata toinen akseli ilmassa. Siitä voidaan johtaa, että apuvaunun käyttö on sallittua.
2. Samalla periaatteella voidaan siis hinata katsastamatontakin autoa.
3. Liikennevakuutus on lakisääteinen.

Eli lailliset mahdollisuudet käyttää jarrutonta apuvaunua ovat henkilö- ja pakettiautolla minimaaliset. Kuorma-autolla repertuaari kasvaa huomattavasti.

Turvallista liikennettä toivottaen

Ilkka Kantola
komisario
Liikkuva poliisi


Tässä sitten vielä trafin kanta:

Hei,

Dollyllä saa hinata vaurioitunutta autoa, kuten köydellä tai puomilla. Hinattavan auton vakuutusta, rekisteröinti ja veroja koskee samat säännöt kuin köydellä hinattavaa autoa. Dolly on hinausapuväline, eikä sitä rekisteröidä.

Asiasta on tiedotettu aiemmin seuraavaa:
Hinausapuvaunut
Auton hinaamiseen käytettävä hinausapuvaunu ei ole ajoneuvo, eikä se kuulu rekiste-röintivelvollisuuden piiriin. Apuvaunulla saa hinata toista autoa enintään 60 km/h no-peudella. Apuvaunu luokitellaan hinausvälineeksi kuten esim. puomi. Apuvaunuhinauk-seen sovelletaan muutoinkin asetuksessa ajoneuvojen käytöstä tiellä 1257/1992 14 §:ssä annettuja hinausta koskevia määräyksiä. Apuvaunussa tulee olla taka-, jarru- ja suuntavalaisimet sekä takaheijastimet joko kiinteästi asennettuina tai irrotettavissa olevassa, ja hinauksen ajaksi hinattavan auton taakse kiinnitettävässä, valaisintelinees-sä.

Terveisin
Otto Lahti
tese
Viestit: 629
Liittynyt: Pe Tammi 04, 2008 12:29 pm
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tese »

Eipä näytä asia olevan sittenkään niin yksiselitteisen varma. Nythän näyttääkin siltä että voi tulla tilanne jossa poliisi pysäyttää ja sakottaa sekä määrää katsastamaan dollyn ja kun menet katsastamaan dollya niin sepä ei onnistukkaan koska katsastusmies tulkitsee että hianausapulaitetta ei voi katsastaa. No lähet ajalemaan kotiin ja taas polliisit ottaa kiinni ja sakottaa ja nyt tietenkin tulee isommat rapsut toistuvasta rikkeestä. Vai vaikuttasko tähän se että LP on lakkautettu ja komisario Kantola on antanut kostoksi väärää informaatiota asiasta...Eempä oikeastaan usko eli masinistiäänestykseen taitaa taas mennä. Taidan toistaiseksi perua aiemman aiheeseen liittyvän pahoitteluni ja seuraan tilannetta tarkasti
Ferguson 35 -57
Superdextaaja
Viestit: 12985
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Yhden moderoijan nimi kuuluu pois tuolta piippuhyllyltä. Ei vastaa hänen moderoinnin laatu tältä palstalta hankittavan tiedon ja sen luotettavuuden odotustasoa.

Yhden dollyn tiedän rekisteröidyn jarrullisena O2 luokan ajoneuvoksi hinattavana laitteena olikohan 2013 tai -14. Nimenomaan siksi ei tarvitse jarrullisena määräaikais katsastaa kahden vuoden välein, että on rekisteröity hinattavaksi laitteeksi. Laitteen vakuutus pari kymppiä vuodessa mutta silti vetoauton vakuutus näissä yleensä on se, joka vakuuttaa hinattavankin. Vielä parempi olisi ohjattavilla pyörillä oleva eli mahdollisimman kiinteästi dollyn selkään hinattavan pyörät kiinni ja sen jälkeen vetoaisasta vääntämällä koko hinattavan kokonaisuuden etupyörät kääntyisivät vetoauton liikkeiden mukaan. Muutoin tuollainen työntää vetävän auton perän puskutraktorin tavoin edellään kuin kiskoilla vedettävän lastin pyörien suuntaan miten haluaa. Miettikää tilannetta kaartuvassa alamäessä, missä joudutaan jarruttamaan äkillisesti tai mennessä liukkaalla kelillä reippaasti jonkun esim. T-risteyksen kautta toiselle tielle. Jos vetoauton perä lähtee liiraamaan liikettä ei pysäytä mikään.
Tekemällä virheistä oppii.
tessulandia

Viesti Kirjoittaja tessulandia »

Mielenkiinnon vuoksi kysyin -90 luvulla katsurilta dieselverosta,vaikka mulla EI ole dieselautojakaan niin hän tokaisi että kannattaa kysyä (silloisesta AKE.sta) nykyisestä Trafista niin saa päivän tiedot,kun kuulemma sillon ainakin alvariinsa joku muuttui niin hekään ei pysyny perässä.
Poliisi saa myös sieltä tietonsa,ei heillä omia lakeja ole jollei sitten poliisilaista mene.
Näin ovat sanoneet,no hyvä on että täälläkin asioista puhutaan
Avatar
Aakku
Viestit: 8291
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Trafin johtava liikenteen asianuntija sanoi, että heidän sanomisillaan ja teksteillään ei ole minkäänlaista lainvoimaa, jos mennään käräjille.
Ei voikaan olla, eikä voi myös jonkun poliisin edustajan kannanotoilla. Ainoa lainvoimainen on lakiteksti ja korkeimman oikeuden päätökset.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
tese
Viestit: 629
Liittynyt: Pe Tammi 04, 2008 12:29 pm
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tese »

Aakku kirjoitti:Trafin johtava liikenteen asianuntija sanoi, että heidän sanomisillaan ja teksteillään ei ole minkäänlaista lainvoimaa, jos mennään käräjille.
Ei voikaan olla, eikä voi myös jonkun poliisin edustajan kannanotoilla. Ainoa lainvoimainen on lakiteksti ja korkeimman oikeuden päätökset.
Joo,o ja taitaa tulla vielä kansallisen korkeimman oikeuden jälkeen joku Eu-tuomioistuin joissakin asioissa. Näinhän se menee että että laki ei ole niin kuin se luetaan vaan niin kuin sitä tulkitaan ja tuomiot perustuu viimekädessä näihin korkeimman oikeuen tulkintoihin vähänkään tulkintoihin sijaa antavissa tapauksissa.
Ferguson 35 -57
tese
Viestit: 629
Liittynyt: Pe Tammi 04, 2008 12:29 pm
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tese »

Superdextaaja kirjoitti:Yhden moderoijan nimi kuuluu pois tuolta piippuhyllyltä. Ei vastaa hänen moderoinnin laatu tältä palstalta hankittavan tiedon ja sen luotettavuuden odotustasoa.
Olen tästä Superdextaajan kanssa osin samaa mieltä sen takia että ei kannattais olla joka asiassa sormi pystyssä sotkeutumassa ja ylivertaisia opetuksia jakelemassa vaikka jotakin asiasta tietääkin...siis melkein joka aiheeseen josta täällä keskustellaan.
Ferguson 35 -57
Talumees
Viestit: 6376
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Talumees »

Superdextaaja kirjoitti:Yhden moderoijan nimi kuuluu pois tuolta piippuhyllyltä. Ei vastaa hänen moderoinnin laatu tältä palstalta hankittavan tiedon ja sen luotettavuuden odotustasoa.
Ja sekös sua sitten närästää? :lol:
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
ylioyja
Viestit: 7659
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Superdextaaja kirjoitti:... Vielä parempi olisi ohjattavilla pyörillä oleva eli mahdollisimman kiinteästi dollyn selkään hinattavan pyörät kiinni ja sen jälkeen vetoaisasta vääntämällä koko hinattavan kokonaisuuden etupyörät kääntyisivät vetoauton liikkeiden mukaan...
Mitä mää oon nähny, nin niissä on ollu "pankko" johon hinattava kiinni ja tämä
pankko kääntyy keskitappinsa varassa jopa niin, että kuski voi, tahtoen tai tahtomattaan,
painaa dollyn lokarilla lommon hinattava kylkeen.
Siis eiks rakenne ole se mitä Superdextaaja kaipaa?
Paitsi että alusta on yhtenäinen, erllisinä kääntyvillä etupyörillä saisi kait
suuremman kääntyvyyden mutta paljo monimutkasemman rakenteen.
tese
Viestit: 629
Liittynyt: Pe Tammi 04, 2008 12:29 pm
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tese »

ylioyja kirjoitti:
Superdextaaja kirjoitti:... Vielä parempi olisi ohjattavilla pyörillä oleva eli mahdollisimman kiinteästi dollyn selkään hinattavan pyörät kiinni ja sen jälkeen vetoaisasta vääntämällä koko hinattavan kokonaisuuden etupyörät kääntyisivät vetoauton liikkeiden mukaan...
Mitä mää oon nähny, nin niissä on ollu "pankko" johon hinattava kiinni ja tämä
pankko kääntyy keskitappinsa varassa jopa niin, että kuski voi, tahtoen tai tahtomattaan,
painaa dollyn lokarilla lommon hinattava kylkeen.
Siis eiks rakenne ole se mitä Superdextaaja kaipaa?
Paitsi että alusta on yhtenäinen, erllisinä kääntyvillä etupyörillä saisi kait
suuremman kääntyvyyden mutta paljo monimutkasemman rakenteen.
Dollyn rakennehan päin vastoin yksinkertaistuu jos kääntyvyydessä käytetään hyväksi kyydissä olevan ajoneuvon käätyviä etupyöriä.
Ongelmaksi saattais kuitenkin muodostua tehostettu ohjaus järjestelmä.
Dollyhan on oletettavasti jenkkikeksintö ja siellä autot on olleet kautta aikain automaattivaihteisia ja takavetoisia joiden hinaminen ei pääsääntöisesti onnistu kardaania irroittamatta. Em. syystä dollyyn on suunniteltu kääntyvä pankko ajoneuvon kiinnittämiseksi takapyöristään kääntöpankkoon ohjaus lukittuna. Ja voihan man. vaihteisesta autosta särkyä vaikka perä siten että hinaaminen ei onnistu takapyörät maassa. Dollysta on suunniteltu siis mahdollisimman monikäyttöinen sanottakoon nyt hinausapuväline.
Ferguson 35 -57
poweri
Viestit: 3118
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja poweri »

Voiskohan tässä olla yksinkertaisesti siitä kyse että sekoitetaan kevyen ja raskaan dollyn?
https://fi.wikipedia.org/wiki/Dolly_(per%C3%A4vaunu)

Kevyt on 100 varma juttu että ei rekisteröidä eikä ole hinattavalaite. Jousittamattomalla vaunulla on aina 60kmh.
YKL kouluttajan mukaan näitä on viimevuonna epähuomiossa rekisteröity mutta trafi ehdottomasti kieltää tämän, syynä alkuvuoden puutteelliset ohjeet konttoreilla.

Tämä dolly kiista on selvää yksinkertaista asiaa jota ei mielestäni kannata jatkaa. Kevyt ei rekisteröidä mutta raskas jarrullinen vetopöydällinen dollu rekisteröidään.

Eiköhän kaikki lähtisi nyt miettimään joulusiivoja tai kuusimettään :)
tese
Viestit: 629
Liittynyt: Pe Tammi 04, 2008 12:29 pm
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tese »

poweri kirjoitti:Eiköhän kaikki lähtisi nyt miettimään joulusiivoja tai kuusimettään :)
Ei kun huomenna Canarialle Puerto Ricoon loppuvuodeksi :D
Unohtuu Dollyt ja Joulut vähäksi aikaa. :D
Ferguson 35 -57
poweri
Viestit: 3118
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja poweri »

tese kirjoitti:
poweri kirjoitti:Eiköhän kaikki lähtisi nyt miettimään joulusiivoja tai kuusimettään :)
Ei kun huomenna Canarialle Puerto Ricoon loppuvuodeksi :D
Unohtuu Dollyt ja Joulut vähäksi aikaa. :D

Tuossa on otetta, alkanut itteeki korpeemaan ainakin eteläsuomen ilmasto. Siinä hermo lepää kun katselee peililaseilla pyllyjä drinkki kädessä 8) ei heti tule mieleen masinistien kinaamiset.
Superdextaaja
Viestit: 12985
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Sen verran tuli puuta heinää puhuttua omasta puolesta, että ei se muistamani dolly ollutkaan jarrullinen ja se oli ennen 2009 rakennettu, eli oli mahdollinen vuonna 2011 rekisteröidä jarruttomaksi vetäväksi laitteeksi O2 luokan ajoneuvona. Uudemmalle tuo ei ole mahdollista.

http://www.rokkiralli.info/forum/index. ... pic=1634.0

http://i41.photobucket.com/albums/e271/ ... /dolly.jpg

Jos dollyn akseli on kokonaan kääntyvä hinattavan auton alla eli ns. kääntöpöytämalli, aiheuttaa se hinattavan auton kallistumista kaarteissa aina ulkokaarteeseen päin. Tämän voi kokeilla rakentamalla esim. kahdesta laudan palasta kolmipyörän, jossa etuakseli kääntyy kokonaan. Kallistumisen lisäksi aiheuttaa suurta kitkaa kääntöpöydän liukupinnalle ja tekee kääntämisestä varsinkin peruuttaessa nytkähtelevää. Jos dollyn pyörät pysyvät rinnakkain eli akseli jäykkä mutta vain pyörät kääntyvät, on tilanne toinen.

Dolly-asian käsittelyä ja siitä keskustelua on ihan hyvä jatkaa niin kauan, kunnes joku lakisääteinen selvyys tulee lainsäätäjän puolelta tilanteeseen. Tällä hetkellä mitä huolellisemmin nykyistä lakitekstiä lukee, sitä varmemmin on selvää, että rekisteröimättömänä sen vieminen hinattavan luo on tehtävä muutoin, kuin tyhjänä hinaamalla. Aivan samoin, kuin ei puomia tai hinausköyttäkään oteta hinausapuvälineeksi, ennen kuin vasta hinaustilanteessa.
Viimeksi muokannut Superdextaaja, Ti Joulu 15, 2015 6:20 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tekemällä virheistä oppii.
Superdextaaja
Viestit: 12985
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Tämä viesti oli turhaa palstan ja netin täytettä.
Tekemällä virheistä oppii.
Avatar
Aakku
Viestit: 8291
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aakku »

tese kirjoitti:
poweri kirjoitti:Eiköhän kaikki lähtisi nyt miettimään joulusiivoja tai kuusimettään :)
Ei kun huomenna Canarialle Puerto Ricoon loppuvuodeksi :D
Unohtuu Dollyt ja Joulut vähäksi aikaa. :D
Siellä niitä Dollyjä vasta riittääkin. :D
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
topik
Viestit: 2369
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:12 pm
Paikkakunta: Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja topik »

Tese kirjoitti:
Dollyn rakennehan päin vastoin yksinkertaistuu jos kääntyvyydessä käytetään hyväksi kyydissä olevan ajoneuvon käätyviä etupyöriä.

Tuohan ei ole mahdollista, että se kyydissä oleva auto olisi sidottu kiinni etupyöristään ja perä seuraisi mukana kääntyen kaarteissa.
Koska perän kääntyessä kääntyisi renkaat, mutta samalla renkaista toisen pitäsi liikkua eteen ja toisen taaksepäin.
Autonhan pitäisi olla kiinnitetty keskeltä etusten välistä ja etusten päästä vapaasti pyöriin, että sen perä pystyisi kääntymään kaarrettaessa sivulle.
No tämä ei tärkeää sotkempahan tähän.....
Ympyrä kun sulkeutuu ollaan lähtöpisteessä.
http://www.konekansa.net/content.php?1-Etusivu
tessulandia

Viesti Kirjoittaja tessulandia »

Niin eikös Trafin säännöt perustukkin lakitekstiin? vai ihan väärässäkö olen?
No eiköhän nuo sitten selviä jos oikeuteen joutuu...
Avatar
Aakku
Viestit: 8291
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aakku »

tessulandia kirjoitti:Niin eikös Trafin säännöt perustukkin lakitekstiin? vai ihan väärässäkö olen?
No eiköhän nuo sitten selviä jos oikeuteen joutuu...
Kuinkahan monta kertaa Trafi on jo mahtanut olla oikeudessa omien säännöstensä kanssa. Yleensä vielä hävinnyt kaikki.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Lukittu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], juho, Jukkeri, krpk67, Ukso2 ja 74 vierailijaa