HÄKÄKAASU
-
- Viestit: 5294
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Re: HÄKÄKAASU
Tuskin ainakaan nesteenä (kuten esim. propaania tai hiilidioksidia), kiehumispiste normaalipaneessa näkyy olevan -192 °C!AV kirjoitti:Onko häkäkaasua mahdolista säilöä ja paineistaa painepulloon?
-
- Viestit: 4704
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:28 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 615
- Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 7:48 pm
- Paikkakunta: Uusikaupunki
- Viesti:
Tämän sivun mukaan, perinteisellä systeemillä toteutettuna, tuotetun kaasun ja ilman seossuhteen pitäisi olla melkein 1/1:een, eli kaasun tarve on melkoinen.
Perinteisellä systeemillä tuotetun puukaasun koostumus on:
20 % Hiilimonoksidia ( CO )
20 % Vetyä ( H2 )
10 % Hiilidioksidia ( CO2 )
50 % Typpeä ( N )
Itsekin mietiskellyt, että jos kovasti alkavat päästöistä rankaisemaan, niin Bedfordin seuraava kone tuleekin turbodieselin sijasta olemaan 2.5-3.0L bensakutonen puukaasukäyttöiseksi muutettuna
.
Perinteisellä systeemillä tuotetun puukaasun koostumus on:
20 % Hiilimonoksidia ( CO )
20 % Vetyä ( H2 )
10 % Hiilidioksidia ( CO2 )
50 % Typpeä ( N )
Itsekin mietiskellyt, että jos kovasti alkavat päästöistä rankaisemaan, niin Bedfordin seuraava kone tuleekin turbodieselin sijasta olemaan 2.5-3.0L bensakutonen puukaasukäyttöiseksi muutettuna
.
-
- Viestit: 4704
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:28 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 15608
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
-
- Viestit: 147
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 2:24 pm
- Viesti:
Olen seurannut naapurin puukaasuprojektia nyt jo pari vuotta. Tarkoitus on laittaa puukaasu-pönttö vanhaan land rover defenderiin.Leyland 262 mies kirjoitti:Parempi diesel moottori on muuttaa häkäkäyttöiseksi kuin bensiini moottori. Bensiinimoottorissa kun on niin olematon tuo puristussude jotta ei sinnä oiken häkä anna tehoja. Muistelen että jotain 9 luokka pitää olla puristussuhde häkäkaasulle.
Ensimmäinen askel projektissa oli muuttaa diesseli-kone bensakoneeksi (todella muuttaa juuri se kone eikä vaihtaa konetta). Puukaasusta saa kuulemma enemmän irti bensiinimoottorin sytytysjärjestelmällä tai jotain sinne päin.
Naapuri arveli koneen kuitenkin kestävän puukaasun hyvin kun kone on diesselin lohkolla.
-
- Viestit: 77
- Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 12:43 am
- Paikkakunta: Ii
- Viesti:
Filmi häkäkaasuautosta vuodelta 1938 www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=7&t=321&a=2291 Vaikuttaa tehokkaalta . Minkälainen on nykynen puupelletti tuollaisessa häkäpöntössä polttoaineena?
-
- Viestit: 615
- Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 7:48 pm
- Paikkakunta: Uusikaupunki
- Viesti:
Jos kuitenkin puhutaan suhteellisen nykyaikaisista koneista, niin bensakoneesta kyllä löytyy riittävästi puristuksia, ja niitä on huomattavasti helpompi korottaa kuin lähteä dieselistä puristuksia radikaalisti laskemaan ja samalla muuttamaan sitä kipinäsytytteiseksi.Leyland 262 mies kirjoitti:Parempi diesel moottori on muuttaa häkäkäyttöiseksi kuin bensiini moottori. Bensiinimoottorissa kun on niin olematon tuo puristussude jotta ei sinnä oiken häkä anna tehoja. Muistelen että jotain 9 luokka pitää olla puristussuhde häkäkaasulle.
.
-
- Viestit: 4704
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:28 pm
- Viesti:
Totta. 9 näkyy olevan bensiini Mitsubishissä puristus ja eiköhän siinnä
aika nykyaikaisesta moottorista puhuta. Leyland 262 dieselissä on 17,8:1.
Olisiko nyt niin että häkä tarvii suuremman puristuksen kuin 9:1?
Voisi nimittäin olla kun häkävehkeissä ei tahdo sytytystulpat kestää ja Mitsubishissä kestää ainakin 100000 km.
Tuon typen kun saisi puukaasusta kaupattua vaikka kumintäyttöön niin luulisi että alkaisi kärry kulkea.
aika nykyaikaisesta moottorista puhuta. Leyland 262 dieselissä on 17,8:1.
Olisiko nyt niin että häkä tarvii suuremman puristuksen kuin 9:1?
Voisi nimittäin olla kun häkävehkeissä ei tahdo sytytystulpat kestää ja Mitsubishissä kestää ainakin 100000 km.
Tuon typen kun saisi puukaasusta kaupattua vaikka kumintäyttöön niin luulisi että alkaisi kärry kulkea.
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: Ma Helmi 05, 2007 4:41 pm
- Paikkakunta: E-P
- Viesti:
-
- Viestit: 3150
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:51 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala
- Viesti:
En ole mikään kemisti enkä pellepeloton,mutta suurella todennäköisyydellä ei onnistu.Täytyisi saada nestemäiseen olomuotoon?Saisikohan häkän kiinteäksi kapseliksi,josta vastuksella lämmittelisi kaasua?Ei kun pilleri tankkiin ja menoksi!Ausfitsissahan kaatoivat jotain ryynejä räppänästä kammioon,joka muuttui kaasuksi.
-
- Viestit: 15608
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
- ihmehitsari
- Viestit: 18568
- Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
- Paikkakunta: Kainuu
- Viesti:
"vaikuttaa tehokkaalta" Muistissa on sodan jälkeen jälleenrakennusta tehneet ukot ja muorit ja heidän kertomansa. Häkäkaasulla toimivat koneet ei ainakaan heidän puheissaan olleet muutakuin kirous verrattuna bensa/dieselkoneisiin. Mutta niihin oli tyytyminen kun muuta tehokkaampaa ei ollut.Martti kirjoitti:Filmi häkäkaasuautosta vuodelta 1938 www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=7&t=321&a=2291 Vaikuttaa tehokkaalta . Minkälainen on nykynen puupelletti tuollaisessa häkäpöntössä polttoaineena?
-
- Viestit: 3880
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 am
- Viesti:
-
- Viestit: 615
- Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 7:48 pm
- Paikkakunta: Uusikaupunki
- Viesti:
Ennen pullotetun hiidimonoksidin käyttöönottoa, kannattaa kuitenkin selvittää ensin kyseisen polttoaineen verokohtelu.
Laki kun sanoo:
Ajoneuvoverolaki 30.12.2003/1281
Edit: Juttua puukaasulaitteistosta ja sen toiminnasta:
http://gamma.nic.fi/~otaina/puukaasu.htm.
Laki kun sanoo:
Ajoneuvoverolaki 30.12.2003/1281
Yleistä polttoainemaksusta (=rangaistusmaksusta...)Ajoneuvoverosta ovat vapaat:
11) moottoriajoneuvot, joissa käytetään pääasiallisesti puu- tai turveperusteista polttoainetta;
Hiilimonoksidia kun voidaan tuottaa monellakin tavalla.Polttoainemaksusta ovat vapaita nestekaasua, maakaasua tai muuta näihin rinnastettavaa kaasumaista polttoainetta käyttävät kuorma- ja linja-autot sekä metaanista koostuvaa polttoainetta käyttävät henkilö- ja pakettiautot....
... Myös ajoneuvot, joissa käytetään pääasiallisesti puu- tai turveperusteista polttoainetta, ovat vapaita polttoainemaksusta.
Edit: Juttua puukaasulaitteistosta ja sen toiminnasta:
http://gamma.nic.fi/~otaina/puukaasu.htm.
-
- Viestit: 1297
- Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
- Viesti:
Sehän se vero on tässä maassa estänyt monen hyvän kehittämisen.
Miksei valtio vois oottaa ,että kehitettäs asioita ja sitte kun sitä verotus-
pohjaa syntys esim. 10 000 ajoneuvoa uudella polttoaineella liikenteessä
niin ruvettas sitte vasta miettiin verotusta. Nykyset verosysteemit estävät
tehokkaasti uuden kehittämistä.
Miksei valtio vois oottaa ,että kehitettäs asioita ja sitte kun sitä verotus-
pohjaa syntys esim. 10 000 ajoneuvoa uudella polttoaineella liikenteessä
niin ruvettas sitte vasta miettiin verotusta. Nykyset verosysteemit estävät
tehokkaasti uuden kehittämistä.
-
- Viestit: 615
- Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 7:48 pm
- Paikkakunta: Uusikaupunki
- Viesti:
Päättäjillä kun tuntuu olevan sellainen ajatus, ettei yksityinen ihminen saa eikä kykene mitään kehittämäänAV kirjoitti:Sehän se vero on tässä maassa estänyt monen hyvän kehittämisen.
Miksei valtio vois oottaa ,että kehitettäs asioita ja sitte kun sitä verotus-
pohjaa syntys esim. 10 000 ajoneuvoa uudella polttoaineella liikenteessä
niin ruvettas sitte vasta miettiin verotusta. Nykyset verosysteemit estävät
tehokkaasti uuden kehittämistä.
Erinäisten, vaihtoehtoisten polttoaineiden käytön estoa perustelevat myös sillä, että kun ei kyseisille polttoaineille ole olemassa olevaa jakelujärjestelmää
Jos oikeasti olisivat päästöistä huolissaan, niin puhtaampi vaihtoehto on mm. saksassa ja hollannissa ollut jo vuosia käytössä.
Nykyinen autokanta olisi helposti muunnettavissa käyttämään kyseistä polttoainetta, ja autoja saisi euroopasta valmiiksi muutettunakin.
Suomessa vain kyseisen polttoaineen käyttö henkilö- ja pakettiautoissa on rangaistuksen alaista toimintaa
.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Olli S., Paalari, Rami, Sirkkeli ja 8 sormea, Superdexta-64 ja 44 vierailijaa