HÄKÄKAASU

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

AV
Viestit: 1297
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

HÄKÄKAASU

Viesti Kirjoittaja AV »

Onko häkäkaasua mahdolista säilöä ja paineistaa painepulloon?
tane II
Viestit: 5294
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: HÄKÄKAASU

Viesti Kirjoittaja tane II »

AV kirjoitti:Onko häkäkaasua mahdolista säilöä ja paineistaa painepulloon?
Tuskin ainakaan nesteenä (kuten esim. propaania tai hiilidioksidia), kiehumispiste normaalipaneessa näkyy olevan -192 °C!
Leyland 262 mies
Viestit: 4704
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Leyland 262 mies »

Kyllä voi.
AV
Viestit: 1297
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AV »

Eikö häkäkaasuauton voisi silloin ottaa uudeleen käyttöön ? Tehtäis
kaasu esim. lämpölaitoksen yhteydessä hyvällä hyötysuhteella ?
PerttiA
Viestit: 615
Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 7:48 pm
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PerttiA »

Tämän sivun mukaan, perinteisellä systeemillä toteutettuna, tuotetun kaasun ja ilman seossuhteen pitäisi olla melkein 1/1:een, eli kaasun tarve on melkoinen.

Perinteisellä systeemillä tuotetun puukaasun koostumus on:
20 % Hiilimonoksidia ( CO )
20 % Vetyä ( H2 )
10 % Hiilidioksidia ( CO2 )
50 % Typpeä ( N )

Itsekin mietiskellyt, että jos kovasti alkavat päästöistä rankaisemaan, niin Bedfordin seuraava kone tuleekin turbodieselin sijasta olemaan 2.5-3.0L bensakutonen puukaasukäyttöiseksi muutettuna :wink:
.
Leyland 262 mies
Viestit: 4704
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Leyland 262 mies »

Parempi diesel moottori on muuttaa häkäkäyttöiseksi kuin bensiini moottori. Bensiinimoottorissa kun on niin olematon tuo puristussude jotta ei sinnä oiken häkä anna tehoja. Muistelen että jotain 9 luokka pitää olla puristussuhde häkäkaasulle.
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

AGA myy häkää pullotavarana.
Teollisuuskaasupuolella ovat ne tuotenumerot, en muista nyt. Yksi pullo tuli ostettua erääseen tarkoitukseen joskus muutama vuosi sitten.

-SS-
fergu
Viestit: 147
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 2:24 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fergu »

Leyland 262 mies kirjoitti:Parempi diesel moottori on muuttaa häkäkäyttöiseksi kuin bensiini moottori. Bensiinimoottorissa kun on niin olematon tuo puristussude jotta ei sinnä oiken häkä anna tehoja. Muistelen että jotain 9 luokka pitää olla puristussuhde häkäkaasulle.
Olen seurannut naapurin puukaasuprojektia nyt jo pari vuotta. Tarkoitus on laittaa puukaasu-pönttö vanhaan land rover defenderiin.
Ensimmäinen askel projektissa oli muuttaa diesseli-kone bensakoneeksi (todella muuttaa juuri se kone eikä vaihtaa konetta). Puukaasusta saa kuulemma enemmän irti bensiinimoottorin sytytysjärjestelmällä tai jotain sinne päin.
Naapuri arveli koneen kuitenkin kestävän puukaasun hyvin kun kone on diesselin lohkolla.
Martti
Viestit: 77
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 12:43 am
Paikkakunta: Ii
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Martti »

Filmi häkäkaasuautosta vuodelta 1938 www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=7&t=321&a=2291 Vaikuttaa tehokkaalta . Minkälainen on nykynen puupelletti tuollaisessa häkäpöntössä polttoaineena?
PerttiA
Viestit: 615
Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 7:48 pm
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PerttiA »

Leyland 262 mies kirjoitti:Parempi diesel moottori on muuttaa häkäkäyttöiseksi kuin bensiini moottori. Bensiinimoottorissa kun on niin olematon tuo puristussude jotta ei sinnä oiken häkä anna tehoja. Muistelen että jotain 9 luokka pitää olla puristussuhde häkäkaasulle.
Jos kuitenkin puhutaan suhteellisen nykyaikaisista koneista, niin bensakoneesta kyllä löytyy riittävästi puristuksia, ja niitä on huomattavasti helpompi korottaa kuin lähteä dieselistä puristuksia radikaalisti laskemaan ja samalla muuttamaan sitä kipinäsytytteiseksi.
.
Leyland 262 mies
Viestit: 4704
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Leyland 262 mies »

Totta. 9 näkyy olevan bensiini Mitsubishissä puristus ja eiköhän siinnä
aika nykyaikaisesta moottorista puhuta. Leyland 262 dieselissä on 17,8:1.
Olisiko nyt niin että häkä tarvii suuremman puristuksen kuin 9:1?
Voisi nimittäin olla kun häkävehkeissä ei tahdo sytytystulpat kestää ja Mitsubishissä kestää ainakin 100000 km.

Tuon typen kun saisi puukaasusta kaupattua vaikka kumintäyttöön niin luulisi että alkaisi kärry kulkea.
STP
Viestit: 37
Liittynyt: Ma Helmi 05, 2007 4:41 pm
Paikkakunta: E-P
Viesti:

Viesti Kirjoittaja STP »

Häkäkaasu kestää puristusta 15:1 paikkeille. Suorasuihku dieselin puristusta pitäisi hieman laskea. Bensiini koneen puristuksia pitäis nostaa että olisi hyvä.
AV
Viestit: 1297
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AV »

Mitenkä se viestiketjun alun idea voisi toimia ,eli kaasu ensin pulloon ja
pullo autoon ,voisiko toimia? Tätä halusin selvittää.
veikri-3
Viestit: 3150
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:51 pm
Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veikri-3 »

En ole mikään kemisti enkä pellepeloton,mutta suurella todennäköisyydellä ei onnistu.Täytyisi saada nestemäiseen olomuotoon?Saisikohan häkän kiinteäksi kapseliksi,josta vastuksella lämmittelisi kaasua?Ei kun pilleri tankkiin ja menoksi!Ausfitsissahan kaatoivat jotain ryynejä räppänästä kammioon,joka muuttui kaasuksi.
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

No eiköhän grillihiilet oo niitä valmiita kiinteitä häkäpillereitä, sytyttää, syöttää hiukan liian vähän happea ja ajamaan....

-SS-
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18568
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

Martti kirjoitti:Filmi häkäkaasuautosta vuodelta 1938 www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=7&t=321&a=2291 Vaikuttaa tehokkaalta . Minkälainen on nykynen puupelletti tuollaisessa häkäpöntössä polttoaineena?
"vaikuttaa tehokkaalta" Muistissa on sodan jälkeen jälleenrakennusta tehneet ukot ja muorit ja heidän kertomansa. Häkäkaasulla toimivat koneet ei ainakaan heidän puheissaan olleet muutakuin kirous verrattuna bensa/dieselkoneisiin. Mutta niihin oli tyytyminen kun muuta tehokkaampaa ei ollut.
tapsa
Viestit: 3880
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tapsa »

eikös ahdin auttais matalaan puristukseen, tulis hävinneitä hevosiakin takaisin. Vai tuleeko lämpöongelma?
PerttiA
Viestit: 615
Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 7:48 pm
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PerttiA »

Ennen pullotetun hiidimonoksidin käyttöönottoa, kannattaa kuitenkin selvittää ensin kyseisen polttoaineen verokohtelu.

Laki kun sanoo:
Ajoneuvoverolaki 30.12.2003/1281
Ajoneuvoverosta ovat vapaat:

11) moottoriajoneuvot, joissa käytetään pääasiallisesti puu- tai turveperusteista polttoainetta;
Yleistä polttoainemaksusta (=rangaistusmaksusta...)
Polttoainemaksusta ovat vapaita nestekaasua, maakaasua tai muuta näihin rinnastettavaa kaasumaista polttoainetta käyttävät kuorma- ja linja-autot sekä metaanista koostuvaa polttoainetta käyttävät henkilö- ja pakettiautot....
... Myös ajoneuvot, joissa käytetään pääasiallisesti puu- tai turveperusteista polttoainetta, ovat vapaita polttoainemaksusta.
Hiilimonoksidia kun voidaan tuottaa monellakin tavalla.

Edit: Juttua puukaasulaitteistosta ja sen toiminnasta:
http://gamma.nic.fi/~otaina/puukaasu.htm.
AV
Viestit: 1297
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AV »

Sehän se vero on tässä maassa estänyt monen hyvän kehittämisen.
Miksei valtio vois oottaa ,että kehitettäs asioita ja sitte kun sitä verotus-
pohjaa syntys esim. 10 000 ajoneuvoa uudella polttoaineella liikenteessä
niin ruvettas sitte vasta miettiin verotusta. Nykyset verosysteemit estävät
tehokkaasti uuden kehittämistä.
PerttiA
Viestit: 615
Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 7:48 pm
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PerttiA »

AV kirjoitti:Sehän se vero on tässä maassa estänyt monen hyvän kehittämisen.
Miksei valtio vois oottaa ,että kehitettäs asioita ja sitte kun sitä verotus-
pohjaa syntys esim. 10 000 ajoneuvoa uudella polttoaineella liikenteessä
niin ruvettas sitte vasta miettiin verotusta. Nykyset verosysteemit estävät
tehokkaasti uuden kehittämistä.
Päättäjillä kun tuntuu olevan sellainen ajatus, ettei yksityinen ihminen saa eikä kykene mitään kehittämään :roll:

Erinäisten, vaihtoehtoisten polttoaineiden käytön estoa perustelevat myös sillä, että kun ei kyseisille polttoaineille ole olemassa olevaa jakelujärjestelmää :roll: :roll:

Jos oikeasti olisivat päästöistä huolissaan, niin puhtaampi vaihtoehto on mm. saksassa ja hollannissa ollut jo vuosia käytössä.
Nykyinen autokanta olisi helposti muunnettavissa käyttämään kyseistä polttoainetta, ja autoja saisi euroopasta valmiiksi muutettunakin.
Suomessa vain kyseisen polttoaineen käyttö henkilö- ja pakettiautoissa on rangaistuksen alaista toimintaa :roll: :roll: :roll:
.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Olli S., Paalari, Rami, Sirkkeli ja 8 sormea, Superdexta-64 ja 44 vierailijaa