Sivu 1/1

Pakkanen ja rauta

Lähetetty: La Tammi 21, 2006 4:54 pm
Kirjoittaja Johannes.
50-60 vuvulla kuorma-autolla ja rattorilla ajaneet kertovat,että kovalla pakkasella ei rauta kestä. Jos ei muuta niin norra katkesi.Mitäs mieltä olette onko tänä päivänä rauta lujempaa vai pakkasta vähemmin.

Lähetetty: La Tammi 21, 2006 5:03 pm
Kirjoittaja Nuhvelentin Veli
Kyllä ainakin pultit katkeilee helpommin jo -15C pakkasessa. Kyseessä oli muuten ko. ikäkauden pultit mersun vetoakselin laipassa.

Lähetetty: La Tammi 21, 2006 5:50 pm
Kirjoittaja NoCanDo
Ison viilapenkin halkasin kun oli -30°C pakkasta. Enkä edes kovin tiukkaan kerenny vetämään.

Lähetetty: La Tammi 21, 2006 6:07 pm
Kirjoittaja SamiT
Entäs hitsaussauman lujuus pakkasilla? Väitetään että muuntajan sauma ei pakkasella läheskään yhtä luja kuin tasasuuntaajalla vedetty vastaava sauma samaan materiaaliin, onko mitään perää? Ainakin normaalilämpötilassa muuntajalla pystyy hitsaamaan helposti hyvällä puikolla erittäin lujaa saumaa.

Lähetetty: La Tammi 21, 2006 6:09 pm
Kirjoittaja SamiT
Mikä on norra? En ole kuullutkaan moista nimikettä, en tosin ollut vielä syntynytkään 60-luvulla.

Lähetetty: La Tammi 21, 2006 6:11 pm
Kirjoittaja Jarkko
Olen toki tuosta kuullut, mutta ihmettelen silti, miten pakkanen voi vaikuttaa rautaan. Raudan sulamispiste on 1535 astetta (Googlella haettu tieto). Jos raudan lämpötila putoaa jonkin verran nollan alle (esim. -30 astetta), luulisi, että mikään ei raudan kannalta muutu. Ei kai (hieman, 30 astetta) nollan alapuolelle mentäessä tapahdu paljon muuta, kuin että vesi jäätyy?

HUOM. En väitä, etteikö pakkanen vaikuta, mutta ihmettelen vain miksi niin tapahtuu....

Lähetetty: La Tammi 21, 2006 6:12 pm
Kirjoittaja Jarkko
SamiT kirjoitti:Mikä on norra?
Lehtijousissa se pisin lehti, joka on rungossa/korissa kiinni.

Lähetetty: La Tammi 21, 2006 6:15 pm
Kirjoittaja tane II
Jarkko kirjoitti: HUOM. En väitä, etteikö pakkanen vaikuta, mutta ihmettelen vain miksi niin tapahtuu....
Kyllä se ihan faktaa on, kylmähauraus ("cold brittleness") on kai oikea termi, tosin ei Google kovin paljon niillä löytänyt. O.E. Huhtamon 'Aineoppi' kirjasta varmaan löytyisi tietoa, se on vaan nyt 2 km päässä! :wink:

Lähetetty: La Tammi 21, 2006 7:40 pm
Kirjoittaja jiipee
SamiT kirjoitti:Entäs hitsaussauman lujuus pakkasilla? Väitetään että muuntajan sauma ei pakkasella läheskään yhtä luja kuin tasasuuntaajalla vedetty vastaava sauma samaan materiaaliin, onko mitään perää?
Ero voi hyvinkin selittyä sillä, että muuntajan kanssa käytetään usein eri puikkoa kuin tasasuuntaajalla. Esim. aika yleisesti käytetty vaihtovirralla hitsattava rutiilipäällysteinen "muuntajapuikko" Esab 46.00: puhtaan hitsiaineen iskusitkeys 0 asteessa 70J ja -20 asteessa 35J. Toisaalta hyvin yleisesti käytetty tasavirralla hitsattava emäspuikko 48.00: -20 asteessa 160J ja -40 asteessa 80J.

Näiden kahden puikkoesimerkin tuottaman hitsiaineen kylmäsitkeysero on kyllä melko suuri.

Lähetetty: La Tammi 21, 2006 7:45 pm
Kirjoittaja SamiT
Miten on miggisauman laita?

Lähetetty: La Tammi 21, 2006 8:01 pm
Kirjoittaja jiipee
Minulla on migissä "peruslankaa" OK Autrod 12.51, jonka kylmäsitkeysarvot ovat Esabin kirjan mukaan seoskaasulla 80/20 Ar/Co2 -20 asteessa 75-130J ja -40 asteessa 60-100J. Hiilidioksidilla vastaavien lämpötilojen arvot ovat 60-120J ja 70-90J. Vaihteluväliin vaikuttaa hitsausenergian tuonti.

Lähetetty: La Tammi 21, 2006 8:34 pm
Kirjoittaja SamiT
Nyt rupeaa mietityttämään, kun pitäisi hitsata isolla muuntajalla peräkärryprojektiin aisa ja vetosilmukka, että jääkö pelkkä aisa perään lumenajossa? Taitaa olla niin että korvataan tässä projektissa puuttuva sauman lujuus reilulla ylimitoituksella.

Lähetetty: La Tammi 21, 2006 9:07 pm
Kirjoittaja hoss
Muistaisin jostain lukeneeni, että vanhat pii-jousiteräkset oli pakkasessa hauraampia kuin nykyiset kromivanadiinit. Selittäis ainakin niitten norrien kohtaloa.

Lähetetty: La Tammi 21, 2006 9:17 pm
Kirjoittaja Johannes.
Taitaa olla parempi ettei ala pakkasella koneita purkamaan,jos lekaa tarvii! Felician takapyörän laakeri ei tainnu pakkasesta (-28) tykätä ,kun alko vollottaa,voihan olla ,että parasta ennen päiväys meni ohi,mutta tais pakkanen vähän jeesata

Lähetetty: La Tammi 21, 2006 9:38 pm
Kirjoittaja tane II
SamiT kirjoitti:Nyt rupeaa mietityttämään, kun pitäisi hitsata isolla muuntajalla peräkärryprojektiin aisa ja vetosilmukka, että jääkö pelkkä aisa perään lumenajossa? Taitaa olla niin että korvataan tässä projektissa puuttuva sauman lujuus reilulla ylimitoituksella.
Kyllähän hyviä puikkoja löytyy myös vaihtovirralle, jos koneesta vaan löytyy se 65V tyhjäkäyntijännite, esim. Esab OK 48.04, testauslämpötilat ja iskusitkeysarvot:

-20 °C, 150 J
-40 °C, 100 J

Ongelmat on niillä pikkumuuntajilla, joilla on joku 50V tyhjäkäyntijännite.

Lähetetty: La Tammi 21, 2006 9:57 pm
Kirjoittaja Hanski
Kokemuksen perusteella tiedän että latta fe52 5x50 katkeaa kolmenkympin pakkasessa vasaralla.

Lähetetty: Su Tammi 22, 2006 7:08 am
Kirjoittaja Dexta ja 3600
Huhtamon "Aineoppi" on tullut joskus luettua. Ei jäänyt mieleen juuri mitään, minkä voi täällä ulkomuistista toistaa. Käytäntö on osoittanut, että D -luokan rauta (lue teräs) kestää paremmin kuin A -luokkalainen. Ja molemmat on kylmässä huonompia kuin helteellä.

Ja vaikeammin hitsattava emäs 48 puikkosauma on parempi kuin rutiili 42. Saa unohtaa kosteudesta johtuvan vetyhaurauden tyystin, joka tosi hitsaajien mukaan on ehdottomasti vältettävää.

Lähetetty: Su Tammi 22, 2006 9:46 am
Kirjoittaja SamiT
Kone on 70-luvun Esab THE 250 muuntaja, eiköhän tuo tyhjäkäyntijännite ole riittävä siinä noille OK 48.04 puikoille.

Kyllähän hyviä puikkoja löytyy myös vaihtovirralle, jos koneesta vaan löytyy se 65V tyhjäkäyntijännite, esim. Esab OK 48.04, testauslämpötilat ja iskusitkeysarvot:

-20 °C, 150 J
-40 °C, 100 J

Lähetetty: Su Tammi 22, 2006 10:35 am
Kirjoittaja jusku
Motokonemiehet ei mee mielelään metsään jos pakkanen on yli kolmekymmentä, teräketjukin on kuulemma niinkuin lasia.

Lähetetty: Su Tammi 22, 2006 3:53 pm
Kirjoittaja Velu
Tuosta jutusta oli koulussa joskus puhetta.

Ennen ei osattu tehdä vielä pakkasen kestäviä teräksiä. Hauraus iski jo pikkupakkasella. 20-luvun teräkset on tosi surkeita sen suhteen. Pelastus oli, ettei silloin vielä osattu hitsata, joten rakenteissa ei voinut olla hitsausjännityksiä, jotka pakkasella tekisivät niistä vielä hauraampia. Sen jälkeen teräkset paranivat pikkuhiljaa, mutta hitsaaminen yleistyi. HItsaamisesta jääneet jännitykset heikensivät rakenteita. Muistaakseni vasta 80-luvun lopulla alkoi kylmähaurauslämpötila olla niin alhainen, ettei sillä ole enää juuri merkitystä. Nykyisissä teräksissä se lämpötila on -40 paremmalla puolella, joten ne kestää, eikä rikkoutumisia pitäisi tulla.

Viimeviikolla näkyivät käyttävän torninosturia vielä 30 asteen pakksessa. Ennen ei niin olisi saanut tehdä. Kaipa tuo nosturi oli jo sen verran uusi, ettei sitä kylmähauraus enää haitannut.