Raivaus... ha/pv

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

tdavensis
Viestit: 238
Liittynyt: Pe Loka 19, 2012 5:22 pm
Viesti:

Raivaus... ha/pv

Viesti Kirjoittaja tdavensis »

Ihan mielenkiinnosta kyselen paljonko raivausalaa kertyy keskimäärin normimieheltä päivässä. Olisi mukava saada ihan ammattilaistenkin uusien ja vanhojen jo hommat lopettaneiden saannoksia. Vaihteleehan nuo palstojen mukaan tietenkin. Jotkut puhuvat niin hurjista määristä että uskaltaako tälläinen itseoppinut lähteä kokeilemaan ihan palkkatyön merkeissä hommaa. Sahan jo hallitsen mutta riittääkö nopeus vai pitääkö urakkatahdilla hosua ihan tosissaan että pääsisi 100€ päiväpalkoille ilman sahan osuutta? Tahtoo nuo työntarjoajat sitä ha hintaa aina kaupitella.
Induktanssi
Viestit: 2962
Liittynyt: To Maalis 22, 2012 2:23 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Induktanssi »

2h = 0.2ha = tankillinen=riittävästi yhdelle päivää lomalaiselle.
Hege
Viestit: 559
Liittynyt: Ma Kesä 14, 2010 3:11 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hege »

Induktanssi kirjoitti:2h = 0.2ha = tankillinen=riittävästi yhdelle päivää lomalaiselle.
Missä sahassa tankki kestää kaksi tuntia? :shock:
Velman
Viestit: 5173
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 9:46 pm
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velman »

Hege kirjoitti:
Induktanssi kirjoitti:2h = 0.2ha = tankillinen=riittävästi yhdelle päivää lomalaiselle.
Missä sahassa tankki kestää kaksi tuntia? :shock:
Kyl huskus on ainakin kestänyt jo yli 10 vuotta.. :lol:

Sori oli pakko.... :oops:
veikri-3
Viestit: 3150
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:51 pm
Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veikri-3 »

Juttelin tuossa viimekesänä,ikänsä 40v metsurintyötä tehyttä olevan ihmisen kanssa.Ja raivauksen hinnastakin oli puhetta,kun se ja istutus on nykyisin kuulemma pää asiallista työnkuvaa.Tornator nimisen firman palkkalistoilla on ja raivaa keskimäärin 3ha päivässä,päivät venyy hyvissä työolosuhteissa 12h.

Uteliaisuuttani kyselin onko vakio ha/hinta,kun jotkut lohkot on täyttä vitelikkoa ja jotkut läpijuostavia.On kuulema mutta boonukset tulee kasvuennusteen perusteella ja jos vitelikko lohkoa ei raivata,kasvu on 0%.Raivaustyön ansiosta kasvuennuste nousee johonkin % ja sen mukaan korotetaan vitelikkojen ha/hintaa.Hän itse kuulema saa määritellä kasvu ennusteen ja se tarkastetaan muutaman vuoden kuluttua.

Tuntuu äkkiseltään ajatellen mahdottomalta,mutta täytyyhän sitä miehenpuhetta uskoa.Että hevonvitun vitelikkoa on raivannut ja ei kasva tarkastus ajankohtaan mennessä,niin peritäänkö virhearvio eläkelläiseltä takaisin jälkikäteen?
tdavensis
Viestit: 238
Liittynyt: Pe Loka 19, 2012 5:22 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tdavensis »

Kyllä minä niitä raivausurakan laskentamalleja jostain katselin. Mutta niistä ei maalliko ota selvää. Lasketaan poistuman ja runkopaksuuden mukaan jotain kertoimia käyttäen. Minä taas olen jutellut yhden ammattilaisen kanssa ja sen keskimääräinen päivä saldo jäi johonkin 0.7ha paikkeille vuositasolla. Sanoi että ha hinnat vaihtelee 100€ lähtien johonkin 250€ paikkeille. 3ha kuulostaa äkkiseltään kovalta urakalta ja 12h kerrallaan. 6 tunnissakin saa kuulemma mehut kesällä pois miehestä kun tosissaan heiluu :D
henr1
Viestit: 542
Liittynyt: Ke Tammi 16, 2013 9:24 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja henr1 »

0-1ha päivässä
rekola
Viestit: 1490
Liittynyt: Su Marras 26, 2006 3:09 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rekola »

Neljän hehtaarin palstaa siivonnut kohta kuus vuotta ja ehkä puolessavälissä on savotta :shock:
veikri-3
Viestit: 3150
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:51 pm
Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veikri-3 »

Pari tankillista ja se on siinnä,siis päiväannos minulle.Harrastastelija hommaa,hihnat hiertää/painaa väsyttää.Olisiko se 1/2ha päivä vai peräti 1 ha?Tämä 3ha keskiarvon ilmoittanut,on aivan eri katekoriassa.Taidanpa peräti uskoa sen,on sen verta karpaasi työperäinen yksilö.Ettei nykymaailmasta sellaisia hevin löydä
henr1
Viestit: 542
Liittynyt: Ke Tammi 16, 2013 9:24 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja henr1 »

Minä olen hinnotellut työmaat sillä tavalla että jos ei normaali 6-8 tunnissa pääse päiväpalkoille niin ei kannata lähteä. Tuo 12 tunnin työpäivä raivaussahan kanssa kuulostaa kyllä melkoselle.. vaikka ite oon ammattini valinnu niin en kyllä todellakaan viihy raivaussahan kans metässä 12 tuntia. Onneksi on muutaki elämää ja harrastuksia.
heijo
Viestit: 2706
Liittynyt: Ma Loka 02, 2006 12:11 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja heijo »

Niissä puskissa missä itse olen raivaussahalla ajanut, jää 3 ha päivässä haaveeksi ei edes vuorokaudessa, mutta palstoja on moneksi. Sanoisin 1-1,5 ha / pv on jo kova sana tai sitten ei oikeasti ole harvennettava palsta.
Minkä huollamme sen korjaamme.
karitsa
Viestit: 2022
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2012 9:41 am
Paikkakunta: Aitoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karitsa »

Oman metsän raivuu vie viikon per ha.Tulee tehtyä tuumasesta alkaen hellapuuksi. Yhtiön metsää kun rokottaa ei alle kaksi tuumasta viitti hyödyntää.
jpeltoma

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

..
Viimeksi muokannut jpeltoma, To Heinä 02, 2020 9:48 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
henr1
Viestit: 542
Liittynyt: Ke Tammi 16, 2013 9:24 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja henr1 »

No joo, joskus käyny joku metsäfirman mies palstalla katsomassa minun työnjälkiä ja sanonu että teen liian huolellisesti, mutta jotenki ei vaan osaa silleen tehä huolimattomasti roiskimalla, pitäs oppia nii sais lisää vauhtia..
Muiden metsureiden työnjälkiä mitä oon kattonu nii pitkiä kantoja ja raivatut puut/taimet konkelossa toisiaan vasten ym. ei miellytä omaa silmää oikeen
Induktanssi
Viestit: 2962
Liittynyt: To Maalis 22, 2012 2:23 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Induktanssi »

henr1 kirjoitti:No joo, joskus käyny joku metsäfirman mies palstalla katsomassa minun työnjälkiä ja sanonu että teen liian huolellisesti, mutta jotenki ei vaan osaa silleen tehä huolimattomasti roiskimalla, pitäs oppia nii sais lisää vauhtia..
Muiden metsureiden työnjälkiä mitä oon kattonu nii pitkiä kantoja ja raivatut puut/taimet konkelossa toisiaan vasten ym. ei miellytä omaa silmää oikeen
Heheh... mä oon joskus keräilly jopa risut omiin kasoihinsa. Pienet taimet tulee merkattua puukepeillä, jos on uhka ajaa kelkalla yli...
Eepee
Viestit: 6378
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eepee »

Alun keskusteluun kulutuksesta: Omalla vanhalla husku 245:llä sahaa vähän ylikin 2h tuntia tankillisella. Liekö oma meno niin ihmettelevää, että saha käy paljon joutavaa :o ? No... Riippuu tietysti viteliköstä. Omat maastot ovat niin vaativia, että välillä sahuri ei ehdi sahaa huudattaa, vaan koettaa selviytyä rinteistä ja kivenkoloista...

Itselle ovat riittäneet kuuden tunnin sahauspäivät. Niidenkin jälkeen on äkkinäinen niin puhki ettei tahdo jalat kantaa, viittaus taas maaston laatuun. Kelikin vaikuttaa paljon. Kesähelteillä on tullut sahattua mökkiläisten iloksi aamuyöllä :oops: .

Kaksitoista tuntia sahannut karpaasi soutaisi Sulkavan soudun helposti viiteen tuntiin yksiköllä.
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18639
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

80-luvun Jonsered, mikähän lie malli... joku 40, 45 tai sinnepäin.. vie suurin piirtein tankillisen tuntiin kohtuu tiheässä vitelikossa= ei pysty kääntymään ympäri sahan putki vaakatasossa ollessa
Syöhän se näihin nykyvehkeisiin verrattuna mutta se toimii aina vaan

Jaa mitä tulee noihin aloihin niin sehän on vähän niinkuin puiden kirveellä pilkkominen.
Jos on hyvä kirves, työmiehen kunto kohdallaan, hyvä säätila ja pilkottavat puut sopivanlaisia, niin sitähän pilkkoo tekijämies päivässä niin paljo kuin jaksaa.
Eli poistettavan puuston määrä ja ikä määrää pitkälti alat. Olen nähnyt rahankiilto silmissä läpijuostuja palstoja ja sellaisia, joissa työtä on tehty ajatuksen kanssa. Ero on silmiinpistävä ja kannoin koettava
säästellen sippiin
henr1
Viestit: 542
Liittynyt: Ke Tammi 16, 2013 9:24 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja henr1 »

valitettavasti yhtiöt maksaa vain hehtaareista, ei työn jäljestä
cardaani
Viestit: 4036
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2009 9:05 am
Paikkakunta: Wetenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cardaani »

Saa tulla kokeilemaan ennätyksiä!

Pihlajaa (2m pitkää) yli 250 000 runkoa hehtaarilla ja muut päälle... Varsinkin pensasmainen tuomi on kiva kaveri, kun sitä ei saa edes nurin kuin pätkimällä...

Jokaisen taimen käyn halaamassa ja päivän mittaan suurin saavutus näkyy vain tyhjässä bensakanisterissa!

Oksettaa kyllä katsella sellaisen urakkamiehen jälkeä, joka jättää risut painamaan taimien latvoja kaksinkerroin. Täysi pelle!
Tyhmyytensä voi paljastaa vain avaamalla suunsa...
OIU
Viestit: 3006
Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 11:34 pm
Paikkakunta: satakunnan suur-Lappi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja OIU »

Induktanssi kirjoitti:2h = 0.2ha = tankillinen
Tämä pitää aika lähelle paikkansa. Raivaussaha Shihdaiwa
Enemmän kuin 2 tankillista peräkkäin sahatessa alkaa virheiden määrä lisääntyä.

Urakkamiesten kanssa en kilpailuun lähde, pääasia että homma tulee edes joskus tehtyä ja itseään telomatta.
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Semrush [Bot], Stone, zukka ja 14 vierailijaa