Sivu 1/1

Maasturit ja talviliukkaus, paha yhdistelmä!

Lähetetty: To Tammi 19, 2006 9:02 am
Kirjoittaja Customi
Viime aikoina on ollut taas paljon lehtikirjoituksia, joissa nimenomaan maasturi on ollut osallisena pahoissa kolareissa ja ulosajoissa. Milloin niitä on mennyt liukkaalta tieltä jokeen, milloin päin vastaantulevia, milloin puihin jne. Pitäisikö määrätä oikein talviajo/näyttötesti niille, jotka saavat käyttää maastureita talviliukkailla? Mielestäni karmeinta, kun isät ostavat näitä maastureita "turvallisina" eka-autoiksi lapsilleen ja sitten nämä loukkaantuvat pahasti ja kavereita kuolee kyydissä jne.

Lähetetty: To Tammi 19, 2006 9:45 am
Kirjoittaja oopee
Mielestäni nelivetoisen ongelma on se, että liikkeellelähdössä et huomaa kuinka liukasta on ja totuus paljastuu vasta mutkassa tai jarrutuksessa.
Sitten järämmissä työkalumaisissa maastureissa on tietenkin toivomisen varaa myös alustassa.

Pahin ansa, jolla itse olen ajanut oli Mitsun 4WD avolava dieselillä ja kesärenkailla kun oli satanut nollakelin ensilumi. Laiskalla koneella ei lähtiessä huomannut ollenkaan kuinka liukasta oli, ja vaikka olin tosi varovainen, niin vieläkin hirvittää näin jälkikäteen...

Lähetetty: To Tammi 19, 2006 1:58 pm
Kirjoittaja Tureq
Kerran suht tuoreena ajokortin omistajana ajelin Mitsu Pajerolla, jossa alla oli uudenkarheat m+s renkaat, pito kohtuullinen, ei uuden talvirenkaan veroinen, mutta toimeen tuli ku piti järjen päässä. Tuli yhessä jäisessä paikassa kokeiltua mites se nelivetoinen tässä menee, no menihän se, mutta seuraavassa turvallisessa paikassa pysähdyin ja pukkasin takavedon päälle. Vaatii todella paljon rohkeutta viedä nelivetoa luistossa, sitä kun on vietävä kaasulla, tai muuten pyöritään, ja pitkän ja raskaan nelivetomaasturin ollessa kyseessä liikkeet on laajoja ja jähmeitä, eli vaativat tilaa. Takavetoisena pitkä pajero ei ollut kovinkaan paha pideltävä, jostain takavetoisten isojen henkilöautojen ja pakujen välistä.

Mielestäni iso ongelma on maasturien talvirengastus. Ajetaan juuri näillä m+s renkailla, joiden pito pahimmillaan on talvikelillä kehnon kesärenkaan luokkaa, parhaimmillaankin vain kuluneen kitkarenkaan veroinen. Ja ymmärtää sen, renkaat ovat todella kalliita, myöskin vanteet, ja talvirenkaissakin on ongelmia, raskas maasturi syö nastoja talvirattaista herkästi, ja kitkarenkaita ei tehdä yhtä pehmeille seoksille kuin henkilöautoille. Tämä yhdistettynä asennevammaan ja tietämättömyyteen kelin liukkaudesta, jälki voi olla rajua. Maasturien törmäystestiturvallisuuskaan ei ole ollut erityisen hyvä, eli silloin kun törmätään sellaiseen kohteeseen mistä isosta massasta ei ole apua, voi käydä jopa pahemmin kuin hyvällä henkilöautolla.

Lähetetty: To Tammi 19, 2006 4:08 pm
Kirjoittaja jusku
Totta on, kokemusta Nissan Patrolista,liukkaalla kovassa jarrutuksessa neliveto päällä pyörähtää salamannopeasti poikittain. Siinäpä ei kerkee muuta kun toivoo että törmäis vaan johonkin pehmeään lumipenkkaan, eikä vastaantulijaan.

Nim. kesärenkailla kesät-talvet

Lähetetty: To Tammi 19, 2006 4:17 pm
Kirjoittaja DslCat
Kerrotaan ensiksi taustat;
  • * Chevy Suburban 6.5TD K2500 (4WD)
    * paino 2.950/3.906 kg
    * rengastus 265/75R16 BFG AllTerrain KO (M+S), kesät/talvet
Ison maasturin kanssa pahin ongelma on kuskin tiedostamattomuus mitä on p***een alla on.
Massa - 2..3xhenkilöautoon nähden - suurin hankaluus, jos kuski ei asennoidu/ennakoi oikein.
Jäykkä (kytkettävä tai jatkuva) neliveto (ei keskitasausp.) aiheuttaa suuren pyörimiseron sis. ja uloimmain pyörän välillä. Usein tuo aiheuttaa puskemista jyrkissä kaarteissa.
Eilen oli ilmeisesti liukasta täällä etelässä kun hlöautoilla köröteltiin.. ei tuntunut Suburbanin alla..
Ainoa keli, jossa tällä kapineella on vaikeuksia; mäki, tienpinta peili jäässä ja vettä sataa. Hyvillä nastoilla siitä vielä menisi, mutta ei hyvillä kitkoilla... vielä huonommin tuossa pärjää neliveto traktorilla ilman ketjuja

Lähetetty: To Tammi 19, 2006 6:36 pm
Kirjoittaja -MV-
Ongelmana tosiaan on auton suuri paino yhdistettynä M+S / All-season / kesä-talvet -renkaisiin. Karkean näköinen maastokuvio toimii kyllä mudassa ja sorassa hienosti mutta voi olla märällä jäällä tai jäisellä asvaltilla uskomattoman liukas. Nämä jenkki-M+S -renkaat on usein tehty aivan liian kovasta kumisekotuksesta, ns. keilapallosotkusta.

Usein kuulee perusteluna että "kyllä tällä hyvin liikkeelle pääsee kun on neliveto", mutta todelliset ongelmat alkavatkin siinä vaiheessa kun nopeus pitäisi saada kuudesta-kahdeksasta kympistä nollaan mahdollisimman äkkiä, ja vielä auton kulkusuuntaa muutettua siinä samalla... En voi muuta kun suositella oikeita talvirenkaita täydestä sydämestäni.

Lähetetty: Pe Tammi 20, 2006 8:10 am
Kirjoittaja Valumöltti
Mikä kumma siinä oikein on kun pitää pelata renkaiden kanssa? (No raha tietenkin!)

Itse olen ajatellut kuitenkin näin: talveksi kunnon nastarenkaat, kesäksi kunnon kesärenkaat. Jokakelin renkaat eivät riitä, liikenteessä kun muitakin kuin minä itse.

Ja mitä sitten vaikka kahdet renkaat/vanteet maksavatkin enemmän kuin yhdet, kyllä turvallisuudesta kannattaa senverran maksaakin. Ne yhdet ainoat renkaat kuluvat ympäri vuoden, kahdet vain puolivuotta kerrallaan!

Toinen maasturi menossa, kokeilujen jälkeen en enää talvella käytä nastattomia :!:

Lähetetty: Su Tammi 22, 2006 12:14 pm
Kirjoittaja varmari
jos on varaa ostaa maasturi mutta ei siihen kunnon renkaita niin jossain on vikaa :( itsellä oli aikoinaan juuri kortinsaaneena lyhyt mitsubishi pajero eikä sen hallitseminen ollut yhtään vaikeaa tiukoissakaan tilanteissa kunhan vaan muisti että nelivedolla maastossa takavedolla tiellä ei siitä nelivedosta ole hyötyä pitää päällä maantiellä :roll:
nyt on ajokkina neliveto avolava ja silläkään en jurruuta nelivetopäällä muutakun vaikeissa olosuhteissa ja talvella on nastarenkaat ja kesällä kesärenkaat :wink:
sitten nämä jatkuvanelivetoiset citymaasturit on oma lukunsa :? hui hirvittää :shock: