Puukattilan käytöstä

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

pilvilinna kirjoitti:En tosiaan tunne kaikkia kattiloita mutta jos sataan asteeseen päästää niin sinnehän tulee ilmaa,mun mielestä 90 astetta on ylä raja.
Nuo satasen lämmöt ovat aika hirveitä, mutta paineenalaisena ilmaa (höyryä) ei pääse syntymään. Lähinnä tuossa yli satasen lämmöissä mua hirvittää se, että jos paine jostain syystä pääsee karkuun, tulee kuumat paikat, kun kattila pääsee kiehumaan paineen laskiessa ja paikat tunkee kuumaa höyryä ulos kovalla vauhdilla.

Tulee mieleen se yksi viinanpolttaja (ihan luvallinen, täälläkin on ollut joskus juttua siitä), kun se poltti ihonsa lähes kokonaan, kun joutui höyrypilveen. Vaimo kertoi (näin TV:stä), että mies makasi jo maassa tajuttomana ja selkään syntyi nopeasti vesikelloja, jotka samantien kasvoivat niin suuriksi, että poksahtelivat rikki ja sitten alkoi taas tunkea uusia vesikelloja. Hengissä se vain selvisi ja aloitteli uudelleen viinanpolttoa. Kasvot olivat aika hyvin säästyneet, koska hän oli saanut höyryä eniten selkäänsä. Tarkkaan en muista alkuperäistä syytä tuolle onnettomuudelle, mutta muistaakseni semmoinen virhe ainakin oli tullut tehtyä, että varoventtiilin putket oli suunnattu ovea kohti. Varoventtiilit aukesivat (termostaatti jumissa??) ja oli pakko päästä kuuman höyryn takia huonetilasta pois. Ainoa kulkuaukko, eli ovi oli pahiten höyryn vallassa, mutta siitä oli pakko tulla ulos. Näin itse muistelen asian olleen. Oikaiskoon kertomustani he, jotka tietävät paremmin.

Kaukolämmössäkin käytetään esim. 115 asteen lämpöjä kovilla pakkasilla (Googlasin äsken mm. Turun Energian nettisivuille tarkistaakseni, paljonko yli 100 asteen kaukolämmössä saatetaan mennä). Vaasan kaukolämmössä lähtevä lämpötila voi olla 120 astetta, mutta asiakkaalle tuleva lämpö on 115 astetta. Paineesta en pikaisesti löydä tietoa....

Mun tietääkseni ainakin eräässä 80-luvun kuorma-autossa normaali jäähdytysnesteen lämpötila ajettaessakin oli jonkin verran päälle 100 astetta, olikohan se näitä vähän uudempia Bedfordeja, muisti pätkii....
lukke
Viestit: 2408
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 7:57 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lukke »

Kyllä suljettu järjästelmä kestaa tuon sata astetta ja 1.5 barin paineet.
kattilana minulla on jämä ap 135 varaaja 1500l, kaksikalvopaisuntaa noin 250l, ja voi kauhistus menipä kerran varoventtiili rikki ja arvatkaa se olikin 2.5barin vekotus, ja kyllä siellä pöntössä on joskus käynyt lämmöt että paineet kaukana ääri arvoista, olin kattilan valmistajiin kerran yhteydessä olivat tosiylpeitä laadustansa kuulessansa kattilan käyttöhistorian kattilan käyttöön ottovuosi on 1980, eli alkaa olla uusissa,
mutta mistäpä saat vastavan rakennelman, käyttö lämpötilana olen aina pitänyt 80---100astetta.varoventtiileitä on tällähetkellä 3kpl automaatti ilmareita 3 kpl.kattilan ja varaajan väliset putket 2".
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Viinapannuonnettomuudesta.

Viinapannuissa lauhduttimen halkaisia/läpivirtaus liian pieni, sanottiin ohjelmassa. Paine kasvoi liian suureksi ja pannu petti jostain.



JK.

Ehkä eivät osanneet tai halunneet kertoa yksityiskohtia. Tuntuisi että yli 90 % toimittajista ei ole koskaan joutunut tekemisiin minkäänlaisen käytännön sovelluksen kanssa. Siittä johtuen tulee valtavasti väärinkäsityksiä, kun tällaisia yrittää itselleen selvittää.
Teme
Viestit: 155
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 6:40 am
Paikkakunta: Olkiluoto
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Teme »

Ittellä LAKA 38kW kattila (vm.-80) varaaja 2000 l, koko vesitila 2500 l, kalvoastiat 200+30 l. Kunnolla kun palaa niis savukaasut 200astetta. Varaajan lämmitys 40 asteesta 90 asteeseen n. 4 h, 3 muuttolaatikollista puita, paineennousu 0,4 bar -> 1,1 bar
Automatiikka ohjaa latauspumpun käyntiin kun kattilan lämpötila 95 astetta, pysähtyy 75 asteessa. Käyttövesivaraajana vaippavaraaja luonnonkierrolla kattilan päällä.
Volvo BM T-430 + Perkins 4.236
DB 990 Implematic + Zil 375 V8 - 7,0b, 180 hv
Vallu 565
Super Major
pilvilinna
Viestit: 1632
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:05 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pilvilinna »

Noista korkeista savun lämmöistä,minunkin tietääkseni sallittuna ylärajana pidetään 350 astetta. Sitten jos kattilasta on poistettu osia on selvää että lämmöt nousee.Tavallinen nokihan ei mielestäni ole isokaan ongelma,kun
se lähtee aika helpolla harjaamisella pois.Se kyllä eristää ja on poistettava
viikon,kahden välein.Mutta sitten on tämä terva ja piki,näitä syntyy eniten
400-600 asteen palamislämmössä(ei näy savukaasu mittarista) eli siis melko
alhaissa lämmöissä.Nämä mönjät onkin hankalampi raapia irti.Tulipesän
seinämiin niitä kertyy aina ja itse en siitä piittaa,koska varsinainen lämmön
siirtyminen tapahtuu muualla.880 astetta alkaa olla hyvää palamista ja omassa kattilassani huidellaan noin 1000 asteessa.Niinpä kanavien seinämissä ei olekkaan kuin hivenen rusehtavaa pölyä joka irtoaa helposti.
Savukaasut ovat keskimäärin 220-230 astetta.
Tästä vois päätellä että jos savut hipoo 500:ssa asteessa niin osa palamisesta tapahtuu vielä hormissa ja se ei taida olla hyvä homma :!: :?:
Eläkeläismetsuri
Viestit: 3691
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:34 am
Paikkakunta: pohjois-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eläkeläismetsuri »

Onko kellään sattunut että varoventtiili ei toimi tai on sattunut käyttövesipuolen 10kg varoventtiili patteripuolelle. Kerran yritin korjata yhtä lämpimän käyttöveden sisäänmenoa siinä olleen pienen vuodon takia. Vika oli loppujen lopuksi kiinni juuttuneessa käyttöveden varolaitteessa jota ei saanut laukeaamaan kuin purkamalla koko laite. Ko:va venttiinihän tahtoo vuotaa kun varaajan tai kattilan kierrukkaan menee kylmää vettä joka laajetessaan lukaisee venttiilin.
B-275
Viestit: 20
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:08 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja B-275 »

Kehukaas hyviä puukattiloitanne/järjestelmiä. Omaa kattilaa oon joutunut tänä talvena korjailemaan eli ens kesänä täytyisi laittaa uusi tilalle. Mikäköhän olisi paras kattila kaveriksi 2000 litran varaajalle?
Dexta ja 3600
Viestit: 3108
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:00 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dexta ja 3600 »

Deutzin viiden vuoden takaisissa vesijäähdytteisissä moottoreissa on veden lämpötila luokkaa 130 astetta. Ovat oppineet ilmajäähdytteisten kanssa pelamaan, ja ovat sitä mieltä, että silloin moottori kuluu vähiten.
pilvilinna
Viestit: 1632
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:05 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pilvilinna »

Se on vähän riskaapelia lähtee kehumaan, jos sitten tulee pettymyksiä
niin sehän kyllä muistetaan kuka sano mitäkin :wink: Sitten pitäis kai pykälien mukaan huomioida tehotkin,yli 25kW:sessa vaaditaan tunnin palo-
osastointi kun muuten menee 1/2 tuntinen.
Mulla on tää nykyinen ollu niin vähän aikaa että kestävyydestä ei voi totistaa.
Se on Jämä Nature ja olen kyllä ollu siihen erittäin tyytyväinen,se on 40 kW
ja savuimurilla varustettu laite. 50 cm puut ja, mulla ainakin, kahden viikon
huoltoväli,talvella. Hyöty suhteex tehdas ilmottaa yli 80%,mikä on minusta
aika hyvä,todella vaivaton käyttää kun noudattaa valmistajan ohjeita.
Voin kehua lisääkin,kunhan nyt joku ensin tyrmää nämäkin :)
Ripa
Viestit: 698
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:28 pm
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ripa »

Kyllähän näillä käänteispalokattiloilla yleensä päästään parhaaseen
hyötysuhteeseen näissä yksikerrosmökeissä.Hyvänä puolena tuo savukaasujen poisto imurilla/puhaltimella jolloin ei tarvita pitkää
savupiippua,normaali riittää.Sitten tietysti nuo alapalokattilat,mutta
näissä usein esteenä tuo piippuhommeli.Vaatii yleensä n.6 M piipun.
Itsellä ollut nyt 5v. käytössä Arimaxin Polar 35 käänteispalokattila.
Ko.kattilatyyppi oli susi noiden arinoiden kestävyyden suhteen,joka
vedettiinkin vähin äänin pois markkinoilta.Kokeilemalla eri vaihtoehtoja
löysin tohon arinahommaankin ratkaisun.Nyt toimii hyvin ja olen
todella tyytyväinen eritoten tuohon pollttoainetaloudellisuuteen.
intikka533tdi96
Viestit: 715
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:11 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja intikka533tdi96 »

tämä meidän arimaksi on yläpaloinen ja tietääkseni siitä ei ole poistettu mitään osia en sit tiedä että voisiko sinne savukanaviin laittaa esim tulenkestävästä tiilestä sellasia "jarruja" mitkä hillihtis vähä tota palamista ja palais puhtaammin. tosi on että noin kuumat savukaasut vois kierrättää vielä toisen samanlaisen kattilan läpi ja sekin kuumenis vielä ihan hyvin. Piippu on jotain 5.5metriä korkea ja kattilalle on tiilen kokoinen hormi. latauspumpun termostaattia ei voi pitää kuinmaks, 65 asteessa,muuten alkaa roplottamaan ja jytisemään. vedonsäädin ei toimi joten ilmaluuku on siinä asennossa koko ajan mihin sen olen manuaalisesti säätänyt. latauspumppu on grundfossin 25-60
pilvilinna
Viestit: 1632
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:05 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pilvilinna »

Tein itse tässä vähän kokeita.Lämmittelin varaajaani vähän kuumemmaksi kuin normaalisti teen.Latauspumppu on ollut tähänsaakka aina ykkös nopeudella.Nyt kun varaajassa alkoi olla 85 astetta lämpöä niin kattilan automatiikka alkoi vilkuttelemaan ja kattila mittari näytti 96.(Tossa meidän kattilassa automatiikka pysäyttää savuimurin 97:ssä asteessa) Latauspumppu
pyöri koko ajan mutta lämpö kattilassa ei pudonnut,vasta kun käänsin
pumppua kakkoselle ja vielä kolmoselle alkoi kattilan lämpö laskea.
Eli päättelin että punppu ei kyennyt enää pikku teholla vaihtamaan vettä
riittävän nopeasti kun varaajan lämpö nousi 85 asteeseen.
Ajattelin että voisiko tämän intikka 533tdi96:n "hallitsemattoman ydinreaktorin" tilanne olla vähän saman kaltainen. Eli ryskyminen johtuis
siitä että ei tule viileämpää vettä riittävän nopeasti ja kattila ylikuumenee,toimiiko mittari varmasti?Varsinaista ongelmaahan se ei sulje pois koska ne hirmu savukaasu lämmöt pitäis saada kuitenkin
alemmas ennen kuin tulee "kiina ilmiö". :shock:
AV
Viestit: 1297
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AV »

Intikan lämitystapa aiheuttaa korkiat savukaasut ,eli koko puuerä kaasuuntuu kerralla johtuen intikan käytämästä ladonta tyylistä.
Omassa arimaxsiissa ladon puut tiukasti takaseinää vasten ja muutenkin
tiivis ladonta ,näin syntyy pesän etu osaan sola jossa kaasut palavat
tehokaasti palaminen vastaa käänteiskattilan palamista tosin ongelmatkin
ovat sitten samat ,eli vaatii tosi kuivat puut ei riitä ulkokuivat vaan pitää
olla vähintään vielä vuorokauden sisällä lämpimässä enenkuin polttaa.
Vähänkin kosteilla puilla holvaa pesässä eikä laskeudu polton aikana
arinan päälle ,jolloin liekki katuaa ja alkaa savuttaan .Sytytäessä
olen käyttänyt tyhjiä maitopurkkeja ja sanomalehtiä jotka olen laittanut
syntyneeseen solahan ,paperia joutuu jonkin aikaa lisämään ,jotta
puun kaasut varmasti syttyvät ,tällöin kuuluu pesästä kaasutohoa
muistutava ääni ja pesän täyteinen liekimeri. Syttymisen onistumista
voi seurata savukaasumittarista jonka tulisi nousta yli 200 asteen noin
minuutti tulitikun raapasusta ,sekä kattillan lämpömittarin tulisi nousta
80 asteeseen noin10-15 minuutin aikana.,silloin homma toimii hyvin.
Pesälinen antaa lämpyä täydellä teholla noin 1,5-2 tuntia.
Muuten toimii hyvin paitsi tuhkan poiston jälkeen jolloin arinan etuosassa
oleva ritilä on puhtaana tuhkasta ja näin ollen päästää ensiöilmaa ohi
arinan suraan solahan ongelma poistuu seuraavalla lämityksellä
kun vetää kolalla hiiloksen etuosaan. Puita latoessa kannattaa myös
koivut laittaa alimaiseksi ja pihkapuut sitten päälimäiseksi johtuen
koivun pitkästä paloliekistä. 8)
intikka533tdi96
Viestit: 715
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:11 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja intikka533tdi96 »

AV: kiinostuin lämmitystyylistäsi.Kuinkas vanha arimaksiisi on? Miten täyteen pesän ladot, kuinka suurella pidät ala ilmaluukkua, annatko yläluukusta ilmaa? Eikö savukaasut todellakaan nouse koko aikana yli 200 asteen? Kiitos vastauksesta jo etukäteen!!
AV
Viestit: 1297
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AV »

Intikalle oma arimaxsi on vuosimallia -88 ja tyyppiä 240
Savukaasut asuvat 200-300 asteen välillä riippuen kattilan
nokisuudesta täytön voi tehdä täydemäksi mitä perinteisellä
systeemillä ,alaluukku kokonaan auki ja yläluukku aluksi 10-15mm.
lopuksi pienemälle.
intikka533tdi96
Viestit: 715
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:11 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja intikka533tdi96 »

av:lle aika matalalla sulla savukaasut pysyy. kokeilin nyt tota sun polttotaktiikkaa ja kyllä ne taas huiteli siellä 400 jos ei pidä vetoluukkua melkein kiinni vaikka eilen nuohottu. ja sit se mua ihmetyttää että jos kattilan lämpöä yrittää alussa nostaa sinne kaheksaankymppiin niin ei pysty ku se alkaa jo jossain 65-70 asteessa kupluttamaan plumps plumps ja sit ku pumppu lähtee päälle niin yläputkessa solisee niin kuin siellä veden mukana menisi ilmakuplia. varaajan päällä on automaatti ilmaus mutta ei sieltä ole ilmaa tullut vaikka käy käsin painamassa sitä venttiiliä niin vesi sieltä lentää mutta ilmaa ei tuu. en tiiä mikä siinä maksaa. eniten ihmetyttää että se meinaa niin matalassa lämpötilassa ruveta "keittämään" ja se että missä siellä on ilmaa ja mistä se sinne tulee. Kattilasta paisuntasäiliöön menevässä putkessa on toinen automaatti ilmari ja se kyllä joskus tuhisee.
AV
Viestit: 1297
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AV »

Onko intikalla savukaasumittari rikki ,ei ole mikään pitkäikäinen ,itseläkin
kolmas menossa. Mitenkä on paisuntasäiliön laita onko esipaine oikia
ja kalvo ehyt ja paljonko on paine kattilassa kun järjestelmä kylmä?
MTZ
Viestit: 1232
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 11:10 pm
Paikkakunta: Nyby
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MTZ »

Mulla on myös 240 arimax ja olen pitänyt pumpun termarin 55 asteessa jolloin lähtee käymään.On ylä putkessa termomixin termari mikä kierrättää vettä kattilassa ja vasta 75 asteisena painaa sitä varaajaan.Joskus alussa oli vähän ilmaa mutta ei ole sen jälkeen pulputtanut kun ne sai kattilasta pois.
Joutuu myös pitämään peltiä melko pienellä ettei kaasujen lämmöt kohoa kovin korkealle ja ylemmän ilma luukun miltei kiinni,piippu on 5 metrinen haponkestävä putki ja vetoa kyllä tuntuu olevan.
Joskus kun polttaa pelti enempi auki palaa karstat hyvin eikä tarvi paljoa karskuttaa.
intikka533tdi96
Viestit: 715
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:11 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja intikka533tdi96 »

paisuntasäiliö on 150 litraa ja kaksi vuotta vanha, esipaine 0,5 bar. voisko olla mahollista ettei kaikki ilma ole tullut järjestelmästä pois ,vaan sitä jää aina jonnekkin? ja siksi kupluttaa, koska eihän toi kiehuminen noin matalassa lämpötilassa oo muuten mahdolllista koska on suljettu paineen alainen järjestelmä!? paineet kylmänä n.40 asteisena on siinä 0,6-0,7 bar. mulla ei ole mitään termostaatteja siinä yläputkessa vaan latauspumppu painaa kattilassa olevan kuuman veden suoraan varaajaan ylhäälle ja ottaa alhaalta kylmenpää vettä tilalle. riittääkö teillä enää mielenkiinto tän mun jutun kans :) muuten vielä av:lle savukaasu mittari taitaa olla vuosimallia 1987 joten se voi tosiaankin olla uusimisen tarpeessa. Ps. täällä pakkasta 35 astetta
Ripa
Viestit: 698
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:28 pm
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ripa »

intikka:Ilmaahan siellä latausputkistossa on jos kerran tollaisia ääniä päästelee.Ilmasta vapaa järjestelmä ei pidä mitään ääntä latauksen missään vaiheessa,vaikka nuo latausputket olisivat ylimpänä kattilaan ja varaajaan nähden,edellyttäen että esipainetta on riittävästi. Meneekö sulla tuo menoputki varaajaan suoraan,vai tekeekö koukkauksen ylös,jolloin se ilma jää sinne putkeen,eikä mene latauspumpun pienellä kierrosnopeudella sinne varaajaan ,josta se automaatti-ilmari sen ilman poistaisi.Mites teillä muilla,joilla on nuo automaatti suhisiat, ovatko ne toimineet.Minua alan ammattilainen varoitteli aikoinaan noista kun tuota järjestelmää rakentelin.Mukamas saattaa hörpätä ilmaa sisuksiinsa jos järjestelmäpaine on latausta aloitettaessa pieni ja latauspumppu herättelee yhtäkkiä seisovaa vesimassaa liikkeelle.Vaikutusta on tietysti sillä, onko tuo latauspumppu miten lähellä tuota a-ilmaria ja vielä onko tuo ilmari paine vai imupuolella.Itse laitoin noihin putkistojen ylimpiin kohtiin ilmataskut ja niihin tavalliset palloventtiilit,joista sitten tarvittaessa päästelen ilmat pois.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], jarikos, MasaP, valtsu864 ja 44 vierailijaa