Bensalla kulkevat, vain uusimmat ovat plugin malleja joilla pääsee pidemmälle kuin korttelinvälin. (normi priuksessa n.1kwh akku jota ladataan jarrutuksista vs 10kwh akku jota ladataan seinästä ja jarrutuksista)Hollo kirjoitti: ↑To Kesä 13, 2019 1:43 pm Olen ollut täällä Georgiassa muutaman päivän ja huomioini on kiinnittynyt noiden Toyota Priusten suureen määrään täällä Thibilisissä, osa on ilmeisesti Japanista käytettynä tänne tuotuja (ratti oikealla). En kyllä pysty päättelemään katuvilinässä kulkevatko sähköllä vai bensalla? Välin tuntuu että jopa joka kymmenes auto näyttäisi olevan Prius. Volvoja ja ranskalaisia ei näy ollenkaan, pääasiassa japseja ja muita kaukoidän tuotteita ja vanhoja saksalaisia (Opel, VAG, bmw ja mersu).
Sähköautot tulevat
-
- Viestit: 1593
- Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
- Refy
- Viestit: 3840
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:57 am
- Paikkakunta: Satakunta
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Ainakin ennenvanhaan Japanissa ei käytetyille voinut laillisesti tehdä kuin romutuksen. Mafia hoiti trokaamisen Siperiaan.
Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
https://www.thebackupcolony.org
ALStuttu
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
https://www.thebackupcolony.org
ALStuttu
-
- Viestit: 5331
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Kyllä Japanista viedään käytettyjä autoja paljon, ympäri maailmaa, Suomeenkin. Valtavia huutokauppoja, joista netin kauttakin pääsee ostamaan ainakin välittäjien ja meklareiden kautta, ei ehkä suoraan.
Meno on suorastaan huimaa: http://www.j-spec.com.au/auction
Prius-hybridit ovat suosittuja: Everyone in Mongolia drives a Prius
Meno on suorastaan huimaa: http://www.j-spec.com.au/auction
Prius-hybridit ovat suosittuja: Everyone in Mongolia drives a Prius
-
- Viestit: 9813
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Japanista saa puoli-ilman jotain 2000-luvun taitteen ässämersua, rahtikulut ja tullit nostaa hinnan kyllä lähemmäs suomen hintoja mutta erona on se että ovat monesti alle 100 tuhatta ajettuja, täysin ruosteettomia ja lisäksi ratti vasemmalla kun se eurooppalainen auto vasemmalta ohjattavana on heille joku statussymboli.
-
- Viestit: 3583
- Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
- Paikkakunta: Jovensuu
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Miksi ei voi olla yli yhden? Jos oletetaan (vaikkei näin tietenkään ole, muttei kovin kaukana olla), että sähkömoottorin ja voimalinjan hyötysuhde olisi 100%, eikö silloin hyötysuhde olisi tasan yksi? Tähän kun tuodaan lisäenergiaa jarrutuksista, kasvaa hyötysuhde tietysti tuosta yhdestä.
Löyhästi asiaa voi verrata ilmalämpöpumppuun. Siinäkin hyötysuhde huitelee helposti 3-5 välillä. Siinä lisäenergiaa otetaan ilmasta, sähköautossa jarrutusenergiasta.
Belarus 825 turbo shitbox
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Sähköautot tulevat
Hyvä masinisti-veli, ilmalämpöpumpun hyötysuhde EI OLE mitään väliltä 3-5, vaan alle 1.m_kane kirjoitti: ↑To Kesä 13, 2019 6:28 pmMiksi ei voi olla yli yhden? Jos oletetaan (vaikkei näin tietenkään ole, muttei kovin kaukana olla), että sähkömoottorin ja voimalinjan hyötysuhde olisi 100%, eikö silloin hyötysuhde olisi tasan yksi? Tähän kun tuodaan lisäenergiaa jarrutuksista, kasvaa hyötysuhde tietysti tuosta yhdestä.
Löyhästi asiaa voi verrata ilmalämpöpumppuun. Siinäkin hyötysuhde huitelee helposti 3-5 välillä. Siinä lisäenergiaa otetaan ilmasta, sähköautossa jarrutusenergiasta.
Ilmalämpöpumpun kyseessä ollessa puhutaan tekokertoimesta COP, joka on eriasia kuin hyötysuhde.
-
- Viestit: 9813
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Mutta noi on markkinoinnin tai muun sellaisen takia keksitty ja saatu siten että verrataan johonkin muuhun. Lämpölaitoksissakin puhuttiin joskus yli yhden hyötysuhteista kun niihin tuli savukaasupesurit, eli saatiin se polttoaineessa oleva veden höyrystämiseen käytetty energia takaisin. Se on kuitenkin fakta, että jos tyhjän sähköauton akkuun ladataan vaikka 50 kilowattituntia energiaa, niin se matka minkä se taittaa sillä varauksella, niin siihen EI kulu yli 50 kilowattituntia. Katsos kun auto voi yhdellä kiihdytyksellä matkata vaikka miljoona kilometriä, tai teoriassa ikuisesti, sekä jarrutella ja kiihdytellä loputtomasti jos energian talteenotto toimisi 100% häviöttömästi JOS kitkaa ei olisi.m_kane kirjoitti: ↑To Kesä 13, 2019 6:28 pmMiksi ei voi olla yli yhden? Jos oletetaan (vaikkei näin tietenkään ole, muttei kovin kaukana olla), että sähkömoottorin ja voimalinjan hyötysuhde olisi 100%, eikö silloin hyötysuhde olisi tasan yksi? Tähän kun tuodaan lisäenergiaa jarrutuksista, kasvaa hyötysuhde tietysti tuosta yhdestä.
Löyhästi asiaa voi verrata ilmalämpöpumppuun. Siinäkin hyötysuhde huitelee helposti 3-5 välillä. Siinä lisäenergiaa otetaan ilmasta, sähköautossa jarrutusenergiasta.
-
- Viestit: 3583
- Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
- Paikkakunta: Jovensuu
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Joo kieltämättä hyötysuhde oli väärä sanavalinta. Voitaisiinko sähköautoissa sitten puhua tehokertoimesta? Ajatellaan taas teoreettista tilannetta että laitoksen hyötysuhde olis 100%. Tällöin esimerkiksi 50kwh varauksella pääsee vaikka 300km vaihtelevaa ajoa, jossa joudutaan vauhtia välillä jarruttamaan. Jos katolle laitetaan aurinkopaneeli, se lisää matkaa, vaikkapa 30km, olisko tehokerroin tällöin 1.1? Jos sama energia otetaan talteen jarrutuksista, miten se eroaa aurinkoenergiasta? Käytännön tilanne kuitenkin on, että autoa joudutaan jarruttamaan, jolloin liike-energiaa palaa hukkaan. Teoriassa taas kaikki energia käytettäisiin liikkeen tuottamiseen jolloin regenerointia ei tapahtuisi, mutta tämähän ei käytännössäntoteudu.
Belarus 825 turbo shitbox
-
- Viestit: 5331
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Siinä, että liike-energia on otettu akusta, viime kädessä lataukseen käytetystä sähköverkosta tai polttomoottorigeneraattorista, ja osa siitä saadaan takaisin jarrutusenergian talteenotolla. Aurinkoenergia on ulkopuolelta tulevaa energiaa, sitä ei ole otettu akusta.
Älkää nyt yrittäkö keksiä sitä ikiliikkujaa, se on todettu mahdottomaksi jo kauan sitten
-
- Viestit: 1114
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:42 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Sähköautoahan ei jarruteta muulla kuin sähkömoottorilla normaaliajossa. Tällöin kineettinen energia palaa akkuun. Käytännössä systeemi on äärimmäisen yksinkertainen. Kun moottorilla jarrutetaan se nostaa nk. välipiirin jännitettä ja kun välipiiri on yhtä kuin akku,niin energia palautuu erittäin korkealla hyötysuhteella takaisin akkuun.
Tätä samaa systeemiä on hyödynnetty teollisuuden koneissa jo ainakin 15 vuotta. Itse tein ensimmäisen välipiirin talteenottoa hyödyntävän koneen 2007. Nykyisin isot koneet tehdään suoraan välipiirin DC syötöllä, jossa on sitten samassa systeemissä verkohakkurit takaisinsyöttöä varten..
Tällä oli erittäin suuri merkirtys pyörivien koneiden energiankäytössä varsinkin koneissa jossa tarvitaan jarrutusta.
Tätä samaa systeemiä on hyödynnetty teollisuuden koneissa jo ainakin 15 vuotta. Itse tein ensimmäisen välipiirin talteenottoa hyödyntävän koneen 2007. Nykyisin isot koneet tehdään suoraan välipiirin DC syötöllä, jossa on sitten samassa systeemissä verkohakkurit takaisinsyöttöä varten..
Tällä oli erittäin suuri merkirtys pyörivien koneiden energiankäytössä varsinkin koneissa jossa tarvitaan jarrutusta.
Mystiikka on tiedon rajallisuutta.
-
- Viestit: 5331
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Pitää nyt vaan muistaa, kun tätä liike-energian talteenoton hyvää hyötysuhdetta hehkutetaan, että suuri osa käytetystä energiasta ei koskaan päädy auton liike-energiaksi, vaan kuluu sähköisiin ja mekaanisiin häviöihin, kitkaan ja ilmanvastukseen. Tämä on se energia, joka kulutetaan silloinkin, kun autolla ajetaan tasaisella maalla ja tasaisella nopeudella; se kulutus ei ole nolla!
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Sähköautot tulevat
Tähän aluksi se pyydetty "Kalja"-varoitus!
Vaikka itse sähköauton hyötysuhde olisi tasan 1.
Ei kokonaisuuden hyötysuhde kuitenkaan ole 1.
”Laskennallinen hyötysuhde voimalasta auton sähkömoottorin akseliin on moottorin osateholla alle 50 prosenttia”, Rauhala sanoo.
Sähköautoon laitetaan valmista energiaa, joka on valmistettu jossain kaukana muualla.
Polttikseen laitetaan energianlähdettä.
Kyllä, sekin on valmistettu jossakin kaukana, mutta samalla kaukana valmistetulla polttoaineella valmistetaan myös sähköauton energia.
On aivan höpöä puhua tuuli- tai aurinkoenergiasta auton energianlähteenä, niin kauan kun sähköä täytyy tehdä polttomoottorilla tai kivihiilellä. Sitten kun kaikki muukin sähkö tehdään päästöttömästi, voidaan myös autoon alkaa saamaan päästötöntä sähköä.
Eihän sellaisessa ideassa ole mitään järkeä, että sähköautoille tehdään päästötöntä energiaa ja vaikkapa kotitalouksille tehdään sähköä kivihiilestä.
Tai no, onhan siitä se hyöty että suurissa CITYissä voidaan ajella ilman pakokaasuja. Sillä taas ei ole mitään merkitystä ilmastonmuutoksen ehkäisyn kanssa. Pelkkää paikallista puhtautta, jossa ei tietenkään ole sinällään mitään vikaa.
Suomessa sellaista ei tarvita mitenkään kipeästi.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/ ... ad6e847eeb
Vaikka itse sähköauton hyötysuhde olisi tasan 1.
Ei kokonaisuuden hyötysuhde kuitenkaan ole 1.
”Laskennallinen hyötysuhde voimalasta auton sähkömoottorin akseliin on moottorin osateholla alle 50 prosenttia”, Rauhala sanoo.
Sähköautoon laitetaan valmista energiaa, joka on valmistettu jossain kaukana muualla.
Polttikseen laitetaan energianlähdettä.
Kyllä, sekin on valmistettu jossakin kaukana, mutta samalla kaukana valmistetulla polttoaineella valmistetaan myös sähköauton energia.
On aivan höpöä puhua tuuli- tai aurinkoenergiasta auton energianlähteenä, niin kauan kun sähköä täytyy tehdä polttomoottorilla tai kivihiilellä. Sitten kun kaikki muukin sähkö tehdään päästöttömästi, voidaan myös autoon alkaa saamaan päästötöntä sähköä.
Eihän sellaisessa ideassa ole mitään järkeä, että sähköautoille tehdään päästötöntä energiaa ja vaikkapa kotitalouksille tehdään sähköä kivihiilestä.
Tai no, onhan siitä se hyöty että suurissa CITYissä voidaan ajella ilman pakokaasuja. Sillä taas ei ole mitään merkitystä ilmastonmuutoksen ehkäisyn kanssa. Pelkkää paikallista puhtautta, jossa ei tietenkään ole sinällään mitään vikaa.
Suomessa sellaista ei tarvita mitenkään kipeästi.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/ ... ad6e847eeb
-
- Viestit: 9813
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Kitkaanhan se auton liikuttamiseen(se pyörille menevä voima) kuluva polttoaine kuluu polttomoottoriautossa 100 prosenttisesti. Massan kiihdyttämiseen kulutettu energia muuttuu lämmöksi jarruissa tai moottorissa, kaikista taloudellisimmassa tyylissä samaan kuin tasainen ajokin eli ilmanvastukseen ja renkaiden pyörimiseen. Tasaisessa nopeudessa taistellaan ilmanvastusta vastaan ja pienemmässä määrin renkaiden vierintävastukseen. Massan kiihdyttämiseen vaaditaan tietty energiamäärä, loppu on kitkaa. Avaruudessa ei ole kitkaa joten suht pienellä energiamäärällä se auto voi kulkea mukavaa 1km/s matkavauhtia lähimmälle tähdelle, 1200000 vuotta. Aika pieni keskikulutus, mitähän tästä markkinointimiehet saa hyötysuhteeksi?
-
- Viestit: 9813
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Kerrankin teikäläiseltä hyvä kirjoitus, pitäisköhän sun ottaa olutta vähän useammin?PuuhaPate kirjoitti: ↑Pe Kesä 14, 2019 12:02 am Tähän aluksi se pyydetty "Kalja"-varoitus!
Vaikka itse sähköauton hyötysuhde olisi tasan 1.
Ei kokonaisuuden hyötysuhde kuitenkaan ole 1.
”Laskennallinen hyötysuhde voimalasta auton sähkömoottorin akseliin on moottorin osateholla alle 50 prosenttia”, Rauhala sanoo.
Sähköautoon laitetaan valmista energiaa, joka on valmistettu jossain kaukana muualla.
Polttikseen laitetaan energianlähdettä.
Kyllä, sekin on valmistettu jossakin kaukana, mutta samalla kaukana valmistetulla polttoaineella valmistetaan myös sähköauton energia.
On aivan höpöä puhua tuuli- tai aurinkoenergiasta auton energianlähteenä, niin kauan kun sähköä täytyy tehdä polttomoottorilla tai kivihiilellä. Sitten kun kaikki muukin sähkö tehdään päästöttömästi, voidaan myös autoon alkaa saamaan päästötöntä sähköä.
Eihän sellaisessa ideassa ole mitään järkeä, että sähköautoille tehdään päästötöntä energiaa ja vaikkapa kotitalouksille tehdään sähköä kivihiilestä.
Tai no, onhan siitä se hyöty että suurissa CITYissä voidaan ajella ilman pakokaasuja. Sillä taas ei ole mitään merkitystä ilmastonmuutoksen ehkäisyn kanssa. Pelkkää paikallista puhtautta, jossa ei tietenkään ole sinällään mitään vikaa.
Suomessa sellaista ei tarvita mitenkään kipeästi.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/ ... ad6e847eeb
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Sähköautot tulevat
Minullakin on hetkeni.
Tai jotain.
Tai jotain.
-
- Viestit: 6693
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Tuossa on lainaus viestistäni 4.6.mauri kirjoitti: ↑Ti Kesä 04, 2019 11:53 am Sähköautoilun energiahyötysuhteen voi laskea kertomalla kaikkien sarjassa olevien laitteiden hyötysuhteet keskenään. Esimerkiksi vesivoimalla tuotettu. Paljonko vesiputouksen energiasta saadaan sinne Teslan pyöriin? Tällä kertaa ei huomioida voimalaitoksen rakentamiseen aikoinaan käytettyä energiaa, eikä sen käytön energian kulutusta. Seuraavat laitteet ovat sarjassa tässä energiaketjussa, osan niistä voi jättää pois riippuen siirtoverkon rakenteesta:
vesiturbiini
generaattori
generaattorin muuntaja 6 kV/110 kV
kantaverkon muuntaja 110 kV/400 kV
suurjännitelinja 400 kV
kantaverkon muuntaja 400 kV/110 kV
suurjännitelinja 110 kV
muuntaja 110 kV/20 kV
keskijännitelinja 20 kV
Muuntaja 20 kV/(400/230) V
400/230 V linja
400/230 V kiinteistöverkko
400/230 V AC/DC muunnin
akun lataushyötysuhde
akun purkaushyötysuhde
auton DC/AC muunnin
sähkömoottori
Jokainen voi laittaa kunkin osasen kohdalle haluamansa kertoimen. Yhdelläkään se ei ole 1,0 joillakin 0,95 tai sitten vähän parempi, monella paljon huonompi.
Mikäli keskimääräinen hyötysuhde olisi edes 0,95 niin vesiputouksen energiasta autoa kuljettamaan jäisi alle 50 %.
Tällöin PuuhaPate kritisoi laskelmaani.
Kas kummaa, nyt kun Tekniikka ja Talous lehdessä eräs DI saa saman tuloksen niin se yllättäen onkin aivan oikea lukema.
Jos PuuhaPaten kirjoittelun ajoittainen järkevyys johtuu oluen juomisesta, niin suosittelen harrastamaan sitä useamminkin.
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Sähköautot tulevat
Kyllä on mauri ollut herkkähipiäisellä tuulella, ja pahoittanut mielensä ihan oman mielikuVituksensa takia.mauri kirjoitti: ↑Pe Kesä 14, 2019 8:02 amTuossa on lainaus viestistäni 4.6.mauri kirjoitti: ↑Ti Kesä 04, 2019 11:53 am Sähköautoilun energiahyötysuhteen voi laskea kertomalla kaikkien sarjassa olevien laitteiden hyötysuhteet keskenään. Esimerkiksi vesivoimalla tuotettu. Paljonko vesiputouksen energiasta saadaan sinne Teslan pyöriin? Tällä kertaa ei huomioida voimalaitoksen rakentamiseen aikoinaan käytettyä energiaa, eikä sen käytön energian kulutusta. Seuraavat laitteet ovat sarjassa tässä energiaketjussa, osan niistä voi jättää pois riippuen siirtoverkon rakenteesta:
vesiturbiini
generaattori
generaattorin muuntaja 6 kV/110 kV
kantaverkon muuntaja 110 kV/400 kV
suurjännitelinja 400 kV
kantaverkon muuntaja 400 kV/110 kV
suurjännitelinja 110 kV
muuntaja 110 kV/20 kV
keskijännitelinja 20 kV
Muuntaja 20 kV/(400/230) V
400/230 V linja
400/230 V kiinteistöverkko
400/230 V AC/DC muunnin
akun lataushyötysuhde
akun purkaushyötysuhde
auton DC/AC muunnin
sähkömoottori
Jokainen voi laittaa kunkin osasen kohdalle haluamansa kertoimen. Yhdelläkään se ei ole 1,0 joillakin 0,95 tai sitten vähän parempi, monella paljon huonompi.
Mikäli keskimääräinen hyötysuhde olisi edes 0,95 niin vesiputouksen energiasta autoa kuljettamaan jäisi alle 50 %.
Tällöin PuuhaPate kritisoi laskelmaani.
Kas kummaa, nyt kun Tekniikka ja Talous lehdessä eräs DI saa saman tuloksen niin se yllättäen onkin aivan oikea lukema.
Jos PuuhaPaten kirjoittelun ajoittainen järkevyys johtuu oluen juomisesta, niin suosittelen harrastamaan sitä useamminkin.
En kritisoinut laskelmaasi, vaan arvioin sähköverkosta tulevan kotiin 86% voimalan tekemästä sähköstä.
DI sai tulokseksi 94%, joka on minusta vähän yläkanttiin?
Lopun pyysin sähköautomiehen laskemaan.
Hienoa että mauri osasi laskea sen oikein 50% luokkaan DI:n tapaan.
Elkää nyt aina pahoittako mieltänne vastauksistani ja totta puhuakseni eilen en pohtinut pelkän kaljan voimalla.
Oman panoksensa aivotyöskentelyyn antoi
-
- Viestit: 1114
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:42 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
On tietysti merkillepantavaa, että masinistit ovat löytäneet paremman nimityksen hyötysuhteelle kuin alan toimijat. Tässä Vattenfallin näkemys lämpöpumppujen HYÖTYSUHTEESTA, eivä sielläkään puhu muusta kuin hyötysuhteesta.
https://www.vattenfall.fi/ilmalampopump ... umppu-abc/
Toki lämpöpumppujen kohdalla on kyseessä energian siirto kompressorin avulla höyrystimen ja lauhduttimen välillä. Sähköautossahan tuo on kineettisen energian talteenottoa.
Tässä nyt pitää muistaa se, että verrataan samaa likkumista tarjolla olevaan vaihtoehtoon eli polttomoottoriin.
Ainakaan omalla tontillani ei mistään kulmalta pulppua sitä fossiilista polttoainetta suoraan tankkiin laitettavaksi, mutta sähköautoon sitä sieltä kyllä saa varsin yksinkertaisilla laitteilla, ainakin näin kesällä.
Nyt kun maailman tilanne on taas se mikä on ja öljyvaltioiden kuljetusten vuoksi öljyn saanti vaarantuu myös meillä. On sähköautoilijat tavallaan turvassa tältä kriisiltä. Jatkossakin kun sähköautoilu käyttäjien vastustuksesta huolimatta tulee laajenemaan ja lopulta voittamaan taistelun piolttomoottoreita vastaan, lopettaa se myös näiden öljyvaltioiden vallan maailmanpolitiikan heiluttajana. Tuskin mitään valtiota kiinnostaa silloin, mitä lentohiekkaa täynnä olevissa maissa tapahtuu.
https://www.vattenfall.fi/ilmalampopump ... umppu-abc/
Toki lämpöpumppujen kohdalla on kyseessä energian siirto kompressorin avulla höyrystimen ja lauhduttimen välillä. Sähköautossahan tuo on kineettisen energian talteenottoa.
Tässä nyt pitää muistaa se, että verrataan samaa likkumista tarjolla olevaan vaihtoehtoon eli polttomoottoriin.
Ainakaan omalla tontillani ei mistään kulmalta pulppua sitä fossiilista polttoainetta suoraan tankkiin laitettavaksi, mutta sähköautoon sitä sieltä kyllä saa varsin yksinkertaisilla laitteilla, ainakin näin kesällä.
Nyt kun maailman tilanne on taas se mikä on ja öljyvaltioiden kuljetusten vuoksi öljyn saanti vaarantuu myös meillä. On sähköautoilijat tavallaan turvassa tältä kriisiltä. Jatkossakin kun sähköautoilu käyttäjien vastustuksesta huolimatta tulee laajenemaan ja lopulta voittamaan taistelun piolttomoottoreita vastaan, lopettaa se myös näiden öljyvaltioiden vallan maailmanpolitiikan heiluttajana. Tuskin mitään valtiota kiinnostaa silloin, mitä lentohiekkaa täynnä olevissa maissa tapahtuu.
Mystiikka on tiedon rajallisuutta.
-
- Viestit: 3583
- Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
- Paikkakunta: Jovensuu
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Ei tässä yritetä ikiliikkujaa keksiä, vaan verrata sähköautoa polttomoottorilliseen. Sähköautossa osa kulutetusta energiasta saadaan takaisin käyttöön.tane II kirjoitti: ↑To Kesä 13, 2019 10:38 pmSiinä, että liike-energia on otettu akusta, viime kädessä lataukseen käytetystä sähköverkosta tai polttomoottorigeneraattorista, ja osa siitä saadaan takaisin jarrutusenergian talteenotolla. Aurinkoenergia on ulkopuolelta tulevaa energiaa, sitä ei ole otettu akusta.
Älkää nyt yrittäkö keksiä sitä ikiliikkujaa, se on todettu mahdottomaksi jo kauan sitten
Minusta on ihan sama, tuleeko se energia jarrutuksesta vai auringosta, se on joka tapauksessa energiaa, joka jäisi hyödyntämättä polttomoottoriautolla.
Belarus 825 turbo shitbox
-
- Viestit: 5526
- Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
- Paikkakunta: Länsi-Suomi
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Biokaasuautojen myynti on jo ohittanut täyssähköautojen myyntimäärän. https://www.kauppalehti.fi/uutiset/sahk ... 8474997bd9
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot], Bing [Bot] ja 57 vierailijaa