Sähköautot tulevat
-
- Viestit: 1167
- Liittynyt: La Helmi 14, 2009 11:33 am
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
K-latauksen hinnoittelupolitiikan varmaankin määrää se, miten saadaan kaupan pihalle maksimimäärä "hyviä" ja tyytyväisiä kaupan asiakkaita. Ei se miten kiinteät kustannukset saadaan parhaiten katettua. Taas pelkästään latausta myyvän yrityksen tavoite hinnoittelussa voi olla toinen. Näin siis markkinataloudessa.
- Aakku
- Viestit: 8281
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Ihminen nyt vain on ääliö.Superdexta-64 kirjoitti: ↑Ma Touko 31, 2021 4:09 pm Tuo nyt taas on ihan ääliömäistä muita liikkujia ajatellen, että varaa latauspaikan yli oman tarpeen.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 5523
- Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
- Paikkakunta: Länsi-Suomi
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Vetypakettiauton sarjavalmistus alkaa – kolmessa minuutissa yli 400 kilometriä toimintamatkaa
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/vety ... 11e471c722
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/vety ... 11e471c722
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
-
- Viestit: 7795
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Tuo vaikuttaa aika hyvältä.korjailija kirjoitti: ↑To Kesä 03, 2021 9:26 am Vetypakettiauton sarjavalmistus alkaa – kolmessa minuutissa yli 400 kilometriä toimintamatkaa
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/vety ... 11e471c722
Mitäköhän on hinnat?
Tankkaus täällä takapajulassa tietysti vielä mahdotonta.
-
- Viestit: 4544
- Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
- Paikkakunta: Tyrwää city
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Tällä foorumillakin osa väestä väittää kirkkain silmin, että sähköautojen latausinfran rakentaminen on posketon työ ja lähestulkoon mahdotonta suuremmalle autokannalle.
Kuinkahan sitten ollenkaan onnistuu paineistetun ja herkästi räjähtävän polttoaineen jakelu ja myynti
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
-
- Viestit: 1169
- Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 9:05 am
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Minä lähinnä mietin pösön matematiikkaa. Tankin koko oli vain 4,4kg. Tuollainen paku kuluttaa maantieajossa varmaankin 0,25kwh/km. Onko vety todella niin tymäkkää tavaraa, että polttokennon hyötysuhde huomioiden neljä ja puoli kiloa riittää 400km ajoon?
-
- Viestit: 12969
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Olen tuon suhteen hyvin skeptinen. Kaasumuodossa saattaisi vedyn tuotanto ja tankkaus onnistua jopa kotikonstein mutta nestemäisenä on molemmat melkein mahdotonta saada järkevästi järjestymään.EKo kirjoitti: ↑To Kesä 03, 2021 12:51 pmTällä foorumillakin osa väestä väittää kirkkain silmin, että sähköautojen latausinfran rakentaminen on posketon työ ja lähestulkoon mahdotonta suuremmalle autokannalle.
Kuinkahan sitten ollenkaan onnistuu paineistetun ja herkästi räjähtävän polttoaineen jakelu ja myynti
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 5523
- Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
- Paikkakunta: Länsi-Suomi
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Kyllä kannattaisi jonkun masinistin olla sitten yhteydessä tuonne Peugeotin pääkonttoriin etteivät ala moista tekemään kun se on täällä todettu että on ratkaisuna mahdoton
Jotain linkkejä tai asiantuntijalausuntoja olisi mielenkiintoista nähdä joissa todetaan että vetytankkaus ei onnistu.
Jotain linkkejä tai asiantuntijalausuntoja olisi mielenkiintoista nähdä joissa todetaan että vetytankkaus ei onnistu.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
-
- Viestit: 12969
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Totesin, että on järkevänä ratkaisuna mahdoton.täällä todettu että on ratkaisuna mahdoton
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 1870
- Liittynyt: La Helmi 02, 2013 11:30 am
- Paikkakunta: Keski-Uusimaa
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Eipä toi bensanjakelukaan mahdotonta ole ollut, jeesuksenaikaisillakaan vehkeillä. Ne vetyautot kun ei jää asumaan siihen mittarille vs. sähköauto ja niillä pystyy jopa ajamaankin ihan matkaakin. Ei sen tankkaus mikään ongelma ole, mutta sen vedyn tuotanto ainakin vielä on ongelmallista.
Ai niin, käännetäämpä vielä veistä sulaketaulussa, ei tullut sähkökikkaretta meidän taloyhtiöön yrittäjälle, kun viime talven jälkeen totesivat ettei sillä talvella mitään tee kun radalle jää joka päivä, hommasivat kaasuauton ja taas maailmapelastuu, ainakin mainos tarroissa.
Ai niin, käännetäämpä vielä veistä sulaketaulussa, ei tullut sähkökikkaretta meidän taloyhtiöön yrittäjälle, kun viime talven jälkeen totesivat ettei sillä talvella mitään tee kun radalle jää joka päivä, hommasivat kaasuauton ja taas maailmapelastuu, ainakin mainos tarroissa.
- valaut
- Viestit: 2777
- Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Minua on aina kiinnostanut vetytalous. Henkilökohtaisesti näkisin tuon mieluummin autojen polttoaineena, kuin sähkön. Mitään järkiperusteita asiaan en sano.
Motiva.fi:n sivuilta vedystä:
"Vedyn energiasisältö massayksikköä kohden on erittäin hyvä, lähes kolminkertainen bensiiniin ja dieselöljyyn verrattuna. Pienen tiheyden takia tilavuuteen suhteutettu energiatiheys on kuitenkin erittäin huono. Siksi vedyn varastoinnissa kaasumaisena on käytettävä erittäin korkeaa painetta; nykyisin jopa 700 bar on käytössä. Vetysäiliössä yhdistyy tiivis, teräksestä valmistettu sisäsäiliö ja hiilikuitukomposiitista tehty ulkovaippa, joka kantaa paineen aiheuttamat voimat.
Vaihtoehtoisesti vety voidaan muuttaa nestemäiseen olomuotoon jäähdyttämällä se -253 °C lämpötilaan. Nesteytetyn vedyn säilöissä on myös kaksikuorinen rakenne, jossa kuorten välissä on tehokas lämpöeristys. Tällainen säiliö vaatii käytännössä jatkuvaa jäähdyttämistä, muuten vety muuttuu takaisin kaasuksi. Siksi nestevety soveltuu parhaiten autoihin, jotka ovat jatkuvassa käytössä.".
LNG eli nesteytetty maakaasu (Gasum.fi):
"LNG on nesteytettyä maakaasua, joka muodostuu kun maakaasu nesteytetään miinus 162 asteiseksi. LNG on koostumukseltaan kirkasta, väritöntä ja myrkytöntä nestettä. Nesteytetys pienentää kaasun tilavuutta 600 kertaisesti, helpottaen kaasun varastointia ja mahdollistaen sen kuljetuksen kaasuverkoston ulkopuolisiin kohteisiin.".
Noissa molempien nesteytyksessä on sama ongelma, että kulutusta pitää olla koko ajan. Kun lämpötila nousee, niin nuo kaasuuntuvat ja paine nousee. Varastoissa kaasu poltetaan soihduissa, jos kulutusta ei ole, mutta autojen tapauksessa en näkisi soihdussa polttamista vaihtoehdoksi, jos auto seisoo pitkään.
Motiva.fi:n sivuilta vedystä:
"Vedyn energiasisältö massayksikköä kohden on erittäin hyvä, lähes kolminkertainen bensiiniin ja dieselöljyyn verrattuna. Pienen tiheyden takia tilavuuteen suhteutettu energiatiheys on kuitenkin erittäin huono. Siksi vedyn varastoinnissa kaasumaisena on käytettävä erittäin korkeaa painetta; nykyisin jopa 700 bar on käytössä. Vetysäiliössä yhdistyy tiivis, teräksestä valmistettu sisäsäiliö ja hiilikuitukomposiitista tehty ulkovaippa, joka kantaa paineen aiheuttamat voimat.
Vaihtoehtoisesti vety voidaan muuttaa nestemäiseen olomuotoon jäähdyttämällä se -253 °C lämpötilaan. Nesteytetyn vedyn säilöissä on myös kaksikuorinen rakenne, jossa kuorten välissä on tehokas lämpöeristys. Tällainen säiliö vaatii käytännössä jatkuvaa jäähdyttämistä, muuten vety muuttuu takaisin kaasuksi. Siksi nestevety soveltuu parhaiten autoihin, jotka ovat jatkuvassa käytössä.".
LNG eli nesteytetty maakaasu (Gasum.fi):
"LNG on nesteytettyä maakaasua, joka muodostuu kun maakaasu nesteytetään miinus 162 asteiseksi. LNG on koostumukseltaan kirkasta, väritöntä ja myrkytöntä nestettä. Nesteytetys pienentää kaasun tilavuutta 600 kertaisesti, helpottaen kaasun varastointia ja mahdollistaen sen kuljetuksen kaasuverkoston ulkopuolisiin kohteisiin.".
Noissa molempien nesteytyksessä on sama ongelma, että kulutusta pitää olla koko ajan. Kun lämpötila nousee, niin nuo kaasuuntuvat ja paine nousee. Varastoissa kaasu poltetaan soihduissa, jos kulutusta ei ole, mutta autojen tapauksessa en näkisi soihdussa polttamista vaihtoehdoksi, jos auto seisoo pitkään.
- valaut
- Viestit: 2777
- Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Varmaan myös suuri ero jäähdyttää jokin asia 162 tai 253 asteiseksi.
Painepulloissa vetyä tietysti AGA:lta saa siinä, missä muitakin kaasuja.
Edit: Siis jutussa ei selvinnyt, missä muodossa vety tankataan. Tämä kiinnostaisi kovin.
Painepulloissa vetyä tietysti AGA:lta saa siinä, missä muitakin kaasuja.
Edit: Siis jutussa ei selvinnyt, missä muodossa vety tankataan. Tämä kiinnostaisi kovin.
-
- Viestit: 1316
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Taidat trollata Tais vaan loppua naapurilta rahat kesken, sitten selitellään. Sarjassamme taloyhtiössäasumisen ihanuuksia, joista en ole onneksi joutunut nauttimaan ja johon tokko koskaan päädyn jos se yhtään on itsestä kiinni.C20 kirjoitti: ↑To Kesä 03, 2021 4:18 pm Ai niin, käännetäämpä vielä veistä sulaketaulussa, ei tullut sähkökikkaretta meidän taloyhtiöön yrittäjälle, kun viime talven jälkeen totesivat ettei sillä talvella mitään tee kun radalle jää joka päivä, hommasivat kaasuauton ja taas maailmapelastuu, ainakin mainos tarroissa.
Toki saahan tuonkin mieleiseksi kun vetää mutkat suoraksi.
Jokos ne suurteholaturit on asennettu sinne teidän yhtiöön?
Kaasulla ei tee tässä maassa mitään kun jakelu tyssää keskisuomeen ja autojen valmistuskin lienee loppunut.
Toki kun ei autoile ollenkaan, niin kyllähän sillä myönteinen ilmastovaikutus on. Jos ei muten, niin ilman laatuun ainakin ja tiellä enemmän tilaa muilla.
Harrilla taitaa olla herkkä hipiä ;- ) t: Tietäjä
- valaut
- Viestit: 2777
- Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/ ... 0d6b4921abHarri S kirjoitti: ↑To Kesä 03, 2021 5:26 pmTaidat trollata Tais vaan loppua naapurilta rahat kesken, sitten selitellään. Sarjassamme taloyhtiössäasumisen ihanuuksia, joista en ole onneksi joutunut nauttimaan ja johon tokko koskaan päädyn jos se yhtään on itsestä kiinni.C20 kirjoitti: ↑To Kesä 03, 2021 4:18 pm Ai niin, käännetäämpä vielä veistä sulaketaulussa, ei tullut sähkökikkaretta meidän taloyhtiöön yrittäjälle, kun viime talven jälkeen totesivat ettei sillä talvella mitään tee kun radalle jää joka päivä, hommasivat kaasuauton ja taas maailmapelastuu, ainakin mainos tarroissa.
Toki saahan tuonkin mieleiseksi kun vetää mutkat suoraksi.
Kaasulla ei tee tässä maassa mitään kun jakelu tyssää keskisuomeen ja autojen valmistuskin lienee loppunut.
Toki kun ei autoile ollenkaan, niin kyllähän sillä myönteinen ilmastovaikutus on. Jos ei muten, niin ilman laatuun ainakin ja tiellä enemmän tilaa muilla.
Varmaan liittyy vastaavaan asiaan. Ei puhuta siis henkilöautoista.
-
- Viestit: 1316
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Artikkeli vain tilaajille, mutta onhan tuossa jo muutaman kuukauden mittava kokemus joka sopii ohjenuoraksi.
Taitaa yrittäjällä olla oma lehmä muutenkin ojassa (vaatii investointeja) mutta sopivasti tulkiten huono juttuhan tuo on. Tai sitten ei.
Kahdesta pienestä kuorma-autosta...
Taitaa yrittäjällä olla oma lehmä muutenkin ojassa (vaatii investointeja) mutta sopivasti tulkiten huono juttuhan tuo on. Tai sitten ei.
Kahdesta pienestä kuorma-autosta...
Harrilla taitaa olla herkkä hipiä ;- ) t: Tietäjä
-
- Viestit: 12969
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Vedyn vaarallisuuteen ei vielä ole törmätty paljoakaan, kun eihän tuota ole ollut vielä käytössä missään. Kunhan nuo yleistyvät ja kalusto kuluu, tulee väkisin onnettomuuksia ja kalustovuotoja ja räjähdyksiä siellä täällä. Lopulta tuo saatetaan tulla jopa kieltämään liikennekäytössä. Mitä tapahtuisi esim. tunnelionnettomuudessa, missä nestemäistä vetyä kuljettava rekka kolaroisi ja vedyt vuotavat säiliöistä pihalle? Muuttuisiko tunneli kahteen suuntaan ampuvaksi haulikoksi?
Tekemällä virheistä oppii.
- valaut
- Viestit: 2777
- Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Mitä tapahtuu, jos LNG:tä kuljettava rekka vaurioituu tunnelissa? Noita nyt kuitenkin liikkuu. Nestekaasua on kuljetettu jo kymmeniä vuosia mobiilisti ja paljon kuljetetaankin. On muuten helpommin räjähtävää, mitä maakaasu. Maakaasulla on pienempi "ikkuna" % ilman kanssa, jolloin leimahtaa, kuin nestekaasulla.Superdextaaja kirjoitti: ↑To Kesä 03, 2021 6:42 pm Mitä tapahtuisi esim. tunnelionnettomuudessa, missä nestemäistä vetyä kuljettava rekka kolaroisi ja vedyt vuotavat säiliöistä pihalle? Muuttuisiko tunneli kahteen suuntaan ampuvaksi haulikoksi?
En yritä veetuilla tai päteä, mutta kyllä noita aineita jo kulkee.
- valaut
- Viestit: 2777
- Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Menee vielä enemmän offtopic, mitä edelliset, mutta Gasum kertoi minulle kaasuputkiston koulutuksessa, että jos tulee kaasupalo, niin pitää vain sulkea venttiili ja palo sammuu.
Turvallista ja helppoa.
Turvallista ja helppoa.
- Aakku
- Viestit: 8281
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
- valaut
- Viestit: 2777
- Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Tuota juuri tarkoitin...Aakku kirjoitti: ↑To Kesä 03, 2021 9:49 pmKävisi neuvomassa Malmilla.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008013447.html
Edit: No tuo on hiukan eri asia, kun koko säiliö palaa (Gasum:in maakaasukiulu oli kymmenien kilometrien päässä), mutta kuulosti helpolta, kun kysyttiin, että mitä jos tulee tulipalo? "Venttiili kiinni ja palo sammuu.". Nykyiset nestekaasusäiliöt kait tehdään maanalaisiksi säiliöksi. Syytä en tiedä.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 19 vierailijaa