Sähköautot tulevat

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Superdexta-64
Viestit: 3570
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Niin tai laittais vain suorat vastukset jotka voi erikseen kytkeä päälle puhaltimeen, lyhentää tietysti toimintamatkaa. Luulen että ei ole kovissa pakkasissa paljoa kilometrejä tehty näiden asioiden parissa. Voihan se tietysti olla että ominaisuus on jo autossa mutta ei ole softasta ohjelmoitu...
Ford 6610 -88
jussi77
Viestit: 4468
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Kovalla pakkasellahan luulis olevan parempi ajaa kovempaa, jolloin moottorista ja sen ohjauskomponenteista tulee enemmän häviöitä. Vai eikö niiden tuottamaa häviölämpöä käytetä hyödyksi ohjaamon lämmitykseen?
transit
Viestit: 973
Liittynyt: Pe Elo 30, 2019 8:52 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja transit »

vaniljacreme kirjoitti: Ma Tammi 25, 2021 11:23 am
zukka kirjoitti: Ma Tammi 25, 2021 10:21 am
vaniljacreme kirjoitti: Ma Tammi 25, 2021 10:14 am
rautakasa kirjoitti: Su Tammi 24, 2021 10:16 pm
zukka kirjoitti: Su Tammi 24, 2021 9:46 pmKukaan ei vielä vastannut että mitä tapahtuu jos lasit eivät pysy pakkasella auki? Maksaako valmistaja sakot, taksit, laina-auton vai miten edetään?
Hän katsoo vaikka videoita, joissa Norjassa ajellaan sähköautoilla -30 asteen keleissä ja kylmemmässäkin. Kyllä ne autot lämpenee. Just katoin kanadalaisen videon, jossa heppu laittoi autonsa lämpenemään -34 asteen pakkasella ja neljän minuutin päästä autossa oli 20 astetta lämmintä.

Jotenkin vaikuttaa siltä, että nämä parhaat "asiantuntijat" varovat altistumista faktoille, jotta voivat jatkaa uskomustensa levittämistä muille. Sama ilmiö molemmin puolin. Olen itse yrittänyt avoimin mielin kaivaa tietoa sähköautoista jo vuosien ajan netistä, koeajamalla autoja ja myös seuraamalla vaimon sähköautoilua. Toivon, että seuraava autoni on täyssähköauto - nyt piti tyytyä hybridiin, koska pohjoisen reissuilla mm. latausasemien puute olisi ongelma.
just tossa suomalaista teslakuskin videota kattelin ja parissa minuutissa on kabiini lämmin jos äkkilähtöä meinaa. paremmin taitaa näissä se lämmitys pelata mitä perus autoissa. voihan se lämmityskenno kusahtaa kesken matkan ja kylmä tulee, maksaako autoyhtiöt sakot tuskin?
Onko eri asia jos toisella ei ole toimiessaankaan mahdollista ajaa tietyn pakkasen yli moottoritiellä kun että kerran elämässä hajoaisi lämppärin kenno pakkasella?
Eihän rikkinäisellä autolla tietenkään saisi ajaa.

Jos kuvitellaan että teslalla voisikin ajaa, niin voiko kaikilla merkeillä?
Tosin tm autohan oli tesla...

Tottakai saa olla mielipiteitä ja sähköauto on luultavasti seuraava kalliimpi auto itsellekin,mutta jos suomalaiset ajavat jotain autoa testissä ja kertovat sen huonoja puolia niin vastakohdaksi otetaan paikoillaan lämmitystä? Kuitenkin sama porukka testailee talvirenkaitakin ja sen perusteella johonkin renkaaseen uskotaan niin tähän testiin ei uskota?

Toinen erikoisuus että aletaan vertaamaan selkeää auton hajoamista tuohon ettei testin auto nyt vaan pysynyt lämpimänä.
Jos testin autosta olisi hajonnut lämpöpumppu niin olisiko sitä järkevää verrata siinä vaiheessa enää polttomoottoriauton lämpeämiseen?

Se ei ollut auton syy ettei latausasemat toimineet.

Onko näissä 40 tai 50 kwh zoeissa akun lämmitys tai jäähdytys?
hmm..nyt täytyy ottaa sanoja takasin päin kun luin ton tm testin. kaipa se ilmalämpöpumpun raja tulee jossakin kohdin vastaan eihä nää kotioloissakaan yli -25 oikein meinaa pelata. tosin kyllä normaali autokin riippuen merkistä aika kolkko ja kylmä on noilla lämmöillä. joku ford focus 1.6 dieselillä aika hilpakkaa kyytiä jo -25 kohdalla.
Hyvin riittää fordissa lämpö kun on koko keula tukittu
Mököttäjä
Viestit: 1172
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 9:05 am
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Mököttäjä »

zukka kirjoitti: Su Tammi 24, 2021 11:25 am
m_kane kirjoitti: Su Tammi 24, 2021 12:23 am Jutussa viedään sähköauto juuri sinne epämukavuusalueelle mihin se ei ole tarkoitettu. Pitkien matkojen taitoon ja ääripakkasiin. Noita pakkasia on Suomessakin todella harvoin ja monet polttomoottoriautotkaan ei kovin lämpimiä ole noilla keleillä, jos edes lähtevät käyntiin.

Edelleenkin sähköauto tulee hankkia sille soveltuvaan käyttöön. Maan päästä päähän matkustaminen ei sitä ole.
Itsellä olisi täydellinen vaihtoehto lyhyemmälläkin rangella työautoksi, vaimolle sopisi myös. Talouden ainoaksi ajoneuvossa en ottaisi.
Kolmas ehkä vähiten vaikuttava syy on että suurin osa on etuvetoja.
Tämä itseasiassa ei pidä paikkaansa, sähköautoissa on paljone nemmän takavetoja mihin on totuttu. Teslat Vw ID3, ID4 ja Skoda Enyaq ainakin ovat joko taka-tai nelivetoisia varustetasosta riippuen.
zukka
Viestit: 7808
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja zukka »

Mököttäjä kirjoitti: Ma Tammi 25, 2021 12:28 pm
zukka kirjoitti: Su Tammi 24, 2021 11:25 am
m_kane kirjoitti: Su Tammi 24, 2021 12:23 am Jutussa viedään sähköauto juuri sinne epämukavuusalueelle mihin se ei ole tarkoitettu. Pitkien matkojen taitoon ja ääripakkasiin. Noita pakkasia on Suomessakin todella harvoin ja monet polttomoottoriautotkaan ei kovin lämpimiä ole noilla keleillä, jos edes lähtevät käyntiin.

Edelleenkin sähköauto tulee hankkia sille soveltuvaan käyttöön. Maan päästä päähän matkustaminen ei sitä ole.
Itsellä olisi täydellinen vaihtoehto lyhyemmälläkin rangella työautoksi, vaimolle sopisi myös. Talouden ainoaksi ajoneuvossa en ottaisi.
Kolmas ehkä vähiten vaikuttava syy on että suurin osa on etuvetoja.
Tämä itseasiassa ei pidä paikkaansa, sähköautoissa on paljone nemmän takavetoja mihin on totuttu. Teslat Vw ID3, ID4 ja Skoda Enyaq ainakin ovat joko taka-tai nelivetoisia varustetasosta riippuen.
No joo, teslat on ok vetotavan puolesta mutta ei hinnan (minulle)

Id4 taitaa olla vasta tulossa ja muutenkin tahtonut vähän vältellä ostamasta maailman velkaisimman yhtiön tuotteita. Joku ne korot, sakot, päästöhuijaukset maksaa eikä se maksaja varmaan löydy toisen merkin kuljettajista.
m_kane
Viestit: 3583
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja m_kane »

Mököttäjä kirjoitti: Ma Tammi 25, 2021 12:28 pm Tämä itseasiassa ei pidä paikkaansa, sähköautoissa on paljone nemmän takavetoja mihin on totuttu. Teslat Vw ID3, ID4 ja Skoda Enyaq ainakin ovat joko taka-tai nelivetoisia varustetasosta riippuen.
Itse on kyllä vaikea keksiä perusteluita miksi käyttöauton pitäisi olla takavetoinen.
Toki takaveto on "kivempi" ajaa, mutta veikkaan että nykyautojen ajonvakautus vie senkin ajamisen ilon siitä pois, kun luistot otetaan kiinni ennenkuin ne alkavat.
Etuveto onkin sitten kaikilta muilta ominaisuuksilta parempi, etenkin talvella. Ehkä pakettiautossa voisin hyväksyä takavetoisuuden, mikäli jatkuvasti ajetaan isolla kuormalla, tyhjänä ajettaessa etuveto siinäkin parempi.

Ja puhun nimenomaan käyttökamppeista, harrastevehkeissä asia on kokonaan toinen.

Nelivedot tietysti vielä oma lukunsa.
Belarus 825 turbo shitbox
zukka
Viestit: 7808
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja zukka »

m_kane kirjoitti: Ma Tammi 25, 2021 1:13 pm
Mököttäjä kirjoitti: Ma Tammi 25, 2021 12:28 pm Tämä itseasiassa ei pidä paikkaansa, sähköautoissa on paljone nemmän takavetoja mihin on totuttu. Teslat Vw ID3, ID4 ja Skoda Enyaq ainakin ovat joko taka-tai nelivetoisia varustetasosta riippuen.
Itse on kyllä vaikea keksiä perusteluita miksi käyttöauton pitäisi olla takavetoinen.
Toki takaveto on "kivempi" ajaa, mutta veikkaan että nykyautojen ajonvakautus vie senkin ajamisen ilon siitä pois, kun luistot otetaan kiinni ennenkuin ne alkavat.
Etuveto onkin sitten kaikilta muilta ominaisuuksilta parempi, etenkin talvella. Ehkä pakettiautossa voisin hyväksyä takavetoisuuden, mikäli jatkuvasti ajetaan isolla kuormalla, tyhjänä ajettaessa etuveto siinäkin parempi.

Ja puhun nimenomaan käyttökamppeista, harrastevehkeissä asia on kokonaan toinen.

Nelivedot tietysti vielä oma lukunsa.
Makuasioita kai.
Omasta mielestä tilaisuuden tullen on hauska pystyä vähän leikkimään samantien eikä tarvitse lähteä hakemaan erikseen harrasteautoa.
Korjaukset ja huolto on omasta mielestä paljon helpompaa kun moottori on pitkittäin. Joku pösö on ihan viimesiä vehkeitä missä haluaa taistella imusarjaa irti moottorin ja tulipellin välissä.

Etuveto on kiva kesällä asfaltti mutkatiellä.
Lumessa etenee paremmin varmaankin,mutta en vielä vetotavan takia ole lumeen kiinni jäänyt.

Hyvä vaan että tekevät näistä myös takavetoisia. Ne ostaa ketkä haluaa.
Mikko Tuominen

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Mikko Tuominen »

Etuvedon vetely liukkaalla, suurempi kääntösäde ja ihan vaan "luonnottomuus", etuvedon pitäisi olla ainoastaan lisävaruste.
Avatar
Aakku
Viestit: 8292
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Mikko Tuominen kirjoitti: Ma Tammi 25, 2021 1:36 pm Etuvedon vetely liukkaalla, suurempi kääntösäde ja ihan vaan "luonnottomuus", etuvedon pitäisi olla ainoastaan lisävaruste.
Takavetoko ei vetele. :)
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
zukka
Viestit: 7808
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja zukka »

Aakku kirjoitti: Ma Tammi 25, 2021 1:48 pm
Mikko Tuominen kirjoitti: Ma Tammi 25, 2021 1:36 pm Etuvedon vetely liukkaalla, suurempi kääntösäde ja ihan vaan "luonnottomuus", etuvedon pitäisi olla ainoastaan lisävaruste.
Takavetoko ei vetele. :)
Ei se omasta mielestä vetele ollenkaan silleen. Tarjoaa sitten perää sivulle jos oikean puoleinen pedaali on liian syvällä.

Tuon kääntösäteen unohdinkin kun on tottunut siihen että auto kääntyy ympäri normaalisti tiellä tai risteyksessä eikä tarvitse pakilla käyttää välissä.
Hollo
Viestit: 1001
Liittynyt: Ti Loka 29, 2013 8:33 am
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Hollo »

Minulla on edelleen se ongelma kun ajan nyt 65 tkm ajetulla Skoda Octavialla (arvo ~10k€), jos ostaisin käytetyn sähköauton (vetomassa 750 kg jarruttomana), niin halvin vaihtoehto (ainakin tuolla Nettiauton haulla) noin 64 k€:n Volvo XC40 P8. Tietysti auto lähes uusi, mutta hinta tuntuu silti melko suolaiselta!
Kauppalehden laskelman mukaan uuden auton arvo puolittuu 5:ssä vuodessa, jolloin tuolla sähköautolla säästäminen tulisi melko kalliiksi (~30 k€)
Valmet 361 -63 (ex)
David Brown 885 -73
Hollola
Mököttäjä
Viestit: 1172
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 9:05 am
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Mököttäjä »

Hollo kirjoitti: Ma Tammi 25, 2021 2:04 pm Minulla on edelleen se ongelma kun ajan nyt 65 tkm ajetulla Skoda Octavialla (arvo ~10k€), jos ostaisin käytetyn sähköauton (vetomassa 750 kg jarruttomana), niin halvin vaihtoehto (ainakin tuolla Nettiauton haulla) noin 64 k€:n Volvo XC40 P8. Tietysti auto lähes uusi, mutta hinta tuntuu silti melko suolaiselta!
Kauppalehden laskelman mukaan uuden auton arvo puolittuu 5:ssä vuodessa, jolloin tuolla sähköautolla säästäminen tulisi melko kalliiksi (~30 k€)
Eikös Octavia noilla metreillä maksa lähemmäs 20k€ vielä?
Sähköautoissa suurempi ongelma on jarrullinen vetomassa mikä usein on hyvin pieni, jarruton on monessa tuo 750kg ainakin Id4 ja Teslat. Id alkaen hinta on kaiketi 40k€ pinnassa, mutta onhan se selvä, että ei uuden auton osto mikään varsinainen investointi ole, vaan takkiin tulee reippaasti sähköllä tai ilman.
Avatar
Aakku
Viestit: 8292
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Aakku »

zukka kirjoitti: Ma Tammi 25, 2021 1:56 pm Ei se omasta mielestä vetele ollenkaan silleen. Tarjoaa sitten perää sivulle jos oikean puoleinen pedaali on liian syvällä.

Tuon kääntösäteen unohdinkin kun on tottunut siihen että auto kääntyy ympäri normaalisti tiellä tai risteyksessä eikä tarvitse pakilla käyttää välissä.
No takavetoinen Vito ainakin jää tasaisellekin kiinni talvella ilman kuormaa. Pyörät kyllä kääntyy, mutta kuivalla kelillä ulompi rengas jo kynsi.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Avatar
Aakku
Viestit: 8292
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Uutta sähköpakua pukkaa.
Kiinalainen pakettiauto Maxus e-Deliver 3. Riippuu varmaan hinnoittelusta menekki
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
zukka
Viestit: 7808
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja zukka »

Aakku kirjoitti: Ma Tammi 25, 2021 2:40 pm
zukka kirjoitti: Ma Tammi 25, 2021 1:56 pm Ei se omasta mielestä vetele ollenkaan silleen. Tarjoaa sitten perää sivulle jos oikean puoleinen pedaali on liian syvällä.

Tuon kääntösäteen unohdinkin kun on tottunut siihen että auto kääntyy ympäri normaalisti tiellä tai risteyksessä eikä tarvitse pakilla käyttää välissä.
No takavetoinen Vito ainakin jää tasaisellekin kiinni talvella ilman kuormaa. Pyörät kyllä kääntyy, mutta kuivalla kelillä ulompi rengas jo kynsi.
Toisessa ketjussa jo tuota käytiin läpi, hiacea saa työntää tyhjänä alamäestäkin irti talvella. Vitoa vasta tasaiselta. Silti kääntyy ympäri pienessä tilassa kokoisekseen

Tuohon toiseen kommenttiisi, laitoin jo aiemmin linkin tuosta kiinalaisesta.
nyffikaakoo
Viestit: 105
Liittynyt: Ti Maalis 04, 2008 12:19 am
Paikkakunta: pori
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja nyffikaakoo »

Eikohan ne meidän markkinat sen hinnan sanele...

Joskus oli jossain lehdessä juttu jossa kerrottiin että Kreikassa maahantuoja maksaa uudesta ässämersusta tehtaalle 25 tonnia. Varmaan ei Suomen maahantuoja aivan siihen hintaan saa? En tiedä... Arvelen kuitenkin että jos valtiomme säätää autoverotusta alaspäin niin tehdashinnat nousee samalla sekunnilla ylöspäin vähän kuin kompensoiden, ettei vain karkaa kätösistä menekki.

Heikolla uusien myynnillä taas on kiva painostaa valtiotakin auttamaan autotuojia ahdingosta. Kuluttajajathan ei kai apua tarvitse kun ne sopeutuu aina olosuhteisiin. Iloista antajaa herrat... no ei nyt rakasta mutta sietää jotenkuten.
Hollo
Viestit: 1001
Liittynyt: Ti Loka 29, 2013 8:33 am
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Hollo »

Onko kukaan törmännyt noihin Mobile uusien autojen tarjouksiin, tässä tarjotaan uutta Skoda Enyaq:a melko halvalla (30 500 €), on vaan vähän pitka toimitusaika (6 kk)
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 962250bfaa
Eikä tuossakaan ole vetokoukkua, kun panee hakuun vetokoukullisen Enyaq:n niin malliksi muuttuu Enyaq 80 iV
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 7508cae237
ja hinta nousee 54 300€:oon!
Muistelin jostain lukeneeni että tuohon 60 iV:hen pitäisi saada vetokoukun (750 kg:n vetomassalla)?
Valmet 361 -63 (ex)
David Brown 885 -73
Hollola
EKo
Viestit: 4542
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja EKo »

Hollo kirjoitti: Ma Tammi 25, 2021 2:04 pm Minulla on edelleen se ongelma kun ajan nyt 65 tkm ajetulla Skoda Octavialla (arvo ~10k€), jos ostaisin käytetyn sähköauton (vetomassa 750 kg jarruttomana), niin halvin vaihtoehto (ainakin tuolla Nettiauton haulla) noin 64 k€:n Volvo XC40 P8. Tietysti auto lähes uusi, mutta hinta tuntuu silti melko suolaiselta!
Kauppalehden laskelman mukaan uuden auton arvo puolittuu 5:ssä vuodessa, jolloin tuolla sähköautolla säästäminen tulisi melko kalliiksi (~30 k€)
Taitaa arvon puolittuminen olla sekä polttiksen, että sähköauton ongelma.
Muutenkin, jos vertaa eri ikäisiä, eri kilometreillä, eri merkkisiä, eri tyyppisiä, eri kokoisia, eri jne. autoja keskenään, niin ei taida tulokset ihan vertailukelpoisia olla.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Hollo
Viestit: 1001
Liittynyt: Ti Loka 29, 2013 8:33 am
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Hollo »

Jännä tuossa Enyaq:n teknisissä tiedoissa että siinä olisi erilevyiset renkaat edessä ja takana, eipä voi enää kierrättää renkaita edestä taakse?
Rengaskoko 235/55 R19 - 235/55 R19 edessä, 255/50 R19 takana - 235/50 R20
http://web.skoda.fi/lataukset/enyaq/eny ... 4cf58d7a1c
Vetomassat ovat samat 60 iV /80 iV
Valmet 361 -63 (ex)
David Brown 885 -73
Hollola
Hollo
Viestit: 1001
Liittynyt: Ti Loka 29, 2013 8:33 am
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Hollo »

EKo kirjoitti: Ma Tammi 25, 2021 3:22 pm
Hollo kirjoitti: Ma Tammi 25, 2021 2:04 pm Minulla on edelleen se ongelma kun ajan nyt 65 tkm ajetulla Skoda Octavialla (arvo ~10k€), jos ostaisin käytetyn sähköauton (vetomassa 750 kg jarruttomana), niin halvin vaihtoehto (ainakin tuolla Nettiauton haulla) noin 64 k€:n Volvo XC40 P8. Tietysti auto lähes uusi, mutta hinta tuntuu silti melko suolaiselta!
Kauppalehden laskelman mukaan uuden auton arvo puolittuu 5:ssä vuodessa, jolloin tuolla sähköautolla säästäminen tulisi melko kalliiksi (~30 k€)
Taitaa arvon puolittuminen olla sekä polttiksen, että sähköauton ongelma.
Muutenkin, jos vertaa eri ikäisiä, eri kilometreillä, eri merkkisiä, eri tyyppisiä, eri kokoisia, eri jne. autoja keskenään, niin ei taida tulokset ihan vertailukelpoisia olla.
Niin, vertasin vain omaa autoa halvimpaan omaan käyttöön sopivaan sähköautoon!
Valmet 361 -63 (ex)
David Brown 885 -73
Hollola
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: mh jkl, Mpaseppä, retsi, SPS1975 ja 59 vierailijaa