Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.
No niinpäs onkin. Harmin paikka, kun on aika hyvä artikkeli. Rahalla pääsee ja hevoselta saa vai mitenkä se meni..
Kuitenkin artikkeli käsittelee jonkun verran uutta tuotantotapaa litiumille maan uumenista geotermisen veden seasta suodatettuna. Muutenhan tuota tuotetaan avolouhoksilta pohjavesiä ja rikkihappoa käyttäen huuhteluun.
Selasin vanhaa Tieteen Kuvalehteä ja siinä oli pikkuartikkeli atomiautosta:
"Ford Motor Companyn suunnittelijat esittelivät vuonna 1958 Nucleon-nimisen konseptiauton, jonka oli määrä kulkea 8 000 kilometriä yhdellä polttoainesauvalla. Fordin mukaan Yhdysvaltoihin oli tarjoitus luoda yhtä kattava ydinpolttoaineen jakelujärjestelmä, kuin sen aikainen bensiiniasemaverkko oli. Hanke kuitenkin haudattiin pian, sillä Nucleon ei päässyt koskaan tuotantoon. Jotta autolla olisi voinut ajaa turvallisesti, se olis pitänyt varustaa vahvoilla säteilysuojilla. Ne olisivat tehneet autosta niin painavan, että se olisi tuskin pystynyt liikahtamaan paikoiltaan.".
Jotain tuollaisia hehkutettiin myös TM:ssä aikoinaan. Ja joystickillä ohjattavia autoja ja kaikenlaista muuta, jonka olemme sittemmin nähneet toteutuvan.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
On mielenkiintoista, että sähkön tuontia edelleenkin tarvitaan lähes 2GW teholla, vaikka ydinvoima ja vesivoima käyvät täydellä teholla. Olsiko jäähdytyskoneet niin kovalla teholla ? Aurinkosähköä pitäisi saada huomattavasti lisää: tällä hetkellä aurinkosähkön osuus kulutuksesta on 2,97%
Että voidaan ajatella, että vaikka sähköautojen kilowatit ovat pieni osa koko sähkönkulutuksesta, ne silti ladataan tuontisähköllä jopa kesäisin.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Ei se uskon asia ole. Alkuvuodesta kuitenkin pannu puhisee ja sähkö sihisee valtakunnan verkkoon.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
-SS- kirjoitti: ↑To Heinä 08, 2021 1:58 pm
On mielenkiintoista, että sähkön tuontia edelleenkin tarvitaan lähes 2GW teholla, vaikka ydinvoima ja vesivoima käyvät täydellä teholla. Olsiko jäähdytyskoneet niin kovalla teholla ? Aurinkosähköä pitäisi saada huomattavasti lisää: tällä hetkellä aurinkosähkön osuus kulutuksesta on 2,97%
Että voidaan ajatella, että vaikka sähköautojen kilowatit ovat pieni osa koko sähkönkulutuksesta, ne silti ladataan tuontisähköllä jopa kesäisin.
-SS-
Kulutushan on kuitenkin varsin pieni, noin 9000 MW, talven huippukulutukseen verrattuna. Yksi syy tuotannon pienuuteen on tietenkin sähkön ja lämmön yhteistuotannon vähäisyys (kaukolämpö ja lomakaudesta johtuen osin varmaan teolllisuuskin). Tuontisähkön hintakin tietysti vaikuttaa päätöksiin.
Aurinkosähkön hyötyä Suomessa rajoittaa pahasti se, että tuotanto on käytännössä nolla, silloin kun sähkön kulutus on suurinta!
OL3 ei paljoa auta sähkön tuonnin vähentämisessä, kun samaan aikaan kulutus lisääntyy, paitsi sähköautojen, myös muun fossiilisista polttoaineista luopumisen ja sähkön käyttöä suuresti lisäävien teollisuuden prosessimuutosten (esim Raahen rautatehdas) vuoksi.
On se muuten jännä - kun on vajaan vuoden ajanut hybridillä, niin nyt miettii, mikä riesa on käydä tankkaamassa, kun ei reitille osu huolto-asemaa. Sen verran pitkä lenkki tiedossa, ettei sähköllä pääse ja tankki on "hiukan" vajaa.. Kesäkelillä näyttää sähköllä pääsevän noin 90 km sekalaista (taajama/moottoritie/maantie/kylätie) ajoa per lataus.
tane II kirjoitti: ↑To Heinä 08, 2021 4:28 pm
...
OL3 ei paljoa auta sähkön tuonnin vähentämisessä, kun samaan aikaan kulutus lisääntyy, paitsi sähköautojen, myös muun fossiilisista polttoaineista luopumisen ja sähkön käyttöä suuresti lisäävien teollisuuden prosessimuutosten (esim Raahen rautatehdas) vuoksi.
Tuli tuosta mieleen, tietääkö kukaan, miten energiaomavaraisia nämä uudet biosellutehtaat ovat. Vanhan ajan sellutehtaiden lipeäkattiloiden höyryturbiineilla saatiin jopa aikaan energiaylijäämä, mutta lieneekö nykytehtailla vähemmän poltettavaa.
Kyllähän nämä uudet isot sellutehtaat tuottavat toki energiaa ylimääräisen tuotannossa tarvitsemattoman materiaalin poltolla esim. lämpönä vaikka kaukolämpöverkkoon, mutta kuka sitä lämpöä tarvitsee, kun mammuttimaisten haisunäätien lähellä ei kukaan halua asua? Äänekosken kyläkin vain jatkaa kutistumistaan alle 18 tuhannen asukkaan kitukyläksi, vaikka tehtaan tulemisella luvattiin vaikka mitä elpymistä paikkakunnalle ja puhuttiin vähintään 25 tuhannen asukkaan tavoitteista tehtaan valmistumisen jälkeisinä vuosina. Työsakki asustaa mieluummin Jyväskylän liepeillä tai ainakin niin kaukana, että ei tarvitse tehtaan löyhkässä asua.
Varkaudessa Stora Enso Oy:n ja Raumalla Metsä Fibre Oy:n tehtaita olen käynyt katselemassa ja haistelemassa, niin ei noissa ollut ilmassa perinteistä rahan ja kaurapuuron hajua. Vanhempaa sukupolvea kuitenkin. Ovat vahvasti plus merkkisiä energian tuotannossa ja käytössä.
-SS- kirjoitti: ↑To Heinä 08, 2021 1:58 pm
On mielenkiintoista, että sähkön tuontia edelleenkin tarvitaan lähes 2GW teholla, vaikka ydinvoima ja vesivoima käyvät täydellä teholla. Olsiko jäähdytyskoneet niin kovalla teholla ? Aurinkosähköä pitäisi saada huomattavasti lisää: tällä hetkellä aurinkosähkön osuus kulutuksesta on 2,97%
Että voidaan ajatella, että vaikka sähköautojen kilowatit ovat pieni osa koko sähkönkulutuksesta, ne silti ladataan tuontisähköllä jopa kesäisin.
-SS-
Kulutushan on kuitenkin varsin pieni, noin 9000 MW, talven huippukulutukseen verrattuna. Yksi syy tuotannon pienuuteen on tietenkin sähkön ja lämmön yhteistuotannon vähäisyys (kaukolämpö ja lomakaudesta johtuen osin varmaan teolllisuuskin). Tuontisähkön hintakin tietysti vaikuttaa päätöksiin.
Aurinkosähkön hyötyä Suomessa rajoittaa pahasti se, että tuotanto on käytännössä nolla, silloin kun sähkön kulutus on suurinta!
OL3 ei paljoa auta sähkön tuonnin vähentämisessä, kun samaan aikaan kulutus lisääntyy, paitsi sähköautojen, myös muun fossiilisista polttoaineista luopumisen ja sähkön käyttöä suuresti lisäävien teollisuuden prosessimuutosten (esim Raahen rautatehdas) vuoksi.
Eniten ihmetyttää Venäjän sähkön tuonti, varsinkin nykyisin, kun turvetuotanto on kovasti tapetilla.
Sillä mitä olen tuolta fingriitin sivulta seurannut, niin hiilenmustaa on Venäjän tuonti, aina pomppaa kulutetun CO2 arvot,
kun paljon tuodaan venäjältä.
Mitä tulee auringosähköön, niin olkiluoto 3 verran ainakin kannattaa sitäkin tehdä, on nimittäin yöllä kulutus sen
verran pienempää, mitä päivällä, joten vain tasaa vuorokausivaihtelua. Tuosta linkistä helppo seurata noita aiemmin
käsiteltyjä arvoja jokaisen asiasta kiinnostuneen.https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/s ... lman-tila/
AV kirjoitti: ↑To Heinä 08, 2021 11:54 pm
Eniten ihmetyttää Venäjän sähkön tuonti, varsinkin nykyisin, kun turvetuotanto on kovasti tapetilla.
Sillä mitä olen tuolta fingriitin sivulta seurannut, niin hiilenmustaa on Venäjän tuonti, aina pomppaa kulutetun CO2 arvot,
kun paljon tuodaan venäjältä.
Eihän sitä päättäjät mieti millä se tuontisähkö on tehty, kunhan se ei ole tehty suomessa, eikä varsinkaan turpeella.
Ei, vaikka turve olisikin vähemmän fossiilista kuin kivihiili.
Nykyoululaiset ovat herkkänenäisiä, kun pienetkin pölähdykset Stora-Ensolta aiheuttavat kitinää. Ennen oli suorastaan kevään merkki, kun Oulun keskustaa peitti sininen, kitkerä katku lännenpuoleisten tuulten puhaltaessa.
Nykyoululaiset ovat herkkänenäisiä, kun pienetkin pölähdykset Stora-Ensolta aiheuttavat kitinää. Ennen oli suorastaan kevään merkki, kun Oulun keskustaa peitti sininen, kitkerä katku lännenpuoleisten tuulten puhaltaessa.
Yksi tuttu vanhempi nainen sanoi, että kun tultiin nuorina Varkauteen, niin raha haisi. Syrjässä ei ollut töitä. Ja ei niitä ja ainakaan hyviä kaikille ollut siellä Varkaudessakaan.
Lännessä oli. Vuorikemiraan haettiin linja-autoilla Lapista asti työntekijöitä. ... Juttu menee aika kauas sähköautoista.
Superdextaaja kirjoitti: ↑To Heinä 08, 2021 11:05 pm
Kyllähän nämä uudet isot sellutehtaat tuottavat toki energiaa ylimääräisen tuotannossa tarvitsemattoman materiaalin poltolla esim. lämpönä vaikka kaukolämpöverkkoon, mutta kuka sitä lämpöä tarvitsee, kun mammuttimaisten haisunäätien lähellä ei kukaan halua asua? Äänekosken kyläkin vain jatkaa kutistumistaan alle 18 tuhannen asukkaan kitukyläksi, vaikka tehtaan tulemisella luvattiin vaikka mitä elpymistä paikkakunnalle ja puhuttiin vähintään 25 tuhannen asukkaan tavoitteista tehtaan valmistumisen jälkeisinä vuosina. Työsakki asustaa mieluummin Jyväskylän liepeillä tai ainakin niin kaukana, että ei tarvitse tehtaan löyhkässä asua.
Kyllä ne hajut on aika vähissä ollut tuolla kylän suunnalla, ja tänne meidän nurkille ei ole "tuoksuja" tullut yli kymmeneen vuoteen. Mutta tuo kyllä pitää paikkansa että luvattiin kymmenen kaunista ja tuhat muuta herkkua, kun se tehdas valmistuu. No työntekijät väheni, puuta menee enemmän, mutta sitten nuo väyläremontit, junat, kanavat, maantiet, niin kyllä kaivellaan syvältä kunnan kirstua jos kaikki vaatimukset joskus täytäntöön tulee!
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin. Konekansa.fi
Nykyoululaiset ovat herkkänenäisiä, kun pienetkin pölähdykset Stora-Ensolta aiheuttavat kitinää. Ennen oli suorastaan kevään merkki, kun Oulun keskustaa peitti sininen, kitkerä katku lännenpuoleisten tuulten puhaltaessa.
Yksi tuttu vanhempi nainen sanoi, että kun tultiin nuorina Varkauteen, niin raha haisi. Syrjässä ei ollut töitä. Ja ei niitä ja ainakaan hyviä kaikille ollut siellä Varkaudessakaan.
...
Juttu lähti teollisuuden sähköomavaraisuudesta, mikä taas liittyy kiinteästi liikenteen sähkönkäyttöön.
Jos vuoden kesäpuolen ylimääräinen aurinko- yms. -sähkö pystyttäisiinkin varastoimaan suhteellisen tehokkaasti talven varalle, ongelma olisi pitkälti ratkaistu. Saa sitten nähdä, onko vety minkäänlainen ratkaisu ongelmaan. Ainakin jotkut tahot sitä voimakkaasti lobbaavat.