Sähköautot tulevat
-
- Viestit: 4741
- Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
- Paikkakunta: orimattila
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
pysytäänkö aiheessa.
-
- Viestit: 571
- Liittynyt: Ma Syys 17, 2018 7:54 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
No ei, vaan kiihtyvyys on yhtä kuin teho joka sitä rengasta pyörittää. Traktrorin pyörässä riittää voimaa pienelläkin teholla mutta kiihtyykö?
-
- Viestit: 3120
- Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Ei nää turdodiisseli tuningit mitään ymmärrä näistä jutuista.
Ripeä Tesla painaa nappia niin savuttava nokikattila häipyy taustapeiliin ja se löpölle haiseva dimexi takkinen junnu
-
- Viestit: 1683
- Liittynyt: Ma Heinä 16, 2007 5:00 pm
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Muistelisin että Teslan pyörän pultit pitää kiristää 140 Nm tai jopa 175 Nm kireyteen. Jotenkin sillä väännöllä on jotain tekemistä asian kanssa...
-
- Viestit: 9812
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Fysiikkaa vaan ei kaikki tajua. Eipä siinä, oon itekki väittäny traktorin keulimisesta täälä joskus muinoin mutta oppia ikä kaikki.
Mikskohän moniin sähköautoihin ei saa koukkua, tai jos saa niin ei saa vetää kovin suurta kuormaa, vaikka liikennevaloissa TDI:iit ja CDI:iit jää? Niin, sitä sopii miettiä.
Mikskohän moniin sähköautoihin ei saa koukkua, tai jos saa niin ei saa vetää kovin suurta kuormaa, vaikka liikennevaloissa TDI:iit ja CDI:iit jää? Niin, sitä sopii miettiä.
-
- Viestit: 1697
- Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
https://www.car.info/en-se/audi/a4/a4-a ... 4888/specs
Laskee nyt vaikka tuosta perusritsasta maksimiväännön vetävällä akselilla, sitähän 8400 alun perin haki.
Laskee nyt vaikka tuosta perusritsasta maksimiväännön vetävällä akselilla, sitähän 8400 alun perin haki.
-
- Viestit: 5331
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Perusfysiikkaa:
F = m · a
P = F · v
(F voima, m massa, a kiihtyvyys, v nopeus, P teho)
Tuostapa sitten voi laskea vaikka sen, kuinka suureen nopeuteen asti se 700 hv riittää sudittamaan Teslan renkaita eli tuottaa 1 g (9,81 m/s²) kiihtyvyyden.
Momenttiin päästään tietysti kaavasta
P = ω · T
missä T on vääntömomentti ja ω akselin kulmanopeus.
F = m · a
P = F · v
(F voima, m massa, a kiihtyvyys, v nopeus, P teho)
Tuostapa sitten voi laskea vaikka sen, kuinka suureen nopeuteen asti se 700 hv riittää sudittamaan Teslan renkaita eli tuottaa 1 g (9,81 m/s²) kiihtyvyyden.
Momenttiin päästään tietysti kaavasta
P = ω · T
missä T on vääntömomentti ja ω akselin kulmanopeus.
-
- Viestit: 7808
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
En tuota osaa itse laskea,mutta laskisiko joku paljonko on eroa väännössä esim tuolla teslalla ja jollakin tehokkaalla bensa tai diesel laitteella paikaltaan lähdettäessä? Eihän polttomoottori usein anna parasta vääntöään tyhjäkäynniltä alkaen toisin kun sähkömoottorilla pitäisi kaikki voima olla käytössä samantien.tane II kirjoitti: ↑Su Helmi 23, 2020 11:15 pm Perusfysiikkaa:
F = m · a
P = F · v
(F voima, m massa, a kiihtyvyys, v nopeus, P teho)
Tuostapa sitten voi laskea vaikka sen, kuinka suureen nopeuteen asti se 700 hv riittää sudittamaan Teslan renkaita eli tuottaa 1 g (9,81 m/s²) kiihtyvyyden.
Momenttiin päästään tietysti kaavasta
P = ω · T
missä T on vääntömomentti ja ω akselin kulmanopeus.
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Sähköautot tulevat
Ferrarikin lähtee liikennevaloista käsittääkseni rivakasti, mutta miten lie vetokoukun saaminen autoon?8400 kirjoitti: ↑Su Helmi 23, 2020 10:27 pm Fysiikkaa vaan ei kaikki tajua. Eipä siinä, oon itekki väittäny traktorin keulimisesta täälä joskus muinoin mutta oppia ikä kaikki.
Mikskohän moniin sähköautoihin ei saa koukkua, tai jos saa niin ei saa vetää kovin suurta kuormaa, vaikka liikennevaloissa TDI:iit ja CDI:iit jää? Niin, sitä sopii miettiä.
Teslaan saa vetokoukun. Model 3 n.1000kg ja model X yli 2000kg kärrynpainot.
Kaikkia autoja ei vain ole suunniteltu kärryn vetäjiksi, vaikka voimaa olisikin.
-
- Viestit: 2778
- Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Uuteen Tojota Camryyn ei saa koukkua. Siksi kun sivistysmaissa ei tuon tyyppisellä autolla vedetä kärryä niin valmistaja ei ole katsonut aiheelliseksi tyyppihyväksyttää sitä kärryn vetämiseen.
-
- Viestit: 6082
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... PSQN6Mm2Xw
Kymppitonnilla ranskalainen sähköauto... jokaisen lippalakkihenkilöoletetun unelma. Äkkiä vastustava kansanliike pystyyn.
Kymppitonnilla ranskalainen sähköauto... jokaisen lippalakkihenkilöoletetun unelma. Äkkiä vastustava kansanliike pystyyn.
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
-
- Viestit: 5331
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Tarviikos tuo muuta, kuin että katsoo polttomoottorin tehodiagrammista tyhjäkäyntikierrosten maksimimomentin ja kertoo sen pienimmän vaihteen kokonaisvälityksellä? Vastaavasti Teslan sähkömoottorin momentin nollakierroksilla kertoo kokonaisvälityksellä. Jotain tietenkin häviää voimansiirron kitkavoimiin. Käytännössä kyllä taitolaji ottaa polttomoottorista maksimiteho tyhjäkäyntikierroksilla, tai ainakin pitää olla fiksu ruiskuboxi, joka pitää tyhjäkäyntikierrokset maksimimomenttiin saakka.zukka kirjoitti: ↑Ma Helmi 24, 2020 12:33 am En tuota osaa itse laskea,mutta laskisiko joku paljonko on eroa väännössä esim tuolla teslalla ja jollakin tehokkaalla bensa tai diesel laitteella paikaltaan lähdettäessä? Eihän polttomoottori usein anna parasta vääntöään tyhjäkäynniltä alkaen toisin kun sähkömoottorilla pitäisi kaikki voima olla käytössä samantien.
-
- Viestit: 1697
- Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Eihän se tarvitse. Esim tuo linkkaamani 2.0tdi Audi, 4800Nm ykkösellä max väännöllä. Tesla3 LR AWD laiskempi 4600Nm ja tehokkain 5700Nm.
Pyörävääntö on tosiaan kokonaisvälityssuhde kertaa vääntömomentti. Varsinaiseen työntövoimaan vaikuttaa sitten vielä renkaan säde.
Käytännössähän tuo Audi ei ehdi tehdä tuolla väännöllä muuta kuin kiljauttaa renkaita ja sitten pitääkin jo olla vaihtamassa vaihdetta kakkoselle, jolla onkin parhaimmillaankaan enää 2700Nm vetävällä akselilla. Samaan aikaan Tesla jatkaa varsin tasaisesti tuo 4600Nm jaettuna vetäville akseleille ilmanvastuksen toki hiljalleen kiristäessä otettaan kunnes saavuttaa huipputehonsa ja vääntömomentti alkaa laskea.
Kytkin on polttiksessa kätevä liikkellelähtöväännön kaiveluun, sähköpeleissäkin siitä voisi olla iloa.
Pyörävääntö on tosiaan kokonaisvälityssuhde kertaa vääntömomentti. Varsinaiseen työntövoimaan vaikuttaa sitten vielä renkaan säde.
Käytännössähän tuo Audi ei ehdi tehdä tuolla väännöllä muuta kuin kiljauttaa renkaita ja sitten pitääkin jo olla vaihtamassa vaihdetta kakkoselle, jolla onkin parhaimmillaankaan enää 2700Nm vetävällä akselilla. Samaan aikaan Tesla jatkaa varsin tasaisesti tuo 4600Nm jaettuna vetäville akseleille ilmanvastuksen toki hiljalleen kiristäessä otettaan kunnes saavuttaa huipputehonsa ja vääntömomentti alkaa laskea.
Kytkin on polttiksessa kätevä liikkellelähtöväännön kaiveluun, sähköpeleissäkin siitä voisi olla iloa.
-
- Viestit: 9812
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Se on kyllä totta että polttomoottoriautossa sitä suurta vääntöä on tarjolla vaan lyhyen aikaa, kun on jo vaihdettava isommalle vaihteelle ja kiihtyminen hidastuu. Mutta pointtini oli se, että kyllä sitä vääntöä niille vetoakseleille ja alustan osille saadaan jossain tilanteessa perus polttomoottoriautossakin vaikkei tehoa ole kuin puolet ja kiihtyminenkin vaan keskinkertaisen rivakkaa. Mun autossa on tarjolla teoriassa takapyörille 2270Nm per pyörä ja eteen 1500Nm, toki vaatis ainakin kärryn perään että se ykkösvaihteella antais kaikkensa.
-
- Viestit: 1318
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Nafti 19tkm Leafilla ajettu 10 kuukaudessa.
Kaikki sähkökulut (sähkö, siirto, perusmaksu) n.400€.
Edellisellä autollani bensakulut samoille kilsoille 2000€.
1600€:lla ostelee jo kaikkea kivaa ja jääpähän työmatkavähennyksistäkin vastaavasti enemmän jäljelle.
Ei katsastusmaksuja, vero ja huolto/korjauskustannukset vuodessa puolet Saabiin verrattuna, sillä makselee kaskot ja muut uuden auton kuluerät. Näin täällä etelässä.
Joten ei näitä kannata vielä ostaa.
Viiden vuoden jälkeen, kun omani on ostohintansa säästänyt ja muuttunut ilmaiseksi bensa-autoon verrattuna, on autojen hinnat jo paljon halvempia, akut suurempia, toimintasäde pidempi, sähkö halvempaa ja osimoilleen kaikki muukin autoilussa halvempaa. Autoilun veroja makselisin Saabistani kolmanteen kertaan ja lisänä ruuhkamaksut, mutta olispahan vetokoukku ja lapissa mökki.
No, enää 305 vrk matkaa täyteen vanhuuseläkkeeseen, joten saatan hukata tuon pois jo aikaisemmin, jos tuo edellä mainittu liikenteen ja autoilun ”halpuutus” ei toteudukaan.
Kaikki sähkökulut (sähkö, siirto, perusmaksu) n.400€.
Edellisellä autollani bensakulut samoille kilsoille 2000€.
1600€:lla ostelee jo kaikkea kivaa ja jääpähän työmatkavähennyksistäkin vastaavasti enemmän jäljelle.
Ei katsastusmaksuja, vero ja huolto/korjauskustannukset vuodessa puolet Saabiin verrattuna, sillä makselee kaskot ja muut uuden auton kuluerät. Näin täällä etelässä.
Joten ei näitä kannata vielä ostaa.
Viiden vuoden jälkeen, kun omani on ostohintansa säästänyt ja muuttunut ilmaiseksi bensa-autoon verrattuna, on autojen hinnat jo paljon halvempia, akut suurempia, toimintasäde pidempi, sähkö halvempaa ja osimoilleen kaikki muukin autoilussa halvempaa. Autoilun veroja makselisin Saabistani kolmanteen kertaan ja lisänä ruuhkamaksut, mutta olispahan vetokoukku ja lapissa mökki.
No, enää 305 vrk matkaa täyteen vanhuuseläkkeeseen, joten saatan hukata tuon pois jo aikaisemmin, jos tuo edellä mainittu liikenteen ja autoilun ”halpuutus” ei toteudukaan.
Harrilla taitaa olla herkkä hipiä ;- ) t: Tietäjä
-
- Viestit: 1482
- Liittynyt: Ke Maalis 15, 2006 7:41 pm
- Paikkakunta: Iisalmi
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Tuossa kiinnostava sähkömobiili kaupunkiin. Ja miksei maallekkin lyhyille matkoille.
https://www.is.fi/autot/art-2000006421987.html
"Jos Amiin (suomeksi ystävä) sitoutuu neljäksi vuodeksi, vuokrahinta on 19,90 euroa kuukaudessa".
Tarttis saada mokoma keksintö tuohon vuokra hintaan tänne Suomeenkin.
Lisäys. Akku riittää 70-100 km ajoon.
https://www.citroen.fi/citroen-maailma/ ... e-concept/
https://www.is.fi/autot/art-2000006421987.html
"Jos Amiin (suomeksi ystävä) sitoutuu neljäksi vuodeksi, vuokrahinta on 19,90 euroa kuukaudessa".
Tarttis saada mokoma keksintö tuohon vuokra hintaan tänne Suomeenkin.
Lisäys. Akku riittää 70-100 km ajoon.
https://www.citroen.fi/citroen-maailma/ ... e-concept/
Kubota B 5001 DT
-
- Viestit: 7808
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Paljonko arvon alenema on ollut saabiin verrattuna?Harri S kirjoitti: ↑La Helmi 29, 2020 2:35 pm Nafti 19tkm Leafilla ajettu 10 kuukaudessa.
Kaikki sähkökulut (sähkö, siirto, perusmaksu) n.400€.
Edellisellä autollani bensakulut samoille kilsoille 2000€.
1600€:lla ostelee jo kaikkea kivaa ja jääpähän työmatkavähennyksistäkin vastaavasti enemmän jäljelle.
Ei katsastusmaksuja, vero ja huolto/korjauskustannukset vuodessa puolet Saabiin verrattuna, sillä makselee kaskot ja muut uuden auton kuluerät. Näin täällä etelässä.
Joten ei näitä kannata vielä ostaa.
Viiden vuoden jälkeen, kun omani on ostohintansa säästänyt ja muuttunut ilmaiseksi bensa-autoon verrattuna, on autojen hinnat jo paljon halvempia, akut suurempia, toimintasäde pidempi, sähkö halvempaa ja osimoilleen kaikki muukin autoilussa halvempaa. Autoilun veroja makselisin Saabistani kolmanteen kertaan ja lisänä ruuhkamaksut, mutta olispahan vetokoukku ja lapissa mökki.
No, enää 305 vrk matkaa täyteen vanhuuseläkkeeseen, joten saatan hukata tuon pois jo aikaisemmin, jos tuo edellä mainittu liikenteen ja autoilun ”halpuutus” ei toteudukaan.
-
- Viestit: 798
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:32 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Tuossa on jo ideaa, jos hinta myös Suomessa on uutena 6000€.Yrjö kirjoitti: ↑La Helmi 29, 2020 4:12 pm Tuossa kiinnostava sähkömobiili kaupunkiin. Ja miksei maallekkin lyhyille matkoille.
https://www.is.fi/autot/art-2000006421987.html
"Jos Amiin (suomeksi ystävä) sitoutuu neljäksi vuodeksi, vuokrahinta on 19,90 euroa kuukaudessa".
Tarttis saada mokoma keksintö tuohon vuokra hintaan tänne Suomeenkin.
Lisäys. Akku riittää 70-100 km ajoon.
https://www.citroen.fi/citroen-maailma/ ... e-concept/
Allekirjoituspaikka myynnissä 5,99€/kk (ei määräaikaisuutta)
-
- Viestit: 5526
- Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
- Paikkakunta: Länsi-Suomi
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Sähköllä toimiva mopoauto se on eikä mikään kunnollinen auto
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
-
- Viestit: 798
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:32 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Citroen Ami voisi silti olla monelle riittävä. Kaupungissa ei saa ajaa kuin mopoauton nopeuksia ja kahden hengen kabiini riittää sekin usein. Ei tämä ole tarkoitettu Lapin reissuun.korjailija kirjoitti: ↑La Helmi 29, 2020 5:24 pm Sähköllä toimiva mopoauto se on eikä mikään kunnollinen auto
Allekirjoituspaikka myynnissä 5,99€/kk (ei määräaikaisuutta)
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Rami, Semrush [Bot] ja 80 vierailijaa