Sähköautot tulevat

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

vaniljacreme
Viestit: 4741
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

pysytäänkö aiheessa.
429
Viestit: 571
Liittynyt: Ma Syys 17, 2018 7:54 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja 429 »

No ei, vaan kiihtyvyys on yhtä kuin teho joka sitä rengasta pyörittää. Traktrorin pyörässä riittää voimaa pienelläkin teholla mutta kiihtyykö?
poweri
Viestit: 3120
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja poweri »

429 kirjoitti: Su Helmi 23, 2020 10:13 pm No ei, vaan kiihtyvyys on yhtä kuin teho joka sitä rengasta pyörittää. Traktrorin pyörässä riittää voimaa pienelläkin teholla mutta kiihtyykö?
Ei nää turdodiisseli tuningit mitään ymmärrä näistä jutuista.
Ripeä Tesla painaa nappia niin savuttava nokikattila häipyy taustapeiliin ja se löpölle haiseva dimexi takkinen junnu :)
TepaR
Viestit: 1683
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2007 5:00 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja TepaR »

Muistelisin että Teslan pyörän pultit pitää kiristää 140 Nm tai jopa 175 Nm kireyteen. Jotenkin sillä väännöllä on jotain tekemistä asian kanssa...
8400
Viestit: 9812
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Fysiikkaa vaan ei kaikki tajua. Eipä siinä, oon itekki väittäny traktorin keulimisesta täälä joskus muinoin mutta oppia ikä kaikki.
Mikskohän moniin sähköautoihin ei saa koukkua, tai jos saa niin ei saa vetää kovin suurta kuormaa, vaikka liikennevaloissa TDI:iit ja CDI:iit jää? Niin, sitä sopii miettiä.
skuikka
Viestit: 1697
Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja skuikka »

https://www.car.info/en-se/audi/a4/a4-a ... 4888/specs
Laskee nyt vaikka tuosta perusritsasta maksimiväännön vetävällä akselilla, sitähän 8400 alun perin haki.
tane II
Viestit: 5331
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja tane II »

Perusfysiikkaa:

F = m · a
P = F · v

(F voima, m massa, a kiihtyvyys, v nopeus, P teho)

Tuostapa sitten voi laskea vaikka sen, kuinka suureen nopeuteen asti se 700 hv riittää sudittamaan Teslan renkaita eli tuottaa 1 g (9,81 m/s²) kiihtyvyyden.

Momenttiin päästään tietysti kaavasta

P = ω · T

missä T on vääntömomentti ja ω akselin kulmanopeus.
zukka
Viestit: 7808
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja zukka »

tane II kirjoitti: Su Helmi 23, 2020 11:15 pm Perusfysiikkaa:

F = m · a
P = F · v

(F voima, m massa, a kiihtyvyys, v nopeus, P teho)

Tuostapa sitten voi laskea vaikka sen, kuinka suureen nopeuteen asti se 700 hv riittää sudittamaan Teslan renkaita eli tuottaa 1 g (9,81 m/s²) kiihtyvyyden.

Momenttiin päästään tietysti kaavasta

P = ω · T

missä T on vääntömomentti ja ω akselin kulmanopeus.
En tuota osaa itse laskea,mutta laskisiko joku paljonko on eroa väännössä esim tuolla teslalla ja jollakin tehokkaalla bensa tai diesel laitteella paikaltaan lähdettäessä? Eihän polttomoottori usein anna parasta vääntöään tyhjäkäynniltä alkaen toisin kun sähkömoottorilla pitäisi kaikki voima olla käytössä samantien.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

8400 kirjoitti: Su Helmi 23, 2020 10:27 pm Fysiikkaa vaan ei kaikki tajua. Eipä siinä, oon itekki väittäny traktorin keulimisesta täälä joskus muinoin mutta oppia ikä kaikki.
Mikskohän moniin sähköautoihin ei saa koukkua, tai jos saa niin ei saa vetää kovin suurta kuormaa, vaikka liikennevaloissa TDI:iit ja CDI:iit jää? Niin, sitä sopii miettiä.
Ferrarikin lähtee liikennevaloista käsittääkseni rivakasti, mutta miten lie vetokoukun saaminen autoon?
Teslaan saa vetokoukun. Model 3 n.1000kg ja model X yli 2000kg kärrynpainot.
Kaikkia autoja ei vain ole suunniteltu kärryn vetäjiksi, vaikka voimaa olisikin.
Mutteriuuno
Viestit: 2778
Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Mutteriuuno »

Uuteen Tojota Camryyn ei saa koukkua. Siksi kun sivistysmaissa ei tuon tyyppisellä autolla vedetä kärryä niin valmistaja ei ole katsonut aiheelliseksi tyyppihyväksyttää sitä kärryn vetämiseen.
tommi
Viestit: 6082
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja tommi »

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... PSQN6Mm2Xw

Kymppitonnilla ranskalainen sähköauto... jokaisen lippalakkihenkilöoletetun unelma. :lol: Äkkiä vastustava kansanliike pystyyn.
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
tane II
Viestit: 5331
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja tane II »

zukka kirjoitti: Ma Helmi 24, 2020 12:33 am En tuota osaa itse laskea,mutta laskisiko joku paljonko on eroa väännössä esim tuolla teslalla ja jollakin tehokkaalla bensa tai diesel laitteella paikaltaan lähdettäessä? Eihän polttomoottori usein anna parasta vääntöään tyhjäkäynniltä alkaen toisin kun sähkömoottorilla pitäisi kaikki voima olla käytössä samantien.
Tarviikos tuo muuta, kuin että katsoo polttomoottorin tehodiagrammista tyhjäkäyntikierrosten maksimimomentin ja kertoo sen pienimmän vaihteen kokonaisvälityksellä? Vastaavasti Teslan sähkömoottorin momentin nollakierroksilla kertoo kokonaisvälityksellä. Jotain tietenkin häviää voimansiirron kitkavoimiin. Käytännössä kyllä taitolaji ottaa polttomoottorista maksimiteho tyhjäkäyntikierroksilla, tai ainakin pitää olla fiksu ruiskuboxi, joka pitää tyhjäkäyntikierrokset maksimimomenttiin saakka.
skuikka
Viestit: 1697
Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Eihän se tarvitse. Esim tuo linkkaamani 2.0tdi Audi, 4800Nm ykkösellä max väännöllä. Tesla3 LR AWD laiskempi 4600Nm ja tehokkain 5700Nm.
Pyörävääntö on tosiaan kokonaisvälityssuhde kertaa vääntömomentti. Varsinaiseen työntövoimaan vaikuttaa sitten vielä renkaan säde.

Käytännössähän tuo Audi ei ehdi tehdä tuolla väännöllä muuta kuin kiljauttaa renkaita ja sitten pitääkin jo olla vaihtamassa vaihdetta kakkoselle, jolla onkin parhaimmillaankaan enää 2700Nm vetävällä akselilla. Samaan aikaan Tesla jatkaa varsin tasaisesti tuo 4600Nm jaettuna vetäville akseleille ilmanvastuksen toki hiljalleen kiristäessä otettaan kunnes saavuttaa huipputehonsa ja vääntömomentti alkaa laskea.

Kytkin on polttiksessa kätevä liikkellelähtöväännön kaiveluun, sähköpeleissäkin siitä voisi olla iloa.
8400
Viestit: 9812
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Se on kyllä totta että polttomoottoriautossa sitä suurta vääntöä on tarjolla vaan lyhyen aikaa, kun on jo vaihdettava isommalle vaihteelle ja kiihtyminen hidastuu. Mutta pointtini oli se, että kyllä sitä vääntöä niille vetoakseleille ja alustan osille saadaan jossain tilanteessa perus polttomoottoriautossakin vaikkei tehoa ole kuin puolet ja kiihtyminenkin vaan keskinkertaisen rivakkaa. Mun autossa on tarjolla teoriassa takapyörille 2270Nm per pyörä ja eteen 1500Nm, toki vaatis ainakin kärryn perään että se ykkösvaihteella antais kaikkensa.
Harri S
Viestit: 1318
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Harri S »

Nafti 19tkm Leafilla ajettu 10 kuukaudessa.
Kaikki sähkökulut (sähkö, siirto, perusmaksu) n.400€.
Edellisellä autollani bensakulut samoille kilsoille 2000€.
1600€:lla ostelee jo kaikkea kivaa ja jääpähän työmatkavähennyksistäkin vastaavasti enemmän jäljelle.
Ei katsastusmaksuja, vero ja huolto/korjauskustannukset vuodessa puolet Saabiin verrattuna, sillä makselee kaskot ja muut uuden auton kuluerät. Näin täällä etelässä.

Joten ei näitä kannata vielä ostaa.
Viiden vuoden jälkeen, kun omani on ostohintansa säästänyt ja muuttunut ilmaiseksi bensa-autoon verrattuna, on autojen hinnat jo paljon halvempia, akut suurempia, toimintasäde pidempi, sähkö halvempaa ja osimoilleen kaikki muukin autoilussa halvempaa. Autoilun veroja makselisin Saabistani kolmanteen kertaan ja lisänä ruuhkamaksut, mutta olispahan vetokoukku ja lapissa mökki.
No, enää 305 vrk matkaa täyteen vanhuuseläkkeeseen, joten saatan hukata tuon pois jo aikaisemmin, jos tuo edellä mainittu liikenteen ja autoilun ”halpuutus” ei toteudukaan.
Harrilla taitaa olla herkkä hipiä ;- ) t: Tietäjä
Yrjö
Viestit: 1482
Liittynyt: Ke Maalis 15, 2006 7:41 pm
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Yrjö »

Tuossa kiinnostava sähkömobiili kaupunkiin. Ja miksei maallekkin lyhyille matkoille.
https://www.is.fi/autot/art-2000006421987.html
"Jos Amiin (suomeksi ystävä) sitoutuu neljäksi vuodeksi, vuokrahinta on 19,90 euroa kuukaudessa".
Tarttis saada mokoma keksintö tuohon vuokra hintaan tänne Suomeenkin.
Lisäys. Akku riittää 70-100 km ajoon.
https://www.citroen.fi/citroen-maailma/ ... e-concept/
Kubota B 5001 DT
zukka
Viestit: 7808
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja zukka »

Harri S kirjoitti: La Helmi 29, 2020 2:35 pm Nafti 19tkm Leafilla ajettu 10 kuukaudessa.
Kaikki sähkökulut (sähkö, siirto, perusmaksu) n.400€.
Edellisellä autollani bensakulut samoille kilsoille 2000€.
1600€:lla ostelee jo kaikkea kivaa ja jääpähän työmatkavähennyksistäkin vastaavasti enemmän jäljelle.
Ei katsastusmaksuja, vero ja huolto/korjauskustannukset vuodessa puolet Saabiin verrattuna, sillä makselee kaskot ja muut uuden auton kuluerät. Näin täällä etelässä.

Joten ei näitä kannata vielä ostaa.
Viiden vuoden jälkeen, kun omani on ostohintansa säästänyt ja muuttunut ilmaiseksi bensa-autoon verrattuna, on autojen hinnat jo paljon halvempia, akut suurempia, toimintasäde pidempi, sähkö halvempaa ja osimoilleen kaikki muukin autoilussa halvempaa. Autoilun veroja makselisin Saabistani kolmanteen kertaan ja lisänä ruuhkamaksut, mutta olispahan vetokoukku ja lapissa mökki.
No, enää 305 vrk matkaa täyteen vanhuuseläkkeeseen, joten saatan hukata tuon pois jo aikaisemmin, jos tuo edellä mainittu liikenteen ja autoilun ”halpuutus” ei toteudukaan.
Paljonko arvon alenema on ollut saabiin verrattuna?
Vexi
Viestit: 798
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:32 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Vexi »

Yrjö kirjoitti: La Helmi 29, 2020 4:12 pm Tuossa kiinnostava sähkömobiili kaupunkiin. Ja miksei maallekkin lyhyille matkoille.
https://www.is.fi/autot/art-2000006421987.html
"Jos Amiin (suomeksi ystävä) sitoutuu neljäksi vuodeksi, vuokrahinta on 19,90 euroa kuukaudessa".
Tarttis saada mokoma keksintö tuohon vuokra hintaan tänne Suomeenkin.
Lisäys. Akku riittää 70-100 km ajoon.
https://www.citroen.fi/citroen-maailma/ ... e-concept/
Tuossa on jo ideaa, jos hinta myös Suomessa on uutena 6000€.
Allekirjoituspaikka myynnissä 5,99€/kk (ei määräaikaisuutta)
korjailija
Viestit: 5526
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Sähköllä toimiva mopoauto se on eikä mikään kunnollinen auto
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
Vexi
Viestit: 798
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:32 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Vexi »

korjailija kirjoitti: La Helmi 29, 2020 5:24 pm Sähköllä toimiva mopoauto se on eikä mikään kunnollinen auto
Citroen Ami voisi silti olla monelle riittävä. Kaupungissa ei saa ajaa kuin mopoauton nopeuksia ja kahden hengen kabiini riittää sekin usein. Ei tämä ole tarkoitettu Lapin reissuun.
Allekirjoituspaikka myynnissä 5,99€/kk (ei määräaikaisuutta)
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Rami, Semrush [Bot] ja 80 vierailijaa