Sähköautot tulevat
-
- Viestit: 1870
- Liittynyt: La Helmi 02, 2013 11:30 am
- Paikkakunta: Keski-Uusimaa
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Juurikin tulin meidän taloyhtiön suunnittelukokouksesta, tuplaamalla vanha syöttö 3x125A uudeksi pääsyöttökaapeliksi 3x250A mahdollistaa jopa kolme 22kw latauspistettä, aivan mahtavaa , saatika jos joku haluaisi oikeasti sitä autoaan ladata vaikkapa sillä 50kw laturilla, niin yksi piste. Ja kuka semmoisia teholatureita hommaakin niin oletettavasti myös haluaisikin sen akkunsa täyteen nopeasti.
Siitä vaan EWPikeä putken nokkaan ja sähköt kiertoon jos useammalle paikalle sähkön haluaa, akku täynnä joskus, ei voi muuta todeta kun melkoista pelleilyä on touhu. Ei ole hätäsenmiehen hommaa moinen. Ihan aina ei voi tietää mihinkä saakka sitä kohta menisikään.
En tiedä enkä ymmärrä mitenkä toi kaapelimitoitus menee ja mitenkä se sähkönvälitys teho laskee kun kuormitetaan kunnolla, mutta tämmöstä tarjosi sähkösuunnittelija.
Voi voi kun on onnetonta toi sähkön siirto, mitenköhän se mitoitus meneekään oikeasti kun onkin 100 auton parkkipaikka (eikä ole kummoinen yhtiö), meillä on nyt vaan kuitenkin 14 paikkaa mitotettavana.
Tarkoituksena on herättää realistisia ajatuksia, suunnittelihan ne fiksut päättäjät vielä askettäin Tallinatunneliakin muka vakavissaan, ilmeisestikin saman tasoisella ymmärryksellä tosiasioista. Joku ei vaan ihan stemmaa yhtälöissä.
Kierrätetään sähköä vähän kaikille yms. olisi vaan paljon reilumpaa ilmoittaa kuluttajille että ei se lataus ihan niin menekään kun valmistajat ilmoittavat. Menisitkö itse hymyssäsuin tankkaamaan tankillisen dieseliä jos paikan päällä selviäisi että sitä dieseliä mittarilta annosteltaisiinkin pipetillä ja kestäisikin puolipäivää saada purkki täyteen? Voi olla että olisi V-käyrä melko korkealla.
Siitä vaan EWPikeä putken nokkaan ja sähköt kiertoon jos useammalle paikalle sähkön haluaa, akku täynnä joskus, ei voi muuta todeta kun melkoista pelleilyä on touhu. Ei ole hätäsenmiehen hommaa moinen. Ihan aina ei voi tietää mihinkä saakka sitä kohta menisikään.
En tiedä enkä ymmärrä mitenkä toi kaapelimitoitus menee ja mitenkä se sähkönvälitys teho laskee kun kuormitetaan kunnolla, mutta tämmöstä tarjosi sähkösuunnittelija.
Voi voi kun on onnetonta toi sähkön siirto, mitenköhän se mitoitus meneekään oikeasti kun onkin 100 auton parkkipaikka (eikä ole kummoinen yhtiö), meillä on nyt vaan kuitenkin 14 paikkaa mitotettavana.
Tarkoituksena on herättää realistisia ajatuksia, suunnittelihan ne fiksut päättäjät vielä askettäin Tallinatunneliakin muka vakavissaan, ilmeisestikin saman tasoisella ymmärryksellä tosiasioista. Joku ei vaan ihan stemmaa yhtälöissä.
Kierrätetään sähköä vähän kaikille yms. olisi vaan paljon reilumpaa ilmoittaa kuluttajille että ei se lataus ihan niin menekään kun valmistajat ilmoittavat. Menisitkö itse hymyssäsuin tankkaamaan tankillisen dieseliä jos paikan päällä selviäisi että sitä dieseliä mittarilta annosteltaisiinkin pipetillä ja kestäisikin puolipäivää saada purkki täyteen? Voi olla että olisi V-käyrä melko korkealla.
-
- Viestit: 5526
- Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
- Paikkakunta: Länsi-Suomi
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Voi tuollaiset remontit tehdä vastikkeisiin nousupainetta
Mutta älä huoli kyllä se Tallinnan tunnelikin on vielä voimissaan, vasta pari päivää sitten oli oikein saksalaisessa Spiegelissä siitä juttuakin (luulin aprillipilaksi, mutta on julkaistu vasta 4.4.) https://www.spiegel.de/politik/ausland/ ... 80269b3436
Mutta älä huoli kyllä se Tallinnan tunnelikin on vielä voimissaan, vasta pari päivää sitten oli oikein saksalaisessa Spiegelissä siitä juttuakin (luulin aprillipilaksi, mutta on julkaistu vasta 4.4.) https://www.spiegel.de/politik/ausland/ ... 80269b3436
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
-
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 9:05 am
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Taitaa harvassa olla sellaiset asukkaat, jotka ovat valmiita löymään tiskiin yli 20 000€ 50kw laturiin, varsinkin kun yleensä ajatus on ladata yön yli jolloin riittää 2-3kW. Tuo 22kW on myös aika turha toistaiseksi, sillä melko harva auto pystyy sitäkään hyödyntämään vielä. Taloyhtiön kannalta voitte asian hoitaa vetämällä vaan 1x16A sähköt sinne lämmitystolppiin, niin asia on kunnossa. Tai sitten muutama 11kW paikka johonkin, mutta koko kenttä 11kW tuntuu yliampuvalta sekin.C20 kirjoitti: ↑Pe Huhti 09, 2021 1:39 pm Juurikin tulin meidän taloyhtiön suunnittelukokouksesta, tuplaamalla vanha syöttö 3x125A uudeksi pääsyöttökaapeliksi 3x250A mahdollistaa jopa kolme 22kw latauspistettä, aivan mahtavaa , saatika jos joku haluaisi oikeasti sitä autoaan ladata vaikkapa sillä 50kw laturilla, niin yksi piste. Ja kuka semmoisia teholatureita hommaakin niin oletettavasti myös haluaisikin sen akkunsa täyteen nopeasti.
Siitä vaan EWPikeä putken nokkaan ja sähköt kiertoon jos useammalle paikalle sähkön haluaa, akku täynnä joskus, ei voi muuta todeta kun melkoista pelleilyä on touhu. Ei ole hätäsenmiehen hommaa moinen. Ihan aina ei voi tietää mihinkä saakka sitä kohta menisikään.
En tiedä enkä ymmärrä mitenkä toi kaapelimitoitus menee ja mitenkä se sähkönvälitys teho laskee kun kuormitetaan kunnolla, mutta tämmöstä tarjosi sähkösuunnittelija.
Voi voi kun on onnetonta toi sähkön siirto, mitenköhän se mitoitus meneekään oikeasti kun onkin 100 auton parkkipaikka (eikä ole kummoinen yhtiö), meillä on nyt vaan kuitenkin 14 paikkaa mitotettavana.
Tarkoituksena on herättää realistisia ajatuksia, suunnittelihan ne fiksut päättäjät vielä askettäin Tallinatunneliakin muka vakavissaan, ilmeisestikin saman tasoisella ymmärryksellä tosiasioista. Joku ei vaan ihan stemmaa yhtälöissä.
Kierrätetään sähköä vähän kaikille yms. olisi vaan paljon reilumpaa ilmoittaa kuluttajille että ei se lataus ihan niin menekään kun valmistajat ilmoittavat. Menisitkö itse hymyssäsuin tankkaamaan tankillisen dieseliä jos paikan päällä selviäisi että sitä dieseliä mittarilta annosteltaisiinkin pipetillä ja kestäisikin puolipäivää saada purkki täyteen? Voi olla että olisi V-käyrä melko korkealla.
-
- Viestit: 7805
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Omasta mielestä edelleen mielummin ylimitoitettu kun että piha on muutaman vuoden päästä taas auki.
Edes tuo 11kw.
Suurin osa tuskin isompaan tarvitsee,mutta voi tulevaisuudessa auton valintaa rajoittaa jos ei pysty kotona tarpeeksi lataamaan.
Ei kaikilla seiso auto pihassa 15 tuntia vuorokaudessa johdon päässä.
Edes tuo 11kw.
Suurin osa tuskin isompaan tarvitsee,mutta voi tulevaisuudessa auton valintaa rajoittaa jos ei pysty kotona tarpeeksi lataamaan.
Ei kaikilla seiso auto pihassa 15 tuntia vuorokaudessa johdon päässä.
-
- Viestit: 3569
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Mitenkähän sellainen ajatus mahtaisi olla että tekisikin latausverkon ilman kiinteää ulkopuolista verkkovirtaa? Ikäänkuin suljettu verkko. Tolpat olisivat keskenään yhteydessä toisiinsa ja älyä sen verran, että siinä autossa missä on eniten sähkö tasataan niihin autoihin missä on vähiten sähköä akussa. Aamulla kaikilla autoilla olisi saman verran sähkö akuissaan. Joku käy sitten Lidlin pihassa lataamassa isolla virralla akkuaan täydemmäksi.
Tässähän ei ole mitään järke mutta tuollainen porsaanreikä varmaan löytyy noista taloyhtiöiden tulevista latauspaikkojen rakentamissuunnitelmista.
Toisaalta jos tolpat olisivat keskenään verkotettu 22 kW piuhalla ja tolpat taloon 16A piuhalla niin joku joka ei autoaan käytä usein lataisi sitä 24h hitaasti 16A latauksella. Vastaavasti joku joka käyttää autoa usein saisi tuon hitaasti ladatun auton sähkö käyttöönsä nopeammin tuolla 22kW autojen välisellä siirrolla. Pitäisi tietysti määritellä minimi minkä alle ei voi toisesta autosta sähköä ottaa jne.
Tässähän ei ole mitään järke mutta tuollainen porsaanreikä varmaan löytyy noista taloyhtiöiden tulevista latauspaikkojen rakentamissuunnitelmista.
Toisaalta jos tolpat olisivat keskenään verkotettu 22 kW piuhalla ja tolpat taloon 16A piuhalla niin joku joka ei autoaan käytä usein lataisi sitä 24h hitaasti 16A latauksella. Vastaavasti joku joka käyttää autoa usein saisi tuon hitaasti ladatun auton sähkö käyttöönsä nopeammin tuolla 22kW autojen välisellä siirrolla. Pitäisi tietysti määritellä minimi minkä alle ei voi toisesta autosta sähköä ottaa jne.
Ford 6610 -88
-
- Viestit: 12983
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Uusien akkumallien myötä mahdollisuudet verkon tasaamiseksi ovat yhä enemmän käytettävissä. Monetkin auto valmistajat ovat jo kehittämässä sähköautojen akkujen varassa toimivia systeemejä akkujen latauksesta eri energialähteillä kuin myös akuista purkamiseen verkkoon. Kehittyneissä maissahan autoja sekä niiden akkuja on perheessä ja yhdellä omistajallakin useampia.
https://motorzeitung.de/news.php?newsid=1481681
EU on luopunut Euro 7:n tiukimmista tavoitteista polttomoottorien päästöille. Tämä olisi toteutuessaan käytännössä tarkoittanut polttomoottorien kieltämisen jatkossa ja olisi toteutuessaan lopettanut jo nyt niiden kehittämisen vähemmän saastuttaviksi, vaikka niitä valmistetaan jatkossa sähköautoihin luonnollisesti siirtymisestä huolimatta.
https://motorzeitung.de/news.php?newsid=1481681
EU on luopunut Euro 7:n tiukimmista tavoitteista polttomoottorien päästöille. Tämä olisi toteutuessaan käytännössä tarkoittanut polttomoottorien kieltämisen jatkossa ja olisi toteutuessaan lopettanut jo nyt niiden kehittämisen vähemmän saastuttaviksi, vaikka niitä valmistetaan jatkossa sähköautoihin luonnollisesti siirtymisestä huolimatta.
Viimeksi muokannut Superdextaaja, Pe Huhti 09, 2021 6:30 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 28136
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
https://www.youtube.com/watch?v=6ebPwrGnXfI&t=4s
Tuolla paljastuu totuus näistä ilmaston suojelemiseksi tehdyistä vehkeistä autoissa.
Tuolla paljastuu totuus näistä ilmaston suojelemiseksi tehdyistä vehkeistä autoissa.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 2105
- Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
- Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Samaa mieltä, ettei ole järkeä kaivaa pihaa auki moneen kertaan. En ole täysin selvillä tilanteesta, mutta monissa sähköautoissa ja hybrideissä on vain yksivaihelaturi eli 11 kW:n kolmivaihelatauspisteestä niihin saa vain 3.6 kW:n tehon. Näissä tapauksissa olisi hyödyllisempää tarjota esim. 1x32 A kuin 3x16 A latausta. Ilmeisesti kolmivaiheinen syöttö on ulkomailla harvinaisempi kuin täällä (?) ja sen ja kustannussäästöjen takia autovalmistajat tunkevat autoihin yksivaihelatureita.. Nopea lataushan tehdään joka tapauksessa tasavirralla.zukka kirjoitti: ↑Pe Huhti 09, 2021 4:44 pm Omasta mielestä edelleen mielummin ylimitoitettu kun että piha on muutaman vuoden päästä taas auki.
Edes tuo 11kw.
Suurin osa tuskin isompaan tarvitsee,mutta voi tulevaisuudessa auton valintaa rajoittaa jos ei pysty kotona tarpeeksi lataamaan.
Ei kaikilla seiso auto pihassa 15 tuntia vuorokaudessa johdon päässä.
-
- Viestit: 15652
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Tämä liittyy löyhästi tähän väkivaltaisesti ajettavaan sähköautovallankumoukseen:
Suomen eteläreunalle on syntynyt paperinpyörittäjien kylä, jossa ei ole juuri mitään omaa – juomavesikin tuodaan muualta
Paperinpyörittäjien kylässä on vähän mitään omaa – juomavesikin tuodaan muualta. Oman energialaitoksen Baltiasta tai Kiinasta tuomalla hiilellä lämmitetyssä kahvilassa lattekupin ääressä syntyy järisyttäviä ideoita, Metsäsuomalaiset tuhoavat maapallon ilmaston. Ne ajavat polttomoottoriautoilla ja polttavat turvetta ja puuta.
Sanoisin, että aika karusti ärähdetty, mutta kyllä siinä jonkin verran on tottakin. Paperinpyörittäjien kylässä korkeasti kouluttautuneet viherkuplailjat siirtävät ideologiansa paluumuuttajina maakuntiin, ja uuskäyttöön otetun entisen kansakoulun pihalla seisookin uuden ajan symbolina Tesla.
-SS-
Suomen eteläreunalle on syntynyt paperinpyörittäjien kylä, jossa ei ole juuri mitään omaa – juomavesikin tuodaan muualta
Paperinpyörittäjien kylässä on vähän mitään omaa – juomavesikin tuodaan muualta. Oman energialaitoksen Baltiasta tai Kiinasta tuomalla hiilellä lämmitetyssä kahvilassa lattekupin ääressä syntyy järisyttäviä ideoita, Metsäsuomalaiset tuhoavat maapallon ilmaston. Ne ajavat polttomoottoriautoilla ja polttavat turvetta ja puuta.
Sanoisin, että aika karusti ärähdetty, mutta kyllä siinä jonkin verran on tottakin. Paperinpyörittäjien kylässä korkeasti kouluttautuneet viherkuplailjat siirtävät ideologiansa paluumuuttajina maakuntiin, ja uuskäyttöön otetun entisen kansakoulun pihalla seisookin uuden ajan symbolina Tesla.
-SS-
-
- Viestit: 1301
- Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Tultiin juuri kauppareisulta kotiin km 28km laitoin scukoon 6A virralla, näytti auton arvio, että 11,30 olisi akku täynnä, en ymmärrä
11kw lataustehoja jollen ole taxsi suhari, no meita on moneksi joten olen onnellinen että on omakotialo, eikä tarvitse osallistua
kerrostalojen kokouksiin, jossa tuntuu kaikki maalaisjärki asuvan.
11kw lataustehoja jollen ole taxsi suhari, no meita on moneksi joten olen onnellinen että on omakotialo, eikä tarvitse osallistua
kerrostalojen kokouksiin, jossa tuntuu kaikki maalaisjärki asuvan.
-
- Viestit: 7805
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Teille tuo latausaika on sopiva, esim meillä ei toimisi kun tarkoituksena olla yksi "ykkösauto" jolla ajetaan ja toinen on jos/kun joudutaan samaan aikaan liikkumaan.
Useasti kun toinen tulee kotiin niin toinen lähtee, esim tänään itse ajoin 80km,auto seisoi 4 tuntia, sitten taas 80km ja siitä vaimo lähti heti ajamaan vielä 20km.
Monta kertaa kuukaudessa tulee 70+70km jonka jälkeen 1-4 tunnin kotona olo ja sen jälkeen 20+20km. Sitten taas 1-3 tunnin kotona olo jolloin taas mentävä 70+70km.
Välillä nuo 20+20km korvautuu 80+80km.
Toisinaan taas auto seisoo 2 päivää ettei siihen juurikaan kosketa.
Useasti kun toinen tulee kotiin niin toinen lähtee, esim tänään itse ajoin 80km,auto seisoi 4 tuntia, sitten taas 80km ja siitä vaimo lähti heti ajamaan vielä 20km.
Monta kertaa kuukaudessa tulee 70+70km jonka jälkeen 1-4 tunnin kotona olo ja sen jälkeen 20+20km. Sitten taas 1-3 tunnin kotona olo jolloin taas mentävä 70+70km.
Välillä nuo 20+20km korvautuu 80+80km.
Toisinaan taas auto seisoo 2 päivää ettei siihen juurikaan kosketa.
-
- Viestit: 15652
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Öljyrahastojen tuoma vauraus todellakin mahdollistaa tuon sähköautoilutuen. Norjan CO2 - päästöt per capita ovat samaa luokkaa esimerkiksi Suomen kanssa (7,8 / 8,3 tonnia / vuosi) . Mutta tässä on otettu huomioon vain päästöt, jotka tulevat Norjan alueella tapahtuvasta fossiilisten polttoaineiden jalostus, ja pumppaustoimista, ei myydyn öljyn päästöistä.korjailija kirjoitti: ↑Pe Huhti 09, 2021 11:23 am Norja sähköautoistuminen ei ole mitenkään vertailukelpoinen Suomen kanssa. Norjan valtiolla on saldo ihan eri mittakaavassa ja öljyrahastojen turvin voivat harjoittaa millaista tukipolitiikkaa tahansa ja siinä samassa kiillottaa omaa kuvaansa viherpesulla.
Täällä vastaavat toimet joudutaan haluttaessa toteuttamaan ottamalla ulkomailta velkaa.
Norja on nostamassa öljyntuotantonsa 2,38 miljoonaan barreliin päivässä muutaman vuoden kuluessa, nyt on jo ylitetty 2 miljoonan barrelin raja. Tämä tekee vuosituotannoksi 868 miljoonaa barrelia. Yhden barrelin emissiot käytettäessä ovat: 429 kg / öljy , 236 kg / nesteytetty kaasu. Otan arvioksi puolivälin, eli 300 kg/barreli. Eli tuon öljy/LPG -määrän polttelu tuottaa hiilidioksidia 0,3 t/barreli *868 milj barrelia = 261 miljoonaa tonnia CO2. Jaettuna Norjan asukasluvulla 5,33 miljoonaa , saadaan 48 kg CO2 per capita. Siis vain 7,8 kg per capita lasketaan näissä viherpesutilastoissa.
Norjalaisilla ei ole varaa katsoa muita alaspäin, ei todellakaan. Sähköautot ovat hienoja ja mukavia, uusi teknologia on aina mielenkiintoista. Lataussysteemitkin saavat hyvää valtiotukea, jotta niitä tulee joka niemeen ja notkelmaan. Norjassa sähköautoilun tukemiseen käytetään noin 11000 euroa per CO2-tonni. Se on lähes neljäsataa kertaa nykyisen tason CO2 päästöoikeuden verran. Norja siis olisi voinut ostaa maailmalta moninkertaisen määrän päästöoikeuksia ja laittaa ne kassakaappiin käyttämättöminä.
Mutta Norjapa myy öljyt muille ja esittää parempaa kuin on.
-SS-
-
- Viestit: 28136
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Tuleehan siihen vähän haasteita tuon sähköautoilun kanssa, kun nyt ei tarvitse miettiä muuta kuin että onko luottokortti matkassa kun joku kilauttaa, että olisi jossain 300 + km päässä oltava illalla. Sähköpelillä pitää alkaa miettimään riittääkö sähkö, missä sen saa ladattua jne. Ei tunnu meikäläiselle sopivalta systeemiltä tuollainen.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 15652
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Ei kun Diesel-Teslalla matkaan !Ajomies kirjoitti: ↑Pe Huhti 09, 2021 7:41 pm Tuleehan siihen vähän haasteita tuon sähköautoilun kanssa, kun nyt ei tarvitse miettiä muuta kuin että onko luottokortti matkassa kun joku kilauttaa, että olisi jossain 300 + km päässä oltava illalla. Sähköpelillä pitää alkaa miettimään riittääkö sähkö, missä sen saa ladattua jne. Ei tunnu meikäläiselle sopivalta systeemiltä tuollainen.
Testi https://youtu.be/zRSDpZjPNWo
-SS-
-
- Viestit: 316
- Liittynyt: Pe Joulu 29, 2006 3:17 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Eihän tuollaiset tuota mitään ongelmia millään uudella sähkärillä. Käytetyt ei pääosin tänä päivänä sovellu oikein kuin kakkosauton rooliin jos ei Tesloja lasketa.zukka kirjoitti: ↑Pe Huhti 09, 2021 7:21 pm Teille tuo latausaika on sopiva, esim meillä ei toimisi kun tarkoituksena olla yksi "ykkösauto" jolla ajetaan ja toinen on jos/kun joudutaan samaan aikaan liikkumaan.
Useasti kun toinen tulee kotiin niin toinen lähtee, esim tänään itse ajoin 80km,auto seisoi 4 tuntia, sitten taas 80km ja siitä vaimo lähti heti ajamaan vielä 20km.
Monta kertaa kuukaudessa tulee 70+70km jonka jälkeen 1-4 tunnin kotona olo ja sen jälkeen 20+20km. Sitten taas 1-3 tunnin kotona olo jolloin taas mentävä 70+70km.
Välillä nuo 20+20km korvautuu 80+80km.
Toisinaan taas auto seisoo 2 päivää ettei siihen juurikaan kosketa.
-
- Viestit: 7805
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Millään uudella sähkärillä?velmatti kirjoitti: ↑Pe Huhti 09, 2021 8:16 pmEihän tuollaiset tuota mitään ongelmia millään uudella sähkärillä. Käytetyt ei pääosin tänä päivänä sovellu oikein kuin kakkosauton rooliin jos ei Tesloja lasketa.zukka kirjoitti: ↑Pe Huhti 09, 2021 7:21 pm Teille tuo latausaika on sopiva, esim meillä ei toimisi kun tarkoituksena olla yksi "ykkösauto" jolla ajetaan ja toinen on jos/kun joudutaan samaan aikaan liikkumaan.
Useasti kun toinen tulee kotiin niin toinen lähtee, esim tänään itse ajoin 80km,auto seisoi 4 tuntia, sitten taas 80km ja siitä vaimo lähti heti ajamaan vielä 20km.
Monta kertaa kuukaudessa tulee 70+70km jonka jälkeen 1-4 tunnin kotona olo ja sen jälkeen 20+20km. Sitten taas 1-3 tunnin kotona olo jolloin taas mentävä 70+70km.
Välillä nuo 20+20km korvautuu 80+80km.
Toisinaan taas auto seisoo 2 päivää ettei siihen juurikaan kosketa.
Esim dacia, vw lupo vai mikä olikaan ei ole edes kesällä varmaan toivoakaan tuohon matkaan.
Eihän tuo ole kun 300-450km päivästä riippuen, mutta kelistä riippumatta muutaman tunnin latauksella, mutta juuri siitä latauksestahan tässä puhe olikin että onko tehokkaampi laturi parempi olla joillakin vai pärjääkö normischukolla.
Noita päiviä on ennätys ollut 3 kpl peräkkäin. Harmittaisi jos ei perheen ykkösauto pysty tuollaiseen sen takia että laturi on liian hidas.
-
- Viestit: 3113
- Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
- Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
No Mites se suolakaivos? Onko siellä lämmitystolppaa käytössä?zukka kirjoitti: ↑Pe Huhti 09, 2021 8:23 pmMillään uudella sähkärillä?velmatti kirjoitti: ↑Pe Huhti 09, 2021 8:16 pmEihän tuollaiset tuota mitään ongelmia millään uudella sähkärillä. Käytetyt ei pääosin tänä päivänä sovellu oikein kuin kakkosauton rooliin jos ei Tesloja lasketa.zukka kirjoitti: ↑Pe Huhti 09, 2021 7:21 pm Teille tuo latausaika on sopiva, esim meillä ei toimisi kun tarkoituksena olla yksi "ykkösauto" jolla ajetaan ja toinen on jos/kun joudutaan samaan aikaan liikkumaan.
Useasti kun toinen tulee kotiin niin toinen lähtee, esim tänään itse ajoin 80km,auto seisoi 4 tuntia, sitten taas 80km ja siitä vaimo lähti heti ajamaan vielä 20km.
Monta kertaa kuukaudessa tulee 70+70km jonka jälkeen 1-4 tunnin kotona olo ja sen jälkeen 20+20km. Sitten taas 1-3 tunnin kotona olo jolloin taas mentävä 70+70km.
Välillä nuo 20+20km korvautuu 80+80km.
Toisinaan taas auto seisoo 2 päivää ettei siihen juurikaan kosketa.
Esim dacia, vw lupo vai mikä olikaan ei ole edes kesällä varmaan toivoakaan tuohon matkaan.
Eihän tuo ole kun 300-450km päivästä riippuen, mutta kelistä riippumatta muutaman tunnin latauksella, mutta juuri siitä latauksestahan tässä puhe olikin että onko tehokkaampi laturi parempi olla joillakin vai pärjääkö normischukolla.
Noita päiviä on ennätys ollut 3 kpl peräkkäin. Harmittaisi jos ei perheen ykkösauto pysty tuollaiseen sen takia että laturi on liian hidas.
Sehän sähkärin idea on että se on narussa kun sillä ei ajeta. Niinkuin makitan akut, puhelimet, läppärit summuut akkuvehkeet.
Eli onhan sitä sähköverkkoa muuallakin kuin kotopihassa.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
-
- Viestit: 316
- Liittynyt: Pe Joulu 29, 2006 3:17 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
No Lupot ym 20 000€ autot pitää tietysti laskea noiden käytettyjen kategoriaan rangen osalta. Alkuperäisestä viestistäsi ei kyllä saa millään matematiikalla 300-450 vaatimusta.zukka kirjoitti: ↑Pe Huhti 09, 2021 8:23 pmMillään uudella sähkärillä?velmatti kirjoitti: ↑Pe Huhti 09, 2021 8:16 pmEihän tuollaiset tuota mitään ongelmia millään uudella sähkärillä. Käytetyt ei pääosin tänä päivänä sovellu oikein kuin kakkosauton rooliin jos ei Tesloja lasketa.zukka kirjoitti: ↑Pe Huhti 09, 2021 7:21 pm Teille tuo latausaika on sopiva, esim meillä ei toimisi kun tarkoituksena olla yksi "ykkösauto" jolla ajetaan ja toinen on jos/kun joudutaan samaan aikaan liikkumaan.
Useasti kun toinen tulee kotiin niin toinen lähtee, esim tänään itse ajoin 80km,auto seisoi 4 tuntia, sitten taas 80km ja siitä vaimo lähti heti ajamaan vielä 20km.
Monta kertaa kuukaudessa tulee 70+70km jonka jälkeen 1-4 tunnin kotona olo ja sen jälkeen 20+20km. Sitten taas 1-3 tunnin kotona olo jolloin taas mentävä 70+70km.
Välillä nuo 20+20km korvautuu 80+80km.
Toisinaan taas auto seisoo 2 päivää ettei siihen juurikaan kosketa.
Esim dacia, vw lupo vai mikä olikaan ei ole edes kesällä varmaan toivoakaan tuohon matkaan.
Eihän tuo ole kun 300-450km päivästä riippuen, mutta kelistä riippumatta muutaman tunnin latauksella, mutta juuri siitä latauksestahan tässä puhe olikin että onko tehokkaampi laturi parempi olla joillakin vai pärjääkö normischukolla.
Noita päiviä on ennätys ollut 3 kpl peräkkäin. Harmittaisi jos ei perheen ykkösauto pysty tuollaiseen sen takia että laturi on liian hidas.
-
- Viestit: 7805
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Autoa ei kumpikaan saa ladata työpaikallaan. Uskon kyllä että meillä tulee tuohon joskus muutos,mutta ei se tähän hetkeen vielä auta jos vaikka 3 vuoden päästä saisikin "lunastaa" oman lataustolpan työpaikalla.Bj Andy kirjoitti: ↑Pe Huhti 09, 2021 8:35 pmNo Mites se suolakaivos? Onko siellä lämmitystolppaa käytössä?zukka kirjoitti: ↑Pe Huhti 09, 2021 8:23 pmMillään uudella sähkärillä?velmatti kirjoitti: ↑Pe Huhti 09, 2021 8:16 pmEihän tuollaiset tuota mitään ongelmia millään uudella sähkärillä. Käytetyt ei pääosin tänä päivänä sovellu oikein kuin kakkosauton rooliin jos ei Tesloja lasketa.zukka kirjoitti: ↑Pe Huhti 09, 2021 7:21 pm Teille tuo latausaika on sopiva, esim meillä ei toimisi kun tarkoituksena olla yksi "ykkösauto" jolla ajetaan ja toinen on jos/kun joudutaan samaan aikaan liikkumaan.
Useasti kun toinen tulee kotiin niin toinen lähtee, esim tänään itse ajoin 80km,auto seisoi 4 tuntia, sitten taas 80km ja siitä vaimo lähti heti ajamaan vielä 20km.
Monta kertaa kuukaudessa tulee 70+70km jonka jälkeen 1-4 tunnin kotona olo ja sen jälkeen 20+20km. Sitten taas 1-3 tunnin kotona olo jolloin taas mentävä 70+70km.
Välillä nuo 20+20km korvautuu 80+80km.
Toisinaan taas auto seisoo 2 päivää ettei siihen juurikaan kosketa.
Esim dacia, vw lupo vai mikä olikaan ei ole edes kesällä varmaan toivoakaan tuohon matkaan.
Eihän tuo ole kun 300-450km päivästä riippuen, mutta kelistä riippumatta muutaman tunnin latauksella, mutta juuri siitä latauksestahan tässä puhe olikin että onko tehokkaampi laturi parempi olla joillakin vai pärjääkö normischukolla.
Noita päiviä on ennätys ollut 3 kpl peräkkäin. Harmittaisi jos ei perheen ykkösauto pysty tuollaiseen sen takia että laturi on liian hidas.
Sehän sähkärin idea on että se on narussa kun sillä ei ajeta. Niinkuin makitan akut, puhelimet, läppärit summuut akkuvehkeet.
Eli onhan sitä sähköverkkoa muuallakin kuin kotopihassa.
Vaimon työpaikalla auto on lämpimässä tallissa eikä lämmitystolppia ole.
Se ei ollut vw lupo jota tarkoitin, vaan seat mii.
Sähköinen kantama 260km
https://m.nettiauto.com/artikkeli/seat_ ... punkihyrra
Dacia kantama 225 km
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/dac ... ppunopeus/
-
- Viestit: 7805
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Eikö halvat uudet sähköautot ole uusia?velmatti kirjoitti: ↑Pe Huhti 09, 2021 8:36 pmNo Lupot ym 20 000€ autot pitää tietysti laskea noiden käytettyjen kategoriaan rangen osalta. Alkuperäisestä viestistäsi ei kyllä saa millään matematiikalla 300-450 vaatimusta.zukka kirjoitti: ↑Pe Huhti 09, 2021 8:23 pmMillään uudella sähkärillä?velmatti kirjoitti: ↑Pe Huhti 09, 2021 8:16 pmEihän tuollaiset tuota mitään ongelmia millään uudella sähkärillä. Käytetyt ei pääosin tänä päivänä sovellu oikein kuin kakkosauton rooliin jos ei Tesloja lasketa.zukka kirjoitti: ↑Pe Huhti 09, 2021 7:21 pm Teille tuo latausaika on sopiva, esim meillä ei toimisi kun tarkoituksena olla yksi "ykkösauto" jolla ajetaan ja toinen on jos/kun joudutaan samaan aikaan liikkumaan.
Useasti kun toinen tulee kotiin niin toinen lähtee, esim tänään itse ajoin 80km,auto seisoi 4 tuntia, sitten taas 80km ja siitä vaimo lähti heti ajamaan vielä 20km.
Monta kertaa kuukaudessa tulee 70+70km jonka jälkeen 1-4 tunnin kotona olo ja sen jälkeen 20+20km. Sitten taas 1-3 tunnin kotona olo jolloin taas mentävä 70+70km.
Välillä nuo 20+20km korvautuu 80+80km.
Toisinaan taas auto seisoo 2 päivää ettei siihen juurikaan kosketa.
Esim dacia, vw lupo vai mikä olikaan ei ole edes kesällä varmaan toivoakaan tuohon matkaan.
Eihän tuo ole kun 300-450km päivästä riippuen, mutta kelistä riippumatta muutaman tunnin latauksella, mutta juuri siitä latauksestahan tässä puhe olikin että onko tehokkaampi laturi parempi olla joillakin vai pärjääkö normischukolla.
Noita päiviä on ennätys ollut 3 kpl peräkkäin. Harmittaisi jos ei perheen ykkösauto pysty tuollaiseen sen takia että laturi on liian hidas.
Ovat toki halpoja ja odotukset sen mukaisia.
Ei ajo olekaan yhtämittaista,siksi laitoin nuo + merkeillä erikseen kun auto on hetken paikoillaan,mutta ladata ei noissa väleissä montaa tuntia pysty aina.
Voi olla että kirjoitin epäselvästi.
Välillä ei kerkeä ladata ollenkaan,välillä auto seisoo 2 päivää.
Pointtina edelleen tuo että joillekin sopii kihnuttaa virtaa jostain schukosta, joillekin ei. Ja että taloyhtiössä kun (jos) tehdään remonttia sähköautoja ajatellen,niin kannattaisiko kerralla varautua siihen että jotkut eivät voi autoa seisottaa yli puolta vuorokautta johdon päässä.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa