Sähköautot tulevat

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

vaniljacreme
Viestit: 3222
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme » Pe Loka 18, 2019 11:41 am

kiitos harri s tätä haettiin. kyl se varmaan leaf on joka tulee, jos sähköauto on tullakseen. onhan se pieni mutta köyhällä ei oo oikein varaa edes tuohonkaan, katsoo nyt..

Superdextaaja
Viestit: 9450
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja » Su Loka 20, 2019 3:37 pm

tane II kirjoitti:
Su Loka 06, 2019 6:55 pm
Superdextaaja kirjoitti:
Su Loka 06, 2019 2:06 pm
Polttoaineiden tekeminen suoraan ilmasta olisi jo omavaraisuuden varmistamisen vuoksi tärkeätä maksoi mitä maksoi. Jos aina vedotaan maailmanmarkkinahintojen perusteella tuotannon kannattamattomuuteen, ollaan suoraan ulkovaltojen talutusnuorassa.
Ilmasta voi olla vaikea tehdä polttoainetta, kun siinä ei juurikaan ole mitään palavaa tai edes merkittäviä määriä palamistuloksia.
Eikö vedestä tekeminen mitenkään kävisi, se olisi jo testattua ja toimivaa tekniikkaa ja vetytalous aivan realistinen vaihtoehto!
Ilmasta voi tehdä öljypolttoainetta oikeastaan hyvin helpostikin: https://www.focus.de/wissen/klima/wisse ... 28989.html
Tuossa leväaltaissa stressataan kasvuvaiheen lopussa kasvustoa lopettamalla typpilannoitteen antaminen ja saadaan levä varastoimaan energiaa itseensä öljynä/rasvana.
Kahden viikon kasvatuksen jälkeen kuivamassasta jopa 73 % on rasvaa/öljyjä.
Sato on myös biomassaa ja hiilikuituja eli tuossa muodossaan lopullisesti ilmakehästä poistettua ja sidottua hiilidioksidia.
Tekemällä virheistä oppii.

tane II
Viestit: 3181
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja tane II » Su Loka 20, 2019 7:22 pm

Superdextaaja kirjoitti:
Su Loka 20, 2019 3:37 pm
tane II kirjoitti:
Su Loka 06, 2019 6:55 pm
Superdextaaja kirjoitti:
Su Loka 06, 2019 2:06 pm
Polttoaineiden tekeminen suoraan ilmasta olisi jo omavaraisuuden varmistamisen vuoksi tärkeätä maksoi mitä maksoi. Jos aina vedotaan maailmanmarkkinahintojen perusteella tuotannon kannattamattomuuteen, ollaan suoraan ulkovaltojen talutusnuorassa.
Ilmasta voi olla vaikea tehdä polttoainetta, kun siinä ei juurikaan ole mitään palavaa tai edes merkittäviä määriä palamistuloksia.
Eikö vedestä tekeminen mitenkään kävisi, se olisi jo testattua ja toimivaa tekniikkaa ja vetytalous aivan realistinen vaihtoehto!
Ilmasta voi tehdä öljypolttoainetta oikeastaan hyvin helpostikin: https://www.focus.de/wissen/klima/wisse ... 28989.html
Tuossa leväaltaissa stressataan kasvuvaiheen lopussa kasvustoa lopettamalla typpilannoitteen antaminen ja saadaan levä varastoimaan energiaa itseensä öljynä/rasvana.
Kahden viikon kasvatuksen jälkeen kuivamassasta jopa 73 % on rasvaa/öljyjä.
Sato on myös biomassaa ja hiilikuituja eli tuossa muodossaan lopullisesti ilmakehästä poistettua ja sidottua hiilidioksidia.
No jos tuo on "polttoaineen tekemistä suoraan ilmasta", niin sitten samaan kategoriaan voidaan kyllä lukea kaikki bioenergia :lol:

Superdextaaja
Viestit: 9450
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja » Su Loka 20, 2019 8:04 pm

Auringon valostahan tuossa pääasiassa öljy syntyy ja hiilidioksidista biomassa pääosin. Ei tuo kovin kummoista jalostusta tarvitse, että polttoaine käy vaikka suoraan auton tankkiin. Samalla hiilidioksidi sitoutuu biomassasta jalostettuihin hiilikuituihin. Niille on paljon käyttöä myös.
Tekemällä virheistä oppii.

PuuhaPate
Viestit: 10181
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate » Su Loka 20, 2019 8:21 pm

Superdextaaja kirjoitti:
Su Loka 20, 2019 8:04 pm
Auringon valostahan tuossa pääasiassa öljy syntyy ja hiilidioksidista biomassa pääosin. Ei tuo kovin kummoista jalostusta tarvitse, että polttoaine käy vaikka suoraan auton tankkiin. Samalla hiilidioksidi sitoutuu biomassasta jalostettuihin hiilikuituihin. Niille on paljon käyttöä myös.
Tuo polttoaineiden valmistus kun tuntuu olevan sulle niin kauheen helppoa, niin ajeletko itse kotitekoisella- vai ostoaineella?

Superdextaaja
Viestit: 9450
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja » Su Loka 20, 2019 8:23 pm

Kyllä minä mielelläni ostaisin noin kotimaassa tuotettua polttoainetta. Nyt se ostetaan ties mistä ja ties kenen lähteistä.
Tekemällä virheistä oppii.

PuuhaPate
Viestit: 10181
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate » Su Loka 20, 2019 8:25 pm

Superdextaaja kirjoitti:
Su Loka 20, 2019 8:23 pm
Kyllä minä mielelläni ostaisin noin kotimaassa tuotettua polttoainetta. Nyt se ostetaan ties mistä ja ties kenen lähteistä.
Mutta kun polttoaineen valmistus ei tarvitse kummoista jalostusta, niin miksi et tee sitä itse?

Superdextaaja
Viestit: 9450
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja » Su Loka 20, 2019 8:42 pm

Miksi minun pitäisi polttoainetta itse tehdä? Isossa mittakaavassa tuo on vasta kannattava järjestää. Onnistuisi varmaan rannikolla itsekin tehden, koska suolavesi pitäisi ottaa osittain merestä ja/tai kuljettaa sopivaa suolaa jostakin kaukaa leville kasvaa sopivassa suolavedessä. Niin kauan kuin Suomessa vain naureskellaan ja hihitellään nurkan takana uusille ideoille ei niitä kukaan ala vakavissaan toteuttamaan tai edes tutkimaan. Sitten kun on pakko, on jo myöhäistä.
Tekemällä virheistä oppii.

PuuhaPate
Viestit: 10181
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate » Su Loka 20, 2019 8:48 pm

Superdextaaja kirjoitti:
Su Loka 20, 2019 8:42 pm
Miksi minun pitäisi polttoainetta itse tehdä?
Mää ainakin tekisin itse jos se olisi helppoa.
Säästyis rahhaa.

Superdextaaja
Viestit: 9450
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja » Ti Loka 22, 2019 9:56 am

Tuossa on hyvä esimerkki siitä, mihin kaikkeen hiilikuituja voi käyttää: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tall ... 1571725505

Leväkasvatuksesta saatu öljy käy polttoaineeksi dieselgeneraattoreihin/-lämpövoimaloihin ja työkoneisiin. Miksei autoihinkin mutta noissa menee edelleen lämpötuotanto täysin hukkaan. Työkoneisiin voisi ehkä ympätä jonkinlaisen systeemin keräämään tuotettu lämpö hyötykäyttöä varten talteen.
Hiilikuiduista ja ohuesta graniittilevystä yhdessä pystyy saamaan rakennusmateriaaliksi sopivaa materiaalia, mainittiin myös aikaisemmassa jutussa.
Tekemällä virheistä oppii.

imppu
Viestit: 7382
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja imppu » Ti Loka 22, 2019 10:02 am

PuuhaPate kirjoitti:
Su Loka 20, 2019 8:25 pm
Superdextaaja kirjoitti:
Su Loka 20, 2019 8:23 pm
Kyllä minä mielelläni ostaisin noin kotimaassa tuotettua polttoainetta. Nyt se ostetaan ties mistä ja ties kenen lähteistä.
Mutta kun polttoaineen valmistus ei tarvitse kummoista jalostusta, niin miksi et tee sitä itse?
eikö diesselikone keksitty just itetehtyä polttoainetta varten? mistä miulle tämmönen jääny päähän?
...eihä siinä sitten mitään, ajattelin....

vaniljacreme
Viestit: 3222
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme » Ti Loka 22, 2019 11:20 am

kylhä noi dieselit toimii 50/50% diesel rypsiöljy sekoituksella aika ok. kesällä menee paremmallaki suhteella, kylmällä ilmalla rasvasta tulee liian paksua ja tukkii suodattimen. tietenkin lämmitettävällä suodattimella ja linjalla toimii varmasti ok.

Superdextaaja
Viestit: 9450
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja » To Loka 24, 2019 8:23 am

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tama ... 1571725505
Joskus aikaisemmin tuli arvioitua, että kaasuturbiinit olisivat hyvä sähkövoimanlähde autoissakin ja nytpä Mitsubishilta pukkaa jonkinlaista mallia markkinoille. Noissahan voisi hyvinkin toimia jopa omat rypsiöljyt, koska diesel ja kerosiinikin palaa.
Mitsubishin mukaan kaasuturbiini on tehokas voimanlähde kokoonsa ja painoonsa nähden. Se voi käyttää polttoaineenaan dieseliä, kerosiinia tai alkoholia.
Mahtaa olla kuitenkin aika tarkka systeemi palamisen puhtauden suhteen, ettei turhia karstoja saisi syntyä. Mielenkiintoinen ominaisuus myös tuo pyörien pyörittäminen vastakkaisiin suuntiin ja auton kääntäminen paikallaan kuin Bobcat konsanaan.
Tekemällä virheistä oppii.

oju
Viestit: 519
Liittynyt: Pe Elo 22, 2014 3:13 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja oju » To Loka 24, 2019 9:46 am

Superdextaaja kirjoitti:
To Loka 24, 2019 8:23 am
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tama ... 1571725505
Joskus aikaisemmin tuli arvioitua, että kaasuturbiinit olisivat hyvä sähkövoimanlähde autoissakin ja nytpä Mitsubishilta pukkaa jonkinlaista mallia markkinoille. Noissahan voisi hyvinkin toimia jopa omat rypsiöljyt, koska diesel ja kerosiinikin palaa.
Turpiinit eivät ole kovin hääppöisiä hyötysuhteeltaan edes teollisessa mittakaavassa. En laskisi paljoa tuon varaan.

Teho-/koko-/painosuhde on toki merkittävä tekijä kun tilaa on vähän mutta tämä pätee lähinnä panssarivaunuihin ja muihin vehkeisiin joissa tarvitaan valtavasti tehoa. Yleensä näissä laskun maksaa lopulta joku muu kuin käyttäjä.

Mitä uusiin polttoaineisiin tulee niin kyllä niitä mäntäkoneellakin voi ajaa, uusia polttoaineita ei vain paljoa ole näkynyt uusilla polttoainespekseillä. Enimmäkseen jalostus on tapahtunut vanhojen polttoaineiden kaltaisiksi (E85, biodiesel ja jopa DME tietyssä mielessä).

Mäntäkoneelle ei vielä ole tullut voittajaa (kemiallisen energian muuttamisessa liike-energiaksi ajoneuvossa), vaikka sitä kiivasti odotetaankin.

tane II
Viestit: 3181
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja tane II » To Loka 24, 2019 1:31 pm

Mäntäkoneitakin on montaa eri tyyppiä.. Aika hiljaista vaan on ollut stirling-moottoreiden suunnallakin, vaikka voisi ajatella, että hybridissä sähkömoottorin parina se voisi toimia autokäytössäkin.

Jammu
Viestit: 17568
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Jammu » To Loka 24, 2019 1:33 pm

Stirlingmoottorissa on järkeä vain silloin kun on muutoin hukkaan menevää lämpöenegiaa hyödynnettäväksi.
Niinkauan kun muistan, niin aina on vituttanu! :lol:

tane II
Viestit: 3181
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja tane II » To Loka 24, 2019 1:43 pm

Jammu kirjoitti:
To Loka 24, 2019 1:33 pm
Stirlingmoottorissa on järkeä vain silloin kun on muutoin hukkaan menevää lämpöenegiaa hyödynnettäväksi.
Perustelu, heikko hyötysuhdeko? Muutenhan external combustion moottoreilla on monia etuja, mm. pienet päästöt ja alhainen melutaso.

Superdextaaja
Viestit: 9450
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja » To Loka 24, 2019 3:23 pm

oju kirjoitti:
To Loka 24, 2019 9:46 am
Superdextaaja kirjoitti:
To Loka 24, 2019 8:23 am
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tama ... 1571725505
Joskus aikaisemmin tuli arvioitua, että kaasuturbiinit olisivat hyvä sähkövoimanlähde autoissakin ja nytpä Mitsubishilta pukkaa jonkinlaista mallia markkinoille. Noissahan voisi hyvinkin toimia jopa omat rypsiöljyt, koska diesel ja kerosiinikin palaa.
Turpiinit eivät ole kovin hääppöisiä hyötysuhteeltaan edes teollisessa mittakaavassa. En laskisi paljoa tuon varaan.

Teho-/koko-/painosuhde on toki merkittävä tekijä kun tilaa on vähän mutta tämä pätee lähinnä panssarivaunuihin ja muihin vehkeisiin joissa tarvitaan valtavasti tehoa. Yleensä näissä laskun maksaa lopulta joku muu kuin käyttäjä.

Mitä uusiin polttoaineisiin tulee niin kyllä niitä mäntäkoneellakin voi ajaa, uusia polttoaineita ei vain paljoa ole näkynyt uusilla polttoainespekseillä. Enimmäkseen jalostus on tapahtunut vanhojen polttoaineiden kaltaisiksi (E85, biodiesel ja jopa DME tietyssä mielessä).

Mäntäkoneelle ei vielä ole tullut voittajaa (kemiallisen energian muuttamisessa liike-energiaksi ajoneuvossa), vaikka sitä kiivasti odotetaankin.
Ymmärsitkö, että sähköautossa turbiini pyörittää vain generaattoria tai toimii suoraan generaattorina eikä liikuta autoa muuten? Optimikierroksilla ja tehoilla suihkukoneetkin ovat hyvinkin tehokkaita hyötysuhteeltaan. Ei turbiinin tarvitse autossakaan pyöriä muilla kuin optimihyötysuhdekierroksillaan ja kulutuksella akkua täyttääkseen sähköllä.
Tekemällä virheistä oppii.

Avatar
Refy
Viestit: 3378
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:57 am
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Refy » To Loka 24, 2019 3:24 pm

Teoriassa paras range extender sähköautoon olisi vapaamäntä-lineaarigeneraattori.

oju
Viestit: 519
Liittynyt: Pe Elo 22, 2014 3:13 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja oju » Pe Loka 25, 2019 10:09 am

Superdextaaja kirjoitti:
To Loka 24, 2019 3:23 pm
Ymmärsitkö, että sähköautossa turbiini pyörittää vain generaattoria tai toimii suoraan generaattorina eikä liikuta autoa muuten? Optimikierroksilla ja tehoilla suihkukoneetkin ovat hyvinkin tehokkaita hyötysuhteeltaan. Ei turbiinin tarvitse autossakaan pyöriä muilla kuin optimihyötysuhdekierroksillaan ja kulutuksella akkua täyttääkseen sähköllä.
Ymmärsin. Mäntäkone on parempi, myös sillloin kun kumpaakin ajetaan optimikierroksilla ja teholla. Lentokoneissa turpiineja käytetään teho/painosuhteen takia. Toki ne ovat myös erittäin luotettavia kunhan huollot tehdään ajallaan.
Laivakäytössä painolla ei ole niin suurta väliä. Niissä turpiineja ole kuin muutamassa erikoissovellutuksessa, joissa kulutuksella ei ole merkitystä. Akkuja laivoihin tulee kovalla vauhdilla kulutusta pienentämään, turpiineista ei silti puhu kukaan.
Autossa tarvittavan alle 40kW latausmoottorin (mahdollistaa jatkuvan 120 km/h keskinopeuden) koko tai paino tuskin ovat kovin rajoittavia tekijöitä tässä asiassa. Ennemmin kyse on siitä miksi sellainen pitää ylipäätään olla akkuauton kyydissä, ainakaan tulevaisuudessa.

Verrokkina 4-tahti mäntäkone 51% hyötysuhteella (ilmoitetun kulutuksen perusteella):
https://www.wartsila.com/fi/media-fi/uu ... tenkirjaan

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: forssu, ihmehitsari, Woodsman ja 21 vierailijaa