Minne suola-autot ovat hävinneet?

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

pilvilinna kirjoitti:Sehän on myös poliittinen päätös että ne kaikki rekat ajaa sinne
Helsiinkiin. Kyllä elämää ja yritystoimintaa vois olla muuallakin ja
satamia on muualla.
Kannatan Hellsingin hajasijoittamista ympäri Suomenniemen. Rakentamatonta merenrantaviivaa riittää, jos kerran Hellsinki halutaan merenrannalle hajasijoittaa.
veikri-3
Viestit: 3150
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:51 pm
Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veikri-3 »

Lapsemme ja lastenlapsemme tulevat kiittelemään meitä ympäristön saastuttamisesta sadoiksivuosiksi!Kaikki tämä vain hetkellisen tuottavuuden takia!Nämä peltilehmien ruostumiset ei vaikuta mielipiteeseeni pätkääkään vaikka kaksi ruosteläjää omistankin.Myös ajomukavuus on suolaamattomilla teillä parempaa kun valoteho on parempi ja ikkunatpuhtaat.Ajoreittejä valitessani valitsen suolaamattomanreitin vaikka se olisi hieman pitempi.Suolaus on yhden ihmisryhmän päätös jonka vaikuttimena raha!Turvallisuudella sitä ei voi perustella.
doni
Viestit: 1176
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:24 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doni »

Mitenkäs ne entisajan automiehet pärjäsi , vaikka teitä ei suolattu. Autojen alustat olivat paljon alkeellisempia , eikä ollut tietoakaan ABS.seista ja ESP.eistä. Renkaat olivat myös kovia joissa pito paljon huonompi kuin nykyajan renkaissa. Silti pärjättiin hyvin ilman suolaa , teitä ja pohjavesiä sotkematta.
veikri-3
Viestit: 3150
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:51 pm
Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veikri-3 »

Tänään on n;s luppopäivä joten on aikaa höpistä palstalla.Olen ollut Lemminkäinen oy;jn palveluksessa 18v;tta joten jotain tiedän teistäkin,vaikkakin rakennuspuolella.Asfaltti miesten kanssa tullut höpistyä asioista runsaasti.Teiden urautumisen suurintekiä on myös suolaus!Pehmentää rakenteen ja nastoilta suojaava ns;jääpolanne rikkoo tienpintaa.Asennetta autoiluun niin tavarakulkee samalla kapasiteetila ilman turvallisuusriskiä!
Eläkeläismetsuri
Viestit: 3691
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:34 am
Paikkakunta: pohjois-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eläkeläismetsuri »

Muutaman kerran olen nähnyt kun etelästä tullut rekkamies on kynsinyt erään n. 3-4 km pitkässä vaarassa puoli päivää kuorman kanssa ja tietenkin kesärenkailla. Välillä peruuttaen ja taa uusi yritys ylös. Kun kettinkejä ei matkassa ja iso irtorehukuorma päällä. Ei taida löytyä välineitä purkaa kuormaa tienviereen näiltä seuduilta. Vaaraseuduilla kun kelit vaihtelee yhden pitäjänkin sisällä suuresti. Paikallisilla puutvaramiehillä sentään on kettingit matkassa. Ja purku tehtaalla taitaa olla minuutti tarkkaa puuhaa aina Enso Gutsetin ajureilla.
pasoleati
Viestit: 425
Liittynyt: To Tammi 05, 2006 4:43 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pasoleati »

No eikö silloin olisi hyvä kun ko. rekkamies olisi pystynyt kopista nappia painamalla puhaltamaan hiekkaa pyörien eteen?

Ongelmat liikennevaloissa* voisi välttää parhaiten sillä, että ainakin vilkkaampina aikoina siirryttäisiin kiinteisiin valojen palamisaikoihin ja joka valon kohdalla olisi näyttö joka näyttäisi kuinka monta sekuntia kuluisi valojen vaihtumiseen. Tällöin ajonopeuden voisi optimoida seiten ettei tarvitsisi pysähtyä olleenkaan. Tämä säästäisi myös polttoainetta.

*kerran olin kyydissä paikallinlinjurissa joka oli ihan kusessa kun joutui pysähtymnään valojen takia loivaan mäkeen. Aina kun yritti lähteä, niin eteneminen oli niin hidasta, että valo kerkisi vajtua punaiseksi. Piti sitten peruutella alaspäin ja kylmänviileästi mennä vanhoilla vihreillä (ko. kohdalla oli valot vain jalankulkijoille eikä heitä ollut sillä hetkellä lähimaillakaan).
doni
Viestit: 1176
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:24 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doni »

Ajoin työmatkaa 10 vuotta n. 60 kilometriä päivittäin , auto pysyi puhtaana ja kuivana ,näkyväisyys hyvä , auto ei ruostunut . Eikä tarvinnut talvisin pissapojan nestettä juuri lainkaan koska tietä ei suolattu. Nyt kun asun sellaisen tien varrella jota suolataan auto on talvisin ihan hirveässä suolassa ja ravassa . Sitten kun pesee on heti samassa siivossa, näkyvyys huono pimeällä ja auto ruostuu pahoin. Keväällä oli männyn neulasetkin ruskeana tien varrella, on se niin tolkutonta tuo suolan kylväminen.
Toniz89
Viestit: 213
Liittynyt: Ke Tammi 18, 2006 4:42 pm
Paikkakunta: Kylmäkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Toniz89 »

Jarkko kirjoitti:
veikri-3 kirjoitti:Eli kun tavara-rahti tilataan sen on tuotavuuden nimissä saatava seuraavana päivänä työmaalle.Elämä on hektistä!Eletään etenpäin lyhyellä viiveajalla!Ei ole aikaa rautateille saati laivoille.Ennakko suunnittelulla yms,suomi pyöri ennenkin!Nämä vaan omia mietteitä,voin olla väärässäkin.
Jotenkin luen tuossa sarkasmia. Tai siinä ainakin voisi olla.

Junat muuten kulkevat kovempaa kuin autot, joten junalla tavara on nopeammin perillä.

Ja jos tavaran pitää huomenna olla perillä, se tarkoittaa, että tilaaja on mokannut, kun on tilannut tavaran niin myöhään.
Onko Jarkko sattunut miettimään sitä, että jokaisen tehtaan lastauslaiturille ei satu kulkemaan kiskoja. Ja vaikka kulkisikin, niin miten ne pystyttäisiin rakentamaan niin, että niitä ei olisi joka puolella. Ja on sellaisia tuotteita, jotka on saatava liikkumaan viiveettä, kuten maito. Miten maito saataisiin meijeriin, meijeristä kauppaan ilman rekkoja. Toki tämä Jarkon mielipide sopii oivallisesti esim.Puuteollisuuteen
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Toniz89 kirjoitti:Onko Jarkko sattunut miettimään sitä, että jokaisen tehtaan lastauslaiturille ei satu kulkemaan kiskoja.
Aiempi kommenttini SS:lle:

"Siis tavaran pitäisi tulla junalla asemille ja satamiin. Niistä jakelu eteenpäin kumipyörillä. Jos jollekin tehtaalle tulee jo kiskot, niitä käytettäköön, mutta pidempiä uusia vetoja ei niitten takia tarvitse tehdä."
Toniz89 kirjoitti:Ja on sellaisia tuotteita, jotka on saatava liikkumaan viiveettä, kuten maito. Miten maito saataisiin meijeriin, meijeristä kauppaan ilman rekkoja. Toki tämä Jarkon mielipide sopii oivallisesti esim.Puuteollisuuteen
Toinen aiempi kommenttini veikri-3:lle:

"Junat muuten kulkevat kovempaa kuin autot, joten junalla tavara on nopeammin perillä."

Lastauksessa ja purkamisessa siis voi olla viivettä, mutta matkaan menee vähemmän aikaa.
-SS-
Viestit: 15653
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

No, täällä puhuvat sellaiset ihmiset puolin ja toisin suolaamisesta, siis ne ihmiset jotka eivät päätä suolaamisesta, ja pärjäävät mainiosti suolattomalla jäisellä tiellä.

Ja mielipide tietenkin on vapaa, ja se suola sitten aikanaan kielletään jos kielletään. Itse en ainakaan aio mennä viiltelemään yöllä suola-autojen renkaita, ampumaan kiikarikiväärillä suolausurakoitsijoita koteihinsa, en laittamaan pommia liikenneministerin työpöydän alle, enkä räjäyttämään tiesuolaa myyvien yritysten pääkonttoreita.

Ja luulen että mielipiteenilmaukseen se jää isomunaisempienkin masinistien suolanvastustus, vaikka puheet on kovia ja ärräpäiden sävyttämiä.

Minä jään odottelemaan mitä tapahtuman pitää.

-SS-
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

-SS- kirjoitti:Itse en ainakaan aio mennä viiltelemään yöllä suola-autojen renkaita, ampumaan kiikarikiväärillä suolausurakoitsijoita koteihinsa, en laittamaan pommia liikenneministerin työpöydän alle, enkä räjäyttämään tiesuolaa myyvien yritysten pääkonttoreita.

Ja luulen että mielipiteenilmaukseen se jää isomunaisempienkin masinistien suolanvastustus, vaikka puheet on kovia ja ärräpäiden sävyttämiä.

Minä jään odottelemaan mitä tapahtuman pitää.
Pitäisikö tuo tulkita rikokseen yllyttämiseksi? :shock: Onko joku kommentti jäänyt multa huomaamatta, kun en muista kenenkään edes vihjaneen tuollaista.
484

Viesti Kirjoittaja 484 »

Onko vielä kukaan maininnut raskaaseen kalustoon saatavilla olevaa sorasirotinta joka asennetaan vetävien pyörien eteen? Mitenkä lienee yleistynyt käyttö? Vai onko ollut vähäistä kun en ainakaan ole huomannut noissa tehtaalla käyneissä pitkänmatkan kulkineissa semmoisia olleen.
Näillä ei tietenkään korvata teiden kunnossapitoa mutta esim. hankaleissa paikoissa voisivat varmaan olla iso apu mm. liikkeellelähdössä.
pasoleati
Viestit: 425
Liittynyt: To Tammi 05, 2006 4:43 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pasoleati »

Minä mainnitsin vastaavan systeemin, jota käytettiin höyryvetureissa. Sekä pyörien eteen ettäö taakse oli vedetty hiekoitusputket ja kuljettaja pystyi kopista käsin sirottamaan hiekkaa pyörien eteen/taakse tarpeen mukaan.
Latvala
Viestit: 1285
Liittynyt: Su Tammi 22, 2006 8:17 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Latvala »

Eikös osassa rekkoja ole jotkut ketjunheittimet, jotka heittää ketjua koko ajan renkaiden alle?
kenny79
Viestit: 667
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:58 pm
Paikkakunta: karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kenny79 »

Tällä kylällä ei oo suola autoa näkynyt vuosikymmeniin.. Polanteet on kauhiat, ei taida tiekarhu kuulua urakoottian konearsenaaliin? Ei se KA.n alaterä ku vähä karhenna va niitä polanteen selekiä. Jännittää, kun pitää käveliää väistää, että jos auto tempasee niistä urista...

Kävin tuossa just ajelemassa isolla tiellä, jotain 30 km ajon aikana meni usiempi litra lasinpesunestettä, tie ol musta ku mikä valot ei näyttäny yhtää. Ajaminen muuttu todella mukavaksi kun pääs takas sivuteille, pieni paha loppujenlopuksi ne polanteet, ku vertaa siihen sysimustaan suolakuraan. Miten ne rahtarit jaksaa ajaa pitkää päivää semmosissa olosuhteissa? Onneksi ei kuulu minun toimenkuvaan.

Onneks ei tarvitse ajella päivittäin noilla isoilla teillä...
Quidquid latine dictum sit, altum videtur ;)
Tureq
Viestit: 2390
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:47 pm
Paikkakunta: Oulun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tureq »

Miksikähän nuilla rahtareilla on se rekan katto täynnä niitä lamppuja..
kenny79
Viestit: 667
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:58 pm
Paikkakunta: karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kenny79 »

Onhan siellä kovetut valopatterit, mutta kokoajan on vastaantulioita, ettei sitä valoarsenaalia voi käyttää, vaan saa ajaa miltei sokkona lyhyillä valoilla.
Eikä silmät ehdi reagoida niin nopeisiin valaistuksen muutoksiin.

Talvella, kun on lunta ni se valopatteristo teke kyl yöstä päivän...
Quidquid latine dictum sit, altum videtur ;)
ottoverku
Viestit: 408
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 6:09 pm
Paikkakunta: Kitee
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ottoverku »

pasoleati kirjoitti:Minä mainnitsin vastaavan systeemin, jota käytettiin höyryvetureissa. Sekä pyörien eteen ettäö taakse oli vedetty hiekoitusputket ja kuljettaja pystyi kopista käsin sirottamaan hiekkaa pyörien eteen/taakse tarpeen mukaan.
On niitä vetureissa vieläkin, paineilmalla toimii. Tahtoo vaan mennä tukkoon ne hiekkaputket, kun hiekka kostuu ja jäätyy. Samoin nuoska lumi tukkii putken päät.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ambasador, Bing [Bot], jarppik, Mazaman, Paalari, Viil@ri ja 46 vierailijaa