Kannatan Hellsingin hajasijoittamista ympäri Suomenniemen. Rakentamatonta merenrantaviivaa riittää, jos kerran Hellsinki halutaan merenrannalle hajasijoittaa.pilvilinna kirjoitti:Sehän on myös poliittinen päätös että ne kaikki rekat ajaa sinne
Helsiinkiin. Kyllä elämää ja yritystoimintaa vois olla muuallakin ja
satamia on muualla.
Minne suola-autot ovat hävinneet?
-
- Viestit: 7074
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
- Paikkakunta: Pohojammaa
- Viesti:
-
- Viestit: 3150
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:51 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala
- Viesti:
Lapsemme ja lastenlapsemme tulevat kiittelemään meitä ympäristön saastuttamisesta sadoiksivuosiksi!Kaikki tämä vain hetkellisen tuottavuuden takia!Nämä peltilehmien ruostumiset ei vaikuta mielipiteeseeni pätkääkään vaikka kaksi ruosteläjää omistankin.Myös ajomukavuus on suolaamattomilla teillä parempaa kun valoteho on parempi ja ikkunatpuhtaat.Ajoreittejä valitessani valitsen suolaamattomanreitin vaikka se olisi hieman pitempi.Suolaus on yhden ihmisryhmän päätös jonka vaikuttimena raha!Turvallisuudella sitä ei voi perustella.
-
- Viestit: 1176
- Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:24 pm
- Viesti:
Mitenkäs ne entisajan automiehet pärjäsi , vaikka teitä ei suolattu. Autojen alustat olivat paljon alkeellisempia , eikä ollut tietoakaan ABS.seista ja ESP.eistä. Renkaat olivat myös kovia joissa pito paljon huonompi kuin nykyajan renkaissa. Silti pärjättiin hyvin ilman suolaa , teitä ja pohjavesiä sotkematta.
-
- Viestit: 3150
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:51 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala
- Viesti:
Tänään on n;s luppopäivä joten on aikaa höpistä palstalla.Olen ollut Lemminkäinen oy;jn palveluksessa 18v;tta joten jotain tiedän teistäkin,vaikkakin rakennuspuolella.Asfaltti miesten kanssa tullut höpistyä asioista runsaasti.Teiden urautumisen suurintekiä on myös suolaus!Pehmentää rakenteen ja nastoilta suojaava ns;jääpolanne rikkoo tienpintaa.Asennetta autoiluun niin tavarakulkee samalla kapasiteetila ilman turvallisuusriskiä!
-
- Viestit: 3691
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:34 am
- Paikkakunta: pohjois-suomi
- Viesti:
Muutaman kerran olen nähnyt kun etelästä tullut rekkamies on kynsinyt erään n. 3-4 km pitkässä vaarassa puoli päivää kuorman kanssa ja tietenkin kesärenkailla. Välillä peruuttaen ja taa uusi yritys ylös. Kun kettinkejä ei matkassa ja iso irtorehukuorma päällä. Ei taida löytyä välineitä purkaa kuormaa tienviereen näiltä seuduilta. Vaaraseuduilla kun kelit vaihtelee yhden pitäjänkin sisällä suuresti. Paikallisilla puutvaramiehillä sentään on kettingit matkassa. Ja purku tehtaalla taitaa olla minuutti tarkkaa puuhaa aina Enso Gutsetin ajureilla.
-
- Viestit: 425
- Liittynyt: To Tammi 05, 2006 4:43 pm
- Viesti:
No eikö silloin olisi hyvä kun ko. rekkamies olisi pystynyt kopista nappia painamalla puhaltamaan hiekkaa pyörien eteen?
Ongelmat liikennevaloissa* voisi välttää parhaiten sillä, että ainakin vilkkaampina aikoina siirryttäisiin kiinteisiin valojen palamisaikoihin ja joka valon kohdalla olisi näyttö joka näyttäisi kuinka monta sekuntia kuluisi valojen vaihtumiseen. Tällöin ajonopeuden voisi optimoida seiten ettei tarvitsisi pysähtyä olleenkaan. Tämä säästäisi myös polttoainetta.
*kerran olin kyydissä paikallinlinjurissa joka oli ihan kusessa kun joutui pysähtymnään valojen takia loivaan mäkeen. Aina kun yritti lähteä, niin eteneminen oli niin hidasta, että valo kerkisi vajtua punaiseksi. Piti sitten peruutella alaspäin ja kylmänviileästi mennä vanhoilla vihreillä (ko. kohdalla oli valot vain jalankulkijoille eikä heitä ollut sillä hetkellä lähimaillakaan).
Ongelmat liikennevaloissa* voisi välttää parhaiten sillä, että ainakin vilkkaampina aikoina siirryttäisiin kiinteisiin valojen palamisaikoihin ja joka valon kohdalla olisi näyttö joka näyttäisi kuinka monta sekuntia kuluisi valojen vaihtumiseen. Tällöin ajonopeuden voisi optimoida seiten ettei tarvitsisi pysähtyä olleenkaan. Tämä säästäisi myös polttoainetta.
*kerran olin kyydissä paikallinlinjurissa joka oli ihan kusessa kun joutui pysähtymnään valojen takia loivaan mäkeen. Aina kun yritti lähteä, niin eteneminen oli niin hidasta, että valo kerkisi vajtua punaiseksi. Piti sitten peruutella alaspäin ja kylmänviileästi mennä vanhoilla vihreillä (ko. kohdalla oli valot vain jalankulkijoille eikä heitä ollut sillä hetkellä lähimaillakaan).
-
- Viestit: 1176
- Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:24 pm
- Viesti:
Ajoin työmatkaa 10 vuotta n. 60 kilometriä päivittäin , auto pysyi puhtaana ja kuivana ,näkyväisyys hyvä , auto ei ruostunut . Eikä tarvinnut talvisin pissapojan nestettä juuri lainkaan koska tietä ei suolattu. Nyt kun asun sellaisen tien varrella jota suolataan auto on talvisin ihan hirveässä suolassa ja ravassa . Sitten kun pesee on heti samassa siivossa, näkyvyys huono pimeällä ja auto ruostuu pahoin. Keväällä oli männyn neulasetkin ruskeana tien varrella, on se niin tolkutonta tuo suolan kylväminen.
-
- Viestit: 213
- Liittynyt: Ke Tammi 18, 2006 4:42 pm
- Paikkakunta: Kylmäkoski
- Viesti:
Onko Jarkko sattunut miettimään sitä, että jokaisen tehtaan lastauslaiturille ei satu kulkemaan kiskoja. Ja vaikka kulkisikin, niin miten ne pystyttäisiin rakentamaan niin, että niitä ei olisi joka puolella. Ja on sellaisia tuotteita, jotka on saatava liikkumaan viiveettä, kuten maito. Miten maito saataisiin meijeriin, meijeristä kauppaan ilman rekkoja. Toki tämä Jarkon mielipide sopii oivallisesti esim.PuuteollisuuteenJarkko kirjoitti:Jotenkin luen tuossa sarkasmia. Tai siinä ainakin voisi olla.veikri-3 kirjoitti:Eli kun tavara-rahti tilataan sen on tuotavuuden nimissä saatava seuraavana päivänä työmaalle.Elämä on hektistä!Eletään etenpäin lyhyellä viiveajalla!Ei ole aikaa rautateille saati laivoille.Ennakko suunnittelulla yms,suomi pyöri ennenkin!Nämä vaan omia mietteitä,voin olla väärässäkin.
Junat muuten kulkevat kovempaa kuin autot, joten junalla tavara on nopeammin perillä.
Ja jos tavaran pitää huomenna olla perillä, se tarkoittaa, että tilaaja on mokannut, kun on tilannut tavaran niin myöhään.
-
- Viestit: 7074
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
- Paikkakunta: Pohojammaa
- Viesti:
Aiempi kommenttini SS:lle:Toniz89 kirjoitti:Onko Jarkko sattunut miettimään sitä, että jokaisen tehtaan lastauslaiturille ei satu kulkemaan kiskoja.
"Siis tavaran pitäisi tulla junalla asemille ja satamiin. Niistä jakelu eteenpäin kumipyörillä. Jos jollekin tehtaalle tulee jo kiskot, niitä käytettäköön, mutta pidempiä uusia vetoja ei niitten takia tarvitse tehdä."
Toinen aiempi kommenttini veikri-3:lle:Toniz89 kirjoitti:Ja on sellaisia tuotteita, jotka on saatava liikkumaan viiveettä, kuten maito. Miten maito saataisiin meijeriin, meijeristä kauppaan ilman rekkoja. Toki tämä Jarkon mielipide sopii oivallisesti esim.Puuteollisuuteen
"Junat muuten kulkevat kovempaa kuin autot, joten junalla tavara on nopeammin perillä."
Lastauksessa ja purkamisessa siis voi olla viivettä, mutta matkaan menee vähemmän aikaa.
-
- Viestit: 15653
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
No, täällä puhuvat sellaiset ihmiset puolin ja toisin suolaamisesta, siis ne ihmiset jotka eivät päätä suolaamisesta, ja pärjäävät mainiosti suolattomalla jäisellä tiellä.
Ja mielipide tietenkin on vapaa, ja se suola sitten aikanaan kielletään jos kielletään. Itse en ainakaan aio mennä viiltelemään yöllä suola-autojen renkaita, ampumaan kiikarikiväärillä suolausurakoitsijoita koteihinsa, en laittamaan pommia liikenneministerin työpöydän alle, enkä räjäyttämään tiesuolaa myyvien yritysten pääkonttoreita.
Ja luulen että mielipiteenilmaukseen se jää isomunaisempienkin masinistien suolanvastustus, vaikka puheet on kovia ja ärräpäiden sävyttämiä.
Minä jään odottelemaan mitä tapahtuman pitää.
-SS-
Ja mielipide tietenkin on vapaa, ja se suola sitten aikanaan kielletään jos kielletään. Itse en ainakaan aio mennä viiltelemään yöllä suola-autojen renkaita, ampumaan kiikarikiväärillä suolausurakoitsijoita koteihinsa, en laittamaan pommia liikenneministerin työpöydän alle, enkä räjäyttämään tiesuolaa myyvien yritysten pääkonttoreita.
Ja luulen että mielipiteenilmaukseen se jää isomunaisempienkin masinistien suolanvastustus, vaikka puheet on kovia ja ärräpäiden sävyttämiä.
Minä jään odottelemaan mitä tapahtuman pitää.
-SS-
-
- Viestit: 7074
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
- Paikkakunta: Pohojammaa
- Viesti:
Pitäisikö tuo tulkita rikokseen yllyttämiseksi? Onko joku kommentti jäänyt multa huomaamatta, kun en muista kenenkään edes vihjaneen tuollaista.-SS- kirjoitti:Itse en ainakaan aio mennä viiltelemään yöllä suola-autojen renkaita, ampumaan kiikarikiväärillä suolausurakoitsijoita koteihinsa, en laittamaan pommia liikenneministerin työpöydän alle, enkä räjäyttämään tiesuolaa myyvien yritysten pääkonttoreita.
Ja luulen että mielipiteenilmaukseen se jää isomunaisempienkin masinistien suolanvastustus, vaikka puheet on kovia ja ärräpäiden sävyttämiä.
Minä jään odottelemaan mitä tapahtuman pitää.
Onko vielä kukaan maininnut raskaaseen kalustoon saatavilla olevaa sorasirotinta joka asennetaan vetävien pyörien eteen? Mitenkä lienee yleistynyt käyttö? Vai onko ollut vähäistä kun en ainakaan ole huomannut noissa tehtaalla käyneissä pitkänmatkan kulkineissa semmoisia olleen.
Näillä ei tietenkään korvata teiden kunnossapitoa mutta esim. hankaleissa paikoissa voisivat varmaan olla iso apu mm. liikkeellelähdössä.
Näillä ei tietenkään korvata teiden kunnossapitoa mutta esim. hankaleissa paikoissa voisivat varmaan olla iso apu mm. liikkeellelähdössä.
-
- Viestit: 425
- Liittynyt: To Tammi 05, 2006 4:43 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 1285
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2006 8:17 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 667
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:58 pm
- Paikkakunta: karvia
- Viesti:
Tällä kylällä ei oo suola autoa näkynyt vuosikymmeniin.. Polanteet on kauhiat, ei taida tiekarhu kuulua urakoottian konearsenaaliin? Ei se KA.n alaterä ku vähä karhenna va niitä polanteen selekiä. Jännittää, kun pitää käveliää väistää, että jos auto tempasee niistä urista...
Kävin tuossa just ajelemassa isolla tiellä, jotain 30 km ajon aikana meni usiempi litra lasinpesunestettä, tie ol musta ku mikä valot ei näyttäny yhtää. Ajaminen muuttu todella mukavaksi kun pääs takas sivuteille, pieni paha loppujenlopuksi ne polanteet, ku vertaa siihen sysimustaan suolakuraan. Miten ne rahtarit jaksaa ajaa pitkää päivää semmosissa olosuhteissa? Onneksi ei kuulu minun toimenkuvaan.
Onneks ei tarvitse ajella päivittäin noilla isoilla teillä...
Kävin tuossa just ajelemassa isolla tiellä, jotain 30 km ajon aikana meni usiempi litra lasinpesunestettä, tie ol musta ku mikä valot ei näyttäny yhtää. Ajaminen muuttu todella mukavaksi kun pääs takas sivuteille, pieni paha loppujenlopuksi ne polanteet, ku vertaa siihen sysimustaan suolakuraan. Miten ne rahtarit jaksaa ajaa pitkää päivää semmosissa olosuhteissa? Onneksi ei kuulu minun toimenkuvaan.
Onneks ei tarvitse ajella päivittäin noilla isoilla teillä...
Quidquid latine dictum sit, altum videtur
-
- Viestit: 2390
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:47 pm
- Paikkakunta: Oulun seutu
- Viesti:
-
- Viestit: 667
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:58 pm
- Paikkakunta: karvia
- Viesti:
Onhan siellä kovetut valopatterit, mutta kokoajan on vastaantulioita, ettei sitä valoarsenaalia voi käyttää, vaan saa ajaa miltei sokkona lyhyillä valoilla.
Eikä silmät ehdi reagoida niin nopeisiin valaistuksen muutoksiin.
Talvella, kun on lunta ni se valopatteristo teke kyl yöstä päivän...
Eikä silmät ehdi reagoida niin nopeisiin valaistuksen muutoksiin.
Talvella, kun on lunta ni se valopatteristo teke kyl yöstä päivän...
Quidquid latine dictum sit, altum videtur
-
- Viestit: 408
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 6:09 pm
- Paikkakunta: Kitee
- Viesti:
On niitä vetureissa vieläkin, paineilmalla toimii. Tahtoo vaan mennä tukkoon ne hiekkaputket, kun hiekka kostuu ja jäätyy. Samoin nuoska lumi tukkii putken päät.pasoleati kirjoitti:Minä mainnitsin vastaavan systeemin, jota käytettiin höyryvetureissa. Sekä pyörien eteen ettäö taakse oli vedetty hiekoitusputket ja kuljettaja pystyi kopista käsin sirottamaan hiekkaa pyörien eteen/taakse tarpeen mukaan.