Fiskars aura 316
-
- Viestit: 715
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:11 pm
- Viesti:
kyllä varmasti kulkee 165 verkulla 3-siipiset aurat. meillä oli överumin 3x16 aurat ja keposasti meni 165:sella. eikä renkaissakaan tartte paljon ruusua olla niin pitoa löytyy, jos vaan osaa käyttää mf:ssä olevaa painonsiirtoa. ensinnäkin täytyy kyntämään lähdettäessä ottaa lukituspalikat pois että työntövarsi tunnistelu ylipäätään pelaa, jos tota lukitusta ei poista niin painonsiirto ei pelaa ja silloin rengas varmasti sutii. Monikaan ei tiedä että siellä etes sellaset on ja sit moititaan miten verkulla ei tule kyntämisestä mitään.
-
- Viestit: 7340
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
Minä olen kyntäny tiukalla samimaalla 165 Fergua sekä 16.9 - 30 takarenkailla, että 13.6 - 36 takarenkailla. Märissä oloissa ero oli päivän selvä: se leveä kumi ei saa savesta minkäänlaista otetta ja pyörii tyhjää koko ajan. Paineen alennus auttaa pikkasen. Lukko piti pitää koko ajan päällä, että pääsi jotenkin eteenpäin. Kapeilla kumeilla ihan eri meininki ja lukkoa ei tarvinnu koko ajan.
Lounai-Sipmen savikot on renkaalle haastavat. Nyt on ollu paljon ongelmia uusien traktoreiden millirenkaiden kanssa, kun ei meinaa puhdistua savesta ja pyörii tyhjää yhtenä saven sileäksi muuraamaan möykkynä. Juurikasmiehille ollu erityinen riesa, ku jurttipelto kynnetään pakon sanelemana pikkasen liian myöhään ja sillon savi läpimärkää ja liukasta.
Auran kulutusosat tietysti pitää olla kunnossa ja nokkapainoja teline täynnä, muuten pyrkii heittämään noka kynnökselle. Ja tietysti hydraulivivut mukaitusmisherkkyyttä myöten kohillaan.
Multamailla ja turvemailla leveä kumi toimii ihan erilailla.
Lounai-Sipmen savikot on renkaalle haastavat. Nyt on ollu paljon ongelmia uusien traktoreiden millirenkaiden kanssa, kun ei meinaa puhdistua savesta ja pyörii tyhjää yhtenä saven sileäksi muuraamaan möykkynä. Juurikasmiehille ollu erityinen riesa, ku jurttipelto kynnetään pakon sanelemana pikkasen liian myöhään ja sillon savi läpimärkää ja liukasta.
Auran kulutusosat tietysti pitää olla kunnossa ja nokkapainoja teline täynnä, muuten pyrkii heittämään noka kynnökselle. Ja tietysti hydraulivivut mukaitusmisherkkyyttä myöten kohillaan.
Multamailla ja turvemailla leveä kumi toimii ihan erilailla.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
-
- Viestit: 651
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:51 pm
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Kokeilin viikonloppuna mökillä 165 Fergulla noita Fiskarsin KH 316 auroja. En ole ennen kyntänyt.
Miten noi Fergun hydraulivivut kynnettäessä kuuluu olla? Ohjekirja on kyllä on olemassa, mutta näyttäisi täällä olevan kokemusta ja varmaan tietoakin.
Nyt mulla oikea vipu oli ylhäällä ja vasen kaaren takaosalla. Työntövarren lukituksen olen poistanut. Mutta mitään painonsiirtoa en kyllä noilla asetuksilla havainnut.
Entisestä aurasta (Fiskars 216 v.-58 ) olis tarkoitus tehdä kivi/kantokoukku. Muistelisin täällä olleen joskus juttua aiheesta. Onko vinkkejä tai kuvia projekteista?
Tuosta ylimääräisiksi jäävistä osista (leikkurit, siivet ja tukipyörä) saattaisin luopua. Tarjouksia vastaan otetaan.
Ari
Miten noi Fergun hydraulivivut kynnettäessä kuuluu olla? Ohjekirja on kyllä on olemassa, mutta näyttäisi täällä olevan kokemusta ja varmaan tietoakin.
Nyt mulla oikea vipu oli ylhäällä ja vasen kaaren takaosalla. Työntövarren lukituksen olen poistanut. Mutta mitään painonsiirtoa en kyllä noilla asetuksilla havainnut.
Entisestä aurasta (Fiskars 216 v.-58 ) olis tarkoitus tehdä kivi/kantokoukku. Muistelisin täällä olleen joskus juttua aiheesta. Onko vinkkejä tai kuvia projekteista?
Tuosta ylimääräisiksi jäävistä osista (leikkurit, siivet ja tukipyörä) saattaisin luopua. Tarjouksia vastaan otetaan.
Ari
-
- Viestit: 7532
- Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
- Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
- Viesti:
No ne vivut pitää olla näin: sisempi vipu kaaren keskellä transport-asennossa. Ja ulompi pyöreänuppinen kohdassa draft/syvyys. Ja sillä sitten passailet oikea työsyvyyden ja käytät painonsiirtoa. Eli jos pyörä alkaa sutia, vedät pyöreänuppisesta kevyesti vähän ylöspäin. Pistä kaarella oleva toppari siihen kohtaan, missä työsyvyys on suurinpiirtein oikea kohdalla. Kädellä
sitten teet tarkennukset.Ja mukautumisnopeuden säätö, vipu siellä alhaalla oikealla tasauspyörästön lukon edessä, vaikka puoli välissä tai siitä nopeampaan päin (fast) ellei ihan nopealla. Sillä sisemmällä vivulla taas teet sellaiset hommat kuten niitto, tasaus, äestys. perälaatikon käyttö ym. missä tarvitaan asennon säätöä. Ja kun saat kynnettyä laita se työntävarren lukitus taas paikoilleen. Etupainot olisivat kyllä hyvät olemassa. Minulta voisi löytyä ylimääräiset etupyörän vanteen sisään asennettavat painot. 2 x 20 kg/pyörä, eli yhteensä noin 80 kiloa. Puhelinnumeroni löytyy jostain kirjoittamistani viesteistä. Voin myös neuvoa puhelimessa ferkusta joitain yksinkertaisia asioita, mitä satun tietämään.
sitten teet tarkennukset.Ja mukautumisnopeuden säätö, vipu siellä alhaalla oikealla tasauspyörästön lukon edessä, vaikka puoli välissä tai siitä nopeampaan päin (fast) ellei ihan nopealla. Sillä sisemmällä vivulla taas teet sellaiset hommat kuten niitto, tasaus, äestys. perälaatikon käyttö ym. missä tarvitaan asennon säätöä. Ja kun saat kynnettyä laita se työntävarren lukitus taas paikoilleen. Etupainot olisivat kyllä hyvät olemassa. Minulta voisi löytyä ylimääräiset etupyörän vanteen sisään asennettavat painot. 2 x 20 kg/pyörä, eli yhteensä noin 80 kiloa. Puhelinnumeroni löytyy jostain kirjoittamistani viesteistä. Voin myös neuvoa puhelimessa ferkusta joitain yksinkertaisia asioita, mitä satun tietämään.
-
- Viestit: 7532
- Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
- Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
- Viesti:
-
- Viestit: 2072
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:45 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 651
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:51 pm
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Kiitoksia vaan neuvoista.
Täytyy kokeilla, kun seuraavan menee mökille.
Se oikean puoleinen vipu ei pysy säädöissä, vaan nousee aina ylös. Onko sen jäykkyyteen joku säätö? Samoin siitä puuttuu ne stopparit. Löytyisköhän näitä jostain?
Mulla on Ferkussa Jameksen etukuormaaja, joten painoja ei taida tarvita.
Mutta onko M:llä vielä se "puskuri" siihen maskin eteen? Mitä maksais, jos löytyy?
Ari
Täytyy kokeilla, kun seuraavan menee mökille.
Se oikean puoleinen vipu ei pysy säädöissä, vaan nousee aina ylös. Onko sen jäykkyyteen joku säätö? Samoin siitä puuttuu ne stopparit. Löytyisköhän näitä jostain?
Mulla on Ferkussa Jameksen etukuormaaja, joten painoja ei taida tarvita.
Mutta onko M:llä vielä se "puskuri" siihen maskin eteen? Mitä maksais, jos löytyy?
Ari
-
- Viestit: 7532
- Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
- Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
- Viesti:
On se puskuri tuolla luhassa tallessa. Mulla taitaa olla sun fergus kuvat masinistikuvissa tallella. En aio ajaa enään 165:lla metsässä, niin taitaa se puskuri joutaa. Tee tarjous. Tiedät näköjään myös yhteystiedot.
Joku muukin saa ostaa pyöräpainot, jos arvelee tarvitsevansa. Ne käy hyvin vanhempiin satasarjalaisiin, joissa on 16" rengas. Ne etupainotelineet kun näyttää olevan hakusassa.. Mulla ne oli 185:ssa , mutta siinä on nyt 10 X 16 renkaat, eikä niihin ne etupainot käy. Ja mulla on riittävästi tavallisia etupainoja käytössäni. Niin ja siinä nostolaitteen vivussa, kummassakin,pitäisi olla jousikuormitettu pultti jonka kireyttä voi säätää. Sillä jäykistetään ne vivut niin, ettei vivut liiku itsekseen. Jos pultteja ei ole, ne voit laittaa, vivusta löytyy jengallinen reikä ja kaaressa on rako, johon pultti kuuluu. Kaarelle toppareiksi voit laitta siipimutterilla varustetut pultit. Ohjekirjan kuvissa näkyy se jäykistyspultti nostolaitteen vivussa, kun osaat katsoa. Fergussa on sitten tuumakierteet. Ota huomioon!!!
Joku muukin saa ostaa pyöräpainot, jos arvelee tarvitsevansa. Ne käy hyvin vanhempiin satasarjalaisiin, joissa on 16" rengas. Ne etupainotelineet kun näyttää olevan hakusassa.. Mulla ne oli 185:ssa , mutta siinä on nyt 10 X 16 renkaat, eikä niihin ne etupainot käy. Ja mulla on riittävästi tavallisia etupainoja käytössäni. Niin ja siinä nostolaitteen vivussa, kummassakin,pitäisi olla jousikuormitettu pultti jonka kireyttä voi säätää. Sillä jäykistetään ne vivut niin, ettei vivut liiku itsekseen. Jos pultteja ei ole, ne voit laittaa, vivusta löytyy jengallinen reikä ja kaaressa on rako, johon pultti kuuluu. Kaarelle toppareiksi voit laitta siipimutterilla varustetut pultit. Ohjekirjan kuvissa näkyy se jäykistyspultti nostolaitteen vivussa, kun osaat katsoa. Fergussa on sitten tuumakierteet. Ota huomioon!!!
-
- Viestit: 7532
- Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
- Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
- Viesti:
-
- Viestit: 6092
- Liittynyt: Ke Tammi 11, 2006 12:58 pm
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
käykö ne etupainot valluun 16 tuumilla renkailla ihan varmasti?
paljonko ne painaa?
Mitä maksaa?
Olis tarvis etupainoille, kun kehno lingon kans nostelee tassujaan ilmaan...
paljonko ne painaa?
Mitä maksaa?
Olis tarvis etupainoille, kun kehno lingon kans nostelee tassujaan ilmaan...
Markkinoiden parhaimmat Wieska -lumilingot Kuuksenvaarasta. Soita 040-7306421 https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho
-
- Viestit: 7532
- Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
- Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
- Viesti:
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 2xford4000, Google [Bot], Juhnu, Pataässä, rattori, rautakasa, ZTS ja 81 vierailijaa