Kodinkoneesta alkavia rakennuspaloja

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

juha
Viestit: 7604
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
Paikkakunta: Pöytyä
Viesti:

Kodinkoneesta alkavia rakennuspaloja

Viesti Kirjoittaja juha »

http://www.sss.fi/uutiset/261460.html

"Kodinkoneesta alkavia paloja syttyy joka päivä useita
Salon Seudun Sanomat 29.9.2011 06:00:37
Kodinkoneesta alkavia rakennuspaloja tai palovaaratilanteita on Suomessa vuosittain noin 2 500 eli useita päivittäin.....
Paloista yli 900 liittyy lieteen, mutta liedestä löytyy vika vain 1–2 tapauksessa. Loput tulipaloista johtuvat käyttäjästä."


Itselläni on sähköhella kytketty kontaktorin kautta, joka saa ohjauksen keittiön työvaloista.
Keskuspölynimurissa pääkytkin letkun vieressä, jolloin viallinen elektroniikka ei saa imuri itsekseen käyntiin.
Mummolle tuli hellan ohjaus liikeilmaisimesta 2min viiveellä. Pari tulipaloa taisi jäädä väliin, kun perunat ei kiehuneetkaan kypsiksi asti, kun mummo oli nukahtanut päikkäreille...

-mitenkäs masinistit, hyviä sovelluksia? -päävirtakytkimet ainakin traktoireissa?


Edit:
-niin ja kuivurissa on rele joka vetää jos tulee jokin häiriö.
Releen kärjet johdotettu vanhan kännykän "1" nappiin. Häiriön tullessa puhelin soittaa ohjelmoituun numeroon.
Viimeksi muokannut juha, To Syys 29, 2011 4:44 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
borg
Viestit: 6813
Liittynyt: La Elo 02, 2008 1:14 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja borg »

Minua on aina kummastuttanut sähköhellojen käyttökytkinten sijainti. Pikkulapset ja koirat ovat aikaansaaneet monta paloa. Olen jopa joskus itse onnistunut hellan ohi kulkemalla naksauttamaan levyn päälle. En tiedä, miten ihmeessä se tapahtui, mutta tapahtui.

Helloissa PITÄISI OLLA VAKIONA jossakin takalaidassa erillinen kytkin, jolla koko aparaatin saisi pimeäksi.
Customi
Viestit: 2625
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Customi »

Meillä on ainakin UPO:n Gigant-ketjulle tekemä hella semmoinen, että tulee jo normaalikäytössäkin melkoiseksi "kiukaaksi", mutta kyllä ne UPO:lla kertoivat, että sekin mallin kuulemma vaan täyttää voimassa olevat turvamääräykset. Siltikin tuntuu, että isot ketjut menevät jo liian pitkälle säästökohteissaan, saada kodinkoneita halvemmalla myyntiin!
-SS-
Viestit: 15654
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Semmonen hella on täällä työpaikan keittiötilassa, et siitä pitää kiertää munakello ennen kuin toimii. Muuten ihan normiliesi, mut se munakello antaa maksimissaan tunnin olla päällä.

Mammalle pittää semmonen ehkä ostaa kun täyttää ysiviis. Tai jotain.

-SS-
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Tuollainen tuli äidin hellaan aikoinaan hankittua. Vähän dyyris, maksoi n. 500 euroa. Tositoimiin ei ole joutunut, mutta jos pitää paistinpannua muutaman sekunnin liian kauan pois levyltä, alkaa rääkyä ja lopuksi katkaisee sähköt, eli toimii.

http://www.finncabinova.com/?gclid=CK2M ... mAodGlE6tQ

Cabinova-liesiturva
Koostuu kahdesta osasta ja antaa siten kaksoisturvan:

Lämpövartija (infrapunatunnistin) mittaa lieden lämpötilaa. Lämpövartija ilmoittaa ylikuumenemisen äänimerkillä, esimerkiksi sähkölevyn unohduttua päälle tai kattilan kiehuttua kuiviin.

Virrankatkaisin-automaattiajastin. Jos kukaan ei sammuta keittolevyä, virrankatkaisin katkaisee virran automaattisesti 10 sekunnin kuluttua äänimerkin alkamisesta. Äänimerkin voi kytkeä myös kokonaan pois päältä, mikäli se koetaan häiritseväksi. Virrankatkaisu tapahtuu kuitenkin aina automaattisesti. Järjestelmä palautuu ennalleen, kun sähkölevy on sammutettu = nollattu.

Cabinova-liesiturva
Ennaltaehkäisee liesipalon huomattavasti paremmin ylilämpöön perustuvalla virrankatkaisulla, kuin ”turvaliesi”, joka toimii ”kelloperiaatteella”

voidaan asentaa sekä vanhoihin että uusiin liesiin

on suunniteltu toimintavaihtoehdoiltaan hyvin laajalle käyttäjäkunnalle kuten muistihäiriöisille, dementoituneille, näkövammaisille ja muuten vain hajamielisille

katkaisee virran liedestä tulipalovaaran uhatessa ajastimesta riippumatta (täydellinen malli; lämpövartija ja virrankatkaisin)

saatavana myös pelkkä lämpövartija malli, joka varoittaa äänimerkein päälle jääneestä levystä, mutta ei katkaise virtaa

myös uuni voidaan kytkeä turvajärjestelmään kytkemällä automaattiajastin

erinomainen vanhuspalveluihin kierrätettävyytensä johdosta.
Konekansa.fi
Komia on aina komia. Komiat pärijää aina. Kyllä kaikki saa - komiat saa vaan ensin!
jylhä
Viestit: 2907
Liittynyt: Su Kesä 04, 2006 11:21 pm
Paikkakunta: sadonmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jylhä »

Sitäpä ei sanota kuinka moni kärvähtäneen lieden käyttäjä oli kännissä, veikkaampa että 80prosenttia. Viallisena hellaa pahempi syttyjä on jääkaappi ja pahin taitaa olla pesukone, sen jälkeen ehkä se perinteinen televisio. Sähköä ja laitteita on helppo syyttää jos ei muuta järkevää syttymissyytä keksitä, ne kun ei voi puolustautua. Enemmän paloja kuitenkin johtuu ihmisistä kuin sähköistä tai laitteista.
Alkoholi ei ratkaise ongelmia, mutta eipä kyllä maitokaan.
juhani008
Viestit: 5124
Liittynyt: Ti Syys 08, 2009 8:41 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juhani008 »

jylhä kirjoitti: Sähköä ja laitteita on helppo syyttää jos ei muuta järkevää syttymissyytä keksitä, ne kun ei voi puolustautua. Enemmän paloja kuitenkin johtuu ihmisistä kuin sähköistä tai laitteista.
+ pölystä...:idea: no sehän johtuu justiisa ihmisistä. :)
olliki
Viestit: 9524
Liittynyt: To Marras 08, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Ruovesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olliki »

Vanhan ajan telkkarit sytyttelivät paloja tuon tuostakin ja palomiehet syyttelivät pölyä. Mistähän johtui, että joulun aikaan telkut kärähtelivät paljon useammin, kuin muulloin. No tietenkin kynttilöitten polttelusta tv:n päällä ja siitä valuneesta steriinista. Oletteko muuten yrittäneet sytyttää pölyä, jota löytyy esim. vanhasta telkusta? Minä olen, eikä syttynyt millään.
Ford 6610, -82
Ford 6640, -96
mrjb425
Viestit: 2053
Liittynyt: Pe Maalis 06, 2009 4:29 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mrjb425 »

Induktiotaso ei toimi ollenkaan, ellei siinä ole sellaista kattilaa/pannua , joka magnetisoituu.
Ei kuumene yksikseen( kun kuumeneminen tapahtuu keittoastian pohjassa)
Tuollaiset kellolla tapahtuvat katkaisut virransyötölle ovat varsinkin näille perusliesille hyvä asia.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16230
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Meillä haisteltiin kerran yläkerrasssa outoa muovinkäryä, aikansa kun kaikkia sähkövehkeitä koiteltiin ja tutkittiin, niin huomattiin että 80-luvulla tehdystä loisteputki-kirjoituspöytävalaisimesta oli muuntaja sulanut möykyksi jatkoroikan päällä.

Jos ei oltaisi oltu kotona, eikä käyty vintillä, tulipalo olis ollut varma.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
spark

Viesti Kirjoittaja spark »

olliki kirjoitti:Vanhan ajan telkkarit sytyttelivät paloja tuon tuostakin ja palomiehet syyttelivät pölyä. Mistähän johtui, että joulun aikaan telkut kärähtelivät paljon useammin, kuin muulloin. No tietenkin kynttilöitten polttelusta tv:n päällä ja siitä valuneesta steriinista. Oletteko muuten yrittäneet sytyttää pölyä, jota löytyy esim. vanhasta telkusta? Minä olen, eikä syttynyt millään.
Pölyäkin on monenlaista. Pääsyy siihen pölyn syyttämiseen on siinä, että se on aika pirun hyvä eriste. Sitä kun on piirilevy hyvästi pölynpeitossa, niin lämmöt voi nousta hyvinkin korkeiksi, ja sitten, kun vaikkapa kondensaattori räjähtää lämmöstä, ja nostaen pölypilven ja tarjoaa kipinän sille, niin tulipalon eväät on valmiina.
OIU
Viestit: 3006
Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 11:34 pm
Paikkakunta: satakunnan suur-Lappi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja OIU »

Muutama vuosi sitten alkoi yöllä talon ulkoseinässä ajastin palamaan, olin laittanut auton lohkolämmittimen kytkeytymään sillä. Sitkeäunisemmalla isännällä olisi talo palanut, minä onneksi heräsin siihen muovinkäryyn ja ihmettelemään, että mikäs ulkona oikein valaisee.
Omaa vikaa kai, kun ajastimen IP-luokitus ei oikein ulkokäyttöä suosinut.
Kuva
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten
make50
Viestit: 436
Liittynyt: La Elo 20, 2011 10:17 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja make50 »

kuussatanen kirjoitti:
juhani008 kirjoitti:
jylhä kirjoitti:
+ pölystä...:idea: no sehän johtuu justiisa ihmisistä. :)
Otetaan tähän luontaisterapeutin kommentti:
"jos pöly olisi syyllinen, kaikki pölyimurit palaisivat".


:D
No jopa oli älytön kommentti. Pöly on syttymissyynä varsin usein.
Lähtemättä kuitenkaan Pölynimurista.
make50
Viestit: 436
Liittynyt: La Elo 20, 2011 10:17 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja make50 »

olliki kirjoitti:Vanhan ajan telkkarit sytyttelivät paloja tuon tuostakin ja palomiehet syyttelivät pölyä. Mistähän johtui, että joulun aikaan telkut kärähtelivät paljon useammin, kuin muulloin. No tietenkin kynttilöitten polttelusta tv:n päällä ja siitä valuneesta steriinista. Oletteko muuten yrittäneet sytyttää pölyä, jota löytyy esim. vanhasta telkusta? Minä olen, eikä syttynyt millään.
En usko, että Palomiehet useinkaan pölyä syyttelivät. Jotkut telkkarit vaan syttyivät herkemmin kuin toiset. Enkä halua syyttää pelkästään Finluksia. Saattoi joku muukin televisio palaa, tosin erittäin harvoin.
ultimate welder
Viestit: 4191
Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 10:00 pm
Paikkakunta: 39750
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ultimate welder »

Pistorasiaan kiinnitettävä vikavirtasuoja kärysi ja mustui aikoinaan kylppärissä, pesukoneen piuhan päässä. Kone pyöri ja vikavirtasuoja paloi iloisesti :shock:
juha
Viestit: 7604
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
Paikkakunta: Pöytyä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juha »

:roll: Tänään olisi hyvä päivä vetää se jääkaappi kolostaan ulos ja imuroida pölyt pois.
juhani008
Viestit: 5124
Liittynyt: Ti Syys 08, 2009 8:41 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juhani008 »

juha kirjoitti::roll: Tänään olisi hyvä päivä vetää se jääkaappi kolostaan ulos ja imuroida pölyt pois.
Tuo on mielessä ollut jo pitempään mutta kun on olevinaan aina muuta tärkeämpää. :oops:
Esim. riippua täällä netissä ? :roll:
Ei tänään kuitenkaan...huomenna sunnuntaina ! :idea:
Avatar
Matsikka
Viestit: 16230
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Ennenvanhaan putkitelkkareita (muitakin kuin kuvaputki) krassattiin säännöllisin väliajoin, aina joku putki piti vaihtaa ja samalla asentaja puhelteli ylimääräisiä pölyjä pois.

Ostimma v.-80 Luxorin telkkarin ja se oli yhtäjaksoisesti 90-luvun puoliväliin käytössä ilman ensimmäistäkään huoltokeikkaa. Päältä pölyjä putsailtiin mutta sisälle ei kajottu. Kun sitten jossain vaiheessa alkas kuulumaan ääntä joka muistutti valokaaren sirinää....katsahdin takakannen raosta ja äänen aiheuttaja oli se miksikä sitä kuvittelinkin. Samantien pistin TV:n väliaikaiseen käyttökieltoon. Kun kannoin se autoon niin tuuli pöläytti kaamean pölypilven sen sisuksista, mielessä pyöri mitä se valokaari ja pöly olis yhdessä saanut aikaan. Siis 80-luvun TV:t olivat liian kestäviä, sitten kun niihin tuli joku niin sisusta oli pölyssä ja pommi on valmis.

Luxorin seuraajasta ei voinut sanoa samaa.....komean näköinen 100 Hz putki Sony oli katskilla jo 5 vuoden päästä. Sony on näköjänsä leluTV-merkki. Eipähän paljonkeriinnyt pölyyntymään.

Nyt meillä on Panasonikin putki-tv käytössä, hyvin tuntuu pelittävän.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Mensseli
Viestit: 1095
Liittynyt: La Touko 10, 2008 11:33 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mensseli »

Äitini menettäissä iänmyötä muistinsa unohti useinkin
kattilat ja pannut hellanlevylle kiehumaan, että niistä suli alumiini
pohjat pois, noista olen tehnyt nuotiopannuja retkikäyttöön.

Vanhoilla sukulaismummoilla on paha tapa peittää televisionsa liinalla,
kasvattaa kukkiaan, että kasteluvesi voi lirahtaa töllön sisään, kynttilä
tosiaan on pahin, ne tulee polttaa lumisena aikana pihalla
vähintään 5 metrin etäisyydellä rakennuksita.
Pöly vaikka se ei olisikaan palavaa toimii tehokkaana lämpöeristeenä ja
näin saa komponentit kuumenemaan yli sietokykynsä, tuosta ne
tulipalot syttyy. Telekkarin sisuksissa on rittävästi palavaista
muovia palokuormana.
Kerran kahdessavuodessa television sisuksien imuroiti jatkaa
laitteen ikää tuntuvasti ja on helppo kotioloisakin tehdä, kun varoo
putken päässä olevaa suurjännitteistä juovamuuntajaa koskemasta,
niin ei henki lähde.
Minä olen välttynyt sähköpaloilta. Ukkonen on kerran rikkonut
tietokonetta liki 1000 €uron edestä, nyt sekin on varmistettu
ylijännitesuojalla.
Hauenleukalamput on myös pahoja... lapset saattaa Akuankkaa
lukiessaan viedä sen peittonsa alle ja näin saavat aikaiseksi
tulipalon, nukahdettuaan. Meiltä olen nuo llamput poistanut,
enkä uusia hanki, olen niistä tuttaville huomauttanut, jos olen
sattunut niitä makuuhuoneissa näkemään.
Shkölaitteitten lämpenemistä ei voi estää, mutta jäähdytyksen voi tukkia.
Rauassa ei oo raha hukassa..
olliki
Viestit: 9524
Liittynyt: To Marras 08, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Ruovesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olliki »

spark kirjoitti:
olliki kirjoitti:Vanhan ajan telkkarit sytyttelivät paloja tuon tuostakin ja palomiehet syyttelivät pölyä. Mistähän johtui, että joulun aikaan telkut kärähtelivät paljon useammin, kuin muulloin. No tietenkin kynttilöitten polttelusta tv:n päällä ja siitä valuneesta steriinista. Oletteko muuten yrittäneet sytyttää pölyä, jota löytyy esim. vanhasta telkusta? Minä olen, eikä syttynyt millään.
Pölyäkin on monenlaista. Pääsyy siihen pölyn syyttämiseen on siinä, että se on aika pirun hyvä eriste. Sitä kun on piirilevy hyvästi pölynpeitossa, niin lämmöt voi nousta hyvinkin korkeiksi, ja sitten, kun vaikkapa kondensaattori räjähtää lämmöstä, ja nostaen pölypilven ja tarjoaa kipinän sille, niin tulipalon eväät on valmiina.
Melko paljon noita aikanani rassanneena, rohkenen väittää, että suurin syyllinen syttymiseen on katkova liitos sellaisessa paikassa, jossa kulkee iso virta, eli useimmiten poikkeutuspiirit, eikä niinkään ylikuumeneminen. Kun kuva vähän ryppyili, se korjattiin nyrkiniskulla kylkeen ja taas päästiin joku päivä eteenpäin. Lopulta valokaari sytytti koneen tuleen. Sytykkeet tietysti edesauttoivat tapahtumaa, ja steariini oli sytyistä parhain. Yllättävän usein sitä löysi korjattavaksi tuodun tv:n uumenista.
Ford 6610, -82
Ford 6640, -96
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot], Google [Bot], Kema, Pataässä, tane II ja 102 vierailijaa