Tein tänään verstaalla...

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

allu-85
Viestit: 397
Liittynyt: Ti Huhti 09, 2013 8:16 pm
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja allu-85 »

Kaverin väyryseen ylätukivarsien vaihto ja öljyt ja suodattimet. Oli niissä ylätukivarsissa vääntämistä. Tulitikkuaskin kokoisesta reijästä avain läpi lokasuojan ja mutterin kantaa ei edes näe. No saatiin kuitenkin vaihdettua. Toivottavasti Trw kestää pidempään kuin Motonetin. Melkein tippui jo pallot kupeista.
TunturiPappa
Viestit: 5758
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Pitkänlinjan projektissa merkittävä valon pilkahdus!

Taisi olla -19 kesällä ostin 380 tkm. ajetun MK1 V70, Ylöjärveltä kun olin siellä hommissa.
Pannu oli sökö jo ostaessa, siitä halpa hinta. Auto sisältä todella siisti, siistimpi kuin yksikään mikä minulla on ollut. Alustassa pintaruostetta, ei kuitenkaan lahoa.

Kiertokangen laakeri oli vainaa, korjaamon tuomio. Kannen kun nosti pois niin näki, että mäntä ottanut kanteen. Aika naputusta piti, pakkohan se koittaa oli. Ostin purkaamolta uuden pannun. Halpa oli, mutta taisi siinä olla yhden numeron heitto, vit tu sentään.

Kun alettu oli niin korjata se täytyy. Kannoin trukilla halvaantuneen pajaan, kesän ehti seistä ladon takana. Taisi siinä olla pyöräkin jumissa kun alkuvuodesta kiskoin sitä esiin.

No vanha pata oli B5244S ja tilalle tuli B5254S. Koska muuttuva imuventtiilienajoitus ei ollut helposti hukattavissa näin yksinkertaisemmaksi nostaa B5244S kannen B5254S lohkon päälle. Eli vanha kansi uuteen pannuu. Romuttamon pannu oli 182 tkm. ajettu eli lähes uusi. Romuttamo paloi tuossa kesällä, joten sieltä ei aihioita saa hetkeen.
Ainoa neuvo minkä sain oli, että ei sovi, B5244S kansi B5254S lohkon päälle. Syytä ei osattu sanoa, no VRCF foorumi, ei ollut odotukset kovin korkealla.

Siitä sitten vanha pannu pois ja uudesta myös kansi ylös ja mittailemaan.

Puristus oli tulokkaassa korkeampi, aavistuksen. Vaan suurin ero löytyi venttiilitaskuista. Nosto oli molemmissa sama, mutta muuttuvalla nokalla imuajoitus oli pidempi ja siitä syystä venttiileillä 2mm syvemmät taskut. Koska suunnitelma oli melko bolt-on, ei alettu mäntiä kiskomaan ulos. Rakensin porakoneella pyörivän jyrsintuurnan, jolla syvensin taskut. Kannen plaanasin jyrsimessä ja siinä huomasinkin yhden sylinterin kohdalla 0.1mm kuoppaa, joten plaani oli tarpeen. Venttiilinkumit tietysti uutta ja kanteen sekä lohkoon stefat uutta. Sylinterikannen pesin höyryllä nii on mukava krotata.
Venttiilinvarret kiillotin ja kaikki karsta tietysti pois. Palotilat oli melko puhtaat pesun jäljiltä.

Vaan hitaasti on edennyt sen jälkeen. Uusi lohko on paikoillaan. Sylinterikannen siihen laitoin tässä syksyllä.

Vaan nyt on jostain herännyt innostus krotata. Parina ehtoona olen sitä käynyt ruuvaamassa. On jännittänyt vähän että toimiiko ensinkään. Sanoin jo että en uskalla kääntää avaimesta, jos hajoaakin koko pata. Jos on tullut joku mittavirhe siinä sovituksessa.

Vaan sisuunnuin hiukan. Kävin illalla pari tuntia ruuvaammassa puuttuvia osia. Laittelin jakopään kohdalleen. Olin jo melkein kotiin lähdössä pajalta kun ynnädin että se on tulppia vaille mahdollista käynnistää. Vesiä ei vielä ollut, mutta kyllä sen voi koittaa pyöräyttää.

Löytyi siitä lojumasta käypänen akkukin...

Oli se koitettava. Hilut kiinni ja muutamia kertoja virrat päälle, että pumppaa ilmat pois linjasta.

Pyörittää pyörittää, öljynpainevalo sammuu, kaikennäköisiä valoja palaa taulussa. Pari pyttyä alkaa rykiä, sitten käy jo neljällä. Tärisee, pärisee, viimein lähtee viideskin muki mukaan remmiin.
Käy se perkkele!

Sammuksiin ja antaa jähtyä hetken verran, vielä uusiksi tulille. Vain laturin valo jää palamaan kun ei hihnaa paikoillaan.

Tämä antoi uutta pontta koko projektiin, koko ajan arveluttanut se että tuleeko toimivaa konetta ensinkään. Oli se hieno tunne kun lähti toimimaan.

Jotain imuvuotoa taitaa olla kun tyhjäkäynti on siellä 2500 kierrosta, ei ollut sellainen kun tuli työn alle, arvelen että kaasuläpät ja muut olisi kunnossa.

Hetken verran käy normaalisti, sitten alkaa nousta kierrokset.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
korjailija
Viestit: 5515
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Autohuoltoa tuli harrasteltua tänään. CR-V sai uudet öljyt ja suodattimet moottorin sekä uudet öljyt automaattilaatikkoon ja perään.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
SamiT
Viestit: 6785
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Omalla verstaalla oli ohjelmassa tänäänkin pari vikkoa sitten hankitun paljon ajetun M-Valtran kunnostelua omaan ajoon sopivaan malliin, tänään vaihdoin ohjaamon etupään kumipuslat ja nostin pois voimanotto/nostolaitekannen perästä kun siinä on mennyt väljäksi nostokynkät piennarmurskaimen kanssa ja sitten hajottanut korkeusanturin epäkeskon poikittaisakselista. Tarkoitus on kasata akseli ja kynkät uusilla osilla niin kestää taas pitkään, 11300 nyt ajotunnit mittarissa. Aiemmin jo etukuormaajassa muutin hydraulilukon kombilevystä Vilan palikoista Euroon, ja koko lukitus ei toiminut kun käsinoja-joystikin sisältä oli lisähydrauliikan aktivoivan napin johto poikki, mutta sekin pelaa nyt kun laitoin uuden johdon joystikin sisään. Yksi sähköisen hydrauliikan ohjainpää myös tuli vaihdettua kun oli lohko mykkänä. Alusterän kiinnikkeestä etukuormaajasovitteen alaosassa täytyy vielä yksi halkeama hitsata niin pääsee kone taas hyvässä iskussa töihin.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
jiipee
Viestit: 10628
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Alkoi sataa niin esterinä lunta, että piti jättää puunkaatohommat ja siirtyä jatkoille sisätiloihin. Verstaalla on ollut tekeillä nippelihommia. Piti tehdä kevyen rankakärryn tolppien jatkoliitoksiin tapit. Puuilosta löytyi "nippelisarjasta" sellainen tappisarja, jossa on tähän tarpeeseen sopivia 3/8" x 2" tappeja ja niihin sopivat R-sokat.

Koska on takuuvarma juttu, että metsässä käsitellessä tuollaiset pienet R-sokat karkaavat heti tilaisuuden tullen maastoon piiloon, niin laitoin tapit ja sokat vaijerin pätkillä kiinni toisiinsa. Oli sopivaa 2 mm vaijeria ja puuhun kierrettäväksi tarkoitettuja silmukkaruuveja. Tapin päähän 5 mm reikä ja silmukkaruuvi epoksiliimalla siihen kiinni. 2x2 puupalikasta sai sopivan telineen liimaamista varten.

Kuva

Vaijeri ei mahtunutkaan kahta kertaa läpi keltaisesta Abiko-liittimestä, jota ajattelin käyttää lukitukseen. Laitoin sitten hienosäikeisen johtimen 10 mm2 pääteholkit liitinpihdeillä puristaen vaijerilukoiksi. Katsotaan kestääkö - tehdään sitten ei tavalla, jos eivät pysy kiinni. Vaijerin pään päälle vielä sopivan huomioväristä kevi-teippiä, ettei säikeiden päät pistele sormiin.

Kuva Kuva
Kuvat suurenevat klikkaamalla.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Eepee
Viestit: 6342
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja Eepee »

Viikonlopun suurin saavutus oli wanhan Patruunan kuormaimen kouran kasaaminen. Pumpun korvake oli kaverin pajalla oiottavana ja hitsaili hän siihen yhden vahvikkeenkin. Ammattimiehenä ihmetteli, miten meltoa rautaa koura on :roll: Kasatessa porasin parit hajonneet rasvanipat vek ja korvasin uusilla. Perusteellinen tappien putsaus ja rasvaus tietty. Josko ensi viikonloppuna paikalleen. Kahtotaan kuin kauan nyt kestää.
The idea is to die young as late as possible
Ajomies
Viestit: 27984
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Kemppiä tutkailin ja selvisi syy tehottomuuteen, kun se langansäätö lyö sutia. No avasin sen ja helinää ja helskettä siinä tuli ja ei enää omilla silmillä löytynyt kuin osa tarvittavista nippeleistä. No emäntä siellä sitten tunnin jaksoi kyykistellä ja löysi ne puuttuvat osat. Sitten laitoin osat läjään ja säätö alkoi toimimaan, mutta kun varulta vielä kiristin sitä ruuvia, kuului ilkeä rusahdus. No sitten kyselemään uutta nippeliä, onneksi vielä Jyväskylästä sellainen löytyy. Huomenna saa poika sen töistä tullessaan käydä sieltä hakemassa. Tätä se nyt vaan on kun tuota kierrettä ei saa katkeamaan, ettei aina johonkin koskiessa saisi lisä vahinkoa aikaiseksi. :(
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Harri S
Viestit: 1302
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja Harri S »

Sain BBM korin takaosan valmiiksi ja tein pienen videon rakentamisen nykytilanteesta.

http://www.youtube.com/watch?v=K9CiYTziHX8
Harrilla taitaa olla herkkä hipiä ;- ) t: Tietäjä
Ajomies
Viestit: 27984
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Harri S kirjoitti: Ma Maalis 08, 2021 8:19 pm Sain BBM korin takaosan valmiiksi ja tein pienen videon rakentamisen nykytilanteesta.

http://www.youtube.com/watch?v=K9CiYTziHX8
Mahtava peli kyllä. Käsityö meininkiä. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Ajomies
Viestit: 27984
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Voi että teetti töitä maailman helpoin asia. :( Eli rälläkän laikan vaihto. Miten se mutteri osaakin juuttua kovaan. Kaksi avainta sain väännettyä mutkalle, sitten isoilla putkitongeilla, niin ei auennut, alkoi vaan ahistumaan koneen pyöriminen. Sitten piti kaivaa suojus pois, ja tehdä 13/16 " avaimesta ohuempi että mahtui sinne karan koloon. Sitten avaimella ja putkipihdeillä vääntöä, ei inahdustakaan. Sitten kumivasaralla nuijimista, turhaan. Lopulta sitten mutteri kiinni ruuvipenkkiin ja isolla vasaralla iskuja siihen karassa olevaan avaimeen, niin antautui viimein, eikä tullut vielä uuden ostamiseen tarvetta. No sitä puuhastellessa selvittelin samalla ilmalämpöpumpun remontin edistymistä, niin välikäsien kautta sain tiedon että torstaina tulisivat sen asentamaan paikalleen. No eihän siinä ole mennyt kuin pari kuukautta. Opettaa vaan nämäkin siihen ettei enää tarvitse valmista odottaa heti, eikä aina edes viidestoista päivä. Onneksi maapallo on sentään vielä radallaan, niin mikä se on ollessa. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
TunturiPappa
Viestit: 5758
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Ajomies kirjoitti: Ti Maalis 09, 2021 11:22 am Voi että teetti töitä maailman helpoin asia. :( Eli rälläkän laikan vaihto. Miten se mutteri osaakin juuttua kovaan. Kaksi avainta sain väännettyä mutkalle, sitten isoilla putkitongeilla, niin ei auennut, alkoi vaan ahistumaan koneen pyöriminen. Sitten piti kaivaa suojus pois, ja tehdä 13/16 " avaimesta ohuempi että mahtui sinne karan koloon. Sitten avaimella ja putkipihdeillä vääntöä, ei inahdustakaan. Sitten kumivasaralla nuijimista, turhaan. Lopulta sitten mutteri kiinni ruuvipenkkiin ja isolla vasaralla iskuja siihen karassa olevaan avaimeen, niin antautui viimein, eikä tullut vielä uuden ostamiseen tarvetta. No sitä puuhastellessa selvittelin samalla ilmalämpöpumpun remontin edistymistä, niin välikäsien kautta sain tiedon että torstaina tulisivat sen asentamaan paikalleen. No eihän siinä ole mennyt kuin pari kuukautta. Opettaa vaan nämäkin siihen ettei enää tarvitse valmista odottaa heti, eikä aina edes viidestoista päivä. Onneksi maapallo on sentään vielä radallaan, niin mikä se on ollessa. :)
Söönäri ja kahden kilon vasara. Aina aukeaa.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Ajomies
Viestit: 27984
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

TunturiPappa kirjoitti: Ti Maalis 09, 2021 12:16 pm
Ajomies kirjoitti: Ti Maalis 09, 2021 11:22 am Voi että teetti töitä maailman helpoin asia. :( Eli rälläkän laikan vaihto. Miten se mutteri osaakin juuttua kovaan. Kaksi avainta sain väännettyä mutkalle, sitten isoilla putkitongeilla, niin ei auennut, alkoi vaan ahistumaan koneen pyöriminen. Sitten piti kaivaa suojus pois, ja tehdä 13/16 " avaimesta ohuempi että mahtui sinne karan koloon. Sitten avaimella ja putkipihdeillä vääntöä, ei inahdustakaan. Sitten kumivasaralla nuijimista, turhaan. Lopulta sitten mutteri kiinni ruuvipenkkiin ja isolla vasaralla iskuja siihen karassa olevaan avaimeen, niin antautui viimein, eikä tullut vielä uuden ostamiseen tarvetta. No sitä puuhastellessa selvittelin samalla ilmalämpöpumpun remontin edistymistä, niin välikäsien kautta sain tiedon että torstaina tulisivat sen asentamaan paikalleen. No eihän siinä ole mennyt kuin pari kuukautta. Opettaa vaan nämäkin siihen ettei enää tarvitse valmista odottaa heti, eikä aina edes viidestoista päivä. Onneksi maapallo on sentään vielä radallaan, niin mikä se on ollessa. :)
Söönäri ja kahden kilon vasara. Aina aukeaa.
Aukeshan tuokin, mutta yhden sellaisen "pikamallin" jouduin pienimään rälläkällä kun se "räjähti". :(
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Sirkkeli ja 8 sormea
Viestit: 7706
Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja Sirkkeli ja 8 sormea »

Joskus aikoinaan,selitin kavereille taisteluani,rälläkän mutterin kanssa ja mitenkä,sain putkitongeista leuat piloille siinä touhussa. Se ei vissiin kavereita paljoa kiinnostanut,yksi vaan kysyi kyllästyneellä äänellä että,kai sulla oli töpseli pois seinästä.
Deutzerista hajosi karalukitus,laikan vaihtotouhussa,se meni siinä vähän niin kuin,kone piloille,tosin liiteristä löytyy,joskus aikoinaan hankkijalta ostettu "manson" merkkinen kulmahiomakone,missä ei ole karalukitusta ollenkaan.
jiipee
Viestit: 10628
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Ajomies kirjoitti: Ti Maalis 09, 2021 11:22 am No sitä puuhastellessa selvittelin samalla ilmalämpöpumpun remontin edistymistä, niin välikäsien kautta sain tiedon että torstaina tulisivat sen asentamaan paikalleen. No eihän siinä ole mennyt kuin pari kuukautta. Opettaa vaan nämäkin siihen ettei enää tarvitse valmista odottaa heti, eikä aina edes viidestoista päivä. Onneksi maapallo on sentään vielä radallaan, niin mikä se on ollessa. :)
Vaikuttaa jotenkin niin tutulta. Verstaan lämpöpumppu ei pitkään ehtinyt olla käytössä, kun se yllättäen hiljeni. Oli pudottanut 3x20 A johdonsuojan auki. Asennusliikkeen miehen kanssa tutkittiin laitosta, mutta ei saatu vikaa selville. Ulkoyksikkö oli ihan mykkä. Takuu oli sentään voimassa.

Vähän reilun viikon kuluttua maahantuojan mies kävi tutkimassa laitosta, ei saanut kuntoon.

Taas meni viikko. Maahantuoja lähetti ohjeita, mitä mitata siitä piirikortilta. Minä mittasin ja kerroin sinne tuloksia. Selvästi näytti siltä, ettei suurimmalle piirikortille tullut virtaa lainkaan. Tilasivat Suomeen varaosana kuitenkin sen ison piirikortin, vaikka vika näytti olevan virtalähdekortilla. Kortti tuli muistaakseni reilussa viikossa. Asentaja vaihtoi kortin kuitenkin, kun se oli korjaukseksi lähetetty. No eihän se tietysti siitä kummemmaksi tullut, kun ei tule virtaa kortille. Sain tietää, että olivat tilanneet erehdyksessä väärän kortin.

Taas meni viikon-kaksi, kunnes saivat asentajalle asti sen virtalähdekortin. Vaihdettiin taas korttia yhdessä asentajan kanssa. Piti purkaa se edellisellä kerralla vaihdettu iso, noin A4-paperin kokoinen korttikin taas pois, jotta virtalähteelle pääsi. Parin tunnin ähellyksen ja ähkimisen jälkeen saatiin kortit paikoilleen ja kaapeit uudelleen kytketyiksi. Kirurgin tai gynekologin kädet saisi olla, kun on niin ahtaasti kaikki sähkötekniikka siellä konehuoneessa. Kahdestaan vaihto sujui vähän nopeammin, kun oli pari apukättä taivuttamassa kaapelinippuja sivuun, että sai korttia pujotettua pois ja takaisin paikalleen. Ja kas, konehan lähti käyntiin, ja on toiminutkin siitä alkaen monet vuodet.

Mutta olipahan työmaa. Lähelle pari kuukautta siinä taisi kaikkiaan mennä. Asennusliikkeen toiminnassa ei ole moitteen sijaa, sieltä palveltiin asiakasta aina hyvin ja nopeasti. Pitkät viiveet johtuvat maahantuojan teknisen tuen toiminnasta ja pitkästä varaosalogistiikasta johtuen (ulkomaan tilauksia kaikki).
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Sirkkeli ja 8 sormea
Viestit: 7706
Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja Sirkkeli ja 8 sormea »

Ajomies kirjoitti: Ti Maalis 09, 2021 11:22 am Voi että teetti töitä maailman helpoin asia. :( Eli rälläkän laikan vaihto. Miten se mutteri osaakin juuttua kovaan. Kaksi avainta sain väännettyä mutkalle, ........ :)
Niin muuten,joskus vuosia sitten,olin yhdellä pajalla töissä ja siellä oli töissä myös sellainen,muualta suomesta ,tälle seudulle muuttanut kaveri,joka kulki polkupyörällä töissä,....Sillä oli tarkoitus viikonlopun aikana vaihtaa polkupyörään uudet polkimet,se otti töistä avaimia mukaan ja minä annoin autosta sillle kanssa,jonkun avaimen.
Maanantaina se tuli töihin,en muista enää,oliko se saanut ensimmäistäkään poljinta vaihdettua mutta,muutama pilollle vääännety avain sillä oli,niin kuin esim. se minun lainaksi antama ja se touhusi kovin että,hän ottaa ruokatunnilla fillarin verstaalle sisälle että,hän kaasulla kuumentaa,jos sitten aukeais.
No,siinä sittten oltiin touhussa ja pillissä paloi tuli,kun joku keksi kysäistä että,miten päin sinä niitä olet aukipäin koittanut?
Juu,kaveri kokeili sitten,vastakkaiseen suuntaan,kuin mitä hän oli,koko viikon lopun yrittänyt ja pedaali irtos,kuin,tyhjäää vaan.
Ajomies
Viestit: 27984
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Sirkkeli ja 8 sormea kirjoitti: Ti Maalis 09, 2021 1:08 pm
Ajomies kirjoitti: Ti Maalis 09, 2021 11:22 am Voi että teetti töitä maailman helpoin asia. :( Eli rälläkän laikan vaihto. Miten se mutteri osaakin juuttua kovaan. Kaksi avainta sain väännettyä mutkalle, ........ :)
Niin muuten,joskus vuosia sitten,olin yhdellä pajalla töissä ja siellä oli töissä myös sellainen,muualta suomesta ,tälle seudulle muuttanut kaveri,joka kulki polkupyörällä töissä,....Sillä oli tarkoitus viikonlopun aikana vaihtaa polkupyörään uudet polkimet,se otti töistä avaimia mukaan ja minä annoin autosta sillle kanssa,jonkun avaimen.
Maanantaina se tuli töihin,en muista enää,oliko se saanut ensimmäistäkään poljinta vaihdettua mutta,muutama pilollle vääännety avain sillä oli,niin kuin esim. se minun lainaksi antama ja se touhusi kovin että,hän ottaa ruokatunnilla fillarin verstaalle sisälle että,hän kaasulla kuumentaa,jos sitten aukeais.
No,siinä sittten oltiin touhussa ja pillissä paloi tuli,kun joku keksi kysäistä että,miten päin sinä niitä olet aukipäin koittanut?
Juu,kaveri kokeili sitten,vastakkaiseen suuntaan,kuin mitä hän oli,koko viikon lopun yrittänyt ja pedaali irtos,kuin,tyhjäää vaan.
No onneksi tuohon on tullut vaihdettua laikka varmaan tuhat kertaa, niin ei pääse avaussuunta katoamaan. :) Ja on noita ollut tiukkoja avattavia ennenkin mutta tuossa jo usko meinäsi loppua. Kyllä se mutterin silpominen oli jo mielessä, ennen kuin särkee sen rälläkän muuten. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Ajomies
Viestit: 27984
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

jiipee kirjoitti: Ti Maalis 09, 2021 1:07 pm
Ajomies kirjoitti: Ti Maalis 09, 2021 11:22 am No sitä puuhastellessa selvittelin samalla ilmalämpöpumpun remontin edistymistä, niin välikäsien kautta sain tiedon että torstaina tulisivat sen asentamaan paikalleen. No eihän siinä ole mennyt kuin pari kuukautta. Opettaa vaan nämäkin siihen ettei enää tarvitse valmista odottaa heti, eikä aina edes viidestoista päivä. Onneksi maapallo on sentään vielä radallaan, niin mikä se on ollessa. :)
Vaikuttaa jotenkin niin tutulta. Verstaan lämpöpumppu ei pitkään ehtinyt olla käytössä, kun se yllättäen hiljeni. Oli pudottanut 3x20 A johdonsuojan auki. Asennusliikkeen miehen kanssa tutkittiin laitosta, mutta ei saatu vikaa selville. Ulkoyksikkö oli ihan mykkä. Takuu oli sentään voimassa.

Vähän reilun viikon kuluttua maahantuojan mies kävi tutkimassa laitosta, ei saanut kuntoon.

Taas meni viikko. Maahantuoja lähetti ohjeita, mitä mitata siitä piirikortilta. Minä mittasin ja kerroin sinne tuloksia. Selvästi näytti siltä, ettei suurimmalle piirikortille tullut virtaa lainkaan. Tilasivat Suomeen varaosana kuitenkin sen ison piirikortin, vaikka vika näytti olevan virtalähdekortilla. Kortti tuli muistaakseni reilussa viikossa. Asentaja vaihtoi kortin kuitenkin, kun se oli korjaukseksi lähetetty. No eihän se tietysti siitä kummemmaksi tullut, kun ei tule virtaa kortille. Sain tietää, että olivat tilanneet erehdyksessä väärän kortin.

Taas meni viikon-kaksi, kunnes saivat asentajalle asti sen virtalähdekortin. Vaihdettiin taas korttia yhdessä asentajan kanssa. Piti purkaa se edellisellä kerralla vaihdettu iso, noin A4-paperin kokoinen korttikin taas pois, jotta virtalähteelle pääsi. Parin tunnin ähellyksen ja ähkimisen jälkeen saatiin kortit paikoilleen ja kaapeit uudelleen kytketyiksi. Kirurgin tai gynekologin kädet saisi olla, kun on niin ahtaasti kaikki sähkötekniikka siellä konehuoneessa. Kahdestaan vaihto sujui vähän nopeammin, kun oli pari apukättä taivuttamassa kaapelinippuja sivuun, että sai korttia pujotettua pois ja takaisin paikalleen. Ja kas, konehan lähti käyntiin, ja on toiminutkin siitä alkaen monet vuodet.

Mutta olipahan työmaa. Lähelle pari kuukautta siinä taisi kaikkiaan mennä. Asennusliikkeen toiminnassa ei ole moitteen sijaa, sieltä palveltiin asiakasta aina hyvin ja nopeasti. Pitkät viiveet johtuvat maahantuojan teknisen tuen toiminnasta ja pitkästä varaosalogistiikasta johtuen (ulkomaan tilauksia kaikki).
Tässä tapauksessa kun n. 3 vk sitten soitin tälle korjaajalle, niin ilmoitti että laite on kunnossa, tuossa lattialla odottelee josko kerkiää tulla asentamaan sen. No viime viikolla koitin tavoitella, ei vastannut puhelimeen eikä viesteihin, vielä tänä aamuna yritin, mutta ei vastausta. Yritin selvittää poliisiltakin ohjeistusta, miten olisi toimittava, pitkän pompottelun jälkeen sitten joku tutkija vastasi ja kysyi onko akuutti tapaus, jos on niin soita 112. Sanoin ettei ole, no nyt en kerkeä, jätä numero niin soitan. Sitten soitin toiselle asentajalle, joka sitä laitetta kävi ensin tutkimassa, ja tämä sitten oli saanut yhteyttä tähän jälkimmäiseen asentajaan, ja siellä sanottiin että torstaina tulevat laittamaan koneen paikalleen. Se mikä tässä nyt eniten ressaa, on kun nämä eivät ilmoita tulemisiaan, niin täällä ollaan sitten "vankina" päivystämässä" josko vaikka milloin sattuisivat tontille poikkeamaan. En minäkään ihan helpolla herpaannu, kun omalta kohdaltakin on tullut tapauksia joissa ei kaikki mene ihan onnistuneesti, mutta kyllä sen kuitenkin olen asianomaiselle taholla ilmoittanut, että nyt ei mene niin kuin piti.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
timrie
Viestit: 34
Liittynyt: To Touko 24, 2012 9:47 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja timrie »

terve, tuli aikoinaan myös taisteltua ison rälläkän mutterin kanssa,(oli halppismalli) no, sitten ihmettelin miksi pikkurälläkän laikka irtosi ihan kädellä kääntäen (makita). siinä olikin viisteet mutterin pitopinnassa, tein samallaiset isoon rälläkkään, jopa laikka irtosi
normi voimalla.
Ajomies
Viestit: 27984
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

timrie kirjoitti: Ke Maalis 10, 2021 8:53 am terve, tuli aikoinaan myös taisteltua ison rälläkän mutterin kanssa,(oli halppismalli) no, sitten ihmettelin miksi pikkurälläkän laikka irtosi ihan kädellä kääntäen (makita). siinä olikin viisteet mutterin pitopinnassa, tein samallaiset isoon rälläkkään, jopa laikka irtosi
normi voimalla.
AEG koneesta on tuo mutteri otettu bossilaiseen. Se laikkaavasten tuleva näyttäisi noissa kaikissa omissa koneissa olevan samanlaiset, tasaiset pinnat laikkaa vasten. On noita juuttumisia aina silloin tällöin ollut, mutta noin kovassa ei vielä kertaakaan. Ei sitä lukitustappia vasten kärsinyt vääntää, kun alkoi jo juuttumaan rattaat, niin ettei enää vapaasti pyörinyt. Onneksi siinä nyt oli tuo avain kanta, josta sai käännettyä ja mutteri ruuvipenkkiin niin tiukkaan ettei leukojen välillä pyörinyt.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
jussi77
Viestit: 4391
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Mulla on siinä aluslevyssä laakeri, pitäs helpottaa avaamista. Tosin kun kone on paljon ulkona niin sitä pitäs varmaan voidella, jotta toimisi. Pakkasella myös saattanut olla jäätä välissä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 4 vierailijaa