Tein tänään verstaalla...
-
- Viestit: 22700
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
-
- Viestit: 10722
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Koira-aitaus tulee kahdesta kohtaa pihatien yli. Niihin kohtiin tulee 2-lehtiset portit. Tänään kairasin porttien tolppien alalaippoihin 26 mm reiät. Laippaan hitsataan varsinainen tolppa ja laippa tulee kiinni maahan betonivaluun upotetuilla kolmella kierretangolla. Saa sitten muttereilla passattua tolpat pystysuoraan asentaessa ja myöhemmin säädettyä portin asentoa. Laipoista pitää vielä niistää terävät kärjet pois.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 5778
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Pitkän maantieajon jälkeen Dexta alkoi vilkutella öljynpainevaloa tyhjäkäynnillä. Ihan himmeästi, jonkun kerran vilahti kirkkaammin.
Ei muuta kun paluu matkalla pajalle ja öljyt ulos. 10w-30 siellä oli ja tietysti kuumana on kuin vettä. Laitoin tilalle 15w-40 ja eipä palanut valo kotiin tullessa.
Ei muuta kun paluu matkalla pajalle ja öljyt ulos. 10w-30 siellä oli ja tietysti kuumana on kuin vettä. Laitoin tilalle 15w-40 ja eipä palanut valo kotiin tullessa.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 6378
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
- Paikkakunta: Keski-Suomi
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Lomapäivä, nysväsin pulpettiveneprojektia antaumuksella. Hidasta, kun teen tuota kuin jokamiesluokan autoa, niukalla budjetilla ja omia varastoja hyödynnellen. Olis helppoa ruuvata valmiita heloja vain kiinni. Kuiteskin tavoitteena on lujuus ja käytännöllisyys.
Mutta tykkään, jostain syystä veneen peruskorjaus maistuu miulle. Sekin hyvä, ettei mikään aikaraja paina tuossa päälle.
Mutta tykkään, jostain syystä veneen peruskorjaus maistuu miulle. Sekin hyvä, ettei mikään aikaraja paina tuossa päälle.
The idea is to die young as late as possible
-
- Viestit: 4455
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Putkitöitä isukin kanssa. Haaroitettiin teknisestä tilasta puutarhaan sadevesikaivolle. Kaivossa tyhjennys ja haaroitus verstaalle. Talon alle aikanaan pistin vesijohtoputken teknisestä tilasta toiseen päähän taloa. Sinne sujutin 25mm putken.
- oh1hih
- Viestit: 157
- Liittynyt: La Tammi 04, 2020 11:42 pm
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Mallailin minikaivuriin isompaa kauhaa:
Njoo, väärinpäinhän se kyllä tuossa on..
Njoo, väärinpäinhän se kyllä tuossa on..
Antti Hara - Kuituverkkoyrittelijä Huittisista
http://kivikuitu.fi
https://youtube.com/c/AnttiHara
https://www.youtube.com/channel/UCymtfU ... ZbZTXwTbvw
http://kivikuitu.fi
https://youtube.com/c/AnttiHara
https://www.youtube.com/channel/UCymtfU ... ZbZTXwTbvw
-
- Viestit: 7795
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Tuon kauhan kun laittaa niin voi nostella pumpulia enää ettei kone kaadu
- oh1hih
- Viestit: 157
- Liittynyt: La Tammi 04, 2020 11:42 pm
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
`No itseasiassa.. tuo kippaisi jo pelkällä kauhallakin kun sen tuuppaisi ääreen..
Antti Hara - Kuituverkkoyrittelijä Huittisista
http://kivikuitu.fi
https://youtube.com/c/AnttiHara
https://www.youtube.com/channel/UCymtfU ... ZbZTXwTbvw
http://kivikuitu.fi
https://youtube.com/c/AnttiHara
https://www.youtube.com/channel/UCymtfU ... ZbZTXwTbvw
-
- Viestit: 28099
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Eipä leimasetä antanut ajolupaa Ivecolle, jarrut puoltaa, ja nopeusmittari ei toimi. Nyt sitten varmistui, ettei mitään muita ratkaisuja esim. GPS tai sitä polkupyörän mittaria saa laittaa, vaan alkuperäinen tai vastaava ainoastaan kelpuutetaan. Nyt vaan pitäisi löytää rattaan tekijä (3 D tulostaja).Ajomies kirjoitti: ↑To Touko 21, 2020 10:05 pm Ivecon remontointia pitkästä aikaa, kun pitäisi leimalle saada. Raidetangonpään vaihto meni jo heti reisille, kun oli väärää kaliperia. No sitten jarrujen kimppuun, niin olihan siinä taas muutaman tunnin opit kun ei ole moista vehettä ennen silmille sattunut. No hommaa jatketaan ja kiire iskee jos kisakausi alkaa kohta puoliin.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 7795
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Jonkinlainen sirpalesuoja tuli väsätty prässiin. Polykarbonaatti vielä täytyisi laittaa sisäpuolelle.
https://photos.app.goo.gl/ZsDNCJhzdkwNcjFAA
https://photos.app.goo.gl/2S3kajPaGTBDjNBR9
https://photos.app.goo.gl/ZsDNCJhzdkwNcjFAA
https://photos.app.goo.gl/2S3kajPaGTBDjNBR9
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
- Paikkakunta: ii/oulu
- Viesti:
-
- Viestit: 6378
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
- Paikkakunta: Keski-Suomi
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Perjantaina paatti valmistui (jos nyt omat viritelmät koskaan ihan oikeesti valmistuvat), pokka piti etten lähtenyt heti vesille. Kauniina lauantaiaamuna olikii sitten lysti kiskoa paatti Valmet 565:llä rantaan ja aamuakin kauniimpi frouva keulaan pelkäämään. Hiljaa ajeltiin lämmittelyä ja käytiin edesmenneen entisen omistajan rantaa kunnioittamassa, siitä venho lähti sadat kerrat, vuosia sitten. Seuraavaksi keula kohti selkää, kahvaa eteen, liukuun ja...jännitystä...hienosti meni! Merkillinen koeajo, kaikki toimi kerralla ok, tuskin tarvii ees trimmata .Eepee kirjoitti: ↑Ma Kesä 01, 2020 5:30 pm Lomapäivä, nysväsin pulpettiveneprojektia antaumuksella. Hidasta, kun teen tuota kuin jokamiesluokan autoa, niukalla budjetilla ja omia varastoja hyödynnellen. Olis helppoa ruuvata valmiita heloja vain kiinni. Kuiteskin tavoitteena on lujuus ja käytännöllisyys.
Mutta tykkään, jostain syystä veneen peruskorjaus maistuu miulle. Sekin hyvä, ettei mikään aikaraja paina tuossa päälle.
Itse tehdyssä on makea maku, vaikka ei tuossa mitään järkeä olekaan. Se ehkä, että tietää millä liikkuu.
The idea is to die young as late as possible
-
- Viestit: 10722
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Viime päivinä on tullut sahattua ja porattua rankakärrin telin osia. Tänään muutin vanhan rakennusimurin toimimaan paremmin rautasahan ja pylväsporan purun imaisijana.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
- Paikkakunta: ii/oulu
- Viesti:
-
- Viestit: 28099
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Painiminen Ivecon kanssa jatkuu. Nyt lakkasi peruutusvalo pelaamasta, ja katkaisin sieltä oli mykistynyt. Ja ei tietenkään sitäkään löydy mistään. No oli pakko alkaa rakentamaan sellainen itse vanhaa osaa hyödyntäen. Nyt vaan pitää odotella että notkeampi asentaja käy sen sujauttamassa paikalleen. Maahantuojan asennetta kuvaa hyvin, näiden vanhojen ajopelien kanssa se ettei edes vaivauduta selvittämään mitään, vaan todetaan ei ole saatavana. Onhan se tietysti jo 30 vuotta vanha auto varmasti sellainen joka ei ketään enää leivässä pidä, mutta kuitenkin monen muun merkin kohdalla ainakin selvittelevät jos jotain erikoisempaa osaa kyselee.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 5778
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Pari vuotta aikaa laitoin keinun lapsille. Kolmen metrin tolppa ja kahden metrin vaakaorsi. Porasin kallioon joku 200mm kai 4kpl M20 haponkestäviä kierretankoja.
Rosteriketjut ja kutistesukka päälle noin metrin matkalle. Tammesta lauta ja semmoisen mittainen, että aikuisetkin voi siinä keinua.
Tämän tolpan olin tehnyt pajalla ja kuskasin Dextalla peräkärryssä. Vähän oli laiton kuorma kun tuli penkan puolelta puoli metriä yli.
Majurin kuormaajalla tietysti pystytys se kun yltää johonki kolmen metrin hujakoille.
No, keinu oli nauttinut siinä määrin suosiota, että piti laittaa toinen. Isompi tietysti.
Skaalasin hyvin silmään istuvan mallin vain isommaksi. Tolppa 5 metriä ja vaakaorsi 3,3 metriä.
Tämä oli jo sen verran iso kappale, että sitä olisi ollut hankala tuonne takapihalle viedä. Pelkästään palasten kuljetus oli sopiva homma.
Kokosin puomille petin kaikkesta mahdollisesta nurkista löytyvästä. Kuten trukkilavoista ja sahapukista. Viistiin tämän jiiri liitoksen huolella ja käytin lattarautaa sekä pyöröterästä juuritukena.
Sen verran osia oli jo esivalmistettu että vaakaorsi oli tulpattu ja peruslevy hitsattu pilariin.
Jiirin huolellinen silloitus ja aina välillä tarkistin suorakulmaisuuden mitaten diagonaali mittaa. Poika oli tietysti toisessa päässä mittamiehen kisällinä.
Hitsaus 2.5mm puikolla vetelyjen välttämiseksi. Palkokerroksia ei tainnut silti tulla kuin 3 lakisaumaan, jalkoon ehkä 4. Pystyt kahdella palolla.
Pilarin pystytys oli oma operaationsa, koska en periaatteestakaan viitsinyt tuoda nosturia tätä varten.
Ensin nostin kuormaajalla puomin oikealle paikalle niin, että tyvellä olevan saranan tappi saatiin paikoilleen. Kokoaminen oli siis tehty melkein samassa kohtaa mihin se tuli pystyyn, mutta maasto rajoitti kokoamista suoraan tyvi oikeassa paikassa.
Seuraavaksi kuormaaja toimi vedon suuntaajana. Kuormaajassa oli taittopyörä, joka ohjasi lompakkotaljan vedon yläviistoon. Vaijerin oijettua suoraksi puomin nousemisen myötä pudotettiin taittopyörä pois ja pystyyn nostoa jatkettiin suoralla vedolla. Tyvellä oleva sarana esti myös pystyynnostossa pilarin kaatumisen vedon suuntaan.
Lopuksi vielä pilarin passaus suoraan ruuvaamalla peruspulteista, jotka oli ankkuroitu kallioon etukäteen.
Poraussyvyys oli 250mm ankkureina 8kpl haponkestävät M20 kierretangot.
Seuraava vaihe projektissa on keinun tekeminen.
Väliaikaisen keinulaudan laitoin jo että päästään koittamaan ja suosiota tuli heti.
Pintakäsittelyksi tulee sama kuin edellisessäkin, eli 12kk karhennus ja tervaus kuumana kesäpäivänä.
Rosteriketjut ja kutistesukka päälle noin metrin matkalle. Tammesta lauta ja semmoisen mittainen, että aikuisetkin voi siinä keinua.
Tämän tolpan olin tehnyt pajalla ja kuskasin Dextalla peräkärryssä. Vähän oli laiton kuorma kun tuli penkan puolelta puoli metriä yli.
Majurin kuormaajalla tietysti pystytys se kun yltää johonki kolmen metrin hujakoille.
No, keinu oli nauttinut siinä määrin suosiota, että piti laittaa toinen. Isompi tietysti.
Skaalasin hyvin silmään istuvan mallin vain isommaksi. Tolppa 5 metriä ja vaakaorsi 3,3 metriä.
Tämä oli jo sen verran iso kappale, että sitä olisi ollut hankala tuonne takapihalle viedä. Pelkästään palasten kuljetus oli sopiva homma.
Kokosin puomille petin kaikkesta mahdollisesta nurkista löytyvästä. Kuten trukkilavoista ja sahapukista. Viistiin tämän jiiri liitoksen huolella ja käytin lattarautaa sekä pyöröterästä juuritukena.
Sen verran osia oli jo esivalmistettu että vaakaorsi oli tulpattu ja peruslevy hitsattu pilariin.
Jiirin huolellinen silloitus ja aina välillä tarkistin suorakulmaisuuden mitaten diagonaali mittaa. Poika oli tietysti toisessa päässä mittamiehen kisällinä.
Hitsaus 2.5mm puikolla vetelyjen välttämiseksi. Palkokerroksia ei tainnut silti tulla kuin 3 lakisaumaan, jalkoon ehkä 4. Pystyt kahdella palolla.
Pilarin pystytys oli oma operaationsa, koska en periaatteestakaan viitsinyt tuoda nosturia tätä varten.
Ensin nostin kuormaajalla puomin oikealle paikalle niin, että tyvellä olevan saranan tappi saatiin paikoilleen. Kokoaminen oli siis tehty melkein samassa kohtaa mihin se tuli pystyyn, mutta maasto rajoitti kokoamista suoraan tyvi oikeassa paikassa.
Seuraavaksi kuormaaja toimi vedon suuntaajana. Kuormaajassa oli taittopyörä, joka ohjasi lompakkotaljan vedon yläviistoon. Vaijerin oijettua suoraksi puomin nousemisen myötä pudotettiin taittopyörä pois ja pystyyn nostoa jatkettiin suoralla vedolla. Tyvellä oleva sarana esti myös pystyynnostossa pilarin kaatumisen vedon suuntaan.
Lopuksi vielä pilarin passaus suoraan ruuvaamalla peruspulteista, jotka oli ankkuroitu kallioon etukäteen.
Poraussyvyys oli 250mm ankkureina 8kpl haponkestävät M20 kierretangot.
Seuraava vaihe projektissa on keinun tekeminen.
Väliaikaisen keinulaudan laitoin jo että päästään koittamaan ja suosiota tuli heti.
Pintakäsittelyksi tulee sama kuin edellisessäkin, eli 12kk karhennus ja tervaus kuumana kesäpäivänä.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 28099
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Huh huh ......... kelpasihan se Iveco lopulta leimasetälle. 13 kk seuraavaan kertaan? Mikä on taas muuttunut kun tuollainen leimaväli tuli?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 10722
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Oliko sinulla tämänkertaiseen katsastuksen takarajaan vielä kuukausi aikaa?
https://www.vuosikatsastus.fi/katsastusajankohta/ kertoo ainakin, että
"Katsastusajankohdan voi siirtää katsastuttamalla ajoneuvon siihen aikaan vuodesta, jolloin sen haluaa seuraavan kerran tuoda katsastettavaksi. Seuraavan katsastuksen ajankohta ei kuitenkaan muutu, jos katsastus suoritetaan katsastusaikavälin päättymispäivänä tai sitä edeltävän 30 päivän aikana."
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 28099
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Ei, kun se jäi viime kesänä katsastamatta. 2018 heinäkuussa viimeksi leimattu.jiipee kirjoitti: ↑Ti Kesä 16, 2020 2:41 pmOliko sinulla tämänkertaiseen katsastuksen takarajaan vielä kuukausi aikaa?
https://www.vuosikatsastus.fi/katsastusajankohta/ kertoo ainakin, että
"Katsastusajankohdan voi siirtää katsastuttamalla ajoneuvon siihen aikaan vuodesta, jolloin sen haluaa seuraavan kerran tuoda katsastettavaksi. Seuraavan katsastuksen ajankohta ei kuitenkaan muutu, jos katsastus suoritetaan katsastusaikavälin päättymispäivänä tai sitä edeltävän 30 päivän aikana."
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 10722
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Olisiko vanha aikaväli sitten tulkittu aiemmaksi katsastusaikaväliksi, vaikka onkin jäänyt vuosi välistä? Jos käyttöönottopäivämäärä näkyy otteella, niin se päivä ja kuukausi on ollut aiemman käytännön katsastusajan takaraja. Jos käyttöönottopäivää ei otteella näy, määräytyy viimeinen päivä rekisteritunnuksesta, kuten joskus aikoja sitten. Niistä aikaväliä voi sitten siirtää normaalia aiemmin katsastamalla, kunhan eroa on ainakin se 30 päivää aiemmasta viimeisestä katsastuspäivästä.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 10 vierailijaa