Tein tänään verstaalla...
-
- Viestit: 5780
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Sunnuntai aamusti tein Ivecon jakopään, samalla öljyt ja suodatin. Delvac Super 1400 E 15w-40 kaadoin sisään.
Kmapuran pultti niin helvetisti kiinni, vittuja lenteli pajassa. Kiristysmomentti vain 200 nm, ei pitäisi piukka olla.
Kmapuran pultti niin helvetisti kiinni, vittuja lenteli pajassa. Kiristysmomentti vain 200 nm, ei pitäisi piukka olla.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 1000
- Liittynyt: Ti Loka 29, 2013 8:33 am
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
No se pulttihan on varmaan rengasliikkeessä kiristetty, niillä tuntuu olevan ihan omat kiristysmomentit . Tuli vaan mieleen kun vaihdoin viime syksynä pojan autoon renkaita, oli alumiinivanteet varmasti kiristetty 90 Nm momenttiin, kun piti puolitoista metrisellä varrella avata (ei Bilteman 450Nm:n vääntimessä riittänyt voima)
Valmet 361 -63 (ex)
David Brown 885 -73
Hollola
David Brown 885 -73
Hollola
-
- Viestit: 7799
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Ennen tuli pulttipyssy uusittua noin 2 vuoden välein kun enemmän sitä käytti ja kerran jonkun auton renkaat laitoin sillä kiinni juuri kun olin uuden ostanut. Oli muutaman kuukauden päästä kuulemma ollut aika tiukassa kun tienvarressa joutui renkaan vaihtamaan puhkeamisen takiaHollo kirjoitti: ↑Ma Helmi 17, 2020 8:40 pm No se pulttihan on varmaan rengasliikkeessä kiristetty, niillä tuntuu olevan ihan omat kiristysmomentit . Tuli vaan mieleen kun vaihdoin viime syksynä pojan autoon renkaita, oli alumiinivanteet varmasti kiristetty 90 Nm momenttiin, kun piti puolitoista metrisellä varrella avata (ei Bilteman 450Nm:n vääntimessä riittänyt voima)
-
- Viestit: 7799
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Harmi kun en osaa tänne helposti liittää puhelimesta kuvaa. Olisin voinut laittaa kuvan noin viikon takaisesta asiasta kun kia ceraton vetari oli aika ruosteessa ulkopään booreistaan. 4 kertaa pillillä kuumennettiin,välillä lioteltiin eri irrotusöljyillä,jäähdytettiin kylmällä vedellä kuumennuksen jälkeen,koitettiin painattaa vetarin päästä ulosvetäjällä ja kokeiltiin myös moskalla antaa vetarin päähän iskuja kun siihen oli ensin laitettu mutteri jota lyödä.TunturiPappa kirjoitti: ↑Ma Helmi 17, 2020 8:17 pm Sunnuntai aamusti tein Ivecon jakopään, samalla öljyt ja suodatin. Delvac Super 1400 E 15w-40 kaadoin sisään.
Kmapuran pultti niin helvetisti kiinni, vittuja lenteli pajassa. Kiristysmomentti vain 200 nm, ei pitäisi piukka olla.
Lopputulos olis että isosta ulosvetäjästä ne käpälän pienet pultit napsahti poikki toiselta puolelta ja lenteli ympäri hallia. Myös vetarin pään kierteet ja mutteri meni särki.
Toisella isolla ulosvetäjällä ei myöskään lähtenyt.
Lopulta ensimmäinen ulosvetäjä piti korjata ja koittaa uudestaan samalla kuumentaen ja lopulta lähti.
2 tuntia meni irroitukseen jossa olisi pitänyt mennä 20 sekunttia. Uudet kierteet tehtiin vetarin päähän ja uusi mutteri tupla prikoilla ja uusi mutteri laitettiin kahdella pisteellä kempillä kiinni vetariin josta sen saa helpolla hiottua irti seuraavalla kerralla.
-
- Viestit: 22710
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Mitenkäs kiiat voi tolleen umpijumittua kun ei ikivanha Euroopan romukaan, noita ei ole ollut niin kauaa täällä mitä monella täällä vanhalla merkillä ajettu
Suomi kuuluu länsimaihin
-
- Viestit: 5780
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Nämä on aina ennen saanut startilla auki, tämä ei mihinkään. Vaihtoväli 60 tkm. joten aika tiuhaan on auki.zukka kirjoitti: ↑Ma Helmi 17, 2020 9:00 pmHarmi kun en osaa tänne helposti liittää puhelimesta kuvaa. Olisin voinut laittaa kuvan noin viikon takaisesta asiasta kun kia ceraton vetari oli aika ruosteessa ulkopään booreistaan. 4 kertaa pillillä kuumennettiin,välillä lioteltiin eri irrotusöljyillä,jäähdytettiin kylmällä vedellä kuumennuksen jälkeen,koitettiin painattaa vetarin päästä ulosvetäjällä ja kokeiltiin myös moskalla antaa vetarin päähän iskuja kun siihen oli ensin laitettu mutteri jota lyödä.TunturiPappa kirjoitti: ↑Ma Helmi 17, 2020 8:17 pm Sunnuntai aamusti tein Ivecon jakopään, samalla öljyt ja suodatin. Delvac Super 1400 E 15w-40 kaadoin sisään.
Kmapuran pultti niin helvetisti kiinni, vittuja lenteli pajassa. Kiristysmomentti vain 200 nm, ei pitäisi piukka olla.
Lopputulos olis että isosta ulosvetäjästä ne käpälän pienet pultit napsahti poikki toiselta puolelta ja lenteli ympäri hallia. Myös vetarin pään kierteet ja mutteri meni särki.
Toisella isolla ulosvetäjällä ei myöskään lähtenyt.
Lopulta ensimmäinen ulosvetäjä piti korjata ja koittaa uudestaan samalla kuumentaen ja lopulta lähti.
2 tuntia meni irroitukseen jossa olisi pitänyt mennä 20 sekunttia. Uudet kierteet tehtiin vetarin päähän ja uusi mutteri tupla prikoilla ja uusi mutteri laitettiin kahdella pisteellä kempillä kiinni vetariin josta sen saa helpolla hiottua irti seuraavalla kerralla.
Nyt laitoin tervalla, jos lähtisi ensikerralla.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 7799
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Samaa mietin. Edellinen laakeri oli kestänyt noin 20tkm ja 5 vuotta. Nyt sanoin kaverille ettei osta halvinta laakeria koska ei kestä pitkään luultavasti ja siinä hän sitten sanoikin että viimeksi taisi tulla halvimmat laakerit (hänen muistaakseen myyjä oli ne vaihtanut juuri ennen myyntiä). Auto vaan lähinnä seisoo,usein viikkoja tai joskus kuukausiakin niin olisiko siitä johtunut. Eikä oltu mitään ainetta laitettu väliin aikanaan. Nyt hioin osat ja laitoin tervasprayta
-
- Viestit: 22710
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Joo.
Ihan omaa kokemusta joskus ettei laakeri kestänyt kuin muutama kymmenen TKM. Sitten on autoja orggis laakerein jotka kestää paaliin saakka
Ihan omaa kokemusta joskus ettei laakeri kestänyt kuin muutama kymmenen TKM. Sitten on autoja orggis laakerein jotka kestää paaliin saakka
Suomi kuuluu länsimaihin
-
- Viestit: 7799
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Miksihän autoissa ei yleensä ole kartiolaakereita? Voisi tiukata välillä ja rasvat vaihtaa.
-
- Viestit: 5523
- Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
- Paikkakunta: Länsi-Suomi
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Nykyään autonvalmistajat saa parhaat katteet noista jälkimarkkinoista eli lähinnä varaosista. Uuden auton hinnassa katteet on aika huonoja siksi se voitto on revittävä jostain muualta.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
-
- Viestit: 22710
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
No toteutus etenkin vesisuojaus puoltaa tuota viistokuulalaakeria joka nykyään yleinen ja varma nakki.
Onhan kartiorulla ah niin ihana ja helppo ja vielä saa säätää niin naheaksi kuin tykkää. Volkkarin takapäässä sai aiheeseen tutustua ja jos hyvää olisi tehnyt olisi pitänyt napatappi vaihtaa mutta liki persaukisena vaan sorvissa tiivisteen vastinpinta silittää. Toki ajettiin sillä remontitta 100tkm. Mutta etupää oli tehtaan jäljiltä
Onhan kartiorulla ah niin ihana ja helppo ja vielä saa säätää niin naheaksi kuin tykkää. Volkkarin takapäässä sai aiheeseen tutustua ja jos hyvää olisi tehnyt olisi pitänyt napatappi vaihtaa mutta liki persaukisena vaan sorvissa tiivisteen vastinpinta silittää. Toki ajettiin sillä remontitta 100tkm. Mutta etupää oli tehtaan jäljiltä
Suomi kuuluu länsimaihin
-
- Viestit: 7799
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Tuo osien myynti varmaan se suurin syy on. Toisaalta taas jos kaikissa olisi kartiolaakerit,niin olka-akseleita saisi myydä enemmän kun kylän amikset kiristäisivät pultit pohjaan asti ettei välyksiä tunnu
-
- Viestit: 6381
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
- Paikkakunta: Keski-Suomi
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Ei ole ehtiny juurikaan verstaalle. Mutta kerrotaanpas katosprojektista, tuli ostettua RHS-runkoinen pitkä ja kapean sutjakka avokatos reilun 200 km:n päästä kotoa. Eikun suunnitelma purkaa se lauantaina. Ja se menee näin:
1. Kaveriksi lupautunut sairastuu kauhiaan flunssaan
2. Saan hommattua tuuraajan, startti lauantaina klo 06.00.
3. Perillä käy ilmi, ettei pyöräkuormaaja liiku, joku kumma häiriö, pudottaa vedon pois
4. Tikkaat liian lyhkäset, haetaan pidemmät
5. Kattopellit ovat eri kokoisilla ruuveilla kiinni, mutta kyllä se siitä...
6. Alkaa räntäsade
7. Periaatteessa helposti putket onkin hepattu hitsillä
8. Pyöräkuormaaja saadaan liikkumaan vauhtia, jossa ei etanakaan hirvitä, mutta kuitenkin.
9, Räntäsade yltyy, rukkasten vaihto
10. Eka osa saadaan kaadettua
10. Kahdessa isossa rälläkässä laikka jumissa ja toiseen ei ole edes sopivaa avainta. Väkivallalla hoituu.
11. Selkään alkaa koskea.
12. Kahvitauko venyy.
13. Räntäsade muuttuu märemmäksi. Kolmannet rukkaset.
14. Laikataan ja suunnitellaan.
15. Pyöräkone liikkuu jäähdyttyään hieman paremmin. Hetken.
16. Päätetään tehdä ääriratkaisu, kaadetaan koko hoito kerralla, lasketaan pyöräkuormaajan varaan.
17. Neljännellä kerralla, neljän jäähdyttelyn jälkeen pyöräkone saa koko hoidon nurin, vain yksi palkki vääntyy.
18. Laikataan ja hakataan lekalla.
19. Sade lakkaa.
20. Osat saadaan nippuun. Alkaa hämärtää.
21. Syödään ja ajellaan kotiin.
22. Kotona 20.30. Kamat kuivumaan ja petiin
23. Sunnuntaina tapettuna matona.
Hieno harrastus!
1. Kaveriksi lupautunut sairastuu kauhiaan flunssaan
2. Saan hommattua tuuraajan, startti lauantaina klo 06.00.
3. Perillä käy ilmi, ettei pyöräkuormaaja liiku, joku kumma häiriö, pudottaa vedon pois
4. Tikkaat liian lyhkäset, haetaan pidemmät
5. Kattopellit ovat eri kokoisilla ruuveilla kiinni, mutta kyllä se siitä...
6. Alkaa räntäsade
7. Periaatteessa helposti putket onkin hepattu hitsillä
8. Pyöräkuormaaja saadaan liikkumaan vauhtia, jossa ei etanakaan hirvitä, mutta kuitenkin.
9, Räntäsade yltyy, rukkasten vaihto
10. Eka osa saadaan kaadettua
10. Kahdessa isossa rälläkässä laikka jumissa ja toiseen ei ole edes sopivaa avainta. Väkivallalla hoituu.
11. Selkään alkaa koskea.
12. Kahvitauko venyy.
13. Räntäsade muuttuu märemmäksi. Kolmannet rukkaset.
14. Laikataan ja suunnitellaan.
15. Pyöräkone liikkuu jäähdyttyään hieman paremmin. Hetken.
16. Päätetään tehdä ääriratkaisu, kaadetaan koko hoito kerralla, lasketaan pyöräkuormaajan varaan.
17. Neljännellä kerralla, neljän jäähdyttelyn jälkeen pyöräkone saa koko hoidon nurin, vain yksi palkki vääntyy.
18. Laikataan ja hakataan lekalla.
19. Sade lakkaa.
20. Osat saadaan nippuun. Alkaa hämärtää.
21. Syödään ja ajellaan kotiin.
22. Kotona 20.30. Kamat kuivumaan ja petiin
23. Sunnuntaina tapettuna matona.
Hieno harrastus!
The idea is to die young as late as possible
-
- Viestit: 853
- Liittynyt: Su Loka 04, 2015 8:27 pm
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Lumilinko (tarpeettomana) pois Zetkan perästä ja mettäkärri tilalle. Massikan vedenerotuslasikuppi vuoti, korjaantui o-renkaan vaihdolla. Purkasin vielä hallintekeleen toiselta seinältä telineet pois, josko saisi aikaiseksi ruuvata ikkunat riviin ja seinäpellit paikalleen. (Niin ne telineet oli katon/räystäitten laittoa varten ja tiellä seinien pellitykseen)
-
- Viestit: 1475
- Liittynyt: La Joulu 01, 2018 1:41 pm
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Vanhaan ns. pikkulanaan tukijalan askartelu.
-
- Viestit: 7799
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Eilen illalla mersun ovi ja takaluukku maalattu. Ei tullut ovesta priimaa,mutta kiireellä tuo tehtiinkin kun auton pitää olla huomenna turussa ja tänää täytyi vielä kasata ja katsastaa. Ehkä sen ei uutta vastaava tarvitsekaan enää olla.
-
- Viestit: 853
- Liittynyt: Su Loka 04, 2015 8:27 pm
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Verstaksen ovipääty alkaa olla maalia vaille. Toisen sivun telineet purkasin pois jos joku päivä joutaisi ruuvaamaan ikkunat paikalleen.
-
- Viestit: 4021
- Liittynyt: Ma Maalis 03, 2014 4:31 pm
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
jääny mieleen oikein vanha mainos
ei kuula eikä rulla vaan timkenin kartiorulla
ja toinen vanha hokema
ikuinen työ ikuinen nälkä
ka nämä tuttuja kaikille on
no tämä on nyt tätä tämmöstä aikaa
-
- Viestit: 1369
- Liittynyt: Su Maalis 13, 2016 8:48 pm
- Paikkakunta: Ulvila
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Nassikka sai ledit nokalle. Iso ero on vanhoihin Hnelosiin ja ei näytä nuo ledit edes häiskäisevän, totuus ei näy noissa kuvissa. Ja plussana vielä ei aiheuta radioon häiriötä
H4 lyhyt
H4 pitkät
Ledi lyhyt
Ledi pitkä
H4 lyhyt
H4 pitkät
Ledi lyhyt
Ledi pitkä
MF 4245 -98
-
- Viestit: 1475
- Liittynyt: La Joulu 01, 2018 1:41 pm
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Vaihdoin MF165:n polttoaine suodattimet. Etukäteen hieman jännittänyt ilmauskin sujui helposti. (olen kuullut juttuja että Perkins on isotöinen/tarkka ilmattava.) Tyhjäkäyntiä säädin samalla vähän isommalle, kun oli liian pienellä.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: aarne, akkli, Bing [Bot], Google [Bot], Mazaman, ylioyja ja 43 vierailijaa