Tein tänään verstaalla...

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

TunturiPappa
Viestit: 5780
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Sunnuntai aamusti tein Ivecon jakopään, samalla öljyt ja suodatin. Delvac Super 1400 E 15w-40 kaadoin sisään.
Kmapuran pultti niin helvetisti kiinni, vittuja lenteli pajassa. Kiristysmomentti vain 200 nm, ei pitäisi piukka olla.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Hollo
Viestit: 1000
Liittynyt: Ti Loka 29, 2013 8:33 am
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja Hollo »

No se pulttihan on varmaan rengasliikkeessä kiristetty, niillä tuntuu olevan ihan omat kiristysmomentit :roll: . Tuli vaan mieleen kun vaihdoin viime syksynä pojan autoon renkaita, oli alumiinivanteet varmasti kiristetty 90 Nm momenttiin, kun piti puolitoista metrisellä varrella avata (ei Bilteman 450Nm:n vääntimessä riittänyt voima) :mrgreen:
Valmet 361 -63 (ex)
David Brown 885 -73
Hollola
zukka
Viestit: 7799
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja zukka »

Hollo kirjoitti: Ma Helmi 17, 2020 8:40 pm No se pulttihan on varmaan rengasliikkeessä kiristetty, niillä tuntuu olevan ihan omat kiristysmomentit :roll: . Tuli vaan mieleen kun vaihdoin viime syksynä pojan autoon renkaita, oli alumiinivanteet varmasti kiristetty 90 Nm momenttiin, kun piti puolitoista metrisellä varrella avata (ei Bilteman 450Nm:n vääntimessä riittänyt voima) :mrgreen:
Ennen tuli pulttipyssy uusittua noin 2 vuoden välein kun enemmän sitä käytti ja kerran jonkun auton renkaat laitoin sillä kiinni juuri kun olin uuden ostanut. Oli muutaman kuukauden päästä kuulemma ollut aika tiukassa kun tienvarressa joutui renkaan vaihtamaan puhkeamisen takia :lol:
zukka
Viestit: 7799
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja zukka »

TunturiPappa kirjoitti: Ma Helmi 17, 2020 8:17 pm Sunnuntai aamusti tein Ivecon jakopään, samalla öljyt ja suodatin. Delvac Super 1400 E 15w-40 kaadoin sisään.
Kmapuran pultti niin helvetisti kiinni, vittuja lenteli pajassa. Kiristysmomentti vain 200 nm, ei pitäisi piukka olla.
Harmi kun en osaa tänne helposti liittää puhelimesta kuvaa. Olisin voinut laittaa kuvan noin viikon takaisesta asiasta kun kia ceraton vetari oli aika ruosteessa ulkopään booreistaan. 4 kertaa pillillä kuumennettiin,välillä lioteltiin eri irrotusöljyillä,jäähdytettiin kylmällä vedellä kuumennuksen jälkeen,koitettiin painattaa vetarin päästä ulosvetäjällä ja kokeiltiin myös moskalla antaa vetarin päähän iskuja kun siihen oli ensin laitettu mutteri jota lyödä.
Lopputulos olis että isosta ulosvetäjästä ne käpälän pienet pultit napsahti poikki toiselta puolelta ja lenteli ympäri hallia. Myös vetarin pään kierteet ja mutteri meni särki.
Toisella isolla ulosvetäjällä ei myöskään lähtenyt.
Lopulta ensimmäinen ulosvetäjä piti korjata ja koittaa uudestaan samalla kuumentaen ja lopulta lähti.
2 tuntia meni irroitukseen jossa olisi pitänyt mennä 20 sekunttia. Uudet kierteet tehtiin vetarin päähän ja uusi mutteri tupla prikoilla ja uusi mutteri laitettiin kahdella pisteellä kempillä kiinni vetariin josta sen saa helpolla hiottua irti seuraavalla kerralla.
Jammu
Viestit: 22710
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Mitenkäs kiiat voi tolleen umpijumittua kun ei ikivanha Euroopan romukaan, noita ei ole ollut niin kauaa täällä mitä monella täällä vanhalla merkillä ajettu
Suomi kuuluu länsimaihin
TunturiPappa
Viestit: 5780
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

zukka kirjoitti: Ma Helmi 17, 2020 9:00 pm
TunturiPappa kirjoitti: Ma Helmi 17, 2020 8:17 pm Sunnuntai aamusti tein Ivecon jakopään, samalla öljyt ja suodatin. Delvac Super 1400 E 15w-40 kaadoin sisään.
Kmapuran pultti niin helvetisti kiinni, vittuja lenteli pajassa. Kiristysmomentti vain 200 nm, ei pitäisi piukka olla.
Harmi kun en osaa tänne helposti liittää puhelimesta kuvaa. Olisin voinut laittaa kuvan noin viikon takaisesta asiasta kun kia ceraton vetari oli aika ruosteessa ulkopään booreistaan. 4 kertaa pillillä kuumennettiin,välillä lioteltiin eri irrotusöljyillä,jäähdytettiin kylmällä vedellä kuumennuksen jälkeen,koitettiin painattaa vetarin päästä ulosvetäjällä ja kokeiltiin myös moskalla antaa vetarin päähän iskuja kun siihen oli ensin laitettu mutteri jota lyödä.
Lopputulos olis että isosta ulosvetäjästä ne käpälän pienet pultit napsahti poikki toiselta puolelta ja lenteli ympäri hallia. Myös vetarin pään kierteet ja mutteri meni särki.
Toisella isolla ulosvetäjällä ei myöskään lähtenyt.
Lopulta ensimmäinen ulosvetäjä piti korjata ja koittaa uudestaan samalla kuumentaen ja lopulta lähti.
2 tuntia meni irroitukseen jossa olisi pitänyt mennä 20 sekunttia. Uudet kierteet tehtiin vetarin päähän ja uusi mutteri tupla prikoilla ja uusi mutteri laitettiin kahdella pisteellä kempillä kiinni vetariin josta sen saa helpolla hiottua irti seuraavalla kerralla.
Nämä on aina ennen saanut startilla auki, tämä ei mihinkään. Vaihtoväli 60 tkm. joten aika tiuhaan on auki.
Nyt laitoin tervalla, jos lähtisi ensikerralla.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
zukka
Viestit: 7799
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja zukka »

Jammu kirjoitti: Ma Helmi 17, 2020 9:04 pm Mitenkäs kiiat voi tolleen umpijumittua kun ei ikivanha Euroopan romukaan, noita ei ole ollut niin kauaa täällä mitä monella täällä vanhalla merkillä ajettu
Samaa mietin. Edellinen laakeri oli kestänyt noin 20tkm ja 5 vuotta. Nyt sanoin kaverille ettei osta halvinta laakeria koska ei kestä pitkään luultavasti ja siinä hän sitten sanoikin että viimeksi taisi tulla halvimmat laakerit (hänen muistaakseen myyjä oli ne vaihtanut juuri ennen myyntiä). Auto vaan lähinnä seisoo,usein viikkoja tai joskus kuukausiakin niin olisiko siitä johtunut. Eikä oltu mitään ainetta laitettu väliin aikanaan. Nyt hioin osat ja laitoin tervasprayta :D
Jammu
Viestit: 22710
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Joo.

Ihan omaa kokemusta joskus ettei laakeri kestänyt kuin muutama kymmenen TKM. Sitten on autoja orggis laakerein jotka kestää paaliin saakka
Suomi kuuluu länsimaihin
zukka
Viestit: 7799
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja zukka »

Miksihän autoissa ei yleensä ole kartiolaakereita? Voisi tiukata välillä ja rasvat vaihtaa.
korjailija
Viestit: 5523
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja korjailija »

zukka kirjoitti: Ma Helmi 17, 2020 9:20 pm Miksihän autoissa ei yleensä ole kartiolaakereita? Voisi tiukata välillä ja rasvat vaihtaa.
Nykyään autonvalmistajat saa parhaat katteet noista jälkimarkkinoista eli lähinnä varaosista. Uuden auton hinnassa katteet on aika huonoja siksi se voitto on revittävä jostain muualta.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
Jammu
Viestit: 22710
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja Jammu »

No toteutus etenkin vesisuojaus puoltaa tuota viistokuulalaakeria joka nykyään yleinen ja varma nakki.

Onhan kartiorulla ah niin ihana ja helppo ja vielä saa säätää niin naheaksi kuin tykkää. Volkkarin takapäässä sai aiheeseen tutustua ja jos hyvää olisi tehnyt olisi pitänyt napatappi vaihtaa mutta liki persaukisena vaan sorvissa tiivisteen vastinpinta silittää. Toki ajettiin sillä remontitta 100tkm. Mutta etupää oli tehtaan jäljiltä
Suomi kuuluu länsimaihin
zukka
Viestit: 7799
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja zukka »

Tuo osien myynti varmaan se suurin syy on. Toisaalta taas jos kaikissa olisi kartiolaakerit,niin olka-akseleita saisi myydä enemmän kun kylän amikset kiristäisivät pultit pohjaan asti ettei välyksiä tunnu :D
Eepee
Viestit: 6381
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja Eepee »

Ei ole ehtiny juurikaan verstaalle. Mutta kerrotaanpas katosprojektista, tuli ostettua RHS-runkoinen pitkä ja kapean sutjakka avokatos reilun 200 km:n päästä kotoa. Eikun suunnitelma purkaa se lauantaina. Ja se menee näin:

1. Kaveriksi lupautunut sairastuu kauhiaan flunssaan
2. Saan hommattua tuuraajan, startti lauantaina klo 06.00.
3. Perillä käy ilmi, ettei pyöräkuormaaja liiku, joku kumma häiriö, pudottaa vedon pois
4. Tikkaat liian lyhkäset, haetaan pidemmät
5. Kattopellit ovat eri kokoisilla ruuveilla kiinni, mutta kyllä se siitä...
6. Alkaa räntäsade
7. Periaatteessa helposti putket onkin hepattu hitsillä
8. Pyöräkuormaaja saadaan liikkumaan vauhtia, jossa ei etanakaan hirvitä, mutta kuitenkin.
9, Räntäsade yltyy, rukkasten vaihto
10. Eka osa saadaan kaadettua
10. Kahdessa isossa rälläkässä laikka jumissa ja toiseen ei ole edes sopivaa avainta. Väkivallalla hoituu.
11. Selkään alkaa koskea.
12. Kahvitauko venyy.
13. Räntäsade muuttuu märemmäksi. Kolmannet rukkaset.
14. Laikataan ja suunnitellaan.
15. Pyöräkone liikkuu jäähdyttyään hieman paremmin. Hetken.
16. Päätetään tehdä ääriratkaisu, kaadetaan koko hoito kerralla, lasketaan pyöräkuormaajan varaan.
17. Neljännellä kerralla, neljän jäähdyttelyn jälkeen pyöräkone saa koko hoidon nurin, vain yksi palkki vääntyy.
18. Laikataan ja hakataan lekalla.
19. Sade lakkaa.
20. Osat saadaan nippuun. Alkaa hämärtää.
21. Syödään ja ajellaan kotiin.
22. Kotona 20.30. Kamat kuivumaan ja petiin
23. Sunnuntaina tapettuna matona.

Hieno harrastus!
The idea is to die young as late as possible
Garde72
Viestit: 853
Liittynyt: Su Loka 04, 2015 8:27 pm
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja Garde72 »

Lumilinko (tarpeettomana) pois Zetkan perästä ja mettäkärri tilalle. Massikan vedenerotuslasikuppi vuoti, korjaantui o-renkaan vaihdolla. Purkasin vielä hallintekeleen toiselta seinältä telineet pois, josko saisi aikaiseksi ruuvata ikkunat riviin ja seinäpellit paikalleen. (Niin ne telineet oli katon/räystäitten laittoa varten ja tiellä seinien pellitykseen)
porhaltaja
Viestit: 1475
Liittynyt: La Joulu 01, 2018 1:41 pm
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja porhaltaja »

Vanhaan ns. pikkulanaan tukijalan askartelu.
zukka
Viestit: 7799
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja zukka »

Eilen illalla mersun ovi ja takaluukku maalattu. Ei tullut ovesta priimaa,mutta kiireellä tuo tehtiinkin kun auton pitää olla huomenna turussa ja tänää täytyi vielä kasata ja katsastaa. Ehkä sen ei uutta vastaava tarvitsekaan enää olla.
Garde72
Viestit: 853
Liittynyt: Su Loka 04, 2015 8:27 pm
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja Garde72 »

Verstaksen ovipääty alkaa olla maalia vaille. Toisen sivun telineet purkasin pois jos joku päivä joutaisi ruuvaamaan ikkunat paikalleen.

Kuva
opastaja.
Viestit: 4021
Liittynyt: Ma Maalis 03, 2014 4:31 pm
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja opastaja. »

zukka kirjoitti: Ma Helmi 17, 2020 9:20 pm Miksihän autoissa ei yleensä ole kartiolaakereita? Voisi tiukata välillä ja rasvat vaihtaa.
jääny mieleen oikein vanha mainos
ei kuula eikä rulla vaan timkenin kartiorulla
ja toinen vanha hokema
ikuinen työ ikuinen nälkä

ka nämä tuttuja kaikille on
no tämä on nyt tätä tämmöstä aikaa
-Masa-
Viestit: 1369
Liittynyt: Su Maalis 13, 2016 8:48 pm
Paikkakunta: Ulvila
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja -Masa- »

Nassikka sai ledit nokalle. Iso ero on vanhoihin Hnelosiin ja ei näytä nuo ledit edes häiskäisevän, totuus ei näy noissa kuvissa. Ja plussana vielä ei aiheuta radioon häiriötä :lol:
H4 lyhyt
Kuva
H4 pitkät
Kuva
Ledi lyhyt
Kuva
Ledi pitkä
Kuva
MF 4245 -98
porhaltaja
Viestit: 1475
Liittynyt: La Joulu 01, 2018 1:41 pm
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja porhaltaja »

Vaihdoin MF165:n polttoaine suodattimet. Etukäteen hieman jännittänyt ilmauskin sujui helposti. (olen kuullut juttuja että Perkins on isotöinen/tarkka ilmattava.) Tyhjäkäyntiä säädin samalla vähän isommalle, kun oli liian pienellä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: aarne, akkli, Bing [Bot], Google [Bot], Mazaman, ylioyja ja 43 vierailijaa