Tein tänään verstaalla...

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

jarikos
Viestit: 4369
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Ei niinkään verstaalla mutta verstaan ulkopuolella. Sahtikuurnan tein kesällä kaadetusta haapapuusta, joka talvehti kuorineen päivineen. Ensin suurimmat pois pienilaippaisella moottorisahalla ja sitten pikkurälläkässä vuolulaikkaa käyttäen koversin sisäpuolen oikean muotoiseksi. Lopulta vielä rälläkkään puun hiomiseen tarkoitettu karbidilaikka ja sillä sisäpinta tasaiseksi. Kuoren jätin vielä päälle ettei kuivu ulkopuolelta liian nopeasti ja ehkä juhannuksen tienoilla voisi sen vuolla pois. Sitten voisi polttaa sisäpinnan ja tehdä päädyt. Tulevana kesänä sillä ei ole vielä tarkoituskaan sahtia tehdä.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
jussi77
Viestit: 4447
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Epävakainen sää pakotti sisähommiin ja pengoin läpi yhden miljoonalaatikon ja erilaisia pulttimutterilaatikoita tuli pakattua saamaan lokerikkoon. Kottikärryn kuupan maalasin toiseen kertaan ja ruohonleikkurin rungon samoiten.
Terapeuttistahan se tuollainen järjestely on ja tulevan vuoden siitä järjestyksestä pääsee nauttimaan,
TunturiPappa
Viestit: 5777
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Aamulla Majurin jarrut kuntoon. Milli piti sorvata kitkapinnasta pois että mahtui läjään. Vaan nyt on kipakat jarrut, muista millonka viimeksi on noin napakasti ottanut.

Päiväselttänsä hitsailin kuntoon Maton lukkiutuvan kaulanippasuuttimen. Kun hommaan aloin niin samalla kävin läpi kolme isäukon remonttiin antamaa rasvapräsdiä joissa kaikissa samaa vikaa....kelvoton laatu. Käskin ensikeralla kattoa että lukee Mato kyljessä.

Ehtoohommina sorvasin ø45 MoC 410 tankoon M30 jenkan ja huomenna katkaisen siitä tapin 950 Hiabin puomin päähän. Laakeripesän tein ja siihen POM muovista laakerit. Suursäkkikoukun poltin viikolla 25mm pellistä ja se tarkoitus hitsata kiinni tuohon laakeripesään ja sitten laittaa 950 Hiabin puomin nokkaan.

Vimmatun 950 muuten ihan pitävä kone mutta jatkon sylinteri aavistuksen tihkuu. Tutkailin jo varaosaluettelosta että aika monta osaa on saatu mahtumaan tuohon putkeen.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Harri S
Viestit: 1316
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja Harri S »

Putkiston hitsausta ja mallailua. Tuohon väliin tulee vielä neljä primääriputkea lisää.

Kuva
Harrilla taitaa olla herkkä hipiä ;- ) t: Tietäjä
jiipee
Viestit: 10719
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Piti jatkaa lavanostimen piikkejä 30 cm, mutta ne olikin tehdyt 100 UNP:stä, eikä samaa löytynyt nurkista - pitää lähteä rautakauppaan käymään €€.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Eeero
Viestit: 119
Liittynyt: Ti Touko 06, 2014 9:41 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja Eeero »

Askartelin prässiin palikat, joilla saa lattarautaa (toivottavasti) taivutettua muutaman kerran samaan kulmaan. Alavasteena on pala järeämpää tankoa ja siinä V-ura, painimen tein 16 mm pultista ja sillä on ohjureina kaksi pienempää ruuvia. Ohjuriruuveissa olevilla muttereilla pitäisi sitten rajoittaa taivutuskulmaa.
Ajatuksena on tehdä peräkärryyn pressukaaret, ja yläkaaren meinasin taivuttaa lähes ympyränkaareksi useammalla pienellä kulmalla.
Harri S
Viestit: 1316
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja Harri S »

Pakosarjan mallailua. Seuraavaksi teen toiselle puolelle samanlaisen. 2” primääriputket.
Kuva
Harrilla taitaa olla herkkä hipiä ;- ) t: Tietäjä
jarikos
Viestit: 4369
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Kolme iltaa mennyt lumikauhaa rakennellessa. Tuli minulle oikein huolella mutkalle ajettuna ja moneen kertaan huonosti korjattuna muun kaupan kylkiäisenä. Kulutuslevy oli keskeltä poikki ja toinen puoli kääntynyt kauhan alle. Varsinkin pohja kauhasta oli niin mutkilla, että lekan ja moskan kanssa ei saanut oiottua.

Kauha oli 2 metriä leveä mutta omaan käyttöön on 160 senttinen sopivampi joten molemmin puolin päistä 20cm pois ja päädyt uudestaan kiinni. Pohjalevystä joutui lähes neljännesneliön verran uusimaan, jotta sai sen suurin piirtein mutkattomaksi. Kulutuslevyn pätkin niin, että pisin yhtenäinen pätkä tuli keskelle ja lyhyemmät pätkät reunoille. Lopuksi vielä etukulmiin vahvikkeet 70x8 lattaraudasta.

Sen verran tuli laskettua hitsauksen kutistuma väärin, ettei etureunasta tullut 100% suora vaikka vastajännitys oli mielestäni ok. No, pitää sille hiukan kuumia antaa niin siitä se suoristuu. Täytyy siihen vielä sovitteetkin väkertää uusiksi.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
jiipee
Viestit: 10719
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Wappuhommia. Mitähän näistä tulee (klikkaa isommaksi)?

UNP-100 ja keernaporalla 40 mm reikä päästä läpi. Holkit on Puuilon myymää d/D 20/40 putkea. Pätkien pituus on 100 mm.

Kuva

Hitsillä U-profiiliin sisäpuolelta kiinni ja sitten sahalla 60 asteen kulmassa viiste nokkaan:

Kuva

Sivuihin vielä samanlaiset viisteet, hitsillä täyttöä ja sitten hitsaamalla lavanostimen piikkien jatkoiksi (kuvassa lattia on siinä kohdassa hieman jo liukuovea kohti kalteva):

Kuva

Nyt piikit yltävät 120x120 cm harkkolavojen läpi. Päiden holkkeihin tulee ehkä joskus kärkikippaavan puukouran/telineen tai takakauhan saranatapit.

Koeajettiin nämä tänään vävypojan kanssa klapihommissa säkkilavoja kuivatuspaikalle viedessä.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
TunturiPappa
Viestit: 5777
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Majurin vapaapaluun holkkeja taas yksi lisää, ovatkin olleet kovassa kysynnässä tällä keväällä.
M16 pinnapultteja valmistui myös sorvissa, vai liekö U-pultti oikea sana kun semmoiseksi menevät.
Rautaa tuli nippu uutta ja sahuloin siitä osia karuselli projektiin. Siihen ja jotain hehtailua tein iltahommina ¼ sektoria hollilla.
Puuvajan katolta puuttuu vielä harjapellit kun nostopalkki oli vielä asentamatta. Vaan nyt on sekin saatu ylös, pultit vain oli liika pitkiä, täytyy pajalla pätkiä.

Majurista yli kymmenen palvelusvuoden jälkeen repesi rengas kyljestä. Olen sitä arvellut, kuinka mahtaa kestää. Tuo Hiiappikärry niitä on rassannut ja pyöränpainot. On siinä 6 kankaiset muutoinkin kovilla ja ikääkin on niillä jo kummasti. Täytyy telakoida kone ja nostella pyörät ja puntit pois.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
olliki
Viestit: 9524
Liittynyt: To Marras 08, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Ruovesi
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja olliki »

Täällä kun katselee noita tekokuvia ja lukee selostuksia,nousee kyllä syvä kunnioitus ja arvostus osaajille. No kaipa sitä joskus itsekin omalla alallaan on saanut jotain aikaan, eikä onneksi kaikkien tarvitse osata kaikkea.
Ford 6610, -82
Ford 6640, -96
TunturiPappa
Viestit: 5777
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Majurin 36 tuumaset gummit polkasin pois päältä. Eniten vaivaa tuotti 300 kiloa punttia vanteessa.
Kehät ei sisäpuolelta pahemnin ruosteessa, muutama kohta tarvitsee paikata. Meinasin hivoa teräsharjalaikalla ja laittaa epoksia päälle.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Ajomies
Viestit: 28094
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Taas kilpurin hitsaus meni vaikeaksi kun mikki temppuili. Lopulta löytyi yksi katkennut vaihejohto pistokkeen sisältä. Näköjään saa korjailla tuota samaa vikaa muutaman vuoden välein. Nyt on poika maalaushommissa, tallin väri pitää saada pintaan.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
havi
Viestit: 825
Liittynyt: To Syys 01, 2011 9:51 pm
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja havi »

Tuossa viikolla tuttavan Kramer temppuili. Kaveri soitti apuun kun ei laite käynnisty. Epäili polttoaineen ilmavuotoa. Ilmasin polttoainejärjestelmän ilman mainittavaa tulosta. Osui silmiin syöttöpumpun sammutinsolenoidin liittimet, jotka oli hieman sulaneet. Solenoidistakin oli pääty turvonnut.
Otin solenoidin irti, niin konehan lähti käyntiin.
Paikallisesta autotarvikeliikkeestä löytyi seuraavaksi päiväksi uusi solkku.
Samanlainen möykky ja liitinkin ( kolme johtoa ) oli sopiva.
Solkku kiinni ja starttausta. Kone hörähti mutta sammui kun lopetin starttaamisen. Ja sama uudelleen.

Meni hetki miettiessä mikä mättää.
Oli johtojen järjestys väärä uudessa solkussa. Oli aika arpominen että johdot sain oikeaan järjestykseen.

Siinä ilmeisesti on vetokäämi ja pitokäämi erikseen. Pitokäämiin tulee virta kun virrat päällä ja vetokäämiin kun starttaa.
jussi77
Viestit: 4447
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Höylän huoltoa. Komivaihemoottori tarkoitus vaihtaa yksivaiheisen tilalle. No korvaava onkin 4-napainen ja pitää hankkia uusi tuplasti isompi hihnapyörä. Teräakselin laakeritkin kuulostaa kuivilta, pitänee nekin uusia kerran akseli pyörii reilut 5500 kiekkaa.
IiHoo845
Viestit: 227
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2018 4:51 pm
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja IiHoo845 »

Harri S kirjoitti: To Huhti 29, 2021 8:55 pm Pakosarjan mallailua. Seuraavaksi teen toiselle puolelle samanlaisen. 2” primääriputket.
Mikäs kone tämä on, kun ei näyttäisi sopivan mihinkään allekirjoituksessa mainittuun vehkeeseen?

Putket on komeat.
Hiljaa susi tulee
TunturiPappa
Viestit: 5777
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

IiHoo845 kirjoitti: Ma Touko 03, 2021 7:52 am
Harri S kirjoitti: To Huhti 29, 2021 8:55 pm Pakosarjan mallailua. Seuraavaksi teen toiselle puolelle samanlaisen. 2” primääriputket.
Mikäs kone tämä on, kun ei näyttäisi sopivan mihinkään allekirjoituksessa mainittuun vehkeeseen?

Putket on komeat.
Eikös se tuo ole:
Bluebird Meteor 27 litranen bensa 650hp / 2000Nm
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
jarikos
Viestit: 4369
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja jarikos »

TunturiPappa kirjoitti: Ma Touko 03, 2021 5:03 pm
IiHoo845 kirjoitti: Ma Touko 03, 2021 7:52 am
Harri S kirjoitti: To Huhti 29, 2021 8:55 pm Pakosarjan mallailua. Seuraavaksi teen toiselle puolelle samanlaisen. 2” primääriputket.
Mikäs kone tämä on, kun ei näyttäisi sopivan mihinkään allekirjoituksessa mainittuun vehkeeseen?

Putket on komeat.
Eikös se tuo ole:
Bluebird Meteor 27 litranen bensa 650hp / 2000Nm
Ja jos tietoni ovat oikein, niin tuo on Rolls-Roycen tekemä kone. Käytetty aikoinaan brittien tankeissa. V12 ja matalakierroksinen koska huipputeho saavutetaan jossain 2500rpm tienoilla.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Harri S
Viestit: 1316
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja Harri S »

Joo. Toi mosa on RR Meteor MK1a, joka on lohkoa lukuunottamatta Merlinin osista kasattu, joita käytettiin Sptfire, Lancaster jne. Umpipää, eli näissä ekoissa ei ole erillisiä sylinterikansia.
Noi mun koneen osat on antaneet sakuille kyytiä 2 maailmansodan alkumelskeissä ja lentotuntien täytyttyä siirretty vaunukäyttöön. Sylinterit, männät, kanget, kampura, kannet jne. on täynnä lentoleimoja.
Teräsosiin on porattu merkki kun lentotunnit on täynnä.
Lento-osien takia painaa vain noin 600kg joka on 27 litraiseksi vähän. Tuolla mun youtube kanavalla on satoja kuvia sekä tarinaa videoiden muodossa kun pelkkä räjähtänyt kone oli itsessään jo melkoinen työmaa, vaikka meni ihan kohtuuvella.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Harrilla taitaa olla herkkä hipiä ;- ) t: Tietäjä
zukka
Viestit: 7794
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja zukka »

Joopa joo taas.
Tein tänään verstaalla, kasasin uuden täryn ja kuivasin mersun takakonttia.
Katsokaa pari kuvaa ja video ja kertokaa mielipiteenne:
https://photos.app.goo.gl/Q6TZLER9raFJXSku8
https://photos.app.goo.gl/UxyXpiQcHRzgxf766
https://photos.app.goo.gl/R5TZxwse5udteCRZ7

Tässä illalla vaimo kävi ostamassa kaksi rullaa suodatinkangasta eräästä liikkeestä ja myyjän kanssa nostivat ne lastauslaiturilla takakonttiin. Nyt kotona huomattiin että ainakin toisesta on vedet valuneet autoon ja tyylikkäästi kaukalon kiinnityspisteiden reikien kautta sähkölaitteille. Toinen laite on ajonvakautuksen sivuttais tunnistin vissiin (tuo iso mötikkä) ja tuon toisen liittimen epäilen olevan polttoainepumpulle meneviä johtoja.
Liikkeen asiakaspalvelu on jo kiinni ja muutenkin numero on maksullinen, joten laitoin reklamaation/ kyselyn netin kautta että mitä tehdään jos autoon tulee nyt ajonvakautus ongelma tai auto ei käynnisty/ hyytyy kesken ajon. Huomenna autolla on taas oltava menossa töihin tunteja ennen asiakaspalvelun aukeamista. Räteillä ja paineilmalla kuivattiin se mitä pystyttiin.

Meillä oli suunnitelmana,että jos auto hyytyy niin pyydetään falck haukkana paikalle ja viemään lähimpään merkkikorjaamoon pihalle seisomaan siksi aikaa kunnes asiakaspalvelu vastaa jotain.
Mielipiteitä asiasta että voiko itse joutua maksumieheksi vai kuuluuko tuo myyjän vastuulle?
Omasta mielestä kuuluu,ainakin parissa muussa tapauksessa mitä tiedän.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: havi, Paalari, seppo1, ylioyja, zukka ja 47 vierailijaa