rattori kirjoitti: ↑Su Marras 03, 2019 12:44 pm
Eilisen touhuja....eikä ihan verstaalla, mutta en viitsi uutta topikkiakaan aloittaa..
Eilinen päivä meni traktorin haku reissulla. Pari viikkoa sitten tuli päähänpistona ostettua vanha ropisko kun hinta ja laatu kävi kohdilleen eikä ollut lopen hirveän kaukana. Hinta pyyntö pyörivästä koneesta oli Simo Vaatehuoneelta mallia eli kolminumeroinen ja savolainen ei jätä tinkimättä, tietenkään. Lupasin hakea kun kerkiän ja myyjä lupasi jotta ei kiirettä. Pihalta löytyy.
Eilen sitten haku kun kyyti ajoneuvo järjestyi, edellisenä päivänä kuorma-auton lastaus ja osoitetiedot sun muut kuntoon että aamulla heti pääsee taipaleelle ja ajoissa takaisin kun lupaili sateita, räntää ja lunta eikä autossa ollut vielä talvirenkaita. Myyjä sanoi olevansa reissussa eikä paikalla, mutta mitäs siitä. Kone oli jo maksettu ja eikun baanalle.
Kyytiin omatekoiset ajosillat, vara-akkuja, kaapelit, liinoja, Morriksen vinssi?, vararengas kun yksi näkyi kuvissa olevan tyhjä, varastartti kun se oli sökö, mutta korjautettu, kosani, työkalupakki, pilotti purkki, navigaattori, emäntä, eväät...
Menomatka meni hyvin, kuivat sulat tien pinnat, oltiin perillä reilusti ennen puoltapäivää ja ajateltiin että päästään hyvinkin ennen pimeätä kotio. Mutta.
Kone löydettiin, kytkin startin ja akun, mutta ei mihinkään. Ei tapahtunut mitään.Ajattelin että ulosotosta pyöritän mutta sitäkään ei saanut päälle. Moottori olikin jumissa. No, ei muuta kuin Morriksen kettinkitalja keulaan ja eikun veivaamaan; 3000 kg oli maximi ja sehän tietenkin hajosi puolivälissä. Vähä väliä piti takarenkaiden taakse laittaa jarrukapuloita. Vedin etuakselista kuitenkin liinoja kuorma-auton tartuntakoukkuihin ettei se päässyt luisumaan takaisin. Olisi kyllä saanut jäädä jos olisi valunut. Sentti-kaksi-kolme kerrallaan nytkyttelin liinoja kiristämällä traktorin kuorma-autoon, räntäpaskaa tuli koko ajan. Arvatkaapa kuinka kauan menee aikaa siirtää tällä tavalla traktoria reiluun ylämäkeen ajosiltoja pitkin noin nelisen metriä ennenkuin saatiin kone sen verran kyytiin että pystyi hiukan peruuttamaan ja nostamaan perälaudalla loput. Reilu kaksi tuntia, paita märkänä hiestä ja selkä kipeänä.
Kone kiinni liinoilla ja kotimatka alkoi. Välillä vettä, välillä räntää ja loppumatkalla taisi luntakin tulla. Puoli kuusi kotona ja oli täysi päivä takana. Kuuttakymppiä viimeinen pätkä. Purkuhommat jätin suosiolla seuraavalle päivälle. Kylmä olut, uuniin tulet ja sohvalle selkää lepuuttamaan.