Hyvä liesikamiina

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

4000-69
Viestit: 406
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 10:38 pm
Paikkakunta: Dagsmark
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 4000-69 »

Sisuskaluista aikaa sitten tippui ei kanttinen tulitiili, yritin sitä saada luukunkautta takas mutta eihän se pysynyt. Voisihan tuota yrittää kunnostaa.. paljon paremman näkönen minulla kuin linkin korjattava..
Ford 4000 ja 5000....
dexta special
Viestit: 566
Liittynyt: Su Tammi 30, 2011 6:50 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja dexta special »

Kokemusta Upon valurautaisesta ja norjalaisesta Jotulin 602;sta. Jotul on mielestäni parempi kaikin puolin. Työn laatu, nätin näköinen ja Upoa huomattavasti paremmat paloilman säätöominaisuudet. Itse laitoin kumpaankin kaminaan tulenkestävistä tiilistä arinat. Tuhkat hyvä puhdistaa ainakin kerran vuorokaudessa jos pitää jatkuvaa tulta. Palavat paremmin puhtaana.
metsän kuningas
Viestit: 236
Liittynyt: To Helmi 14, 2013 6:42 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja metsän kuningas »

Upo aisaski omast mielest huippu .Tarpeeksi tilava pesä ,ei tarvii joka välis puita lisäillä.Itellä on 30 v kokemus. On mehtäkämpällä (jota veroherra väittää huvilaks) noin 40 neliöinen .Aamulla kun tekee tulet ,pari kertaa lissäilee Niin niin illalla kämppä on lämmin.20 pakkasesta päivän kun on tulet niin kyllä jo yön pärjää.Kaikiaan sanoisin ,et hyvä kampe.
Jumunen
Viestit: 4338
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2009 5:41 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jumunen »

4000-69 kirjoitti:Jatkanpa vanhaa ketjua.
Kun Porinmatilla lämmitys alkaa mökissä kyllästyttää. 10cm kalikat aina loppu, jokavälissä lisättävä.
Nyt matin sisuksista tippu ohut tulikiven siivukin, voikohan tuota purkaa päältä ja muurata niitä tulikiviä uusiksi? Ruuveilla näyttää kansi olevan kiinni. Muistelen että 60 luvulla tuon keittolevyn isävaari sai punaseksi, mutten enää. Liekö olleet parempia puita, vai parempi lämmittäjä. No onhan tuolla ikää.
Monenlaista kaminaa on kaupan, tekniset tiedot silti aika heikosti netissä esillä. Tykkään että kyllä arina pitää olla, puut vaakasuoraan ja ainakin 35cm pitkille pesän syvyys. Siis kaipaan uudempia käyttökokemuksia, nopeasta vähän varaavastakin puunpolttimesta.
Älä hevin luovu Porin Matista. Se on nykyäänkin aivan huippu, käyttää selvästi vähemmän puuta kuin kilpailijansa. Tämä perustuu pitkään savukaasujen kiertoon. Normikaminoissa savukaasut nousevat tulipesästä ylös, kohden sen kattoa. Katon saavutettua kaasut menevätkin sitten heti hormiin. Porin Matissa alku tapahtuu samoin, mutta kuumien savukaasujen saavutettua keittolevyn, ne ohjataankin kaminan kylkiä pitkin alas tulipesän korkeudelle. Vasta tämän jälkeen kaasut poistuvat hormiin. Ero kaminoiden toiminnassa on todella merkittävä. Lisäksi Porin Matissa on myös hivenen varaavaa massaa, eli kamina ei heti kylmene sen jälkeen, kun tuli pesässä on sammunut.

Porin Matissa on todella lyhyt ja pieni tulipesä. Itse olen poltanut siinä pitempää puuta siten, että olen laittanut puut pystyyn. Poltto on noin menetellen mielestäni jopa helpompaa, kuin lyhkäisillä pätkillä. Ei tarvitse koko ajan olla puuta lisäämässä, Täytyy kuitenkin muistaa, että tuolloin ei ole syytä avata luukkua kesken palamisen. Pahimmassa tapauksessa sieltä voi romahtaa palavaa puuta ja hiiltä lattialle.
Jumunen
Viestit: 4338
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2009 5:41 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jumunen »

C20 kirjoitti:Narvin Kota kaminasta on kokemuksia. Taitaa olla Upon vanha malli yrityskauppojen myötä siirtyny Narville. Mahtuu yli 50cm keppi pesään ei mahdottoman isona mutta n.40cm menee kunhan luukusta sisään saa. Hieman hankala saada syttymään vie aikaa, mutta kun eka pesä hiilloksella niin sitten alkaa pelittää, kaminassa ei ole arinaa joten sen hiilloksen vaatii sitten voi polttaa paria tikkua tai täyttä pesää vetoa säätelemällä. Illalla olen sullonut pesän täyteen ja veto minimiin niin n.7 tunnin päästä vielä muutama hehku pesässä ei siis enään mitään kunnon hiillosta. Lasinen luukku lähes aina nokinen mutta sitä se kitutuli teettää jos puuta syöttää ja vetopäällä polttaa päivän ei sisällä ole itse pirukaan. Makuutuvan puolella Harvian pienin peltitakka en muista mallia. Takassa on kumminkin arina ja tuhkaloota,helppo sytyttää, lämpeää nopeammin kun Narvi, jus ja just mahtuu 33cm klapi, lasi ei nokeennu, vie enemmän puuta kun narvi aikalailla sama lämmitysteho, hiillos hiipuu arinan myötä jo muutamassa tunnissa ei ole koskaan aamulla mitään kipinää. Molemmat ollut hyviä mökkikäytössä ain on pakkasesta lämmennyt ja yöt nukuttu, yleensä hiki otsalla.
Luepa meikäläisen kokemus Kota kaminasta ja kitupoltosta tästä samasta ketjusta hieman ylempää. En viitsi alkaa sitä uudelleen kirjoittamaan. Tuollainen polttotapa on oikeasti vaarallista, lasin nokeentuminen siinä on sivuseikka.
C20
Viestit: 1870
Liittynyt: La Helmi 02, 2013 11:30 am
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja C20 »

Luettu on ja tulta olen jonniin verran poltellut noissa pesissä. Sen verran täytyy selventää että "veto minimiin" ei tarkoita että ilmaräppänä kokonaan kiinni ja savupelti 90% vaan savupelti tietenkin täysin auki ja paloilmaa sen verran että tuli palaa liekillä. Siltikin on joku hiili aamulla punainen jota taas arinamallissa ei ikinä ole, tätä eroa pyrin kertomaan. Aamulla taas pitkää puuta pesään ja noet poltetaan pois, piippuna 3mm seinämällä wanhan ajan rautapiippu ei nykypäivän peltipiippu. Eikä ole pinttynyttä pikeä piipussa ollut, sen verran reipasta tulta täytyy aina polttaa päivittäin vaikka yöllä hieman pienentää.
severi2
Viestit: 2384
Liittynyt: La Maalis 17, 2007 8:58 am
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja severi2 »

Minullakin olisi n. 40m3 pikku mökkiin kaminan tarve. Mieluummin keittotasolla. Samoin sais olla varaava ainakin jonkin verran.

Näin Outokummussa reilun 10 vuotta sitten kaminan joka oli vähän samantyylinen kuin saunan kiuas mutta sivuilla ja takana oli pystyssä vuolukivilevyt. Siinä oli ilmanohjain raot josta lämpö alkoi heti lämmittämään sisätilaa ja samalla lämmitti myös näitä vuolukivilevyjä. Ideana että kun yöllä tuli sammuu niin siitä vuolukivet jatkaa.

Pitää vähän katsella jos löytyisi sellainen.Eihän tuo ole ihmeellinen tehdäkkään. En tiedä tarviiko mitään lupia kun itselleen laittaa. Voisi laittaa vielä savupellin niin sytyttäessä vetää hyvin ja voisi noita hormija kierrättää vähän alemmaksi sivuille ja taakse.
Fordson Major -51, Dexta -60, Steyr 80a -54, 180 -52, 180-53, 180a-56, 185 -54, 280a -70 ja MB Trac 1500 -83, Volvo Boxer 350 -63, Belarus 820 -82
olliki
Viestit: 9524
Liittynyt: To Marras 08, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Ruovesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olliki »

Minä olen mieltynyt Jötul kaminoihin. Ei se ominaisuuksiltaan varmaan ole muita kummempi, mutta ulkonäöltään on kivampi katsella, kuin nuo saunan kiukaita muistuttavat peltipöntöt. Minulla on noita kotona kolme, tosin mallia ei näy enää sivuilla.
http://www.jotul.com/fi/wwwjotulfi/Main ... Jotul-F-3/
Ford 6610, -82
Ford 6640, -96
Majuri Jaakkola
Viestit: 70
Liittynyt: Pe Syys 04, 2015 8:14 pm
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja Majuri Jaakkola »

olliki kirjoitti:Minä olen mieltynyt Jötul kaminoihin.
Nämä Jötulit näyttävät olevat varsin suosittuja Pohjois-Amerikassa. Kestäviksi havaittuja.

Siellä tuo puunpolttokulttuuri vaikuttaa olevan tyystin erilainen Suomeen verrattuna. Jötul lastataan illalla täyteen puuta ja aamulla hiilloksen päälle pistetään uudet puut. Poltto on siis jatkuvaa. Varaavat tulisijat ovat harvinaisempia.

Palamisen pituuteen auttanee se, että poltettavat puulajit ovat usein ominaisuuksiltaan erilaisia kuin meillä. Puhuvat soft woodista ja hard woodista eli pehmeästä ja kovasta puusta. Kovassa on tilavuuteen nähden paljon energiaa.

Mukavahan tuollaista lasiluukullista kamiinaa olisi katsoa. Lasin puhdistuskaan ei kuulemma sietämätön vaiva ole. Minä olen katsellut vain sellaista Kota-kamiinaa. Se kyllä lämmittää hyvin, mutta tunnelmalliset arvot eivät ole kummoiset. Ääni on sentään mukava.

https://www.youtube.com/watch?v=cY6fyR7M1p4
olliki
Viestit: 9524
Liittynyt: To Marras 08, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Ruovesi
Viesti:

Re: Hyvä liesikamiina

Viesti Kirjoittaja olliki »

Jötulilla on yksi fiksu idea. Kaminan käyttöohjeessa neuvotaan laittamaan ennen käyttöönottoa tulipesän pohjalle lapiollinen hiekkaa, joka säästää pohjalevyä palamasta puhki.
Ford 6610, -82
Ford 6640, -96
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Re: Hyvä liesikamiina

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

Asiaa sivuten.
Olisi joutilaana Porin-Matti kamina vaikkapa pienen verstaan lämmitykseen.
Uunin varsinainen sisus on erittäin hyvässä kunnossa ja ulkonäkökin lämmittimellä kohtalaisen siisti.
Tässä ei ole keittolevyä mukana vaan lämmitykseen tarkoitettu yläosa jonka tilalle voi vaihtaa keittolevyn. Masinistihan värkkää sellaisen helposti itsekkin. Arinarauta on uuden veroinen
Piippuun tulevia liitososia on useita että voi valita eri versioita.
Kaminan mitat ovat noin: korkeus metri, leveys vähän yli puoli, syvyys 37 senttiä ja paino 180 kg.

Nämä uunithan oli ennen hyvin suosittuja ja monessa vintti- tai muussa kammarissa sellaiset sijaitsi. Uustuotantokin näille on aloitettu.

Jos jotain kiinnostaa niin soitto 0400-575982 tai yv. Sähköpostin kautta laittelen kiinnostuneille kuvia ja sitä kautta voi myös kysellä rastu.hytonen@gmail.com
JackOAT
Viestit: 1408
Liittynyt: La Joulu 20, 2014 11:10 am
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Re: Hyvä liesikamiina

Viesti Kirjoittaja JackOAT »

Meille hankittiin 40-50m3 parvelliselle mökille tämmöinen:

https://www.netrauta.fi/takat/takat/val ... ihtoehtoja

Tuo on siis aika kevyt tulisija/kamiina jossa on pieni uuni ja keittolevy. Keittolevy lämpiää hyvin ja keittää kunnon tulilla, mutta jos pitää kituvalkeaa niin ei siinä pysy kuin kahvi lämpimänä. Jos laittaa uunin puolelle, kyllä hyvin kiehuu.

Uunissa on tehty mitä vain paisteista pizzaan, patoihin ja vaikka mitä. Jopa sämpylät on paistettu tuolla. Uunissa on helposti keskellä se 200-astetta ja nousee todella helposti 300-asteeseen.

Ainoa miinus on, että ei tuonne kovin pitkiä puita mahdu. Pitempiä saa menemään joko pystyyn tai vinottain. Oliskohan jotain max 20cm lappeellaan ja pystyssä ehkä 30cm. Tuolla kyllä spekseissä nuokin mitat selviää.

Mulla oli pääsyynä tuon hankintaan se, että piipun lähtö on päällä ja muuten speksit täyttyy. Näin säästyi aika hyvin tilaa ja möksä lämpeää pakkasillakin hyvin kun vaan kuivaa puuta polttaa.

Lämpimänä tuo pysyy muutaman tunnin, varaa siis huonosti. Pellettikorilla saa aika pitkään pidettyä lämpimänä, mutta pellettikorilla teho oli kyllä tosi huono, tai sitten on vääränlainen pellettikori tuohon tulisijaan (semmoinen geneerinen pieni).
Vaihdoin käytännön syistä nimimerkkiä. Edellinen oli "deadliestcatch".
sähömies
Viestit: 1599
Liittynyt: Pe Loka 12, 2007 8:44 am
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Re: Hyvä liesikamiina

Viesti Kirjoittaja sähömies »

Ääni Jotulille...
jassukata
Viestit: 871
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:46 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Hyvä liesikamiina

Viesti Kirjoittaja jassukata »

Asiaa sivuten, onko kellään kokemusta noista kaminapuhaltimista mitä esim. Claes Olson myy. Tekeekö niillä oikeasti mitään? Siis ne mitkä lämmetessä alkavat pyöriä ja siten levittävät lämpöä. Kehittävät itse sähkön pyörintään. Hintavia ainakin tuntuvat olevan. http://www.clasohlson.com/fi/Kamiinapuh ... aa/40-9836
Minkä nuorena oppii sitä vanhana kaipaa
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Hyvä liesikamiina

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Laskeppa varsin kuinka kauan tuolla hinnalla pyörittää 50W puhallinta?
Joka puhaltaa varmasti, toisin kuin tuo.
Majuri Jaakkola
Viestit: 70
Liittynyt: Pe Syys 04, 2015 8:14 pm
Viesti:

Re: Hyvä liesikamiina

Viesti Kirjoittaja Majuri Jaakkola »

jassukata kirjoitti:Asiaa sivuten, onko kellään kokemusta noista kaminapuhaltimista mitä esim. Claes Olson myy.
Sain pyöreitä täyttäessäni lahjaksi tuollaisen, mutta kalliimman mallin. Eipä ole ollut valittamista kamiinan kanssa käytettäessä. Puhaltaa ilmaa reilunlaisesti eikä pidä meteliä.

Vehkeen kalleuden vuoksi sähkö tulee paljon halvemmaksi, jos mökki on sähköistetty tai jaksaa värkätä, mutta kätevyydessä tuota on vaikea voittaa.
JackOAT
Viestit: 1408
Liittynyt: La Joulu 20, 2014 11:10 am
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Re: Hyvä liesikamiina

Viesti Kirjoittaja JackOAT »

jassukata kirjoitti:Asiaa sivuten, onko kellään kokemusta noista kaminapuhaltimista mitä esim. Claes Olson myy. Tekeekö niillä oikeasti mitään? Siis ne mitkä lämmetessä alkavat pyöriä ja siten levittävät lämpöä. Kehittävät itse sähkön pyörintään. Hintavia ainakin tuntuvat olevan. http://www.clasohlson.com/fi/Kamiinapuh ... aa/40-9836
Unohdin sanoa että Gemma Fornon päälle hankin tommosen ja on hyvä! Mökki lämpenee selvästi nopeammin. Ja kylmään mökkiin mennessä on mukava suunnata puhallus itseä kohti.
Vaihdoin käytännön syistä nimimerkkiä. Edellinen oli "deadliestcatch".
Vihtori
Viestit: 76
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 4:17 pm
Paikkakunta: Päijät-häme
Viesti:

Re: Hyvä liesikamiina

Viesti Kirjoittaja Vihtori »

Meillä ollut vuosia upo kamina .Käyttöstä täytyy sanoa että uuni ei pala hallitsemattomasti ilman määrällä täysin säädettävissä ja jos ei ole niin silloin luukun tiiviste vuotaa.Uuden tiivisteen saa muutamalla eurolla ja muutenkin siihen saa kaikkia osia ihan rautakaupasta.Meillä ensi kesänä mökissä remontti josta vapautuu upo kamina .Tilalle tulee gsm.ohjattava ilmalämpö pumppu.Jos tarvetta voi sen hakea aikaisemminkin
Nuffi 4/60, Fordson Super Major.
Wendel
Viestit: 86
Liittynyt: Pe Helmi 23, 2007 9:26 pm
Paikkakunta: Kymenlaakso
Viesti:

Re: Hyvä liesikamiina

Viesti Kirjoittaja Wendel »

Löytyi tämä vanha viestiketju siksi kysyisin mitä arvonmasinistit suosittelisi .Mökki ilman peruslämpöä 2kpl Porinmattia pitävät aika mukavasti lämpimänä mutta haluaisin saada mökin suhteellisen nopeesti lämpöiseksi.Kokemuksia ja ehdotuksia tämänpäivän kaminoista olisi mukava kuulla.500-1500 olen ajatellu sijoittaa.
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Hyvä liesikamiina

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Kuva

Tuollainen hella voisi olla meikäläisen seuraava ostos kunhan tuo leinoliesi huononee. Saksassa on paljon kaminoita ja helloja myynnissä, ne perustuvat tavallaan yläpäalon ja käänteispalon vaihtokytkentään. Ne sytytetään alta normaalisti, savut menevät piippuun, ja kun lämpötila nousee 300 asteeseen, käännetaan kaasujen kierto alakautta ja tuodaan lisähappea. Tällöin palolämpötilat nousevat nopeasti 1000 asteeseen, ja alaluukussa näkyy puhalluslamppumainen palohuntu.

Silloin voi alkaa täyttää varastopesää normaalisti, ja tuli palaa kaiketi melko kauan puhtaasti.

-SS-
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa