Toyota vastatuulessa
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
-
- Viestit: 2506
- Liittynyt: Su Loka 26, 2008 10:27 pm
- Viesti:
JP kirjoitti:Toyotan kaasu hirtti moottoritiellä - vauhtia parhaimmillaan 176km/h, auto pysähtyi vasta kaiteeseen
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201003 ... 2_ul.shtml
Mitä tuohon nyt voisi sanoa... jos ei ole enää oikeaa virta-avainta ei ole vissiin vaihdekeppiäkään
Kuhan ei oisi matto ollut syynä amerikassakin...
-
- Viestit: 1311
- Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 9:42 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 2506
- Liittynyt: Su Loka 26, 2008 10:27 pm
- Viesti:
Siinähän se juuri piilee mihin raja vedetään. Toyota varoittavana esimerkkinä.Jarkko kirjoitti:Eipähän sitten ole konkurssin partaalla, kuten muut. Ensimmäinen tappiovuosi 60 vuoteen.... Ja mitä tulee "turvallisempaan" ratkaisuun, sillekin tulee jossakin vaiheessa raja vastaan, eli kaikkien autovalmistajien pitää valita mikä on "riittävän" turvallinen ratkaisu, oli merkki sitten mikä tahansa. Johonkin on vedettävä raja. Ihan kaikkien tälläkin hetkellä tuotannossa olevien autojen turvallisuutta voitaisiin parantaa siitä mitä se on nyt. Vasta panssarivaunu alkaa kolaritilanteessa olla suht turvallinen, jos se on sisustettu sisäpuolelta niin isoilla turvatyynyillä, että vaunun voi pudottaa korkean vuoren jyrkänteeltä alas ilman, että matkustajille käy mitenkään. Mutta kun sellainen ratkaisu maksaa.... Tämän on ymmärtänyt Toyotakin.Manuel kirjoitti:Toyotalle se on palanut päähän että aina valitaan halvempi eikä turvallisempi ratkaisu.
Kyllä se perille on mennyt, mutta kun miettii teräksen lämmönjohtavuutta, normaalissa paniikkijarrutuksessakaan ei jarrulevyä saa läpikuumaksi. Ne muutamat sekunnit, kun jarrua painetaan kunnolla, levy on sisältä vielä jääkylmä, kun jarrutus on jo ohi. Miksi siis massaa pitäisi olla vieläkin enemmän? On materiaalipaksuuksien optimointia, ettei aleta ökyilemaan jarrulevyjen mitoilla ja painoilla.Manuel kirjoitti:Puutun vielä tuohon jarruhommaan kun se ei näyttänyt menevän perille. Jarrujen on kyettävä muuttamaan lämpöenergiaksi auton liikeenergia. Liikeenergian määrä kasvaa toiseen potenssiin nopeuden mukana. Eli jos nopeus kaksinkertaistuu, energiamäärä nelinkertaistuu.
Sehän riittää. Jos jarrut ovat tasapainossa, takajarrut ottavat muutenkin todella vähän kiinni. Tätä puoltaa se, että Suomessa takajarruja joudutaan remontoimaan katsastusta varten (kuulemma) paljonkin, jos takajarruina on levyjarrut, eli käytön vähäisyys/keveys jumittaa takalevyjarrut suolatuilla teillä. Mulla ei ole takalevyjarruistä kokemusta. Mulla on kaikissa autoissa takana rummut. Monessa kulkineessani etupyörissäkin.Manuel kirjoitti:Tutkituissa Toyotan malleissa edessä jäähdytetyt takana ei.
Olen minä katsonut miten jarrulevy loistaa punaisena pimeällä suuren nopeuden jarrutuksen jälkeen. Ei ollut saksalainen auto. Silloin kun levy on punahehkuinen ei sillä ole mitään väliä josko levyn sisältä löytyisi 100 astetta vähemmän. Jarrupalojen lämpö on sama kuin levyn pinnan. Jäähdyttämätöntä levyä kuumennetaan lisäksi molemmilta puolilta, koska jäähdytyskanavat puuttuvat välistä. Vasta sitten kun Toyotan jarruista löytyy levyn halkaisijat ja paksuudet alkaa koko homman mittakaava paljastumaan. Tuokin esimerkki kertoi juuri sen mitä japsien jarrut ovat...80 kmt. Jarrujen tasapainosta. Ei etu ja taka-akselin jarrutusteholla koskaan mitään kiinteää tasapainoa ole. Yleensä tehdään takajarrut pienempitehoisiksi etteivät lukkiutuisi. Jarrujen keskinäinen tasapaino riippuu etupyörien jarrutusmomentista. Mitä suurempi sitä vähemmän painoa taka-akselilla. Ei tuossa minun autossani ole sattumalta isot jäähdytetyt levyt takanakin. Sen jarruelektroniikka säätää kokoajan akselien välistä tehoa mahdollisimman tehokkaan jarrutuksen saamiseksi. Siksi ne takalevytkin jäähdytetyt.
Näissä Toyotan onnettomuusautoissa on kysymys juuri pienistä jarruista. Kun nopeus karkaa ja moottorin teho vielä lisänä, ei tilanne ole hallinnassa. Ei pysähdy enää jarrulla. Tehostuksen katoaminen tulee myös eteen jos pumppaa jarrulla. Sen jälkeen siirrytään tilastoon.
Ei pidä unohtaa varoitustani elektronisista virta-avaimista. Vaarallinen keksintö. Estää sammuttamasta moottoria ajossa. Toivottavasti joku instanssi kieltää tällaisen toiminnon.
-
- Viestit: 15608
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Kaasuvaijerien aikakaudella saattoi vaijeri jumittua eikä palauttanut. Austinissa ja Morriksissa tätä joskus sattui. Ja kytkimen pääsylinteri alkoi vuotaa yllättäen ja sitten ei topannutkaan kytkimellä. Tai pomppasi vaihdevivuston sokka pois, eikä saanut vaihdetta pois päältä.
Onhan kaasu päällejäämisessä sentään kytkin ja automaattivaihteessa se "N". Mutta jos ei kykene yllättävässä tilanteessa tekemään mitään, on tilanne päättyvä tuhoon ja turmioon.
Jos jarrut eivät pysäytä autoa, jossa on veto päällä, se on kyllä kummallista. Kun voisi avittaa käsijarrullakin vielä.
-SS-
Onhan kaasu päällejäämisessä sentään kytkin ja automaattivaihteessa se "N". Mutta jos ei kykene yllättävässä tilanteessa tekemään mitään, on tilanne päättyvä tuhoon ja turmioon.
Jos jarrut eivät pysäytä autoa, jossa on veto päällä, se on kyllä kummallista. Kun voisi avittaa käsijarrullakin vielä.
-SS-
-
- Viestit: 3832
- Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
- Paikkakunta: Sipoo
- Viesti:
Jarrulevyistä voin kertoa sen verran että olin kerran ajamassa Alastarolla Bemarilla http://www.eagleracing.fi/ järjestämässää leikkimielisessä kisassa ja siinä Bemarien jarrulevyt oli kovilla. Järjestäjät sanoivat että levyt kestävät vain kaksi kisaa ja sitten uusittava. Niillä oli isot pinot levyjä varikolla. En nähnyt hehkuivatko ne mutta kuumina kävivät varmasti.
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
-
- Viestit: 6082
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
- Viesti:
Ei se ole tehostus varinaisesti, vaan polkimella annostellaan jo olemassa olevaa painetta.SamiT kirjoitti:Tällä ei ole mitään tekemistä aiheen eli Toyotan ongelmien kanssa, mutta mainitaan nyt kuitenkin että Citroenissa on hydraulinen jarrutehostus ainakin joissakin hydrojousisissa malleissa. Se ei anna periksi niin kauan kuin moottori pyörii, eikä tarvitse poljinta suurella voimalla runnoa kun jo päästään huippuhidastuvuuteen. Tämä tekniikka tuli jo 50 luvulla ensimäisenä automerkkinä maailmassa markkinoille.
Paineakussa riittä muutamaan jarrutukseen painetta, vaikka moottori sammuisikin. Sitikan hydrauliikassa on siis paineakku, josta painetta otetaan sinne minne tarvii, ja akkua ladataan pumpulla. Jarrupolkimella ei kehitetä painetta, vaan se on venttiili. Eikä dieselmalleissa tarvita alipainepumppua, ja bensiinimalleikkin on sama moottorin kierroksille ja kaasuläpän asennoille.
Jos putki menee poikki, on kaasujousitusmalleissa tehokas eteen vaikuttava käsijarru. Toimii samoilla paloilla kuin käyttöjarru. Tosin ei ne minusta tavallisia jarruputkia kummempia ole sitikan jarruputket. Olisko sama todennäköisyys poikkimenemiseenkin.
C5 mallissa on hydraulisesta jousituksesta huolimatta jostakin syystä tavalliset jarrut. Varmaan kustannuskysymys, koska pösössä sama aluslevy ja tekniikka.
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
-
- Viestit: 7074
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
- Paikkakunta: Pohojammaa
- Viesti:
Juuri näin! Ja kun viet tätä ajatustasi eteenpäin, huomaat, että levyn paksuntamisesta ei ole mitään hyötyä. Levyn sisällä on vain entistä paksumpi kylmä alue, mutta kuuman alueen lämpötila on sama kuin ohuemmallakin levyllä.Manuel kirjoitti:Silloin kun levy on punahehkuinen ei sillä ole mitään väliä josko levyn sisältä löytyisi 100 astetta vähemmän.
En ole väittänytkään, että olisi kiinteä tasapaino, vaan sitä mitä itsekin sanoit, että takajarrut jarruttavat vähemmällä voimalla, kuin etujarrut. Syyksi en sanonut lukkiutumista, koska ABS-aikana takajarrujen lukkiutuminen ei ole edes mahdollista. Oikea syy on tietenkin se, että turha laittaa taakse tehokkaat jarrut, jos kerran tehoa ei tarvita paljonkaan, että pyörä jarruttaa juuri ja juuri lukkiutumatta. Liian kevyt jarrutus (liian tehokkaat jarrut) vain jumittavat koko kapineen.Manuel kirjoitti:Ei etu ja taka-akselin jarrutusteholla koskaan mitään kiinteää tasapainoa ole. Yleensä tehdään takajarrut pienempitehoisiksi etteivät lukkiutuisi.
Vain naiset ja invaliidithan ajavat automaateilla, joten Miesten autoissa on muitakin tapoja pysäyttää auto, kuin sammuttaa moottori. En tiedä saako automaattia vapaalle täydessä vauhdissa. Jos joku pelkää naisten ja invaliidien puolesta, niin kyllä aika monet naisetkin oppivat ajamaan manuaaleilla. Invaliideilla se voi olla vaikeampaa. Ehkä invaliidien autoihin pitäisi asentaa virtalukko, jos eivät voi ajaa manuaalilla. Hätäseis-nappi kojelautaan, joka katkaisee kaiken virransyötön.Manuel kirjoitti:Ei pidä unohtaa varoitustani elektronisista virta-avaimista. Vaarallinen keksintö. Estää sammuttamasta moottoria ajossa. Toivottavasti joku instanssi kieltää tällaisen toiminnon.
Edit: Jahas, SS jo ottikin kantaa kytkimeen ja vaihteen vapaalle laittoon.
Konekansa.fi
Komia on aina komia. Komiat pärijää aina. Kyllä kaikki saa - komiat saa vaan ensin!
Komia on aina komia. Komiat pärijää aina. Kyllä kaikki saa - komiat saa vaan ensin!
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Tommi kirjoitti:
"Jos putki menee poikki, on kaasujousitusmalleissa tehokas eteen vaikuttava käsijarru. Toimii samoilla paloilla kuin käyttöjarru. Tosin ei ne minusta tavallisia jarruputkia kummempia ole sitikan jarruputket. Olisko sama todennäköisyys poikkimenemiseenkin. "
Palstalla toisaalla kohtuullisen paljon kirjoitetusta BX:stä ei voi ainakaan sanoa putkien olevan yhtä kestäviä, kuin jarruputket yleensä.
Vuosimalliin 86 saakka putkien hajoamisia ( ennenaikainen korroosio ) tapahtui luvattoman usein ja tehdas muutti materiaaleja ja rakennetapaa.
Tehdas antoi muutosten jälkeen hydrauliikkaputkille jatketun takuun, joka kuitenkin katkesi ajomäärään 160 000 km. Kestävyys parani muutoksista, mutta monen BX:n putkistot on uusittu alle 200000 km:n ajomäärän . Kuinka moneen muun merkkiseen autoon vaihdetaan jarruputkistot lähes säännön mukaan kyseisillä ajomäärillä?
BX:n käsijarru vaikuttaa kyllä etujarruihin, mutta jarrutusteho on käyttöjarruihin verrattuna melko rajallinen.
"Jos putki menee poikki, on kaasujousitusmalleissa tehokas eteen vaikuttava käsijarru. Toimii samoilla paloilla kuin käyttöjarru. Tosin ei ne minusta tavallisia jarruputkia kummempia ole sitikan jarruputket. Olisko sama todennäköisyys poikkimenemiseenkin. "
Palstalla toisaalla kohtuullisen paljon kirjoitetusta BX:stä ei voi ainakaan sanoa putkien olevan yhtä kestäviä, kuin jarruputket yleensä.
Vuosimalliin 86 saakka putkien hajoamisia ( ennenaikainen korroosio ) tapahtui luvattoman usein ja tehdas muutti materiaaleja ja rakennetapaa.
Tehdas antoi muutosten jälkeen hydrauliikkaputkille jatketun takuun, joka kuitenkin katkesi ajomäärään 160 000 km. Kestävyys parani muutoksista, mutta monen BX:n putkistot on uusittu alle 200000 km:n ajomäärän . Kuinka moneen muun merkkiseen autoon vaihdetaan jarruputkistot lähes säännön mukaan kyseisillä ajomäärillä?
BX:n käsijarru vaikuttaa kyllä etujarruihin, mutta jarrutusteho on käyttöjarruihin verrattuna melko rajallinen.
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Kyllä se jarrutus suuremmasta nopeudesta kestää sen 15 sekunttia helposti ja silloin koko levy kuuma. Jo sen kun vaihtaa kuluneen levyn uuteen huomaa jarrutustehossa. Levy on ainoa puskuri lämpöenergialle. Siihen se energia on työnnettävä, eikä kummosta fysiikkaa tarvita tajuamaan että kevyempi levy lämpiää enemmän. Jos siellä levyn sisällä olisi kylmää niin ei se levy kauaa punaisena hehku.Jarkko kirjoitti:Juuri näin! Ja kun viet tätä ajatustasi eteenpäin, huomaat, että levyn paksuntamisesta ei ole mitään hyötyä. Levyn sisällä on vain entistä paksumpi kylmä alue, mutta kuuman alueen lämpötila on sama kuin ohuemmallakin levyllä.Manuel kirjoitti:Silloin kun levy on punahehkuinen ei sillä ole mitään väliä josko levyn sisältä löytyisi 100 astetta vähemmän.
En ole väittänytkään, että olisi kiinteä tasapaino, vaan sitä mitä itsekin sanoit, että takajarrut jarruttavat vähemmällä voimalla, kuin etujarrut. Syyksi en sanonut lukkiutumista, koska ABS-aikana takajarrujen lukkiutuminen ei ole edes mahdollista. Oikea syy on tietenkin se, että turha laittaa taakse tehokkaat jarrut, jos kerran tehoa ei tarvita paljonkaan, että pyörä jarruttaa juuri ja juuri lukkiutumatta. Liian kevyt jarrutus (liian tehokkaat jarrut) vain jumittavat koko kapineen.Manuel kirjoitti:Ei etu ja taka-akselin jarrutusteholla koskaan mitään kiinteää tasapainoa ole. Yleensä tehdään takajarrut pienempitehoisiksi etteivät lukkiutuisi.
Vain naiset ja invaliidithan ajavat automaateilla, joten Miesten autoissa on muitakin tapoja pysäyttää auto, kuin sammuttaa moottori. En tiedä saako automaattia vapaalle täydessä vauhdissa. Jos joku pelkää naisten ja invaliidien puolesta, niin kyllä aika monet naisetkin oppivat ajamaan manuaaleilla. Invaliideilla se voi olla vaikeampaa. Ehkä invaliidien autoihin pitäisi asentaa virtalukko, jos eivät voi ajaa manuaalilla. Hätäseis-nappi kojelautaan, joka katkaisee kaiken virransyötön.Manuel kirjoitti:Ei pidä unohtaa varoitustani elektronisista virta-avaimista. Vaarallinen keksintö. Estää sammuttamasta moottoria ajossa. Toivottavasti joku instanssi kieltää tällaisen toiminnon.
Edit: Jahas, SS jo ottikin kantaa kytkimeen ja vaihteen vapaalle laittoon.
ABS on eri asia kuin akseleiden välisen jarrutehon säätely. ABS'n puuttuminen peliin on aina ei toivottu ilmiö, joka pidentää jarrutusmatkaa. Hyöty lähinnä siinä että korjaa kuskin mokia. Hyödyllinen silloin kun toisella puolella autoa parempi pito. Vähän samantapainen kuin elektroninen lukko. Parempi kun ei mitään.
Kaivelepa vähän esim. Corollan, Avensiksen ja Priuksen jarrujen mitoitusta esiin.
- Refy
- Viestit: 3838
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:57 am
- Paikkakunta: Satakunta
- Viesti:
Takajarrujen paine tulee ainakin BX:ssä takajousitukselta eikä pumpulta, joten sellaista putkea ei systeemissä ole, jonka katkeaminen veisi yhtä aikaa jarrut sekä edestä että takaa. Lisäbonuksena em. järjestelystä saadaan mahdollisuus kuorman mukaan säätyvään takajarrutustehoon.NH kirjoitti:SamiT kirjoitti:
"Citroenissa on hydraulinen jarrutehostus ainakin joissakin hydrojousisissa malleissa. Se ei anna periksi niin kauan kuin moottori pyörii, "
Miten jos pumppu tai putki pettää? Varsinkin jäljellä mainitut lienevät vuosimallista riippuen kohtalaisen rapeita.
Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
https://www.thebackupcolony.org
ALStuttu
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
https://www.thebackupcolony.org
ALStuttu
Citroen on aina ollut eräänlainen toisinajattelija. Monessa asiassa muita vuosikymmeniä edellä.Refy kirjoitti:Takajarrujen paine tulee ainakin BX:ssä takajousitukselta eikä pumpulta, joten sellaista putkea ei systeemissä ole, jonka katkeaminen veisi yhtä aikaa jarrut sekä edestä että takaa. Lisäbonuksena em. järjestelystä saadaan mahdollisuus kuorman mukaan säätyvään takajarrutustehoon.NH kirjoitti:SamiT kirjoitti:
"Citroenissa on hydraulinen jarrutehostus ainakin joissakin hydrojousisissa malleissa. Se ei anna periksi niin kauan kuin moottori pyörii, "
Miten jos pumppu tai putki pettää? Varsinkin jäljellä mainitut lienevät vuosimallista riippuen kohtalaisen rapeita.
-
- Viestit: 2390
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:47 pm
- Paikkakunta: Oulun seutu
- Viesti:
- ihmehitsari
- Viestit: 18565
- Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
- Paikkakunta: Kainuu
- Viesti:
Tässä listaa hieman vanhempien vuosimallien jarrusysteemeistä:
http://www.arwidson.fi/hinnasto/luettel ... o_2007.pdf
http://www.arwidson.fi/hinnasto/luettel ... o_2007.pdf
säästellen sippiin
-
- Viestit: 2506
- Liittynyt: Su Loka 26, 2008 10:27 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 1680
- Liittynyt: Ma Heinä 16, 2007 5:00 pm
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Taitaa olla vannoutunut Toyota-mies hän, joka moista kirjoittaa.... Toyotaanhan ei kunnollista automaattia ole saanut, vain näitä viuuu-töks-viuuu-töks-vaihteistoja.Jarkko kirjoitti: Vain naiset ja invaliidithan ajavat automaateilla, joten Miesten autoissa on muitakin tapoja pysäyttää auto, kuin sammuttaa moottori. En tiedä saako automaattia vapaalle täydessä vauhdissa. Jos joku pelkää naisten ja invaliidien puolesta, niin kyllä aika monet naisetkin oppivat ajamaan manuaaleilla. Invaliideilla se voi olla vaikeampaa. Ehkä invaliidien autoihin pitäisi asentaa virtalukko, jos eivät voi ajaa manuaalilla. Hätäseis-nappi kojelautaan, joka katkaisee kaiken virransyötön.
-
- Viestit: 798
- Liittynyt: Ti Tammi 26, 2010 1:56 pm
- Viesti:
Tuon pitäessä paikkansa eivät renkaat enää lämpene jarrutustilanteessa ja se vanha fysiikan laki kumotaan jolla auto on pysäytetty nimenomaan tien ja renkaan väliin muodostuvalla kitkan aiheuttamalla vastavoimalla.Manuel kirjoitti: Puutun vielä tuohon jarruhommaan kun se ei näyttänyt menevän perille. Jarrujen on kyettävä muuttamaan lämpöenergiaksi auton liikeenergia.
Eli eteenpäin vieden, abs- jarrut ovat ne, jotka ovat koko ongelman ydin. Lukittuvilla jarruilla lämmön tuotto saatiin renkaan ja tienpinnan väliin, abs:ät siirtävät lämpökuorman noin tulkiten jarruosiin.
Ja vielä, mikäli lämpöenergiateoria pitäisi paikkansa sitä ei saa kertoa ralliautoa ja formulaa ajaville. Heillä palat ja levyt ovat koko ajan valkohehkuisen raudan lämpötilassa ja lämmönsiirtymää ei riittävästi tapahdu. He luottavat sokeasti kitkan voimaan kuumissa jarruissa ja renkaan ja tienpinnan välinen kitka sitten pysäyttää auton
-
- Viestit: 7074
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
- Paikkakunta: Pohojammaa
- Viesti:
Melkoisen paksu väite, jos puhutaan maantienopeuksista. Koitas ottaa kellolla aikaa ja huomata, kuinka pitkä aika on 15 sekuntia. Siinähän ehtii käydä kusellakin.Manuel kirjoitti:Kyllä se jarrutus suuremmasta nopeudesta kestää sen 15 sekunttia helposti
Tiedän. Uusi levy ja uudet palat ottavat aina huonommin kiinni. Kun ne ovat mukautuneet toisiinsa, jarrutusteho palaa ennalleen. Muuten jarrulevy ja -palat eivät tiedä, paljonko on kilometrejä takana. Jarruosien liikegeometria ei muutu kilometrien myötä, eikä materiaalien pinnat muutu, jos eivät ole halvinta roskaa.Manuel kirjoitti:Jo sen kun vaihtaa kuluneen levyn uuteen huomaa jarrutustehossa.
Unohdat, että levyn tehtävä on ottaa vastaan liike-energiaa. Liike-energia muuttuu lämmöksi, mutta niinhän kaikki energia muuttuu.Manuel kirjoitti:Levy on ainoa puskuri lämpöenergialle. Siihen se energia on työnnettävä, eikä kummosta fysiikkaa tarvita tajuamaan että kevyempi levy lämpiää enemmän..
Luulisi sun olevan kiinnostunut jousittamattoman massan määrästä. Jousittamaton massa kasvaa, jos levynkin massa kasvaa.
Normaalissa perheautossa en ole nähnyt hehkuvan vielä koskaan.Manuel kirjoitti:Jos siellä levyn sisällä olisi kylmää niin ei se levy kauaa punaisena hehku.
En usko että kenelläkään perheautokuskilla on niin täydellinen jarrujalka, että pystyy pysäyttämään auton lyhyemmällä matkalla ilman ABS:ää, kuin ABS:n kanssa, eli on pelkkää teoriaa, että ABS pidentää jarrutusmatkaa. Se, että ABS toiminnallaan parantaa myös etu-/taka-akseleitten välistä jarrutasapainoa syö teorian, että ABS pidentää jarrutusmatkaa.Manuel kirjoitti:ABS on eri asia kuin akseleiden välisen jarrutehon säätely. ABS'n puuttuminen peliin on aina ei toivottu ilmiö, joka pidentää jarrutusmatkaa. Hyöty lähinnä siinä että korjaa kuskin mokia.
Konekansa.fi
Komia on aina komia. Komiat pärijää aina. Kyllä kaikki saa - komiat saa vaan ensin!
Komia on aina komia. Komiat pärijää aina. Kyllä kaikki saa - komiat saa vaan ensin!
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Aakku, Bing [Bot], DexMasZet, Google [Bot], MasaP, tommy ja 38 vierailijaa