Toyota vastatuulessa

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Lukittu
tessu
Viestit: 1174
Liittynyt: To Touko 29, 2008 10:01 am
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tessu »

Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Noista vanhemmista japseista näkee vain sen kuinka pitkät perinteet tuolla turvallisuuden laiminlyömisellä on.

Pieni levy on pieni levy vaikka sitä miten kääntäisi. Kun siihen siirretään jarrutusenergiaa tietty määrä, on sen lämpötila laskettavissa ja on suhteessa levyn massaan. Jäähdytetyt levyt pystyvät siirtämään nopeammin lämpöä levystä ilmaan. Pienihalkaisijainen levy kehittää myös vähemmän jarrutusmomenttia.

Se mikä tekee nämä hommat vaarallisemmiksi on elektroniset virta-avaimet. Samalla tavalla kuin avaimesta ei näitä moottoreita pysty sammuttamaan. Pysäytysnappi toimii vasta kun vaihde on vapaalla. Saattaa vaatia myös auton pysähtymisen.

Tuo VW'n kaasupoljin ei tee muutakuin sen että polkimen sarana rikkoutuu. Ei hirtä tai ole muuten vaarallinen.
arre
Viestit: 1121
Liittynyt: To Elo 17, 2006 11:23 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arre »

Vai on japseissa alimitoitetut jarrulevyt?
Jotain muuta ehkä sirommasta päästä mutta mitä noita erimaalaisia kulkupelejä olen korjaillut, niin aika samanlaisilta vaikuttavat jarruosaset.
Lämpöongelmiakin on tullut vastaan lähinnä kun on huollot jäänyt tekemättä...

Nyt tulee Manuelille kotitehtävä.
Otapa muutaman vuoden ikäisistä tavallisista käyttöautoista jarrulevymittoja, vertailukelpoisista autoista kokonsa puolesta.
Katsotaan onko oleellisia eroja.
severi2
Viestit: 2384
Liittynyt: La Maalis 17, 2007 8:58 am
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja severi2 »

Ostin vuonna -87 Toyota hiluxin 4wd uutena. Ajoin sillä 14 huoletonta vuotta. Välillä se oli konekuskeilla Venäjän savotoilla monta vuotta.
Nyt poikani 20v ajaa sillä työmatkaa metsäkoneen kuljettajana ja "mikään muu auto ei kelpaa". Auto on kolme vuotta vanhempi kuin ajaja ja hienosti pelaa.
Fordson Major -51, Dexta -60, Steyr 80a -54, 180 -52, 180-53, 180a-56, 185 -54, 280a -70 ja MB Trac 1500 -83, Volvo Boxer 350 -63, Belarus 820 -82
Skaleton
Viestit: 798
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2010 1:56 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Skaleton »

severi2 kirjoitti:Ostin vuonna -87 Toyota hiluxin 4wd uutena.
Noi on just niitä kunnollisia toijotia, molemmissa päissä jäykät aksulat ja kone vaan senverran viritetty, että ei revi itteensä rikki. Siitä muutaman vuoden päästä hiluskikin muutettiin henkilöautorisukeulaksi, toki niilläkin pääsee mutta turhaa hienostelua.

Kehitys on mennyt jo vuoskymmeniä rimpulaan suuntaan, viimeinen hd maasturiaihiokin oli tojotalla hj61
Tureq
Viestit: 2390
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:47 pm
Paikkakunta: Oulun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tureq »

Manuel kirjoitti:
Tuo VW'n kaasupoljin ei tee muutakuin sen että polkimen sarana rikkoutuu. Ei hirtä tai ole muuten vaarallinen.
Ai ei ole vaarallinen? Kun olet polkemassa sitä teereeiitä tai teeäsiitä siitä rekasta ohi ja poljin napsahtaa poikki, väitän että alkaa olemaan vaaramomentteja kyseessä!!!

Ja kyllä, meillä on kaks VAG:ia, joista toista tuo polkimen potentiaalinen rikkoutuminen koskee.
luminpe1
Viestit: 1129
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 9:38 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja luminpe1 »

Manuelilla on voimakas Toyota-vastainen asenne ja hän kritisoi voimakkaasti erityisesti kyseisen merkin turvallisuutta. Mutta miten sitten voi olla mahdollista, että jo vuosien ajan Toyotat ovat olleet, jos nyt ei aina ihan kärjessä, niin kuitenkin kärkiryhmässä kun turvallisuutta on vertailtu? Euro NCAP -testit lienevät monille tuttuja. Jompi kumpi puhuu potaskaa. Monet saksalaismerkit, jotka kyllä saattavat olla kauniimpia ja tehokkaampia kuin Toyotat, ovat kuitenkin jäljessä sekä turvallisuudessa että yleisessä luotettavuudessa. Viimeisin NCAP- turvallisuustesti, parin viikon takaa, kiristettyine vaatumuksineen - mikä merkki sai ainoana viisi tähteä?
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

luminpe1 kirjoitti:Manuelilla on voimakas Toyota-vastainen asenne ja hän kritisoi voimakkaasti erityisesti kyseisen merkin turvallisuutta.
Kun joku on kerran ollut huono jossakin, se palaa niitten päähän, joille em. tieto sopii. Tieto palaa päähän kiinni kuin teksti entisajan monitoriin, jos sama teksti/kuva on jatkuvasti näytössä.

Mitä tulee jarrulevyn massaan, massa yksin ei ratkaise mitään. Muutenhan moottoreiden jäähdytyskin olisi hoidettu valamalla vesikanavat umpeen, mutta pienimassainenkin pärjää, jos lämpöä ei tule liikaa/aikayksikkö.

Sitä en tiedä miten Toyota pärjää vuoristossa, mutta en ole kuullut että ainakaan Suomen olosuhteissa olisi normaaliajossa jarrut häipyneet kuumenemisen takia. Nimenomaan Toyotassa (n. vuosimalli 1990) olen saanut jarrupalat käryämään ihan näkyvästi (pysähtyessäni luulin auton palavan, kunnes huomasin samanlaisen käryn nousevan myös takapyöränkoteloista), kun eräässä tilanteessa kaahasin vajaan 10 km matkan jarrutellen 100-300 metrin välein. Jos jalka ei ollut jarrupolkimella, se oli kaasupolkimella ja lattiassa kiinni. Mutta silloinkaan jarrut eivät häipyneet. Auto oli ihan tavallinen Toyota Corolla ilman mitään rallivirityksiä. Korimallia en tarkemmin muista (Hatchback?), mutta muistuttaa sitä "isoa" Talbotia. 5-ovinen tämäkin.
Konekansa.fi
Komia on aina komia. Komiat pärijää aina. Kyllä kaikki saa - komiat saa vaan ensin!
TepaR
Viestit: 1681
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2007 5:00 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TepaR »

luminpe1 kirjoitti:Manuelilla on voimakas Toyota-vastainen asenne ja hän kritisoi voimakkaasti erityisesti kyseisen merkin turvallisuutta. Mutta miten sitten voi olla mahdollista, että jo vuosien ajan Toyotat ovat olleet, jos nyt ei aina ihan kärjessä, niin kuitenkin kärkiryhmässä kun turvallisuutta on vertailtu? Euro NCAP -testit lienevät monille tuttuja. Jompi kumpi puhuu potaskaa. Monet saksalaismerkit, jotka kyllä saattavat olla kauniimpia ja tehokkaampia kuin Toyotat, ovat kuitenkin jäljessä sekä turvallisuudessa että yleisessä luotettavuudessa. Viimeisin NCAP- turvallisuustesti, parin viikon takaa, kiristettyine vaatumuksineen - mikä merkki sai ainoana viisi tähteä?
http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajon ... 0&Hae.y=23

No tosta kun ottaa vuosimallien 2009-2010 kolaritestit niin ainakin minua ottaa silmään erään Toyotan "suoritus". Tosin onhan siellä yksi vielä huonompi, japski sekin...

Mut jottei mua nyy syytettäis jaappanilaisvastaisest asenteest ni kyl määki ajan japsimerkillä aina välillä... Tosin se on tehty amerikkalaismerkin tehtaalla Espanjassa :lol:
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Jarkko kirjoitti:
luminpe1 kirjoitti:Manuelilla on voimakas Toyota-vastainen asenne ja hän kritisoi voimakkaasti erityisesti kyseisen merkin turvallisuutta.
Kun joku on kerran ollut huono jossakin, se palaa niitten päähän, joille em. tieto sopii. Tieto palaa päähän kiinni kuin teksti entisajan monitoriin, jos sama teksti/kuva on jatkuvasti näytössä.

Mitä tulee jarrulevyn massaan, massa yksin ei ratkaise mitään. Muutenhan moottoreiden jäähdytyskin olisi hoidettu valamalla vesikanavat umpeen, mutta pienimassainenkin pärjää, jos lämpöä ei tule liikaa/aikayksikkö.

Sitä en tiedä miten Toyota pärjää vuoristossa, mutta en ole kuullut että ainakaan Suomen olosuhteissa olisi normaaliajossa jarrut häipyneet kuumenemisen takia. Nimenomaan Toyotassa (n. vuosimalli 1990) olen saanut jarrupalat käryämään ihan näkyvästi (pysähtyessäni luulin auton palavan, kunnes huomasin samanlaisen käryn nousevan myös takapyöränkoteloista), kun eräässä tilanteessa kaahasin vajaan 10 km matkan jarrutellen 100-300 metrin välein. Jos jalka ei ollut jarrupolkimella, se oli kaasupolkimella ja lattiassa kiinni. Mutta silloinkaan jarrut eivät häipyneet. Auto oli ihan tavallinen Toyota Corolla ilman mitään rallivirityksiä. Korimallia en tarkemmin muista (Hatchback?), mutta muistuttaa sitä "isoa" Talbotia. 5-ovinen tämäkin.
Toyotalle se on palanut päähän että aina valitaan halvempi eikä turvallisempi ratkaisu. Silloin kun Auto Motor und Sport teki ensimmäiset kolaritestit, japsit ja Fiat menivät kasaan kuin munan kuoret. Nyt kun kolaritestit vaikuttavat myyntiin joutui Toyotakin parsimaan sitä. Japanilaiseen tyyliin kaikessa mikä ei näy ostohetkellä pihdataan edelleen. Toyotalla on japanilaisista heikoin moraali tässä suhteessa. He laskevat että se kannattaa. Lienee tottakin.

Turvallisuus on vaan paljon muuta kuin passiivinen turvallisuus. Siksi sanoin että Toyotan kaasupoljin on vain jäävuoren huippu. Tuo kaasupoljinhomma paljasti samalla muitakin puutteita jotka eivät näy kolaritestissä. Esim. juuri jarrut. Kun autot on suunniteltu 80 kmt kattonopeuden maassa näkyy se kaikessa. Yhtä kaiken kattavaa turvallisuuden väheksymistä ei esiinny edes muilla japseilla. Nissanin paremmissa malleissa on jo jotain moraalin hiventä havaittavissa.

Puutun vielä tuohon jarruhommaan kun se ei näyttänyt menevän perille. Jarrujen on kyettävä muuttamaan lämpöenergiaksi auton liikeenergia. Liikeenergian määrä kasvaa toiseen potenssiin nopeuden mukana. Eli jos nopeus kaksinkertaistuu, energiamäärä nelinkertaistuu.

Jarrujen teho on sidoksissa jarrupalojen materiaalin kitkakertoimeen ja se sidoksissa lämpötilaan. Riittävästi kuumentuessaan kitkakerroin romahtaa. Eli jarrut ns. häipyvät. Jos on vanhat jarrunesteet voi jarrut kadota jo aikaisemmin jarrunesteessä olevan veden alkaessa kiehumaan. Jarrujen teho kertajarrutuksessa on sidoksissa ainoastaan levyn halkaisijaan, kitkamateriaalin lämpötilaan ja kitkakertoimeen. Mitä pienempi massa jarrulevyissä, sitä nopeammin lämpö nousee. Mitä pienempi halkaisija sen heikompi jarrutusmomentti.

Tutkin oman autoni teknisiä tietoja, levyn paksuutta en löytänyt, mutta kun löydän työntömitan senkin voisi mitata. Edessä ja takana 300 mm jäähdytetyt levyt. Tutkituissa Toyotan malleissa edessä jäähdytetyt takana ei. Ei halkaisijaa eikä paksuutta ilmoitettu.
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Manuel kirjoitti:Toyotalle se on palanut päähän että aina valitaan halvempi eikä turvallisempi ratkaisu.
Eipähän sitten ole konkurssin partaalla, kuten muut. Ensimmäinen tappiovuosi 60 vuoteen.... Ja mitä tulee "turvallisempaan" ratkaisuun, sillekin tulee jossakin vaiheessa raja vastaan, eli kaikkien autovalmistajien pitää valita mikä on "riittävän" turvallinen ratkaisu, oli merkki sitten mikä tahansa. Johonkin on vedettävä raja. Ihan kaikkien tälläkin hetkellä tuotannossa olevien autojen turvallisuutta voitaisiin parantaa siitä mitä se on nyt. Vasta panssarivaunu alkaa kolaritilanteessa olla suht turvallinen, jos se on sisustettu sisäpuolelta niin isoilla turvatyynyillä, että vaunun voi pudottaa korkean vuoren jyrkänteeltä alas ilman, että matkustajille käy mitenkään. Mutta kun sellainen ratkaisu maksaa.... Tämän on ymmärtänyt Toyotakin.
Manuel kirjoitti:Puutun vielä tuohon jarruhommaan kun se ei näyttänyt menevän perille. Jarrujen on kyettävä muuttamaan lämpöenergiaksi auton liikeenergia. Liikeenergian määrä kasvaa toiseen potenssiin nopeuden mukana. Eli jos nopeus kaksinkertaistuu, energiamäärä nelinkertaistuu.
Kyllä se perille on mennyt, mutta kun miettii teräksen lämmönjohtavuutta, normaalissa paniikkijarrutuksessakaan ei jarrulevyä saa läpikuumaksi. Ne muutamat sekunnit, kun jarrua painetaan kunnolla, levy on sisältä vielä jääkylmä, kun jarrutus on jo ohi. Miksi siis massaa pitäisi olla vieläkin enemmän? On materiaalipaksuuksien optimointia, ettei aleta ökyilemaan jarrulevyjen mitoilla ja painoilla.
Manuel kirjoitti:Tutkituissa Toyotan malleissa edessä jäähdytetyt takana ei.
Sehän riittää. Jos jarrut ovat tasapainossa, takajarrut ottavat muutenkin todella vähän kiinni. Tätä puoltaa se, että Suomessa takajarruja joudutaan remontoimaan katsastusta varten (kuulemma) paljonkin, jos takajarruina on levyjarrut, eli käytön vähäisyys/keveys jumittaa takalevyjarrut suolatuilla teillä. Mulla ei ole takalevyjarruistä kokemusta. Mulla on kaikissa autoissa takana rummut. Monessa kulkineessani etupyörissäkin.
Konekansa.fi
Komia on aina komia. Komiat pärijää aina. Kyllä kaikki saa - komiat saa vaan ensin!
-SS-
Viestit: 15638
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Tureq kirjoitti: Ai ei ole vaarallinen? Kun olet polkemassa sitä teereeiitä tai teeäsiitä siitä rekasta ohi ja poljin napsahtaa poikki, väitän että alkaa olemaan vaaramomentteja kyseessä!!!
Juu ja ameriikan tumpelolla joka kiitää kaasupoljin lattiaan juuttuneena automaattivaihteisella Tojotallaan moottoritietä kuin Speed-elokuvassa se Sandra Bullock pedaali pohjassa (kun muuten olis auton pohjassa ollut pommi räjähtänny) , niin sama vika olis tullu jollakin rautatietasoristeyksen trallilla, kun olis napsahtanu kaasupedaali poikki ja Passatti jääny siihen keskelle pikku ylämäkeen, ei olis jaksanut mennä, vaikka paikallaan olis pysynytkin.

-SS-
Ripel
Viestit: 2506
Liittynyt: Su Loka 26, 2008 10:27 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ripel »

Joo ja mitenkähän se tuolla saksassa rytisee, kun "baanalla päästävät" jos Toyotassa ei ole muka kunnon jarruja :roll:
meizer
Viestit: 2286
Liittynyt: Pe Marras 10, 2006 10:09 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meizer »

TepaR kirjoitti:
luminpe1 kirjoitti:Manuelilla on voimakas Toyota-vastainen asenne ja hän kritisoi voimakkaasti erityisesti kyseisen merkin turvallisuutta. Mutta miten sitten voi olla mahdollista, että jo vuosien ajan Toyotat ovat olleet, jos nyt ei aina ihan kärjessä, niin kuitenkin kärkiryhmässä kun turvallisuutta on vertailtu? Euro NCAP -testit lienevät monille tuttuja. Jompi kumpi puhuu potaskaa. Monet saksalaismerkit, jotka kyllä saattavat olla kauniimpia ja tehokkaampia kuin Toyotat, ovat kuitenkin jäljessä sekä turvallisuudessa että yleisessä luotettavuudessa. Viimeisin NCAP- turvallisuustesti, parin viikon takaa, kiristettyine vaatumuksineen - mikä merkki sai ainoana viisi tähteä?
http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajon ... 0&Hae.y=23

No tosta kun ottaa vuosimallien 2009-2010 kolaritestit niin ainakin minua ottaa silmään erään Toyotan "suoritus". Tosin onhan siellä yksi vielä huonompi, japski sekin...

Mut jottei mua nyy syytettäis jaappanilaisvastaisest asenteest ni kyl määki ajan japsimerkillä aina välillä... Tosin se on tehty amerikkalaismerkin tehtaalla Espanjassa :lol:
Kaikista listoista löytyy jotain :D
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/vain ... p-testissa
bbf
Viestit: 614
Liittynyt: Su Heinä 05, 2009 5:03 pm
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bbf »

Meillä on Corolla Verso -06.Paljon löytyy esim.Bosch:n osia esim. jarruissa,takaluukun kaasupumput,ilmastointilaite...Merkki on hyvä,mutta en tiedä valmistaako Bosch osia halpamaissa?Toivotaan että laatu pitää myös näiden "Laatumerkkien"osissa.Ainakin Mersun jarrusysteemii(sähkö)meni v-tuiksi,joka oli Boschin tekele.Eräs arvostettu autotoimittaja kertoi homman maksaneen persnettoa niin paljon että moni muu firma kuin Bosch olisi mennyt konkurssiin...se jarruista.
Skaleton
Viestit: 798
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2010 1:56 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Skaleton »

Jollekulle varmaan jarrut ovat tärkeät ja on hyvä kunnioittaa jarrumiehiäkin. Itselle on aina ollut tärkeintä eteenpäinmeno ja sen ovat kaikki omistamani tojotat hoitaneet hyvin. Toki tiedän, että ne eivät ole ökyautojen veroisia mutta omaa minääni en ole joutunut koskaan autolla pönkittämään. Kun jotain ekstraa olen rakentanut, on se ollut pelkästä osaamisen ilosta ja tähän ovat mm tojotat olleet hyviä rakentelukohteita. Kuten jotkin muutkin japsit ja yksi sininen britti.
Ei turhia kikkailuja, perusvarma pitkäveteinen kestämistään kestävä tekniikka ja ympäri maailman ulottuva osien saanti. Mitä sitä rakentaja enää muuta voisi toivoa. Toki sellaisille, jotka eivät halua mitään itse tehdä on joku muu merkki parempi, mikä se merkki on..., no enpä todella osaa sanoa.

Mitään tojotan yritysjohtoa en puolusta eivätkä he tosiaan puolustustani kaipaa, samaa materiaalia ovat kuin muutkin vastaavat. Jossain ne kuitenkin ovat tavan tallaajan osalta onnistuneet. Ja kovaa ajavat saavat puolestani mennä hirttävine ja irtoavine pedaaleineen mihin vaan, senverran minäkin uskon luonnon omaan valintaan
juha
Viestit: 7604
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
Paikkakunta: Pöytyä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juha »

Jarkko kirjoitti:
juha kirjoitti:
Jarkko kirjoitti:Jos moottori ottaa rajusti kierroksia, kyllä silloin alipainetta riittää.
Varma asiasta?

Kaasuläppä kun on täysin auki, tuntuisi että alipainetta ei paljon ole, jos ilmanputsari ei ole tukossa.
Eikö tuo alipaine synny imusarjassa ejektori-ilmiön seurauksena? Ainakin mun autossani jarrutehostimen letku lähtee imusarjan mutkasta. Jos siis imusarjassa on suuri virtaus, myös jarrutehostimelle tulee suuri alipaine.
No, sitä alipainetta on helppo bensa-autolla tutkia:
Pitkällä suoralla vaan vitonen viidessäkympissä päälle, kaasupoljin aivan lattiaan ja pidetään se siellä, sitten toisella jalalla pumppaa jarrua, niin huomaa milloin tehostin lakkaa toimimasta, kun ei ole enää sitä alipainetta.

Toinen tapa on tietysti laittaa alipainemittari sinne imusarjan letkuun...

- niin oiskohan jarrutehostimen ominaisuudessa se ongelman ydin noilla ameriikan serkuilla :?
bbf
Viestit: 614
Liittynyt: Su Heinä 05, 2009 5:03 pm
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bbf »

Muistan lukeneeni Tuulilasi-lehdestä,että kun esim.MB W124:ää sunniteltiin,oli insinööreillä iso budjetti rahaa käytettävissä...mutta sitten tuli lama ja oli "väyrysen" vuoro ja oli säästettävä kustannuksia.Moni MB:n omistaja on muistellut W124:n kestävyyttä kaiholla.Kireä hintakilpailu tuotannossa aiheuttaa aina kompromisseja,jotka näkyvät myös automailman valiomerkeissä.
SamiT
Viestit: 6789
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Tällä ei ole mitään tekemistä aiheen eli Toyotan ongelmien kanssa, mutta mainitaan nyt kuitenkin että Citroenissa on hydraulinen jarrutehostus ainakin joissakin hydrojousisissa malleissa. Se ei anna periksi niin kauan kuin moottori pyörii, eikä tarvitse poljinta suurella voimalla runnoa kun jo päästään huippuhidastuvuuteen. Tämä tekniikka tuli jo 50 luvulla ensimäisenä automerkkinä maailmassa markkinoille.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
JP
Viestit: 6680
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JP »

Toyotan kaasu hirtti moottoritiellä - vauhtia parhaimmillaan 176km/h, auto pysähtyi vasta kaiteeseen :shock:

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201003 ... 2_ul.shtml
Lukittu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 856XL, Google [Bot], jussi77, mrjb425, Paalari, Pöljä, Rustaaja, Semrush [Bot] ja 37 vierailijaa