Pikku E ajokoe

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vallu502
Viestit: 1292
Liittynyt: Su Tammi 29, 2006 5:34 pm
Viesti:

Pikku E ajokoe

Viesti Kirjoittaja Vallu502 »

Pitäisi ajaa pikku e ajokoe, kirjalliset jo suoritettu. Tietääkö kukaan mikä pitää olla pikku E ajokokeessa käytettävän yhdistelmän TODELLINEN kokonaispaino? Kärryn kokonaispainon pitää ilmeisesti olla vähintään 800 kg? Mutta pitääkö yhdistelmän painaa tosiaan 3500kg ajokokeessa? Tuolla Ajovarman sivulla lukee, että rekisteröidyn kokonaismassan pitää olla 3500kg, tarkoittaako se sitä että yhdistelmän on painettava ajokokeessa sen verran, vai että yhdistelmä saa painaa 3500kg? Yksi kaveri oli ajanut pikku e:n Hiacella ja hevoskärryllä, tämän yhdistelmän kokonaispaino oli alle 3500kg, mutta kokonaispaino sillä yhdistelmällä saisi olla yli 3500kg.

http://www.ajovarma.fi/fi/ajovarma/tutk ... kortti.php
Avatar
Aakku
Viestit: 8292
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Rekisteröity kokonaismassa= se mitä rekisteriotteessa lukee, ei todellinen.

Perävaunussa vähintään 800kg kytkentämassa, eli siis todellinen (vaaka)

Tuosta perävaunun peittävyydestä ollaan aika tarkkoja. Joillakin käy auto trailerilla, mutta jotkut asemat vaativat katetun kärryn, tai asuntovaunun.

Melkein kannattaa kysyä ensin omalta tutkintopaikalta, jos epävarmaa.
jake74
Viestit: 1737
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jake74 »

Aakku kirjoitti:
Tuosta perävaunun peittävyydestä ollaan aika tarkkoja. Joillakin käy auto trailerilla, mutta jotkut asemat vaativat katetun kärryn, tai asuntovaunun.
ainaki oulussa ruskon konttorilla on katettu iso peräkärry ajokoetta varten.
ainaki oletan näin ku se on siinä pihalla.
itte sain pikku E kortin sillon ku niitä sai ostaa rahalla :wink:
grani
Viestit: 3832
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grani »

Minä ajoin pikku E kortin erikseen ja yhdistelmänä oli LT volkkari ja asuntovaunu. Jouduin ajaa uudestaan inssiajon vaikka tuli hyväksytty ajo ekalla. Syy siihen oli että Unkarin liikenneministeri oli tutustumiskäynnillä Suomessa ja halusi nähdä miten homma hoidetaan. Voi sanoa että olin enemmän hermostunut sillä kertaa vaikka oli jo kortti lähes taskussa. Onneksi en mokannut silloinkaan. :lol:
Myöhemmin pikku E olisi saannut hakemalla poliisiasemalta.
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
Erno
Viestit: 257
Liittynyt: To Marras 23, 2006 5:39 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Erno »

Ite ajoin inssin tyhjällä hevosvaunulla. Otteeseen merkitty kokonaispaino oli kyllä alle 3500 kg :roll: veturina volvo s40
imppu
Viestit: 8703
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

Viesti Kirjoittaja imppu »

Hevoskoppia mieki perruuttelin , sillon oli vanha kunnon HJ61 alla.

Oli aikas kömpelä pujoteltava , ei mahtunut , ni ei.


Tuli aikanaan käytyä viis kertaa kirjallisissa , rattori , hlö -auto , opetuslupa, C , ja pikku e... ja senkin olis parin vuoden jälkeen saanu hakemalla.
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
Vallu502
Viestit: 1292
Liittynyt: Su Tammi 29, 2006 5:34 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vallu502 »

Kävi vähän huonosti, kun tuli ajokokeesta palauttamaan hevoskärryä takaisin. Lähti peräkärry kuopissa vajaan 80:n vauhdissa irti ja vasenta kaistaa melkein autosta ohi. :lol: Ei onneksi ketään tullu vastaan. Kärryn aisa uppos vasemmalle puolelle tienliittymään ja liikennemerkkikin katkesi poikki. Kärryyn ei tullu muuta kun jarrunaru katkes poikki ja valopistokkeen pää irtos. Mutta inssi meni onneksi läpi. Onkos muilla irronnu kärri vaudissa?
aniemi
Viestit: 3442
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 1:12 pm
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniemi »

Ei o kärry irronnu.

Jos tuolla tapaa erkanee niin sitte kaikki vetolaitteet vaihtoon, sekä vetoautosta että kärrystä.
Jarruvaijerin pitäis kestää sen verta jotta kiskasee liinat kiinni, jos joutuu ainooksi kontaktiksi vetimen ja kärryn väliin.

On pikkusen karua leikkiä tuollaanen...

Olikoo eres metwurstivärkki kärryssä painona... :roll:
Kyä aikusella miähellä hyvä o raktori olla...
grani
Viestit: 3832
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grani »

Vallu502 kirjoitti:Onkos muilla irronnu kärri vaudissa?
Kerran irtosi asuntovaunu mutta se oli todennäköisesti kytketty huolimattomasti kun ei tullut mukaan kuin puoli metriä kun vedin sen katoksen alta.
Traktorista irtosi venetraileri kerran vauhdissa kun aisan pyörivämallinen vetosismukka katkesi juuresta. Onneksi aisa meni traktorin alle ja pysyi takapyörien välissä kunnes sain pysähdettyä notkoon. Ylämäessä tilanne olisi ollut aivan toinen. Vene trailereineen painaa 7300kg Sen jälkeen asensin varmuusvaijerin että ei karkaa kovin pitkälle.
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
Avatar
Aakku
Viestit: 8292
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Tosta irtoamisesta tuli mieleen, että kaikissa E kokeissa on vaadittu tästä syksystä alkaen kytkennän lukituksen varmistaminen. Se on pakollinen toimenpide ja aiheuttaa hylkäyksen, jos unohtaa.
Conman
Viestit: 802
Liittynyt: Su Joulu 25, 2005 7:30 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Conman »

Erikoisia on nämä lakipykälät,itse saan nousta nivelbussin rattiin ja
ottaa bussin täyteen väkee,mutta maasturilla en saa asuntovaunua
vetää.Täytyy tenttiä pikku E,näin sanoo laki,ei tullu haettua,kun
iliman jakovat.Oma moka.
Vallu502
Viestit: 1292
Liittynyt: Su Tammi 29, 2006 5:34 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vallu502 »

aniemi kirjoitti:Ei o kärry irronnu.

Jos tuolla tapaa erkanee niin sitte kaikki vetolaitteet vaihtoon, sekä vetoautosta että kärrystä.
Jarruvaijerin pitäis kestää sen verta jotta kiskasee liinat kiinni, jos joutuu ainooksi kontaktiksi vetimen ja kärryn väliin.

On pikkusen karua leikkiä tuollaanen...

Olikoo eres metwurstivärkki kärryssä painona... :roll:
Ei ollu oma kärry, eikä tiennyt etukäteen vetolaitteen kuntoa. Ja jarruvaijeriksi oli siihen kärryyn laitettu naru... :x Naru katkesi, nyt kärryssä on narun paikalla vaijeri. Ei ollu meetvurstia kärryssä, painona traktorin riimut, jotka oli liukunu kärryn etuosaan. Ohiajaja pysähtyi ja kysyi onko hevonen kärryssä. :lol: Tuli suositeltua kärryn omistajalle vetolaitteen vaihtoa. Tarkistin kärryn kytkennän ennen ajoa aisapyörällä nostattamalla, mutta sillon pysyi kärry kiinni.
Wickström
Viestit: 873
Liittynyt: Su Elo 31, 2008 7:07 pm
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wickström »

Kerran on kärry irronnu. Hätäpäissäni kärryn kiinnitin eikä kunnolla lukittunut. Parikymmentä metriä kerkesin ajella kun kuului pamaus. Taustapeilistä katoin ja ihmettelin että miten se tuo kärri nuin kaukana on :shock:
Piti poistua tilanteesta melko nopeasti kun oli yleisöä :oops:
Hyvä että oli kärryn jarrut kunnossa kun oli kalliin näköisiä kulkupelejä lähistöllä.
p.h
Viestit: 421
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 6:40 pm
Paikkakunta: imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja p.h »

mä ku ajelin ton pikku e kortin
ni kärryn vuokrasin autokoululta vuokra oli 24€
jarrulline telikärry kuomulla painoa 800kg
veturina volvo s40
nuc-64
Viestit: 2973
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Pikku E ajokoe

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

Onkos tällä saralla mitään uutta? Pitäisi tuo pikku e suorittaa, kun monta vuotta on jo ollut tarkoitus, mutta ei ole saanut aikaiseksi. Nyt tuli sitten kimppaan hankittua emännän veljen kanssa pieni jarrullinen kapellikärry. Käykös se tuohon ajokokeeseen, kun kokonaismassa on 1000 kg ja kapelleineen, laitoineen on varmaan 170 cm korkea, kuormatila 140 cm leveä ja kärryn renkaat sen sivuilla? Mitäs nykyään mahdetaan kokeissa vaatia, jokin teoriaosa ja käsittelykoe kai. Mietin myös onko tuossa väliä, onko keppivaihteinen vai tomaatti veturina, henkilöauton ajokokeessahan sillä on merkitystä. Ja sitten tietysti, mitähän tuo lysti mahtaa maksaa nykyään, tutkinnon suorittaminen lähinnä, kun eihän tuohon kai pakko ole autokoulua käydä?
juha
Viestit: 7604
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
Paikkakunta: Pöytyä
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja juha »

jake74 kirjoitti: Ma Loka 06, 2008 5:12 pm itte sain pikku E kortin sillon ku niitä sai ostaa rahalla :wink:
Sepä sen verran syletti, kun ihan vaan rahalla sai ostaa, niin jätin ostamatta.
Autokouluaikana sanoittiin C-korttilaisille, että voitte harjoitella täysperällä tyhjänä,
niin kyllä kummalta tuntui, että henkilöautolla saa vetää jotain koppia, kun vaan vähän maksaa ensin.. :roll:
jiipee
Viestit: 10741
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Pikku E ajokoe

Viesti Kirjoittaja jiipee »

nuc-64 kirjoitti: Ti Maalis 31, 2020 11:52 pm Mitäs nykyään mahdetaan kokeissa vaatia, jokin teoriaosa ja käsittelykoe kai. Mietin myös onko tuossa väliä, onko keppivaihteinen vai tomaatti veturina, henkilöauton ajokokeessahan sillä on merkitystä. Ja sitten tietysti, mitähän tuo lysti mahtaa maksaa nykyään, tutkinnon suorittaminen lähinnä, kun eihän tuohon kai pakko ole autokoulua käydä?
Teoriakoe ja sen hyväksytysti suorittamisen jälkeen käsittelykoe, jonka jatkoksi heti perään ajokoe liikenteessä. Ajohommat kestää noin tunnin yhteensä.

Automaatilla suoritettu käsittely- ja ajokoe aiheuttavat sitten korttiin merkinnän niin, että se BE on voimassa vain automaattivaihteisella. Keppivaihteisella kannattaa ajaa, niin ei tule rajoituksia.

Pojan kaveri suoritti BE:n taannoin, ettei tarvitse trailerikuskiksi aina meidän junioria kysyä. Hän lainasi ajokokeeseen minulta n. 700 kiloa tyhjänä painavaa lavettikärryä. Laittoivat siihen jotakin lisäpainoksi, että 800 kiloa täyttyy ja näkemäesteksi jotakin tarpeeksi isoa. Näkemäestettä pitää perävaunussa olla vähintään vetoauton ohjaamon korkeuden ja leveyden verran, niin että kuljettaja näkee kärryn taakse vain sivulla olevista peileistä. Näkemäeste pitää olla perävaunun kuormatilan alalla.

Minulla on aikoinaan rahalla ostettu BE ja myöhemmin autokoulussa suoritettu C1E.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Valmet-20
Viestit: 2156
Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
Viesti:

Re: Pikku E ajokoe

Viesti Kirjoittaja Valmet-20 »

Lakitekstiä kärryvaatimuksesta ajokokeessa BE:

d) jonka perävaunun korirakenne tai kuorman kuormatila on leveydeltään ja pituudeltaan vähintään vetoauton ohjaamon korkuinen ja levyinen, tai kapeampi edellyttäen kuitenkin, että kuljettajan näkemä taakse on mahdollinen vain käyttämällä ulkopuolisia taustapeilejä;
(Valtioneuvoston asetus ajokorteista 433/2018, 4 luku Kuljettajantutkinto 29 § )
poweri
Viestit: 3118
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Pikku E ajokoe

Viesti Kirjoittaja poweri »

Aikoinaan kun oli hereillä sai e kortin marssimalla laitokselle ja maksoi leimaveron muutaman kymmenen markkaa.
nuc-64
Viestit: 2973
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Pikku E ajokoe

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

poweri kirjoitti: Ke Huhti 01, 2020 9:26 am Aikoinaan kun oli hereillä sai e kortin marssimalla laitokselle ja maksoi leimaveron muutaman kymmenen markkaa.
No näin joillain, mutta oma vuosimalli osuu sellaiseen saumaan, ettei ollut vielä tuolloin ajokortista tietoakaan :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot] ja 74 vierailijaa