Pikku E ajokoe
-
- Viestit: 1292
- Liittynyt: Su Tammi 29, 2006 5:34 pm
- Viesti:
Pikku E ajokoe
Pitäisi ajaa pikku e ajokoe, kirjalliset jo suoritettu. Tietääkö kukaan mikä pitää olla pikku E ajokokeessa käytettävän yhdistelmän TODELLINEN kokonaispaino? Kärryn kokonaispainon pitää ilmeisesti olla vähintään 800 kg? Mutta pitääkö yhdistelmän painaa tosiaan 3500kg ajokokeessa? Tuolla Ajovarman sivulla lukee, että rekisteröidyn kokonaismassan pitää olla 3500kg, tarkoittaako se sitä että yhdistelmän on painettava ajokokeessa sen verran, vai että yhdistelmä saa painaa 3500kg? Yksi kaveri oli ajanut pikku e:n Hiacella ja hevoskärryllä, tämän yhdistelmän kokonaispaino oli alle 3500kg, mutta kokonaispaino sillä yhdistelmällä saisi olla yli 3500kg.
http://www.ajovarma.fi/fi/ajovarma/tutk ... kortti.php
http://www.ajovarma.fi/fi/ajovarma/tutk ... kortti.php
- Aakku
- Viestit: 8292
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Rekisteröity kokonaismassa= se mitä rekisteriotteessa lukee, ei todellinen.
Perävaunussa vähintään 800kg kytkentämassa, eli siis todellinen (vaaka)
Tuosta perävaunun peittävyydestä ollaan aika tarkkoja. Joillakin käy auto trailerilla, mutta jotkut asemat vaativat katetun kärryn, tai asuntovaunun.
Melkein kannattaa kysyä ensin omalta tutkintopaikalta, jos epävarmaa.
Perävaunussa vähintään 800kg kytkentämassa, eli siis todellinen (vaaka)
Tuosta perävaunun peittävyydestä ollaan aika tarkkoja. Joillakin käy auto trailerilla, mutta jotkut asemat vaativat katetun kärryn, tai asuntovaunun.
Melkein kannattaa kysyä ensin omalta tutkintopaikalta, jos epävarmaa.
-
- Viestit: 1737
- Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
- Paikkakunta: ii/oulu
- Viesti:
ainaki oulussa ruskon konttorilla on katettu iso peräkärry ajokoetta varten.Aakku kirjoitti:
Tuosta perävaunun peittävyydestä ollaan aika tarkkoja. Joillakin käy auto trailerilla, mutta jotkut asemat vaativat katetun kärryn, tai asuntovaunun.
ainaki oletan näin ku se on siinä pihalla.
itte sain pikku E kortin sillon ku niitä sai ostaa rahalla
-
- Viestit: 3832
- Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
- Paikkakunta: Sipoo
- Viesti:
Minä ajoin pikku E kortin erikseen ja yhdistelmänä oli LT volkkari ja asuntovaunu. Jouduin ajaa uudestaan inssiajon vaikka tuli hyväksytty ajo ekalla. Syy siihen oli että Unkarin liikenneministeri oli tutustumiskäynnillä Suomessa ja halusi nähdä miten homma hoidetaan. Voi sanoa että olin enemmän hermostunut sillä kertaa vaikka oli jo kortti lähes taskussa. Onneksi en mokannut silloinkaan.
Myöhemmin pikku E olisi saannut hakemalla poliisiasemalta.
Myöhemmin pikku E olisi saannut hakemalla poliisiasemalta.
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
-
- Viestit: 257
- Liittynyt: To Marras 23, 2006 5:39 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 8703
- Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
- Paikkakunta: Cat shaisse Hill
- Viesti:
Hevoskoppia mieki perruuttelin , sillon oli vanha kunnon HJ61 alla.
Oli aikas kömpelä pujoteltava , ei mahtunut , ni ei.
Tuli aikanaan käytyä viis kertaa kirjallisissa , rattori , hlö -auto , opetuslupa, C , ja pikku e... ja senkin olis parin vuoden jälkeen saanu hakemalla.
Oli aikas kömpelä pujoteltava , ei mahtunut , ni ei.
Tuli aikanaan käytyä viis kertaa kirjallisissa , rattori , hlö -auto , opetuslupa, C , ja pikku e... ja senkin olis parin vuoden jälkeen saanu hakemalla.
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
-
- Viestit: 1292
- Liittynyt: Su Tammi 29, 2006 5:34 pm
- Viesti:
Kävi vähän huonosti, kun tuli ajokokeesta palauttamaan hevoskärryä takaisin. Lähti peräkärry kuopissa vajaan 80:n vauhdissa irti ja vasenta kaistaa melkein autosta ohi. Ei onneksi ketään tullu vastaan. Kärryn aisa uppos vasemmalle puolelle tienliittymään ja liikennemerkkikin katkesi poikki. Kärryyn ei tullu muuta kun jarrunaru katkes poikki ja valopistokkeen pää irtos. Mutta inssi meni onneksi läpi. Onkos muilla irronnu kärri vaudissa?
-
- Viestit: 3442
- Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 1:12 pm
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Ei o kärry irronnu.
Jos tuolla tapaa erkanee niin sitte kaikki vetolaitteet vaihtoon, sekä vetoautosta että kärrystä.
Jarruvaijerin pitäis kestää sen verta jotta kiskasee liinat kiinni, jos joutuu ainooksi kontaktiksi vetimen ja kärryn väliin.
On pikkusen karua leikkiä tuollaanen...
Olikoo eres metwurstivärkki kärryssä painona...
Jos tuolla tapaa erkanee niin sitte kaikki vetolaitteet vaihtoon, sekä vetoautosta että kärrystä.
Jarruvaijerin pitäis kestää sen verta jotta kiskasee liinat kiinni, jos joutuu ainooksi kontaktiksi vetimen ja kärryn väliin.
On pikkusen karua leikkiä tuollaanen...
Olikoo eres metwurstivärkki kärryssä painona...
Kyä aikusella miähellä hyvä o raktori olla...
-
- Viestit: 3832
- Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
- Paikkakunta: Sipoo
- Viesti:
Kerran irtosi asuntovaunu mutta se oli todennäköisesti kytketty huolimattomasti kun ei tullut mukaan kuin puoli metriä kun vedin sen katoksen alta.Vallu502 kirjoitti:Onkos muilla irronnu kärri vaudissa?
Traktorista irtosi venetraileri kerran vauhdissa kun aisan pyörivämallinen vetosismukka katkesi juuresta. Onneksi aisa meni traktorin alle ja pysyi takapyörien välissä kunnes sain pysähdettyä notkoon. Ylämäessä tilanne olisi ollut aivan toinen. Vene trailereineen painaa 7300kg Sen jälkeen asensin varmuusvaijerin että ei karkaa kovin pitkälle.
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
- Aakku
- Viestit: 8292
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
-
- Viestit: 802
- Liittynyt: Su Joulu 25, 2005 7:30 pm
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
-
- Viestit: 1292
- Liittynyt: Su Tammi 29, 2006 5:34 pm
- Viesti:
Ei ollu oma kärry, eikä tiennyt etukäteen vetolaitteen kuntoa. Ja jarruvaijeriksi oli siihen kärryyn laitettu naru... Naru katkesi, nyt kärryssä on narun paikalla vaijeri. Ei ollu meetvurstia kärryssä, painona traktorin riimut, jotka oli liukunu kärryn etuosaan. Ohiajaja pysähtyi ja kysyi onko hevonen kärryssä. Tuli suositeltua kärryn omistajalle vetolaitteen vaihtoa. Tarkistin kärryn kytkennän ennen ajoa aisapyörällä nostattamalla, mutta sillon pysyi kärry kiinni.aniemi kirjoitti:Ei o kärry irronnu.
Jos tuolla tapaa erkanee niin sitte kaikki vetolaitteet vaihtoon, sekä vetoautosta että kärrystä.
Jarruvaijerin pitäis kestää sen verta jotta kiskasee liinat kiinni, jos joutuu ainooksi kontaktiksi vetimen ja kärryn väliin.
On pikkusen karua leikkiä tuollaanen...
Olikoo eres metwurstivärkki kärryssä painona...
-
- Viestit: 873
- Liittynyt: Su Elo 31, 2008 7:07 pm
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Kerran on kärry irronnu. Hätäpäissäni kärryn kiinnitin eikä kunnolla lukittunut. Parikymmentä metriä kerkesin ajella kun kuului pamaus. Taustapeilistä katoin ja ihmettelin että miten se tuo kärri nuin kaukana on
Piti poistua tilanteesta melko nopeasti kun oli yleisöä
Hyvä että oli kärryn jarrut kunnossa kun oli kalliin näköisiä kulkupelejä lähistöllä.
Piti poistua tilanteesta melko nopeasti kun oli yleisöä
Hyvä että oli kärryn jarrut kunnossa kun oli kalliin näköisiä kulkupelejä lähistöllä.
-
- Viestit: 421
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 6:40 pm
- Paikkakunta: imatra
- Viesti:
-
- Viestit: 2973
- Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: Pikku E ajokoe
Onkos tällä saralla mitään uutta? Pitäisi tuo pikku e suorittaa, kun monta vuotta on jo ollut tarkoitus, mutta ei ole saanut aikaiseksi. Nyt tuli sitten kimppaan hankittua emännän veljen kanssa pieni jarrullinen kapellikärry. Käykös se tuohon ajokokeeseen, kun kokonaismassa on 1000 kg ja kapelleineen, laitoineen on varmaan 170 cm korkea, kuormatila 140 cm leveä ja kärryn renkaat sen sivuilla? Mitäs nykyään mahdetaan kokeissa vaatia, jokin teoriaosa ja käsittelykoe kai. Mietin myös onko tuossa väliä, onko keppivaihteinen vai tomaatti veturina, henkilöauton ajokokeessahan sillä on merkitystä. Ja sitten tietysti, mitähän tuo lysti mahtaa maksaa nykyään, tutkinnon suorittaminen lähinnä, kun eihän tuohon kai pakko ole autokoulua käydä?
-
- Viestit: 7604
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
- Paikkakunta: Pöytyä
- Viesti:
Re:
Sepä sen verran syletti, kun ihan vaan rahalla sai ostaa, niin jätin ostamatta.
Autokouluaikana sanoittiin C-korttilaisille, että voitte harjoitella täysperällä tyhjänä,
niin kyllä kummalta tuntui, että henkilöautolla saa vetää jotain koppia, kun vaan vähän maksaa ensin..
-
- Viestit: 10741
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Pikku E ajokoe
Teoriakoe ja sen hyväksytysti suorittamisen jälkeen käsittelykoe, jonka jatkoksi heti perään ajokoe liikenteessä. Ajohommat kestää noin tunnin yhteensä.nuc-64 kirjoitti: ↑Ti Maalis 31, 2020 11:52 pm Mitäs nykyään mahdetaan kokeissa vaatia, jokin teoriaosa ja käsittelykoe kai. Mietin myös onko tuossa väliä, onko keppivaihteinen vai tomaatti veturina, henkilöauton ajokokeessahan sillä on merkitystä. Ja sitten tietysti, mitähän tuo lysti mahtaa maksaa nykyään, tutkinnon suorittaminen lähinnä, kun eihän tuohon kai pakko ole autokoulua käydä?
Automaatilla suoritettu käsittely- ja ajokoe aiheuttavat sitten korttiin merkinnän niin, että se BE on voimassa vain automaattivaihteisella. Keppivaihteisella kannattaa ajaa, niin ei tule rajoituksia.
Pojan kaveri suoritti BE:n taannoin, ettei tarvitse trailerikuskiksi aina meidän junioria kysyä. Hän lainasi ajokokeeseen minulta n. 700 kiloa tyhjänä painavaa lavettikärryä. Laittoivat siihen jotakin lisäpainoksi, että 800 kiloa täyttyy ja näkemäesteksi jotakin tarpeeksi isoa. Näkemäestettä pitää perävaunussa olla vähintään vetoauton ohjaamon korkeuden ja leveyden verran, niin että kuljettaja näkee kärryn taakse vain sivulla olevista peileistä. Näkemäeste pitää olla perävaunun kuormatilan alalla.
Minulla on aikoinaan rahalla ostettu BE ja myöhemmin autokoulussa suoritettu C1E.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 2156
- Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
- Viesti:
Re: Pikku E ajokoe
Lakitekstiä kärryvaatimuksesta ajokokeessa BE:
d) jonka perävaunun korirakenne tai kuorman kuormatila on leveydeltään ja pituudeltaan vähintään vetoauton ohjaamon korkuinen ja levyinen, tai kapeampi edellyttäen kuitenkin, että kuljettajan näkemä taakse on mahdollinen vain käyttämällä ulkopuolisia taustapeilejä;
(Valtioneuvoston asetus ajokorteista 433/2018, 4 luku Kuljettajantutkinto 29 § )
d) jonka perävaunun korirakenne tai kuorman kuormatila on leveydeltään ja pituudeltaan vähintään vetoauton ohjaamon korkuinen ja levyinen, tai kapeampi edellyttäen kuitenkin, että kuljettajan näkemä taakse on mahdollinen vain käyttämällä ulkopuolisia taustapeilejä;
(Valtioneuvoston asetus ajokorteista 433/2018, 4 luku Kuljettajantutkinto 29 § )
-
- Viestit: 3118
- Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
- Viesti:
Re: Pikku E ajokoe
Aikoinaan kun oli hereillä sai e kortin marssimalla laitokselle ja maksoi leimaveron muutaman kymmenen markkaa.
-
- Viestit: 2973
- Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot] ja 74 vierailijaa