Pienet valutyöt itse?

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

borg
Viestit: 6813
Liittynyt: La Elo 02, 2008 1:14 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja borg »

JiiHoo arvostaa vanhempien seppien hiljaista tietoa. Minusta tämä on terve piirre nuoressa miehessä.

Miilun luonteesta olen ymmärtänyt sen, että "puhutaan vähän, mutta asiaa".

JiiHoo on puolustanut miilua, joka on kenties tullut väärinymmärretyksi ilmaisukyvyllisten puutteiden takia. JiiHoo on myös halunnut kertoa, että miilulla on paljon tietoa, jota hän ei oikein osaa kertoa netissä, mutta muuten kyllä.

Miilu ei ole tilannut tätä puolustusta, eikä halua, että häntä "ylistetään".

Näin itse olen ymmärtänyt tämän asetelman.
JiiHoo
Viestit: 3349
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Tuli kokeiltua nyt sitä akun purkamista, eli ainakin kennojen sillat otin pois parista akusta ja sitten oli noita lyijykuorisia kaapeleita ja lyijyputkia.

Kivaa puuhaa!

http://kuvablogi.com/blog/5116/39/
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
JP
Viestit: 6678
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JP »

Oottekos koittaneet valaa vanhoista Abloy avaimista, mitään :wink:
Mitäköhän materiaalia ne ovat, kuulemma jotain uushopeaa, mutta mitä se Abloyn uushopea on, kuparia ja nikkeliä eli jokin messinkiseos :roll:
Viimeksi muokannut JP, Ti Kesä 26, 2012 9:19 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
topik
Viestit: 2369
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:12 pm
Paikkakunta: Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja topik »

Abloy avaimista on valettu puukkoihin heloja ja pään nuppeja. Sitä minkälaista uushopeata se on en osaa vastata, aika keltastahan tuo on eli oisko paljon kuparia.
Ympyrä kun sulkeutuu ollaan lähtöpisteessä.
http://www.konekansa.net/content.php?1-Etusivu
AET
Viestit: 179
Liittynyt: To Tammi 28, 2010 11:25 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AET »

Uushopea= Alpakka. Kupari/nikkeli seos.
JiiHoo
Viestit: 3349
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Jos joku ihmettelee mun valuprojektin kestoa, niin voin kertoa, että JiiHoo on toistaiseksi siirtynyt haaveilemaan, tarvikkeita ja laitteita on, mutta ei aikaa....

Jos joku haluaa auttaa vanhan ABC Öljypolttimen sähkökytkennässä ja sähköjen tarkastuksessa Vaasassa, niin voi laittaa sähköpostia. Valamaan pääsee nopeiten sen jälkeen.
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
JP
Viestit: 6678
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JP »

Jokos JiiiHoon valurojekti on edistynyt :D

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 36282.html
JiiHoo
Viestit: 3349
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

JP kirjoitti:Jokos JiiiHoon valurojekti on edistynyt :D

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 36282.html
Joo, poltin näyttää toimivan, enskerralla pitää ankkuroida paremmin kiinni telineeseen...Näkiks kukaan mihin se lensi? :mrgreen:
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
JP
Viestit: 6678
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JP »

JiiHoo kirjoitti:Jos joku ihmettelee mun valuprojektin kestoa, niin voin kertoa, että JiiHoo on toistaiseksi siirtynyt haaveilemaan, tarvikkeita ja laitteita on, mutta ei aikaa....

Jos joku haluaa auttaa vanhan ABC Öljypolttimen sähkökytkennässä ja sähköjen tarkastuksessa Vaasassa, niin voi laittaa sähköpostia. Valamaan pääsee nopeiten sen jälkeen.
Millaisia lämpötiloja olet saanut aikaiseksi ilman öljypoltinta, millä, miten ja missä :?:
JiiHoo
Viestit: 3349
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

JP kirjoitti:
JiiHoo kirjoitti:Jos joku ihmettelee mun valuprojektin kestoa, niin voin kertoa, että JiiHoo on toistaiseksi siirtynyt haaveilemaan, tarvikkeita ja laitteita on, mutta ei aikaa....

Jos joku haluaa auttaa vanhan ABC Öljypolttimen sähkökytkennässä ja sähköjen tarkastuksessa Vaasassa, niin voi laittaa sähköpostia. Valamaan pääsee nopeiten sen jälkeen.
Millaisia lämpötiloja olet saanut aikaiseksi ilman öljypoltinta, millä, miten ja missä :?:
Lämpötiloista en tiedä, mutta jos selaat aikaisempia kommentteja ekasta valukerrastani, niin tein tiilistä uunin ja poltin polttopuita niin kauan että sain puolilitraa puhdasta alumiinia sulatttua..
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
W_Cub Sr.
Viestit: 1113
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:20 pm
Paikkakunta: E-P maa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja W_Cub Sr. »

Kivihiilellä, koksilla tai vaikkapa grillihiilellä pääsee asianmukaisella uunirakenteella tuonne johonkin 1500;n asteeseen.
Öljypolttimillakin reilusti yli 1000 astetta.
Mensseli
Viestit: 1095
Liittynyt: La Touko 10, 2008 11:33 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mensseli »

Minä olen joskus kokeillut valaa bronssita talonkelloa.
Kellomallit olen pyörittänyt puusta sorvissa ja muotin tehnyt vesilasi hiekkaseoksesta.
vesilasi hiekka kovoo 20 minutissa ilman kaasuja.
Touhu muuten onnistu, mutta kupariseoksessa tinanasemesta oli laakerimetalli ja
valusta tuli korppumaisen hauras.
Lyijy on valajan vihollinen se on sulatettava ihan eri pytyssä, kuin muut.
Vetouistelupainoja olen valanut itselle ja muille.
Lisäksi lyijymorreja varmaan 500 kpl.
Laitan noista kuvia, kunhan löydän.
Nestekaasutulilla sulattaminen on hidasta ja kallista.
maakuoppaahjoa olen ajatellut ja siinä poltella grillihiiliä tai pajakoksia.
Puhaltimeksi riittää mainiosti vanha öljypolttimen puhallin.
Pölyimuri voi olla liian tehokas.
Minun aikana ammattikoulussa oli toimiva valimo, sieltä on jotain muistiin jäänyt.
Hintavaa öljyhiekkaa voi käyttää vain pikkutarkoissa muotinkohdissa, tuskin
koko muottia siitä kannata tehdä.
Teräsmuotti kannattaa esikuumentaa, nii sula juoksee paremmin.


Kuva

Kuva

morrinvalupihdet
Kuva

morreja
Kuva
Rauassa ei oo raha hukassa..
JiiHoo
Viestit: 3349
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

On se kumma kun ei edes yhtä sulatusuunia saa aikaseks kaupungissa ilman harrastustiloja....

Mutta joskus maakunnassa käydessä ehtii valaa akkujen napoja ja lyijysiltoja. Lämmönlähteenä kosaani ja kuumailmapuhallin.

Kuva
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
Lotvonen
Viestit: 145
Liittynyt: Pe Marras 23, 2007 12:23 pm
Viesti:

Valuriksi ryhtyminen

Viesti Kirjoittaja Lotvonen »

Tässä olisi juttu valamisesta kotona

Google books:
Popular Mechanics magazine
Marraskuu / November 1932
Sivu 843

"Vastuuvapauslauseke": en ole kokeillut itse, omalla vastuulla jokainen.
Tuohon vanhaan aikaan oltiin huolettomia, Popular Mechanics antoi ohjeen rakentaa itse hitsausmuuntaja ja myös pistehitsauslaite. Kuitenkin kieltäytyi lehti antamasta purjelentokoneen piirustuksia...
DexMasZet
Viestit: 7751
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

http://timo.santerihapponen.net/aluvalu/
Hienoa jälkeä.
Aena on ihteenikin kiehtonu valu hommat,mutta empä ole valanu kun uuden vuoden tinaa...
Joten tuommoinen alumiinin tae lyijyn valu kiinnostaa?
Tuommoisia pilkki morreja olisi mukava valaa,eikös lyijyn ja alun valu onnistu ihan toholla sulattamalla? Passaako tuota lyijyä nuin vain mennä purkamaan auton akuista? tietenkin tyhjistä,millä tuommoiset avaa TURVALLISESTI?
Ja tuon alun hankinta,käypikö esim lohkot yms koneen alu osat?
T-FORD
Viestit: 637
Liittynyt: Ke Joulu 20, 2006 5:02 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja T-FORD »

Takilan painoja joskus valoin lyijystä, noin kilon parin painoisia.

Valumuotin tein puusta ja kyllä se kymmenkunta valua kesti. Loppupäästä tuli hieman isompi kun muotti vähän paloi, tulipa samalla muotilla vähän eri painoisia. Nestekaasulla sulatin lyijyn
DexMasZet
Viestit: 7751
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

Tuommoisen Mensselin kuvien kaltaiset pihdit taidan värkätä,pilkkiminen ei ikinä ole oikeen kiinnostanu,mutta jos nyt alottas valuhommien myötä?
JiiHoo
Viestit: 3349
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Lyijyä voi valaa kosaanilla eli nestekaasulla, alumiinin sulattamiseen sitä meneekin jo paljon.

Lyijyä kannattaa kysellä vesilaitoksilta. Joskus ennen muinoin talot liitettiin verkkoon lyijyputkella.

Lyijyä on myös joissain painavissa vanhoissa sähkökaapeleissa, valkoinen muovipinta ainakin oli.

Akkuja olen purkanut siten, että ensin nesteet pois, sitten porannut reiät akun alaosaan tasaisesti joka kennoon, hanavedellä huuhdellut myrkkyjä pois enimpiä. Sahalla kansi auki ylhäältä, isoilla pihdeillä vääntänyt akkunavat talteen, samoin paksut lyijysillat, jotka on päällä kennosta toiseen.

Sulatuksen yhteydessä ehtii poistamaan kyllä ylimääräiset muovit ja kuonat lopuksi sulan pinnalta.

Kennostoja en ole vielä yrittänyt sulattaa, tästä oli jokin keskustelukin täällä, aikaisemmissa sivuissa, jossa väitettiin ettei kannata. Mutta mielestäni kannattaa kokeilla, kunhan on hyvät suojavarusteet.

MUISTA TEHDÄ KAIKKI TYÖ ULKONA, mieluiten tuulessa ja itse olet tuulen yläpuolella! Kunnolliset hanskat, haalari, kasvosuojain ja hengityksen suojain. LYIJY ON ERITTÄIN MYRKYLLISTÄ HENGITTÄÄ
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jammu »

jotakin pienimuotoista mm hihnapyörän valanut alumiinista sekä lyijyakkuja painoksi sulatellut olen.

Varoitus on todella aiheellinen, kiitos siitä. Itselleni ainakin tuli todella huono olo kun puoli päivää sulattelin akkua ulkosalla, suojainta ei ollut enkä tahallani hengitellyt käryjä. Akun levyissä vanhassa akussa on loppujen lopuksi muuhun moskaan nähden vähän lyjyiä ja paljon savuja muodostavaa ainetta joten itse jos jatkossa sulattelisin, hyödyntäisin akuista pelkät navat ja kiskot.
Suomi kuuluu länsimaihin
DexMasZet
Viestit: 7751
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

Tuohon kuumennukseen,aattelin rakennella köyhän miehen matka ahjon käättäen vanahoo kaasu grilliä.
Eli siis eihän tuommoinen onneton 1mm pelti kestä tuommoista 800'c lämpöä,joten aattelin tehdä vaekka 5-8mm levystä kaukalon sen pääle jäättäen semmosen rakosen johon kaasun syöttö vehkeistä voisi laettoo kompuralla kevyesti ilmaa,tuossa levystä tehdyssä kaukalossa polttaes koivu palikoita (noin 3x3cm) Ja siinä kaakalossa olisi reikiä josta voisi antaa ilmaa jolloin ne palaisi melko iloisesti,siinä sitten olisi hyvä sulattaa lyijjyä,alua ja taivutella rautaa.
Kuolleena syntynyt vae pyörän keksiminen uudestaan?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 57 vierailijaa