Pienet valutyöt itse?
-
- Viestit: 6813
- Liittynyt: La Elo 02, 2008 1:14 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
JiiHoo arvostaa vanhempien seppien hiljaista tietoa. Minusta tämä on terve piirre nuoressa miehessä.
Miilun luonteesta olen ymmärtänyt sen, että "puhutaan vähän, mutta asiaa".
JiiHoo on puolustanut miilua, joka on kenties tullut väärinymmärretyksi ilmaisukyvyllisten puutteiden takia. JiiHoo on myös halunnut kertoa, että miilulla on paljon tietoa, jota hän ei oikein osaa kertoa netissä, mutta muuten kyllä.
Miilu ei ole tilannut tätä puolustusta, eikä halua, että häntä "ylistetään".
Näin itse olen ymmärtänyt tämän asetelman.
Miilun luonteesta olen ymmärtänyt sen, että "puhutaan vähän, mutta asiaa".
JiiHoo on puolustanut miilua, joka on kenties tullut väärinymmärretyksi ilmaisukyvyllisten puutteiden takia. JiiHoo on myös halunnut kertoa, että miilulla on paljon tietoa, jota hän ei oikein osaa kertoa netissä, mutta muuten kyllä.
Miilu ei ole tilannut tätä puolustusta, eikä halua, että häntä "ylistetään".
Näin itse olen ymmärtänyt tämän asetelman.
-
- Viestit: 3349
- Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
- Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
- Viesti:
Tuli kokeiltua nyt sitä akun purkamista, eli ainakin kennojen sillat otin pois parista akusta ja sitten oli noita lyijykuorisia kaapeleita ja lyijyputkia.
Kivaa puuhaa!
http://kuvablogi.com/blog/5116/39/
Kivaa puuhaa!
http://kuvablogi.com/blog/5116/39/
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
-
- Viestit: 6678
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 am
- Viesti:
Oottekos koittaneet valaa vanhoista Abloy avaimista, mitään
Mitäköhän materiaalia ne ovat, kuulemma jotain uushopeaa, mutta mitä se Abloyn uushopea on, kuparia ja nikkeliä eli jokin messinkiseos
Mitäköhän materiaalia ne ovat, kuulemma jotain uushopeaa, mutta mitä se Abloyn uushopea on, kuparia ja nikkeliä eli jokin messinkiseos
Viimeksi muokannut JP, Ti Kesä 26, 2012 9:19 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:12 pm
- Paikkakunta: Suomi
- Viesti:
Abloy avaimista on valettu puukkoihin heloja ja pään nuppeja. Sitä minkälaista uushopeata se on en osaa vastata, aika keltastahan tuo on eli oisko paljon kuparia.
Ympyrä kun sulkeutuu ollaan lähtöpisteessä.
http://www.konekansa.net/content.php?1-Etusivu
http://www.konekansa.net/content.php?1-Etusivu
-
- Viestit: 179
- Liittynyt: To Tammi 28, 2010 11:25 am
- Viesti:
-
- Viestit: 3349
- Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
- Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
- Viesti:
Jos joku ihmettelee mun valuprojektin kestoa, niin voin kertoa, että JiiHoo on toistaiseksi siirtynyt haaveilemaan, tarvikkeita ja laitteita on, mutta ei aikaa....
Jos joku haluaa auttaa vanhan ABC Öljypolttimen sähkökytkennässä ja sähköjen tarkastuksessa Vaasassa, niin voi laittaa sähköpostia. Valamaan pääsee nopeiten sen jälkeen.
Jos joku haluaa auttaa vanhan ABC Öljypolttimen sähkökytkennässä ja sähköjen tarkastuksessa Vaasassa, niin voi laittaa sähköpostia. Valamaan pääsee nopeiten sen jälkeen.
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
-
- Viestit: 6678
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 am
- Viesti:
-
- Viestit: 3349
- Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
- Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
- Viesti:
Joo, poltin näyttää toimivan, enskerralla pitää ankkuroida paremmin kiinni telineeseen...Näkiks kukaan mihin se lensi?JP kirjoitti:Jokos JiiiHoon valurojekti on edistynyt
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 36282.html
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
-
- Viestit: 6678
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 am
- Viesti:
Millaisia lämpötiloja olet saanut aikaiseksi ilman öljypoltinta, millä, miten ja missäJiiHoo kirjoitti:Jos joku ihmettelee mun valuprojektin kestoa, niin voin kertoa, että JiiHoo on toistaiseksi siirtynyt haaveilemaan, tarvikkeita ja laitteita on, mutta ei aikaa....
Jos joku haluaa auttaa vanhan ABC Öljypolttimen sähkökytkennässä ja sähköjen tarkastuksessa Vaasassa, niin voi laittaa sähköpostia. Valamaan pääsee nopeiten sen jälkeen.
-
- Viestit: 3349
- Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
- Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
- Viesti:
Lämpötiloista en tiedä, mutta jos selaat aikaisempia kommentteja ekasta valukerrastani, niin tein tiilistä uunin ja poltin polttopuita niin kauan että sain puolilitraa puhdasta alumiinia sulatttua..JP kirjoitti:Millaisia lämpötiloja olet saanut aikaiseksi ilman öljypoltinta, millä, miten ja missäJiiHoo kirjoitti:Jos joku ihmettelee mun valuprojektin kestoa, niin voin kertoa, että JiiHoo on toistaiseksi siirtynyt haaveilemaan, tarvikkeita ja laitteita on, mutta ei aikaa....
Jos joku haluaa auttaa vanhan ABC Öljypolttimen sähkökytkennässä ja sähköjen tarkastuksessa Vaasassa, niin voi laittaa sähköpostia. Valamaan pääsee nopeiten sen jälkeen.
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
-
- Viestit: 1113
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:20 pm
- Paikkakunta: E-P maa
- Viesti:
-
- Viestit: 1095
- Liittynyt: La Touko 10, 2008 11:33 am
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Minä olen joskus kokeillut valaa bronssita talonkelloa.
Kellomallit olen pyörittänyt puusta sorvissa ja muotin tehnyt vesilasi hiekkaseoksesta.
vesilasi hiekka kovoo 20 minutissa ilman kaasuja.
Touhu muuten onnistu, mutta kupariseoksessa tinanasemesta oli laakerimetalli ja
valusta tuli korppumaisen hauras.
Lyijy on valajan vihollinen se on sulatettava ihan eri pytyssä, kuin muut.
Vetouistelupainoja olen valanut itselle ja muille.
Lisäksi lyijymorreja varmaan 500 kpl.
Laitan noista kuvia, kunhan löydän.
Nestekaasutulilla sulattaminen on hidasta ja kallista.
maakuoppaahjoa olen ajatellut ja siinä poltella grillihiiliä tai pajakoksia.
Puhaltimeksi riittää mainiosti vanha öljypolttimen puhallin.
Pölyimuri voi olla liian tehokas.
Minun aikana ammattikoulussa oli toimiva valimo, sieltä on jotain muistiin jäänyt.
Hintavaa öljyhiekkaa voi käyttää vain pikkutarkoissa muotinkohdissa, tuskin
koko muottia siitä kannata tehdä.
Teräsmuotti kannattaa esikuumentaa, nii sula juoksee paremmin.
morrinvalupihdet
morreja
Kellomallit olen pyörittänyt puusta sorvissa ja muotin tehnyt vesilasi hiekkaseoksesta.
vesilasi hiekka kovoo 20 minutissa ilman kaasuja.
Touhu muuten onnistu, mutta kupariseoksessa tinanasemesta oli laakerimetalli ja
valusta tuli korppumaisen hauras.
Lyijy on valajan vihollinen se on sulatettava ihan eri pytyssä, kuin muut.
Vetouistelupainoja olen valanut itselle ja muille.
Lisäksi lyijymorreja varmaan 500 kpl.
Laitan noista kuvia, kunhan löydän.
Nestekaasutulilla sulattaminen on hidasta ja kallista.
maakuoppaahjoa olen ajatellut ja siinä poltella grillihiiliä tai pajakoksia.
Puhaltimeksi riittää mainiosti vanha öljypolttimen puhallin.
Pölyimuri voi olla liian tehokas.
Minun aikana ammattikoulussa oli toimiva valimo, sieltä on jotain muistiin jäänyt.
Hintavaa öljyhiekkaa voi käyttää vain pikkutarkoissa muotinkohdissa, tuskin
koko muottia siitä kannata tehdä.
Teräsmuotti kannattaa esikuumentaa, nii sula juoksee paremmin.
morrinvalupihdet
morreja
Rauassa ei oo raha hukassa..
-
- Viestit: 3349
- Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
- Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
- Viesti:
-
- Viestit: 145
- Liittynyt: Pe Marras 23, 2007 12:23 pm
- Viesti:
Valuriksi ryhtyminen
Tässä olisi juttu valamisesta kotona
Google books:
Popular Mechanics magazine
Marraskuu / November 1932
Sivu 843
"Vastuuvapauslauseke": en ole kokeillut itse, omalla vastuulla jokainen.
Tuohon vanhaan aikaan oltiin huolettomia, Popular Mechanics antoi ohjeen rakentaa itse hitsausmuuntaja ja myös pistehitsauslaite. Kuitenkin kieltäytyi lehti antamasta purjelentokoneen piirustuksia...
Google books:
Popular Mechanics magazine
Marraskuu / November 1932
Sivu 843
"Vastuuvapauslauseke": en ole kokeillut itse, omalla vastuulla jokainen.
Tuohon vanhaan aikaan oltiin huolettomia, Popular Mechanics antoi ohjeen rakentaa itse hitsausmuuntaja ja myös pistehitsauslaite. Kuitenkin kieltäytyi lehti antamasta purjelentokoneen piirustuksia...
-
- Viestit: 7751
- Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
- Paikkakunta: Vieremä
- Viesti:
http://timo.santerihapponen.net/aluvalu/
Hienoa jälkeä.
Aena on ihteenikin kiehtonu valu hommat,mutta empä ole valanu kun uuden vuoden tinaa...
Joten tuommoinen alumiinin tae lyijyn valu kiinnostaa?
Tuommoisia pilkki morreja olisi mukava valaa,eikös lyijyn ja alun valu onnistu ihan toholla sulattamalla? Passaako tuota lyijyä nuin vain mennä purkamaan auton akuista? tietenkin tyhjistä,millä tuommoiset avaa TURVALLISESTI?
Ja tuon alun hankinta,käypikö esim lohkot yms koneen alu osat?
Hienoa jälkeä.
Aena on ihteenikin kiehtonu valu hommat,mutta empä ole valanu kun uuden vuoden tinaa...
Joten tuommoinen alumiinin tae lyijyn valu kiinnostaa?
Tuommoisia pilkki morreja olisi mukava valaa,eikös lyijyn ja alun valu onnistu ihan toholla sulattamalla? Passaako tuota lyijyä nuin vain mennä purkamaan auton akuista? tietenkin tyhjistä,millä tuommoiset avaa TURVALLISESTI?
Ja tuon alun hankinta,käypikö esim lohkot yms koneen alu osat?
-
- Viestit: 637
- Liittynyt: Ke Joulu 20, 2006 5:02 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 7751
- Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
- Paikkakunta: Vieremä
- Viesti:
-
- Viestit: 3349
- Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
- Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
- Viesti:
Lyijyä voi valaa kosaanilla eli nestekaasulla, alumiinin sulattamiseen sitä meneekin jo paljon.
Lyijyä kannattaa kysellä vesilaitoksilta. Joskus ennen muinoin talot liitettiin verkkoon lyijyputkella.
Lyijyä on myös joissain painavissa vanhoissa sähkökaapeleissa, valkoinen muovipinta ainakin oli.
Akkuja olen purkanut siten, että ensin nesteet pois, sitten porannut reiät akun alaosaan tasaisesti joka kennoon, hanavedellä huuhdellut myrkkyjä pois enimpiä. Sahalla kansi auki ylhäältä, isoilla pihdeillä vääntänyt akkunavat talteen, samoin paksut lyijysillat, jotka on päällä kennosta toiseen.
Sulatuksen yhteydessä ehtii poistamaan kyllä ylimääräiset muovit ja kuonat lopuksi sulan pinnalta.
Kennostoja en ole vielä yrittänyt sulattaa, tästä oli jokin keskustelukin täällä, aikaisemmissa sivuissa, jossa väitettiin ettei kannata. Mutta mielestäni kannattaa kokeilla, kunhan on hyvät suojavarusteet.
MUISTA TEHDÄ KAIKKI TYÖ ULKONA, mieluiten tuulessa ja itse olet tuulen yläpuolella! Kunnolliset hanskat, haalari, kasvosuojain ja hengityksen suojain. LYIJY ON ERITTÄIN MYRKYLLISTÄ HENGITTÄÄ
Lyijyä kannattaa kysellä vesilaitoksilta. Joskus ennen muinoin talot liitettiin verkkoon lyijyputkella.
Lyijyä on myös joissain painavissa vanhoissa sähkökaapeleissa, valkoinen muovipinta ainakin oli.
Akkuja olen purkanut siten, että ensin nesteet pois, sitten porannut reiät akun alaosaan tasaisesti joka kennoon, hanavedellä huuhdellut myrkkyjä pois enimpiä. Sahalla kansi auki ylhäältä, isoilla pihdeillä vääntänyt akkunavat talteen, samoin paksut lyijysillat, jotka on päällä kennosta toiseen.
Sulatuksen yhteydessä ehtii poistamaan kyllä ylimääräiset muovit ja kuonat lopuksi sulan pinnalta.
Kennostoja en ole vielä yrittänyt sulattaa, tästä oli jokin keskustelukin täällä, aikaisemmissa sivuissa, jossa väitettiin ettei kannata. Mutta mielestäni kannattaa kokeilla, kunhan on hyvät suojavarusteet.
MUISTA TEHDÄ KAIKKI TYÖ ULKONA, mieluiten tuulessa ja itse olet tuulen yläpuolella! Kunnolliset hanskat, haalari, kasvosuojain ja hengityksen suojain. LYIJY ON ERITTÄIN MYRKYLLISTÄ HENGITTÄÄ
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
-
- Viestit: 22648
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
jotakin pienimuotoista mm hihnapyörän valanut alumiinista sekä lyijyakkuja painoksi sulatellut olen.
Varoitus on todella aiheellinen, kiitos siitä. Itselleni ainakin tuli todella huono olo kun puoli päivää sulattelin akkua ulkosalla, suojainta ei ollut enkä tahallani hengitellyt käryjä. Akun levyissä vanhassa akussa on loppujen lopuksi muuhun moskaan nähden vähän lyjyiä ja paljon savuja muodostavaa ainetta joten itse jos jatkossa sulattelisin, hyödyntäisin akuista pelkät navat ja kiskot.
Varoitus on todella aiheellinen, kiitos siitä. Itselleni ainakin tuli todella huono olo kun puoli päivää sulattelin akkua ulkosalla, suojainta ei ollut enkä tahallani hengitellyt käryjä. Akun levyissä vanhassa akussa on loppujen lopuksi muuhun moskaan nähden vähän lyjyiä ja paljon savuja muodostavaa ainetta joten itse jos jatkossa sulattelisin, hyödyntäisin akuista pelkät navat ja kiskot.
Suomi kuuluu länsimaihin
-
- Viestit: 7751
- Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
- Paikkakunta: Vieremä
- Viesti:
Tuohon kuumennukseen,aattelin rakennella köyhän miehen matka ahjon käättäen vanahoo kaasu grilliä.
Eli siis eihän tuommoinen onneton 1mm pelti kestä tuommoista 800'c lämpöä,joten aattelin tehdä vaekka 5-8mm levystä kaukalon sen pääle jäättäen semmosen rakosen johon kaasun syöttö vehkeistä voisi laettoo kompuralla kevyesti ilmaa,tuossa levystä tehdyssä kaukalossa polttaes koivu palikoita (noin 3x3cm) Ja siinä kaakalossa olisi reikiä josta voisi antaa ilmaa jolloin ne palaisi melko iloisesti,siinä sitten olisi hyvä sulattaa lyijjyä,alua ja taivutella rautaa.
Kuolleena syntynyt vae pyörän keksiminen uudestaan?
Eli siis eihän tuommoinen onneton 1mm pelti kestä tuommoista 800'c lämpöä,joten aattelin tehdä vaekka 5-8mm levystä kaukalon sen pääle jäättäen semmosen rakosen johon kaasun syöttö vehkeistä voisi laettoo kompuralla kevyesti ilmaa,tuossa levystä tehdyssä kaukalossa polttaes koivu palikoita (noin 3x3cm) Ja siinä kaakalossa olisi reikiä josta voisi antaa ilmaa jolloin ne palaisi melko iloisesti,siinä sitten olisi hyvä sulattaa lyijjyä,alua ja taivutella rautaa.
Kuolleena syntynyt vae pyörän keksiminen uudestaan?
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 57 vierailijaa