Kylppäriremontin hinta ja Osmon remonttikyselyitä

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

klapikalle
Viestit: 208
Liittynyt: Ti Tammi 19, 2010 4:42 pm
Viesti:

Re: Kylppäriremontin hinta ja Osmon remonttikyselyitä

Viesti Kirjoittaja klapikalle »

valaut kirjoitti: La Syys 18, 2021 5:18 pm Ei kannata yliarvioida omia voimavaroja remontin tekemisen suhteen. Tuohon on helppo sortua. Ihan yleisellä tasolla. Ja parempi, kun saisi kaikki tehtyä ennen muuttoa.

Jos löytää hyvän tekijän, niin kannattaa laskea paljonko säästää tekemällä itse verrattuna ostopalveluun.
Juuri tämä oman työpanoksen yliarviointi tuli meidän remontissa huomattua. Ja se että itse väkertää jotain päivän ja ammattilainen tekee saman tunnissa oikeilla ja hyvillä työvälineillä. Kumpi edullisempi? Sen saa jokainen arvioida itse.

Tuo remontin keskellä asuminen joten kuten onnistuu kun on vain aikuisia. Lapsiperheille ei sovi. Alunperin meidänkin piti tehdä remontti muuton jälkeen. Näin jälkikäteen ajateltuna onneksi tehtiin ennen muuttoa. Se pölyn määrä mikä tuli Märkätilojen remontissa oli hirveä.
korjailija
Viestit: 5523
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Kylppäriremontin hinta ja Osmon remonttikyselyitä

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Ehjää ei kannata korjata ja kaikkea ei välttämättä ole pakko tehdä kerralla vaan tyyliin huone kerrallaan.
Ja sen mitä asiantuntijoilta olen kuullut vaikka noista valurautaviemäreistä niin ensin kannattaa selvittää onko niissä tosiaan jotain vikaa joka edellyttää että ne pitää heti vaihtaa. Normaali valurautaviemäri kestää helposti yli sata vuotta joten jossain rintamamiestalossa voi olla vasta käyttöikänsä puolivälissä jos hyvin käy.
Omat resurssit ja voimavarat on toki jo etukäteen hyvä tiedostaa että pystyy remontteja paremmin suunnittelemaan ettei ahnehdi kerralla liikoja.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
TunturiPappa
Viestit: 5778
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Kylppäriremontin hinta

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Osmo_ kirjoitti: To Syys 16, 2021 7:20 pm Tarkennetaan hieman. Kyseessä on ihan omakotitalo omalla nimellä ilman taloyhtiöitä. Vanha laatotus olisi pakko ampua pois ja kuivattaa. Piirrustuksia ei ole hollilla, mutta arviolta märkätilat ovat 10m² luokkaa. Toiset pelottelevat että menee pitkälle toista kymppiä, mut jos itte vaan pystyy tekemään niin säästää aika sievoisen rahan. Kaakeleitakaan ei oo mietitty kun mitään nimiä ei oo papereissa. Varaudun siis vain tarjouksen tekoa ajatellen. Niitä pitää miettiä ja hallitus sen määrää että millaset laitetaan :mrgreen: Tosin valkosella kaakelilla pääsis halvalla jos laittais kaakelit seisoon kärjellänsä.
Tein itselle kylpyhuoneen, kun semmosta ei ollut.
Sisämitta 1,6mx3,2m, pesukone ja myöhemmin myös varaaja tuli sinne. Ulkoseinät on 200mm eristeellä, väliseinät 100mm. Siirsin yhtä kantavaa seinää 30 senttiä (ikkuna rajoitti siirtämästä enempää), pari lyhyttä seinää otettiin pois ja yksi uusi jonka paikan määräsi sähkökaappi.
Viemäriremontissa oli jättänyt varauksen tälle, joten putken laitto helppoa, kun vain tulppa pois ja laatassa ollutta reikää vähän suurensin kaivolle. Pohjana on kantava laatta, joka pietty, siihen finnfoam, verkko, lattialämmityskaapeli, valu (mylläsin itse, yksi pussi riitti kuivabetonia).
Putket ja sähköt seiniin vedin kaikki itse.
EK kipsi seiniin, lattian hioin rahinalla vedeneristys huolella kaikki kaivot ja nurkat rätillä, kaivossa tietysti mansetti. Mössö maksaa satasen ämpäri ja minulla oli jo vajaa ämpäri vessan tekemisestä. että miitä meni pari.
Kaveri kävi tekemässä laattahommat, itse leikkelin laattoja ja sekoitin pruukkia, sekä join talkookaljat.
Asentelein hanat ja pesukoneet (joka ei mukana hinnassa) varaus oli myös kuivausrummulle, jonka hankin myöhemmin. Varaaja myös ei laskuissa mukana, se pelkästään maksoin 800e (150l 3kW).
Kalleimpia yksittäisiä hankintoja oli suihkuhana, kun en laittnut mitään halppista vaan Oras, niinkuin laitoin kaikki hanat tässä torpassa. Toinen kallis oli ikkuna, että tulee vähän luonnonvaloakin.
Kaapelia oli hankittuna valmiiksi Finnparttiasta, muutamia osia tuohon hain kuten katkaisijat ja rasiat.
Putkiosat hankin silloiselta LVI-Pepeltä (nyttemmin konkurssissa) ja ei nekään kalliita mielestäni ollut. Sieltä taisin hankkia myös kanavapuhaltimen, jonka tarkoitus viedä kosteutta pois suihkuttelun aikana.

Kaikki tein itse muuten, yksi hyvä kaveri oli apuna. Kokoajan tuntui että teen liian suurte, mutta nyt kun siellä on pesukoneet ja varaajankomerot niin tuntuu että tuli ihan sopiva.

Sanoisin että alle 5000€ oli loppusumma kuin yli 10000€, joka väittää ettei voi olla niin näillä tuloilla siinä ajassa on matemaattisesti mahdotonta toteuttaa 5000€ remontti. Tein tietysti nuukasti, mutta koitin olla säästämättä väärissä paikoissa, kuten pohjatöissä ja vesikalusteissa.
Itse tekemällä kyllä säästää rahaa, muttei itseä. Se kannattaa punnita, että jaksaako tehdä. Itse kuljin silloin 4-5 päivää reissuhommissa, mutta jostain riitti vielä voimia puuhailla viikonloppuna.

Jonkulla voi mennä päivä siihen mitä ammattilainen tekee tunnissa, mutta itse olen nähnyt sitä ammattilaisten käpistelyä ja en kyllä toiseksi jää. Helpottaa myös kun ei tarvitse sovittaa omia tekemisiä, jonkun urakoitsian kellokortin mukaan, kun kaikki laittaa itse. Eli joku täytyy saada sunnuntai ehtoona tehtyä, kun lauantai on mennyt vänän ryyyybs.... ja maanantaina tulee vedeneristäjä...
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Jammu
Viestit: 22701
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Kylppäriremontin hinta ja Osmon remonttikyselyitä

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Ammattilainen, joo... itsekin oon parin alan ammattilainen.

Ei se timpurin työtuntikaan ole 100% tuottoa. Joskus jopa ohjeiden lukemista, tarvikkeiden roudausta, siivoamista, suunnittelua, työtä nekin siis mutta eivät tuota näkyvää jälkeä työmaan edistymiseen.

Vaikka itselläkin monta hommaa kesken niin ei se niin mene etteikö omiin remontteihin aika löydy.

Toki keittiö, paskahuussi ja pesutilat jos on levälläänn niin se halvauttaa kodin perustoiminnallisuutta.

Meillä kun oli keittiö levällään, lattia purettuna yms, oli yhdessä huoneessa sähköhella roikan perässä. Tiskiä tehtiin muualla. Taasen pesutilat kun oli levällään, tein alakertaan tilapäissuihkun, vanerista koppi pannuhuoneen lattiakaion ympärille. Hyvin pelitti eikä aiheuttanut kiirepainetta kylpäärihommaan. Tais se kylppäri olla 2kk auki.
Suomi kuuluu länsimaihin
8400
Viestit: 9802
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Kylppäriremontin hinta ja Osmon remonttikyselyitä

Viesti Kirjoittaja 8400 »

korjailija kirjoitti: Su Syys 19, 2021 9:47 am Ehjää ei kannata korjata ja kaikkea ei välttämättä ole pakko tehdä kerralla vaan tyyliin huone kerrallaan.
Ja sen mitä asiantuntijoilta olen kuullut vaikka noista valurautaviemäreistä niin ensin kannattaa selvittää onko niissä tosiaan jotain vikaa joka edellyttää että ne pitää heti vaihtaa. Normaali valurautaviemäri kestää helposti yli sata vuotta joten jossain rintamamiestalossa voi olla vasta käyttöikänsä puolivälissä jos hyvin käy.
Omat resurssit ja voimavarat on toki jo etukäteen hyvä tiedostaa että pystyy remontteja paremmin suunnittelemaan ettei ahnehdi kerralla liikoja.
Ne valurautaviemärit on vaan ongelmallisia kun ei sillä kameralla näe kuitenkaan kovin tarkasti että missä kunnossa se on todellisuudessa. Tai no jos niitä kuvaa satoja niin on niillä varmaan tuntuma että minkälainen se on. Maallikkona ei pysty sanomaan onko se pintaruosteessa vai käyttöikänsä päässä. Ja sitten kun se alkaa hajoilemaan niin sen sukittaminen ei onnistu tai lopputuloksesta tulee sitä sun tätä. Oli aika kallis rasti toi sukitus, mutta kaks huuhtelukertaa riitti(toiseen kaikki sunnuntaipäivystyslisät ja naisväen motkotus päälle) ja tehtiin homma viime talvena. Ma aamuna aloittivat ja torstaina iltapäivällä oli valmista, ei oikein muuta vaihtoehtoa ollut. Varmasti olis vielä kympin kalliimpi jos koko talo pihasta autotallin kautta toiseen päähän olis revitty auki ja sivuhaarat päälle, ja kuukausi evakossa. Ja täysin uutta vastaava on hyvin tehty sukitus haaravahvikkeilla, eipähän tarvi murehtia.
Osmo_
Viestit: 8619
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Kylppäriremontin hinta ja Osmon remonttikyselyitä

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Talon remontointia helpottaa kun jaloissa ei pyöri vaahtosammuttimia. Hallitus on taustatukena pitämässä työmiehistä huolta ja kun en talo on hakusessa keskustan lievealueelta niin mein isälläkään ei ois pitkä matka tulla jeesaamaan. Ja me ollaan tehty paljon remppahommaa omiin rakennuksiin ja sen johdosta työkalujakin on ihan riittävästi.
Mua ei haittaa esmes kiintokaapit ja pinoteksilla saa ihmeitä aikaan. Ehjää ei kannata korjata, mut huoltaa voi. Rautaviemäri on omanlainen riskirakenne, mutta jos kyseessä on esmes vierekkäin olevan keittiön ja WC:n viemäri, joka yhtyy muutaman metrin päässä muoviputkeen niin eipä tuonne oo mikään mahdottomuus avata lattiaa ja vetää uusia pillejä.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
tuplamutteri
Viestit: 424
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2015 2:57 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kylppäriremontin hinta ja Osmon remonttikyselyitä

Viesti Kirjoittaja tuplamutteri »

Rempan keskellä ei ole kiva asua, joskus toki pakko. Jos on joku tuttu, joka on työkseen tehnyt remontteja niin kannattaa kysyä paljonko menisi aikaa jos ammattilainen tekee. Sen jälkeen kertoo ajan vaikka 1,5 niin pääsee vähän kartalle mitä amatöörillä menee vastaavan työn tekemiseen. Montaa asiaa joutuu ja kannattaa kysyä ennen kuin tekee.
Jos ammattilainen kertoo esim 40h niin todellisuus on 60h. Ja tuo 60h ei olekkaan niin helppo irrottaa arjesta kun pitäisi käydä töissä ja asua ja sitten rakennella pari tuntia kerrallaan. Vähän sama kuin ilimaset polttopuut omasta mettästä, ei ole oma aikakaan ilmaista.
Laastit ei maksa oikein mitään, laatat, levyt ja vispilät, samaten ja hanat ja teipit. Mutta kaikki yhteensä maksaa paljon. Varautua kannattaa itse tehden 5000€ niin ei välttämättä kauheasti pety ja joku voi jopa yllättyä positiivisesti. Todellisuus on kuitenkin sitä että lähes kokoajan puuttuu jotain, työkalut ei välttämättä ole ihan pro ja töissä käyvällä ei ole aikaa eikä suhteita hankkia kaikkea mahdollista tosi halvalla. Välillä huomaa ostaneensa jotain todella kallista.
Itse tykkään tehdä ja olen sitä mieltä että itse tekeminen kannattaa. Kokonaisuutta katsellessa kannattaa toki miettiä että kannattaako. Mun mielestä kannattaa lähteä rahan kanssa liikkeelle ja ostaa käytetyt kunnon työkalut jotka myy homman jälkeen pois. Näin olen tehnyt esimerkiksi kuivaimen, rakennustelineiden ja parin muun työkalun kanssa.
Fiat 640 DT3
Ford 17m 1969
Kaikenlaista rakentelua
Avatar
toyopet
Viestit: 3255
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Kylppäriremontin hinta ja Osmon remonttikyselyitä

Viesti Kirjoittaja toyopet »

tuplamutteri kirjoitti: Ma Syys 20, 2021 1:14 pm Rempan keskellä ei ole kiva asua, joskus toki pakko.
Myö kun muutettiin tänne, oli homma vähän kesken. Käytössä oli tuo pikku vessa ja yksi makuuhuone. Toki tuvassa leivinuuni ja hella myös toimi, sekä vesi tuli ja meni.

Käytännössähän se tarkoittaa, että jokuset listat jäi uupumaan... :D

Remppahan se alkaa tulla kohta vastaan, kun 14v, kohta 15v on tässä asuttu. :)
Jos tuo nuoriso muuttaisi omilleen, niin sitten olisi teoriassa tilaa vähän rempata. :roll:
It has three speed: here, there and gone...
VD5
Viestit: 1864
Liittynyt: Su Joulu 13, 2009 11:58 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Kylppäriremontin hinta ja Osmon remonttikyselyitä

Viesti Kirjoittaja VD5 »

Yksi mikä kannattaa huomioida, on mahdollinen valesokkeli ja syvälle betonin sisään jatkuvat väliseinän runkopuut jos talo on sopivan ikäinen. Niissä saattaa aikansa olemattomasta vesieristyksestä johtuen olla peshuoneessa/saunassa kosteusvaurioita, vaikka valesokkelirakenne muutoin olisi tervekin.

Tuossa yhtä -82 taloa on tullut apuna rempattua ja siinä on tilanne edellä kuvattu. Talon paikka on sellainen, että itse valesokkelin puuosat ovat ehjät ja maanpinnan yläpuolella, mutta pesuhuoneen kosteus on tehnyt tuhojaan. On meinaan hiukan ikävää kaivella niitä alapuita pois. Kukahan idiootti tuollaisenkin rakenteen on keksinyt. Varmaan sama, joka tasakatonkin.
Leilaukko
Viestit: 538
Liittynyt: Ma Loka 08, 2018 9:52 pm
Viesti:

Re: Kylppäriremontin hinta ja Osmon remonttikyselyitä

Viesti Kirjoittaja Leilaukko »

Osmo_ kirjoitti: La Syys 18, 2021 11:15 pm Et talon tarvis olla semmonen et vois muuttaa mut elää rempan keskellä. Kylppärin kans pärjää kun porukoitten tykönä voi käydä pesulla.
Pystytkö pesemään pyykkiä remontin aikana?
Jos joudut pesemään pyykit muualla voi olla että alkaa kyrsiä ennenkuin arvaatkaan.
Meillä toki oli kaksi lasta, ja kylppäriremontti kesti kuukausia koska valettiin uusi lattia, mutta silti.
Itsensä pesee nopsaan mutta pyykki on toinen juttu..
Vaikka porukkasi asuvat lähellä joudut varaamaan joka toinen tai joka kolmas päivä pari tuntia pyykkireissuun.
Minusta ei tuntunut yhtään kivalta.
Avatar
valaut
Viestit: 2777
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
Viesti:

Re: Kylppäriremontin hinta ja Osmon remonttikyselyitä

Viesti Kirjoittaja valaut »

Pyykkikoneen saa viritettyä keittiöön hätätinkaan. Keittöstä riippuen kömpelösti tai erittäin kömpelösti. Putkimiestuttu jutteli, että kesäaikaan on laitettu pihalle tai terassille astian- ja pyykinpesukonetta remontin tieltä. Sitten homma venähtää ja tajuaa, että ulkona on pakkasta ja nuo koneet on edelleen pihalla. :D
Osmo_
Viestit: 8619
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Kylppäriremontin hinta ja Osmon remonttikyselyitä

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Leilaukko kirjoitti: Ti Syys 21, 2021 11:51 am
Osmo_ kirjoitti: La Syys 18, 2021 11:15 pm Et talon tarvis olla semmonen et vois muuttaa mut elää rempan keskellä. Kylppärin kans pärjää kun porukoitten tykönä voi käydä pesulla.
Pystytkö pesemään pyykkiä remontin aikana?
Jos joudut pesemään pyykit muualla voi olla että alkaa kyrsiä ennenkuin arvaatkaan.
Meillä toki oli kaksi lasta, ja kylppäriremontti kesti kuukausia koska valettiin uusi lattia, mutta silti.
Itsensä pesee nopsaan mutta pyykki on toinen juttu..
Vaikka porukkasi asuvat lähellä joudut varaamaan joka toinen tai joka kolmas päivä pari tuntia pyykkireissuun.
Minusta ei tuntunut yhtään kivalta.
Pystyn toki. Tähänkin mennessä optimoin ajankäytön niin, että kun viikonloput menee tuolla kotitilalla niin kerään pyykit viikon aikana Ikeakassiin ja äitepuoli hoitaa ne pesuun ja kuivaukseen🙈 Omassa rivarilukaalissa ei oo pyykkikonetta, vaan pyykkikoneliitännät on pyhitetty pienelle tiskikoneelle :D Ja meillä on kotopaikassa kaks pesutornia, toinen tosin on työvaatteille
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Leilaukko
Viestit: 538
Liittynyt: Ma Loka 08, 2018 9:52 pm
Viesti:

Re: Kylppäriremontin hinta ja Osmon remonttikyselyitä

Viesti Kirjoittaja Leilaukko »

Hyvä, tuo helpottaa jo paljon!
BHN
Viestit: 616
Liittynyt: To Touko 14, 2020 9:17 pm
Viesti:

Re: Kylppäriremontin hinta ja Osmon remonttikyselyitä

Viesti Kirjoittaja BHN »

Minkäänlainen remontti ei kannata. Laina on halpaa , ostaa talon jossa kaikki valmiina. Remonttitarvikkeet sikahintaisia mitä käsitelläänkin eri ketjussa. Eri asia jos haluaa harrastaa remontointia.
Jammu
Viestit: 22701
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Kylppäriremontin hinta ja Osmon remonttikyselyitä

Viesti Kirjoittaja Jammu »

BHN kirjoitti: Ke Syys 22, 2021 2:11 pm Minkäänlainen remontti ei kannata. Laina on halpaa , ostaa talon jossa kaikki valmiina. Remonttitarvikkeet sikahintaisia mitä käsitelläänkin eri ketjussa. Eri asia jos haluaa harrastaa remontointia.
Tuohan toimii kyllä kun ostaa grynderiltä uuden talon >300k€, mutta sillä ratkaisulla onnistuu siirtämään niitä remontteja vain 10-20 vuotta :mrgreen:

Muutenhan on samantekevää mitä okt maksaa ostaessa, täysin remontoituna on kulunut ostohinta huomioiden aina 200-300k€ ellei ole perintönä tullut
Suomi kuuluu länsimaihin
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], tuulen, Ukso2, VesQ ja 45 vierailijaa