Rengasratsia!

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Magia
Viestit: 262
Liittynyt: Ma Tammi 13, 2020 6:50 pm
Viesti:

Re: Rengasratsia!

Viesti Kirjoittaja Magia »

Tuo 20 kilsan raja tuli kait sen jälkeen kun esimerkiksi helsingistä ostettu auto ilmoitettiin Kuusamoon katsastettavaksi, näin saatiin "virallinen" ajolupa läpi suomen ilman mitään katsastusta tai muutakaan. Tätä käytettiin aika röyhkeästi hyväksi ja aika pian huomattiin.
Velman
Viestit: 5151
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 9:46 pm
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Re: Rengasratsia!

Viesti Kirjoittaja Velman »

Itse aiheesta olen kyllä pitkälti sitä mieltä että rengasliikkeiden edustajat fittuun ratsioista.
Päivänselvä asia että ovat siellä bisneksen teko motiivina.
Hyvää ja uutta tietoa oli tuo että liikennekäytöstä poistetun auton saa ajaa katsastukseen kunhan varaa ajan. Ei siis tarvitse ottaa käyttöön ennen katsastusta.
Avatar
Aakku
Viestit: 8256
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Rengasratsia!

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Magia kirjoitti: Pe Syys 17, 2021 9:36 pm Tuo 20 kilsan raja tuli kait sen jälkeen kun esimerkiksi helsingistä ostettu auto ilmoitettiin Kuusamoon katsastettavaksi, näin saatiin "virallinen" ajolupa läpi suomen ilman mitään katsastusta tai muutakaan. Tätä käytettiin aika röyhkeästi hyväksi ja aika pian huomattiin.
Eikö muka enää saa valita katsastuspaikkaa?
Minusta tuo 20 km raja koskee vain nastarenkailla ajoa kesällä. Minulla on kesäautossa kitkat ja olen vienyt sen aina ilman liikennekäyttöön ottoa juuri siihen katsastuspaikkaan, jonka olen valinnut. Ei siinä mitään kilometrirajaa ole ollut.
Olisi aika hullu sääntö harvaan asutuilla alueilla, joissa ei edes ole konttoria 20 km säteellä.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
savinen
Viestit: 1595
Liittynyt: To Tammi 10, 2008 5:20 pm
Viesti:

Re: Rengasratsia!

Viesti Kirjoittaja savinen »

Hyvä oli etten joutunut. Mies taposta saa Suomessa vähemmän kuin katsastamaton auto tai huonot renkaat.. # oikeusvaltio.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuvat alkoholista.
Trasseli
Viestit: 217
Liittynyt: Ti Helmi 12, 2019 5:46 pm
Viesti:

Re: Rengasratsia!

Viesti Kirjoittaja Trasseli »

Punaparta kirjoitti: Pe Syys 17, 2021 9:06 pm Kysyin siitä, koskeeko todella 20 Km raja talvirenkaiden käyttöä katsastuksessa kesärengaskaudella.
Nyt ollaankin jännän äärellä :) Piti ruveta tavaamaan tieliikennelakia tosissaan:

Eli kesärenkailla talvikelissä on määritelty tuo 20km raja kuten kuten aiemmin linkkaamani tieliikennelaki kertoi:

-------------
"Talvirenkaita ei kuitenkaan tarvitse käyttää:

1) ajoneuvon valmistukseen, maahantuontiin, kauppaan, korjaukseen, katsastukseen tai liikenteeseen hyväksymiseen liittyvissä tilapäisissä, enintään 20 kilometrin pituisissa siirroissa;"
-------------

MUTTA taas toisinpäin, mitä Punaparta kysyi: eli talvirenkaiden (nastat) käyttö kesäkaudella, samainen tieliikennelaki kertoo seuraavaa:

--------------
"Autossa, moottoripyörässä, mopossa, kolmipyörässä, nelipyörässä, raskaassa nelipyörässä, kevyessä nelipyörässä ja rakenteelliselta nopeudeltaan yli 60 kilometriä tunnissa olevassa traktorissa sekä tällaiseen ajoneuvoon kytketyssä hinattavassa ajoneuvossa saa käyttää nastarenkaita marraskuun alusta maaliskuun loppuun. Muunakin aikana nastarenkaita saa käyttää:
...
4) ajoneuvon kauppaan, korjaukseen, katsastukseen tai liikenteeseen hyväksymiseen liittyvissä tilapäisissä siirroissa;
..."
------------

Eli, tässäpä tapauksessa ei puhutakaan matkasta mitään, vaan puhutaan tilapäisistä siirroista ilman määritystä matkan pituudesta.

Tulkitaanko tämä niin että nastoilla saa ajaa sieltä Kuusamosta Helsinkiin (tai toisinpäin) leimalle, vai tuleeko joku muu pykälä vastaan? Eli katsastuasemien tiedot ovatkin tältä osin vääriä?

Live and learn...
IiHoo845
Viestit: 227
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2018 4:51 pm
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi
Viesti:

Re: Rengasratsia!

Viesti Kirjoittaja IiHoo845 »

korsteeni kirjoitti: Pe Syys 17, 2021 1:48 am ^ Samoilla ajatuksilla. Taitaa nyt eniten äänessä olla ne jotka suhaa slikseillä liikenteessä ja nyt jännittää jos jää kiinni ratsiassa? :lol:

Kuka se sitten kertoisi näille jotka itse kyvyttömiä toteamaan oman ajoneuvonsa renkaiden kunnon, että nyt alla on p*skat kumit, jos ei ratsian pitäjät? En usko kyllä ollenkaan että joku autorengasliiton heppu ratsiassa alkaa mitään ”pakkomyyntiä” harrastamaan, tai vielä vähempi että jymäyttäisi jollekkin 5mm pintamiehelle uudet kumit alle. Ei ne nyt ilkeyttään tuota ratsiaa pidä!
Missaat täydelleen pointin ja niin tavalliseen tapaan mennään henkilöön kun asiasta loppuu sanottava. Mulla on ainakin autossa 4 viikkoa vanha 800 maksanut kierros alla, vaimolla viime syksynä vaihdettu alle kymmenen tuhatta ajettu ja tuossa traktorissakin on pintaa joka kulmassa ainakin 90%.

Siitä huolimatta olen sitä mieltä, että viranomaiset virantoimituksessa ja etujärjestön lobbaus ja markkinointi eivät kuulu sivistyneessä yhteiskunnassa yhteen. Poliisilla jos ei riitä ymmärrys siihen, niin ainakin laillisuusvalvojalla pitäisi olla järkeä puuttua asiaan. Poliisi osaa, tai ainakin pitäisi osata, itse mitata täyttääkö rengastus lain vaatimukset vai ei. Muun tiedottamisen etujärjestö voi saattaa autoilevan karjan pohdittavaksi maksetuilla mainoksilla niin kuin muutkin.
Hiljaa susi tulee
Punaparta
Viestit: 3674
Liittynyt: Pe Tammi 29, 2010 8:10 am
Paikkakunta: Nousiainen
Viesti:

Re: Rengasratsia!

Viesti Kirjoittaja Punaparta »

Trasseli kirjoitti: Pe Syys 17, 2021 10:54 pm
Punaparta kirjoitti: Pe Syys 17, 2021 9:06 pm Kysyin siitä, koskeeko todella 20 Km raja talvirenkaiden käyttöä katsastuksessa kesärengaskaudella.
Nyt ollaankin jännän äärellä :) Piti ruveta tavaamaan tieliikennelakia tosissaan:

Eli kesärenkailla talvikelissä on määritelty tuo 20km raja kuten kuten aiemmin linkkaamani tieliikennelaki kertoi:

-------------
"Talvirenkaita ei kuitenkaan tarvitse käyttää:

1) ajoneuvon valmistukseen, maahantuontiin, kauppaan, korjaukseen, katsastukseen tai liikenteeseen hyväksymiseen liittyvissä tilapäisissä, enintään 20 kilometrin pituisissa siirroissa;"
-------------

MUTTA taas toisinpäin, mitä Punaparta kysyi: eli talvirenkaiden (nastat) käyttö kesäkaudella, samainen tieliikennelaki kertoo seuraavaa:

--------------
"Autossa, moottoripyörässä, mopossa, kolmipyörässä, nelipyörässä, raskaassa nelipyörässä, kevyessä nelipyörässä ja rakenteelliselta nopeudeltaan yli 60 kilometriä tunnissa olevassa traktorissa sekä tällaiseen ajoneuvoon kytketyssä hinattavassa ajoneuvossa saa käyttää nastarenkaita marraskuun alusta maaliskuun loppuun. Muunakin aikana nastarenkaita saa käyttää:
...
4) ajoneuvon kauppaan, korjaukseen, katsastukseen tai liikenteeseen hyväksymiseen liittyvissä tilapäisissä siirroissa;
..."
------------

Eli, tässäpä tapauksessa ei puhutakaan matkasta mitään, vaan puhutaan tilapäisistä siirroista ilman määritystä matkan pituudesta.

Tulkitaanko tämä niin että nastoilla saa ajaa sieltä Kuusamosta Helsinkiin (tai toisinpäin) leimalle, vai tuleeko joku muu pykälä vastaan? Eli katsastuasemien tiedot ovatkin tältä osin vääriä?

Live and learn...
Ihan ilman mitään sarvia näitä kirjottelen ja kyselen. Lähinnä mun tarkotukseni on peräänkuuluttaa lähdekritiikkiä, eli ettei rinnastettais määräyksiä ja tulkintoja.

En ymmärrä, et miks täällä kaikki niin harvinaiset järjen kanssa äädetyt poikkeukset ovat vaaraksi muille ja hakemalla haetaan väärinkäyttömahdollisuuksia, et voitais kieltää loputkin joustot.

En ymmärrä
Ko tyhjäst alotta, ja pysy omillas, ni ei tul kukkan persuksil potkima...
Velman
Viestit: 5151
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 9:46 pm
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Re: Rengasratsia!

Viesti Kirjoittaja Velman »

Eipä oo enskerta :lol: :lol:
Trasseli
Viestit: 217
Liittynyt: Ti Helmi 12, 2019 5:46 pm
Viesti:

Re: Rengasratsia!

Viesti Kirjoittaja Trasseli »

Punaparta kirjoitti: Pe Syys 17, 2021 11:44 pm

Ihan ilman mitään sarvia näitä kirjottelen ja kyselen. Lähinnä mun tarkotukseni on peräänkuuluttaa lähdekritiikkiä, eli ettei rinnastettais määräyksiä ja tulkintoja.

En ymmärrä, et miks täällä kaikki niin harvinaiset järjen kanssa äädetyt poikkeukset ovat vaaraksi muille ja hakemalla haetaan väärinkäyttömahdollisuuksia, et voitais kieltää loputkin joustot.

En ymmärrä
Juu, ilman sarvia ja hampaita näitä rupesin itsekin selvittelemään :)

Hyvä vaan kun kyseenalaistit, niin tuli tämäkin asia selvitettyä.

Summa summarum: Kesärenkailla leimalle talvella max 20km, nastoilla leimalle kesällä ei km rajaa. Kuka noita mittaa ja miten, on sitten toinen juttu.
korsteeni
Viestit: 3569
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Rengasratsia!

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

IiHoo845 kirjoitti: Pe Syys 17, 2021 11:30 pm
korsteeni kirjoitti: Pe Syys 17, 2021 1:48 am ^ Samoilla ajatuksilla. Taitaa nyt eniten äänessä olla ne jotka suhaa slikseillä liikenteessä ja nyt jännittää jos jää kiinni ratsiassa? :lol:

Kuka se sitten kertoisi näille jotka itse kyvyttömiä toteamaan oman ajoneuvonsa renkaiden kunnon, että nyt alla on p*skat kumit, jos ei ratsian pitäjät? En usko kyllä ollenkaan että joku autorengasliiton heppu ratsiassa alkaa mitään ”pakkomyyntiä” harrastamaan, tai vielä vähempi että jymäyttäisi jollekkin 5mm pintamiehelle uudet kumit alle. Ei ne nyt ilkeyttään tuota ratsiaa pidä!
Missaat täydelleen pointin ja niin tavalliseen tapaan mennään henkilöön kun asiasta loppuu sanottava. Mulla on ainakin autossa 4 viikkoa vanha 800 maksanut kierros alla, vaimolla viime syksynä vaihdettu alle kymmenen tuhatta ajettu ja tuossa traktorissakin on pintaa joka kulmassa ainakin 90%.

Siitä huolimatta olen sitä mieltä, että viranomaiset virantoimituksessa ja etujärjestön lobbaus ja markkinointi eivät kuulu sivistyneessä yhteiskunnassa yhteen. Poliisilla jos ei riitä ymmärrys siihen, niin ainakin laillisuusvalvojalla pitäisi olla järkeä puuttua asiaan. Poliisi osaa, tai ainakin pitäisi osata, itse mitata täyttääkö rengastus lain vaatimukset vai ei. Muun tiedottamisen etujärjestö voi saattaa autoilevan karjan pohdittavaksi maksetuilla mainoksilla niin kuin muutkin.
Missä kohtaa menin henkilöön? Jos et nyt sitten kuulu siihen osaan jotka eivät pysty tarkastamaan/ymmärtämään ajoneuvonsa renkaiden kuntoa. Mikä toisaalta tuossa tuli jo todettua, että et kuulu.

Onhan se tietysti jollain tasolla erikoista, että poliisin mukana ratsiassa pyörii yhdistyksen henkilöitä, mutta henkilökohtaisesti otin tuon kyllä positiivisena valistuksena….en bisnesmielisenä lobbauksena.

Onko se yhteiskunnalta sitten jotenkin pois, jos sille kumeistaan mitään tietämättömälle kerrotaan, että renkaidensa kulutuspinta on vain jotain 1,6-3mm ja suositellaan uusimista turvallisuus syistä, jos henkilö selkeästi näyttää siltä ettei ymmärrä asiasta mitään?? Minusta se on vain positiivinen asia minun, ja sinun perheen turvallisuutta ajatellen liikenteessä :?

Vai onko esittää konkreettista kokemusta, että tuossa ratsiassa olisi tapahtunut näiden omakotitalojen ”tarkastus/korjaus” porukoiden tyylistä pakkomyyntiä ja suoranaista kusetusta?? Minä en ole kuullut…

Nimim. Vesi/sohjoliirto kun ei ole kenellekkään mukava kokemus, ja vähiten sille joka vähiten ajaa, tai hallinta muuten hukassa. ”Sainzit” sitten erikseen luulevine ylivoimisine erinomaisuuksineen…heitähän ei koske mitkään lait ja poliisikin on vain yhteiskunnan harmina pyörimässä.
Avatar
Aakku
Viestit: 8256
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Rengasratsia!

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Vanha juttu rengasjätiltä.

Rengasvalmistaja yllättää: Älä vaihda vanhoja renkaita liian aikaisin uusiin
https://www.savonsanomat.fi/teemat/3023837
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
IiHoo845
Viestit: 227
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2018 4:51 pm
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi
Viesti:

Re: Rengasratsia!

Viesti Kirjoittaja IiHoo845 »

korsteeni kirjoitti: La Syys 18, 2021 12:59 am
IiHoo845 kirjoitti: Pe Syys 17, 2021 11:30 pm
korsteeni kirjoitti: Pe Syys 17, 2021 1:48 am ^ Samoilla ajatuksilla. Taitaa nyt eniten äänessä olla ne jotka suhaa slikseillä liikenteessä ja nyt jännittää jos jää kiinni ratsiassa? :lol:
Missä kohtaa menin henkilöön? ...
Tuossa. Et tosin kehenkään yksittäiseen. Tuo eri mieltä olevien ryhmänä dissaaminen epärelevantilla ominaisuudella on kuitenkin ihan sama asia, ja niin tympeän tavallista - joskaan en ole huomannut sinun sortuneen siihen aiemmin. Tavanomaisiin argumentteihin kuuluu esimerkiksi "persut", "viherhipit", "rasistit", "suvakit" mutta luovempiakin attribuutteja kuten "slikseillä ajavat" löytyy.
korsteeni kirjoitti: Pe Syys 17, 2021 1:48 am Vai onko esittää konkreettista kokemusta, että tuossa ratsiassa olisi tapahtunut näiden omakotitalojen ”tarkastus/korjaus” porukoiden tyylistä pakkomyyntiä ja suoranaista kusetusta?? Minä en ole kuullut…
En voi eikä minun tarvitsekaan. Yksityiset oma lehmä ojassa olevat toimijat eivät kuulu viranomaisen tekemään ratsiaan.

Joku voi kokea erittäin ahdistavana joutumisen huomion kohteeksi poliisin pysäytyspisteellä ja kokea että sen välttämiseksi on hankittava uusi kierros vaikka oma auton käyttö on vain muutama kilometri kuivalla ilmalla kerran pari viikossa viidenkympin alueella.

Sohjoliirtoon ei neljän millin kesärengas auta, vesiliirtoon ei joudu kankaillakaan olevilla renkailla alle viidenkympin vauhdissa. Laissa on määritetty hyvä kompromissi renkaiden kunnolle ja nopeusrajoituksilla on varmistettu että kunto on riittävä kaikissa olosuhteissa. Mitä tulee itseeni, niin yleensä olen vaihtanut kesäkumit noin 3mm kohdilla - en sen takia että olisin kokenut ne millään lailla riskiksi, vaan sen takia että ne alkavat olla kovia ja äänekkäitä.
Hiljaa susi tulee
juhap
Viestit: 58
Liittynyt: Su Maalis 22, 2009 12:05 am
Paikkakunta: ruovesi
Viesti:

Re: Rengasratsia!

Viesti Kirjoittaja juhap »

Muinoin 90-luvulla, kun näitä ratsoita jo oli, niin sain kommentit, että "sullahan on pinnatut renkaat!!" Ei kai ollut rengaskauppiaan mieleen. Audissa tosiaan oli Ässä-merkkiset pinnatut...
steami

Re: Rengasratsia!

Viesti Kirjoittaja steami »

Velman kirjoitti: Pe Syys 17, 2021 9:44 pm Itse aiheesta olen kyllä pitkälti sitä mieltä että rengasliikkeiden edustajat fittuun ratsioista.
Päivänselvä asia että ovat siellä bisneksen teko motiivina.
Jos tuota 169 § oikein tulkitsen, niin tällaisen teknisen tienvarsitarkastajan pitää olla katsastuksen suorittamiseen oikeutettu henkilö.
Asiantuntijalla pitää olla katsastustoimipaikan antama todistus oikeudesta osallistua asiantuntijana teknisessä tienvarsitarkastuksessa.

Kuinkahan monella rengasratsiassa mukana olevalla renkaita syynäävällä rengasmyyjällä on myös oikeus toimia katsastusmiehenä, kuten lakipykälä vaatii?
Punaparta
Viestit: 3674
Liittynyt: Pe Tammi 29, 2010 8:10 am
Paikkakunta: Nousiainen
Viesti:

Re: Rengasratsia!

Viesti Kirjoittaja Punaparta »

Trasseli kirjoitti: La Syys 18, 2021 12:07 am
Punaparta kirjoitti: Pe Syys 17, 2021 11:44 pm

Ihan ilman mitään sarvia näitä kirjottelen ja kyselen. Lähinnä mun tarkotukseni on peräänkuuluttaa lähdekritiikkiä, eli ettei rinnastettais määräyksiä ja tulkintoja.

En ymmärrä, et miks täällä kaikki niin harvinaiset järjen kanssa äädetyt poikkeukset ovat vaaraksi muille ja hakemalla haetaan väärinkäyttömahdollisuuksia, et voitais kieltää loputkin joustot.

En ymmärrä
Juu, ilman sarvia ja hampaita näitä rupesin itsekin selvittelemään :)

Hyvä vaan kun kyseenalaistit, niin tuli tämäkin asia selvitettyä.

Summa summarum: Kesärenkailla leimalle talvella max 20km, nastoilla leimalle kesällä ei km rajaa. Kuka noita mittaa ja miten, on sitten toinen juttu.
Sun kanssas voi näköjään puhua ihan asiasta. Hienoa.
Just tätä hain. Kiitos tästä.

Kaikenmaailman velmut vaan vastailee nimimerkin eikä asian mukaan...
Ko tyhjäst alotta, ja pysy omillas, ni ei tul kukkan persuksil potkima...
Jonne
Viestit: 171
Liittynyt: Ti Tammi 16, 2007 12:48 pm
Paikkakunta: etelä-karjala
Viesti:

Re: Rengasratsia!

Viesti Kirjoittaja Jonne »

steami kirjoitti: La Syys 18, 2021 8:19 pm
Velman kirjoitti: Pe Syys 17, 2021 9:44 pm Itse aiheesta olen kyllä pitkälti sitä mieltä että rengasliikkeiden edustajat fittuun ratsioista.
Päivänselvä asia että ovat siellä bisneksen teko motiivina.
Jos tuota 169 § oikein tulkitsen, niin tällaisen teknisen tienvarsitarkastajan pitää olla katsastuksen suorittamiseen oikeutettu henkilö.
Asiantuntijalla pitää olla katsastustoimipaikan antama todistus oikeudesta osallistua asiantuntijana teknisessä tienvarsitarkastuksessa.

Kuinkahan monella rengasratsiassa mukana olevalla renkaita syynäävällä rengasmyyjällä on myös oikeus toimia katsastusmiehenä, kuten lakipykälä vaatii?
Rengasratsian kyseessä ollessa tulkitset väärin. Silloin ei tehdä Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2014/47/EY mukaista tienvarsitarkastusta (https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32014L0047), eikä siitä anneta em. direktiivin liitteen IV mukaista raporttia, joka on lähtökohtaisesti kolme (3) kuukautta voimassa.

Rengasratsia lienee suunnattu pääsääntöisesti henkilöautoihin. Direktiivin artiklat 1 ja 2 määrittelevät teknisen tienvarsitarkastuksen ajoneuvoluokkiin M2, M3,N2, N3, O3 ja O4.

Direktiivi löytyy linkin kielivalinnoista kohdasta Fi html- tai pdf-muodossa sekä Euroopan unionin virallisesta lehdestä.

Siis ajoneuvolain 7 lukua (https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2021/20210082#L7) ei sovelleta rengasratsiaan.
steami

Re: Rengasratsia!

Viesti Kirjoittaja steami »

Jonne kirjoitti: Su Syys 19, 2021 10:35 pm
steami kirjoitti: La Syys 18, 2021 8:19 pm
Velman kirjoitti: Pe Syys 17, 2021 9:44 pm Itse aiheesta olen kyllä pitkälti sitä mieltä että rengasliikkeiden edustajat fittuun ratsioista.
Päivänselvä asia että ovat siellä bisneksen teko motiivina.
Jos tuota 169 § oikein tulkitsen, niin tällaisen teknisen tienvarsitarkastajan pitää olla katsastuksen suorittamiseen oikeutettu henkilö.
Asiantuntijalla pitää olla katsastustoimipaikan antama todistus oikeudesta osallistua asiantuntijana teknisessä tienvarsitarkastuksessa.

Kuinkahan monella rengasratsiassa mukana olevalla renkaita syynäävällä rengasmyyjällä on myös oikeus toimia katsastusmiehenä, kuten lakipykälä vaatii?
Rengasratsian kyseessä ollessa tulkitset väärin. Silloin ei tehdä Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2014/47/EY mukaista tienvarsitarkastusta (https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32014L0047), eikä siitä anneta em. direktiivin liitteen IV mukaista raporttia, joka on lähtökohtaisesti kolme (3) kuukautta voimassa.

Rengasratsia lienee suunnattu pääsääntöisesti henkilöautoihin. Direktiivin artiklat 1 ja 2 määrittelevät teknisen tienvarsitarkastuksen ajoneuvoluokkiin M2, M3,N2, N3, O3 ja O4.

Direktiivi löytyy linkin kielivalinnoista kohdasta Fi html- tai pdf-muodossa sekä Euroopan unionin virallisesta lehdestä.

Siis ajoneuvolain 7 lukua (https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2021/20210082#L7) ei sovelleta rengasratsiaan.
Jotenkin aavistin, että onhan ne ottaneet lakipykälistä selvää ja porsaanreijän löytäneet. .. :(
tane II
Viestit: 5294
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Rengasratsia!

Viesti Kirjoittaja tane II »

Jonne kirjoitti: Su Syys 19, 2021 10:35 pm
steami kirjoitti: La Syys 18, 2021 8:19 pm
Velman kirjoitti: Pe Syys 17, 2021 9:44 pm Itse aiheesta olen kyllä pitkälti sitä mieltä että rengasliikkeiden edustajat fittuun ratsioista.
Päivänselvä asia että ovat siellä bisneksen teko motiivina.
Jos tuota 169 § oikein tulkitsen, niin tällaisen teknisen tienvarsitarkastajan pitää olla katsastuksen suorittamiseen oikeutettu henkilö.
Asiantuntijalla pitää olla katsastustoimipaikan antama todistus oikeudesta osallistua asiantuntijana teknisessä tienvarsitarkastuksessa.

Kuinkahan monella rengasratsiassa mukana olevalla renkaita syynäävällä rengasmyyjällä on myös oikeus toimia katsastusmiehenä, kuten lakipykälä vaatii?
Rengasratsian kyseessä ollessa tulkitset väärin. Silloin ei tehdä Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2014/47/EY mukaista tienvarsitarkastusta (https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32014L0047), eikä siitä anneta em. direktiivin liitteen IV mukaista raporttia, joka on lähtökohtaisesti kolme (3) kuukautta voimassa.

Rengasratsia lienee suunnattu pääsääntöisesti henkilöautoihin. Direktiivin artiklat 1 ja 2 määrittelevät teknisen tienvarsitarkastuksen ajoneuvoluokkiin M2, M3,N2, N3, O3 ja O4.

Direktiivi löytyy linkin kielivalinnoista kohdasta Fi html- tai pdf-muodossa sekä Euroopan unionin virallisesta lehdestä.

Siis ajoneuvolain 7 lukua (https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2021/20210082#L7) ei sovelleta rengasratsiaan.
Tulkitset nyt itse väärin. Suomessa tehdään teknisiä tienvarsitarkastuksia kaikille ajoneuvoille, eikä rengasratsiassa voi olla mistään muustakaan kyse. Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi ajoneuvolain, ajoneuvojen katsastustoiminnasta annetun lain ja ajoneuvojen yksittäishyväksynnän järjestämisestä annetun lain muuttamisesta (HE 9/2017 vp) sisältää kohdan, josta tämä direktiivin vaatimuksia laajempi soveltamisala käy selvästi ilmi:
Uudessa tienvarsidirektiivissä soveltamisala laajenee linja-autojen (M2- ja M3-luokat), kuorma-autojen (N2- ja N3-luokat) ja raskaiden perävaunujen (O3- ja O4-luokat) lisäksi pääasiassa yleisillä teillä kaupallisessa maanteiden tavaraliikenteessä käytettäviin pyörillä varustettuihin T5-luokan traktoreihin, joiden suurin rakenteellinen nopeus on yli 40 kilometriä tunnissa. Soveltamisalan laajennuksella ei ole vaikutusta Suomen lainsäädäntöön, sillä ajoneuvolain mukaan teknisiä tienvarsitarkastuksia voidaan tehdä hyötyajoneuvojen lisäksi kaikille muillekin ajoneuvoluokille.
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Halli ... +2017.aspx

Pitää muistaa, että EU:n direktiivit eivät ole suoraan sovellettavaa lainsäädäntöä, vaan ainoastaan ohjaavat kansallista lainsäädäntöä.
Jonne
Viestit: 171
Liittynyt: Ti Tammi 16, 2007 12:48 pm
Paikkakunta: etelä-karjala
Viesti:

Re: Rengasratsia!

Viesti Kirjoittaja Jonne »

tane II kirjoitti: Ti Syys 21, 2021 9:47 pm
Jonne kirjoitti: Su Syys 19, 2021 10:35 pm
steami kirjoitti: La Syys 18, 2021 8:19 pm
Velman kirjoitti: Pe Syys 17, 2021 9:44 pm Itse aiheesta olen kyllä pitkälti sitä mieltä että rengasliikkeiden edustajat fittuun ratsioista.
Päivänselvä asia että ovat siellä bisneksen teko motiivina.
Jos tuota 169 § oikein tulkitsen, niin tällaisen teknisen tienvarsitarkastajan pitää olla katsastuksen suorittamiseen oikeutettu henkilö.
Asiantuntijalla pitää olla katsastustoimipaikan antama todistus oikeudesta osallistua asiantuntijana teknisessä tienvarsitarkastuksessa.

Kuinkahan monella rengasratsiassa mukana olevalla renkaita syynäävällä rengasmyyjällä on myös oikeus toimia katsastusmiehenä, kuten lakipykälä vaatii?
Rengasratsian kyseessä ollessa tulkitset väärin. Silloin ei tehdä Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2014/47/EY mukaista tienvarsitarkastusta (https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32014L0047), eikä siitä anneta em. direktiivin liitteen IV mukaista raporttia, joka on lähtökohtaisesti kolme (3) kuukautta voimassa.

Rengasratsia lienee suunnattu pääsääntöisesti henkilöautoihin. Direktiivin artiklat 1 ja 2 määrittelevät teknisen tienvarsitarkastuksen ajoneuvoluokkiin M2, M3,N2, N3, O3 ja O4.

Direktiivi löytyy linkin kielivalinnoista kohdasta Fi html- tai pdf-muodossa sekä Euroopan unionin virallisesta lehdestä.

Siis ajoneuvolain 7 lukua (https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2021/20210082#L7) ei sovelleta rengasratsiaan.
Tulkitset nyt itse väärin. Suomessa tehdään teknisiä tienvarsitarkastuksia kaikille ajoneuvoille, eikä rengasratsiassa voi olla mistään muustakaan kyse. Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi ajoneuvolain, ajoneuvojen katsastustoiminnasta annetun lain ja ajoneuvojen yksittäishyväksynnän järjestämisestä annetun lain muuttamisesta (HE 9/2017 vp) sisältää kohdan, josta tämä direktiivin vaatimuksia laajempi soveltamisala käy selvästi ilmi:
Uudessa tienvarsidirektiivissä soveltamisala laajenee linja-autojen (M2- ja M3-luokat), kuorma-autojen (N2- ja N3-luokat) ja raskaiden perävaunujen (O3- ja O4-luokat) lisäksi pääasiassa yleisillä teillä kaupallisessa maanteiden tavaraliikenteessä käytettäviin pyörillä varustettuihin T5-luokan traktoreihin, joiden suurin rakenteellinen nopeus on yli 40 kilometriä tunnissa. Soveltamisalan laajennuksella ei ole vaikutusta Suomen lainsäädäntöön, sillä ajoneuvolain mukaan teknisiä tienvarsitarkastuksia voidaan tehdä hyötyajoneuvojen lisäksi kaikille muillekin ajoneuvoluokille.
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Halli ... +2017.aspx

Pitää muistaa, että EU:n direktiivit eivät ole suoraan sovellettavaa lainsäädäntöä, vaan ainoastaan ohjaavat kansallista lainsäädäntöä.
Tuossa direktiivissä mainittiin myös tuo T5-luokan traktori. Samoin siinä mainitaan, ettei vaikuta oikeuteen tehdä myös direktiivin soveltamisalaan kuulumattomille ajoneuvoille. Siis olet oikeassa, että voidaan tehdä myös muille ajoneuvoille.

Olet myös oikeassa tuosta EU-lainsäädännöstä:
EU-asetus on suoraan sellaisenaan sovellettavaa lainsäädäntöä kansallisestikin.
Direktiivi on saatettava kansalliseen lain säädäntöön. Tuo tienvarsidirektiivi on juurikin ajoneuvolaissa säädetty kansallisesti.

Mutta palataanpa rengasratsiaan. Rengasratsian tarkoitushan on tarkastella renkaiden urasyvyyttä. Renkaan kulutuspinnan pääurien syvyysvaatimukset tulevat tieliikennelain 104§ ja 105§ (https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729). TLL:n valvojat ja heidän oikeudet määritetään saman lain 181§ ja 182§. Noissa ei mainita, mutta ei myöskään kielletä muiden osallistumisesta ratsiaa. Aiemmissa ketjun viesteissä on mainittu, että siellä rengasala antaa suosituksia. Juuri näin. Niitä ei tarvitse noudattaa, toisin kuin 182§ valvojan antamia määräyksiä.

Mitä tulee tuohon ”rengasratsiassa ei voi olla mistään muustakaan kyse”. Kyllä voi; on TLL:n mukainen liikennekelpoisuuden tarkastaminen.

Mikäli urasyvyysvaatimus etenee sakoille tai liikennevirhemaksuun, niin rikottu pykälä on TLL:n 104§. Ja tämä on valvojan määräys.

Rengasratsian urasyvyyksien tarkastelu perustuu siis tieliikennelakiin. Rengasratsiassa ei noudateta ajoneuvolakia, eikä näin ollen ANL:n lukua 7, jossa 169§ maininta katsurien lupavaatimuksesta.

Mikäli ratsiassa tulee jotakin muuta eteen, toimita tapahtuu sitten sitä asiaa määrittelevän lain puitteissa.

Jokainen lukija voi muodostaa oman käsityksensä kuka tulkitsee mitäkin oikein tai väärin.
Talumees
Viestit: 6354
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Rengasratsia!

Viesti Kirjoittaja Talumees »

Rengasratsiaan ei ole pakko jäädä. Sen jälkeen kun poliisi on ajokunnon ja paperit tarkastanut voi jatkaa matkaa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], ylioyja ja 46 vierailijaa