Laakeri-ihmettelyä

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

asfalttiviljelijä
Viestit: 4397
Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Laakeri-ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja asfalttiviljelijä »

Kyseessä lingon etummainen pallokuulalaakeri. Yhdessä kuulassa oli melkoinen "arpi" ja samassa laakerin sisäkehässä myöskin roso. Mikä nuo jäljet aiheuttaa, olisko mahdollista että hitsausvirta olisi kulkenut laakerin lävitse, vai onko vain ajan patinaa
Itse en ole hitsannut, mutta aikain saatossa on kyllä hitsattu niin runkoa kuin kierukkaa.
Jos vaihtaisi vaurioituneen/t kuulat niin, pitääkö vaihtaa kaikki samalla kehällä olevat? Käyttö on hyvin pientä vuositasolla.
Laakerin saa tilamalla monestakin nettikaupasta ja kuulia "lähikaupasta", kuula on 3/8" eli 9,525 mm. Laakerin hinta n. 50-80€.
Kuvan kuulan tarkkuus on huono, mistä ei kunnolla roson syvyys tule ilmi.
https://aijaa.com/u6p1Vf
Velman
Viestit: 5152
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 9:46 pm
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Re: Laakeri-ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Velman »

Voi hyvinkin olla hitsausvirta tuosta kulkenut. Enpä ole koskaan kuullut että laakeriin kuulia vaihdettaisiin :)
JKH
Viestit: 820
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 11:38 pm
Paikkakunta: Kalvola
Viesti:

Re: Laakeri-ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja JKH »

Samannäköinen arpi mutta melkein joka kuulassa tuli tossa vastaan, epäiltiin että laakeriin olisi päässyt vettä ja tiesuolaa, ja korroosio syönyt ulomman rivin selväksi. Oli hakkurissa siis laakeri, ja laakerikotelon tuuletusaukon kautta varmaan mennyt suolasumua sisälle.
Voisiko tossa olla että on päässyt kanssa vettä (ja ehkä suolaakin) laakeriin ja tuo kuula ollut alaspäin jolloin alkanut syöpyä. Toki ehkä jos ollut vielä hitsatessa vettä laakerissa niin voi helpommin tehdä alun ja alkaa syödä kuulaa.
Pelkkien kuulien vaihto ei ehkä pitkäikäinen ratkaisu jos koolissa vikaa. Jos käyttö oikeasti vähäistä niin ehjä kuula vaan tuon tilalle ja tiheä rasvaus. Voi kestää tästä ikuisuuteen, ja sitten kun hajoaa niin vaihtaa koko laakerin.
Hakkuriin vaihtoivat kokonaan uuden laakerin, oli sen näköinen kun kaikki ulkorivin kuulat ja koolit syöpyneet. Suomen Laakerikeskus Tampere, löytyi heti varastosta. 100mm akselille, ei ollut ihan ilmainen.
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Laakeri-ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Jammu »

on niitä nähty kuulissa ja kooleissa eikä varmasti hitsattu. Ilmeisesti seisseitten koneitten pistekorroosiota kun vesi pääsee seisomaan
Suomi kuuluu länsimaihin
asfalttiviljelijä
Viestit: 4397
Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Laakeri-ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja asfalttiviljelijä »

Taivasalla linko on vuosikymmenensä viettänyt, ehkä ei tiesuola-altistusta kuitenkaan. laakerin ikäkin on epävarma, luulin sen tulleen vaihdetuksi kymmenkunta vuotta sitten, tehtaan jäljiltä se ehkä ei ole, työstöjäljistä päätellen.
Vaihdan muutaman kuulan ja kasataan mylly. Siivet tuli muovitettua ja pientä pintaremonttia.
Kiitos kaikille vastauksista ja asiasta kiinnostuneille.
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Laakeri-ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Eilen korjattiin vanhan kerrostalon poistokonetta. Moottori oli sulanut ja puhaltimen toisen pukkilaakerin pyörintä oli lakannut.

Moottori uusittiin, mutta laakeriin ei oikein saatu oikeita sisukaluja. Laitoin kyllä pomolle tiedot että pitää olla tasaselkäinen 205 laakeri 19mm selän leveydellä, koska se tulee kumivaimentimen sisälle pukkiin. Poikansa haki laakeriliikkeestä mutta tuli 15mm pyöreäselkäiset laakerit ja mkumitkin oli väärät. Tehtiin tilapäiskikostus, kun liikkeessä ei ollut myydä tuohon kokoon sopivaa peltipukkia. Vähän googlellakin katselin, mutta heikosti. Kyllä köskin hommata uudet laakeriyksiköt, mutta eipä sitten hommannut. Saa nähdä saadaankokaan niitä, kun toisen puhaltimen remontti koittaa.

Eli onkos kokemusta tuleeko liikaa runkoääniä tms jos nuo laakeriyksiköt korvaa tavallisilla vaimentamattomilla, tässä tapauksessa sopisi UCP205 laakeriyksikkö sinne? Puhaltimen raami eli kehikko jossa moottori ja puhallinkaapu ovat kiinni, on lieriöeristimillä kuitenkin kiinni siinä telineessään katolla olevassa "boksissa". Tuo puhallin kuitenkin tuli osi hiljaiseksi kun roottori pestiin painepesurilla ja uusittiin moottori ja laakerit. Se toinen huoltokohde pitää omanlaisensa romotuksen.
Suomi kuuluu länsimaihin
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 46 vierailijaa