Pystyakselin laakerointi

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Keke12
Viestit: 2
Liittynyt: La Kesä 19, 2021 11:58 am
Viesti:

Pystyakselin laakerointi

Viesti Kirjoittaja Keke12 »

Moro. Miten tekisitte pystyakselille laakeroinnin tiepuomiin? Puomi on noin 250kg. Pitäisi liikkua aika herkästi. Maahan kiinnitettävässä osassa 160mm halkaisijalla lieriö johon tulisi upottaa puomin 50mm lieriöputki ja näiden väliin laakerointi. Akseli pyörii molempiin suuntiin ja on siis kääntyvää mallia, eicnouseva puomi.
tono
Viestit: 2126
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:49 pm
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Re: Pystyakselin laakerointi

Viesti Kirjoittaja tono »

Itse varmaan tekisin https://www.laakerinetti.com/51110-pain ... -4155.html ja kaveriksi liukulaakerit, niin luultavasti tulisi riittävän hereä.

Tai vaihtoehtoisesti kahdella kartiorullalaakerilla, jolloin ei tarvitsisi liukulaakereita lainkaan, mutta tarvitsee sitten taas "välysten" säädön.

https://www.laakerinetti.com/32010-kart ... -1269.html
vw 1300 -72:n voimalla mennään!
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Pystyakselin laakerointi

Viesti Kirjoittaja zukka »

Meillä tuli vastaavaan rakennelmaan auton pyöränlaakeri napoineen.
Olikohan joku volvon tai fordin pultattava.
Käytetty ja pienellä välyksellä,mutta on se tuossa muutaman vuoden puomia pitänyt.
Puomi painaa ehkä 50kg ilman vastapainoa,vastapainon kanssa lähempänä 100kg.
Leveys jotakin 5-6m varmaan.
jarikos
Viestit: 4323
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Pystyakselin laakerointi

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Tuohon kohdistuu sekä aksiaali- että radiaalivoimia, niin käytännössä kartiorullalaakeri on se helpoin vaihtoehto ylä- ja alapuolelle. Jos haluaa enemmän rakennella, niin painelaakeri ja neulalaakeri alapäähän ja yläpäähän kartiokuulalaakeri.
Viimeksi muokannut jarikos, Su Kesä 20, 2021 9:16 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Keke12
Viestit: 2
Liittynyt: La Kesä 19, 2021 11:58 am
Viesti:

Re: Pystyakselin laakerointi

Viesti Kirjoittaja Keke12 »

Kiitoksia hyvistä vastauksista!
Tiimo
Viestit: 84
Liittynyt: Pe Heinä 05, 2019 11:15 am
Viesti:

Re: Pystyakselin laakerointi

Viesti Kirjoittaja Tiimo »

Viistokuulalaakeri !
Herkkä ja kestää kuormia molempiin suuntiin.
 "Laakerit ovat tämän vuoksi erittäin sopivia kantamaan yhdistettyjä kuormituksia, ts. samaan aikaan vaikuttavia säteis- ja aksiaalikuormituksia".
trahata
Viestit: 811
Liittynyt: Su Joulu 30, 2012 11:20 am
Viesti:

Re: Pystyakselin laakerointi

Viesti Kirjoittaja trahata »

Käytetty kytkimen painelaakeri ja on herkkä.
jarikos
Viestit: 4323
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Pystyakselin laakerointi

Viesti Kirjoittaja jarikos »

trahata kirjoitti: Ma Kesä 21, 2021 3:02 pm Käytetty kytkimen painelaakeri ja on herkkä.
Kytkimen painelaakeri ottaa vastaan vaan aksiaalivoimia mutta on heikoilla radiaalivoimien kanssa.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
TunturiPappa
Viestit: 5767
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Pystyakselin laakerointi

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Tiimo kirjoitti: Ma Kesä 21, 2021 7:33 am Viistokuulalaakeri !
Herkkä ja kestää kuormia molempiin suuntiin.
 "Laakerit ovat tämän vuoksi erittäin sopivia kantamaan yhdistettyjä kuormituksia, ts. samaan aikaan vaikuttavia säteis- ja aksiaalikuormituksia".
Tein lapsille karusellin ja tuommonen viistokuulalaakeri on yläpäässä, hyvin hyrryyttelee.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
stls
Viestit: 1076
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 5:43 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Pystyakselin laakerointi

Viesti Kirjoittaja stls »

Kun ollaan säiden armoilla niin pidemmän päälle toimivin laakeri ei ota kosteudesta tai pölystä itseensä. 50mm akselin halkaisijalla jopa tavallinen kuulalaakeri jaksaa kannatella tuota aksiaalikuormaa.
Juho M-P
Viestit: 4342
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Pystyakselin laakerointi

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Biltemasta peräkärryn hitsattava napatumppi
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Pystyakselin laakerointi

Viesti Kirjoittaja zukka »

zukka kirjoitti: Su Kesä 20, 2021 6:29 pm Meillä tuli vastaavaan rakennelmaan auton pyöränlaakeri napoineen.
Olikohan joku volvon tai fordin pultattava.
Käytetty ja pienellä välyksellä,mutta on se tuossa muutaman vuoden puomia pitänyt.
Puomi painaa ehkä 50kg ilman vastapainoa,vastapainon kanssa lähempänä 100kg.
Leveys jotakin 5-6m varmaan.
Unohtui tästä sanoa ehkä tärkein, eli kun puomi on avattuna niin se makaa tukitolpan varassa ja kiinni ollessaan makaa myös vastapuolen tolpan varassa johon kiinnitetään munalukolla.
Oman painonsa varassa on siis pelkän käännön aikana.
Jäärä
Viestit: 3760
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Pystyakselin laakerointi

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

zukka kirjoitti: Ti Kesä 22, 2021 12:58 am
zukka kirjoitti: Su Kesä 20, 2021 6:29 pm Meillä tuli vastaavaan rakennelmaan auton pyöränlaakeri napoineen.
Olikohan joku volvon tai fordin pultattava.
Käytetty ja pienellä välyksellä,mutta on se tuossa muutaman vuoden puomia pitänyt.
Puomi painaa ehkä 50kg ilman vastapainoa,vastapainon kanssa lähempänä 100kg.
Leveys jotakin 5-6m varmaan.
Unohtui tästä sanoa ehkä tärkein, eli kun puomi on avattuna niin se makaa tukitolpan varassa ja kiinni ollessaan makaa myös vastapuolen tolpan varassa johon kiinnitetään munalukolla.
Oman painonsa varassa on siis pelkän käännön aikana.
Jos taas oikein muistan, niin vierintälaakerit kestävät melkoisesti suurempia staattisia kuorma kuin mitä niiden dynaaminen kantavuus on.

Jos yläpään laakeriksi laittaisi viistokuulalaakerin ja alapäähän kelluvan urakuulalaakerin, joka olisi kuitenkin lukittu siten, että lukitus estäisi akselin poisnostamisen, niin laakereita ei tarvitsisi kiristellä.
Kyllä se siitä.
Juho M-P
Viestit: 4342
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Pystyakselin laakerointi

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Miksi se hitsattava perävaunun napa ei käy?
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Jäärä
Viestit: 3760
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Pystyakselin laakerointi

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

Juho M-P kirjoitti: Ti Kesä 22, 2021 4:16 pm Miksi se hitsattava perävaunun napa ei käy?
Käyhän se, mutta jos laakerit olisivat kauempana toisistaan, selvittäisiin pienemmillä laakereilla.
Kyllä se siitä.
Juho M-P
Viestit: 4342
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Pystyakselin laakerointi

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Siis vielä pienemmt mitä pikku peräkärryn navassa?
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Jäärä
Viestit: 3760
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Pystyakselin laakerointi

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

Juho M-P kirjoitti: Ti Kesä 22, 2021 7:15 pm Siis vielä pienemmt mitä pikku peräkärryn navassa?
Periaatteessa laakereilta tarvittaisiin vähemmän kantokykyä. Tosin noinkin jykevän puomin pystyakselin pitää olla melkoisen paksu, joten aivan pienillä laakereilla ei tultaisi toimeen.

Jotenkin minusta vierintälaakerit puomin saranoinnissa vaikuttavat liioittelulta, kun puomia ei olla jatkuvasti vääntämässä auki tai kiinni. Voin toki olla asiassa väärässäkin.
Kyllä se siitä.
jarikos
Viestit: 4323
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Pystyakselin laakerointi

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Kaikki muuttujathan ei ole tiedossa. Esimerkiksi puomin painosta on kerrottu, että se painaa noin 250kg. Onko kaikki paino portin puolella vai onko vastapainoa. Oletetaan kaiken painon olevan portin puolella eikä vaatapainoa ole. Jos portin paino on tasaisesti jalkautunut koko matkalle ja portin pituus on 2 metriä. Silloin tyveen tulisi yhteen pisteeseen noin 2500Nm vääntö, joka on jo paljon. Entä jos portti onkin 3 metriä leveä ja paino jakautuu matkalle tasaisesti, silloin vääntö lähenee 4000Nm.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Jäärä
Viestit: 3760
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Pystyakselin laakerointi

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

jarikos kirjoitti: Ti Kesä 22, 2021 8:53 pm Kaikki muuttujathan ei ole tiedossa. Esimerkiksi puomin painosta on kerrottu, että se painaa noin 250kg. Onko kaikki paino portin puolella vai onko vastapainoa. Oletetaan kaiken painon olevan portin puolella eikä vaatapainoa ole. Jos portin paino on tasaisesti jalkautunut koko matkalle ja portin pituus on 2 metriä. Silloin tyveen tulisi yhteen pisteeseen noin 2500Nm vääntö, joka on jo paljon. Entä jos portti onkin 3 metriä leveä ja paino jakautuu matkalle tasaisesti, silloin vääntö lähenee 4000Nm.
Totta tuokin. Tosin painava puomi ilman vastapainoa tuo laakerointiin aina lisäongelmia.
Kyllä se siitä.
Juho M-P
Viestit: 4342
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Pystyakselin laakerointi

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

zukka kirjoitti: Su Kesä 20, 2021 6:29 pm Meillä tuli vastaavaan rakennelmaan auton pyöränlaakeri napoineen.
Olikohan joku volvon tai fordin pultattava.
Käytetty ja pienellä välyksellä,mutta on se tuossa muutaman vuoden puomia pitänyt.
Puomi painaa ehkä 50kg ilman vastapainoa,vastapainon kanssa lähempänä 100kg.
Leveys jotakin 5-6m varmaan.

Eikö tässä ole tiedot?

On kumma jos ei 350kg kantavuuden pyörännapa kestäisi tuota.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: boxer2000, Jupu2, LauriR, povk ja 36 vierailijaa