Soratien suolaaminen
-
- Viestit: 4460
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Soratien suolaaminen
Niin, hiekkatien muoto pitäs olla kuin hanhen selkä. Veden pitäs valua reunaan.
Meidän tiekunnassa on pyritty pitämään tien muoto oikeana. Karhukin kävin vuosia sitten korjaamassa muotoa.
Viime aikiona on ensin avattu pintaa polanneterällä ja sen jälkeen ajetaan lanalla, toimii hyvin.
Ja keväällä ton ekan avaamisen jälkeen pyritään suolaamaan. Nyt saivat nestesuolauksen pian lanaamisen jälkeen ja hyvä tuli.
Savipohjaisissa teissä se muoto on erityisen tärkeä, jotta vesi poistuu. Muuten tulee kuoppia ja tulee hankaluuksia.
Joskus on kai kaavittu niitä pientareiden maita tielle, mutta olis kai parempi ottaa ne kaivinkoneella pois ja ajaa vain uutta mursketta tielle.
Meidän tiekunnassa on pyritty pitämään tien muoto oikeana. Karhukin kävin vuosia sitten korjaamassa muotoa.
Viime aikiona on ensin avattu pintaa polanneterällä ja sen jälkeen ajetaan lanalla, toimii hyvin.
Ja keväällä ton ekan avaamisen jälkeen pyritään suolaamaan. Nyt saivat nestesuolauksen pian lanaamisen jälkeen ja hyvä tuli.
Savipohjaisissa teissä se muoto on erityisen tärkeä, jotta vesi poistuu. Muuten tulee kuoppia ja tulee hankaluuksia.
Joskus on kai kaavittu niitä pientareiden maita tielle, mutta olis kai parempi ottaa ne kaivinkoneella pois ja ajaa vain uutta mursketta tielle.
-
- Viestit: 690
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:19 pm
- Paikkakunta: päijät-häme
- Viesti:
Re: Soratien suolaaminen
Onko tosiaan niin, ettei tollanen tappiterillä varustettu julmettu tielana ja +200hv neliveto traktori pysty tiehen. On täälläkin tiekarhu nähty. Kuski näpyttelee kännykkää tai muuten nukuksissa ja lanaa loputkin sorat ojaan tai tekee siihen palteen, jotta vesi pysyy tiellä.
-
- Viestit: 3583
- Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
- Viesti:
Re: Soratien suolaaminen
No tuo ei kerro oikein mitään, mihin mikäkin kone pystyy. Tiekarhu nyt vain on enempi tuohon hommaan suunniteltu, mitä joku lukemattomien satojen hevosvoimien traktori, mutta jos kuski on idiootti, on lopputulos mitä sattuu, oli kone mikä tahansanakki kirjoitti: ↑La Kesä 12, 2021 11:36 pm Onko tosiaan niin, ettei tollanen tappiterillä varustettu julmettu tielana ja +200hv neliveto traktori pysty tiehen. On täälläkin tiekarhu nähty. Kuski näpyttelee kännykkää tai muuten nukuksissa ja lanaa loputkin sorat ojaan tai tekee siihen palteen, jotta vesi pysyy tiellä.
Osaava kuski tekee takuulla paremman lopputuloksen oikealla tiekarhulla, mitä kukaan traktorilla & vedettävillä lanoilla.
-
- Viestit: 690
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:19 pm
- Paikkakunta: päijät-häme
- Viesti:
Re: Soratien suolaaminen
Mietin sitä eikö se lana pure niin syvälle, että saisi montun pohjat pois. Eli jos lana vaikka painaa sen 5-6 t mitä noita raskaita kattelin niin eikö se massa riitä. Sen ymmärrän, ettei monissa teissä voi sitä tehdä kun sieltä alkaa nousta kaiken moista pintaan.
- Aakku
- Viestit: 8281
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Soratien suolaaminen
Mihin se täyte kuopasta häviää?
Jos sen kuopan täyttää vaikka kerran kuussa, niin silti siihen tulee painuma uudestaan.
Jos sen kuopan täyttää vaikka kerran kuussa, niin silti siihen tulee painuma uudestaan.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 8703
- Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
- Paikkakunta: Cat shaisse Hill
- Viesti:
Re: Soratien suolaaminen
Toimiva, tosin työläs konsti on täyttää kuopat murskeella. Patilleen. Kaadot pitää silti olla. Osaa tulla se kuoppa siihen täytetyn viereen.
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
-
- Viestit: 1274
- Liittynyt: Su Kesä 10, 2007 4:46 pm
- Viesti:
Re: Soratien suolaaminen
Jos sen kuopan haluaa hävittää lanaamalla, pitää terän vuolla kuopan pohjan syvyydeltä. Eli se hienojakoisesta aineksesta kovaksi tiivistynyt pohja, joka pidättää vettä, on leikattava myös pois.
-
- Viestit: 271
- Liittynyt: Ti Marras 07, 2006 6:37 pm
- Paikkakunta: Etelä lappi
- Viesti:
Re: Soratien suolaaminen
Kulutuskerroksessa olisi hyvä olla savea seassa että tulee liimapinta ja vesi valuu pois tieltä.
Vaikka olisikin kalliomursketta.
Vaikka olisikin kalliomursketta.
-
- Viestit: 1546
- Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
- Paikkakunta: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Soratien suolaaminen
Näin tuo asia monasti on. Kulutuskerroksen paksuus ei riitä siihen, että tietä vois höylätä kuoppien pohjia myöten. Toisaalta, jos kuopat on päässy syviks ei normaalikokoisessa tiehöylässä riitä pito/voima viemään kerralla niin paksua lastua tiukkaan painuneesta murskeesta.Tumppi 865 kirjoitti: ↑Pe Kesä 11, 2021 4:41 pm Jos montut on päästetty syviks, niin ei niitä ihan helpolla karhullakaa saa pois kerta ajolla!? Monella tiellä on niin olematon pinta, ettei sitä pohjakivien takia voi kovin syvältä höylätä!
Tällöin vaihtoehtoina on tehdä höyläys parilla ajokerralla ja antaa liikenteen välillä hieman polkea pintamateriaalia pehmeiksi jääneisiin monttuihin. Toinen tapa on lisiä samanaikaisesti hieman uutta mursketta, kuten alusterän kanssa touhutessa usein on tapana, mut tuppaa tulemaan montut samoihin kohtiin kun ennenkin. Kovaksi painuneen montun pohjaan ei murske tahdo tarttua, koska kivet ei limity toisiinsa nähden.
On sillä muutakin merkitystä. Suola imee ilmasta itseensä huiman määrän kosteutta ja pitää pintakerroksen jatkuvasti hieman kosteana.
Tällöin murske sitoutuu ja jämähtää parhaimmillaan lähes betonin kaltaiseksi pinnaksi.
Huolellisen höyläyksen jälkeen hetimiten tehty liuossuolaus toimii parhaiten, koska suolavesi pääsee imeytymään vielä irti olevaan pintakerrokseen. Tiivistyttyään pinta kestää pitkälti, jopa syksyyn asti hyvänä.
Tää operaatio on tosin arka koville sateille. Jos heti höyläyksen ja suolauksen jälkeen tulee rankempia sateita, huuhtoo sadevesi suolan pois pintakerroksesta ja tie alkaa pölytä kuivuttuaan. Pois lentävä pöly on sitä hienointa ainesta ja jäljelle jää irtokivi, eli pintamurskeen tulis pysyä tasalaatiuisena, lajittunut kivi ei tartu kiinni.
Jos kaikki tähdet on kohdillaan soratiestä tulee kertaheitolla hyvä pitkäksi aikaa, mut jokainen voi kuvitella vaikkapa parin kuukauden mittaista sorateiden huoltojaksoa. Siihen sattuu monenmoista säätä kuumista helleviikoista kaatosateisiin, joten jokaisesta läpikäydystä tiestä ei tule kertaheitolla hyvää. Jotkut on liian kuivia höylättäväks, eli materiaali pyrkii lajittumaan ja joskus taas liian märkiä, pinta lilluu liejuna. Optimaalisia olosuhteita ei riitä joka paikkaan.
-
- Viestit: 4348
- Liittynyt: Ma Joulu 21, 2009 5:41 pm
- Viesti:
Re: Soratien suolaaminen
Olen onnistunut täyttämään tiekuoppia pysyvästi. Kuoppaan olen laittanut kostutettua mursketta 0 - 6 reilusti yli tien pinnan. Sitten olen nuijinut sitä metrisellä pölkyllä, jonka päässä rima poikittain käsikahvana. Kampe siis T muotoinen. Toistakymmentä kertaa olen paukutellut. Tehoaa hyvin kuoppiin, poikkeuksena matalat alle kahden sentin syvyiset laakeat montut.
Ymmärrän, että tätä tapaa ei pysty käyttämään, jos kuoppaista tietä on kilometrikaupalla. 'Omaa' yksityistietä on 150 metriä ja sitä käyttää puolisen tusinaa taloutta. Tänä keväänä täytin kymmenkunta kuoppaa ja seuraava täyttö edessä ensi keväänä. Montut ilmestyvät keväällä, en ole pannut merkille ilmestyvätkö ne täytettyihin kuoppiin vai muualle.
-
- Viestit: 8194
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Soratien suolaaminen
Taitaa tulla lanauskeli, kun vettä hiljallee ripeksii, niin pehmenee tien pinta pikkulanallakin lanattavaks. Suolaa tuli vähän kylvettyä kylätielle just samaa aikaa, kun tää topikki sai alkunsa.
-
- Viestit: 1546
- Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
- Paikkakunta: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Soratien suolaaminen
Meilläpäin kaks ukkoa korjas valtion tietä ottamalla mursketta lapioilla auton lavalta ja täyttivät soratiellä olleita vesimonttuja. Toimivat erään ruotsalaistaustaisen suuren tienhoitoa urakoivan rakennusyhtiön alaisuudessa.
Kylällä asunut mummo ihmetteli touhua ja kertoi moista tienhoitoa nähneensä viimeksi heti sotien jälkeen sillä erotuksella, että auton tilalla oli silloin ollut hevonen.
Kyseli jo -60/-70 luvun vaihteessa kylätiellä nähdyn tiekarhun perään ja rohkeni myös epäillä, että kehitys olis lähteny kulkemaan takapakkia.
Kyllähän tää tiehomma on vinksallaan jo siinä paljon puhutussa suuressa mittakaavassa.
Verorahoilla ostetaan palvelu ylikansalliselta pörssiyhtiöltä, joka ottaa ennalta lasketun katteen kakun päältä ja jakaa omistajilleen osinkona. Jäljelle jääneillä rippeillä tehdään sit laatuvaatimukset nippa nappa täyttävää paskaa laatua tienkäyttäjille.
Karpolle ja kirveelle olis käyttöä..
Kylällä asunut mummo ihmetteli touhua ja kertoi moista tienhoitoa nähneensä viimeksi heti sotien jälkeen sillä erotuksella, että auton tilalla oli silloin ollut hevonen.
Kyseli jo -60/-70 luvun vaihteessa kylätiellä nähdyn tiekarhun perään ja rohkeni myös epäillä, että kehitys olis lähteny kulkemaan takapakkia.
Kyllähän tää tiehomma on vinksallaan jo siinä paljon puhutussa suuressa mittakaavassa.
Verorahoilla ostetaan palvelu ylikansalliselta pörssiyhtiöltä, joka ottaa ennalta lasketun katteen kakun päältä ja jakaa omistajilleen osinkona. Jäljelle jääneillä rippeillä tehdään sit laatuvaatimukset nippa nappa täyttävää paskaa laatua tienkäyttäjille.
Karpolle ja kirveelle olis käyttöä..
-
- Viestit: 262
- Liittynyt: Ma Tammi 13, 2020 6:50 pm
- Viesti:
Re: Soratien suolaaminen
Saatuja sopimuksia myydään alaspäin niin kauan kunnes jokainenkin irtopenni näkemättä vaivaa on kääritty ja pakan pohjalla on joku voutivetoinen yrittelijä joka ei elä sillä työllä mutta elättää niitä sopimuksen jälleenmyyjiä. Systeemi on niin perseestä että kapitalistikin nauraa.
-
- Viestit: 690
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:19 pm
- Paikkakunta: päijät-häme
- Viesti:
Re: Soratien suolaaminen
Niinpä urakat niin isoja, ettei niitä pysty ottamaan kun nämä isot pörssi yhtiöt. Toisaalta ymmärrän päättäjien vaivattomuuden myydä mahdollisimman suuria urakoita. Täälläpäiten tiet hoidettu ihan päin ersettä. Järki puuttuu täysin. Esim viime kesänä kaivetut ojat jossa vesi seisoo, kun rummut tukossa ja kaadot ihan miten sattuu. Ely keskuksella, ei kuulemma resursseja putsauttaa rumpuja tai velvoittaa liittymien omistajia putsaamaan rumpunsa. Eikä kyllä selvää vastausta saanu kenelle se edes kuuluu. Samoin ei ole voitu ojien tiellä olevia mätiä puita ja puskia kaataa. Ei siihenkään järki riittäny. Tie alue kyllä lunastettu. Kylläpä tuli hyvät ojat 20cm syvät ja leveät, jossa vesi seisoo. Ely keskusta ei vois vähempää kiinnostaa. Ei kait niillä virkamiehillä ole vastuuta mistään. Kaiken kukkuraksi tekijät omalta kylältä, kyllä siinä on ammatti ylpeyttä kerrakseen.
- Aakku
- Viestit: 8281
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Soratien suolaaminen
Joskus aikoinaan Esson baarissa oli juttua.
Suomi lahjoitti Viron itsenäistymisen aikaan vanhentunutta tienpitoon käytettyä kalustoaan Viroon. Liekö ollut TVH, tai TVL?
Seuraavana vuonna samaa kalustoa tuli Suomeen urakoimaan virolaisten halpojen urakkahintojen voimin. Sittemmin on kuulemma vaadittu tarjouskilpailussa aina uusinta kalustoa. Aina pitää olla EURO jotakin luokitusta. Olisiko nykyisin EURO-6 vaatimuksena. Se tarkoitti taas sitä, että vanha toimiva kalusto piti hävittää ja uutta tilalle. Tienpito on kyllä kallista, jos aina pitää olla pakasta vedetty kalusto käytössä. No eipähän tule ainakaan virolaisia vanhoilla TVH:n keltaisilla Sisuilla kilpailemaan.
Suomi lahjoitti Viron itsenäistymisen aikaan vanhentunutta tienpitoon käytettyä kalustoaan Viroon. Liekö ollut TVH, tai TVL?
Seuraavana vuonna samaa kalustoa tuli Suomeen urakoimaan virolaisten halpojen urakkahintojen voimin. Sittemmin on kuulemma vaadittu tarjouskilpailussa aina uusinta kalustoa. Aina pitää olla EURO jotakin luokitusta. Olisiko nykyisin EURO-6 vaatimuksena. Se tarkoitti taas sitä, että vanha toimiva kalusto piti hävittää ja uutta tilalle. Tienpito on kyllä kallista, jos aina pitää olla pakasta vedetty kalusto käytössä. No eipähän tule ainakaan virolaisia vanhoilla TVH:n keltaisilla Sisuilla kilpailemaan.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 1413
- Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
- Viesti:
Re: Soratien suolaaminen
Vettä pitää montuissa ollakin, silloin kun niitä murskeella täytetään. Hyvälaatuinen murske syrjäyttää liian veden ja samalla kastuu sopivasti. Täyttö reunasta alkaen vähän ylikorkeaksi, jalalla tiivistäminen riittää. Ensimmänen kuoppa, jonka tuolla menetelmällä täytin oli sen verran leveä, ettei mahtunut henkilöauton pyörien väliin. Oli tasainen vielä kolmen vuoden päästä, näkyi kuivempaan aikaan vaaleana läiskänä. Paljon vähemmän tiesuolaa siinä kohdassa näet.
-
- Viestit: 1546
- Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
- Paikkakunta: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Soratien suolaaminen
Nyt kelpaa taas vanhemmatkin. Riittää täyttämään päästövaatimukset, jos tankissa on biodieseliä.Aakku kirjoitti: ↑Su Kesä 13, 2021 6:17 pm Aina pitää olla EURO jotakin luokitusta. Olisiko nykyisin EURO-6 vaatimuksena. Se tarkoitti taas sitä, että vanha toimiva kalusto piti hävittää ja uutta tilalle. Tienpito on kyllä kallista, jos aina pitää olla pakasta vedetty kalusto käytössä. No eipähän tule ainakaan virolaisia vanhoilla TVH:n keltaisilla Sisuilla kilpailemaan.
-
- Viestit: 1821
- Liittynyt: Su Loka 26, 2014 2:35 pm
- Viesti:
Re: Soratien suolaaminen
Tota valtiontietä hoidettiin jollain jyrsimellä. Se veti aika syvältä tien ihan pehmeäksi. Samoilla paikoilla siinä on taas kuopat. Kotitie on kaupungin kuten mainitsin aloituksessa. Ihan hyvässä kunnossa, mitä nyt muutama kuoppapaikka.
Joku paikallinen tota auraa ja hiekottaa talvella, suolaa kesäisin. Jcb sillä oli ensin, nyt megavalmet. Kuokkarina nokkamallin scania, ei sekään uusinta mallia.
Valvooko noita kukaan? Voihan tilalla olla jotain euro-kuutosia jotka paperilla ja sopimuksessa on se riittävä kalusto. Oikeasti kuokkari voi olla maantiellä tienaava rahtiauto ja traktorilla ajetaan rahtina kylvöjä ja puinteja. Vanhempi kalusto piisaa sit tienhoitoon.
Joku paikallinen tota auraa ja hiekottaa talvella, suolaa kesäisin. Jcb sillä oli ensin, nyt megavalmet. Kuokkarina nokkamallin scania, ei sekään uusinta mallia.
Valvooko noita kukaan? Voihan tilalla olla jotain euro-kuutosia jotka paperilla ja sopimuksessa on se riittävä kalusto. Oikeasti kuokkari voi olla maantiellä tienaava rahtiauto ja traktorilla ajetaan rahtina kylvöjä ja puinteja. Vanhempi kalusto piisaa sit tienhoitoon.
-
- Viestit: 7792
- Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
- Viesti:
Re: Soratien suolaaminen
Mää oon nähnyt semmoistakin mitenkä , joku on niin viiteliäs että, raapii lapiolla tien pinnassta, irtonaista sepeliä ja sillä täyttää kuoppia.
-
- Viestit: 2098
- Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
- Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
- Viesti:
Re: Soratien suolaaminen
Ei näytä sepeli meidän kuopissa pysyvän..Sirkkeli ja 8 sormea kirjoitti: ↑Ma Kesä 14, 2021 12:37 pmMää oon nähnyt semmoistakin mitenkä , joku on niin viiteliäs että, raapii lapiolla tien pinnassta, irtonaista sepeliä ja sillä täyttää kuoppia.