Soratien suolaaminen

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

jussi77
Viestit: 4415
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Soratien suolaaminen

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Niin, hiekkatien muoto pitäs olla kuin hanhen selkä. Veden pitäs valua reunaan.
Meidän tiekunnassa on pyritty pitämään tien muoto oikeana. Karhukin kävin vuosia sitten korjaamassa muotoa.
Viime aikiona on ensin avattu pintaa polanneterällä ja sen jälkeen ajetaan lanalla, toimii hyvin.
Ja keväällä ton ekan avaamisen jälkeen pyritään suolaamaan. Nyt saivat nestesuolauksen pian lanaamisen jälkeen ja hyvä tuli.

Savipohjaisissa teissä se muoto on erityisen tärkeä, jotta vesi poistuu. Muuten tulee kuoppia ja tulee hankaluuksia.
Joskus on kai kaavittu niitä pientareiden maita tielle, mutta olis kai parempi ottaa ne kaivinkoneella pois ja ajaa vain uutta mursketta tielle.
nakki
Viestit: 690
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:19 pm
Paikkakunta: päijät-häme
Viesti:

Re: Soratien suolaaminen

Viesti Kirjoittaja nakki »

Onko tosiaan niin, ettei tollanen tappiterillä varustettu julmettu tielana ja +200hv neliveto traktori pysty tiehen. On täälläkin tiekarhu nähty. Kuski näpyttelee kännykkää tai muuten nukuksissa ja lanaa loputkin sorat ojaan tai tekee siihen palteen, jotta vesi pysyy tiellä.
korsteeni
Viestit: 3568
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Soratien suolaaminen

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

nakki kirjoitti: La Kesä 12, 2021 11:36 pm Onko tosiaan niin, ettei tollanen tappiterillä varustettu julmettu tielana ja +200hv neliveto traktori pysty tiehen. On täälläkin tiekarhu nähty. Kuski näpyttelee kännykkää tai muuten nukuksissa ja lanaa loputkin sorat ojaan tai tekee siihen palteen, jotta vesi pysyy tiellä.
No tuo ei kerro oikein mitään, mihin mikäkin kone pystyy. Tiekarhu nyt vain on enempi tuohon hommaan suunniteltu, mitä joku lukemattomien satojen hevosvoimien traktori, mutta jos kuski on idiootti, on lopputulos mitä sattuu, oli kone mikä tahansa :roll:

Osaava kuski tekee takuulla paremman lopputuloksen oikealla tiekarhulla, mitä kukaan traktorilla & vedettävillä lanoilla.
nakki
Viestit: 690
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:19 pm
Paikkakunta: päijät-häme
Viesti:

Re: Soratien suolaaminen

Viesti Kirjoittaja nakki »

Mietin sitä eikö se lana pure niin syvälle, että saisi montun pohjat pois. Eli jos lana vaikka painaa sen 5-6 t mitä noita raskaita kattelin niin eikö se massa riitä. Sen ymmärrän, ettei monissa teissä voi sitä tehdä kun sieltä alkaa nousta kaiken moista pintaan.
Avatar
Aakku
Viestit: 8251
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Soratien suolaaminen

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Mihin se täyte kuopasta häviää?
Jos sen kuopan täyttää vaikka kerran kuussa, niin silti siihen tulee painuma uudestaan.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
imppu
Viestit: 8699
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

Re: Soratien suolaaminen

Viesti Kirjoittaja imppu »

Toimiva, tosin työläs konsti on täyttää kuopat murskeella. Patilleen. Kaadot pitää silti olla. Osaa tulla se kuoppa siihen täytetyn viereen.
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
velimatti
Viestit: 1274
Liittynyt: Su Kesä 10, 2007 4:46 pm
Viesti:

Re: Soratien suolaaminen

Viesti Kirjoittaja velimatti »

Jos sen kuopan haluaa hävittää lanaamalla, pitää terän vuolla kuopan pohjan syvyydeltä. Eli se hienojakoisesta aineksesta kovaksi tiivistynyt pohja, joka pidättää vettä, on leikattava myös pois.
zetor3011
Viestit: 271
Liittynyt: Ti Marras 07, 2006 6:37 pm
Paikkakunta: Etelä lappi
Viesti:

Re: Soratien suolaaminen

Viesti Kirjoittaja zetor3011 »

Kulutuskerroksessa olisi hyvä olla savea seassa että tulee liimapinta ja vesi valuu pois tieltä.
Vaikka olisikin kalliomursketta.
Arpe
Viestit: 1525
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Soratien suolaaminen

Viesti Kirjoittaja Arpe »

Tumppi 865 kirjoitti: Pe Kesä 11, 2021 4:41 pm Jos montut on päästetty syviks, niin ei niitä ihan helpolla karhullakaa saa pois kerta ajolla!? Monella tiellä on niin olematon pinta, ettei sitä pohjakivien takia voi kovin syvältä höylätä!
Näin tuo asia monasti on. Kulutuskerroksen paksuus ei riitä siihen, että tietä vois höylätä kuoppien pohjia myöten. Toisaalta, jos kuopat on päässy syviks ei normaalikokoisessa tiehöylässä riitä pito/voima viemään kerralla niin paksua lastua tiukkaan painuneesta murskeesta.
Tällöin vaihtoehtoina on tehdä höyläys parilla ajokerralla ja antaa liikenteen välillä hieman polkea pintamateriaalia pehmeiksi jääneisiin monttuihin. Toinen tapa on lisiä samanaikaisesti hieman uutta mursketta, kuten alusterän kanssa touhutessa usein on tapana, mut tuppaa tulemaan montut samoihin kohtiin kun ennenkin. Kovaksi painuneen montun pohjaan ei murske tahdo tarttua, koska kivet ei limity toisiinsa nähden.
steami kirjoitti: Pe Kesä 11, 2021 7:13 pm Eikös missään päin tehdä niin, että tie joko kastellaan ja suolataan, tai tie kastellaan suolavedellä? Suolallahan ei ole muuta merkitystä, kuin että tie ei pölyä.
On sillä muutakin merkitystä. Suola imee ilmasta itseensä huiman määrän kosteutta ja pitää pintakerroksen jatkuvasti hieman kosteana.
Tällöin murske sitoutuu ja jämähtää parhaimmillaan lähes betonin kaltaiseksi pinnaksi.
Huolellisen höyläyksen jälkeen hetimiten tehty liuossuolaus toimii parhaiten, koska suolavesi pääsee imeytymään vielä irti olevaan pintakerrokseen. Tiivistyttyään pinta kestää pitkälti, jopa syksyyn asti hyvänä.
Tää operaatio on tosin arka koville sateille. Jos heti höyläyksen ja suolauksen jälkeen tulee rankempia sateita, huuhtoo sadevesi suolan pois pintakerroksesta ja tie alkaa pölytä kuivuttuaan. Pois lentävä pöly on sitä hienointa ainesta ja jäljelle jää irtokivi, eli pintamurskeen tulis pysyä tasalaatiuisena, lajittunut kivi ei tartu kiinni.

Jos kaikki tähdet on kohdillaan soratiestä tulee kertaheitolla hyvä pitkäksi aikaa, mut jokainen voi kuvitella vaikkapa parin kuukauden mittaista sorateiden huoltojaksoa. Siihen sattuu monenmoista säätä kuumista helleviikoista kaatosateisiin, joten jokaisesta läpikäydystä tiestä ei tule kertaheitolla hyvää. Jotkut on liian kuivia höylättäväks, eli materiaali pyrkii lajittumaan ja joskus taas liian märkiä, pinta lilluu liejuna. Optimaalisia olosuhteita ei riitä joka paikkaan.
Jumunen
Viestit: 4338
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2009 5:41 pm
Viesti:

Re: Soratien suolaaminen

Viesti Kirjoittaja Jumunen »

Aakku kirjoitti: Su Kesä 13, 2021 8:20 am Mihin se täyte kuopasta häviää?
Jos sen kuopan täyttää vaikka kerran kuussa, niin silti siihen tulee painuma uudestaan.
Olen onnistunut täyttämään tiekuoppia pysyvästi. Kuoppaan olen laittanut kostutettua mursketta 0 - 6 reilusti yli tien pinnan. Sitten olen nuijinut sitä metrisellä pölkyllä, jonka päässä rima poikittain käsikahvana. Kampe siis T muotoinen. Toistakymmentä kertaa olen paukutellut. Tehoaa hyvin kuoppiin, poikkeuksena matalat alle kahden sentin syvyiset laakeat montut.
Ymmärrän, että tätä tapaa ei pysty käyttämään, jos kuoppaista tietä on kilometrikaupalla. 'Omaa' yksityistietä on 150 metriä ja sitä käyttää puolisen tusinaa taloutta. Tänä keväänä täytin kymmenkunta kuoppaa ja seuraava täyttö edessä ensi keväänä. Montut ilmestyvät keväällä, en ole pannut merkille ilmestyvätkö ne täytettyihin kuoppiin vai muualle.
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Soratien suolaaminen

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Taitaa tulla lanauskeli, kun vettä hiljallee ripeksii, niin pehmenee tien pinta pikkulanallakin lanattavaks. Suolaa tuli vähän kylvettyä kylätielle just samaa aikaa, kun tää topikki sai alkunsa. :mrgreen:
Arpe
Viestit: 1525
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Soratien suolaaminen

Viesti Kirjoittaja Arpe »

Meilläpäin kaks ukkoa korjas valtion tietä ottamalla mursketta lapioilla auton lavalta ja täyttivät soratiellä olleita vesimonttuja. Toimivat erään ruotsalaistaustaisen suuren tienhoitoa urakoivan rakennusyhtiön alaisuudessa.

Kylällä asunut mummo ihmetteli touhua ja kertoi moista tienhoitoa nähneensä viimeksi heti sotien jälkeen sillä erotuksella, että auton tilalla oli silloin ollut hevonen. :mrgreen:
Kyseli jo -60/-70 luvun vaihteessa kylätiellä nähdyn tiekarhun perään ja rohkeni myös epäillä, että kehitys olis lähteny kulkemaan takapakkia.

Kyllähän tää tiehomma on vinksallaan jo siinä paljon puhutussa suuressa mittakaavassa.
Verorahoilla ostetaan palvelu ylikansalliselta pörssiyhtiöltä, joka ottaa ennalta lasketun katteen kakun päältä ja jakaa omistajilleen osinkona. Jäljelle jääneillä rippeillä tehdään sit laatuvaatimukset nippa nappa täyttävää paskaa laatua tienkäyttäjille.
Karpolle ja kirveelle olis käyttöä.. :twisted:
Magia
Viestit: 262
Liittynyt: Ma Tammi 13, 2020 6:50 pm
Viesti:

Re: Soratien suolaaminen

Viesti Kirjoittaja Magia »

Saatuja sopimuksia myydään alaspäin niin kauan kunnes jokainenkin irtopenni näkemättä vaivaa on kääritty ja pakan pohjalla on joku voutivetoinen yrittelijä joka ei elä sillä työllä mutta elättää niitä sopimuksen jälleenmyyjiä. Systeemi on niin perseestä että kapitalistikin nauraa.
nakki
Viestit: 690
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:19 pm
Paikkakunta: päijät-häme
Viesti:

Re: Soratien suolaaminen

Viesti Kirjoittaja nakki »

Niinpä urakat niin isoja, ettei niitä pysty ottamaan kun nämä isot pörssi yhtiöt. Toisaalta ymmärrän päättäjien vaivattomuuden myydä mahdollisimman suuria urakoita. Täälläpäiten tiet hoidettu ihan päin ersettä. Järki puuttuu täysin. Esim viime kesänä kaivetut ojat jossa vesi seisoo, kun rummut tukossa ja kaadot ihan miten sattuu. Ely keskuksella, ei kuulemma resursseja putsauttaa rumpuja tai velvoittaa liittymien omistajia putsaamaan rumpunsa. Eikä kyllä selvää vastausta saanu kenelle se edes kuuluu. Samoin ei ole voitu ojien tiellä olevia mätiä puita ja puskia kaataa. Ei siihenkään järki riittäny. Tie alue kyllä lunastettu. Kylläpä tuli hyvät ojat 20cm syvät ja leveät, jossa vesi seisoo. Ely keskusta ei vois vähempää kiinnostaa. Ei kait niillä virkamiehillä ole vastuuta mistään. Kaiken kukkuraksi tekijät omalta kylältä, kyllä siinä on ammatti ylpeyttä kerrakseen.
Avatar
Aakku
Viestit: 8251
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Soratien suolaaminen

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Joskus aikoinaan Esson baarissa oli juttua.
Suomi lahjoitti Viron itsenäistymisen aikaan vanhentunutta tienpitoon käytettyä kalustoaan Viroon. Liekö ollut TVH, tai TVL?
Seuraavana vuonna samaa kalustoa tuli Suomeen urakoimaan virolaisten halpojen urakkahintojen voimin. Sittemmin on kuulemma vaadittu tarjouskilpailussa aina uusinta kalustoa. Aina pitää olla EURO jotakin luokitusta. Olisiko nykyisin EURO-6 vaatimuksena. Se tarkoitti taas sitä, että vanha toimiva kalusto piti hävittää ja uutta tilalle. Tienpito on kyllä kallista, jos aina pitää olla pakasta vedetty kalusto käytössä. No eipähän tule ainakaan virolaisia vanhoilla TVH:n keltaisilla Sisuilla kilpailemaan.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Antsuko
Viestit: 1383
Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
Viesti:

Re: Soratien suolaaminen

Viesti Kirjoittaja Antsuko »

Arpe kirjoitti: Su Kesä 13, 2021 11:43 am Meilläpäin kaks ukkoa korjas valtion tietä ottamalla mursketta lapioilla auton lavalta ja täyttivät soratiellä olleita vesimonttuja. Toimivat erään ruotsalaistaustaisen suuren tienhoitoa urakoivan rakennusyhtiön alaisuudessa.
Vettä pitää montuissa ollakin, silloin kun niitä murskeella täytetään. Hyvälaatuinen murske syrjäyttää liian veden ja samalla kastuu sopivasti. Täyttö reunasta alkaen vähän ylikorkeaksi, jalalla tiivistäminen riittää. Ensimmänen kuoppa, jonka tuolla menetelmällä täytin oli sen verran leveä, ettei mahtunut henkilöauton pyörien väliin. Oli tasainen vielä kolmen vuoden päästä, näkyi kuivempaan aikaan vaaleana läiskänä. Paljon vähemmän tiesuolaa siinä kohdassa näet.
Arpe
Viestit: 1525
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Soratien suolaaminen

Viesti Kirjoittaja Arpe »

Aakku kirjoitti: Su Kesä 13, 2021 6:17 pm Aina pitää olla EURO jotakin luokitusta. Olisiko nykyisin EURO-6 vaatimuksena. Se tarkoitti taas sitä, että vanha toimiva kalusto piti hävittää ja uutta tilalle. Tienpito on kyllä kallista, jos aina pitää olla pakasta vedetty kalusto käytössä. No eipähän tule ainakaan virolaisia vanhoilla TVH:n keltaisilla Sisuilla kilpailemaan.
Nyt kelpaa taas vanhemmatkin. Riittää täyttämään päästövaatimukset, jos tankissa on biodieseliä.
Varvikello
Viestit: 1821
Liittynyt: Su Loka 26, 2014 2:35 pm
Viesti:

Re: Soratien suolaaminen

Viesti Kirjoittaja Varvikello »

Tota valtiontietä hoidettiin jollain jyrsimellä. Se veti aika syvältä tien ihan pehmeäksi. Samoilla paikoilla siinä on taas kuopat. Kotitie on kaupungin kuten mainitsin aloituksessa. Ihan hyvässä kunnossa, mitä nyt muutama kuoppapaikka.
Joku paikallinen tota auraa ja hiekottaa talvella, suolaa kesäisin. Jcb sillä oli ensin, nyt megavalmet. Kuokkarina nokkamallin scania, ei sekään uusinta mallia.
Valvooko noita kukaan? Voihan tilalla olla jotain euro-kuutosia jotka paperilla ja sopimuksessa on se riittävä kalusto. Oikeasti kuokkari voi olla maantiellä tienaava rahtiauto ja traktorilla ajetaan rahtina kylvöjä ja puinteja. Vanhempi kalusto piisaa sit tienhoitoon.
Sirkkeli ja 8 sormea
Viestit: 7721
Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
Viesti:

Re: Soratien suolaaminen

Viesti Kirjoittaja Sirkkeli ja 8 sormea »

imppu kirjoitti: Su Kesä 13, 2021 9:12 am Toimiva, tosin työläs konsti on täyttää kuopat murskeella. Patilleen. Kaadot pitää silti olla. Osaa tulla se kuoppa siihen täytetyn viereen.
Mää oon nähnyt semmoistakin mitenkä , joku on niin viiteliäs että, raapii lapiolla tien pinnassta, irtonaista sepeliä ja sillä täyttää kuoppia.
rautakasa
Viestit: 2078
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Soratien suolaaminen

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

Sirkkeli ja 8 sormea kirjoitti: Ma Kesä 14, 2021 12:37 pm
imppu kirjoitti: Su Kesä 13, 2021 9:12 am Toimiva, tosin työläs konsti on täyttää kuopat murskeella. Patilleen. Kaadot pitää silti olla. Osaa tulla se kuoppa siihen täytetyn viereen.
Mää oon nähnyt semmoistakin mitenkä , joku on niin viiteliäs että, raapii lapiolla tien pinnassta, irtonaista sepeliä ja sillä täyttää kuoppia.
Ei näytä sepeli meidän kuopissa pysyvän.. :-(
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], ihmehitsari, Sumi ja 46 vierailijaa