5-6 tonnia on lopulta vähän, jos jakaantuu useemman terän ja tukipyörien päälle.nakki kirjoitti: ↑Su Kesä 13, 2021 8:11 am Mietin sitä eikö se lana pure niin syvälle, että saisi montun pohjat pois. Eli jos lana vaikka painaa sen 5-6 t mitä noita raskaita kattelin niin eikö se massa riitä. Sen ymmärrän, ettei monissa teissä voi sitä tehdä kun sieltä alkaa nousta kaiken moista pintaan.
Soratien suolaaminen
-
- Viestit: 245
- Liittynyt: To Touko 08, 2014 9:11 am
- Viesti:
Re: Soratien suolaaminen
-
- Viestit: 204
- Liittynyt: Ke Joulu 23, 2015 5:03 pm
Re: Soratien suolaaminen
Juuri ajoin monttuista kunnan tietä lanaavan auton perässä, alusterä vaan täyttää montut hiekalla, ensimmäisen kerran ku ajoi päältä siinä on melkei yhtä syvä monttu, 5cm tai enemmän. Ensimmäiset monttujen kiertelyt tein tielle, auton perässä.
Kyllähän jokainen tietää miten tien montut pitää peittää niin ei tule ainakaan samaan paikkaan.
Kyllähän jokainen tietää miten tien montut pitää peittää niin ei tule ainakaan samaan paikkaan.
-
- Viestit: 1511
- Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
- Paikkakunta: Mustasaari
- Viesti:
Re: Soratien suolaaminen
Kyllähän nuo montut pois saa tuollaisella pintaraapaisulla pikkuhiljaa, mutta vaatii viikottaisen lanauksen. Joillakin tiekunnilla semmoinen varmasti käytössä ja lanausta harjoitetaan enemmän kuin kerran kesässä...1sf kirjoitti: ↑Ti Kesä 15, 2021 2:24 pm Juuri ajoin monttuista kunnan tietä lanaavan auton perässä, alusterä vaan täyttää montut hiekalla, ensimmäisen kerran ku ajoi päältä siinä on melkei yhtä syvä monttu, 5cm tai enemmän. Ensimmäiset monttujen kiertelyt tein tielle, auton perässä.
Kyllähän jokainen tietää miten tien montut pitää peittää niin ei tule ainakaan samaan paikkaan.
- Aakku
- Viestit: 8281
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Soratien suolaaminen
Tänään aloin miettiä noita kuoppia.
Ne ovat oikeastaan ihan hyviä hidastamaan vauhtia, kun ohikulkeva tie menee aivan pihapiirissä kiinni. Pitäisiköhän alkaa tekemään lisäksi töyssyjä hidasteiksi
Ne ovat oikeastaan ihan hyviä hidastamaan vauhtia, kun ohikulkeva tie menee aivan pihapiirissä kiinni. Pitäisiköhän alkaa tekemään lisäksi töyssyjä hidasteiksi
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 2971
- Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: Soratien suolaaminen
Itselläni ei painavaa lanaa ja veturia ole, mutta eipä ole pitkiä lanauspätkiäkään. Olen juuri tuolla tyylillä useampaan kertaan ajamalla saanut monttuja pois ja kallistuksia parannettua. Ei tuo tietty sovi urakkamiehille, mutya kun tuo on enempi harrastusta, niin homma toimii noinkin.Joordis kirjoitti: ↑Ti Kesä 15, 2021 3:44 pmKyllähän nuo montut pois saa tuollaisella pintaraapaisulla pikkuhiljaa, mutta vaatii viikottaisen lanauksen. Joillakin tiekunnilla semmoinen varmasti käytössä ja lanausta harjoitetaan enemmän kuin kerran kesässä...1sf kirjoitti: ↑Ti Kesä 15, 2021 2:24 pm Juuri ajoin monttuista kunnan tietä lanaavan auton perässä, alusterä vaan täyttää montut hiekalla, ensimmäisen kerran ku ajoi päältä siinä on melkei yhtä syvä monttu, 5cm tai enemmän. Ensimmäiset monttujen kiertelyt tein tielle, auton perässä.
Kyllähän jokainen tietää miten tien montut pitää peittää niin ei tule ainakaan samaan paikkaan.
-
- Viestit: 2971
- Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: Soratien suolaaminen
Täällä päin yhdellä pihoken läpi kulkevalla tiellä ovat kaivaneet matalia ja kapeita ojia poikki tien, hyvin hiljentävät vauhtia.
-
- Viestit: 3674
- Liittynyt: Pe Tammi 29, 2010 8:10 am
- Paikkakunta: Nousiainen
- Viesti:
Re: Soratien suolaaminen
No ei mun mun elinaikanani kuormia lapiolla enää tehty, vaiks isävainaa siitä alottikin.Talumees kirjoitti: ↑To Kesä 10, 2021 7:00 pmSilloin taisi myös tien pinta olla hiekkaa kun lapio kuormaus oli käytössä eikä seuloja murskoista puhumattakaan ollut käytössä.Punaparta kirjoitti: ↑To Kesä 10, 2021 6:30 pm Savea annosteltiin sideaineeksi ja tällä vältyttiin senaikasella liikennemäärällä kesäaikasilta kertauskunnostuksilta.
Ja kun keväinen kelirikko oli sillon lähtöoletus, niin routaheittojen tasaannuttua kaikki soratiet piti kumminkin kunnostaa.
Tietyömerkin alla oli lisäkilpi "savenlevitys".
Seulat ja murskat on ollu käytössä kauemmin.
Enkä tiedä, et maantielle olis missään sotien jälkeen hiekkaa ajettu muuten kun talvisin jäälle.
Mut seiskytluvun alussa vissiin hiljalleen hävis nuo savenlevitys-lisäkilvet
Ko tyhjäst alotta, ja pysy omillas, ni ei tul kukkan persuksil potkima...
-
- Viestit: 2971
- Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: Soratien suolaaminen
Tämä on muuten todella mielenkiintoinen kuvasivusto vanhasta TVH:n toiminnasta. Aika paljon ilmeisesti ohjeeksi otettuja kuvia. Tiekarhu on näyttänyt olevan perustyökalu sorateille ennen. Alkupäässä paljon kuvia tien saveamisesta.
https://vaalanmaa.kuvat.fi/kuvat/VANHAT ... nossapitoa/
https://vaalanmaa.kuvat.fi/kuvat/VANHAT ... nossapitoa/
-
- Viestit: 1695
- Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 9:09 am
- Paikkakunta: KVS
- Viesti:
Re: Soratien suolaaminen
Vesihän sen teräväreunaisen kuopan tekee. Routa sitten isompia heittoja. Anoppilankin kylätiellä ollu kuopat samoissa paikoissa sen yli 20 vuotta mitä siellä vieraillut. Tien muoto paikoin epäonnistunut, vesi jää seisomaan tielle ja autoilijat ajaa jääräpäisesti samaa uraa lätäköiden yli jolloin lanattu täyte roiskuu veden mukana pois, kuoppa syntyy ja syvenee kerta kerralla renkaan kulkiessa yli. Kohdat joissa tien muoto pakottaa veden valumaan ojaan ei kuoppia pääse syntymään oikein milloinkaan. Kovin ois pienestä kiinni parantaa tien laatua roimasti kun ajettais pikkaisen mursketäytettä kuoppakohtiin ja muotoiltaisiin tie niin ettei vesi enää jää tielle
Ei vaan ole nykyisin aikaa jäädä nysväämään vaan ajetaan ennemmin alusterällä hipsien koko tie ja kirjataan dokumenttiin että "tie lanattu"
Valtra N141A-07
Valtra 6300 -02
Ursus 385-4 -80
Leyland 270 -75
Valtra 6300 -02
Ursus 385-4 -80
Leyland 270 -75
-
- Viestit: 1511
- Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
- Paikkakunta: Mustasaari
- Viesti:
Re: Soratien suolaaminen
Tämä on tosiaan enemmän sääntö kuin poikkeus... mikähän siinä on, että niissä urissa on pakko ajaa - oli sitten kyse minkälaisesta tiestä tahansa. Omalla soratiellä tulee ajettua reunoja myöten siten, että oikea puolen renkaat kulkee heinikon päällä..
Optinen harha tapahtuu myös ojien kunnostamisen yhteydessä... tie näyttää tosi kapealta kun pientareiden heinät poissa, vaikka itse tie, jossa ajetaan, pysyy yhtä leveänä..
-
- Viestit: 1545
- Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
- Paikkakunta: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Soratien suolaaminen
https://youtu.be/Z3r2nunl52Ynuc-64 kirjoitti: ↑Ke Kesä 16, 2021 9:34 am Tämä on muuten todella mielenkiintoinen kuvasivusto vanhasta TVH:n toiminnasta. Aika paljon ilmeisesti ohjeeksi otettuja kuvia. Tiekarhu on näyttänyt olevan perustyökalu sorateille ennen. Alkupäässä paljon kuvia tien saveamisesta.
https://vaalanmaa.kuvat.fi/kuvat/VANHAT ... nossapitoa/
Tuosta taustamusiikit kuvien katselun ratoks.
-
- Viestit: 8703
- Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
- Paikkakunta: Cat shaisse Hill
- Viesti:
Re: Soratien suolaaminen
Vesi ja liikenne. Kun tiessä on tasanen kohta, johon jää hiemankin vettä, yliajava rengas roiskauttaa veden ja sen mukana tien pinta-ainesta. Aikansa, kun tätä jatkuu, on yhä kasvava kuoppa siinä.sja kirjoitti: ↑Ke Kesä 16, 2021 10:07 amVesihän sen teräväreunaisen kuopan tekee. Routa sitten isompia heittoja. Anoppilankin kylätiellä ollu kuopat samoissa paikoissa sen yli 20 vuotta mitä siellä vieraillut. Tien muoto paikoin epäonnistunut, vesi jää seisomaan tielle ja autoilijat ajaa jääräpäisesti samaa uraa lätäköiden yli jolloin lanattu täyte roiskuu veden mukana pois, kuoppa syntyy ja syvenee kerta kerralla renkaan kulkiessa yli. Kohdat joissa tien muoto pakottaa veden valumaan ojaan ei kuoppia pääse syntymään oikein milloinkaan. Kovin ois pienestä kiinni parantaa tien laatua roimasti kun ajettais pikkaisen mursketäytettä kuoppakohtiin ja muotoiltaisiin tie niin ettei vesi enää jää tielle
Ei vaan ole nykyisin aikaa jäädä nysväämään vaan ajetaan ennemmin alusterällä hipsien koko tie ja kirjataan dokumenttiin että "tie lanattu"
Korostettakoon: KAADOT!
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
-
- Viestit: 648
- Liittynyt: To Tammi 10, 2008 7:12 pm
- Paikkakunta: Hollola
- Viesti:
Re: Soratien suolaaminen
Lainaan härskisti aihetta, eli;
Perinteinen savipohjainen vanha soratie kyseessä, jossa suurin osa ihan hyväkuntoista "torpparin asfalttia".
Yks tunnelipätkä kuitenkin osuu reitille ja sen päädyt tuntuu olevan ikiaikainen ongelma. Tie tekee tunneliin pienen laskun ja mäen alku tunnelista on aina ihan järkyttävillä kuopilla. Ojitusta siihen paha tehdä kunnolliseksi halvalla ja kysymys oliskin, että auttaako mitään ajattaa siihen karkeampaa mursketta, joka ei painuisi saven sekaan kahdessa viikossa? Kokemuksia tämmösestä olisin vailla.
Perinteinen savipohjainen vanha soratie kyseessä, jossa suurin osa ihan hyväkuntoista "torpparin asfalttia".
Yks tunnelipätkä kuitenkin osuu reitille ja sen päädyt tuntuu olevan ikiaikainen ongelma. Tie tekee tunneliin pienen laskun ja mäen alku tunnelista on aina ihan järkyttävillä kuopilla. Ojitusta siihen paha tehdä kunnolliseksi halvalla ja kysymys oliskin, että auttaako mitään ajattaa siihen karkeampaa mursketta, joka ei painuisi saven sekaan kahdessa viikossa? Kokemuksia tämmösestä olisin vailla.
Ei tiedolla, ei taidolla, vaan tuurilla!
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Paalari ja 39 vierailijaa