Kierteen nousu

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

asfalttiviljelijä
Viestit: 4398
Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Kierteen nousu

Viesti Kirjoittaja asfalttiviljelijä »

Kuinka kierteen nousun maallikko voi laskea ilman kierrekampaa?
Minulla oli 12 mm pyörän pultti, laskin kierteitä 10 kpl 15mm matkalla, päättelin että nousu olisi 1,5mm.
Meni varaosamyymälän tiskille pyytämään moista pulttia, mallin kanssa, arvellen nousun olevan 1,5mm. Myyjä tulee tiuhempikierteisen kanssa, sanoin että tuo on tiuhempi, johon myyjä että "sinähän pyysit 1,5 mm". No ei siinä sen kummempaa myyjä meni ja toi vielä tiuhempikierteistä.
Naapurikaupassa oli pultteja kuplapakkauksessa jotka näytti samanlaisilta, paketissa nousu 1,5mm.
7710Alert
Viestit: 495
Liittynyt: Ke Kesä 04, 2014 5:08 pm
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Re: Kierteen nousu

Viesti Kirjoittaja 7710Alert »

No voi verrata tiedossa olevalla normaali noususella tavallisella pultilla. Laittaa vierekkäin jne.

M10 on se 1.5mm nousu että sihen vertaa.
M8 = 1.25mm.
M6 = 1mm.
M12 on 1.75mm, mutta sitä ei tainnut tarvia kuin M12
5600 2wd ~77, 7710 4wd ~83
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Kierteen nousu

Viesti Kirjoittaja 8400 »

No tuollalaillahan sen voi laskea. Tietysti tulos on tarkempi mitä pidemmältä matkalta mittaa. M12x1,5 on pyöränpultin kierre, pikkusen tiuhempi mitä tavallisen pultin kierre muttei mikään hienokierre kuitenkaan.
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Kierteen nousu

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Millikierteistä löytyy 3kpl eri nousuja jotka yleisesti käytössä.

Esimerkkinä M12:
Karkea 1,75mm
Keski 1,5mm
Hieno 1,25mm

Japanilaisissa koneissa ja ajoneuvoissa on paljon tuota keskimmäistä. Eurooppalaisissa taas karkeaa ja hienoa.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Urbo
Viestit: 119
Liittynyt: To Joulu 24, 2015 2:26 pm
Viesti:

Re: Kierteen nousu

Viesti Kirjoittaja Urbo »

Juho M-P kirjoitti: Ke Kesä 09, 2021 10:16 am Millikierteistä löytyy 3kpl eri nousuja jotka yleisesti käytössä.

Esimerkkinä M12:
Karkea 1,75mm
Keski 1,5mm
Hieno 1,25mm

Japanilaisissa koneissa ja ajoneuvoissa on paljon tuota keskimmäistä. Eurooppalaisissa taas karkeaa ja hienoa.
Paremminkin niin että eka on normaali vakiokierre ja nuo loput tiheämmät ovat hienoja.
Ford 5000 -74
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Kierteen nousu

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

No saa sen niinkin sanoa...
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
vaniljacreme
Viestit: 4712
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: Kierteen nousu

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

eikös se oo aikalailla milliä kohden montako kierrosta on. eli siis 1.25 on harvempi kuin 1.5.
asfalttiviljelijä
Viestit: 4398
Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kierteen nousu

Viesti Kirjoittaja asfalttiviljelijä »

vaniljacreme kirjoitti: Ke Kesä 09, 2021 9:55 pm eikös se oo aikalailla milliä kohden montako kierrosta on. eli siis 1.25 on harvempi kuin 1.5.
Jotenkin kukkuu mielessä että tuumaisen kierteen nousu on, montako kierrettä tuumalla ja millisissä kieteen väli.
Pitäis löytää ullakon kätköistä Torkkolan koneenkorjausopas, vaikka qoogle on lähempänä asian tarkistamiseksi.
Jäärä
Viestit: 3760
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Kierteen nousu

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

Urbo kirjoitti: Ke Kesä 09, 2021 4:06 pm Paremminkin niin että eka on normaali vakiokierre ja nuo loput tiheämmät ovat hienoja.
Ne tiheämmät ovat taajakierteitä. Piti aivan asia kerrata.
Kyllä se siitä.
Jäärä
Viestit: 3760
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Kierteen nousu

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

asfalttiviljelijä kirjoitti: Ke Kesä 09, 2021 10:12 pm Jotenkin kukkuu mielessä että tuumaisen kierteen nousu on, montako kierrettä tuumalla ja millisissä kieteen väli.
Pitäis löytää ullakon kätköistä Torkkolan koneenkorjausopas, vaikka qoogle on lähempänä asian tarkistamiseksi.
Jostakin syystä tuumiin luottavat laskevat kierteiden lukumäärän tuumaa kohti, millisissä taas kerrotaan kierteen nousu kierrosta kohti. Lisäksi kierteen harjakulmakin on eri kierteissä erilainen.

Muistelen vielä, että tanskalainen dieselmoottorivalmistaja Burmester & Wein oli viimeisiä mohikaaneja, joka käytti omaa, firmakohtaista kierrejärjestelmää. Olisiko se ollut peräti 1950-luvulla?
Kyllä se siitä.
Urbo
Viestit: 119
Liittynyt: To Joulu 24, 2015 2:26 pm
Viesti:

Re: Kierteen nousu

Viesti Kirjoittaja Urbo »

Jäärä kirjoitti: Ke Kesä 09, 2021 10:28 pm
Urbo kirjoitti: Ke Kesä 09, 2021 4:06 pm Paremminkin niin että eka on normaali vakiokierre ja nuo loput tiheämmät ovat hienoja.
Ne tiheämmät ovat taajakierteitä. Piti aivan asia kerrata.
Hyvä kun tarkensit!
Ford 5000 -74
Urbo
Viestit: 119
Liittynyt: To Joulu 24, 2015 2:26 pm
Viesti:

Re: Kierteen nousu

Viesti Kirjoittaja Urbo »

Jäärä kirjoitti: Ke Kesä 09, 2021 10:52 pmLisäksi kierteen harjakulmakin on eri kierteissä erilainen.
Onneksi kuitenkin metriset, niin vakio- kuin taajakierteetkin, sekä tuumaiset UNF ja UNC kierteet ovat samalla 60 asteen harjakulmalla...
Ford 5000 -74
tane II
Viestit: 5294
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Kierteen nousu

Viesti Kirjoittaja tane II »

Jäärä kirjoitti: Ke Kesä 09, 2021 10:28 pm
Urbo kirjoitti: Ke Kesä 09, 2021 4:06 pm Paremminkin niin että eka on normaali vakiokierre ja nuo loput tiheämmät ovat hienoja.
Ne tiheämmät ovat taajakierteitä. Piti aivan asia kerrata.
Tiedä sitten kumpi on oikea, standardit ja niiden suomennokset ovat vuosien varrella muuttuneet, mutta Google haulla (tarkka haku, haettavat sanat lainausmerkeissä) "metrinen hienokierre" löytyy yli kaksikymmentä kertaa useammin kuin "metrinen taajakierre".
Viimeksi muokannut tane II, Ke Kesä 09, 2021 11:17 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Varvikello
Viestit: 1821
Liittynyt: Su Loka 26, 2014 2:35 pm
Viesti:

Re: Kierteen nousu

Viesti Kirjoittaja Varvikello »

Yks tuttu auto-inssi kertoi että pultissa pitää venymää. Mä en oikein iskonut siihen, kuinka paljon voi kiristää. Mittalaite on olemassa, momenttiavain. Tää mun tuttu, nainen ja autoteknikko, väänsi omilla voimillaan 10 mm lenkkiavaimen poikki.
Jäärä
Viestit: 3760
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Kierteen nousu

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

tane II kirjoitti: Ke Kesä 09, 2021 11:09 pm Tiedä sitten kumpi on oikea, standardit ja niiden suomennokset ovat vuosien varrella muuttuneet, mutta Google haulla (tarkka haku, haettavat sanat lainausmerkeissä) "metrinen hienokierre" löytyy yli kaksikymmentä kertaa useammin kuin "metrinen taajakierre".
Ainakin teknisten yliopistojen opetuksessa näytetään puhuttavan taajakierteestä. Standardit taas ovat maksumuurin takana, joten en viitsinyt tarkistaa.
Kyllä se siitä.
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Kierteen nousu

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Ja näin masinistit saa taas selvän asian väänneltyä siansaksaksi. Hienoa. :lol:
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Jäärä
Viestit: 3760
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Kierteen nousu

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

Juho M-P kirjoitti: To Kesä 10, 2021 10:01 am Ja näin masinistit saa taas selvän asian väänneltyä siansaksaksi. Hienoa. :lol:
Tekniikassakin olisi hyvä tuntea eri asioista käytettävät oikeat termit ja merkintäkäytännöt, vieläpä mielellään nykyisen nettikaupan aikana useammalla kielellä. Niillä asiointi onnistuu yleensä varmemmin kuin sekalaisella konepajaslangilla, jonka merkitys saattaa vaihdella eri paikoissa.

Metrinen hieno- eli taajakierrekin vaati aina kierteen nousun merkintäänsä, esim. M10 x 1,25. Muuten voi saada ruuvin, joka ei sovi olemassa olevaan kierrereikään. Eikä nousun ilmoittaminen pilaa kyllä vakiokierrettäkään.
Kyllä se siitä.
super
Viestit: 382
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 1:42 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Kierteen nousu

Viesti Kirjoittaja super »

Kyll ite tulee käytettyä hienokierrettä sanana näis mutteri väännöissä.
Sitten normaalikierre on se tavallinen ( ei karkea ).

Väännösjuttuja enkunkielestä ?

Std-nimitykset taitaa olla vakiokierre ja taajakierre .

( ei siis sukupuolitauti, STD (engl. sexually transmitted disease) ---wikistä )


ISO Coarse Thread M12 x 1,75 = vakiokierre l. ( normaali / karkea )
ISO Fine Thread M12 x 1 / 1,25 / 1,5 taajakierre l. ( hieno ; myös alle 1 mm nousuja )

Alla jos kiinnostaa hutkia kierteitä ?

https://www.camcut.fi/tuki/kierretauluk ... ationID=17
https://www.camcut.fi/tuki/camcut-mobiilisovellus/

https://www.hydrauliikkapumppu.fi/sivu/ ... nistaminen

https://www.gewinde-normen.de/en/iso-fine-thread-4.html

Vanne kiristää päätä eli mutterin kiristys ei enään onnistu ilman tätä :

https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/ ... sAllowed=y

Lukkomutterin käyttö :

https://toolgrotto.com/lock-nut-jam-nut-loosening/
YoKeL
Jäärä
Viestit: 3760
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Kierteen nousu

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

super kirjoitti: To Kesä 10, 2021 1:21 pm Kyll ite tulee käytettyä hienokierrettä sanana näis mutteri väännöissä.
Sitten normaalikierre on se tavallinen ( ei karkea ).

Väännösjuttuja enkunkielestä ?

Std-nimitykset taitaa olla vakiokierre ja taajakierre .

ISO Coarse Thread M12 x 1,75 = vakiokierre l. ( normaali / karkea )
ISO Fine Thread M12 x 1 / 1,25 / 1,5 taajakierre l. ( hieno ; myös alle 1 mm nousuja )
Kiitoksia, siinä oli hyvää asiaa. Ruuviliitosten, etenkin dynaamisesti rasitettujen, suunnittelu, mitoitus ja asennus ei ole lainkaan niin simppeliä kuin yleensä uskotaan. Tekniikka on yksinkertaista vain niille, jotka eivät asioita ymmärrä tai ymmärtävät ne täysin.
Kyllä se siitä.
Urbo
Viestit: 119
Liittynyt: To Joulu 24, 2015 2:26 pm
Viesti:

Re: Kierteen nousu

Viesti Kirjoittaja Urbo »

Jäärä kirjoitti: To Kesä 10, 2021 12:32 pm Eikä nousun ilmoittaminen pilaa kyllä vakiokierrettäkään.
Ei pilaa, mutta vakionousuisesta se nousu jätetään merkitsemättä, juurikin merkkinä nousun olevan vakio...
Ford 5000 -74
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], LasseE, Paalari, SPS1975 ja 55 vierailijaa