Vetyautot tulevat
- valaut
- Viestit: 2777
- Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
- Viesti:
Vetyautot tulevat
"Peugeot aloittaa sarjavalmisteisen e-Expert Hydrogen -pakettiauton valmistamisen. Ensimmäiset asiakkaat saavat vedyllä kulkevan tonniluokan pakettiauton käyttöönsä tämän vuoden lopulla.
Autot valmistetaan Ranskassa Valenciennes’n tehtailla. Sieltä ne siirtyvät Saksan Rüsselsheimissa sijaitsevaan Stellantisin vetyteknologiaan erikoistuneeseen yksikköön. Myös myynti alkaa Ranskasta ja Saksasta.
Autossa on polttokenno, joka tuottaa ajoon tarvittavan sähkön vedystä. 400 kilometrin toimintamatkaa varten vetyä saa tankattua riittävästi kolmessa minuutissa. Huhtikuussa Stellantis kertoi, että Saksassa vedyn tankkausasemia on 90 ja Ranskassa 25. Suomessa ei ole vetytankkausasemaa." - Kauppalehti
Laitetaan omaan ketjuun, kun ei liity enää sähköautoihin. Parin minuutin Googletuksella ei selvinnyt, että missä muodossa vety tankataan.
Autot valmistetaan Ranskassa Valenciennes’n tehtailla. Sieltä ne siirtyvät Saksan Rüsselsheimissa sijaitsevaan Stellantisin vetyteknologiaan erikoistuneeseen yksikköön. Myös myynti alkaa Ranskasta ja Saksasta.
Autossa on polttokenno, joka tuottaa ajoon tarvittavan sähkön vedystä. 400 kilometrin toimintamatkaa varten vetyä saa tankattua riittävästi kolmessa minuutissa. Huhtikuussa Stellantis kertoi, että Saksassa vedyn tankkausasemia on 90 ja Ranskassa 25. Suomessa ei ole vetytankkausasemaa." - Kauppalehti
Laitetaan omaan ketjuun, kun ei liity enää sähköautoihin. Parin minuutin Googletuksella ei selvinnyt, että missä muodossa vety tankataan.
-
- Viestit: 5516
- Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
- Paikkakunta: Länsi-Suomi
- Viesti:
Re: Vetyautot tulevat
Daimler ja Shell investoivat yhdessä vetykäytävään
https://autotoday.fi/daimler-ja-shell-i ... kaytavaan/
https://autotoday.fi/daimler-ja-shell-i ... kaytavaan/
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
-
- Viestit: 12929
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Vetyautot tulevat
Jos puhutaan vetykäyttöisestä polttomoottoriautosta, olisi eri juttu. Auto, minkä veto tapahtuu säähkömoottoreilla, on sähköauto.Laitetaan omaan ketjuun, kun ei liity enää sähköautoihin.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 5516
- Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
- Paikkakunta: Länsi-Suomi
- Viesti:
Re: Vetyautot tulevat
Kai se riippuu siitä millä se voima tuotetaan mikä niitä sähkömoottoreita pyörittää.Superdextaaja kirjoitti: ↑Pe Kesä 04, 2021 10:50 amJos puhutaan vetykäyttöisestä polttomoottoriautosta, olisi eri juttu. Auto, minkä veto tapahtuu säähkömoottoreilla, on sähköauto.Laitetaan omaan ketjuun, kun ei liity enää sähköautoihin.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
-
- Viestit: 3760
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
- Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
- Viesti:
Re: Vetyautot tulevat
Se nyt on taas tulkintakysymys. Polttokennoilla varustettu vetyauto on sähköauto, jossa sähkö tuotetaan konvertoimalla kemiallisesti vetyä hapen kanssa vedeksi, jolloin syntyy sähköä ja lämpöä. Samankaltainen kemiallinen konversio tapahtuu sähköautojen akussa, jossa akun latauksen yhteydessä syntynyt kemiallinen yhdiste muuttuu toiseksi ja samalla syntyy sähköä ja lämpöä.korjailija kirjoitti: ↑Pe Kesä 04, 2021 11:29 amKai se riippuu siitä millä se voima tuotetaan mikä niitä sähkömoottoreita pyörittää.Superdextaaja kirjoitti: ↑Pe Kesä 04, 2021 10:50 amJos puhutaan vetykäyttöisestä polttomoottoriautosta, olisi eri juttu. Auto, minkä veto tapahtuu säähkömoottoreilla, on sähköauto.Laitetaan omaan ketjuun, kun ei liity enää sähköautoihin.
Ero näillä kahdella on se, että vedyn regeneronti tapahtuu yleensä auton ulkopuolella, akun taas sen ollessa autossa paikoillaan. Energiansäilöntämenetelmiä ovat kumpikin.
Kyllä se siitä.
- valaut
- Viestit: 2777
- Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
- Viesti:
Re: Vetyautot tulevat
Koitin jotain tietoa etsiä aiheesta. 700 bar järjestelmää ilmeisesti käytetään. Teknistä tietoa asiasta en suomeksi löytänyt juuri mitään.
Toisessa ketjussa oli puhetta Peugeot e-Expert:n 4,4 kg vetytankeista, niin ei tuo paketti fyysisesti ole kovin pieni, vaikka 4,4 kg kuulostaa pieneltä määrältä. 5 kg vetyä 700 bar vie n. 200 l tilavuuden. Tuolla pääsisi 480 km (300 mailia) (tämä nyt tietysti riippuu monesta asiasta. Lähde: https://www.energy.gov/sites/prod/files ... -sheet.pdf ).
Saksalaisilta valmistajilta löysin H2 700 bar tankkausjärjestelmän. Minulle ei ole vielä selvinnyt, että onko tämä Euroopassa yleisesti käytössä oleva järjestelmä, vai onko kirjavaa, kuten sähköautojen lataus. Mitähän uusi Peugeot e-Expert käyttää ja mitä käyttää Woikoski (tai pikemminkin käytti)?
Woikoskella oli kolme tankkausasemaa: Voikoskella, Vuosaaressa ja Göteborg:ssa. Vuosaaren asema on myyty ja kaksi muuta on tällä hetkellä käyttämättöminä. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/maa ... sa/7677944
Varmaan aluksi tulee ajettua varoivasesti, kun mukana on 200 l säiliö 700 bar vetyä.
Toisessa ketjussa oli puhetta Peugeot e-Expert:n 4,4 kg vetytankeista, niin ei tuo paketti fyysisesti ole kovin pieni, vaikka 4,4 kg kuulostaa pieneltä määrältä. 5 kg vetyä 700 bar vie n. 200 l tilavuuden. Tuolla pääsisi 480 km (300 mailia) (tämä nyt tietysti riippuu monesta asiasta. Lähde: https://www.energy.gov/sites/prod/files ... -sheet.pdf ).
Saksalaisilta valmistajilta löysin H2 700 bar tankkausjärjestelmän. Minulle ei ole vielä selvinnyt, että onko tämä Euroopassa yleisesti käytössä oleva järjestelmä, vai onko kirjavaa, kuten sähköautojen lataus. Mitähän uusi Peugeot e-Expert käyttää ja mitä käyttää Woikoski (tai pikemminkin käytti)?
Woikoskella oli kolme tankkausasemaa: Voikoskella, Vuosaaressa ja Göteborg:ssa. Vuosaaren asema on myyty ja kaksi muuta on tällä hetkellä käyttämättöminä. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/maa ... sa/7677944
Varmaan aluksi tulee ajettua varoivasesti, kun mukana on 200 l säiliö 700 bar vetyä.
-
- Viestit: 3569
- Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
- Viesti:
Re: Vetyautot tulevat
Jossain täällä (?) vilahti mielestäni kuva jossa puhuttiin vetyauton tankkaamisesta ja nyt kuulostaa jännältä, että sillä kuvassa esiintyvällä muovikahvalla liipaisimineen siirretään auton muoviseen tankkiyhteeseen 700bar paineella tavaraa Olikohan vain sattunut väärä kuva näkyviin?
- valaut
- Viestit: 2777
- Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
- Viesti:
Re: Vetyautot tulevat
https://www.is.fi/autot/art-2000001036471.html
Linkissä tankataan vetyautoa 2015 (Suomen ainoaa) Vuosaaressa. Tuossa muuten sanotaan, että auton tankin tilavuus on 144 l ja vetyä menee 5,7 kg. Edellisessä viestissäni oli 200 l ja 5 kg. Uskon Woikosken kaveria tässä tapauksessa.
Linkissä tankataan vetyautoa 2015 (Suomen ainoaa) Vuosaaressa. Tuossa muuten sanotaan, että auton tankin tilavuus on 144 l ja vetyä menee 5,7 kg. Edellisessä viestissäni oli 200 l ja 5 kg. Uskon Woikosken kaveria tässä tapauksessa.
-
- Viestit: 3760
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
- Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
- Viesti:
Re: Vetyautot tulevat
Mitä oli sanottu korkeapaineisen vedyn itsesyttyvyydestä, niin en ainakaan itse suostuisi käyttämään kovin heppoisia tankkausvärkkejä.korsteeni kirjoitti: ↑Pe Kesä 04, 2021 1:56 pm Jossain täällä (?) vilahti mielestäni kuva jossa puhuttiin vetyauton tankkaamisesta ja nyt kuulostaa jännältä, että sillä kuvassa esiintyvällä muovikahvalla liipaisimineen siirretään auton muoviseen tankkiyhteeseen 700bar paineella tavaraa Olikohan vain sattunut väärä kuva näkyviin?
Kyllä se siitä.
-
- Viestit: 1157
- Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 9:05 am
- Viesti:
Re: Vetyautot tulevat
Videon vehkeen kyljessä luki muuten 35Mpa eli tuo kahva lienee 350bar tankkauslaite.valaut kirjoitti: ↑Pe Kesä 04, 2021 2:01 pm https://www.is.fi/autot/art-2000001036471.html
Linkissä tankataan vetyautoa 2015 (Suomen ainoaa) Vuosaaressa. Tuossa muuten sanotaan, että auton tankin tilavuus on 144 l ja vetyä menee 5,7 kg. Edellisessä viestissäni oli 200 l ja 5 kg. Uskon Woikosken kaveria tässä tapauksessa.
- valaut
- Viestit: 2777
- Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
- Viesti:
Re: Vetyautot tulevat
Mietin samaa, mutta se kaveri kuitenkin puhui 700 bar tankkauksesta.Mököttäjä kirjoitti: ↑Pe Kesä 04, 2021 2:34 pmVideon vehkeen kyljessä luki muuten 35Mpa eli tuo kahva lienee 350bar tankkauslaite.valaut kirjoitti: ↑Pe Kesä 04, 2021 2:01 pm https://www.is.fi/autot/art-2000001036471.html
Linkissä tankataan vetyautoa 2015 (Suomen ainoaa) Vuosaaressa. Tuossa muuten sanotaan, että auton tankin tilavuus on 144 l ja vetyä menee 5,7 kg. Edellisessä viestissäni oli 200 l ja 5 kg. Uskon Woikosken kaveria tässä tapauksessa.
-
- Viestit: 2078
- Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
- Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
- Viesti:
Re: Vetyautot tulevat
Vetyautoja.. tuolla on myös kartta Norjan tankkauspisteistä: https://www.hydrogen.no/kjoretoy/hydrogenbiler/ Kartan mukaan toiminnassa olisi kaksi (2) tankkauspistettä koko maassa ja toisen yhteydessä puhutaan 350 barista ja linja-autoista.
- valaut
- Viestit: 2777
- Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
- Viesti:
Re: Vetyautot tulevat
Ajattelin, että jos joku jakaa kokemuksiaan sähköautosta, akullisista siis, tai etsii tietoa niistä, niin vety ym. asiat vain sotkevat keskustelua ja alkuperäinen asia jää helposti taka-alalle. Täyssähköautot ovat Suomessa todellisuutta, mutta Suomen ainoa vetyauto taitaa olla nykyisin automuseossa, niin tulevaisuuden visiota voi siirtää hiukan tähän ketjuun.Superdextaaja kirjoitti: ↑Pe Kesä 04, 2021 10:50 amJos puhutaan vetykäyttöisestä polttomoottoriautosta, olisi eri juttu. Auto, minkä veto tapahtuu säähkömoottoreilla, on sähköauto.Laitetaan omaan ketjuun, kun ei liity enää sähköautoihin.
Viimeksi muokannut valaut, Pe Kesä 04, 2021 6:02 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- valaut
- Viestit: 2777
- Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
- Viesti:
Re: Vetyautot tulevat
Saksassa on helmikuussa 2021 avautunut 90. H2 vetytankkausasema.
https://fuelcellsworks.com/news/germany ... ion-opens/
Tuossa sanotaan jotenkin (olen huono kielissä), että: "Vetyautojen toimintasäde on 500 - 700 km ja tankkaus kestää kolmesta viiteen minuuttiin.". "Kaikilla asemilla pystyy tankkaamaan henkilö- ja pakettiautoja 700 bar tarvittavat (?) 5 kg jopa 8 kg asti.". Tai jotain... Lukekaa itse.
...
Tuli vastaan, että yleisemmin asemalla vety säilytetään 45 tai 200 bar painesäiliössä. Varastointi nesteytyttynä on myös mahdollisia. Kompressorilla tehdään 350 tai 700 bar ja täytetään autoon. 350 bar on ilmeisesti raskaammassa kalustossa käytössä. Täyttöliittimessä on myös väyläliitäntä autoon ja asema pysäyttää tankkauksen, jos auton diagnostiikka sanoo jonkin olevan vialla.
https://h2.live/en
Edit: Mitään "agendaa" minulla ei ole vetyauton suhteen, kuten ole ei perinteisenkään sähköautoon. Kiinnostaa vain tekniikkana. Rahaa minulla ei ole hankkia kumpaakaan edellämainituista. Ja paikka, jossa asun, niin tänne ei mahdollisia vetytankkausasemia ole ensimmäisessä aallossa tulossa. Tai edes kolmannessa...
https://fuelcellsworks.com/news/germany ... ion-opens/
Tuossa sanotaan jotenkin (olen huono kielissä), että: "Vetyautojen toimintasäde on 500 - 700 km ja tankkaus kestää kolmesta viiteen minuuttiin.". "Kaikilla asemilla pystyy tankkaamaan henkilö- ja pakettiautoja 700 bar tarvittavat (?) 5 kg jopa 8 kg asti.". Tai jotain... Lukekaa itse.
...
Tuli vastaan, että yleisemmin asemalla vety säilytetään 45 tai 200 bar painesäiliössä. Varastointi nesteytyttynä on myös mahdollisia. Kompressorilla tehdään 350 tai 700 bar ja täytetään autoon. 350 bar on ilmeisesti raskaammassa kalustossa käytössä. Täyttöliittimessä on myös väyläliitäntä autoon ja asema pysäyttää tankkauksen, jos auton diagnostiikka sanoo jonkin olevan vialla.
https://h2.live/en
Edit: Mitään "agendaa" minulla ei ole vetyauton suhteen, kuten ole ei perinteisenkään sähköautoon. Kiinnostaa vain tekniikkana. Rahaa minulla ei ole hankkia kumpaakaan edellämainituista. Ja paikka, jossa asun, niin tänne ei mahdollisia vetytankkausasemia ole ensimmäisessä aallossa tulossa. Tai edes kolmannessa...
-
- Viestit: 3880
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 am
- Viesti:
Re: Vetyautot tulevat
Bemari teki 70-luvun alussa vedyllä käyvän polttomoottoriauton. Taisi olla sen aikaisella tekniikalla hieman oikukas, mutta julkisuutta sai kohtuullisesti.
-
- Viestit: 1297
- Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
- Viesti:
Re: Vetyautot tulevat
Mielestäni autotehtaat ostavat aikaa näillä vetyautojen ulostulolla, koska eivät pysty tarjoamaan sähköautoja kysyntää
vastaavalla määrällä. Eli saadaan autoilijat odottamaan jotakin vielä parempaa ja näin ollen ostamaan vanhaa turvallista
polttomoottorilla olevia autoja.
vastaavalla määrällä. Eli saadaan autoilijat odottamaan jotakin vielä parempaa ja näin ollen ostamaan vanhaa turvallista
polttomoottorilla olevia autoja.
- Aakku
- Viestit: 8253
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Vetyautot tulevat
Näinhän myä tehdään. Jotain parempaa varmaan on tulossa. Ainakin sähköauto tulee kehittymään, koska on vasta lastenkengissä. Olisiko vety sitten pottoainevarastona hyvä jatke sähkölle. Aika näyttää.AV kirjoitti: ↑La Kesä 05, 2021 10:18 am Mielestäni autotehtaat ostavat aikaa näillä vetyautojen ulostulolla, koska eivät pysty tarjoamaan sähköautoja kysyntää
vastaavalla määrällä. Eli saadaan autoilijat odottamaan jotakin vielä parempaa ja näin ollen ostamaan vanhaa turvallista
polttomoottorilla olevia autoja.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 375
- Liittynyt: Su Huhti 04, 2010 11:55 am
- Viesti:
Re: Vetyautot tulevat
Toyotallahan on ollu Mirai henkilömallin vetyauto jo pitkään sarjatuotannossa.
Auton valmistus ei liene ongelma, mutta vety on hankala säilöttävä. Ehkä
kuitenkin voi jatkossa tilanne muuttua jos tuulivoimaloiden sähkön varastointi
lisää vedyn tuotantoa ja näinollen tuotanto/jakeluverkosto syntyisi siinä
sivussa.
Ajokki
Auton valmistus ei liene ongelma, mutta vety on hankala säilöttävä. Ehkä
kuitenkin voi jatkossa tilanne muuttua jos tuulivoimaloiden sähkön varastointi
lisää vedyn tuotantoa ja näinollen tuotanto/jakeluverkosto syntyisi siinä
sivussa.
Ajokki
-
- Viestit: 271
- Liittynyt: Ti Marras 07, 2006 6:37 pm
- Paikkakunta: Etelä lappi
- Viesti:
Re: Vetyautot tulevat
Eikös se hiljattain keksitty imeyttää vety johonkin massaan ja näin saatiin turvallisempi.
-
- Viestit: 5516
- Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
- Paikkakunta: Länsi-Suomi
- Viesti:
Re: Vetyautot tulevat
Boschilla vahva usko polttokennoihin
https://autotoday.fi/boschilla-vahva-us ... kennoihin/
https://autotoday.fi/boschilla-vahva-us ... kennoihin/
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Lurkus ja 39 vierailijaa