Kierretangon todellinen pituus
-
- Viestit: 1309
- Liittynyt: La Marras 06, 2010 4:56 pm
- Viesti:
Kierretangon todellinen pituus
Olis tarvetta 8mm kierretangolle (mielellään 8.8 lujuutta ja sinkitty, ulkokäyttöön menossa).
Tarve olis 3-4 senttiä yli 2 metriä. Jatkomutteri ei sovi, tulee 8mm hahloon.
Netistä kattellu, mutta pituudeks ilmoitetaan 2000 mm, 200 cm tai 2 metriä. Pidempiä versioita en huomannu vilkuillessani.
Onko kukaan koskaan mitannut näitten tankojen todellista pituutta?
Laiska kun oon, en viittis lähtee jonnekin Motonettiiin mitan kanssa hakeen kierretankoo.
Tarve olis 3-4 senttiä yli 2 metriä. Jatkomutteri ei sovi, tulee 8mm hahloon.
Netistä kattellu, mutta pituudeks ilmoitetaan 2000 mm, 200 cm tai 2 metriä. Pidempiä versioita en huomannu vilkuillessani.
Onko kukaan koskaan mitannut näitten tankojen todellista pituutta?
Laiska kun oon, en viittis lähtee jonnekin Motonettiiin mitan kanssa hakeen kierretankoo.
-
- Viestit: 987
- Liittynyt: La Joulu 05, 2009 6:55 pm
- Viesti:
Re: Kierretangon todellinen pituus
Omasta varastosta löytyvät tangot olivat keskimäärin luokkaa 1990 mm tai vähän yli. Vaihtelua eri kokojen ja erien välillä oli noin sentti. En oikein jaksa uskoa että yksikään valmistaja tekisi 3-4 cm ylipitkiä tankoja (= 2 %), valmistajat myyvät kuitenkin kiloja ja kaikki luvatun yli menevä on omasta katteesta pois. Alimitta aina parempi jos kukaan ei tarkista. Saksasta näytti löytyvän A2 tankoa 3 metrisenä, mutta sinkittyä ei äkkiä löytynyt.
-
- Viestit: 1770
- Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm
- Paikkakunta: P-savo
- Viesti:
Re: Kierretangon todellinen pituus
Saahan sen tangon tarvittaessa hitsaamalla jatkettua.
oppia ikä kaikki
-
- Viestit: 7659
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
- Paikkakunta: Pirkkala
- Viesti:
-
- Viestit: 1770
- Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm
- Paikkakunta: P-savo
- Viesti:
-
- Viestit: 1309
- Liittynyt: La Marras 06, 2010 4:56 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 4367
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Kierretangon todellinen pituus
Jatkomutterit on keksitty. Eikä se hitsaaminen hankalaa ole.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 1328
- Liittynyt: La Elo 24, 2013 7:30 pm
- Viesti:
Re: Kierretangon todellinen pituus
Tuossa, mutta vain 4.6 lujuutta.
https://www.kramp.com/shop-fi/fi/vp/din ... b4-4064730
Ruostumattomanakin löytyy.
https://www.kramp.com/shop-fi/fi/vp/din ... b4-4064730
https://www.kramp.com/shop-fi/fi/vp/din ... b4-4064730
Ruostumattomanakin löytyy.
https://www.kramp.com/shop-fi/fi/vp/din ... b4-4064730
-
- Viestit: 1770
- Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm
- Paikkakunta: P-savo
- Viesti:
-
- Viestit: 5778
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Kierretangon todellinen pituus
Kätevä työkalu tähän syntyy kahdesta jatkomutterista ja latikasta.
Kun ne on ollut aina yksittäiskappaleita niin olen katkaissut sen yhdistävän latan.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 3767
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
- Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
- Viesti:
Re: Kierretangon todellinen pituus
Itselläni ei ole ollut tarvetta kierretangon jatkohitseihin, mutta samankaltaisia ajatuksia mietin aikani kuluksi:TunturiPappa kirjoitti: ↑Pe Touko 14, 2021 11:05 pm Kätevä työkalu tähän syntyy kahdesta jatkomutterista ja latikasta.
Kun ne on ollut aina yksittäiskappaleita niin olen katkaissut sen yhdistävän latan.
Apuna voisi käyttää jatkomutteria tai muuta pitkää kierrereiällistä osaa, jonka keskelle on porattu toisiinsa nähden kohtisuorat läpireiät. Reikien läpi tankojen viistetyt päät voi sitten hitsata neljästä kohtaa kevyeen heftiin. Sitten mutteri kierretään pois ja jatkos hitsataan kiinni. Luulisin, että varovasti hitsattuna tankojen kierteen saa säilymään hitsin alueella jatkuvana.
Kyllä se siitä.
-
- Viestit: 5778
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Kierretangon todellinen pituus
Jatkomutterit ehjälle tangolle ja väliä kymmenen senttiä. Heftaa latikan kylkeen niin ovat oikeassa vaiheessa keskenään.Jäärä kirjoitti: ↑Pe Touko 14, 2021 11:25 pmItselläni ei ole ollut tarvetta kierretangon jatkohitseihin, mutta samankaltaisia ajatuksia mietin aikani kuluksi:TunturiPappa kirjoitti: ↑Pe Touko 14, 2021 11:05 pm Kätevä työkalu tähän syntyy kahdesta jatkomutterista ja latikasta.
Kun ne on ollut aina yksittäiskappaleita niin olen katkaissut sen yhdistävän latan.
Apuna voisi käyttää jatkomutteria tai muuta pitkää kierrereiällistä osaa, jonka keskelle on porattu toisiinsa nähden kohtisuorat läpireiät. Reikien läpi tankojen viistetyt päät voi sitten hitsata neljästä kohtaa kevyeen heftiin. Sitten mutteri kierretään pois ja jatkos hitsataan kiinni. Luulisin, että varovasti hitsattuna tankojen kierteen saa säilymään hitsin alueella jatkuvana.
Tällä työkalulla tehdään sovitus. Päät sorvissa kartioksi, hiukan jättäen keskelle suoraa. Tangot läpi jatkomuttereista ja keskelle kunnon kekäle. Mirkelillä juuri aiku jos ei vielä sulanut koko kökkö. Hitsataan täyteen ja sitten katkaistaan latta joka yhdistää jatkot. Jatkot voi nyt kierittää pois. Oikaisu hitsiä vasartamalla tarvittaessa. Sorvissa voi ajaa tasan mutta pikkumirkelilläkin saa ihan riittävän. Sitten kierrepakalla hitsistä yli. Kannattaa olla sellainen kiristettävä niin ei lastua koko matkaa.
Isommissa kierteissä on tullut jätettyä koko jenka tekemättä, jos se ei ole välttämätön.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 1309
- Liittynyt: La Marras 06, 2010 4:56 pm
- Viesti:
Re: Kierretangon todellinen pituus
Tåytyy se tangon pätkä sitten vaan hitsata.
Vähän turhauttavaa kuitenkin muutaman sentin vuoksi.
Kiitti vinkeistä.
Vähän turhauttavaa kuitenkin muutaman sentin vuoksi.
Kiitti vinkeistä.
-
- Viestit: 519
- Liittynyt: Ma Joulu 14, 2015 9:47 pm
- Paikkakunta: Kanta-häme
- Viesti:
Re: Kierretangon todellinen pituus
Ja jos se tulee hahloon eikä reikään niin siihenhän voi kylkeen laittaa vielä vahvistukseksi vaikka 10cm pätkän sitä tankoo (jos ei tarvitse mahtua pyörimään).
-
- Viestit: 15638
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Re: Kierretangon todellinen pituus
http://www.erikoisruuvi.fieepi kirjoitti: ↑Pe Touko 14, 2021 8:32 pm Olis tarvetta 8mm kierretangolle (mielellään 8.8 lujuutta ja sinkitty, ulkokäyttöön menossa).
Tarve olis 3-4 senttiä yli 2 metriä. Jatkomutteri ei sovi, tulee 8mm hahloon.
Netistä kattellu, mutta pituudeks ilmoitetaan 2000 mm, 200 cm tai 2 metriä. Pidempiä versioita en huomannu vilkuillessani.
Onko kukaan koskaan mitannut näitten tankojen todellista pituutta?
Laiska kun oon, en viittis lähtee jonnekin Motonettiiin mitan kanssa hakeen kierretankoo.
-SS-
-
- Viestit: 4381
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Kierretangon todellinen pituus
Tähän jatkos ja lattarautavinkkiin sellainen miete, että voihan ne mutterit C-puristimella tai ruuvipenkissä lukita. Näin tehden ei tarvitse huomioida hitsauskutistumaa sen latan osalta ja purkaminenkin on helpompaa. Vai mikä estäisi toimimasta näin?
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 5778
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Kierretangon todellinen pituus
Voi laittaa ihan hyvin ruuvipenkkiin ja heftatessa vaikka kammalla katsoa että on oikeassa vaiheessa.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 4381
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Kierretangon todellinen pituus
Kiertää ne jatkot 10cm välein ensin yhteen tankoon ja puristaa ruuvipenkkiin. Sitten kiertää sitä tankoa ulos ja toista heti perään niin, että aettuu se hitsisauma siihen jatkojen väliin. Silloin ei tarvitse kammalla katsoa. Eikö vaan?TunturiPappa kirjoitti: ↑La Touko 15, 2021 10:42 pmVoi laittaa ihan hyvin ruuvipenkkiin ja heftatessa vaikka kammalla katsoa että on oikeassa vaiheessa.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 4455
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Kierretangon todellinen pituus
Niin pitääkö se olla kokokierteinen tanko? Jos ei niin sileetä väliin ja pähin kirteet.
jos kyllä niin ajaa kirteen keppirautaan.
jos kyllä niin ajaa kirteen keppirautaan.
-
- Viestit: 5316
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Re: Kierretangon todellinen pituus
Eikös tuo onnistu kun yhdellä jatkomutterilla laittaa tangot yhteen ja kiinnittää tangot vaikka puupaloilla ja vinkoilla johonkin lankkuun. Kun tangpt on kiinni, kiertää sen mutterin sivuun ja hitsaa tangot yhteen. Pitää tietenkin olla tilaa kiertää sitä mutteria ja tilaa siirtää se sivuun, mutta lankun syrjäänhän on helppo työstää sopiva kolojarikos kirjoitti: ↑La Touko 15, 2021 10:49 pmKiertää ne jatkot 10cm välein ensin yhteen tankoon ja puristaa ruuvipenkkiin. Sitten kiertää sitä tankoa ulos ja toista heti perään niin, että aettuu se hitsisauma siihen jatkojen väliin. Silloin ei tarvitse kammalla katsoa. Eikö vaan?TunturiPappa kirjoitti: ↑La Touko 15, 2021 10:42 pmVoi laittaa ihan hyvin ruuvipenkkiin ja heftatessa vaikka kammalla katsoa että on oikeassa vaiheessa.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], TomppaHe ja 40 vierailijaa