Kierretangon todellinen pituus

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

eepi
Viestit: 1305
Liittynyt: La Marras 06, 2010 4:56 pm
Viesti:

Kierretangon todellinen pituus

Viesti Kirjoittaja eepi »

Olis tarvetta 8mm kierretangolle (mielellään 8.8 lujuutta ja sinkitty, ulkokäyttöön menossa).
Tarve olis 3-4 senttiä yli 2 metriä. Jatkomutteri ei sovi, tulee 8mm hahloon.
Netistä kattellu, mutta pituudeks ilmoitetaan 2000 mm, 200 cm tai 2 metriä. Pidempiä versioita en huomannu vilkuillessani.

Onko kukaan koskaan mitannut näitten tankojen todellista pituutta?
Laiska kun oon, en viittis lähtee jonnekin Motonettiiin mitan kanssa hakeen kierretankoo.
Kuva
haller
Viestit: 981
Liittynyt: La Joulu 05, 2009 6:55 pm
Viesti:

Re: Kierretangon todellinen pituus

Viesti Kirjoittaja haller »

Omasta varastosta löytyvät tangot olivat keskimäärin luokkaa 1990 mm tai vähän yli. Vaihtelua eri kokojen ja erien välillä oli noin sentti. En oikein jaksa uskoa että yksikään valmistaja tekisi 3-4 cm ylipitkiä tankoja (= 2 %), valmistajat myyvät kuitenkin kiloja ja kaikki luvatun yli menevä on omasta katteesta pois. Alimitta aina parempi jos kukaan ei tarkista. Saksasta näytti löytyvän A2 tankoa 3 metrisenä, mutta sinkittyä ei äkkiä löytynyt.
sköne
Viestit: 1770
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm
Paikkakunta: P-savo
Viesti:

Re: Kierretangon todellinen pituus

Viesti Kirjoittaja sköne »

Saahan sen tangon tarvittaessa hitsaamalla jatkettua.
oppia ikä kaikki
ylioyja
Viestit: 7644
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Re: Kierretangon todellinen pituus

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

sköne kirjoitti: Pe Touko 14, 2021 9:23 pm Saahan sen tangon tarvittaessa hitsaamalla jatkettua.
Tarkkaa hommaa, jos mutterin pitää kulkea jatkoksen kohdallakin.
sköne
Viestit: 1770
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm
Paikkakunta: P-savo
Viesti:

Re: Kierretangon todellinen pituus

Viesti Kirjoittaja sköne »

ylioyja kirjoitti: Pe Touko 14, 2021 9:53 pm
sköne kirjoitti: Pe Touko 14, 2021 9:23 pm Saahan sen tangon tarvittaessa hitsaamalla jatkettua.
Tarkkaa hommaa, jos mutterin pitää kulkea jatkoksen kohdallakin.
On mutta mahdollisuuksien rajoissa sekin.
oppia ikä kaikki
eepi
Viestit: 1305
Liittynyt: La Marras 06, 2010 4:56 pm
Viesti:

Re: Kierretangon todellinen pituus

Viesti Kirjoittaja eepi »

sköne kirjoitti: Pe Touko 14, 2021 9:23 pm Saahan sen tangon tarvittaessa hitsaamalla jatkettua.
Sinkittynä hieman hankalaa.
Kuva
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Kierretangon todellinen pituus

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Jatkomutterit on keksitty. Eikä se hitsaaminen hankalaa ole.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
JKAVS
Viestit: 1324
Liittynyt: La Elo 24, 2013 7:30 pm
Viesti:

Re: Kierretangon todellinen pituus

Viesti Kirjoittaja JKAVS »

sköne
Viestit: 1770
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm
Paikkakunta: P-savo
Viesti:

Re: Kierretangon todellinen pituus

Viesti Kirjoittaja sköne »

eepi kirjoitti: Pe Touko 14, 2021 10:32 pm
sköne kirjoitti: Pe Touko 14, 2021 9:23 pm Saahan sen tangon tarvittaessa hitsaamalla jatkettua.
Sinkittynä hieman hankalaa.
Sinkkimaali päälle.
oppia ikä kaikki
TunturiPappa
Viestit: 5767
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Kierretangon todellinen pituus

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

sköne kirjoitti: Pe Touko 14, 2021 9:57 pm
ylioyja kirjoitti: Pe Touko 14, 2021 9:53 pm
sköne kirjoitti: Pe Touko 14, 2021 9:23 pm Saahan sen tangon tarvittaessa hitsaamalla jatkettua.
Tarkkaa hommaa, jos mutterin pitää kulkea jatkoksen kohdallakin.
On mutta mahdollisuuksien rajoissa sekin.
Kätevä työkalu tähän syntyy kahdesta jatkomutterista ja latikasta.
Kun ne on ollut aina yksittäiskappaleita niin olen katkaissut sen yhdistävän latan.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Jäärä
Viestit: 3760
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Kierretangon todellinen pituus

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

TunturiPappa kirjoitti: Pe Touko 14, 2021 11:05 pm Kätevä työkalu tähän syntyy kahdesta jatkomutterista ja latikasta.
Kun ne on ollut aina yksittäiskappaleita niin olen katkaissut sen yhdistävän latan.
Itselläni ei ole ollut tarvetta kierretangon jatkohitseihin, mutta samankaltaisia ajatuksia mietin aikani kuluksi:

Apuna voisi käyttää jatkomutteria tai muuta pitkää kierrereiällistä osaa, jonka keskelle on porattu toisiinsa nähden kohtisuorat läpireiät. Reikien läpi tankojen viistetyt päät voi sitten hitsata neljästä kohtaa kevyeen heftiin. Sitten mutteri kierretään pois ja jatkos hitsataan kiinni. Luulisin, että varovasti hitsattuna tankojen kierteen saa säilymään hitsin alueella jatkuvana.
Kyllä se siitä.
TunturiPappa
Viestit: 5767
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Kierretangon todellinen pituus

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Jäärä kirjoitti: Pe Touko 14, 2021 11:25 pm
TunturiPappa kirjoitti: Pe Touko 14, 2021 11:05 pm Kätevä työkalu tähän syntyy kahdesta jatkomutterista ja latikasta.
Kun ne on ollut aina yksittäiskappaleita niin olen katkaissut sen yhdistävän latan.
Itselläni ei ole ollut tarvetta kierretangon jatkohitseihin, mutta samankaltaisia ajatuksia mietin aikani kuluksi:

Apuna voisi käyttää jatkomutteria tai muuta pitkää kierrereiällistä osaa, jonka keskelle on porattu toisiinsa nähden kohtisuorat läpireiät. Reikien läpi tankojen viistetyt päät voi sitten hitsata neljästä kohtaa kevyeen heftiin. Sitten mutteri kierretään pois ja jatkos hitsataan kiinni. Luulisin, että varovasti hitsattuna tankojen kierteen saa säilymään hitsin alueella jatkuvana.
Jatkomutterit ehjälle tangolle ja väliä kymmenen senttiä. Heftaa latikan kylkeen niin ovat oikeassa vaiheessa keskenään.
Tällä työkalulla tehdään sovitus. Päät sorvissa kartioksi, hiukan jättäen keskelle suoraa. Tangot läpi jatkomuttereista ja keskelle kunnon kekäle. Mirkelillä juuri aiku jos ei vielä sulanut koko kökkö. Hitsataan täyteen ja sitten katkaistaan latta joka yhdistää jatkot. Jatkot voi nyt kierittää pois. Oikaisu hitsiä vasartamalla tarvittaessa. Sorvissa voi ajaa tasan mutta pikkumirkelilläkin saa ihan riittävän. Sitten kierrepakalla hitsistä yli. Kannattaa olla sellainen kiristettävä niin ei lastua koko matkaa.
Isommissa kierteissä on tullut jätettyä koko jenka tekemättä, jos se ei ole välttämätön.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
eepi
Viestit: 1305
Liittynyt: La Marras 06, 2010 4:56 pm
Viesti:

Re: Kierretangon todellinen pituus

Viesti Kirjoittaja eepi »

Tåytyy se tangon pätkä sitten vaan hitsata.
Vähän turhauttavaa kuitenkin muutaman sentin vuoksi.
Kiitti vinkeistä.
Kuva
390
Viestit: 510
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2015 9:47 pm
Paikkakunta: Kanta-häme
Viesti:

Re: Kierretangon todellinen pituus

Viesti Kirjoittaja 390 »

Ja jos se tulee hahloon eikä reikään niin siihenhän voi kylkeen laittaa vielä vahvistukseksi vaikka 10cm pätkän sitä tankoo (jos ei tarvitse mahtua pyörimään).
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Kierretangon todellinen pituus

Viesti Kirjoittaja -SS- »

eepi kirjoitti: Pe Touko 14, 2021 8:32 pm Olis tarvetta 8mm kierretangolle (mielellään 8.8 lujuutta ja sinkitty, ulkokäyttöön menossa).
Tarve olis 3-4 senttiä yli 2 metriä. Jatkomutteri ei sovi, tulee 8mm hahloon.
Netistä kattellu, mutta pituudeks ilmoitetaan 2000 mm, 200 cm tai 2 metriä. Pidempiä versioita en huomannu vilkuillessani.

Onko kukaan koskaan mitannut näitten tankojen todellista pituutta?
Laiska kun oon, en viittis lähtee jonnekin Motonettiiin mitan kanssa hakeen kierretankoo.
http://www.erikoisruuvi.fi

-SS-
jarikos
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kierretangon todellinen pituus

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Tähän jatkos ja lattarautavinkkiin sellainen miete, että voihan ne mutterit C-puristimella tai ruuvipenkissä lukita. Näin tehden ei tarvitse huomioida hitsauskutistumaa sen latan osalta ja purkaminenkin on helpompaa. Vai mikä estäisi toimimasta näin?
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
TunturiPappa
Viestit: 5767
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Kierretangon todellinen pituus

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

jarikos kirjoitti: La Touko 15, 2021 2:40 pm Tähän jatkos ja lattarautavinkkiin sellainen miete, että voihan ne mutterit C-puristimella tai ruuvipenkissä lukita. Näin tehden ei tarvitse huomioida hitsauskutistumaa sen latan osalta ja purkaminenkin on helpompaa. Vai mikä estäisi toimimasta näin?
Voi laittaa ihan hyvin ruuvipenkkiin ja heftatessa vaikka kammalla katsoa että on oikeassa vaiheessa.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
jarikos
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kierretangon todellinen pituus

Viesti Kirjoittaja jarikos »

TunturiPappa kirjoitti: La Touko 15, 2021 10:42 pm
jarikos kirjoitti: La Touko 15, 2021 2:40 pm Tähän jatkos ja lattarautavinkkiin sellainen miete, että voihan ne mutterit C-puristimella tai ruuvipenkissä lukita. Näin tehden ei tarvitse huomioida hitsauskutistumaa sen latan osalta ja purkaminenkin on helpompaa. Vai mikä estäisi toimimasta näin?
Voi laittaa ihan hyvin ruuvipenkkiin ja heftatessa vaikka kammalla katsoa että on oikeassa vaiheessa.
Kiertää ne jatkot 10cm välein ensin yhteen tankoon ja puristaa ruuvipenkkiin. Sitten kiertää sitä tankoa ulos ja toista heti perään niin, että aettuu se hitsisauma siihen jatkojen väliin. Silloin ei tarvitse kammalla katsoa. Eikö vaan?
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
jussi77
Viestit: 4417
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Kierretangon todellinen pituus

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Niin pitääkö se olla kokokierteinen tanko? Jos ei niin sileetä väliin ja pähin kirteet.
jos kyllä niin ajaa kirteen keppirautaan.
tane II
Viestit: 5294
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Kierretangon todellinen pituus

Viesti Kirjoittaja tane II »

jarikos kirjoitti: La Touko 15, 2021 10:49 pm
TunturiPappa kirjoitti: La Touko 15, 2021 10:42 pm
jarikos kirjoitti: La Touko 15, 2021 2:40 pm Tähän jatkos ja lattarautavinkkiin sellainen miete, että voihan ne mutterit C-puristimella tai ruuvipenkissä lukita. Näin tehden ei tarvitse huomioida hitsauskutistumaa sen latan osalta ja purkaminenkin on helpompaa. Vai mikä estäisi toimimasta näin?
Voi laittaa ihan hyvin ruuvipenkkiin ja heftatessa vaikka kammalla katsoa että on oikeassa vaiheessa.
Kiertää ne jatkot 10cm välein ensin yhteen tankoon ja puristaa ruuvipenkkiin. Sitten kiertää sitä tankoa ulos ja toista heti perään niin, että aettuu se hitsisauma siihen jatkojen väliin. Silloin ei tarvitse kammalla katsoa. Eikö vaan?
Eikös tuo onnistu kun yhdellä jatkomutterilla laittaa tangot yhteen ja kiinnittää tangot vaikka puupaloilla ja vinkoilla johonkin lankkuun. Kun tangpt on kiinni, kiertää sen mutterin sivuun ja hitsaa tangot yhteen. Pitää tietenkin olla tilaa kiertää sitä mutteria ja tilaa siirtää se sivuun, mutta lankun syrjäänhän on helppo työstää sopiva kolo :)
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Juhnu, k-pyörä, Pikkuvalmet ja 44 vierailijaa