Kierretangon todellinen pituus

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

jarikos
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kierretangon todellinen pituus

Viesti Kirjoittaja jarikos »

tane II kirjoitti: La Touko 15, 2021 11:14 pm
jarikos kirjoitti: La Touko 15, 2021 10:49 pm
TunturiPappa kirjoitti: La Touko 15, 2021 10:42 pm
jarikos kirjoitti: La Touko 15, 2021 2:40 pm Tähän jatkos ja lattarautavinkkiin sellainen miete, että voihan ne mutterit C-puristimella tai ruuvipenkissä lukita. Näin tehden ei tarvitse huomioida hitsauskutistumaa sen latan osalta ja purkaminenkin on helpompaa. Vai mikä estäisi toimimasta näin?
Voi laittaa ihan hyvin ruuvipenkkiin ja heftatessa vaikka kammalla katsoa että on oikeassa vaiheessa.
Kiertää ne jatkot 10cm välein ensin yhteen tankoon ja puristaa ruuvipenkkiin. Sitten kiertää sitä tankoa ulos ja toista heti perään niin, että aettuu se hitsisauma siihen jatkojen väliin. Silloin ei tarvitse kammalla katsoa. Eikö vaan?
Eikös tuo onnistu kun yhdellä jatkomutterilla laittaa tangot yhteen ja kiinnittää tangot vaikka puupaloilla ja vinkoilla johonkin lankkuun. Kun tangpt on kiinni, kiertää sen mutterin sivuun ja hitsaa tangot yhteen. Pitää tietenkin olla tilaa kiertää sitä mutteria ja tilaa siirtää se sivuun, mutta lankun syrjäänhän on helppo työstää sopiva kolo :)
Näinhän se myös onnistuu ja mielellään silloin mahdollisimman pitkä jatkomutteri :)

Hankalinta tuossa on se hitsin kutistuminen teki kuinka tahansa. Jos ehtisi kuumana hiukan vasaroimaan mutta ohut tanko jäähtyy niin nopeasti ettei ehdi kolvia kädestä pudottamaan kun se hitsi on kylmä. Tekisin tuon hitsauksen ehkä TIGillä, sillä tarkempi tulos ja kivampi hallita eikä hiottavaakaan niin paljon kirteitystä varten.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
valtsu864
Viestit: 1536
Liittynyt: Ke Marras 22, 2006 11:28 am
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Kierretangon todellinen pituus

Viesti Kirjoittaja valtsu864 »

Jos tarve jatkaa vain yhtä kierretankoa muutama sentti ja jos on sorvi ja kierrepakka ja hitsauskone. Ja jos epäilee, että ei saa hitsaamalla aivan samaa linjaan.
Hitsaa hieman paksumpaa tankoa jatkoksi ja sorvissa ohentaa oikeaan mittaan ja kierrepakalla kierre. Sinkkimaalia päälle ja vielä lopuksi vedenkestävää vaseliinia.
TunturiPappa
Viestit: 5767
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Kierretangon todellinen pituus

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

jarikos kirjoitti: La Touko 15, 2021 10:49 pm
TunturiPappa kirjoitti: La Touko 15, 2021 10:42 pm
jarikos kirjoitti: La Touko 15, 2021 2:40 pm Tähän jatkos ja lattarautavinkkiin sellainen miete, että voihan ne mutterit C-puristimella tai ruuvipenkissä lukita. Näin tehden ei tarvitse huomioida hitsauskutistumaa sen latan osalta ja purkaminenkin on helpompaa. Vai mikä estäisi toimimasta näin?
Voi laittaa ihan hyvin ruuvipenkkiin ja heftatessa vaikka kammalla katsoa että on oikeassa vaiheessa.
Kiertää ne jatkot 10cm välein ensin yhteen tankoon ja puristaa ruuvipenkkiin. Sitten kiertää sitä tankoa ulos ja toista heti perään niin, että aettuu se hitsisauma siihen jatkojen väliin. Silloin ei tarvitse kammalla katsoa. Eikö vaan?
No ei ole pakko katsoa kammalla, jos silmällä näet heittääkö nousu kympin puoleensa. Hyvä lopputulos tulee, kun sorvissa tekee päät ja keskelle jää vähän juuripintaa ja ensimmäistä heftiä laittaessa ei sula läpi asti. Silloin tuo juuri vastustaa kutistumista. Juuri avattuna taas edellinen palko estää kutistumista. Tuommoiseen M8 tankoon kun hitsaa, niin siihen ei langalla juuri palkokerroksia saa, kun railo on hetkessä täynnä.

Tee muutama tanko niin näet.

Sehän ei tässä täysin selvinnyt tarviiko tanko olla täyskierteistä. Mutta ilmeisesti pyynti olisi.
Akselikin tarvii olla vähän parempaa että päästään pyydettyyn lujuuteen joka oli 8.8.
Jos vaatimus on olla kokomatkan sinkitty niin sitten hitsaus ei välttämättä ole vaihtoehto.
Ei se ehkä olisi mahdoton homma sähkösinkitä tuo hitsauskohta.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18565
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Kierretangon todellinen pituus

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

Kansa kokoaa koko kylän koneet M8 kierretangon jatkamista varten kuin avaruusaluksen kuningaspulttia oltaisiin tekemässä.
Hyvähän se on toki pohtia ratkaisumalleja, töiseviäkin, , mutta eikö olisi tähdellisempää tiedustella tarkentavilla kysymyksillä mitä tämä vaaditulla pituudella oleva tanko tarkalleen ottaen tekee, mihin tulee? Pitääkö mutterin päästä kiertymään päästä päähän ymv.
Kysyjä arvatenkin hakee kustannustehokasta ja nopeaa ratkaisua, kun kerran täältä rohkenee tiedustella. Silloin hipastaan rälläkällä sinkit vähemmäksi liitettävistä päistä, pätkä pientä kulmarautaakin hyvä olla, jos tuntuu ettei ole luottoa omiin käsiin/ silmiin ja töpsäyttää sähköllä kiinni.
Tuo kulmarauta on vain jigi, kulman pohjaan pituussuuntaan hitsattavat päät niin tulee heti suorempaan jos käsi vispaa ja/tai silmä heittää.
Tuolleen on hitsailtu yhteen tarkempiakin speksejä vaatineita kohteita. Ei kuitenkaan avaruusaluksen kuningaspulttia
säästellen sippiin
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Kierretangon todellinen pituus

Viesti Kirjoittaja Jammu »

jos ei tarvita jenkaa koko matkalle niin itse laittaisin vaikkapa rosteri akselista tehden jenkaa molempiin päihin tarpeen mukaan. Löytynee ainakin 6m yksmittaista
Suomi kuuluu länsimaihin
jarikos
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kierretangon todellinen pituus

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Jammu kirjoitti: Su Touko 16, 2021 10:20 am jos ei tarvita jenkaa koko matkalle niin itse laittaisin vaikkapa rosteri akselista tehden jenkaa molempiin päihin tarpeen mukaan. Löytynee ainakin 6m yksmittaista
Rosterin ja mustan liitossa musta on se häviäjä jos kosteisiin tiloihin tulee. Siis jos hitsataan yhteen. Sinkin kanssa ei kai ole ongelma.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Kierretangon todellinen pituus

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Miksi ei vaan osta köppirautaa ja kierteitä sitä? Toki riippuu että tarvitaanko täysmittanen kierre.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Kierretangon todellinen pituus

Viesti Kirjoittaja Jammu »

jarikos kirjoitti: Su Touko 16, 2021 11:22 am
Jammu kirjoitti: Su Touko 16, 2021 10:20 am jos ei tarvita jenkaa koko matkalle niin itse laittaisin vaikkapa rosteri akselista tehden jenkaa molempiin päihin tarpeen mukaan. Löytynee ainakin 6m yksmittaista
Rosterin ja mustan liitossa musta on se häviäjä jos kosteisiin tiloihin tulee. Siis jos hitsataan yhteen. Sinkin kanssa ei kai ole ongelma.

ööö, niinku miten?

Siis, umpitappi, varparauta, vedetty akseli. Materiaali A2 tai A4. Kierrepakalla kierrettä tarvittava määrä. Tankojen salkopituus monesti esim 6 metriä. Jos ei tarvita kierrettä koko matkalle.
Suomi kuuluu länsimaihin
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Kierretangon todellinen pituus

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

ihmehitsari kirjoitti: Su Touko 16, 2021 9:05 am Kansa kokoaa koko kylän koneet M8 kierretangon jatkamista varten kuin avaruusaluksen kuningaspulttia oltaisiin tekemässä.
Peukku!
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
jarikos
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kierretangon todellinen pituus

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Jammu kirjoitti: Ti Touko 18, 2021 1:05 pm
jarikos kirjoitti: Su Touko 16, 2021 11:22 am
Jammu kirjoitti: Su Touko 16, 2021 10:20 am jos ei tarvita jenkaa koko matkalle niin itse laittaisin vaikkapa rosteri akselista tehden jenkaa molempiin päihin tarpeen mukaan. Löytynee ainakin 6m yksmittaista
Rosterin ja mustan liitossa musta on se häviäjä jos kosteisiin tiloihin tulee. Siis jos hitsataan yhteen. Sinkin kanssa ei kai ole ongelma.

ööö, niinku miten?

Siis, umpitappi, varparauta, vedetty akseli. Materiaali A2 tai A4. Kierrepakalla kierrettä tarvittava määrä. Tankojen salkopituus monesti esim 6 metriä. Jos ei tarvita kierrettä koko matkalle.
Katos vaan, ajatus oli siinä jatkamisessa. Ei hätää jos yhdestä jöötistä tekee :lol:
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Jäärä
Viestit: 3760
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Kierretangon todellinen pituus

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

Juho M-P kirjoitti: Ti Touko 18, 2021 4:45 pm
ihmehitsari kirjoitti: Su Touko 16, 2021 9:05 am Kansa kokoaa koko kylän koneet M8 kierretangon jatkamista varten kuin avaruusaluksen kuningaspulttia oltaisiin tekemässä.
Peukku!
Kai tässä yleisimminkin tarkasteltiin sellaisten rakenteiden jatkamista, joissa vaiheistettu pintarakenne tai -kuvio, pitää saada jatkumaan jatkoksen yli mahdollisen helposti.
Kyllä se siitä.
TunturiPappa
Viestit: 5767
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Kierretangon todellinen pituus

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Jäärä kirjoitti: Ti Touko 18, 2021 9:42 pm
Juho M-P kirjoitti: Ti Touko 18, 2021 4:45 pm
ihmehitsari kirjoitti: Su Touko 16, 2021 9:05 am Kansa kokoaa koko kylän koneet M8 kierretangon jatkamista varten kuin avaruusaluksen kuningaspulttia oltaisiin tekemässä.
Peukku!
Kai tässä yleisimminkin tarkasteltiin sellaisten rakenteiden jatkamista, joissa vaiheistettu pintarakenne tai -kuvio, pitää saada jatkumaan jatkoksen yli mahdollisen helposti.
Jos toisten tekeminen ja pohdinnat noin vihmoo, niin eikö nuo ketjut kannata jättää lukematta...
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
EKo
Viestit: 4499
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Kierretangon todellinen pituus

Viesti Kirjoittaja EKo »

Saako jostain UNF-kierretankoa muuta kuin järkyttävällä ryöstöhinnalla?
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
jarikos
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kierretangon todellinen pituus

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Sorvissahan tuota pyöräyttää tulemaan, riippuu toki millä lujuudella haluaa.

Miten onkaan mielessä, että Etralta olisi saanut tuumaisiakin kierretankoja. Joku toinenkin liike myy mutta en millään saa palautettua mieleen. Hintoja en muista mutta eivät olleet pahoja.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
EKo
Viestit: 4499
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Kierretangon todellinen pituus

Viesti Kirjoittaja EKo »

Ruuvikeskuksella näyttää maksavan useamman satkun per metri. Hinta kohdallaan.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
haller
Viestit: 981
Liittynyt: La Joulu 05, 2009 6:55 pm
Viesti:

Re: Kierretangon todellinen pituus

Viesti Kirjoittaja haller »

Tässä jotain hintamielikuvan luontiin: https://www.zollshop.de/de/Gewindestangen/ .
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], jarppik, Mönni ja 42 vierailijaa