Lattia

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
jolliva
Viestit: 315
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2015 9:16 pm
Viesti:

Lattia

Viesti Kirjoittaja jolliva »

Minulla on pieni verstas n.4 m x 4 m lattia on puulattia kestänyt ajaa 165 fergun hyvin.
Seinät vain ulkovuorilauta kakkkosnelos koolaus.Nyt haluttais tehdä seiniin ja ennen kaikkea lattiaan palonkestävä pinta.
Vois sisällä hitsata ja tehdä muutakin tulityötä.
Mutta mitä lattiaan,seiniin kyllä gyproc helppo laittaa,tietysti myös rahakysymys ??
Nyt helppoja ja halpoja ehdotuksia,kiitos.
Mika 82
Viestit: 7892
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Lattia

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Kuinkas leveetä peltiä mahtaa olla rullatavarana? Sinkitty pelti liimalla kiinni lattiaan.
Tai uretaanilla, no liimahan sekin.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
jagr
Viestit: 1393
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:40 pm
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Re: Lattia

Viesti Kirjoittaja jagr »

Palotarkastaja vaatii sen kaksinkertaisen EK-kipsilevyn limitettynä seiniin ja laipioon ja samaa sanoo järkikin. Nurkat ja katon kulma saumataan sopivalla massalla kipinänpitäväksi. Lattiaan betonivalu, ei taida mikään peltiviritys kestää käytössä. Ikkunan- ja ovenpielet pellitettynä ja pellin/gyprocin saumat massatuina. Hitsauskipinä ja rälläkän kipinä on todella kuuma ja hehkuu yllättävän pitkään => syttyvä materiaali syttyy semmoisen ympärillä melkoisen varmasti.

Vaikka se rakentaessa maksaa niin tulipalon estäminen taitaa olla kuitenkin halvempaa, varsinkin jos vakuutusyhtiö vahinkotapauksessa toteaa että palovaarallisessa tilassa tehty tulityö aiheutti palon -> korvauksia 0 ja pahimmassa tapauksessa palaa vielä viereinenkin rakennus. 4*4 metrinen laatta ja seinien levytys ei maksa kuitenkaan mitään tähtitieteellisiä summia.

Gyprocin alle kannattaa laittaa koolinkien väliin vaneri tai sopiviin paikkoihin kakkosnelonen että saa kalusteet ja ripustuspisteet helpommin kiinni seiniin.

Tein itse vastaavan remontin 6*3 metriseen tilaan, laitoin samalla lattialämmityskaapelin laattaan kun tuli eristeet seiniinkin ja olen ollut todella tyytyväinen ratkaisuun. Lattialämmitystä harvoin tulee käytettyä mutta katossa on kaksi säteilylämmitintä joilla pärjää pikkupakkasilla ihan hyvin vaikka sisälämpätila olisi pakkasella. Säteilylämmön avulla pystyy tekemään pikkuremontteja (saha ja semmoiset) suht mukavasti vaikka tilan lämpöä ei varsinaisesti nostakkaan, kädet ei jäädy välittömästi. Toinen lämpösäteilijä on työpöydän yläpuolella. Säteilijät on infraheatin tekemiä (kotimainen tuote).

Jokainen tietysti tekee niin kuin parhaaksi näkee mutta tulipalossa saataa mennä muutakin kuin rakennus: sisällä olevat työkalut, traktori, auto tai pahimassa tapauksessa oma tai läheisen henki.

Edit: jos tuo on rossilattia niin sitten menee vähän hankalammaksi, siinä tapauksessa tukeva pelti liimattuna vaikka sanikalla lattiaan voisi oll ehkä ratkaisu kunhan saumat saa ehdottomasti pitäviksi. Alla olevan puulattian lahoamisesta en osaa sanoa mitään, pitää olla kyllä hyvä tuuletus altapäin.
--JaGr
Ford 4610
jarikos
Viestit: 4381
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Lattia

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Siihen gyprocin päälle lienee sallittua kiinnittää kakkosnelonen kiertämään tilaa vaakatasossa. Sen kun kiinnittää koolinkeihin hyvin, niin siihen kakkosneloseen saa sitten kiinnitettyä kaikkea tarpeellista. Tai voi laittaa kaksikin, niin pystyy vaikka jotain kaappia kiinnittämään ylempään kakkosneloseen ja alempi on vain tukena.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
jarikos
Viestit: 4381
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Lattia

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Itselläkin vastaavanlaisen pajan rakentaminen suunnitteilla. Lattiaratkaisua tullut mietittyä. Tarkoituksena tehdä 20m2 paja, joka on teräsrunkoinen. Kipsilevy seiniin ja kattoon on se helppo osuus. Tarkoitus on tehdä paja irti maasta eli pilariharkkojen varaan ja kunnon anturat niille. Lattiaksi mietin pohjalle aaltopeltiä ja sen päälle betonivalu. Perusvarustus pajassa mahtuu massaltaan noin pariin tonniin ja siellä käsiteltäisiin korkeintaan pari sataa kiloisia kappaleita. Kattoon tulee vinssi raskaampien tavaroiden siirtelyä varten. Lattian ja valun paksuus sekä poikkipienojen vahvuuksia joutuu jonkun verran laskeskelemaan.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
jagr
Viestit: 1393
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:40 pm
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Re: Lattia

Viesti Kirjoittaja jagr »

Liittolevy voisi olla aaltopeltiä tukevampi pohja valulle, sillä saa aika kantavan rakenteen aikaan kohtuu harvalla tukemisella.

https://www.ruukki.com/fin/building-env ... 1tabfilter
--JaGr
Ford 4610
Juho

Re: Lattia

Viesti Kirjoittaja Juho »

Vastaan nyt vähän eri asian kuin alottaja kysyy: Jos paja on täysin tekemistä vailla, niin miten merikontti? Ainakin seinät olisi palonkestävää, lattiasta en tiedä. Noitahan saa kohtuuhintaan. Rumahan se tietenkin on. Olen nähnyt sellaisenkin ratkaisun että kaksi konttia on laitetu n.3(?) metrin päähän toisistaan. selkään on nostettu kattoristikot ja tehty katto. Kätevä suoja autolle, ja kontteihin voi rakennella mitä huvittaa
jarikos
Viestit: 4381
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Lattia

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Merikontti olisi muuten hyvä mutta olisi melkoinen rumennus ympäristöön kun kyseessä ei ole teollisuusalue :roll:
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
EKo
Viestit: 4544
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Lattia

Viesti Kirjoittaja EKo »

jarikos kirjoitti: Ma Touko 10, 2021 2:08 pm Merikontti olisi muuten hyvä mutta olisi melkoinen rumennus ympäristöön kun kyseessä ei ole teollisuusalue :roll:
Hiukan maalia pintaan ja voihan ulkopintaan asentaa vaikka ulkovuorin joko kokonaan tai osittain.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
jarikos
Viestit: 4381
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Lattia

Viesti Kirjoittaja jarikos »

EKo kirjoitti: Ma Touko 10, 2021 2:14 pm
jarikos kirjoitti: Ma Touko 10, 2021 2:08 pm Merikontti olisi muuten hyvä mutta olisi melkoinen rumennus ympäristöön kun kyseessä ei ole teollisuusalue :roll:
Hiukan maalia pintaan ja voihan ulkopintaan asentaa vaikka ulkovuorin joko kokonaan tai osittain.
Tuntuisi vähän typerältä alkaa tekemään pajaa sisäseinistä aloittaen mutta on tämä vaihtoehto ollut mielessä.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Viil@ri
Viestit: 1164
Liittynyt: To Tammi 17, 2019 2:11 pm
Viesti:

Re: Lattia

Viesti Kirjoittaja Viil@ri »

Mulla joskus vastaavanlainen projekti tulossa. Puulattia nyt. Otan pois palkkeineen päivineen ja sepelillä täyttö, styroksi ja valu. Valuun vielä rautalätkät joihin sitten kiinni teräspalkit joista runko. Pelti uretaani pelti elementit teräsrunko on. Ulospäin jää näyttämään vanhalta suulilta
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Joordis, Markanseppä, Semrush [Bot] ja 49 vierailijaa