Tuhti -perävaunuun toinen akseli..

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

steami

Tuhti -perävaunuun toinen akseli..

Viesti Kirjoittaja steami »

Minulla on 1-akselinen traktorin perävaunu Tuhti 6 t viljalaidoilla harrastekäytössä.

Satuin saamaan ilmaiseksi hyväkuntoiset, ihan samanlaiset perävaunun renkaat vanteineen, kuin on ko. vaunussa

Ajattelin, että jos ostaisi näille vanteille sopivat navat ja rakentaisi toisen akselin entisen akselin etupuolelle? Navat maksaisi 100€ pintaan kpl, joten ei ihan tolkuton kustannus.
En kuitenkaan haluaisi rakentaa siihen teliä. Telin rakentaminen lisäisi huomattavasti työmäärää, enkä tiedä riittäisikö taidot ja terveys kunnollisen telin tekoon.
En käytä ko. perävaunua juurikaan metsässä, enkä muutenkaan huonokulkuisessa maastossa, missä telin merkitys on suuri..
Ajattelin yksinkertaisesti hitsata napojen väliin sopivanpituisen akselin/paksuseinämäisen putken tai profiilin ja kiinnittää sen ihan samalla tavalla, kuin alkuperäinenkin akseli on kiinnitetty.
En hae tällä suurempaa kantavuutta vaan luotettavuutta. Tarkoitus on kuljettaa tavaraa/soraa jonkin verran. Jokunen pitkäkin matka (yli 100 km) on edessä.

Onko kukaan rakentanut 1-akselisesta perävaunusta 2-akselista ilman keinua?
DexMasZet
Viestit: 7756
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Re: Tuhti -perävaunuun toinen akseli..

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

Ei paljoa hirveämpää kärryä ole vetää kuin tuommoinen kahdella kiinteällä akselilla oleva. Paukuttaa älyttömästi perässä. Luulen että sen 100km ajon jälkeen riisut kiinteän lisä akselin pois.
Keinuteli on ainut järkevä rakenne tuommoiseen kärryyn. Lisä akseli menee silloin, kun molemmat lisäpyörät on erillis jousitetut.

Itse rakentaisin kunnollisen vararengas telineen ja laatikon tunkille ja työkaluille kärryyn. Siinä ihan paras varmistus pidemmälle matkalle. Ei sitä telikärryäkään ilkee tyhjällä renkaalla perille vetää.
steami

Re: Tuhti -perävaunuun toinen akseli..

Viesti Kirjoittaja steami »

DexMasZet kirjoitti: Ke Touko 05, 2021 2:08 pm Ei paljoa hirveämpää kärryä ole vetää kuin tuommoinen kahdella kiinteällä akselilla oleva. Paukuttaa älyttömästi perässä. Luulen että sen 100km ajon jälkeen riisut kiinteän lisä akselin pois.
Keinuteli on ainut järkevä rakenne tuommoiseen kärryyn. Lisä akseli menee silloin, kun molemmat lisäpyörät on erillis jousitetut.

Itse rakentaisin kunnollisen vararengas telineen ja laatikon tunkille ja työkaluille kärryyn. Siinä ihan paras varmistus pidemmälle matkalle. Ei sitä telikärryäkään ilkee tyhjällä renkaalla perille vetää.
Onko ihan omakohtaisia kokemuksia?

2- akselisessa kärryssä ilman teliä matka jatkuu, vaikka yksi rengas tyhjenisi.. :-)
DexMasZet
Viestit: 7756
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Re: Tuhti -perävaunuun toinen akseli..

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

On, naapurin kaksiakselinen paalilavetti. Kaikkea sille koitettiin tehdä, että meno paranisi. Siirrettiin akseleita ihan niin taakse kuin pystyi, ja etummaisen akseleiden renkaiden paine puoleen taaemmista, tuo oli ehkä paras versio, mutta silti hirvee laitos perässä vetää. Odottaa nytten että joku tekisi telin siihen. Siihen asti välttää hyvin sahatavaran varasto kärrynä.
SamiT
Viestit: 6789
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Tuhti -perävaunuun toinen akseli..

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Mitenkä mahtaa toimia isoille koneille tehdyt kaivurilavetit joita näkee joskus rakennetun niin että on kaksi tai jopa kolme rekan perävaunun akselia laitettu peräkanaa runkoon suoraan kiinni ilman kaupallisten valmistajien tuotteiden kaltaisia jousia ja akselitasaajia?
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18627
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Tuhti -perävaunuun toinen akseli..

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

Ehdottomasti kannattaa laittaa kiinteä akseli entisen kaveriksi.
Ja tässä samassa yhteydessä tarjoan tuolleen muutetusta kärrystä varsin reilun 500€ hinnan. Sillä on siinä sen verran kuitennii töitä sen käytännöllistämistöissä ettei enempää toinna tarjota. Renkaat jos on hyvät niin hyvinkin on 500 arvoinen projekti.
säästellen sippiin
steami

Re: Tuhti -perävaunuun toinen akseli..

Viesti Kirjoittaja steami »

SamiT kirjoitti: Ke Touko 05, 2021 3:49 pm Mitenkä mahtaa toimia isoille koneille tehdyt kaivurilavetit joita näkee joskus rakennetun niin että on kaksi tai jopa kolme rekan perävaunun akselia laitettu peräkanaa runkoon suoraan kiinni ilman kaupallisten valmistajien tuotteiden kaltaisia jousia ja akselitasaajia?
Taitaa olla parasta tosiaan, kun ottaa pidemmälle matkalle vararenkaan + muut tykötarpeet mukaan. Telin teko on iso homma ja tarvikkeet maksaa..

Jäin kuitenkin miettimään erästä asiaa. Vedin viime syksynä henkilöautolla 2-akselista jarrullista peräkärriä autolla 240 km.
Vasta jälkeenpäin kuulin, että siinä peräkärrissä EI ole teliä. Ensin 120 km tyhjänä ja heti perään 120 km 1000 kg kuormalla. Siis ihan hyvä vetää, kun ei jäänyt mitään traumoja siitä... :-)
steami

Re: Tuhti -perävaunuun toinen akseli..

Viesti Kirjoittaja steami »

ihmehitsari kirjoitti: Ke Touko 05, 2021 4:17 pm Ehdottomasti kannattaa laittaa kiinteä akseli entisen kaveriksi.
Ja tässä samassa yhteydessä tarjoan tuolleen muutetusta kärrystä varsin reilun 500€ hinnan. Sillä on siinä sen verran kuitennii töitä sen käytännöllistämistöissä ettei enempää toinna tarjota. Renkaat jos on hyvät niin hyvinkin on 500 arvoinen projekti.
Ei mene esityksesi läpi. hyvä huumorintaju sinulla... :lol:
Mutteriuuno
Viestit: 2775
Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
Viesti:

Re: Tuhti -perävaunuun toinen akseli..

Viesti Kirjoittaja Mutteriuuno »

steami kirjoitti: Ke Touko 05, 2021 5:52 pm Jäin kuitenkin miettimään erästä asiaa. Vedin viime syksynä henkilöautolla 2-akselista jarrullista peräkärriä autolla 240 km.
Vasta jälkeenpäin kuulin, että siinä peräkärrissä EI ole teliä. Ensin 120 km tyhjänä ja heti perään 120 km 1000 kg kuormalla. Siis ihan hyvä vetää, kun ei jäänyt mitään traumoja siitä... :-)
Olen vuokrannut autonkuljetustraileria muutaman kerran. Takavetoisen jenkki-pickupin perässä kärry kulki nokka hivenen alhaalla ja hakkasi niin että meinasi hampaat pudota suusta. Lähes tonnin kevyemmän maasturin perässä sama kärry tuli ihan nätisti, tässä vetokoukku oli 10-15 cm korkeammalla. Tämä tyhjällä kärryllä, kuorman kanssa ei mitään ongelmaa
steami

Re: Tuhti -perävaunuun toinen akseli..

Viesti Kirjoittaja steami »

DexMasZet kirjoitti: Ke Touko 05, 2021 2:34 pm On, naapurin kaksiakselinen paalilavetti. Kaikkea sille koitettiin tehdä, että meno paranisi. Siirrettiin akseleita ihan niin taakse kuin pystyi, ja etummaisen akseleiden renkaiden paine puoleen taaemmista, tuo oli ehkä paras versio, mutta silti hirvee laitos perässä vetää. Odottaa nytten että joku tekisi telin siihen. Siihen asti välttää hyvin sahatavaran varasto kärrynä.
Veditkö sitä paalilavettia soratietä pitkin vaiko asfaltilla? Kyllä paukuttaa minun yksiakselinenkin, jos soratie huonokuntoinen täynnä kuoppia...

Tuo paineen alentaminen etummaisista renkaasta auttaa varmaan. Minä laittaisin etummaiset renkaat hiukan ylemmäs siten, että tyhjällä kärrillä ajaessa etummaiset renkaat eivät koskettaisi maahan... Noh. tämä nyt on vain tällaista pohdiskelua joka tuskin johtaa tekoihin.. :-)
JKH
Viestit: 820
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 11:38 pm
Paikkakunta: Kalvola
Viesti:

Re: Tuhti -perävaunuun toinen akseli..

Viesti Kirjoittaja JKH »

SamiT kirjoitti: Ke Touko 05, 2021 3:49 pm Mitenkä mahtaa toimia isoille koneille tehdyt kaivurilavetit joita näkee joskus rakennetun niin että on kaksi tai jopa kolme rekan perävaunun akselia laitettu peräkanaa runkoon suoraan kiinni ilman kaupallisten valmistajien tuotteiden kaltaisia jousia ja akselitasaajia?
Tutulta oli tuollainen vetureineen joskus lainassa, omaan makuuni oli kyllä aika nypyttäjä, keväällä vielä kun routaheittoja yms niin meinasi tulla niskat kipeäksi 30km lenkillä. 3 akselia suoraan rungossa kiinni, keskimmäisen pyörät vähän isommat.
steami

Re: Tuhti -perävaunuun toinen akseli..

Viesti Kirjoittaja steami »

DexMasZet kirjoitti: Ke Touko 05, 2021 2:34 pm On, naapurin kaksiakselinen paalilavetti. Kaikkea sille koitettiin tehdä, että meno paranisi. Siirrettiin akseleita ihan niin taakse kuin pystyi, ja etummaisen akseleiden renkaiden paine puoleen taaemmista, tuo oli ehkä paras versio, mutta silti hirvee laitos perässä vetää. Odottaa nytten että joku tekisi telin siihen. Siihen asti välttää hyvin sahatavaran varasto kärrynä.
Bingo! Asia selvä. Ei muuta kuin aisa rälläkällä poikki paalikärristä ja hitsaamalla uudelleen kiinni siten, että kärrin etuosa on ainakin parikymmentä senttiä ylempänä kuin takaosa? Loppuu se rynkytys siihen paikkaan.. :-)
SamiT
Viestit: 6789
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Tuhti -perävaunuun toinen akseli..

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Sen verran vielä alkuperäiseen hommaan maantiematkan luotettavuustekijöistä, että itse ostaisin uudet renkaat kärryyn alle siihen nykyiseen akseliin ja laittaisin 3 bar ainakin painetta ja ainakin seuraavat 10 vuotta olisi maantiematkat varmaa menoa ilman rengasrikkoja jos nyt ei ihan koko aikaa 50km/h olisi vauhti, nämä pallorenkaat ei oikein tykkää pitkiä aikoja yli 40km/h vauhdista asfaltilla. Jos 30km/h niin kestää maailman tappiin kun vaan ilmaa on tarpeeksi. Omiin maatalouskäytössä oleviin pikkukärryihin ostin molempiin uudet renkaat n. 15 vuotta sitten ja edelleen erittäin hyvässä kunnossa molemmissa, jotkut halvimmat intialaiset Kleberit ovat ja vajaan 70km reissuja ajettiin alkuun lukuisia molemmilla kuorma päällä 40 km/h ja 50km/h kulkevilla traktoreilla kunnes isommat kärryt tulivat noiden tilalle aktiiviajoon ja nämä nyt olleet nurkka- ja klapihommissa käytössä.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
Talumees
Viestit: 6364
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Tuhti -perävaunuun toinen akseli..

Viesti Kirjoittaja Talumees »

steami kirjoitti: Ke Touko 05, 2021 8:02 pm
DexMasZet kirjoitti: Ke Touko 05, 2021 2:34 pm On, naapurin kaksiakselinen paalilavetti. Kaikkea sille koitettiin tehdä, että meno paranisi. Siirrettiin akseleita ihan niin taakse kuin pystyi, ja etummaisen akseleiden renkaiden paine puoleen taaemmista, tuo oli ehkä paras versio, mutta silti hirvee laitos perässä vetää. Odottaa nytten että joku tekisi telin siihen. Siihen asti välttää hyvin sahatavaran varasto kärrynä.
Bingo! Asia selvä. Ei muuta kuin aisa rälläkällä poikki paalikärristä ja hitsaamalla uudelleen kiinni siten, että kärrin etuosa on ainakin parikymmentä senttiä ylempänä kuin takaosa? Loppuu se rynkytys siihen paikkaan.. :-)
Samalla vaivalla tekee jousitetun aisan.
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
DexMasZet
Viestit: 7756
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Re: Tuhti -perävaunuun toinen akseli..

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

steami kirjoitti: Ke Touko 05, 2021 5:52 pm Taitaa olla parasta tosiaan, kun ottaa pidemmälle matkalle vararenkaan + muut tykötarpeet mukaan. Telin teko on iso homma ja tarvikkeet maksaa..

Jäin kuitenkin miettimään erästä asiaa. Vedin viime syksynä henkilöautolla 2-akselista jarrullista peräkärriä autolla 240 km.
Vasta jälkeenpäin kuulin, että siinä peräkärrissä EI ole teliä. Ensin 120 km tyhjänä ja heti perään 120 km 1000 kg kuormalla. Siis ihan hyvä vetää, kun ei jäänyt mitään traumoja siitä... :-)
Tuossa kärryssä lie ollu kumivääntövarsi jousitetut akselit, eli erillis jousitettu joka pyörä. Jos kaikki neljä kiinteää niin olisit varmasti huomannut.

Se kaksi akselinen kiinteä toimii hyvin kun laittaa niin nokalleen tai niin takakenoon, että toinen akseli ei koske milloinkaan maahan. :D
korsteeni
Viestit: 3582
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Tuhti -perävaunuun toinen akseli..

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

SamiT kirjoitti: Ke Touko 05, 2021 8:23 pm Sen verran vielä alkuperäiseen hommaan maantiematkan luotettavuustekijöistä, että itse ostaisin uudet renkaat kärryyn alle siihen nykyiseen akseliin ja laittaisin 3 bar ainakin painetta...
Paljonko tuollaisiin 400-15,5 kärrynpyöriin suositellaan painetta, jotka oletan tuossakin olevan? Pari teli tuhtia minullakin (M85 ja toinen itse teliksi muutettu & lavaa jatkettu samaa kokoluokkaa) joissa itse pitänyt (muistaakseni!) 4-4,5bar ja enempikin tekisi mieli laittaa kunnon kuormille, kun aika lintassa kulkevat, mutta ei uskalla kun pinnat vähän pykineet :roll:

Edit. Vai muistankohan nyt väärin...
SamiT
Viestit: 6789
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Tuhti -perävaunuun toinen akseli..

Viesti Kirjoittaja SamiT »

korsteeni kirjoitti: Ke Touko 05, 2021 8:41 pm
SamiT kirjoitti: Ke Touko 05, 2021 8:23 pm Sen verran vielä alkuperäiseen hommaan maantiematkan luotettavuustekijöistä, että itse ostaisin uudet renkaat kärryyn alle siihen nykyiseen akseliin ja laittaisin 3 bar ainakin painetta...
Paljonko tuollaisiin 400-15,5 kärrynpyöriin suositellaan painetta, jotka oletan tuossakin olevan? Pari teli tuhtia minullakin (M85 ja toinen itse teliksi muutettu & lavaa jatkettu samaa kokoluokkaa) joissa itse pitänyt (muistaakseni!) 4-4,5bar ja enempikin tekisi mieli laittaa kunnon kuormille, kun aika lintassa kulkevat, mutta ei uskalla kun pinnat vähän pykineet :roll:

Edit. Vai muistankohan nyt väärin...
Siinä 4bar nurkilla meillä on paineet näissä pikku pallorenkaissa olleet.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
steami

Re: Tuhti -perävaunuun toinen akseli..

Viesti Kirjoittaja steami »

Talumees kirjoitti: Ke Touko 05, 2021 8:31 pm
steami kirjoitti: Ke Touko 05, 2021 8:02 pm
DexMasZet kirjoitti: Ke Touko 05, 2021 2:34 pm On, naapurin kaksiakselinen paalilavetti. Kaikkea sille koitettiin tehdä, että meno paranisi. Siirrettiin akseleita ihan niin taakse kuin pystyi, ja etummaisen akseleiden renkaiden paine puoleen taaemmista, tuo oli ehkä paras versio, mutta silti hirvee laitos perässä vetää. Odottaa nytten että joku tekisi telin siihen. Siihen asti välttää hyvin sahatavaran varasto kärrynä.
Bingo! Asia selvä. Ei muuta kuin aisa rälläkällä poikki paalikärristä ja hitsaamalla uudelleen kiinni siten, että kärrin etuosa on ainakin parikymmentä senttiä ylempänä kuin takaosa? Loppuu se rynkytys siihen paikkaan.. :-)
Samalla vaivalla tekee jousitetun aisan.
Mikä on jousitettu aisa? E ole kuullutkaan..
Hsippe
Viestit: 956
Liittynyt: To Heinä 26, 2018 10:01 am
Paikkakunta: Raasepori
Viesti:

Re: Tuhti -perävaunuun toinen akseli..

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Tuossa on kuva jousitetusta vetoaisasta:
https://multiva.info/sites/default/file ... k=gDMA6tS7
Aisa on siis saranoitu takapäästään ja etupää on hahlossa kannatuksessa 2:lla hydr sylinterillä ja paineakulla.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16219
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Tuhti -perävaunuun toinen akseli..

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Hsippe kirjoitti: To Touko 06, 2021 7:19 am Tuossa on kuva jousitetusta vetoaisasta:
https://multiva.info/sites/default/file ... k=gDMA6tS7
Aisa on siis saranoitu takapäästään ja etupää on hahlossa kannatuksessa 2:lla hydr sylinterillä ja paineakulla.
Meillä on pihassa kuorma-autosta tehryt telikärryt johona on jousitettu aisa. Aisa on nivelletty etulevystä, lehtijouset on rungon sisällä molemmin puolin ja aisan takapää on niiren päällä poikkipalkilla kannatuksella.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: DexMasZet, Hsippe, SPS1975 ja 42 vierailijaa