Tuhti -perävaunuun toinen akseli..
Tuhti -perävaunuun toinen akseli..
Minulla on 1-akselinen traktorin perävaunu Tuhti 6 t viljalaidoilla harrastekäytössä.
Satuin saamaan ilmaiseksi hyväkuntoiset, ihan samanlaiset perävaunun renkaat vanteineen, kuin on ko. vaunussa
Ajattelin, että jos ostaisi näille vanteille sopivat navat ja rakentaisi toisen akselin entisen akselin etupuolelle? Navat maksaisi 100€ pintaan kpl, joten ei ihan tolkuton kustannus.
En kuitenkaan haluaisi rakentaa siihen teliä. Telin rakentaminen lisäisi huomattavasti työmäärää, enkä tiedä riittäisikö taidot ja terveys kunnollisen telin tekoon.
En käytä ko. perävaunua juurikaan metsässä, enkä muutenkaan huonokulkuisessa maastossa, missä telin merkitys on suuri..
Ajattelin yksinkertaisesti hitsata napojen väliin sopivanpituisen akselin/paksuseinämäisen putken tai profiilin ja kiinnittää sen ihan samalla tavalla, kuin alkuperäinenkin akseli on kiinnitetty.
En hae tällä suurempaa kantavuutta vaan luotettavuutta. Tarkoitus on kuljettaa tavaraa/soraa jonkin verran. Jokunen pitkäkin matka (yli 100 km) on edessä.
Onko kukaan rakentanut 1-akselisesta perävaunusta 2-akselista ilman keinua?
Satuin saamaan ilmaiseksi hyväkuntoiset, ihan samanlaiset perävaunun renkaat vanteineen, kuin on ko. vaunussa
Ajattelin, että jos ostaisi näille vanteille sopivat navat ja rakentaisi toisen akselin entisen akselin etupuolelle? Navat maksaisi 100€ pintaan kpl, joten ei ihan tolkuton kustannus.
En kuitenkaan haluaisi rakentaa siihen teliä. Telin rakentaminen lisäisi huomattavasti työmäärää, enkä tiedä riittäisikö taidot ja terveys kunnollisen telin tekoon.
En käytä ko. perävaunua juurikaan metsässä, enkä muutenkaan huonokulkuisessa maastossa, missä telin merkitys on suuri..
Ajattelin yksinkertaisesti hitsata napojen väliin sopivanpituisen akselin/paksuseinämäisen putken tai profiilin ja kiinnittää sen ihan samalla tavalla, kuin alkuperäinenkin akseli on kiinnitetty.
En hae tällä suurempaa kantavuutta vaan luotettavuutta. Tarkoitus on kuljettaa tavaraa/soraa jonkin verran. Jokunen pitkäkin matka (yli 100 km) on edessä.
Onko kukaan rakentanut 1-akselisesta perävaunusta 2-akselista ilman keinua?
-
- Viestit: 7756
- Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
- Paikkakunta: Vieremä
- Viesti:
Re: Tuhti -perävaunuun toinen akseli..
Ei paljoa hirveämpää kärryä ole vetää kuin tuommoinen kahdella kiinteällä akselilla oleva. Paukuttaa älyttömästi perässä. Luulen että sen 100km ajon jälkeen riisut kiinteän lisä akselin pois.
Keinuteli on ainut järkevä rakenne tuommoiseen kärryyn. Lisä akseli menee silloin, kun molemmat lisäpyörät on erillis jousitetut.
Itse rakentaisin kunnollisen vararengas telineen ja laatikon tunkille ja työkaluille kärryyn. Siinä ihan paras varmistus pidemmälle matkalle. Ei sitä telikärryäkään ilkee tyhjällä renkaalla perille vetää.
Keinuteli on ainut järkevä rakenne tuommoiseen kärryyn. Lisä akseli menee silloin, kun molemmat lisäpyörät on erillis jousitetut.
Itse rakentaisin kunnollisen vararengas telineen ja laatikon tunkille ja työkaluille kärryyn. Siinä ihan paras varmistus pidemmälle matkalle. Ei sitä telikärryäkään ilkee tyhjällä renkaalla perille vetää.
Re: Tuhti -perävaunuun toinen akseli..
Onko ihan omakohtaisia kokemuksia?DexMasZet kirjoitti: ↑Ke Touko 05, 2021 2:08 pm Ei paljoa hirveämpää kärryä ole vetää kuin tuommoinen kahdella kiinteällä akselilla oleva. Paukuttaa älyttömästi perässä. Luulen että sen 100km ajon jälkeen riisut kiinteän lisä akselin pois.
Keinuteli on ainut järkevä rakenne tuommoiseen kärryyn. Lisä akseli menee silloin, kun molemmat lisäpyörät on erillis jousitetut.
Itse rakentaisin kunnollisen vararengas telineen ja laatikon tunkille ja työkaluille kärryyn. Siinä ihan paras varmistus pidemmälle matkalle. Ei sitä telikärryäkään ilkee tyhjällä renkaalla perille vetää.
2- akselisessa kärryssä ilman teliä matka jatkuu, vaikka yksi rengas tyhjenisi..
-
- Viestit: 7756
- Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
- Paikkakunta: Vieremä
- Viesti:
Re: Tuhti -perävaunuun toinen akseli..
On, naapurin kaksiakselinen paalilavetti. Kaikkea sille koitettiin tehdä, että meno paranisi. Siirrettiin akseleita ihan niin taakse kuin pystyi, ja etummaisen akseleiden renkaiden paine puoleen taaemmista, tuo oli ehkä paras versio, mutta silti hirvee laitos perässä vetää. Odottaa nytten että joku tekisi telin siihen. Siihen asti välttää hyvin sahatavaran varasto kärrynä.
-
- Viestit: 6789
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
- Paikkakunta: Paimio
- Viesti:
Re: Tuhti -perävaunuun toinen akseli..
Mitenkä mahtaa toimia isoille koneille tehdyt kaivurilavetit joita näkee joskus rakennetun niin että on kaksi tai jopa kolme rekan perävaunun akselia laitettu peräkanaa runkoon suoraan kiinni ilman kaupallisten valmistajien tuotteiden kaltaisia jousia ja akselitasaajia?
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
- ihmehitsari
- Viestit: 18627
- Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
- Paikkakunta: Kainuu
- Viesti:
Re: Tuhti -perävaunuun toinen akseli..
Ehdottomasti kannattaa laittaa kiinteä akseli entisen kaveriksi.
Ja tässä samassa yhteydessä tarjoan tuolleen muutetusta kärrystä varsin reilun 500€ hinnan. Sillä on siinä sen verran kuitennii töitä sen käytännöllistämistöissä ettei enempää toinna tarjota. Renkaat jos on hyvät niin hyvinkin on 500 arvoinen projekti.
Ja tässä samassa yhteydessä tarjoan tuolleen muutetusta kärrystä varsin reilun 500€ hinnan. Sillä on siinä sen verran kuitennii töitä sen käytännöllistämistöissä ettei enempää toinna tarjota. Renkaat jos on hyvät niin hyvinkin on 500 arvoinen projekti.
säästellen sippiin
Re: Tuhti -perävaunuun toinen akseli..
Taitaa olla parasta tosiaan, kun ottaa pidemmälle matkalle vararenkaan + muut tykötarpeet mukaan. Telin teko on iso homma ja tarvikkeet maksaa..SamiT kirjoitti: ↑Ke Touko 05, 2021 3:49 pm Mitenkä mahtaa toimia isoille koneille tehdyt kaivurilavetit joita näkee joskus rakennetun niin että on kaksi tai jopa kolme rekan perävaunun akselia laitettu peräkanaa runkoon suoraan kiinni ilman kaupallisten valmistajien tuotteiden kaltaisia jousia ja akselitasaajia?
Jäin kuitenkin miettimään erästä asiaa. Vedin viime syksynä henkilöautolla 2-akselista jarrullista peräkärriä autolla 240 km.
Vasta jälkeenpäin kuulin, että siinä peräkärrissä EI ole teliä. Ensin 120 km tyhjänä ja heti perään 120 km 1000 kg kuormalla. Siis ihan hyvä vetää, kun ei jäänyt mitään traumoja siitä...
Re: Tuhti -perävaunuun toinen akseli..
Ei mene esityksesi läpi. hyvä huumorintaju sinulla...ihmehitsari kirjoitti: ↑Ke Touko 05, 2021 4:17 pm Ehdottomasti kannattaa laittaa kiinteä akseli entisen kaveriksi.
Ja tässä samassa yhteydessä tarjoan tuolleen muutetusta kärrystä varsin reilun 500€ hinnan. Sillä on siinä sen verran kuitennii töitä sen käytännöllistämistöissä ettei enempää toinna tarjota. Renkaat jos on hyvät niin hyvinkin on 500 arvoinen projekti.
-
- Viestit: 2775
- Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
- Viesti:
Re: Tuhti -perävaunuun toinen akseli..
Olen vuokrannut autonkuljetustraileria muutaman kerran. Takavetoisen jenkki-pickupin perässä kärry kulki nokka hivenen alhaalla ja hakkasi niin että meinasi hampaat pudota suusta. Lähes tonnin kevyemmän maasturin perässä sama kärry tuli ihan nätisti, tässä vetokoukku oli 10-15 cm korkeammalla. Tämä tyhjällä kärryllä, kuorman kanssa ei mitään ongelmaasteami kirjoitti: ↑Ke Touko 05, 2021 5:52 pm Jäin kuitenkin miettimään erästä asiaa. Vedin viime syksynä henkilöautolla 2-akselista jarrullista peräkärriä autolla 240 km.
Vasta jälkeenpäin kuulin, että siinä peräkärrissä EI ole teliä. Ensin 120 km tyhjänä ja heti perään 120 km 1000 kg kuormalla. Siis ihan hyvä vetää, kun ei jäänyt mitään traumoja siitä...
Re: Tuhti -perävaunuun toinen akseli..
Veditkö sitä paalilavettia soratietä pitkin vaiko asfaltilla? Kyllä paukuttaa minun yksiakselinenkin, jos soratie huonokuntoinen täynnä kuoppia...DexMasZet kirjoitti: ↑Ke Touko 05, 2021 2:34 pm On, naapurin kaksiakselinen paalilavetti. Kaikkea sille koitettiin tehdä, että meno paranisi. Siirrettiin akseleita ihan niin taakse kuin pystyi, ja etummaisen akseleiden renkaiden paine puoleen taaemmista, tuo oli ehkä paras versio, mutta silti hirvee laitos perässä vetää. Odottaa nytten että joku tekisi telin siihen. Siihen asti välttää hyvin sahatavaran varasto kärrynä.
Tuo paineen alentaminen etummaisista renkaasta auttaa varmaan. Minä laittaisin etummaiset renkaat hiukan ylemmäs siten, että tyhjällä kärrillä ajaessa etummaiset renkaat eivät koskettaisi maahan... Noh. tämä nyt on vain tällaista pohdiskelua joka tuskin johtaa tekoihin..
-
- Viestit: 820
- Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 11:38 pm
- Paikkakunta: Kalvola
- Viesti:
Re: Tuhti -perävaunuun toinen akseli..
Tutulta oli tuollainen vetureineen joskus lainassa, omaan makuuni oli kyllä aika nypyttäjä, keväällä vielä kun routaheittoja yms niin meinasi tulla niskat kipeäksi 30km lenkillä. 3 akselia suoraan rungossa kiinni, keskimmäisen pyörät vähän isommat.SamiT kirjoitti: ↑Ke Touko 05, 2021 3:49 pm Mitenkä mahtaa toimia isoille koneille tehdyt kaivurilavetit joita näkee joskus rakennetun niin että on kaksi tai jopa kolme rekan perävaunun akselia laitettu peräkanaa runkoon suoraan kiinni ilman kaupallisten valmistajien tuotteiden kaltaisia jousia ja akselitasaajia?
Re: Tuhti -perävaunuun toinen akseli..
Bingo! Asia selvä. Ei muuta kuin aisa rälläkällä poikki paalikärristä ja hitsaamalla uudelleen kiinni siten, että kärrin etuosa on ainakin parikymmentä senttiä ylempänä kuin takaosa? Loppuu se rynkytys siihen paikkaan..DexMasZet kirjoitti: ↑Ke Touko 05, 2021 2:34 pm On, naapurin kaksiakselinen paalilavetti. Kaikkea sille koitettiin tehdä, että meno paranisi. Siirrettiin akseleita ihan niin taakse kuin pystyi, ja etummaisen akseleiden renkaiden paine puoleen taaemmista, tuo oli ehkä paras versio, mutta silti hirvee laitos perässä vetää. Odottaa nytten että joku tekisi telin siihen. Siihen asti välttää hyvin sahatavaran varasto kärrynä.
-
- Viestit: 6789
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
- Paikkakunta: Paimio
- Viesti:
Re: Tuhti -perävaunuun toinen akseli..
Sen verran vielä alkuperäiseen hommaan maantiematkan luotettavuustekijöistä, että itse ostaisin uudet renkaat kärryyn alle siihen nykyiseen akseliin ja laittaisin 3 bar ainakin painetta ja ainakin seuraavat 10 vuotta olisi maantiematkat varmaa menoa ilman rengasrikkoja jos nyt ei ihan koko aikaa 50km/h olisi vauhti, nämä pallorenkaat ei oikein tykkää pitkiä aikoja yli 40km/h vauhdista asfaltilla. Jos 30km/h niin kestää maailman tappiin kun vaan ilmaa on tarpeeksi. Omiin maatalouskäytössä oleviin pikkukärryihin ostin molempiin uudet renkaat n. 15 vuotta sitten ja edelleen erittäin hyvässä kunnossa molemmissa, jotkut halvimmat intialaiset Kleberit ovat ja vajaan 70km reissuja ajettiin alkuun lukuisia molemmilla kuorma päällä 40 km/h ja 50km/h kulkevilla traktoreilla kunnes isommat kärryt tulivat noiden tilalle aktiiviajoon ja nämä nyt olleet nurkka- ja klapihommissa käytössä.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
-
- Viestit: 6364
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
- Viesti:
Re: Tuhti -perävaunuun toinen akseli..
Samalla vaivalla tekee jousitetun aisan.steami kirjoitti: ↑Ke Touko 05, 2021 8:02 pmBingo! Asia selvä. Ei muuta kuin aisa rälläkällä poikki paalikärristä ja hitsaamalla uudelleen kiinni siten, että kärrin etuosa on ainakin parikymmentä senttiä ylempänä kuin takaosa? Loppuu se rynkytys siihen paikkaan..DexMasZet kirjoitti: ↑Ke Touko 05, 2021 2:34 pm On, naapurin kaksiakselinen paalilavetti. Kaikkea sille koitettiin tehdä, että meno paranisi. Siirrettiin akseleita ihan niin taakse kuin pystyi, ja etummaisen akseleiden renkaiden paine puoleen taaemmista, tuo oli ehkä paras versio, mutta silti hirvee laitos perässä vetää. Odottaa nytten että joku tekisi telin siihen. Siihen asti välttää hyvin sahatavaran varasto kärrynä.
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika!
-
- Viestit: 7756
- Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
- Paikkakunta: Vieremä
- Viesti:
Re: Tuhti -perävaunuun toinen akseli..
Tuossa kärryssä lie ollu kumivääntövarsi jousitetut akselit, eli erillis jousitettu joka pyörä. Jos kaikki neljä kiinteää niin olisit varmasti huomannut.steami kirjoitti: ↑Ke Touko 05, 2021 5:52 pm Taitaa olla parasta tosiaan, kun ottaa pidemmälle matkalle vararenkaan + muut tykötarpeet mukaan. Telin teko on iso homma ja tarvikkeet maksaa..
Jäin kuitenkin miettimään erästä asiaa. Vedin viime syksynä henkilöautolla 2-akselista jarrullista peräkärriä autolla 240 km.
Vasta jälkeenpäin kuulin, että siinä peräkärrissä EI ole teliä. Ensin 120 km tyhjänä ja heti perään 120 km 1000 kg kuormalla. Siis ihan hyvä vetää, kun ei jäänyt mitään traumoja siitä...
Se kaksi akselinen kiinteä toimii hyvin kun laittaa niin nokalleen tai niin takakenoon, että toinen akseli ei koske milloinkaan maahan.
-
- Viestit: 3582
- Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
- Viesti:
Re: Tuhti -perävaunuun toinen akseli..
Paljonko tuollaisiin 400-15,5 kärrynpyöriin suositellaan painetta, jotka oletan tuossakin olevan? Pari teli tuhtia minullakin (M85 ja toinen itse teliksi muutettu & lavaa jatkettu samaa kokoluokkaa) joissa itse pitänyt (muistaakseni!) 4-4,5bar ja enempikin tekisi mieli laittaa kunnon kuormille, kun aika lintassa kulkevat, mutta ei uskalla kun pinnat vähän pykineet
Edit. Vai muistankohan nyt väärin...
-
- Viestit: 6789
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
- Paikkakunta: Paimio
- Viesti:
Re: Tuhti -perävaunuun toinen akseli..
Siinä 4bar nurkilla meillä on paineet näissä pikku pallorenkaissa olleet.korsteeni kirjoitti: ↑Ke Touko 05, 2021 8:41 pmPaljonko tuollaisiin 400-15,5 kärrynpyöriin suositellaan painetta, jotka oletan tuossakin olevan? Pari teli tuhtia minullakin (M85 ja toinen itse teliksi muutettu & lavaa jatkettu samaa kokoluokkaa) joissa itse pitänyt (muistaakseni!) 4-4,5bar ja enempikin tekisi mieli laittaa kunnon kuormille, kun aika lintassa kulkevat, mutta ei uskalla kun pinnat vähän pykineet
Edit. Vai muistankohan nyt väärin...
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
Re: Tuhti -perävaunuun toinen akseli..
Mikä on jousitettu aisa? E ole kuullutkaan..Talumees kirjoitti: ↑Ke Touko 05, 2021 8:31 pmSamalla vaivalla tekee jousitetun aisan.steami kirjoitti: ↑Ke Touko 05, 2021 8:02 pmBingo! Asia selvä. Ei muuta kuin aisa rälläkällä poikki paalikärristä ja hitsaamalla uudelleen kiinni siten, että kärrin etuosa on ainakin parikymmentä senttiä ylempänä kuin takaosa? Loppuu se rynkytys siihen paikkaan..DexMasZet kirjoitti: ↑Ke Touko 05, 2021 2:34 pm On, naapurin kaksiakselinen paalilavetti. Kaikkea sille koitettiin tehdä, että meno paranisi. Siirrettiin akseleita ihan niin taakse kuin pystyi, ja etummaisen akseleiden renkaiden paine puoleen taaemmista, tuo oli ehkä paras versio, mutta silti hirvee laitos perässä vetää. Odottaa nytten että joku tekisi telin siihen. Siihen asti välttää hyvin sahatavaran varasto kärrynä.
-
- Viestit: 956
- Liittynyt: To Heinä 26, 2018 10:01 am
- Paikkakunta: Raasepori
- Viesti:
Re: Tuhti -perävaunuun toinen akseli..
Tuossa on kuva jousitetusta vetoaisasta:
https://multiva.info/sites/default/file ... k=gDMA6tS7
Aisa on siis saranoitu takapäästään ja etupää on hahlossa kannatuksessa 2:lla hydr sylinterillä ja paineakulla.
https://multiva.info/sites/default/file ... k=gDMA6tS7
Aisa on siis saranoitu takapäästään ja etupää on hahlossa kannatuksessa 2:lla hydr sylinterillä ja paineakulla.
- Matsikka
- Viestit: 16219
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Tuhti -perävaunuun toinen akseli..
Meillä on pihassa kuorma-autosta tehryt telikärryt johona on jousitettu aisa. Aisa on nivelletty etulevystä, lehtijouset on rungon sisällä molemmin puolin ja aisan takapää on niiren päällä poikkipalkilla kannatuksella.Hsippe kirjoitti: ↑To Touko 06, 2021 7:19 am Tuossa on kuva jousitetusta vetoaisasta:
https://multiva.info/sites/default/file ... k=gDMA6tS7
Aisa on siis saranoitu takapäästään ja etupää on hahlossa kannatuksessa 2:lla hydr sylinterillä ja paineakulla.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: DexMasZet, Hsippe, SPS1975 ja 42 vierailijaa