Peräkärrin poisto rekisteristä..

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

jarikos
Viestit: 4323
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Peräkärrin poisto rekisteristä..

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Minulla on yksi vuonna 1976 valmistettu kärry, jossa on vaihtoehtoinen käyttö rekisterissä, se toimii siis venetrailerina ja pitkän tavaran kuljetuksessa. Lavaylitystä on sallittu 700mm mutta muuten ei ole mitään mittoja. Lavaa voi hyvin pidentää ja edelleen voi sen 700mm ylittää. Aisa on todella pitkä. Suurin sallittu kokonaispaino on vain 500kg ja rosterilavan kanssa hyötykuormaa menee 385kg mutta useimmissa tarpeissani se riittää. Jos ei riitä niin sitten on muita kärryjä. Lehtijouset ja iskunvaimentimet takaavat oikein mukavan vedettävyyden. Tuollainen kärry on mitä mainioin rakentelukohde ja täysin laillinen.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Trasseli
Viestit: 217
Liittynyt: Ti Helmi 12, 2019 5:46 pm
Viesti:

Re: Peräkärrin poisto rekisteristä..

Viesti Kirjoittaja Trasseli »

Mulla oli aikanaan 70-luvulla itsetehty kärri jossa oli 50-lukulaisen mossen taka-akseli. Pieni lava ja painoi ihan helkutisti. Oli vielä mustilla kilvillä. Ostin sitten uuden kuomukärryn kun tuohon vanhaan ei oikeen mitään mahtunut.

Vanhasta piti päästä eroon ja laitoin sen nettiin myyntiin ja hinnaksi muistaakseni 150€. Meni heti, ja minä sitä ihmettelin että mites se noin hyvin teki kauppansa. Nyt kun olen tätä lukenut, niin en ihmettele enää :lol:
PS
Viestit: 972
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:55 pm
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Peräkärrin poisto rekisteristä..

Viesti Kirjoittaja PS »

Peräkärrykansaa ja lainkuuliaista porukkaa. Tosiaan irtisanot vakuutuksen ja jätät kilven paikoilleen tai naulaat seinälle. Kulut katkevat siihen. Uskaltaisin myös vetää traktorilla yleisillä teillä tuollaista kilvetöntä kärryä, vaikka monella tuntuu olevan tässäkin asiassa herranpelko.
PS
jake74
Viestit: 1735
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Re: Peräkärrin poisto rekisteristä..

Viesti Kirjoittaja jake74 »

mulla on autonkuljetuskärry tehty melkein kokonaa uusiksi. vanhaa jäi vetoaisa, työntöjarrupää ja ajosillat. runkonumero vetoaisassa. rekisteröinti katastuksessa ei mitää ongelmaa ollut ku kärry on vm1980 ja sen aikakauden asetuksilla mennnään katastuksessa.

mulla on yks vanhakärry mikä purettu jos romukuormaan. siihen ei tarvinnut muuta ku liikennekäytöstä poisto ni vakuutus maksuja ei tullut. kilpi, paperit ja pala peltiä on tallessa.
Ajomies
Viestit: 28018
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Peräkärrin poisto rekisteristä..

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Niin näyttää olevan, että "laittomia" kärryjä vaan rakennellaan. :) Sitten joillakin ne ihan oikeat pykälät unohtuu, kun siihen lailliseen kärryyn lastataan kuormaa, ei muisteta mitä saa autolla vetää, eikä tiedetä paljonko kärryyn saa tavaraa laittaa, ja miten? Sen verran "lainkuuliainen" itse olen että ehdoin tahdoin en lähde turhia riskejä ottamaan, ja näiden kuljetus juttujen kanssa koitan mennä sääntöjen mukaan, vaikka jossain kohdassa pientä tulkinta ongelmaa onkin. Näin on mm. pitkien esim. putki- tai lautatavaran kuljettaminen, joka on rikollista trailerilla, mutta tuolla heiveröisellä peräkärryllä sallittua, niin kyllä minä ne trailerilla kuljetan. Tai sitten kun jotain traktorin rengasta, niin kyllä se kupeellaan siellä kärryn laidan päällä on, eikä pystyssä, niin kuin lain mukaan pitää olla! On näiden kanssa joskus "neuvoteltu" tien päällä virkavallan kanssa, ja yhteisymmärrykseen päästy.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
steami

Re: Peräkärrin poisto rekisteristä..

Viesti Kirjoittaja steami »

PS kirjoitti: Ti Huhti 27, 2021 12:43 pm Peräkärrykansaa ja lainkuuliaista porukkaa. Tosiaan irtisanot vakuutuksen ja jätät kilven paikoilleen tai naulaat seinälle. Kulut katkevat siihen. Uskaltaisin myös vetää traktorilla yleisillä teillä tuollaista kilvetöntä kärryä, vaikka monella tuntuu olevan tässäkin asiassa herranpelko.
Jep. näin tein. Irtisanoin liikennevakuutuksen. ..

Ostin jokin aika sitten langattomat takavalot. Varsin kätevät traktorin peräkärreissä. Ei tarvitse koskaan raplata takavaloja kuntoon, kun tien päälle lähtee. En enää viimeaikoina ole pitänyt kunnossa ko. peräkärrinkään takavaloja. Ei muuta kuin magneettikiinnitteiset perävalot peräkärrin metalliseen takalaitaan, lähetinosa perävaunupistorasiaan ja menoksi... :-)
kalvaana
Viestit: 7330
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: Peräkärrin poisto rekisteristä..

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Jonkin verran näin vaan tehdään ja taatusti se uudelleen rakennettu "väärillä" kilvillä oleva kärri on turvallisempi, kuin se vanha laho rotisko. Eikä poliisilla ole ratsiassa syytä tai edes kykyä ryhtyä epäilemään kärrin aitoutta, jos se vähänkin on sinne päin tehty. Ja montako väärillä papereilla olevaa raktoria mahtaa tässä maassa olla?
Minäkin myin vuos sitte vuonna 83 itse tehdyn kärrin rakentelijalle, kun se oli niin laho, ettei saanu hitsaamalla pysymään sidontalenkkia runkoprofiilissa. Talvellakin se oli usein koukussa ja suolavellit jäi alustasta pesemättä, niin se oli sitten siinä. Arvelen, että 40 tonnia se rullas mulla. Oulussa asti se oli kerran ja Parainen taitaa olla eteläisin paikka, missä käyny. Noh-sen elämä jatkuu hiukan pidempänä nyt uudessa kodissa. Akseli ja asia jäi alkuperäsisestä.
EI tää niin vakava rikos ole, että siitä kannattaa kauheasti meuhkata.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
ylioyja
Viestit: 7641
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Re: Peräkärrin poisto rekisteristä..

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Kärry myyty korjattavaks, myyjä ollu apulias ja poistanu uusilla korvattavat osat jo valmiiks...
steami

Re: Peräkärrin poisto rekisteristä..

Viesti Kirjoittaja steami »

Anteeksi, että vielä meuhkaan tästä aiheesta. Täällähän kehoitettiin lopettamaan keskustelu aiheesta....

Siis, minun trailerin papereissa lukee "Omavalmiste". Kävin ihan katselemassa traileria tarkemmin, kun olen olettanut sen olevan tehdasvalmisteinen.
Mitään mallimerkintää en löytänyt. Aisassa numerosarja.. taisi siinä joku kirjainkin olla. Akselisto on tehdasvalmisteinen.

Suurin ihmetykseni oli se, että trailerin runko on kokonaan sinkitty. Siksi olen ehkä luullut sitä tehdasvalmisteiseksi..

Käsittääkseni sinkitysaltaita ei ihan jokaisella rakentelijalla ole mutta onhan se mahdollista, että runko on käyty jossain sinkitettävänä?

Sinkityksen alla hitsaussaumat ihan kuin robotilla tehty. Siis tosi siistit.

Pitäisikö minun olla huolissani? Olisiko mahdollista, että ko. traileri on joskus anastettu ja rekisteröity uudelleen.. tai laitettu siihen toisen trailerin kilvet?
Mököttäjä
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 9:05 am
Viesti:

Re: Peräkärrin poisto rekisteristä..

Viesti Kirjoittaja Mököttäjä »

Kyllä sinkkaamot ainakin ennen ovat ottaneet tavaraa yksityisiltäkin, mutta hinta ykisttäiskappaleelle tuppaa olemaan harrastajalle kova melkein tavarassa kuin tavarassa. Lisäksi jos on kierrätysmateriaaleista tehty, niin maalit ja suurimmat ruosteet pitää poistaa ennen sinkitystä.
Mitenköhän kaikki vanhojen asuntovaunujen pohjista tehdyt kärryt on muutoskatsastuksessa merkitty? Pysyvätkö Solifereina vai muuttuvatko omavalmisteiksi?
Onhan tuo mainitsemasi anastus mahdollinen, mutta muitakin vaihtoehtoja on.
Urpo
Viestit: 1162
Liittynyt: La Helmi 14, 2009 11:33 am
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Peräkärrin poisto rekisteristä..

Viesti Kirjoittaja Urpo »

Kyllä näitä tehdastekoisia, mutta omavalmiste- merkillä rekisteröityjä kärryjä täytyy olla enemmänkin koska minullakin on.Lavakärry Juho-tarra takalaidassa ja omavalmiste rekisteriotteessa. Ostin sen autotrok..-kauppiaalta ja hän selitti tuon miksi valmistaja rekisteröi ne omavalmisteina. Selityksen olen jo unohtanut, mutta ymmärsin silloin asian.
Avatar
Aakku
Viestit: 8252
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Peräkärrin poisto rekisteristä..

Viesti Kirjoittaja Aakku »

steami kirjoitti: La Touko 01, 2021 9:20 am Käsittääkseni sinkitysaltaita ei ihan jokaisella rakentelijalla ole mutta onhan se mahdollista, että runko on käyty jossain sinkitettävänä?

Sinkityksen alla hitsaussaumat ihan kuin robotilla tehty. Siis tosi siistit.

Pitäisikö minun olla huolissani? Olisiko mahdollista, että ko. traileri on joskus anastettu ja rekisteröity uudelleen.. tai laitettu siihen toisen trailerin kilvet?
Monet omavalmisteet on sinkitetty. Esimerkiksi Aurajoki Oy:lle vein viimeksi vaihtolavarungon sinkittäväksi.
Mikäli on kovin kiinnostusta perävaunun omistushistoriaan, niin sen voi varmaankin tilata Traficomilta. Saattaa hyvällä tuurilla saada selville jo Traficomin maksullisesta verkkopalvelustakin. Itse huvikseni seurasin omavalmistekärryn nykyistä omistusta. Se on tehty joskus -60 luvulla ja käytössä oli vieläkin.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Peräkärrin poisto rekisteristä..

Viesti Kirjoittaja zukka »

Siinä tuli vastaan yhdet paperit taas
https://m.tori.fi/vi/84152149.htm
Ajomies
Viestit: 28018
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Peräkärrin poisto rekisteristä..

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

zukka kirjoitti: Pe Touko 14, 2021 8:34 am Siinä tuli vastaan yhdet paperit taas
https://m.tori.fi/vi/84152149.htm
Näin se "kiertokulku" pelaa, ei mene hyvä "aihio" poistoon. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Talumees
Viestit: 6352
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Peräkärrin poisto rekisteristä..

Viesti Kirjoittaja Talumees »

Ajomies kirjoitti: Pe Touko 14, 2021 11:38 am
zukka kirjoitti: Pe Touko 14, 2021 8:34 am Siinä tuli vastaan yhdet paperit taas
https://m.tori.fi/vi/84152149.htm
Näin se "kiertokulku" pelaa, ei mene hyvä "aihio" poistoon. :)
Kilven numero ilmoitettu trafiin. Onnea rakekentajalle... :lol:
Urpo
Viestit: 1162
Liittynyt: La Helmi 14, 2009 11:33 am
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Peräkärrin poisto rekisteristä..

Viesti Kirjoittaja Urpo »

Urpo kirjoitti: Su Huhti 25, 2021 1:45 pm
Fiksu myyjä myy ilmoituksessa "ruostuneen ja huonokuntoisen kärryn, joka on VIELÄ rekisterissä. Fiksu ostaja sitten keskustelee puhelimessa, että pitääkö koko kärry viedä pois vai...?
Jotkut osaa hommat, muttei kaikki....
Avatar
Aakku
Viestit: 8252
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Peräkärrin poisto rekisteristä..

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Talumees kirjoitti: La Touko 15, 2021 12:24 am
Ajomies kirjoitti: Pe Touko 14, 2021 11:38 am
zukka kirjoitti: Pe Touko 14, 2021 8:34 am Siinä tuli vastaan yhdet paperit taas
https://m.tori.fi/vi/84152149.htm
Näin se "kiertokulku" pelaa, ei mene hyvä "aihio" poistoon. :)
Kilven numero ilmoitettu trafiin. Onnea rakekentajalle... :lol:
Mistä noin päättelet?
Onko Trafi ylipäätään kiinnostunut ja mikä lie peruste?
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Urpo
Viestit: 1162
Liittynyt: La Helmi 14, 2009 11:33 am
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Peräkärrin poisto rekisteristä..

Viesti Kirjoittaja Urpo »

No näitä kotipoliiseja on yllättävissäkin porukoissa. Toisinpäinkin yllättyy kun laittaa ajonevon myyntiin ja ilmoitukseen ”ei papereita”. Kokemusta itellä 30 vuoden takaa moottoripyörän myynnistä.
Punaparta
Viestit: 3674
Liittynyt: Pe Tammi 29, 2010 8:10 am
Paikkakunta: Nousiainen
Viesti:

Re: Peräkärrin poisto rekisteristä..

Viesti Kirjoittaja Punaparta »

Ensmänen ajatus ittellä oli tuota linkattua ilmotusta kattoessa, et eipä jatku kauaa tämäkään mahdollisuus, kun myyjät on noin pöljiä ... :roll:
Ko tyhjäst alotta, ja pysy omillas, ni ei tul kukkan persuksil potkima...
Varvikello
Viestit: 1821
Liittynyt: Su Loka 26, 2014 2:35 pm
Viesti:

Re: Peräkärrin poisto rekisteristä..

Viesti Kirjoittaja Varvikello »

Samassa firmassa on tullut sinkitettyä parinkin eri firman kamoja. Ekana oli kerrostalin parvekekaiteet. Oli aika tarkkaa että kuinka isot reiät ja missä piti olla. Umpinaista kohtaa ei saanut olla missään, siinähän on jo jonkunsortin räjähdysvaarakin kun umpirakenne lämpiää.
Toisena oli kevytperävaunu ja juurikin tämmöinen paheksuttu oma/uusvalmiste. Vanhasta jäi kyllä tärkeimmät osat jotka oli katsastettu. Aisakolmio, jatkoaisa, akseli, jouset ja pyörännävat.
Lavarunko, laidat ja valot tuli uutta. Voi olla sillä rajalla että oli vaan remontti eikä uudisrakennus. Tämä sinkittiin ja sama juttu kuin parvekkeiden kanssa. Maksa ihan uitusti kun hinta lasketaan siitä teräsrungon painosta ja siitä jollain kaavalla hinnoitellaan.
Liian tarkkaan ei kannata jotain ohuempia jousenkorvia tehdä. Mä tein kaiken niin jiiriin ja millilleen kuin tämmöinen levyseppäsähläri osaa niillä työkaluilla. "Valmiin" tuotteen sai rihdata uudestaan. Sinkittämö ei yhtään katso eikä välitä kuinka tarkkaan tehdyn tuotteen sinne viet. Suurinpiirtein pudottamalla ne menee sinne sinkkialtaaseen. Ei ihan heti uskoisi että ollaan metallialalla ja ammattilaisiksi kutsuttuja. Toisen työtä ei ainakaan näköjään arvosteta.
Jälkikäteen kuulin et toi perävaunu koki kovia. Pari elökeläispappaa jutellet sitä kytkiessä ja kytkentä jäänyt huonoksi. Se oli sitten täydestä laukasta irronnut ja kuvitella voi millaiseksi kärry menee kun se vapaana pääsee ojaan.
Siitä kävi silti kaupaksi rekisteriote ja kilpi. Siinä kun oli se jatkoaisa otteessa mitä ei omavalmisteisiin enää saa ja onko edes uusissa tehdasvalmisteissakaan.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 33 vierailijaa