Kuorma-auton renkaiden halkaisijoista
-
- Viestit: 672
- Liittynyt: Ke Joulu 01, 2010 9:25 am
- Viesti:
Kuorma-auton renkaiden halkaisijoista
Omasta kuorma-autoilusta alkaa olla jo kulunut sen verran aikaa, että muutoksia kokonaispainoissa ja säännöissä on tapahtunut paljon. Ja varmaan muutokset on heijastuneet renkaisiinkiin. Kysymys kuuluu: mitä rengaskokoja nykyään käytetään yleisesti kuorma-autoissa ja perävaunuissa? Ajatuksena olisi hyödyntää käytettyjä renkaita omissa vehkeissä, renkaitten leveyden ja korkeuden puitteissa. Vanteitakin varmaan löytyy hyvin kun niiden halkaisijat ovat edelleen 17,5"-22,5".
-
- Viestit: 739
- Liittynyt: To Helmi 12, 2015 11:48 pm
- Paikkakunta: Porvoo
- Viesti:
Re: Kuorma-auton renkaiden halkaisijoista
Yleisin vetopyörä taitaa olla 315/80/22,5. Siihen etupyöräksi saman kokoinen tai 385/65/22,5. Peräkärryistä löytyy sitten monen moista juurikin noilla 17,5-22,5 tuumasilla vanteilla. 425/65/22,5 taitaa olla aika yleinen kärrynpyörä sinkkupyöräasennuksissa.
MF 4355 -02
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
-
- Viestit: 1821
- Liittynyt: Su Loka 26, 2014 2:35 pm
- Viesti:
Re: Kuorma-auton renkaiden halkaisijoista
Asiaan liittyen ja liittymättä. Lentokoneen renkaat sopii tietyille kuokkarin vanteille. Nopeusluokat on sadoissa kilsoissa ja kantavuus tonneissa. Käytetty rengas menee sellaisenaan tai sen voi pinnoittaa. Runko on käsittääkseni aina vain kerran käytetty.
Sitten tulee se pieni mutta. Lentokenttä on verovapaata aluetta ja erikoisten säännösten piirissä. Sieltä ei saa muiden jätteitä ja romurenkaita millään. Mulla on tuolla riihessä pari ennen eu-aikaa pelastettua lentsikanrengasta vielä jemmassa metsäkärryjä varten.
Sitten tulee se pieni mutta. Lentokenttä on verovapaata aluetta ja erikoisten säännösten piirissä. Sieltä ei saa muiden jätteitä ja romurenkaita millään. Mulla on tuolla riihessä pari ennen eu-aikaa pelastettua lentsikanrengasta vielä jemmassa metsäkärryjä varten.
Re: Kuorma-auton renkaiden halkaisijoista
Joskus 80 luvulla rakensin metsäkärryn. Navoiksi ostin jostain hajottamolta Volvon navat ja niihin passaavat 20" lukkovanteella olevat levyt. Ajan kuluessa alkoi tulle ongelmia renkaiden saatavuudessa. Ratkaisin asian niin että hankin paikalliselta kuljetusliikkeeltä 4 kpl haaskioon menneitä 22.5 " vanteita (kiero tjsp) ja niihin käypäsiä renkaita (runkoviallisia kai, kun ei enää rekan alle kelvanneet).
Sitten tein elinsiirron; poltin keskiöt irti molemmista ja siirsin Volvon levyjen (20") keskiöt näihin kuljetusliikkeestä tulleisiin levyihin(22.5").Siitä lähtien kärryssä muistaakseni 425 leveät renkaat. Rullamittatarkkuus riitti. Ei vemputa traktorinopeuksilla. Yksi on räjähtänyt, Varaosa maksoi 20 egeä, asennus samanverran. Pari huomattavaa asiaa: Kannattaa mitata paljonko tilaa on käytettävissä halkaisijan suunnassa, ja sitten näiden uusien leyjen offset, se määrää raidevälin ja sen mahtuuko uusi asennelma ylipäätään paikoilleen. Näitä ofsetteja on useita, kertokoon ken tietää paremmin. Kustannus riippuu hankintakanavista. Itselle nuo hankittavat osat kustansi n.10 kg hirvenlihaa. Summa summarum: Kun siirtyy noihin nykyään käytettyihin kokoihin,ylläpito on halpaa.
Sitten tein elinsiirron; poltin keskiöt irti molemmista ja siirsin Volvon levyjen (20") keskiöt näihin kuljetusliikkeestä tulleisiin levyihin(22.5").Siitä lähtien kärryssä muistaakseni 425 leveät renkaat. Rullamittatarkkuus riitti. Ei vemputa traktorinopeuksilla. Yksi on räjähtänyt, Varaosa maksoi 20 egeä, asennus samanverran. Pari huomattavaa asiaa: Kannattaa mitata paljonko tilaa on käytettävissä halkaisijan suunnassa, ja sitten näiden uusien leyjen offset, se määrää raidevälin ja sen mahtuuko uusi asennelma ylipäätään paikoilleen. Näitä ofsetteja on useita, kertokoon ken tietää paremmin. Kustannus riippuu hankintakanavista. Itselle nuo hankittavat osat kustansi n.10 kg hirvenlihaa. Summa summarum: Kun siirtyy noihin nykyään käytettyihin kokoihin,ylläpito on halpaa.
Re: Kuorma-auton renkaiden halkaisijoista
Tuossa linkki rengaskokotaulukkoon: https://www.sisua.net/forum/viewtopic.php?t=209
Joku on taas jaksanut ponnistella
Joku on taas jaksanut ponnistella
-
- Viestit: 10655
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Kuorma-auton renkaiden halkaisijoista
Varvikello kirjoitti: ↑To Huhti 15, 2021 8:06 am Asiaan liittyen ja liittymättä. Lentokoneen renkaat sopii tietyille kuokkarin vanteille. Nopeusluokat on sadoissa kilsoissa ja kantavuus tonneissa. Käytetty rengas menee sellaisenaan tai sen voi pinnoittaa. Runko on käsittääkseni aina vain kerran käytetty.
Sitten tulee se pieni mutta. Lentokenttä on verovapaata aluetta ja erikoisten säännösten piirissä. Sieltä ei saa muiden jätteitä ja romurenkaita millään. Mulla on tuolla riihessä pari ennen eu-aikaa pelastettua lentsikanrengasta vielä jemmassa metsäkärryjä varten.
Tuollaiset olisi johonkin vähän pienemmän rankakärrin teliin oikein omiaan, 24 PLY, mutta vähän hankala vannekoko. Luulisi kylkienkin kestävän kiviä ja juurakoita? Kuka tunnistaa, mistä vehkeestä? Tai voi noita toki olla useammassakin eri laitteessa.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 811
- Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
- Viesti:
Re: Kuorma-auton renkaiden halkaisijoista
Kyllä minä väittäisin että yleisin vetopyörän koko on 315/70 22,5 ja siinä etupyöränä 385/55 22,5 ja sama koko yleisin kärryn ykköspyöränä, kärryissä sitten paripyöränä yleisimmät koot 275/70 22,5 ja 265/70 19,5
Puoliperissä sitten aika yleinen koko 445/45 19,5
Puoliperissä sitten aika yleinen koko 445/45 19,5
-
- Viestit: 1509
- Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
- Paikkakunta: Mustasaari
- Viesti:
Re: Kuorma-auton renkaiden halkaisijoista
Hornet F-18 ainakin käyttää....jiipee kirjoitti: ↑To Huhti 15, 2021 3:54 pmVarvikello kirjoitti: ↑To Huhti 15, 2021 8:06 am Asiaan liittyen ja liittymättä. Lentokoneen renkaat sopii tietyille kuokkarin vanteille. Nopeusluokat on sadoissa kilsoissa ja kantavuus tonneissa. Käytetty rengas menee sellaisenaan tai sen voi pinnoittaa. Runko on käsittääkseni aina vain kerran käytetty.
Sitten tulee se pieni mutta. Lentokenttä on verovapaata aluetta ja erikoisten säännösten piirissä. Sieltä ei saa muiden jätteitä ja romurenkaita millään. Mulla on tuolla riihessä pari ennen eu-aikaa pelastettua lentsikanrengasta vielä jemmassa metsäkärryjä varten.
Tuollaiset olisi johonkin vähän pienemmän rankakärrin teliin oikein omiaan, 24 PLY, mutta vähän hankala vannekoko. Luulisi kylkienkin kestävän kiviä ja juurakoita? Kuka tunnistaa, mistä vehkeestä? Tai voi noita toki olla useammassakin eri laitteessa.
-
- Viestit: 10655
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Kuorma-auton renkaiden halkaisijoista
Jep, Hornetista se on kuvattu, Pirkanmaalla.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 5767
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Kuorma-auton renkaiden halkaisijoista
Nuo sinun kokosi ovat pääasiassa rahtiautojen renkaita, joita pyöri kyllä eniten ja saatavus käytettynä hyvä.Naxxu kirjoitti: ↑To Huhti 15, 2021 9:16 pm Kyllä minä väittäisin että yleisin vetopyörän koko on 315/70 22,5 ja siinä etupyöränä 385/55 22,5 ja sama koko yleisin kärryn ykköspyöränä, kärryissä sitten paripyöränä yleisimmät koot 275/70 22,5 ja 265/70 19,5
Puoliperissä sitten aika yleinen koko 445/45 19,5
Sora ja puutavara autoissa taas käytössä monesti korkeampia renkaita. Sellaisen huomasin myös rengaskokoja vertaillessa että korkeankantavuuden renkaita ei juurikaan ole näissä matalissa koossa. Joka voi autoa rakentaessa ajaa noihin 385/65 ja 315/80 pyöriin.
Täytyy katsoa pajalla käydessä mitä mahtoi olla ne korkeat sinkkupyörien koot mitä puoliperissä on. Niissä myös luulin olevan hyvä tarjonta, kun pyöriä paljon on liikkeellä. Tätä ei ole kuitenkaan tullut selviteltyä, vielä.
Tuo 445/45 on varmaan sellainen megatrailerin pyörä.
Meillä on 5-akselinen varsinainen, missä rengaskokona on 435/50/22,5 mikäli oikein muistan. Joku kummallinen väliinputooja koko siinä oli mitä ei pidetä varastossa.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 811
- Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
- Viesti:
Re: Kuorma-auton renkaiden halkaisijoista
Se on todennäköisesti 435/50 19,5 jota käytetään myöskin megatrailerissa ja on aikalailla saman korkuinen tuon 445/45 kanssa
385 antaa muistaakseni saman kantavuuden 55 ja 65 korkeana eli 4500kg/rengas ja nykyään melkein kaikissa autoissa on 9 tonnin etuakseli joten siihen ei 315 rengas riitä, mutta joo 315 antaa korkeana isomman kantavuuden ja taas paripyörä asennuksessa jo 275 leveä rengas riittää täydelle akselipainolle vetävälläkin akselilla
385 antaa muistaakseni saman kantavuuden 55 ja 65 korkeana eli 4500kg/rengas ja nykyään melkein kaikissa autoissa on 9 tonnin etuakseli joten siihen ei 315 rengas riitä, mutta joo 315 antaa korkeana isomman kantavuuden ja taas paripyörä asennuksessa jo 275 leveä rengas riittää täydelle akselipainolle vetävälläkin akselilla
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Juhnu, Kardaani, Pikkuvalmet ja 39 vierailijaa