Kuorma-auton renkaiden halkaisijoista

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
MottiM
Viestit: 672
Liittynyt: Ke Joulu 01, 2010 9:25 am
Viesti:

Kuorma-auton renkaiden halkaisijoista

Viesti Kirjoittaja MottiM »

Omasta kuorma-autoilusta alkaa olla jo kulunut sen verran aikaa, että muutoksia kokonaispainoissa ja säännöissä on tapahtunut paljon. Ja varmaan muutokset on heijastuneet renkaisiinkiin. Kysymys kuuluu: mitä rengaskokoja nykyään käytetään yleisesti kuorma-autoissa ja perävaunuissa? Ajatuksena olisi hyödyntää käytettyjä renkaita omissa vehkeissä, renkaitten leveyden ja korkeuden puitteissa. Vanteitakin varmaan löytyy hyvin kun niiden halkaisijat ovat edelleen 17,5"-22,5".
Kuuskakkone
Viestit: 739
Liittynyt: To Helmi 12, 2015 11:48 pm
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Kuorma-auton renkaiden halkaisijoista

Viesti Kirjoittaja Kuuskakkone »

Yleisin vetopyörä taitaa olla 315/80/22,5. Siihen etupyöräksi saman kokoinen tai 385/65/22,5. Peräkärryistä löytyy sitten monen moista juurikin noilla 17,5-22,5 tuumasilla vanteilla. 425/65/22,5 taitaa olla aika yleinen kärrynpyörä sinkkupyöräasennuksissa.
MF 4355 -02
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
Varvikello
Viestit: 1821
Liittynyt: Su Loka 26, 2014 2:35 pm
Viesti:

Re: Kuorma-auton renkaiden halkaisijoista

Viesti Kirjoittaja Varvikello »

Asiaan liittyen ja liittymättä. Lentokoneen renkaat sopii tietyille kuokkarin vanteille. Nopeusluokat on sadoissa kilsoissa ja kantavuus tonneissa. Käytetty rengas menee sellaisenaan tai sen voi pinnoittaa. Runko on käsittääkseni aina vain kerran käytetty.
Sitten tulee se pieni mutta. Lentokenttä on verovapaata aluetta ja erikoisten säännösten piirissä. Sieltä ei saa muiden jätteitä ja romurenkaita millään. Mulla on tuolla riihessä pari ennen eu-aikaa pelastettua lentsikanrengasta vielä jemmassa metsäkärryjä varten.
Juho

Re: Kuorma-auton renkaiden halkaisijoista

Viesti Kirjoittaja Juho »

Joskus 80 luvulla rakensin metsäkärryn. Navoiksi ostin jostain hajottamolta Volvon navat ja niihin passaavat 20" lukkovanteella olevat levyt. Ajan kuluessa alkoi tulle ongelmia renkaiden saatavuudessa. Ratkaisin asian niin että hankin paikalliselta kuljetusliikkeeltä 4 kpl haaskioon menneitä 22.5 " vanteita (kiero tjsp) ja niihin käypäsiä renkaita (runkoviallisia kai, kun ei enää rekan alle kelvanneet).
Sitten tein elinsiirron; poltin keskiöt irti molemmista ja siirsin Volvon levyjen (20") keskiöt näihin kuljetusliikkeestä tulleisiin levyihin(22.5").Siitä lähtien kärryssä muistaakseni 425 leveät renkaat. Rullamittatarkkuus riitti. Ei vemputa traktorinopeuksilla. Yksi on räjähtänyt, Varaosa maksoi 20 egeä, asennus samanverran. Pari huomattavaa asiaa: Kannattaa mitata paljonko tilaa on käytettävissä halkaisijan suunnassa, ja sitten näiden uusien leyjen offset, se määrää raidevälin ja sen mahtuuko uusi asennelma ylipäätään paikoilleen. Näitä ofsetteja on useita, kertokoon ken tietää paremmin. Kustannus riippuu hankintakanavista. Itselle nuo hankittavat osat kustansi n.10 kg hirvenlihaa. Summa summarum: Kun siirtyy noihin nykyään käytettyihin kokoihin,ylläpito on halpaa.
Juho

Re: Kuorma-auton renkaiden halkaisijoista

Viesti Kirjoittaja Juho »

Tuossa linkki rengaskokotaulukkoon: https://www.sisua.net/forum/viewtopic.php?t=209
Joku on taas jaksanut ponnistella
jiipee
Viestit: 10655
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Kuorma-auton renkaiden halkaisijoista

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Varvikello kirjoitti: To Huhti 15, 2021 8:06 am Asiaan liittyen ja liittymättä. Lentokoneen renkaat sopii tietyille kuokkarin vanteille. Nopeusluokat on sadoissa kilsoissa ja kantavuus tonneissa. Käytetty rengas menee sellaisenaan tai sen voi pinnoittaa. Runko on käsittääkseni aina vain kerran käytetty.
Sitten tulee se pieni mutta. Lentokenttä on verovapaata aluetta ja erikoisten säännösten piirissä. Sieltä ei saa muiden jätteitä ja romurenkaita millään. Mulla on tuolla riihessä pari ennen eu-aikaa pelastettua lentsikanrengasta vielä jemmassa metsäkärryjä varten.
Kuva

Tuollaiset olisi johonkin vähän pienemmän rankakärrin teliin oikein omiaan, 24 PLY, mutta vähän hankala vannekoko. Luulisi kylkienkin kestävän kiviä ja juurakoita? Kuka tunnistaa, mistä vehkeestä? Tai voi noita toki olla useammassakin eri laitteessa.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Naxxu
Viestit: 811
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
Viesti:

Re: Kuorma-auton renkaiden halkaisijoista

Viesti Kirjoittaja Naxxu »

Kyllä minä väittäisin että yleisin vetopyörän koko on 315/70 22,5 ja siinä etupyöränä 385/55 22,5 ja sama koko yleisin kärryn ykköspyöränä, kärryissä sitten paripyöränä yleisimmät koot 275/70 22,5 ja 265/70 19,5

Puoliperissä sitten aika yleinen koko 445/45 19,5
Joordis
Viestit: 1509
Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Kuorma-auton renkaiden halkaisijoista

Viesti Kirjoittaja Joordis »

jiipee kirjoitti: To Huhti 15, 2021 3:54 pm
Varvikello kirjoitti: To Huhti 15, 2021 8:06 am Asiaan liittyen ja liittymättä. Lentokoneen renkaat sopii tietyille kuokkarin vanteille. Nopeusluokat on sadoissa kilsoissa ja kantavuus tonneissa. Käytetty rengas menee sellaisenaan tai sen voi pinnoittaa. Runko on käsittääkseni aina vain kerran käytetty.
Sitten tulee se pieni mutta. Lentokenttä on verovapaata aluetta ja erikoisten säännösten piirissä. Sieltä ei saa muiden jätteitä ja romurenkaita millään. Mulla on tuolla riihessä pari ennen eu-aikaa pelastettua lentsikanrengasta vielä jemmassa metsäkärryjä varten.
Kuva

Tuollaiset olisi johonkin vähän pienemmän rankakärrin teliin oikein omiaan, 24 PLY, mutta vähän hankala vannekoko. Luulisi kylkienkin kestävän kiviä ja juurakoita? Kuka tunnistaa, mistä vehkeestä? Tai voi noita toki olla useammassakin eri laitteessa.
Hornet F-18 ainakin käyttää....
jiipee
Viestit: 10655
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Kuorma-auton renkaiden halkaisijoista

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Jep, Hornetista se on kuvattu, Pirkanmaalla.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
TunturiPappa
Viestit: 5767
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Kuorma-auton renkaiden halkaisijoista

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Naxxu kirjoitti: To Huhti 15, 2021 9:16 pm Kyllä minä väittäisin että yleisin vetopyörän koko on 315/70 22,5 ja siinä etupyöränä 385/55 22,5 ja sama koko yleisin kärryn ykköspyöränä, kärryissä sitten paripyöränä yleisimmät koot 275/70 22,5 ja 265/70 19,5

Puoliperissä sitten aika yleinen koko 445/45 19,5
Nuo sinun kokosi ovat pääasiassa rahtiautojen renkaita, joita pyöri kyllä eniten ja saatavus käytettynä hyvä.

Sora ja puutavara autoissa taas käytössä monesti korkeampia renkaita. Sellaisen huomasin myös rengaskokoja vertaillessa että korkeankantavuuden renkaita ei juurikaan ole näissä matalissa koossa. Joka voi autoa rakentaessa ajaa noihin 385/65 ja 315/80 pyöriin.

Täytyy katsoa pajalla käydessä mitä mahtoi olla ne korkeat sinkkupyörien koot mitä puoliperissä on. Niissä myös luulin olevan hyvä tarjonta, kun pyöriä paljon on liikkeellä. Tätä ei ole kuitenkaan tullut selviteltyä, vielä.

Tuo 445/45 on varmaan sellainen megatrailerin pyörä.

Meillä on 5-akselinen varsinainen, missä rengaskokona on 435/50/22,5 mikäli oikein muistan. Joku kummallinen väliinputooja koko siinä oli mitä ei pidetä varastossa.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Naxxu
Viestit: 811
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
Viesti:

Re: Kuorma-auton renkaiden halkaisijoista

Viesti Kirjoittaja Naxxu »

Se on todennäköisesti 435/50 19,5 jota käytetään myöskin megatrailerissa ja on aikalailla saman korkuinen tuon 445/45 kanssa

385 antaa muistaakseni saman kantavuuden 55 ja 65 korkeana eli 4500kg/rengas ja nykyään melkein kaikissa autoissa on 9 tonnin etuakseli joten siihen ei 315 rengas riitä, mutta joo 315 antaa korkeana isomman kantavuuden ja taas paripyörä asennuksessa jo 275 leveä rengas riittää täydelle akselipainolle vetävälläkin akselilla
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Juhnu, Kardaani, Pikkuvalmet ja 39 vierailijaa